View Full Version : Moslims en kerstmis
VlaamseBelg
24 December 2004, 09:15
Een vraag aan de moslims op dit forum:
Vieren jullie kerstmis op een of andere manier? Of hebben jullie een kerstboom staan? Een allochtone familie in mijn straat wel (en er zijn er nog hoor ik), en ik vroeg me af hoe het er bij jullie aan toe gaat?
En wat met ons nieuwjaar?
Alvast vrolijk kerstmis (of lichtfeest voor de germanen) en gelukkig nieuwjaar gewenst!
PollyCorrect
24 December 2004, 09:26
Ik ben een allochtoon maar geen moslim. Mag ik dan ook antwoorden? :D
Mustapha
24 December 2004, 10:46
Nee moslims vieren geen kerstmis of nieuwjaar.
Er zullen wel sommige zijn die gewoon meedoen uit gezelligheid ofzo.
En nieuwjaar wordt ook niet echt speciaal gevierd.
Ik blijf wel wakker om vuurwerk te zien :-P
Lincoln
24 December 2004, 10:51
Vanuit onze geloofsovertuiging hebben wij maar twee feestdagen in heel het jaar , maar dat sluit niet uit om iemand uit een andere geloofsovertuiging een "gelukkige nieuwjaar" toe te wensen of een "gelukkige chanuka" !
VlaamseBelg
24 December 2004, 12:22
Ik ben een allochtoon maar geen moslim. Mag ik dan ook antwoorden? :D
Omdat jij het bent is 't voor een keer goed. :-)
VlaamseBelg
24 December 2004, 12:23
Dat bedoel ik oa met meevieren.
En ik vier het ook maar uit gezelligheid, net zoals 95% van mijn landgenoten.
Het Skill Effect
24 December 2004, 12:28
Een vraag aan de moslims op dit forum:
Vieren jullie kerstmis op een of andere manier? Of hebben jullie een kerstboom staan? Een allochtone familie in mijn straat wel (en er zijn er nog hoor ik), en ik vroeg me af hoe het er bij jullie aan toe gaat?
En wat met ons nieuwjaar?
Alvast vrolijk kerstmis (of lichtfeest voor de germanen) en gelukkig nieuwjaar gewenst!
Vooral moslimgezinnen met kinderen hebben een kerstboom staan.
Ik zei al dat ik enkele dagen geleden was uitgenodigd bij een Iraans vluchtelingengezin. Daar stond een kerstboom.
Bij mij staat er gene en ik word toch christen genoemd. ;)
Toch een vrolijke kerstmis ook voor jou!
PollyCorrect
24 December 2004, 12:41
Omdat jij het bent is 't voor een keer goed. :-)
Dankjewel, Vl. Belg. OK hier gaan we dan. Gij zijt de tolerantie zelve!
Of ik kerstmis vier? Ik denk het niet. Onder andere omdat ik ziek te bed lig. :( Plus ik heb geen familie in België.
de mestkever
24 December 2004, 13:02
In feite is de naam Kerstmis puur Christelijk, en moet het als een Christelijk feest gezien worden. Wie geen Christen is, kan onmogelijk Kerstmis vieren, me dunkt. Dat is in feite niet meer dan logica.
Want door het overdreven commerciële gedoe rond Kerstmis wordt de ware betekenis vergeten waarom wij Kerstmis vieren. En voor een Christen is dat niet voor de gezlligheid, niet voor de solidariteit, maar voor de geboorte van Christus.
Door de naam Kerstmis te misbruiken wordt dit door Jan en alleman gevierd waardoor de oorspronkelijke betekenis vergeten wordt.
Dus om op de kern van de zaak te antwoorden: Neen, moslims kunnen/mogen geen Kerstmis vieren. Wij vieren toch ook de ramadan niet?
Maar anderzijds, rond de periode van Kerstmis vierden de Germanen ook een feest. Dat feest kan voor mijn part iedereen vieren, behalve de gelovigen.
Het Skill Effect
24 December 2004, 13:08
Och, niet alles moet strak zitten hé ;)
vroeger deed ik mijn communie, niet uit geloof, maar owv de kadookes.
De pastoor kon er niet mee lachen toen ik dit openlijk verkondigde. :lol:
VlaamseBelg
24 December 2004, 13:18
In feite is de naam Kerstmis puur Christelijk, en moet het als een Christelijk feest gezien worden. Wie geen Christen is, kan onmogelijk Kerstmis vieren, me dunkt. Dat is in feite niet meer dan logica.
Want door het overdreven commerciële gedoe rond Kerstmis wordt de ware betekenis vergeten waarom wij Kerstmis vieren. En voor een Christen is dat niet voor de gezlligheid, niet voor de solidariteit, maar voor de geboorte van Christus.
Door de naam Kerstmis te misbruiken wordt dit door Jan en alleman gevierd waardoor de oorspronkelijke betekenis vergeten wordt.
Dus om op de kern van de zaak te antwoorden: Neen, moslims kunnen/mogen geen Kerstmis vieren. Wij vieren toch ook de ramadan niet?
Maar anderzijds, rond de periode van Kerstmis vierden de Germanen ook een feest. Dat feest kan voor mijn part iedereen vieren, behalve de gelovigen.
Wacht als Mitgard dit hoort. :-)
Kerstmis was oorspronkelijk een volksfeest om de langste nacht(en) te vieren, het was een soort van lichtfeest waarin de zomer werd opgeroepen om terug te komen. Symboliek of afgoderij, kies zelf maar.
De christenen hebben dit feest ontvoerd en misvormd tot wat het voor jou nog steeds is. Ik en vele anderen met mij eisen ons gezellig volksfeest opnieuw op. :-)
VlaamseBelg
24 December 2004, 13:19
Of ik kerstmis vier? Ik denk het niet. Onder andere omdat ik ziek te bed lig. :( Plus ik heb geen familie in België.
En mocht dat niet zo zijn? Dus als je gezond was en bij familie of vrienden terecht kon?
PollyCorrect
24 December 2004, 13:44
Wat ik dan zou doen? Lekker voor m'n pc zitten kletsen over godsdienst en filatlie zeker? De meeste mensen die ik ken vieren trouwens of enkel in besloten familiekring of helemaal niet wegens niet christelijk van huis uit.
Maar Serieus nu: voor iemand die geen kerst viert (wegens samenloop van omstandigheden zeg maar) lijkt dat feest best te gek als ik zie hoe iedereen rondrent met cadeautjes, zich optut, het huis transformeert, dure spullen koopt voor de maaltijd, enz. Maar misschien idealiseer ik dat en zijn er genoeg mensen die blij zijn als het weer voorbij is? :)
Lincoln
24 December 2004, 22:50
Of ik kerstmis vier? Ik denk het niet. Onder andere omdat ik ziek te bed lig. :( Plus ik heb geen familie in België.Ik hoop dat je snel geneest ;-)
PollyCorrect
24 December 2004, 23:08
Dankje Lincoln dat is lief! Ik hoop het ook, want maandag moet ik weer werken...
Raven
24 December 2004, 23:11
Nee moslims vieren geen kerstmis of nieuwjaar.
Er zullen wel sommige zijn die gewoon meedoen uit gezelligheid ofzo.
En nieuwjaar wordt ook niet echt speciaal gevierd.
Ik denk dat, zij het wat met contextueel verschil, het suikerfeest voor moslims is, wat kerstmis is voor Christenhonden.
Het suikerfeest is een periode van bezinning en vaak het moment om afgeknipte familiebanden weer aan te halen.
Panther
24 December 2004, 23:33
Ik denk dat, zij het wat met contextueel verschil, het suikerfeest voor moslims is, wat kerstmis is voor Christenhonden.
Het suikerfeest is een periode van bezinning en vaak het moment om afgeknipte familiebanden weer aan te halen.
Noem jij christenen nu christenhonden, of versta ik het niet goed? 8O
de mestkever
25 December 2004, 12:24
Noem jij christenen nu christenhonden, of versta ik het niet goed? 8O
Moslims noemen ons honden, wij noemen hen varkens. Snap je nu waarom de moslims geen varkenvlees mogen eten? :twisted: :lol:
Lincoln
25 December 2004, 13:48
Moslims noemen ons honden, wij noemen hen varkens. Snap je nu waarom de moslims geen varkenvlees mogen eten? :twisted: :lol:Omdat het varkens zijn ??? *zucht* :roll:
Vlaams-nationalist
25 December 2004, 18:34
Omdat het varkens zijn ??? *zucht* :roll:
Er mag toch nog een keer gelachen worden, of niet? Als dat al niet meer mag. :roll:
sinan123
25 December 2004, 19:27
Neen, moslims kunnen/mogen geen Kerstmis vieren. Wij vieren toch ook de ramadan niet?
Waarom zou ik niet Kerstmis mogen vieren? Wie ben jij om daarover te beslissen.
Veel moslims zouden het helemaal niet erg vinden als jij Ramadan viert, ze zouden het meer als een vriendelijk gebaar zien.
Antwoord op vraag van Vlaasme Belg:
Ik vier niet speciaal kerstmis, wel doe ik gezellig mee en zitten we ook voor de buis straks om een leuke kerstfilm te bekijken.
Tijdens nieuwjaar blijf ik ook lang op om het vuurwerk te bekijken.
Het Skill Effect
25 December 2004, 20:00
Waarom zouden wij niet meevieren met de suikerfeesten? :roll:
Wreker
25 December 2004, 20:40
Waarom zou ik niet Kerstmis mogen vieren? Wie ben jij om daarover te beslissen.
Veel moslims zouden het helemaal niet erg vinden als jij Ramadan viert, ze zouden het meer als een vriendelijk gebaar zien.
Antwoord op vraag van Vlaasme Belg:
Ik vier niet speciaal kerstmis, wel doe ik gezellig mee en zitten we ook voor de buis straks om een leuke kerstfilm te bekijken.
Tijdens nieuwjaar blijf ik ook lang op om het vuurwerk te bekijken.
Kerstmis is een feest dat het christendom "ge-hijacked" heeft.
Het is gewoon een feest dat op het noordelijk halfrond wordt gevierd om de donkere dagen rond de winterzonnewende op een vrolijke manier door te komen en de komst van het nieuwe licht te vieren. Het is eigenlijk een periode die grosso modo twee weken voor de wende aanvangt en enkele weken erna pas afloopt. Van pakweg "Sinterklaas" tot "Driekoningen". Nieuwjaar valt ook samen met dat groot noords winterfeest.
Iedereen kan dat meevieren, en je hoeft zelfs niet in iets te geloven.
Raven
27 December 2004, 16:02
Jij bent geen moslim.
Moslim zijn is geen labeltje, het is een levenswijze. Enkel zij die deze levenswijze volgen, mogen zich moslim noemen. Dit is trouwens ook voor de jongeren(van allochtone orgine), die veelal NIET leven volgens Islam.
Met alle respect, Westerse atheistische honden ervaar ik als een belediging als ze zich solidair willen opstellen door mee te doen met onze feesten.
Gelukkig weet ik dat in praktijk dit NIET voorvalt... :-) , dat stelt me wel gerust.
VlaamseBelg
27 December 2004, 16:15
En toch, als onze handelaars Halloween al gaan gebruiken zullen ze het suikerfeest ook niet laten liggen.
Wat houdt het suikerfeest in? Of het de moslims nu aan staat of niet, ik vind wel iets uit om mee te doen. Ik zet een suikerboom op met lichtjes in! :-)
Gargamel
27 December 2004, 16:25
Die gasten hebben verstand van met de poten open te staan en alles te krijgen,zelfs Kerstmis vieren ze de varkens
sinan123
27 December 2004, 16:35
Wat houdt het suikerfeest in? Of het de moslims nu aan staat of niet, ik vind wel iets uit om mee te doen. Ik zet een suikerboom op met lichtjes in!
Het suikerfeest is een feestdag na een periode van een maand te vasten. Kinderen krijgen geld/kadootjes en (eenzame) ouderen (meestal bejaarden) krijgen heel veel gasten. Het is vooral heel gezellig en de hele familie komt bij elkaar bij het huis van de grootouders. Daarna, nog vele bezoekjes naar andere familieleden en kenissen. Tijdens de bezoeken krijgen de mensen veel zoetigheidjes (bijv. baklava) voorgeschoteleld.
Gargamel
27 December 2004, 16:42
Vergeet die grote nonsens van vasten maar,die vreten zich vol zodra de Zon onder is.Dat vasten zijn grote leugens,ze eten zoals iedereen,maar later ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
EXTREEM
27 December 2004, 17:23
Ze eten overdag ook als men denkt dat niemand het§ ziet.Dat moslimgedoe is een groote klucht.Allach is groot maar belgiese ziekekas is grooter
sinan123
27 December 2004, 18:28
Vergeet die grote nonsens van vasten maar,die vreten zich vol zodra de Zon onder is.Dat vasten zijn grote leugens,ze eten zoals iedereen,maar later ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
Het vasten is niet alleen solidariteit met arme, de Islam houdt ook rekening met het gezond blijven. Ik zie jullie reacties al voor me als de regel zou zijn 1 maand niets eten.
Ook heb je ongveer de helft van de dag besef hoe arme mensen, zich voelen en ben je dankbaarder voor wat je hebt.
Ze eten overdag ook als men denkt dat niemand het§ ziet.
Dit is niet waar, een moslim gelooft erin dat God alles ziet en je vast voor God voor niemand anders.
Gargamel
27 December 2004, 18:32
Het vasten is niet alleen solidariteit met arme, de Islam houdt ook rekening met het gezond blijven. Ik zie jullie reacties al voor me als de regel zou zijn 1 maand niets eten.
Ook heb je ongveer de helft van de dag besef hoe arme mensen, zich voelen en ben je dankbaarder voor wat je hebt.
Begin dan alvast meer een beetje gezonder te zijn van geest.Want er is duidelijk iets mis in jullie stomme kop
sinan123
27 December 2004, 19:22
Begin dan alvast meer een beetje gezonder te zijn van geest.Want er is duidelijk iets mis in jullie stomme kop
Ahaa, dat was eigenlijk wat je wou zeggen. Je vindt het gewoon dat we stom zijn ongeacht alles wat we goed doen/ Je haat ons gewoon. Ik bedoel kom dan niet met onmogelijke argumenten, maar zeg gewoon wat je vindt.
Gargamel
27 December 2004, 19:30
Ahaa, dat was eigenlijk wat je wou zeggen. Je vindt het gewoon dat we stom zijn ongeacht alles wat we goed doen/ Je haat ons gewoon. Ik bedoel kom dan niet met onmogelijke argumenten, maar zeg gewoon wat je vindt.
Wie haat wie,het is toch duidelijk dat de haat niet van onze kant komt,jullie komen hier ongevraagd binnengestuikt,krijgen geld,kost,inwoon en zorg en zetten hier op de koop toe de boel op stelten,ook eisen van hier tot in jullie zandbakken.Wie haat nu wie,indien wij jullie haten zorg je er wel zeer goed voor dat zelfs de simpelste van geest begint in te zien dat jullie plaats niet hier maar ginder is.
sinan123
27 December 2004, 19:37
jullie komen hier ongevraagd binnengestuikt
We kwamen hier omdat jullie ons nodig hadden en zo aardig vroegen of we wilden komen. Ooit gehoord van de talloze Nederlanse en Belgische bureaus die zijn opgericht in de kansarme gebieden van Turkije om arbeiders (die zo hard nodig waren) te lokken naar West-Europa.
krijgen geld,kost,inwoon en zorg en zetten hier op de koop toe de boel op stelten,
Wie heeft wanneer de boel op stelten gezet? Alleen mensen zoals jullie die alles wat een vreemdeling doet overdrijven en alles wat een niet-vreemdeling doet ''heel erg vinden'' gaan de boel hier op stelten zetten.
Wie haat nu wie,indien wij jullie
A.U.B niet generaliseren/praat voor jezelf. ''Jullie'' haten ''ons'' niet, maar jij haat ons.
Wreker
27 December 2004, 20:00
Dit is niet waar, een moslim gelooft erin dat God alles ziet en je vast voor God voor niemand anders.
Daar zijn ze weer met hun Godgezeik.
En de armen zijn geen moslims als we de islamlogica rechtlijnig doortrekken.
Wreker
27 December 2004, 20:05
We kwamen hier omdat jullie ons nodig hadden en zo aardig vroegen of we wilden komen. Ooit gehoord van de talloze Nederlanse en Belgische bureaus die zijn opgericht in de kansarme gebieden van Turkije om arbeiders (die zo hard nodig waren) te lokken naar West-Europa.
Wie heeft wanneer de boel op stelten gezet? Alleen mensen zoals jullie die alles wat een vreemdeling doet overdrijven en alles wat een niet-vreemdeling doet ''heel erg vinden'' gaan de boel hier op stelten zetten.
A.U.B niet generaliseren/praat voor jezelf. ''Jullie'' haten ''ons'' niet, maar jij haat ons. Die zever van "wij hebben hen naar hier gehaald" weer... Het was gewoon dezelfde criminele elite die zich in 1964 en in 1974 heeft laten omkopen die nu in 2004 zich weer voor grof geld de toetredingsonderhandelingen heeft laten aanpraten.
Over enkele jaren zetten we die establishmentpartijen die enkel de geldwolven-elite vertegenwoordigen aan de kant en kieperen we jullie hier allemaal weer buiten.
(Alleen gasten als de Kenan - want dat is een mens van goede wil - mogen hier blijven, als ze dat zouden willen)
Lincoln
28 December 2004, 14:31
Wie haat wie,het is toch duidelijk dat de haat niet van onze kant komt,jullie komen hier ongevraagd binnengestuikt,krijgen geld,kost,inwoon en zorg en zetten hier op de koop toe de boel op stelten,ook eisen van hier tot in jullie zandbakken.Wie haat nu wie,indien wij jullie haten zorg je er wel zeer goed voor dat zelfs de simpelste van geest begint in te zien dat jullie plaats niet hier maar ginder is.Dat is te zien aan hoe je een discussie voert , je begint alvast met een scheldwoordje....
VlaamseBelg
28 December 2004, 14:37
Hoor wie het zegt. Hou je eens wat rustiger aub. Tenminste als je het hier lang wil uithouden toch.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 15:02
Wacht als Mitgard dit hoort. :-)
Kerstmis was oorspronkelijk een volksfeest om de langste nacht(en) te vieren, het was een soort van lichtfeest waarin de zomer werd opgeroepen om terug te komen. Symboliek of afgoderij, kies zelf maar.
De christenen hebben dit feest ontvoerd en misvormd tot wat het voor jou nog steeds is. Ik en vele anderen met mij eisen ons gezellig volksfeest opnieuw op. :-)
Dat is helemaal geen "misvorming": wel het "omwerken" van een heidens feest tot een feest met een sterk christelijke dimensie die de bestaande symboliek gedeeltelijk overneemt. In de Oudheid werd Jezus al voorgesteld als de opgaande zon, Diegene die de Mens kwam redden uit de eeuwige duisternis en het licht van waarheid en heil kwam brengen. Hieraan verbonden kwam een hele symboliek die de vroegere heidense mensen niet onbekend was. Dat heeft men ook met het in Rome gebruikelijk feest gedaan dat op de dag van het huidige Kerstmis werd gevierd. Het was een lichfeest waarbij de Latijnse volkeren van Italië rond hun stad gingen met fakkels. Toen het christendom zijn intrede deed onder de Germaanse volkeren waren er verbazend genoeg nog parallellen: ook de Germanen kenden immers rond diezelfde tijd een lichtfeest, iets wat heel vanzelfsprekend was voor die volkeren die al eeuwen in de donkere Germaanse wouden woonden. Niet zo verwonderlijk dan ook dat dit feest, dat in de Latijnse en Griekse wereld niet HET grote christelijke feest was, wel in de Germaanse wereld die status kreeg.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 15:07
Ja, en waarom ook niet meedoen met de hindoeïstische, boeddhistische, sjintoïstische, jaïnistische, oomotische, taoïstische, sikkhistische... feesten?
Blijkbaar vergeet u dat de meeste feesten die we uiteindelijk vieren gekoppeld zijn aan een godsdienst. Kerstmis is een christelijk feest. Natuurlijk door de tijdsgeest is het tot een gewoon familiefeest verworden, maar daarbij doet men het feest onrecht aan. Net zoals indertijd de nazi's ook wel het feest overnamen, maar het een totaal andere inhoud (en zelfs naam) gaven.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 15:27
Echt gezond kan dit niet zijn, daar men de spijsvertering grondig in de war stuurt. Daarnaast is er de volledige omkering van het levensritme: daar waar men vroeger sliep, blijft men nu wakker waardoor er dan ook grote vermoeidheidsverschijnselen optreden.
In die optiek is de christelijke vasten veel evenwichtiger en beantwoordt ook aan een natuurlijke behoefte tot zuivering van het lichaam. Volgens de christelijke voorschriften is er de veertigdaagse vasten die inhoudt dat men zich van bepaalde bijkomende voeding onthoudt (snoepgoed, versnaperingen...) alsook een aantal gewone voedingsmiddelen (vlees volgens de Latijnse traditie, vlees, melkproducten en eieren volgens de Griekse traditie). Men leeft dan gedurende die veertig dagen op een vegetarisch - volgens de Latijnen - of veganisch dieet - volgens de Griekse traditie. Merk op dat de Griekse traditie toelaat dat men op zondagen wel melkproducten en eieren mag eten.
Bij de ramadan is dat aspect totaal weg: daar VREET men zich letterlijk vol tijdens de nacht. In de ramadan wordt naast de gewone maaltijd heel veel zoete versnaperingen gegeten.
sinan123
28 December 2004, 16:36
(Alleen gasten als de Kenan - want dat is een mens van goede wil - mogen hier blijven, als ze dat zouden willen)
En jij gaat beslissen wie wel en wie niet mag blijven. Jij weet dat zoiets niet van uiterlijk te zien is, gaan we een soort test samenstellen en als je slaagt mag je blijven ofsow?
PollyCorrect
28 December 2004, 17:01
"ofsow" is dat Rotterdams?
hihi sinan die is best ok ookal istie een.. euh...
Rotterdammer!
Kitten
28 December 2004, 18:19
Gargamel, de haat druipt uit alle openingen van je lichaam naar buiten. Walgelijk. YUCK!!!!!
sinan123
28 December 2004, 18:34
"ofsow" is dat Rotterdams?
Ja gast, da's echt ommin lauw.
Ik ken dat zo al zegguh.
PollyCorrect
28 December 2004, 18:38
Ja gast, da's echt ommin lauw.
Ik ken dat zo al zegguh.
Ow ja joh? Komp jij oowk uit Rotturdam? de moooooiste stad van de heule weruld!
Ga je wel eens bij Melief Bender een pilsie haluh? en dan an de overkant bij de snekbar een petatje speciaal?
sinan123
28 December 2004, 18:51
Ow ja joh? Komp jij oowk uit Rotturdam? de moooooiste stad van de heule weruld!
Ga je wel eens bij Melief Bender een pilsie haluh? en dan an de overkant bij de snekbar een petatje speciaal?
Standaard. Feyenoord is de beste club van de heule weruld!!
Maar kom jij ook uit Rotterdam?
PollyCorrect
28 December 2004, 18:55
Standaard. Feyenoord is de beste club van de heule weruld!!
Maar kom jij ook uit Rotterdam?
Ik heb er een tijdje gewoond ja en ik heb er nog steeds veel 'roots'. I love Rotjeknor.
Nieuwe Binnenweg, Oude Binnenweg, Blijdorp... en wat nog meer? Al die bruggen, de nieuwe haven enzo, mooi hoor. Ja, eg wel! Heb jij dat nou ook joh?
Echt 'n mooie stad wat ze daar allemaal gedurfd hebben om dat weer op te bouwen!
sinan123
28 December 2004, 19:02
Nieuwe Binnenweg, Oude Binnenweg, Blijdorp... en wat nog meer? Al die bruggen, de nieuwe haven enzo, mooi hoor. Ja, eg wel! Heb jij dat nou ook joh?
Ja, echt heel mooi. Vooral de Erasmusbrug. Echt een elegante vorm.
Echt 'n mooie stad wat ze daar allemaal gedurfd hebben om dat weer op te bouwen!
Idd, er was niet veel over van de stad in de WOII. Het is nu wel mooi. (op een paar achterstandwijken na).
PollyCorrect
28 December 2004, 19:16
Ga je wel 'ns naar Dudok? Lekkere stapelsandwiches joh! ;)
Ik heb nog wat familie in de stad wonen trouwens. Mijn zoon is er ook geboren.
Wreker
28 December 2004, 19:51
En jij gaat beslissen wie wel en wie niet mag blijven. Jij weet dat zoiets niet van uiterlijk te zien is, gaan we een soort test samenstellen en als je slaagt mag je blijven ofsow?
Enkel wie de islam afzweert kan hier blijven. De rest zal moeten ophoepelen.
PollyCorrect
28 December 2004, 19:59
Nou, Wreker!
Kijk naar de avatar van sinan, die vind ik kostelijk! Twee symbolen door elkaar: de Playboy Bunny (verderfelijke seks uit Amerika) verweven met de islamietiese ster en maan.
Pure Kunst!
Zo iemand kan toch alleen maar 'deugen'?!!
MVB
28 December 2004, 20:44
Dat is te zien aan hoe je een discussie voert , je begint alvast met een scheldwoordje....Dat is juist het probleem met jullie moslim's jullie discuteren al meer dan 4000 jaar en hebben nog steeds geen oplossing. Wij Belgen hebben geen tijd om iedere dag uuuuren leuke interessante discussietjes ganse dagen te voeren zoals jullie bij het thee kransje, want we moeten gaan werken anders kan het OCMW jullie nie meer uitbetalen 8O .
Ik moet het jullie wel toegeven dat jullie echte kraks zijn in urenlange nutteloze discussies voeren, alleen jammer dat het financieel niets opbrengt.
Mvg,
Iemand die pas moslim's is beginnen haten na ermee gewerkt, gereisd en geleeft te hebben.
Panther
28 December 2004, 21:03
Echt gezond kan dit niet zijn, daar men de spijsvertering grondig in de war stuurt.
Gezond is dit wel!
I.p.v. hier intuïtieve 'zever' neer te pennen ( ... spijsvertering grondig in de war ...) zou je beter met gefundeerde zaken afkomen. Ik heb al vele wetenschappelijke artikelen gelezen waarin wordt gesteld dat vasten goed is en dat het spijtig is dat het tegenwoordig quasi niet meer wordt gedaan. Bovendien heeft een bioloog en doctor in de wetenschappen me eens verteld dat een hele dag niet eten helemaal geen kwaad kan en zelfs gezond is, zolang er genoeg aandacht wordt besteed aan het ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag.
Dit gebeurt ook bij het islamitische vasten, net voor het begin van de ochtend staat men op om stevig te ontbijten.
Daarnaast is er de volledige omkering van het levensritme: daar waar men vroeger sliep, blijft men nu wakker waardoor er dan ook grote vermoeidheidsverschijnselen optreden.
Er is helemaal geen volledige omkering van het levensritme. De ramadan is een maand van bezinning en toename in geloof. Na het avondgebed valt er dus niet veel meer te doen en gaat de moslim vroeg slapen. Als ie vervolgens dan om 5 a 6 u 's ochtends opstaat om nog net te kunnen ontbijten, is er van vermoeidheid geen sprake. Ik zou zelfs zeggen dat dit het ideale schema is.
Ikzelf en met mij vele anderen ga naar school, leg examens af, speel voetbal,... en de ramadan heeft me hierbij nooit nadelig beïnvloed. Soms moet je doorbijten, bv. examen L.O., maar er komen zul je.
Als je trouwens een geldige reden hebt om niet mee te vasten, dan staat de islam je toe om het later in te halen: zo ken ik mensen die Sport volgen op unief en zo enkele dagen van de ramadan hebben uitgesteld.
Bij de ramadan is dat aspect totaal weg: daar VREET men zich letterlijk vol tijdens de nacht. In de ramadan wordt naast de gewone maaltijd heel veel zoete versnaperingen gegeten.
Hetgeen men net voor de ochtend eet geldt als ontbijt. Voor de rest, na zonsondergang is er nog een maaltijd. Het is niet zo dat omdat je op dat moment misschien veel honger hebt dat je automatisch veel gaat eten (zelfs al zou je intuïtief denken van wel). Je eet gemiddeld evenveel als bij een normale maaltijd. Door het feit dat je zoete dingen eet zal je energieniveau weer vlug op peil zijn en hoef je dus niet veel te eten.
Dus, bijkomend heb je 3 maaltijden per dag gereduceerd tot 2. M.a.w. je zal in principe ook geld besparen op eten die maand. --> Dat komt goed uit want op het einde van de maand is er de zakat-al-fitr, waarmee armen gevoed moeten worden.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 21:12
Gezond is dit wel!
I.p.v. hier intuïtieve 'zever' neer te pennen ( ... spijsvertering grondig in de war ...) zou je beter met gefundeerde zaken afkomen. Ik heb al vele wetenschappelijke artikelen gelezen waarin wordt gesteld dat vasten goed is en dat het spijtig is dat het tegenwoordig quasi niet meer wordt gedaan.
Blijkbaar leest u niet goed wat ik schrijf: ik stel dat de christelijke vasten weldegelijk gezond is en beantwoordt aan een natuurlijke behoefte tot zuivering.
Wat ik echter wel stel is dat de islamitische "vasten" niet gezond is: men onthoudt zich van eten tijdens de dag, maar propt zich vol met allerlei lekkernijen tijdens de dag.
De christelijke vasten reduceert niet alleen de hoeveelheid voedsel, maar ook de soort. Dit druist niet in tegen de natuurlijke cyclus.
Panther
28 December 2004, 21:15
Dat is juist het probleem met jullie moslim's jullie discuteren al meer dan 4000 jaar en hebben nog steeds geen oplossing. Wij Belgen hebben geen tijd om iedere dag uuuuren leuke interessante discussietjes ganse dagen te voeren zoals jullie bij het thee kransje, want we moeten gaan werken anders kan het OCMW jullie nie meer uitbetalen 8O .
Voor u zijn 'moslim' en 'allochtoon' en 'Marokkaan' blijkbaar synoniem.
Mag ik u erop wijzen dat dit fout is.
Voor u zijn blijkbaar al diegenen op wie u doelt werklozen en OCMW-steuntrekkers, bovendien kiezen ze hier ook nog voor.
Mag ik u erop wijzen dat uw veralgemening dubbel fout is.
Voor u zijn blijkbaar alle Belgen hoogopgeleide hardwerkende mensen (time is money) die geen OCMW-steun trekken.
Mag ik u erop wijzen dat uw veralgemening alweer fout is.
Ik moet het jullie wel toegeven dat jullie echte kraks zijn in urenlange nutteloze discussies voeren, alleen jammer dat het financieel niets opbrengt.
zie eerdere opmerkingen
Mvg.
Geldt deze vriendelijke groet voor iedereen?
Iemand die pas moslim's is beginnen haten na ermee gewerkt, gereisd en geleeft te hebben.
Spijtige zaak, let wel op dat je je niet vergist m.b.t. mijn eerste opmerking i.v.m. synoniemen.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 21:17
Hetgeen men net voor de ochtend eet geldt als ontbijt. Voor de rest, na zonsondergang is er nog een maaltijd. Het is niet zo dat omdat je op dat moment misschien veel honger hebt dat je automatisch veel gaat eten (zelfs al zou je intuïtief denken van wel). Je eet gemiddeld evenveel als bij een normale maaltijd. Door het feit dat je zoete dingen eet zal je energieniveau weer vlug op peil zijn en hoef je dus niet veel te eten.
Weet u eigenlijk wel hoe het er aan toegaat tijdens de ramadan? Men mag dan beginnen eten vanaf zonsondergang tot het ochtendgloren. In veel moslimgezinnen wordt dan ook de nacht door gegeten en feest gevierd. En er wordt veel meer gegeten dan alleen maar zoete versnaperingen. In de Arabische wereld eet men bijvoorbeeld graag de verschillende ei- en gehaktbalsoeppen (sjawrbat bajd bil-koefta). De "foel nabed", een soort bonengerecht. Dan ook soepen met daarin lam, aparte gerechten met kip met citroen, enzovoort.
Bobke
28 December 2004, 21:20
Vooral moslimgezinnen met kinderen hebben een kerstboom staan.
Ik zei al dat ik enkele dagen geleden was uitgenodigd bij een Iraans vluchtelingengezin. Daar stond een kerstboom.
Bij mij staat er gene en ik word toch christen genoemd. ;)
Toch een vrolijke kerstmis ook voor jou!De kerstboom is dan ook geen christelijk symbool maar een heidens.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 21:20
Er is helemaal geen volledige omkering van het levensritme. De ramadan is een maand van bezinning en toename in geloof. Na het avondgebed valt er dus niet veel meer te doen en gaat de moslim vroeg slapen. Als ie vervolgens dan om 5 a 6 u 's ochtends opstaat om nog net te kunnen ontbijten, is er van vermoeidheid geen sprake. Ik zou zelfs zeggen dat dit het ideale schema is.
U heeft duidelijk nog nooit de ramadan meegemaakt... Waarschijnlijk ook nooit gehoord over de "lajlat al-Kadr"...
Bobke
28 December 2004, 21:23
Maar anderzijds, rond de periode van Kerstmis vierden de Germanen ook een feest. Dat feest kan voor mijn part iedereen vieren, behalve de gelovigen.Kerstmis is een germaans feest dat door het geloof ingepikt is.
Bobke
28 December 2004, 21:28
Waarom zouden wij niet meevieren met de suikerfeesten? :roll:Omdat het slecht is voor uw tandjes. ;-)
Panther
28 December 2004, 21:28
Wat ik echter wel stel is dat de islamitische "vasten" niet gezond is: men onthoudt zich van eten tijdens de dag, maar propt zich vol met allerlei lekkernijen tijdens de dag.
Dit klopt niet, zolang je goed ontbijt is het gezond om bv. het middagmaal over te slaan, dus een periode niet eten, zoals met de ramadan gebeurt. Van 'volproppen' is geen sprake, het is een normale maaltijd, desgewenst en meestal met zoetigheden, dit heeft enkel tot gevolg dat je vlug veel energie naar binnen krijgt waardoor je minder honger hebt.
Het is niet het beeld dat jij met de term 'volproppen' wil schetsen.
Na de maaltijd wordt trouwens een hele reeks gebeden verricht, dus je kan je best niet te vol eten wil je nog soepel kunnen bewegen.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 21:30
Kerstmis is een germaans feest dat door het geloof ingepikt is.
Niet echt correct: reeds Clemens van Alexandrië (2e eeuw: dus nog lang voor het christendom de Germaanse wereld had bereikt) vermeldt in zijn geschriften het bestaan op die datum van een feest dat de geboorte van Christus viert.
Bobke
28 December 2004, 21:31
Het suikerfeest is een feestdag na een periode van een maand te vasten. Kinderen krijgen geld/kadootjes en (eenzame) ouderen (meestal bejaarden) krijgen heel veel gasten. Het is vooral heel gezellig en de hele familie komt bij elkaar bij het huis van de grootouders. Daarna, nog vele bezoekjes naar andere familieleden en kenissen. Tijdens de bezoeken krijgen de mensen veel zoetigheidjes (bijv. baklava) voorgeschoteleld.Vergelijkbaar met onze paaseieren.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 21:33
Dit klopt niet, zolang je goed ontbijt is het gezond om bv. het middagmaal over te slaan, dus een periode niet eten, zoals met de ramadan gebeurt. Van 'volproppen' is geen sprake, het is een normale maaltijd, desgewenst en meestal met zoetigheden, dit heeft enkel tot gevolg dat je vlug veel energie naar binnen krijgt waardoor je minder honger hebt.
Het is niet het beeld dat jij met de term 'volproppen' wil schetsen.
Na de maaltijd wordt trouwens een hele reeks gebeden verricht, dus je kan je best niet te vol eten wil je nog soepel kunnen bewegen.
In tegenstelling tot u weet ik maar al te goed wat er allemaal gebeurt tijdens de ramadan: er wordt dan veel, zeer veel gegeten. Ik stel daarbij niet dat dit overal gebeurd, maar in veel moslimgezinnen is dat weldegelijk het geval. De zoetigheden zijn er trouwens altijd. In Canada is er trouwens daar eens een onderzoek naar gevoerd: toen bleek dat de moslims (de doelgroep waren de Magrebijnen) zomaar eventjes 28% meer voedsel verbruikten dan in een niet-vasten maand...
Panther
28 December 2004, 21:33
U heeft duidelijk nog nooit de ramadan meegemaakt... Waarschijnlijk ook nooit gehoord over de "lajlat al-Kadr"...
Toch wel.
Wat is er met 'laylat al-qadr': wil je nu zeggen dat je door 1 nacht van de hele maand ramadan wakker te blijven je supervermoeid bent ofzo?
Trouwens, niemand verplicht je om heel de nacht wakker te blijven: de nacht duurt van na het avondgebed tot zonsopgang, je kan dus gerust de eerste uurtjes meebeleven of iets vroeger opstaan en juist de laatste uurtjes.
Maar deze ene nacht is zeker geen verklaring voor jouw totale omkering van het levensritme.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 21:35
Toch wel.
Wat is er met 'laylat al-qadr': wil je nu zeggen dat je door 1 nacht van de hele maand ramadan wakker te blijven je supervermoeid bent ofzo?
Trouwens, niemand verplicht je om heel de nacht wakker te blijven: de nacht duurt van na het avondgebed tot zonsopgang, je kan dus gerust de eerste uurtjes meebeleven of iets vroeger opstaan en juist de laatste uurtjes.
Maar deze ene nacht is zeker geen verklaring voor jouw totale omkering van het levensritme.
U stelde eerder dat de moslims tijdens de nacht sliepen en pas in de vroege uren wakker werden voor een ontbijt... Dat gebeurt zeker niet in de nacht van kracht en dat gebeurt trouwens ook niet in de families die echt de ramandan vieren. Daar wordt soms de hele nacht door gefeest en gegeten. Echt, u hoeft mij niets wijs te maken, hoor. Ik ken het waarschijnlijk meer dan u.
Bobke
28 December 2004, 21:36
Als gastarbeiders, niemand verplichte u om te blijven.
Panther
28 December 2004, 21:38
In tegenstelling tot u weet ik maar al te goed wat er allemaal gebeurt tijdens de ramadan: er wordt dan veel, zeer veel gegeten. Ik stel daarbij niet dat dit overal gebeurd, maar in veel moslimgezinnen is dat weldegelijk het geval. De zoetigheden zijn er trouwens altijd. In Canada is er trouwens daar eens een onderzoek naar gevoerd: toen bleek dat de moslims (de doelgroep waren de Magrebijnen) zomaar eventjes 28% meer voedsel verbruikten dan in een niet-vasten maand...
Zoals je zegt, het gebeurt niet overal, ook niet bij mij en de meeste mensen die ik ken. Zij die meer eten tijdens de ramadan, ik kan enkel zeggen dat dat de bedoeling niet is, maar als ze het echt niet kunnen laten dan mag hun eetgewoonte niet als geldend voor de vastende moslim beschouwd worden.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 21:47
Zoals je zegt, het gebeurt niet overal, ook niet bij mij en de meeste mensen die ik ken. Zij die meer eten tijdens de ramadan, ik kan enkel zeggen dat dat de bedoeling niet is, maar als ze het echt niet kunnen laten dan mag hun eetgewoonte niet als geldend voor de vastende moslim beschouwd worden.
Ahaaa. U begint al schoorvoetend toe te geven dat er weldegelijk veel wordt gegeten en de nacht door wordt gefeest. Eerst beweerde u echter dat dit niet het geval was. Welnu, ik kan van enige ondervinding hierin toch wel spreken.
In de Arabische wereld is het de gewoonte om zeker twee maaltijden te nemen. De ramadan is echter geen maand van droefheid, dus wordt er algemeen ook veel gefeest tijdens die periode (het is trouwens een vaste gewoonte om vrienden en familieleden uit te nodigen). Over het vele roken zal ik het maar niet hebben, maar u weet even goed als ik dat er onder Arabieren flink wat afgepaft wordt in de nacht tijdens de ramadan.
In de koran staat trouwens dat men op gelijk welk ogenblik van de nacht mag eten.
Panther
28 December 2004, 21:49
U stelde eerder dat de moslims tijdens de nacht sliepen en pas in de vroege uren wakker werden voor een ontbijt... Dat gebeurt zeker niet in de nacht van kracht en dat gebeurt trouwens ook niet in de families die echt de ramandan vieren. Daar wordt soms de hele nacht door gefeest en gegeten. Echt, u hoeft mij niets wijs te maken, hoor. Ik ken het waarschijnlijk meer dan u.
Ik denk dat u het waarschijnlijk niet meer dan mij kent. Uitzonderlijk, bij familiebijeenkomsten kan het zijn dat er tot in de late uurtjes wordt gefeest, maar dit is zeker geen norm. Een mens heeft slaap nodig, punt. Een ganse nacht dooreten? Dan moet je nogal een maag hebben.
Misschien ken jij mensen die sowieso laat opblijven, ramadan of geen ramadan en dan is het logisch dat hun laat opblijven tijdens de ramadan 'feestelijker' wordt beleefd.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 21:53
Ik denk dat u het waarschijnlijk niet meer dan mij kent. Uitzonderlijk, bij familiebijeenkomsten kan het zijn dat er tot in de late uurtjes wordt gefeest, maar dit is zeker geen norm. Een mens heeft slaap nodig, punt. Een ganse nacht dooreten? Dan moet je nogal een maag hebben.
Misschien ken jij mensen die sowieso laat opblijven, ramadan of geen ramadan en dan is het logisch dat hun laat opblijven tijdens de ramadan 'feestelijker' wordt beleefd.
Natuurlijk is dat niet de norm (heb ik dat ergens gezegd?), maar wel dat het in vele families een veel voorkomend verschijnsel is. En wat dat eten betreft, u weet even goed als ik dat de manier van eten onder Arabieren wel wat anders is dan hier in Europa waar men veel sneller en grotere hoeveelheden eet op een korte tijd.
Misschien "niet meer", maar wel even goed als u... Dit even nog terzijde voor we in een wellesnietes-spelletje belanden.
Panther
28 December 2004, 22:03
Ahaaa. U begint al schoorvoetend toe te geven dat er weldegelijk veel wordt gegeten en de nacht door wordt gefeest. Eerst beweerde u echter dat dit niet het geval was. Welnu, ik kan van enige ondervinding hierin toch wel spreken.
Het gaat hier over ramadan; vastenmaand voor de moslim. Ik heb u hierboven uitgelegd wat de moslim dan zoal doet. Als u mensen kent die dit anders doen, dan moet je dit niet als algemeen geldend voor alle moslims beschouwen. Ik zeg u dat tijdens de nachten feesten niet gedaan wordt en niet haalbaar is. Als iemand zijn slaap toch onderbreekt, dan zal het eerder om te bidden zijn dan om te feesten.
Het probleem is als je heel de nacht bent opgebleven, dan zal je in de dag moeten slapen.
*Dan kun je niet gaan werken of naar school.
*Al slapen vasten heeft niet zoveel waarde zoals ieders gezond verstand wel kan snappen.
*Bovendien moeten de gebeden op tijd worden gehouden, ga je dan nog opstaan voor het middaggebed bijvoorbeeld?
In de Arabische wereld is het de gewoonte om zeker twee maaltijden te nemen. De ramadan is echter geen maand van droefheid, dus wordt er algemeen ook veel gefeest tijdens die periode (het is trouwens een vaste gewoonte om vrienden en familieleden uit te nodigen). Over het vele roken zal ik het maar niet hebben, maar u weet even goed als ik dat er onder Arabieren flink wat afgepaft wordt in de nacht tijdens de ramadan.
In de koran staat trouwens dat men op gelijk welk ogenblik van de nacht mag eten.
De meeste rokers die ik ken staan gewoon zoals ik zei net voor de ochtend op om te roken. Er zijn er die meer 'moeten' roken, zij zullen dan een groter deel van de nacht wakker blijven. Maar het zijn zijzelf die hiervoor kiezen. De rokende Arabier is trouwens niet de modale moslim.
In de sunna, voorbeeld van de profeet, staat dat het aanbevelenswaardig is om het eten zo laat mogelijk, net voor de ochtend uit te stellen.
Jan van den Berghe
28 December 2004, 22:15
De meeste rokers die ik ken staan gewoon zoals ik zei net voor de ochtend op om te roken. Er zijn er die meer 'moeten' roken, zij zullen dan een groter deel van de nacht wakker blijven. Maar het zijn zijzelf die hiervoor kiezen. De rokende Arabier is trouwens niet de modale moslim.
In de Arabische landen wordt er heel veel gerookt, alhoewel er verschillende rechtsscholen zijn die stellen dat roken tegen de islam is...
Jan van den Berghe
28 December 2004, 22:17
Het gaat hier over ramadan; vastenmaand voor de moslim. Ik heb u hierboven uitgelegd wat de moslim dan zoal doet. Als u mensen kent die dit anders doen, dan moet je dit niet als algemeen geldend voor alle moslims beschouwen. Ik zeg u dat tijdens de nachten feesten niet gedaan wordt en niet haalbaar is.
En ik zeg u dat feesten tijdens de nacht (niet tijdens "alle nachten") weldegelijk wordt gedaan. Ga maar eens naar de landen in de Golf, beste vriend!
Jan van den Berghe
28 December 2004, 22:18
Het probleem is als je heel de nacht bent opgebleven, dan zal je in de dag moeten slapen.
*Dan kun je niet gaan werken of naar school.
Ik herinner me op onze school een moslim in de middelbare afdeling die vol trots aankondigde dat hij de ramandan ging volgen. Van pure vermoeidheid heeft de jongen het na anderhalve week opgegeven: hij lag meer slapend in de lessen dan wat anders...
MVB
28 December 2004, 22:48
Voor u zijn 'moslim' en 'allochtoon' en 'Marokkaan' blijkbaar synoniem.
Mag ik u erop wijzen dat dit fout is.
uhm nope u insinueert dat. Als ik allochtoon had willen plaatsen dan had ik dat gedaan. Heeft niets te maken met Chinezen, Russen, Canadezen, Blank of Zwart maar met ->ETTERS<-, op kl**tzakken staat geen kleur:| .
Jammer dat van zoveel nationaliteiten in België, de marokaanse gemeenschap het meeste % kr*puul in huis heeft.
Mag ik u erop wijzen dat dit niet persoonlijk bedoeld is.
Voor u zijn blijkbaar al diegenen op wie u doelt werklozen en OCMW-steuntrekkers, bovendien kiezen ze hier ook nog voor.
Mag ik u erop wijzen dat uw veralgemening dubbel fout is.
Sorry als u deelt uit maakt van diegene die er niet voor gekozen heeft en toch trekkende bent.
M'n oprechte excuses
Voor u zijn blijkbaar alle Belgen hoogopgeleide hardwerkende mensen (time is money) die geen OCMW-steun trekken.
De meeste mensen die toch iets van hun leven willen maken doen dit op deze manier(werken) ja.
Mag ik u erop wijzen dat uw veralgemening alweer fout is.
Mag ik er u op wijzen dat heel vlaanderen weet wat ik bedoel, uitgenome het verwijzende persoontje.
En heb enkel problemen met marokanen en moslim's(deze laatste mag zelfs een vlaming zijn, nog steeds probleem mee:-) )
zie eerdere opmerkingen
idem
Geldt deze vriendelijke groet voor iedereen?
alleen voor diegene die hun aangesproken voelen.
Spijtige zaak, let wel op dat je je niet vergist m.b.t. mijn eerste opmerking i.v.m. synoniemen.De dagelijkse gebeurtenissen versterken alleen nog maar m'n visie mbt dit onderwerp, om nog maar te zwijgen over persoonlijke.
Mvg,
aan al diegene die zich aangesproken voelen,
In afwachting van uw antwoord verblijf ik.:cheer:
Flippend Rund
28 December 2004, 23:03
Blijkbaar leest u niet goed wat ik schrijf: ik stel dat de christelijke vasten weldegelijk gezond is en beantwoordt aan een natuurlijke behoefte tot zuivering.
De christelijke vasten reduceert niet alleen de hoeveelheid voedsel, maar ook de soort. Dit druist niet in tegen de natuurlijke cyclus.
Zo zie je maar, zelf in dieet-kwesties is het christendom superieur aan de islam!
Bobke
28 December 2004, 23:46
Zo zie je maar, zelf in dieet-kwesties is het christendom superieur aan de islam!Niet superieur, logischer.
sinan123
29 December 2004, 15:19
Als gastarbeiders, niemand verplichte u om te blijven.
Nee, je hebt gelijk. Niemand weerhield mij opa ervan om hier te blijven en hier had hij een bestaan opgebouws, dus waarom zou hij vertrekken?
Ik herinner me op onze school een moslim in de middelbare afdeling die vol trots aankondigde dat hij de ramandan ging volgen.
Ik doe 3e klas gynasium en het is me aardig gelukt.
Als je ongeveer de helft van de dag niks gegeten hebt, kan je echt niet zoveel eten na een beetje soep zit je al vol. Volgens betrekt die test van jou ook het eten in het suikerfeest en dan gebrijp ik wel dat ze 28% meer eten. Het valt me trouwens op dat heel weinig moslims aan overwegewicht lijden.
Bobke
29 December 2004, 17:10
Nee, je hebt gelijk. Niemand weerhield mij opa ervan om hier te blijven en hier had hij een bestaan opgebouws, dus waarom zou hij vertrekken?
Omdat hij niet met die racistische Belgen wilde samenleven bijvoorbeeld.
Aangezien hij besloot te blijven moet het leven hier echt geen hel geweest zijn en wilde hij zijn bestaan met het onze verbinden.
Ik zie niet in waarom wij achteraf onze levenswijze aan hem of zijn nageslacht zouden moeten aanpassen.
Kitten
29 December 2004, 17:40
Jan van den berghe, laat me je heel trots vertellen dat je absoluut niets en noppes weet van wat de ramadan is, wat het inhoudt en hoe het beleefd wordt door moslims.
Blijf jij maar in je eigen kotje met het label "fundamentalistisch christen" zitten aub.
sinan123
29 December 2004, 18:28
Ik zie niet in waarom wij achteraf onze levenswijze aan hem of zijn nageslacht zouden moeten aanpassen.
Wie beweerde dat jij je zou moeten aanpassen?
Ik beweerde alleen dat zij hierheen werden gelokt en hen werd veelvuldig de mogelijkheid aabgeboden hier,waar het leven beter was, te blijven en zij bleven hier gewoon.
Mij reactie was een reactie op de post van EXTREEM, die zij dat ''wij'' hier zomaar kwamen.
Jan van den Berghe
29 December 2004, 18:40
Jan van den berghe, laat me je heel trots vertellen dat je absoluut niets en noppes weet van wat de ramadan is, wat het inhoudt en hoe het beleefd wordt door moslims.
Blijf jij maar in je eigen kotje met het label "fundamentalistisch christen" zitten aub.
Jammer voor u, maar ik weet heel goed wat de ramadan is en hoe ze beleefd wordt. Ik moet u er immers op wijzen dat de gebruiken in de Arabische wereld wel heel goed ken (en van nabij... door persoonlijke omstandigheden).
Bobke
29 December 2004, 21:18
Wie beweerde dat jij je zou moeten aanpassen?
Ik beweerde alleen dat zij hierheen werden gelokt en hen werd veelvuldig de mogelijkheid aabgeboden hier,waar het leven beter was, te blijven en zij bleven hier gewoon.
Mij reactie was een reactie op de post van EXTREEM, die zij dat ''wij'' hier zomaar kwamen.Aan gezien ze bleven omdat het leven hier beter was is er weinig reden tot klagen nietwaar.
Ze kwamen als gastarbeiders en kregen de kans om te blijven als het hen hier beviel. Reden genoeg om zich als gewone Belgen te gedragen.
sinan123
30 December 2004, 16:12
Aan gezien ze bleven omdat het leven hier beter was is er weinig reden tot klagen nietwaar.
Ze kwamen als gastarbeiders en kregen de kans om te blijven als het hen hier beviel. Reden genoeg om zich als gewone Belgen te gedragen.
Ja, ik zei ook niet dat ze dat niet moesten doen.
Bobke
30 December 2004, 19:15
Ja, ik zei ook niet dat ze dat niet moesten doen.Dan begrijpen we elkaar. ;-)
Esperanza
31 December 2004, 18:15
Dat is juist het probleem met jullie moslim's jullie discuteren al meer dan 4000 jaar en hebben nog steeds geen oplossing. Wij Belgen hebben geen tijd om iedere dag uuuuren leuke interessante discussietjes ganse dagen te voeren zoals jullie bij het thee kransje, want we moeten gaan werken anders kan het OCMW jullie nie meer uitbetalen 8O .
Mvg,
Iemand die pas moslim's is beginnen haten na ermee gewerkt, gereisd en geleeft te hebben.De islamgodsdienst is al 4.000 jaar oud? Zo leer ik nog iedere dag iets bij, heel verhelderend....
Ik kan niet zeggen dat ik samen met moslims heb gereisd en/of geleefd, doch ik kan wel zeggen dat ik er de laatste 12 jaar mee heb samengewerkt. Ik heb de meeste van mijn allochtone collega's leren kennen als zijnde mensen die identieke zorgen en vreugden hebben in het leven als autochtone arbeiders.
Zij maken zich evenzeer zorgen of de hypotheek kan worden afbetaald, of hun kinderen het goed doen op school, of er op aan het einde van de maand een beetje spaargeld kan worden opzij gezet. Ze beleven evenveel vreugde wanneer een promotie lonkt, wanneer een dochter of een zoon wordt geboren,....
Veelal heb ik ondervonden dat de meesten onder hen harde werkers zijn, niet te beroerd om een handje toe te steken. Ik heb helaas geen ervaring in "hun" urenlange nutteloze discussies...
In de 12 jaar samenwerking heb ik nooit redenen gevonden om "ze" te "haten"....
MVB
31 December 2004, 19:54
De islamgodsdienst is al 4.000 jaar oud? Zo leer ik nog iedere dag iets bij, heel verhelderend....maar mens toch, die waren al veel langer bezig met te lullen, het heeft 4000 jaar alleen al geduurd om een naam te vinden ->"islam". Allah&Mohamed konden er maar nie uitgeraken hoe ze hun vrijetijds besteding wilden noemen, bijna was het monopolie :-o maar naar het schijnt was daar al een patent op :-( , door een zekere Bush :-D .
Ik kan niet zeggen dat ik samen met moslims heb gereisd en/of geleefd, doch ik kan wel zeggen dat ik er de laatste 12 jaar mee heb samengewerkt. Ik heb de meeste van mijn allochtone collega's leren kennen als zijnde mensen die identieke zorgen en vreugden hebben in het leven als autochtone arbeiders.
Zij maken zich evenzeer zorgen of de hypotheek kan worden afbetaald, of hun kinderen het goed doen op school, of er op aan het einde van de maand een beetje spaargeld kan worden opzij gezet. Ze beleven evenveel vreugde wanneer een promotie lonkt, wanneer een dochter of een zoon wordt geboren,....
Veelal heb ik ondervonden dat de meesten onder hen harde werkers zijn, niet te beroerd om een handje toe te steken. Ik heb helaas geen ervaring in "hun" urenlange nutteloze discussies...
In de 12 jaar samenwerking heb ik nooit redenen gevonden om "ze" te "haten"....Ik haat Moslims & hun regime in het algemeen.
En de Marrokaanse gemeenschap laat ik voor wat ze is, omwille van meerdere negatieve evaringen in m'n omgeving, dit zowel persoonlijk als van vrienden.
Spreek aub niet van racisme, als ik zie&hoor wat marrokanen vinden van de echte zwarte bevolking sjonge.
Ben zeer verdraagzaam maar teveel is teveel er zijn grenzen.
EXTREEM
31 December 2004, 21:26
Een negatieve ervaring met die turken en marokanen.2 kogelgaten,een schroevendraaier en 4 messteken in mijn lichaam.Eentje in mijn aangezicht.
Esperanza
1 January 2005, 09:33
Ik haat Moslims & hun regime in het algemeen.
En de Marrokaanse gemeenschap laat ik voor wat ze is, omwille van meerdere negatieve evaringen in m'n omgeving, dit zowel persoonlijk als van vrienden.
Spreek aub niet van racisme, als ik zie&hoor wat marrokanen vinden van de echte zwarte bevolking sjonge.
Ben zeer verdraagzaam maar teveel is teveel er zijn grenzen.Moslims en hun regime in het "algemeen" haten is een non-argument, even belachelijk als de stelling :"ik ben beroofd geweest door een christen, ergo ik haat alle christenen en hun kerk/instituut". Slaat nergens op.
Ik twijfel er niet aan dat je ooit eens bent aangevallen/beroofd/... door een lid van de Marokkaanse gemeenschap, doch te stellen dat daarom alle Marokkanen dieven zijn, getuigt van weinig realiteitszin. Misdaad doet zich voor onder alle bevolkingsgroepen, waar ook ter wereld, ongeacht het heersende regime/godsdienst/politieke stelsel.
Ik twijfel er niet aan dat er Marokkanen zijn die zich overgeven aan rascistische oordelen, doch ook hier geldt de stelling dat niet alle Marokkanen racisten zijn. Racisme doet zich voor onder alle bevolkingsgroepen, waar ook ter wereld, ongeacht het heersende regime/godsdienst/politieke stelsel.
PS. Je stelling dat "de" moslims reeds 4.000 jaar bezig zijn om een naam te geven aan hun "vrijetijdsbesteding" is gewoonweg absurd. Verwacht je nu echt dat ik daar een antwoord ga op geven?
Esperanza
1 January 2005, 09:41
Een negatieve ervaring met die turken en marokanen.2 kogelgaten,een schroevendraaier en 4 messteken in mijn lichaam.Eentje in mijn aangezicht.Zo te horen heb je een heel traumatiserende ervaring achter de rug. Mag ik vragen in welke omstandigheden dit alles zich heeft afgespeeld? Ik kan hier moeilijk op reageren zonder over de nodige feiten/informatie te beschikken.
MVB
1 January 2005, 11:03
Moslims en hun regime in het "algemeen" haten is een non-argument, even belachelijk als de stelling :"ik ben beroofd geweest door een christen, ergo ik haat alle christenen en hun kerk/instituut". Slaat nergens op.
Ik twijfel er niet aan dat je ooit eens bent aangevallen/beroofd/... door een lid van de Marokkaanse gemeenschap, doch te stellen dat daarom alle Marokkanen dieven zijn, getuigt van weinig realiteitszin. Misdaad doet zich voor onder alle bevolkingsgroepen, waar ook ter wereld, ongeacht het heersende regime/godsdienst/politieke stelsel.
Ik twijfel er niet aan dat er Marokkanen zijn die zich overgeven aan rascistische oordelen, doch ook hier geldt de stelling dat niet alle Marokkanen racisten zijn. Racisme doet zich voor onder alle bevolkingsgroepen, waar ook ter wereld, ongeacht het heersende regime/godsdienst/politieke stelsel.
PS. Je stelling dat "de" moslims reeds 4.000 jaar bezig zijn om een naam te geven aan hun "vrijetijdsbesteding" is gewoonweg absurd. Verwacht je nu echt dat ik daar een antwoord ga op geven?Moe word ik van zo'n voorspelbare standaard antwoorden.
Ooit hebben ze eens in m'n auto ingebroken, so what. Da kan gebeuren he, trouwens in die omgeving waren er 10 inbraken in wagens aangemeld.
Was t'werk van een junkie, zei de politie.
Wat betreft die marrokaanse gemeenschap, heb ooit als echte belg en als geen racist iemand in het werk willen steken (was een vriendin van vriendin van ...ge kent da wel) bij deftige mensen die ik goed ken die een hotel uitbaten aan de belgische kust en waar ik ook soms eens zaken mee doe.
Heeft daar een week gewerkt, wilde geen "slaaf" spelen. Terwijl de andere mensen die er werken, waaronder veel vlamingen er geen probleem van maakten. Maar t'mooiste moet nog komen die wist dat de baas er goed bij zat en heeft hem beschuldigd van verkrachting, waarschijnlijk dacht ze op een of andere manier schade vergoeding te krijgen.
Die beschuldiging heeft ze later ingetrokken, omdat ze in het commissariaat direct door de mand was gevallen. Ik ben nog altijd :oops: als ik die mens ontmoet, gelukkig kunnen we er eens om lachen.
En dit is maar een van de zovele zaken waarvan ik jammer genoeg kan meepraten alsook enkele kennissen van mij, over futiliteiten spreek ik zelfs nie.
Die mening die ik heb over moslim's en marrokanen is nie zomaar gekomen over een nacht slapen, maar is gegroeid door herhaaldelijke gebeurtenissen.
Hoor je mij hier zagen&klagen over Pakistani's, Joden, Boedisten, Getuigen van Jehova, Christenen, Homo's, Protestanten, Calvinisten,... nee die hebben mijn entourage nog nooit nie echt gekloot. Misschien die zondag ochtend's met die Getuigen van Jehova;-) maar da's onschuldig, zolang ze m'n keel maar nie oversnijden.
Misdaad is idd overal, maar er is maar één godsdienst die misdaad goedkeurt.
Alleen zij zien dit niet zo in als misdaad, maar als obstakels die moeten opgeruimd worden omdat ze hun geloof zogezegd belemmeren.
willem1940NLD
1 January 2005, 11:35
Koran 5:51. O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.
====
In Nederland en vermoedelijk nog enige redelijk beschaafde landen heet dit "oproep tot discriminatie" en zou geen on-godsdienstige dit zelfs hardop mogen uitdragen.
Dankzij het feit dat het politiek manifest "koran" tevens succesvol wordt verkocht als "godsdienst" geniet het de privileges van minstens de Nederlandse grondwet, zulks in tegenstelling tot Voetbal, Biljarten, Kaart- en Wandelclubs die het met uitsluitend de inschrijving bij een Kamer van Koophandel maar moeten doen.
Lees ook eens hoofdstuk 9. Na deze start leest de rest van de koran steeds makkelijker en vlotter.
http://www.redouan.nl/koran_nl.htm
MVB
1 January 2005, 11:45
Nog een voorbeeld, maar ditmaal niets met mij te maken.
Had m'n wagen verkocht en een andere gekocht bij iemand die ik al 10 jaar ken.
Die persoon had zich opgewerkt van gewone verkoper tot bestuurder van een zaak, heeft dus nu z'n eigen erkende merkgarage.
Die heeft het altijd zeer druk, maar blijft altijd kalm. Moet zich altijd met tientallen zaken tegelijk bezig houden.
Op een dag was ik bij hem, zegt hij, ik ben die mannekes echt bue aan het worden.
Wist nie wat hij bedoelde, want in die regio komen ook veel polen enzo oude overname wagens opkopen.
Nu blijkte een marrokaan een wagen te kopen, M'n vriend (garagehouder) zegt tegen hem, kijk hier zijn de sleutels ge kunt misschien al eens het interieur bekijken en hem starten.
Wagen stond achteraan de parking, wat heeft die gedaan, olie in radiator gedaan.
Dan met garagehouder toerke gedaan voorschot gegeven en nog eens naar de motor gekeken , en zei kijk er zit olie in de radiator.
Die is nie in orde, maar als ge zoveel van de prijs af doet koop ik hem toch!!
Garagehouder heeft hem doodleuk z'n voorschot terug gegeven en hem gezegd, kijk ik wil u en uw soort(bedoelend z'n oplichterspraktijken) hier nooit meer over de vloer zien.
Die wagen was in uitstekende staat, want die was al jaren in onderhoud bij die garage en de vorige eigenaar had hem gewoon overgelaten om er een nieuwe te kopen.
ps : ik ken niets van motoren, misschien mag ik hierover dan geen uitspraak doen.(doordenkertje)
MVB
1 January 2005, 11:54
Innige deelneming aan alle Nederlanders
MVB
1 January 2005, 11:56
Innige deelneming aan alle NederlandersWant wat daar gebeurt is ben ik nog zeker niet vergeten.
Esperanza
1 January 2005, 12:03
@MVB
Waarde MVB, ik merk dat je niet echt inhoudelijk ingaat op mijn vorige post. Zoals zovelen meen je je haat te kunnen staven door enige anecdotes te spuien en en passant daardoor een gehele gemeenschap te veroordelen. Heel voorspelbaar, maar ik word wel heel moe van dergelijke standaard antwoorden.
Ik vind het heel jammer dat de Marokkaanse je vertrouwen heeft beschaamd doch je logica alsdat alle Marokkanen/moslims zo zijn, ontgaat me volkomen. Idem dito indien je andere anecdotes naar voor mocht brengen. Mag ik stellen dat er absoluut geen logica aan te pas komt, enkel en alleen vooroordelen, gebaseerd op negatieve ervaringen met individuen?
Tevens ben je allesbehalve consequent, gezien je steeds de begrippen "moslims" en "Marokkanen" in dezelfde zinnen door elkaar haspelt. Hoeveel procent maken de Marokkaanse moslims uit van de gehele moslimwereld : 1%, 2%...? Ik raad maar wat. Zijn er dan geen Marokkaanse christenen, atheisten,...?
Je haat moslims en hun regime, doch je stelt dat je geen problemen hebt met Pakistani. Voor zover ik weet is Pakistan een islamitisch land (staatsgodsdienst) en is de meerderheid der Pakistani moslim. Sorry hoor, maar je redenering houdt geen steek. De logica is ook hier ver te zoeken. Mag ik hieruit concluderen dat je enkel Marokkaanse moslims haat?
De stelling dat de Islam misdaad goedkeurt is flauwekul. Er zullen ongetwijfeld wel passages in de Koran voorkomen die stellen dat ongelovigen dienen te worden vermoord, hun bezittingen in beslag genomen, hun dienstmaagden aangerand, enz... Dergelijke passages komen in ieder godsdienstboek en/of religieuze tractaten/geschriften voor. Is nu eenmaal eigen aan godsdiensten die honderden jaren geleden zijn ontstaan.
willem1940NLD
1 January 2005, 12:26
NoPasarán: ... Is nu eenmaal eigen aan godsdiensten die honderden jaren geleden zijn ontstaan ...
Nee, oneens. Niet dat ik ENIGE godsdienst ambiëren zou, maar er bestaan gradaties en ook meestal vernieuwingen, zie bijvoorbeeld de bijbel, uit de Oude Boeken waarvan ene Hr Mo copiëerde wat hem bruikbaar leek.
De bijbel bevat geen opdracht tot wereld-onderwerping "voor de godsdienst" en het is niet mogelijk om Jood te worden als je niet van een Joodse moeder komt (hooguit: geaccepteerd vriend/genoot en dan ook inderdaad geaccepteerd, na een bepaald niet lichte inburgerings-cursus); het Jodendom bedrijft geen enkele zending of werving.
Jezus/Johua als beschreven in het nieuwe testament dat voor christenen als leidraad geldt, was absoluut tegen alle geweldpleging (dat moeten de christenen altijd hebben geweten dus wisten ze ook dat ze fout zaten/zitten o.a met de kruistochten, geloofsvervolgingen/inquisitie en meer recent in Noord-Ierland).
De koran verbiedt alle vernieuwing, noemt Mo de LAATSTE profeet punt uit en gebiedt onderwerping van de hele wereld(bevolking), aanvankelijk door (rekbaar begrip) "overtuiging" maar, vooral bij voldoende macht/getal, al snel ook door geweld.
De schaarse "mensvriendelijke" dingen in de koran gelden alleen tussen moslims onderling.
Esperanza
1 January 2005, 13:02
@Willem 1940 NLD,
Met de Bijbel in de hand kun je zowel volkerenmoord als onbaatzuchtige naastenliefde rechtvaardigen. Idem dito wat betreft de Koran. Ik zie geen verschil. Beide boeken/geschriften worden te pas en te onpas misbruikt door idioten (om het even welke politieke strekking of godsdienst) die menen hun gelijk te moeten halen door bepaalde passages aan te halen of te citeren.
Met om het even welk godsdienstig geschrift kun je om het even wat "bewijzen". Ze fungeren als het ware een restaurantmenu waarin je kiest voor het "menu" dat je het lekkerst vindt. Zo zullen christenen/moslims de passages kiezen die over naastenliefde gaan terwijl de anti-christenen/anti-moslims de passages kiezen die over veroveringen en moordpartijen gaan. De fundamentalisten van beide strekkingen kiezen de "meer gekruide" gerechten.
MVB
1 January 2005, 13:13
@MVB
Waarde MVB, ik merk dat je niet echt inhoudelijk ingaat op mijn vorige post. Zoals zovelen meen je je haat te kunnen staven door enige anecdotes te spuien en en passant daardoor een gehele gemeenschap te veroordelen. Heel voorspelbaar, maar ik word wel heel moe van dergelijke standaard antwoorden.
Ik vind het heel jammer dat de Marokkaanse je vertrouwen heeft beschaamd doch je logica alsdat alle Marokkanen/moslims zo zijn, ontgaat me volkomen. Idem dito indien je andere anecdotes naar voor mocht brengen. Mag ik stellen dat er absoluut geen logica aan te pas komt, enkel en alleen vooroordelen, gebaseerd op negatieve ervaringen met individuen?
Tevens ben je allesbehalve consequent, gezien je steeds de begrippen "moslims" en "Marokkanen" in dezelfde zinnen door elkaar haspelt. Hoeveel procent maken de Marokkaanse moslims uit van de gehele moslimwereld : 1%, 2%...? Ik raad maar wat. Zijn er dan geen Marokkaanse christenen, atheisten,...?
Je haat moslims en hun regime, doch je stelt dat je geen problemen hebt met Pakistani. Voor zover ik weet is Pakistan een islamitisch land (staatsgodsdienst) en is de meerderheid der Pakistani moslim. Sorry hoor, maar je redenering houdt geen steek. De logica is ook hier ver te zoeken. Mag ik hieruit concluderen dat je enkel Marokkaanse moslims haat?nog eens marrokanen hebben bij mij NU voorgoed afgedaan. Jammer voor die percentage die het goed meent. Al ben ik nog niet vijandig tov hen en zit ik er soms nog eens tegen m'n zin midden in. Maar ik zal altijd argwanig zijn tov hen en zal altijd zo blijven. Maar er is een oud boeren gezegde die zegt soort zoekt soort,zou dit waar zijn!? alhoewel ik nie echt een boer ben, of toch ;-) .
Neen kijk, ik vind het tof tussen allerlei soort mensen te zitten. Nu nog, maar ik heb de knop ivm marrokanen (moslim of niet) omgedraaid. Zij zijn de oorzaak dat ik da knopje heb doen omdraaien, om miserie & complicaties te vermijden.
Het kan toch geen toeval meer zijn dat mensen op de 5 wereldcontinenten er ook zo over denken.
Hoe kun je vermijden dat ge niet door een giftige slang gebeten word, door te maken dat er in je omgeving geen zijn en zo heb je geen problemen.
Is toch heel simpel.
Er is al teveel gebeurt en dagdagelijks gebeuren er nog schandalige gebeurtenissen ivm dit onderwerp, aanslag Bali,911,kelen oversnijden,enz....
We zitten nu al in een stadia die voorbij de helft is, maw op een bepaald moment zit ge op een point of no return.
New Zeeland here i come als het ooit zover zou komen.
De stelling dat de Islam misdaad goedkeurt is flauwekul.Nood breekt wet!! Er zullen ongetwijfeld wel passages in de Koran voorkomen die stellen dat ongelovigen dienen te worden vermoord, hun bezittingen in beslag genomen, hun dienstmaagden aangerand, enz... Dergelijke passages komen in ieder godsdienstboek en/of religieuze tractaten/geschriften voor. Is nu eenmaal eigen aan godsdiensten die honderden jaren geleden zijn ontstaan.
willem1940NLD
1 January 2005, 13:51
NoPasarán: opnieuw, "gradaties".
Natuurlijk zou ik het verwijderen van het woord "godsdienst" uit de (Nederlandse) Grondwet toejuichen - en géén "voetbal" daarvoor in de plaats, uiteraard.
Ik heb in mijn jeugd voldoende "godsdienst" met de trechter moeten slikken om te weten waar ik het over heb.
Daarbij leerde ik toch snel lezen en goed onthouden wat krom is, vooral als het gaat om de mij tegenstaande oplegging "van hogerhand" van negatieve routines/rituelen.
Ik voel mij als bewust Heiden niet alleen te goed en te trots maar ook TE LUI om te liegen (en dus te moeten blijven onthouden wat ik loog).
Goedpraten van cq begrip aansmeren voor slechtheid beschouw ik als bedrog.
Dankzij Internet is practisch alle lectuur bereikbaar voor degene die bereid is te lezen.
Ik respecteer moslims die ik persoonlijk ken en welke mij, een onbekeerbare harbi/kufar en daarmee "vijand van het geloof", (nog) niet dood wensen maar realiseer mij tevens dat zij daardoor op gespannen voet met hun eigen cultuur geraken en zich bij te duidelijk blijk geven daarvan zelf in levensgevaar begeven. Ik belast, indachtig o.a koran 5:51, zulken dan ook niet met mijn "vriendschap" doch blijf uit RESPECT voor hun ingewassen doctrine op niet kleinere afstand dan burgerlijk-beleefd.
Libanon was minder dan een eeuw geleden nog een modern en welvarend land. Dit is over sinds de ratio moslims / andersdenkenden zich wijzigde van 40/60 naar 60/40. Ik zou geen land met een moslim-meerderheid weten te noemen waar het leven mij de moeite waard schijnt en zal dus ook niet vrijwillig dergelijke landen bezoeken. Jammer dat zulk respect weinig wederkerig schijnt te bestaan, want allen willen zij hun griezelige armoe-culturen aanvankelijk eerst ontvluchten met een tamelijke voorkeur voor het vrijzinnige Nederland, om vervolgens die onheilsbrengende riten te trachten opnieuw hier door te voeren en aan de moderne mens op te dringen.
Lees de koran en (h(er))ken de VIJAND.
http://www.redouan.nl/koran_nl.htm
MVB
1 January 2005, 14:41
Ik respecteerde hen vroeger ook, waarom nu niet meer!?
Ik respecteer mensen naargelang hun gedrag&daden, hun gedrag&daden hebben de moslim's de laatste jaren genoeg getoond.
Wat moet een vrij volk doen om vrij te blijven, en niet gedomineerd te worden door een Moslim regime geleid door mensen in een zieke geestestoestand.:?
sinan123
1 January 2005, 14:59
Ik respecteer mensen naargelang hun gedrag&daden, hun gedrag&daden hebben de moslim's de laatste jaren genoeg getoond.
Ja, natuurlijk hebben alle moslims aansslagen gepleegd en mensen vermoord. Je moet gewoon niet generaliseren.
Wat moet een vrij volk doen om vrij te blijven, en niet gedomineerd te worden door een Moslim regime geleid door mensen in een zieke geestestoestand.
Hoe kom je erbij dat dit land gedomineerd gaat worden door moslims???
willem1940NLD
1 January 2005, 15:01
sinan123: ... Hoe kom je erbij dat dit land gedomineerd gaat worden door moslims??? ...
Vergelijk Libanon, Indonesia, Sudan.
MVB
1 January 2005, 15:59
Hoe kom je erbij dat dit land gedomineerd gaat worden door moslims???[/QUOTE]Acht u dit soms onmogelijk!?
En ik spreek nog niet alleen van dit land, maar heel europa.
Er zullen weer grootse tijden komen, want mensen die geestesziek zijn en leven volgens een bepaalde code houd je niet zomaar tegen.
Bali wil ook onafhankelijk worden, en om welke reden denk je.
Enkele maanden na de aanslag was ik daar en de bevolking heeft niets van inkomen, denkt ge dat de verantwoordelijken (moslims) van de aanslag dit kan schelen.
Is een van de mooiste landen ter wereld, maar in de politiek zitten er ook weer moslims die het voor het zeggen hebben. Vandaar dat het een corrupte warboel is.
Velen nemen onze westerse vrijheid vanzelfsprekend, maar wat hebben jullie ervoor over om dit te verdedigen.
Er zal een tijd komen dat leuke discusietjes rond de tafel misschien niet meer zullen helpen.
in afwachting van uw antwoord verblijf ik ;
nu even gaan sporten seeyaaa : mensana in corpore sano ;-)
Wreker
1 January 2005, 21:14
Ja, natuurlijk hebben alle moslims aansslagen gepleegd en mensen vermoord. Je moet gewoon niet generaliseren.
Hoe kom je erbij dat dit land gedomineerd gaat worden door moslims??? Het is wel een feit waar je niet omheen kunt dat als je alle moslims uit een plaats verwijdert, uit die plaats ook meteen de kans op moslimextremisme verdwenen is. En aangezien de meest gematigde moslim nog extremer is dan de meest extreme christen in Europa, zit er voor de Europeanen niets anders op dan de moslims van hun gebied te verwijderen.
Het is voor de Europeanen ofwel dat ofwel leven met moslimextremisme.
Dat is de keuze die Europa de komende jaren zal moeten nemen.
sinan123
1 January 2005, 21:39
Het is wel een feit waar je niet omheen kunt dat als je alle moslims uit een plaats verwijdert, uit die plaats ook meteen de kans op moslimextremisme verdwenen is. En aangezien de meest gematigde moslim nog extremer is dan de meest extreme christen in Europa, zit er voor de Europeanen niets anders op dan de moslims van hun gebied te verwijderen.
Jij zegt dat de gematigde moslim extremer is dan dan de gematigde Christen, dit feit baseer jij op dat de Christenen niet vasten tijdens de vastenperiode. Er is hiervoor wel een logische verklaring, vasten is een van de 5 zuilen van de Isam, dus het is heel belangrijk, voor Christenen daarentegen is het niet zo belangrijk. Jij vergelijk appels met peren.
sinan123
1 January 2005, 21:42
Acht u dit soms onmogelijk!?
En ik spreek nog niet alleen van dit land, maar heel europa.
Er zullen weer grootse tijden komen, want mensen die geestesziek zijn en leven volgens een bepaalde code houd je niet zomaar tegen.
Ik acht dit als onmogelijk, ja. Er is hier een heel andere situatie dan de landen die hier worden genoemd. Worden hier elke dag aanslagen gepleegd? Of wordt een enkele aanslag overdreven en wordt een hele bevolkingsgroep daarvoor schuldig geacht?
sinan123
1 January 2005, 21:43
zit er voor de Europeanen niets anders op dan de moslims van hun gebied te verwijderen.
Volgens uw vorige post mochten sommige mensen toch wel blijven?, of ben je in een ander stadium van je Islam-haat gekomen?
Bobke
1 January 2005, 23:01
Jij zegt dat de gematigde moslim extremer is dan dan de gematigde Christen, dit feit baseer jij op dat de Christenen niet vasten tijdens de vastenperiode. Er is hiervoor wel een logische verklaring, vasten is een van de 5 zuilen van de Isam, dus het is heel belangrijk, voor Christenen daarentegen is het niet zo belangrijk. Jij vergelijk appels met peren.Waarom is dat zo belangrijk ?
Er was een tijd dat het voor de christenen ook belangrijk was maar behoorde niet tot de tien geboden.
De tien geboden zijn buiten "bovenal bemin één god" en "heilig steeds de dag des heren", nog steeds wettelijke geboden in onze wereldlijke samenleving.
Welk misdrijf zou niet vasten inhouden volgens u, wie heeft er buiten uw god last van ?
sinan123
1 January 2005, 23:26
Welk misdrijf zou niet vasten inhouden volgens u, wie heeft er buiten uw god last van ?
Hoe bedoel je misdrijf? Ik zei dat het een van de 5 zuilen was en dat het daarom gewoon niet extreem is. Hoe komt u erbij dat iemand er last van zou hebben?
Bobke
1 January 2005, 23:48
Hoe bedoel je misdrijf? Ik zei dat het een van de 5 zuilen was en dat het daarom gewoon niet extreem is. Hoe komt u erbij dat iemand er last van zou hebben?Ik begrijp gewoon niet waarom het deel uitmaakt van de vijf zuilen.
De belangrijkste bekommernis van een schepper moet er toch in bestaan zijn schepping in stand te houden.
Als ik een auto koop krijg ik daar onderhoudsrichtlijnen bij die de levensduur kan verlengen. Drie keer daags het lof zingen van de ontwerper verbetert de kwaliteit niet. Het kan hoogstens de aandacht van mankementen afleiden.
sinan123
2 January 2005, 09:08
Drie keer daags het lof zingen van de ontwerper verbetert de kwaliteit niet. Het kan hoogstens de aandacht van mankementen afleiden.
Nee, maar volgens de Islam moet je niet vergeten wie je schepper is en je moet jezelf aan hem herrineren. Volgens de Islam verbetert het de kwaliteit van je denkwijze en doen slechte mensen de dingen goed in hun leven (niet stelen, niet doden) en weten dat ze daarvoor beloond zullen worden.
Hier de vijf zuilen.
* De geloofsbelijdenis
* De gebeden
* Het geven van aalmoezen
* Het vasten tijdens Ramadan
* De pelgrimstocht naar Mekka
Voor al deze dingen geldt, je moet het alleen doen als je de mogelijkheid ervoor hebt.
Jan van den Berghe
2 January 2005, 09:29
Er is hiervoor wel een logische verklaring, vasten is een van de 5 zuilen van de Isam, dus het is heel belangrijk, voor Christenen daarentegen is het niet zo belangrijk. Jij vergelijk appels met peren.
Vasten is een integraal deel van het christendom, het traditioneel, orthodox christendom wel te verstaan. In onze tijd moet men altijd een onderscheid maken tussen het naamchristendom en het echte christendom. Zelfs een toch wel begenadigd prediker als sjeik Ahmed Deedat wist dit. Ik herinner mij dat hij eens tijdens een voordracht de vraag van een toehoorder of hij met een christenvrouw al dan niet mocht trouwen een dergelijk antwoord gaf. Deedat vond dat een moslimman weldegelijk met een christelijke vrouw (die dan ook de regels van het geloof en de Kerk volgde) mocht trouwen, echter niet met een die zich christen noemde maar het eigenlijk niet was (dus zich niet teveel aantrok van de geloofsregels).
De Kerk schrijft voor dat we aan onthouding en vasten moeten doen tijdens de veertigdagenperiode (alsdusdanig bekend onder "de vasten"), wat betekent dat we ons onthouden van lekkernijen (snoepgoed, versnaperingen allerhande...), geen vlees eten tijdens de week- en zaterdagen, naast het plegen van een aantal morele onthoudingen (bijvoorbeeld een tijdje geen tv kijken, geen bioscoopbezoek...). Daarnaast kent de Kerk vier maal per jaar een korte vastenperiode bij de wisseling van de seizoenen waarbij steeds een reeks smeekbeden voor het welzijn van natuur en mens worden gedaan. In het Latijns christendom kent men daarenboven een vastendag voor Kerstmis. In het oosters christendom kent men dergelijke vastendagen voor ieder groot feest, een vasten die daarbij zelfs tot een week kan duren.
sinan123
2 January 2005, 09:39
Vasten is een integraal deel van het christendom, het traditioneel, orthodox christendom wel te verstaan.
Ik had het over de christenen in Europa.
Maar ik ben wel wat wijzer geworden van jouw tekst.
Jan van den Berghe
2 January 2005, 09:42
Ik had het over de christenen in Europa.
Denkt u dat ik geen christen van of in Europa ben? Maar laten we zeggen dat de meerderheid van de mensen in Europa die zich christen noemen heel ver staan van het christendom: in veel gevallen volgen ze niet meer de morele, kerkdisciplinaire en geloofsleer die de Kerk ons leert. Natuurlijk zijn er gradaties daarin.
De regels voor het vasten zijn nog altijd de voorschriften van de Kerk van Rome. In sommige landen is die sociale omzetting van de kerkelijke regels nog altijd heel sterk (Polen, Litouwen, Malta, Ierland...). En ook bij ons heb je nog mensen die zich daadwerkelijk conformeren aan het christelijk geloof en dat in alle aspecten navolgen.
Jan van den Berghe
2 January 2005, 09:44
Vasten is een integraal deel van het christendom, het traditioneel, orthodox christendom wel te verstaan. In onze tijd moet men altijd een onderscheid maken tussen het naamchristendom en het echte christendom.
Misschien voor alle duidelijkheid: met "orthodox" christendom bedoelde ik hier "rechtgelovig", "bijbelgetrouw" eerder dan "oosters" christendom. In het Nederlands kan men in die zin spreken over "orthodoxe protestanten" (= rechtgelovige, bijbelvaste protestanten).
MVB
2 January 2005, 09:52
Ik acht dit als onmogelijk, ja. dit is omdat je gelukkig al heel je leven lang in het beschutte beschermd europa, Belgie leeft. Nu hebben we de kanker nog onder controle, maar er komt misschien een tijd dat ze het laatste woord zal hebben. Zeker met zo'n naïeve, maar wel goedbedoelende, reacties. Er is hier een heel andere situatie dan de landen die hier worden genoemd.?! Worden hier elke dag aanslagen gepleegd? Weet u hoeveel aanslagen er al verijdeld geweest zijn!?
Bent u al vergeten wat er in Nedereland gebeurd is.....
Weet dat Europa de draaischijf voor fundamentalisten is.
Of wordt een enkele aanslag overdreven 911 !? en wordt een hele bevolkingsgroep daarvoor schuldig geacht alleen de moslims he ?LA riots 1992 Rodney king : één zwarte werd neergeslagen door blanke agenten,
en heel LA was een oorlogzone geworden.
Hier is europa VERMOORDEN moslims gewoon mensen omdat ze iets gezegd hebben, en dan krijgt ge leuke reacties als !! Maar er worden hier toch geen elke dag aanslagen gepleegd!! En moet een hele groep dan daar voor opdraaien, omdat er een paar mensen vermoord werden!!!! En over 911 Twin towers mag ik niets zeggen, want das europa niet he, dus tellen die +/-2000 mensen waarschijnlijk voor julie niet mee.
Ook in die gebouwen zaten belgen(europeanen) die er werkten, maar dan zal je antwoorden krijgen als "ze moesten maar hier een job zoeken ofzo!!!!!
Vertel dat maar eens aan de mensen die er hun vrouw,man of kinderen verloren hebben.
Waarschijnlijk moeten de meesten hier zelf eerst hun familie&vrienden verliezen in zo'n laffe aanslag, vooraleer ze zouden kunnen toegeven dat er eventueeeeeel iets zou kunnen verkeerd zijn met de huidige stand van zaken.
sinan123
2 January 2005, 10:43
Waarschijnlijk moeten de meesten hier zelf eerst hun familie&vrienden verliezen in zo'n laffe aanslag, vooraleer ze zouden kunnen toegeven dat er eventueeeeeel iets zou kunnen verkeerd zijn met de huidige stand van zaken.
Je begrijpt het niet he? Iedereen geeft toe dat er iets mis, alleen ik vind da het overdreven wordt ja, en dat is mijn mening. Denk jij dat ik die aanslagen net walgelijk bindt, ik vind het ook walgelijk dat sommige mensen een helebevolingsgroep daarvoor schuldig achten.
dit is omdat je gelukkig al heel je leven lang in het beschutte beschermd europa, België leeft. Je hebt het mis, ik woon in Nederland, zie onder mijn avatar. Ik maak uit jou post uit, dat ik heel erg dankbaar mot zijn dat ik n Nederland mag wonen, maar waarom zou ik dan meer of minder dankbaar dan u moeten zijn? We zijn allebei (waarschijnlijk) hier geboren.
Ook in die gebouwen zaten belgen(europeanen) die er werkten, maar dan zal je antwoorden krijgen als "ze moesten maar hier een job zoeken ofzo!!!!!
Vertel dat maar eens aan de mensen die er hun vrouw,man of kinderen verloren hebben. Er zaten ook trouwens veel moslims in die gebouwen, die aanslagen zijn gewoon walgelijk, punt
Hier is europa VERMOORDEN moslims gewoon mensen omdat ze iets gezegd hebben, en dan krijgt ge leuke reacties als !!
Als een mongool iemand vermoordt om zijn mening moet niet een hele bevolkingsgroep daarvoor schuldig geacht worden, of vindt u van wel??
Hoeveel Europeanen zijn door moslims vermoord om hun mening 2, 3?
Jan van den Berghe
2 January 2005, 10:52
Je begrijpt het niet he? Iedereen geeft toe dat er iets mis, alleen ik vind da het overdreven wordt ja, en dat is mijn mening. Denk jij dat ik die aanslagen net walgelijk bindt, ik vind het ook walgelijk dat sommige mensen een helebevolingsgroep daarvoor schuldig achten.
Het probleem is en blijft dat de moslims geen duidelijke stelling durven innemen. Bij u is dat ook weer het geval bij bijvoorbeeld de uitspraak dat de natuurramp in Azië een welverdiende straf is van de "kuffars" door Allah neergezonden. U reageert alleen met het bijzonder slappe "dat is hun probleem", maar u neemt geen krachtig standpunt in. U draait rond de pot, want blijkbaar wilt u uw medemoslims niet in de weg staan.
Wat denkt u bijvoorbeeld van het volgende:
http://www.spc.org.yu/Multimedija/Podujevo/podujevo-e.html
Een kerk die door een moslimmenigte wordt bestormd, de kruisen eraf gehaald waarna de kerk in brand wordt gestoken onder luid gejoel van de omstanders.
Wreker
2 January 2005, 10:53
Jij zegt dat de gematigde moslim extremer is dan dan de gematigde Christen, dit feit baseer jij op dat de Christenen niet vasten tijdens de vastenperiode. Er is hiervoor wel een logische verklaring, vasten is een van de 5 zuilen van de Isam, dus het is heel belangrijk, voor Christenen daarentegen is het niet zo belangrijk. Jij vergelijk appels met peren. Die stelling heeft niets met het vasten te maken. Het is gewoon de algemene geestesingesteldheid die gewoon niet te vergelijken is.
De meest extreme christenen van Europa zijn in Vlaanderen mensen als een Jan Van den Berghe. Waarin bestaat die zijn "extremisme"? Dat hij persoonlijk nog in God gelooft en dat hij de voorkeur geeft aan een mis die opgedragen wordt in het Latijn in plaats van in het Nederlands, waarbij de preek dan ook nog eens in het Nederlands wordt gehouden.
Dàt zijn de meest extreme christenen in Vlaanderen. Daarnaast heb je inderdaad nog een categorie die nog iets verder gaat, en dat zijn de religieuzen die zo goed als uitgestorven zijn. Dezen dragen omdat ze tot een bepaalde orde horen een soort van uniform, dat echter al jaren hoofdzakelijk alleen nog maar binnen de gemeenschap en niet meer in het openbaar gedragen wordt.
Vergelijk hiermee de moslims en je kan hen enkel qua uiterlijk gedrag in de meest extreme categorie van de christenen plaatsen. Meer dan de helft van de moslims - in Europa dan nog wel - gedraagt zich alsof ze tot een strenge religieuze orde behoren. Bovendien - en dit is het allerbelangrijkste, WAAROVER GEEN ENKELE MOSLIM HET DEBAT AANDURFT - koesteren de moslims de APARTHEID als hun HOOGSTE GOED. Wie het waagt als niet-moslim om een relatie aan te gaan met een moslim speelt met zijn leven, tenzij hij zich bekeert tot de islam. De moslims zijn dus per defintie ook nog eens grote racisten.
En dan hebben we het nog maar gehad over de meest gematigde moslims. Er zijn ook nog de fundamentalisten, de extremisten en de terroristen die ons in onze eigen straten de keel oversnijden omdat we zeggen wat we denken. De helft van de moslims in Nederland heeft hiervoor begrip zoals bleek uit een interview dat Lincoln, zelf moslim, hier gepost heeft. En "gematigde en geïntegreerde" moslims eisen dat ook de niet-moslims begrip moeten opbrengen voor moslims als Mohammed Bouyeri en dus begrip moeten opbrengen voor Al Quaeda.
Christenen met moslims vergelijken is inderdaad nog veel moeilijker dan appelen met citroenen vergelijken.
Jan van den Berghe
2 January 2005, 10:53
Als een mongool iemand vermoordt om zijn mening moet niet een hele bevolkingsgroep daarvoor schuldig geacht worden, of vindt u van wel??
Neen, die mongool doet dat ook niet uit bepaalde opvattingen die door andere mongolen worden gedeeld... In de koran staat echter wel dat de moslims op joden en christenen mogen inhakken zo ze zich niet onmiddellijk onderwerpen aan de islamitische heerschappij.
Jan van den Berghe
2 January 2005, 10:59
Vergelijk hiermee de moslims en je kan hen enkel qua uiterlijk gedrag in de meest extreme categorie van de christenen plaatsen. Meer dan de helft van de moslims - in Europa dan nog wel - gedraagt zich alsof ze tot een strenge religieuze orde behoren. Bovendien - en dit is het allerbelangrijkste, WAAROVER GEEN ENKELE MOSLIM HET DEBAT AANDURFT - koesteren de moslims de APARTHEID als hun HOOGSTE GOED. Wie het waagt als niet-moslim om een relatie aan te gaan met een moslim speelt met zijn leven, tenzij hij zich bekeert tot de islam. De moslims zijn dus per defintie ook nog eens grote racisten.
Hun houding wordt verklaard door wat er in de koran te lezen staat:
Soera 5, 51:
O, gij die gelooft (= moslim), neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.
Soera 9, 71:
En de gelovigen (= moslims), mannen en vrouwen, zijn vrienden van elkander.
Soera 8, 73:
De ongelovigen (= niet-moslims) zijn vrienden van elkander. Als gij (= moslim) niet ingrijpt zal er onheil en grote wanorde in het land komen.
Wreker
2 January 2005, 11:00
Volgens uw vorige post mochten sommige mensen toch wel blijven?, of ben je in een ander stadium van je Islam-haat gekomen?
Ik heb nooit iets anders beweerd dan dat ik vind dat de moslims tot de laatste man/vrouw/kind uit Europa moeten worden verdreven, wil Europa zichzelf blijven.
MVB
2 January 2005, 11:26
Hoeveel Europeanen zijn door moslims vermoord om hun mening 2, 3?
[/QUOTE]Dus 2, 3 is nog nie genoeg. Jullie willen er meer!? Geen nood in 2005
zullen jullie deze zeker nog krijgen.
Weet gij wel wat u verteld!!! Het gaat hier over MOORDEN omdat sommige de waarheid durven te vertellen, maar sommigen
wennen daar vlot aan zeker.
Als het de koningin-moeder was geweest, dan was het misschien een hele andere zaak.!?
Als in 2005 er geen dergelijk moorden meer gebeuren dan ben ik een simpele kl**tzak die gewoon de leukerd wil uithangen hé. En hopelijk zal het zo zijn, of is het al zo!!:mrgreen:
T'leuke is, ge moet zelfs nog uw mening niet zeggen!!!!!!!!
Westerling zijn in bepaalde plaatsen is al meer dan genoeg als ge tussen de hardcore fundamentalisten zit. Maar ge moet er maar nie tussen gaan zitten zeker;-) , vertel dat aan de artsen zonder grenzen.
2,3? !!!!!!! Hoeveel europese mensen zijn al onthoofd!!! denk wel meer dan 2,3 zonder die in Nederland mee te tellen.
De reden dat, het er gelukkig zo weinig zijn is omdat staatsveiligheid toch nog een beetje goed z'n werk doet.
Nogmaals tis hier geen spelletje of gij of ik gelijk hebben.
De statistieken spreken voor zichzelf.
Bobke
2 January 2005, 15:49
Nee, maar volgens de Islam moet je niet vergeten wie je schepper is en je moet jezelf aan hem herrineren. Volgens de Islam verbetert het de kwaliteit van je denkwijze en doen slechte mensen de dingen goed in hun leven (niet stelen, niet doden) en weten dat ze daarvoor beloond zullen worden.
Hier de vijf zuilen.
* De geloofsbelijdenis
* De gebeden
* Het geven van aalmoezen
* Het vasten tijdens Ramadan
* De pelgrimstocht naar Mekka
Voor al deze dingen geldt, je moet het alleen doen als je de mogelijkheid ervoor hebt.Behalve de derde dus stuk voor stuk gericht op aanbidding van de schepper.
Vergelijkbaar met "bovenal bemin één god" en "heilig steeds de dag des heren" van de christenen.
Waar zijn de zuilen die van u een beter mens moeten maken ?
Wreker
2 January 2005, 22:32
Bovendien - en dit is het allerbelangrijkste, WAAROVER GEEN ENKELE MOSLIM HET DEBAT AANDURFT - koesteren de moslims de APARTHEID als hun HOOGSTE GOED. Wie het waagt als niet-moslim om een relatie aan te gaan met een moslim speelt met zijn leven, tenzij hij zich bekeert tot de islam. De moslims zijn dus per defintie ook nog eens grote racisten.
Christenen met moslims vergelijken is inderdaad nog veel moeilijker dan appelen met citroenen vergelijken.
En toen werd het inderdaad stil in Turkenland. Q.E.D.
ElFlamencoLoco
2 January 2005, 22:58
Behalve de derde dus stuk voor stuk gericht op aanbidding van de schepper.
Vergelijkbaar met "bovenal bemin één god" en "heilig steeds de dag des heren" van de christenen.
Waar zijn de zuilen die van u een beter mens moeten maken ?Ben geen islamdeskundige, maar die bedevaart naar Mekka zegt me wel wat.
Hoeveel Europeanen (en ook niet-Europeanen), gelovig of niet, trekken er de laatste jaren niet tevoet naar Santiago de Compostela. Uit eigen ervaring weet ik dat daar heel wat "massatoeristen" tussenzitten, met niet het geringste oog voor de mogelijke meerwaarde van zo'n tocht.
Maar er zijn ook lui - zelfs ongelovigen - die zo'n tocht heel veel deugd doet, en die mogelijk een beter mens geworden zijn door het maken van die tocht.
In die zin denk ik dat een bedevaart - in illo casu naar Mekka - je inderdaad tot een beter mens kan maken, wetende dat die Vijfde Zuil ontstond in een tijd dat reizen meestal te voet of met een rijdier geschiedde.
Jan van den Berghe
2 January 2005, 23:02
In die zin denk ik dat een bedevaart - in illo casu naar Mekka - je inderdaad tot een beter mens kan maken, wetende dat die Vijfde Zuil ontstond in een tijd dat reizen meestal te voet of met een rijdier geschiedde.
Als je weet in welke omstandigheden de huidige bedevaarten naar Mekka en Medina worden gehouden, dan denk ik niet dat je daar veel spirituele kracht in kunt vinden. 't Is daar zo'n drukte van jewelste dat de politie met stokken in de massa inslaat opdat het toch min of meer niet al te veel zou ontsporen. Ieder jaar echter worden er mensen vertrappeld, gedood, per ongeluk gestenigd (want een van de rituelen is het gooien van stenen... en er wordt altijd wel eentje per ongeluk wat te hard gegooid of verkeerd gemikt).
De christelijke bedevaarten stralen echter een totaal ander karakter uit.
Wreker
2 January 2005, 23:03
Ben geen islamdeskundige, maar die bedevaart naar Mekka zegt me wel wat.
Hoeveel Europeanen (en ook niet-Europeanen), gelovig of niet, trekken er de laatste jaren niet tevoet naar Santiago de Compostela. Uit eigen ervaring weet ik dat daar heel wat "massatoeristen" tussenzitten, met niet het geringste oog voor de mogelijke meerwaarde van zo'n tocht.
Maar er zijn ook lui - zelfs ongelovigen - die zo'n tocht heel veel deugd doet, en die mogelijk een beter mens geworden zijn door het maken van die tocht.
Bij normale mensen heet die "5de Zuil" gewoon "toerisme". Dat heeft ook de bedoeling om van jou een "beter mens" te maken. Men gaat op zoek naar zon, natuur of cultuur.
Bobke
2 January 2005, 23:20
Ben geen islamdeskundige, maar die bedevaart naar Mekka zegt me wel wat.
In die zin denk ik dat een bedevaart - in illo casu naar Mekka - je inderdaad tot een beter mens kan maken, wetende dat die Vijfde Zuil ontstond in een tijd dat reizen meestal te voet of met een rijdier geschiedde.Het klopt dat veel gelovigen maar ook ongelovigen bedevaartplaatsen bezoeken.
Of ze als een beter mens terugkeren betwijfel ik, wel keren ze meestal wel terug en worden niet vertrapt door hun medebedevaarders.
ElFlamencoLoco
3 January 2005, 10:58
Jan van den Berghe,
Wreker,
Bobke,
Ik heb het grote voorrecht mogen genieten - ik beschouw het nog steeds als een voorrecht - om verscheidene malen de tocht naar Santiago ondernomen te hebben. Vanuit België én ook de terugweg. En dit reeds lang voordat die weg ten prooi viel aan het massatoerisme. In die tijd waren "peregrinos" er redelijk zeldzaam.
Ook de laatste jaren ben ik steeds een band blijven voelen met die tocht, en loop ik er nog delen van. Wel tracht ik dat in het voor- of najaar te doen, wanneer de dichte drommen massatoeristen daar niet aanwezig zijn.
Een paar keer was ik daar ook 's zomers, toen ik o.a. als gastheer werkte in één van de talloze refuges die erg goedkoop logies (en vaak ook maaltijden) verschaffen aan de pelgrims. De taferelen die ik daar soms meemaakte waren allesbehalve verheffend en ik ga ze jullie daarom maar besparen. Wel weet ik dat ze niets vandoen hadden met een bedevaart (bidden en "varen"=reizen) en zelfs niet met een cultureel toerisme dat respect opbrengt voor de plaatselijke bevolking, maar alles met een massatoerisme zonder ook maar het minste respect voor andere pelgrims - of pseudopelgrims - noch voor de locale bevolking.
De laatste jaren is het armoe troef op die Weg naar Compostela, vooral in het Spaanse deel ervan. Toch blijft die Weg, dat fenomeen, me mateloos boeien en inspireren. Tussen die "horde" massatoeristen (terroristen?) zitten er nog altijd pelgrims, wier motieven dieper gaan - zelfs al is de inspiratie niet altijd christelijk (want Compostela is universeel, niet het monopolie van het christendom).
De talloze interessante conversaties en gedachtewisselingen met die enkelingen doen me nog steeds veel deugd. Vandaar dat ik vooralsnog niet zinnens ben om dit verschijnsel de rug toe te keren en helemaal prijs te geven aan het massatoerisme.
Ik vat het als volgt samen: er waren tijden dat je op die weg slechts pelgrims ontmoette. Vandaag ontmoet je die daar nog altijd, zelfs al lopen ze er verloren tussen die massa's bijwijlen brutale individualisten, voor wie de Camino (=de Weg) slechts een modeverschijnsel is dat binnen enkele jaren wel zal verdwijnen (naar ik hoop).
Moeten we die Camino veroordelen omdat de sereniteit er vandaag wat moeilijker te vinden is dan vroeger? Moeten we hem prijsgeven aan het toerisme, zoals de Spanjaarden ook de Middellandse Zeekusten prijsgaven aan het grote geldgewin?
Eenzelfde vraag stel ik ook naar de bedevaart naar Mekka toe. Jan vdB scoort zeker een punt, waar hij het samendrummen van een veel te grote volksmassa in een veel te beperkte ruimte aan de kaak stelt. Dat dit gedrum de sereniteit verstoort - ja, zelfs vernietigt - hoeft evenwel nog geen reden te zijn om het gebeuren op zichzelf meteen maar mee weg te gooien, zoals het kind met het badwater.
Vandaag lopen er een miljard moslims rond, maar 13 eeuwen geleden waren dat er veel minder. Daarbij nog de mobiliteit, die in onze tijden spectaculair gestegen is: op amper enkele uren vliegen bén je in Mekka, waar het vroeger een maanden-, soms wel jarenlange reis betrof. Nogal wiedes dat het daar in Mekka vandaag geregeld uit de hand loopt; ik kan me best voorstellen dat het daar ooit heel wat kalmer aan toeging.
Ik weet niet in hoeverre moslims begaan zijn met het "herorganiseren" van hun vijfde zuil. Dat is hard nodig. Maar dat geldt helaas - weliswaar in mindere mate - ook voor sommige christelijke pelgrimsoorden. Toen in Rome het jubeljaar 2000 werd gevierd, en een enorme stroom pelgrims naar de Eeuwige Stad toog, toen bestonden hoteliers, zelfs kloosters met gastenhuizen, het om hun prijzen te verhogen, in sommige gevallen zelfs te verveelvoudigen. Het feit dat er in Mekka doden vallen vind ik stuitend, maar dat minder begoede christenen in 2000 te Rome "geen plaats vonden in de herberg" vind ik niet alleen stuitend, maar zelfs een beetje ironisch.
Conclusie: het op bedevaart gaan kan van je een beter mens maken, op voorwaarde dat je dat op een serene wijze inkleedt. Zelfs wie alleen uit toeristische overwegingen één of andere tocht maakt naar één of ander bedevaartsoord, kan als een beter mens thuiskomen; maar steeds op voorwaarde dat hij de sereniteit niet uit het oog verliest, dat hij bvb. evengoed kan genieten van een simpele zonsopgang als van de schoonheid van een beroemd bouwwerk of van een grandioos landschap. Het idee op zich om een bedevaart verplicht(*) te stellen - los van de organisatorische kwestie die inderdaad mankloopt - blijf ik daarom een goed idee vinden; dat hebben die moslims echt niet zo gek bedacht, hoor. En ik ben blij dat ik als gelovige ook mijn gading gevonden heb in het christendom, zelfs al stelt het christendom die bedevaart niet verplicht.
(*)Verplicht: de islam stelt dat elke moslim minstens éénmaal in zijn leven naar Mekka trekt op voorwaarde dat zijn lichamelijke, mentale, familiale en financiële toestand dit toelaat. Het is dus geen verplichting op straffe van vervloeking of iets dergelijks.
willem1940NLD
3 January 2005, 11:12
Wordt deze draad een gelovigheidswedstrijdje?
Jan van den Berghe
3 January 2005, 11:38
Behalve de derde dus stuk voor stuk gericht op aanbidding van de schepper.
Waar zijn de zuilen die van u een beter mens moeten maken ?
In het verleden heb ik de "Navolging van Christus" van Thomas van Kempen zoveel gelezen, dat mijn exemplaar ervan bijna volledig uiteenvalt. Een van de vele zaken die me in dat schitterende boek altijd bijgebleven is, is de zin
Weinigen beteren zich met ziek te zijn: gelijk er ook weinigen heiliger worden door gedurige bedevaarten.
willem1940NLD
3 January 2005, 11:42
Die Thomas dan toch; bedevaarten als ziektebeeld. :)
Jan van den Berghe
3 January 2005, 11:44
De stelling dat de Islam misdaad goedkeurt is flauwekul. Er zullen ongetwijfeld wel passages in de Koran voorkomen die stellen dat ongelovigen dienen te worden vermoord, hun bezittingen in beslag genomen, hun dienstmaagden aangerand, enz... Dergelijke passages komen in ieder godsdienstboek en/of religieuze tractaten/geschriften voor. Is nu eenmaal eigen aan godsdiensten die honderden jaren geleden zijn ontstaan.
Vooreerst is het startpunt van uw redenering (waarmee u eigenlijk afsluit) al helemaal foutief. Volgens de islamitische theologie is het immers zo dat de islam begonnen is met Adam, niet met Mohammed. Mohammed is de profeet, boodschapper en het zegel der profeten, maar geenszins de initiator van de islam. Daarom ook stelt de islam dat ieder mens bij zijn geboorte eigenlijk moslim is, maar door opvoeding of foutieve keuze uiteindelijk hiervan afwendt en het bij valse goden gaat zoeken.
Daarnaast leert de islam dat de koran veel meer is dan zomaar een heilig boek, maar wel het Woord van Allah zelf. Daarom bestaat de koran dan ook van alle eeuwen bij Allah: er is niets fouts in het Boek, alles is te nemen zoals het er staat waarbij de soenna helpt om het juiste begrip te krijgen van bepaalde passages.
Jan van den Berghe
3 January 2005, 11:45
Die Thomas dan toch; bedevaarten als ziektebeeld. :)
Ik denk dat die Thomas een heel opmerkzame persoon moet geweest zijn: in zijn tijd al zag hij dat bedevaarten vaak ontaarden en niet zelden helemaal niet gingen over de geestelijke verheffing.
willem1940NLD
3 January 2005, 11:53
JvdBerghe: ... Daarom bestaat de koran dan ook van alle eeuwen bij Allah: er is niets fouts in het Boek, alles is te nemen zoals het er staat waarbij de soenna helpt om het juiste begrip te krijgen van bepaalde passages ...
Reeds 5:51 en hoofdstuk 9 doorgenomen?
Wreker
3 January 2005, 11:57
Ik heb één keer in mijn leven de Hadj verricht naar Scherpenheuvel, achter de schalmei van Master Lamquet aan.
En de Heer was mij wonderwel gunstig gezind, ik kwam toe op den heuvel zonder één enkele blaar op mijn voetzolen.
Maar die bruine noppen daar waren niet te vreten...
Wreker
3 January 2005, 12:00
Reeds 5:51 en hoofdstuk 9 doorgenomen? JVDB heeft 5:51 al geciteerd als dé reden voor het feit dat als je als niet-moslim een relatie met een moslim wil aangaan zonder je te willen bekeren tot de islam je dan je leven riskeert.
willem1940NLD
3 January 2005, 12:02
Wreker: ... Maar die bruine noppen daar waren niet te vreten ...
Awel, gij zult toch niet discrimineren, he.
8)
Jan van den Berghe
3 January 2005, 12:02
En?
Bij mijn weten citeerde ik eerder al uit deze vijfde soera...
Jan van den Berghe
3 January 2005, 12:03
Misschien even zeggen wat we in soera 9 nu wel moeten zoeken, daar die soera meer dan honderd verzen telt.
willem1940NLD
3 January 2005, 12:06
Misschien even zeggen wat we in soera 9 nu wel moeten zoeken, daar die soera meer dan honderd verzen telt.
Het is duidelijk een handleiding tot het "ruimen" van andersdenkenden, minstens vanaf het 5e vers.
Jan van den Berghe
3 January 2005, 12:09
Het is duidelijk een handleiding tot het "ruimen" van andersdenkenden, minstens vanaf het 5e vers.
Ja, maar ik zie niet goed in waarom u dit aanhaalt als antwoord op mijn uitleg over het islamitisch geloof van de eeuwig bestaande koran.
willem1940NLD
3 January 2005, 12:38
JvdBerghe: Uw verhaal gaf mij haast de indruk een lans te willen breken voor het besproken geloof, vandaar mijn in feite wat verwonderde aanhaling en reactie.
Jan van den Berghe
3 January 2005, 12:40
JvdBerghe: Uw verhaal gaf mij haast de indruk een lans te willen breken voor het besproken geloof, vandaar mijn in feite wat verwonderde aanhaling en reactie.
Neen, ik zet dat geloof gewoon even uiteen, omdat heel velen gewoon niet weten waarvoor de islam staat. Ze gooien alles door elkaar en menen dat het toch hetzelfde is als het christendom, maar vergissen ze zich in grote mate in.
willem1940NLD
3 January 2005, 12:41
O.k, misverstand aldus verholpen.
stab
3 January 2005, 12:42
JvdBerghe: Uw verhaal gaf mij haast de indruk een lans te willen breken voor het besproken geloof, vandaar mijn in feite wat verwonderde aanhaling en reactie.Misschien wat minder snel lezen, Willem1940.:wink:
willem1940NLD
3 January 2005, 12:45
O.k, genoteerd.
Jan van den Berghe
3 January 2005, 12:46
O.k, misverstand aldus verholpen.
Graag gedaan. Ik vind het echter wel belangrijk dat we weten wie onze vijanden zijn en bijgevolg is het van levensbelang te weten wat voor godsdienst de islam juist is. Daarom heb ik al heel veel islamitische literatuur gekocht en ook grondig doorgenomen.
Enkele dagen geleden heb ik zo de meerdelige woord-voor-woord vertaling van de koran van Jamal-oen-Nisa bint Rafai besteld. Heel interessant, zodanig dat men weet wat daar nu staat i.p.v. beroep te moeten doen op bepaalde slechte vertalingen (zoals de nieuwe wereldvertaling die nu hier in Nederlandstalig gebied wordt gepromoot).
willem1940NLD
3 January 2005, 13:01
Het is zeker de moeite waard om van oude boeken kennis te nemen. Risico van "nieuwe vertalingen" is wel dat er manipulatie in/mee kan plaatsvinden (taqíya). Ook houd ik het voor mogelijk dat op enig moment een vertaling kan worden gewraakt, afgekeurd.
Persoonlijk vind ik o.a de op Internet voorhanden vertaling http://www.redouan.nl/koran_nl.htm
op wat kleine slordigheden na, niet moeilijk om te lezen en eventuele letterkloverij zoals ooit wel tegen-schrijvers op een forum hier te lande als verweer trachtten op te voeren, bijvoorbeeld of er in 5:51 vriendschap/ bescherming/ samengang/ samenwerking bedoeld zou kunnen zijn, doet voor mij totaal niet aan de strekking van de koranteksten af of toe.
Ook onze westerse/christelijke godgeleerden hangen vaak per-woord-en-per-lettergreep "vergeestelijkende" betogen op, inplaats van rechtuit enige vraag te beantwoorden; veelal beschouwen zij een vraag slechts als een verzoek om zo lang mogelijk het woord te nemen. Gelovigen zwijgen daarna meestal in berustend onbegrip, sufgekletst.
Jan van den Berghe
3 January 2005, 13:28
Het is zeker de moeite waard om van oude boeken kennis te nemen. Risico van "nieuwe vertalingen" is wel dat er manipulatie in/mee kan plaatsvinden (taqíya). Ook houd ik het voor mogelijk dat op enig moment een vertaling kan worden gewraakt, afgekeurd.
De boeken die ik besteld heb, zijn helemaal niet oud maar werden wel vertaald door een orthodoxe moslimgeleerde.
willem1940NLD
3 January 2005, 17:21
Jawel Jan, ik geloof best dat je kwaliteitsbewust inkoopt :)
MVB
3 January 2005, 20:15
Goden als Jezus & Allah en hun geloof, dat is nog enkel leuke en interessante lectuur. Maar daar stopt het ook.
Want ik versta zelfs niet wat een moslim doet op de Olypische spelen!!!!!!!
Als ze consequent zijn zouden ze daar ook niet mogen aan meedoen.
willem1940NLD
3 January 2005, 20:19
MVB, ik zou mij ook kunnen indenken dat "wij" wellicht onvoldoende consequent zijn (niet dat ik ooit die Spelen volg).
MVB
3 January 2005, 20:36
Ik hoef niet consequent te zijn ivm een religie aangezien ik er geen volg.
Alhoewel ik sommige culturen interessant kan vinden, cultuur&godsdienst is met elkander verweven. Maar dat was de oudheid, maar voor sommige is dit nog het dagelijks leven. En vandaag zal binnen 800 jaar ook al de oudheid zijn, evolutie kun je niet tegenhouden.
MVB
3 January 2005, 21:13
Reden waarom moslims niet zouden mogen deelnemen aan de O.S.
De twee grootste symbolen van de spelen zijn de vlam en de fakkel.
Vlam verwijst naar de oude spelen waar een heilige vlam onafgebroken brande op het altaar ter ere van Zeus. De fakkel brengt de vlam naar al de plaatsen waar ooit de spelen zijn gehouden.
Openingshymne : Onsterfelijke geest van oud, vader van de waarachtige, mooie en goede, daal neer, verschijn en werp uw licht neer op ons. Op deze grond en onder deze lucht, welke getuigd heeft van onvergankelijke glorie. Geef leven en beziel deze nobele spelen! Werp erekransen en niet vervagende bloemen op de overwinnaars in de race en in de strijd. Schep in onze borstkassen harten van staal! In uw licht schijnen vlakten, bergen en zeeën in het avondrood en vormen een een enorme tempel naar welke alle natiën dringen om u te aanbidden, o onsterfelijke geest van oud!
ammaaaaaaai en de moslims doen mee aan dit heidense spektakel!?
Welke moslim wil zich inzetten voor een medaille waarop staat dat hij/zij die ontvangt door de keus van afgoden? En op de medaille!! Staat aan de ene kant de godin Nike afgebeeld, die neerdaalt om de overwinning te brengen die 'de goden aan de winnaar hebben toebedeeld'.Op de andere kant staat een regel uit de 8 olympische ode, geschreven door pindarus : O moeder van de wedstrijden, gekroond met kransen van goud, Olympia, koningin der waarheid.
willem1940NLD
3 January 2005, 21:16
Oh, dat laat zich wel regelen hoor; AlLah was ooit eigenlijk ook alleen maar de Maangod.
MVB
3 January 2005, 21:23
Moet wel zeggen,
In 391 na christus werden de spelen verboden vanwege het heidense karakter ervan.:roll: Er werd aan Zeus geofferd en grote sommen geld gedonneerd, nu noemen ze dat sponsors:-) , was eigenlijk een spiritueel festival. Woodstock avant la lettre zeker 8)
willem1940NLD
3 January 2005, 21:30
Tja, ik kijk toch al sowieso liever naar een goeie viswedstrijd.
MVB
3 January 2005, 22:48
Eenmaal per jaar doe ik een zware wedstrijd waarbij de beste na 8 uur over de eindmeet gaan, cut off time is 16 uren. Ook lichtere races als referentie om te kijken waar ik sta.
2000 deelnemer, 34 landen, leeftijd 18 tot 85, een echte""band of brothers" sfeer. Iedereen is er gelijk en komt er met dezelfde intenties, de strijd met zichzelf proberen te winnen, ander blijven motiveren zodat ze niet opgeven en zo allen de eindmeet halen.
Nogmaals een bewijs dat ik geen racist ben;-) maar gewoon correct.
Zo heb ik mijn eigen 5 zuilen waar de moslim en punt kunnen aan zuigen;-) .
1-dagelijks sporten (15-20 uren/week) -het gebed
2-geen teveel rotzooi van voeding en zeker niet de dagen voor wedstrijd,
ook niet roken en teveel alcohol consumeren.-
vasten
3-1 maal per jaar een mega zware wedstrijd.-bedevaart
4-mensana in corpore sano -geloofsbeleidenis
5-mensen stimuleren/motiveren te sporten en en hierbij helpen-armenbelasting
Ook ik ben soms onrein:roll: en sport soms niet gedurende een paar maanden niet met uitgebreide maaltijden enz... Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn he;-) .
Zo zie je nog maar eens hoe rap ge heel dien koran in elkaar kan knutsellen:cheer: misschien moet ik hier een patent op nemen en m'n eigen religie lanceren :rofl:
MVB
4 January 2005, 09:33
Zoals in de koran was er ook bij mij een verkeerde interpretatie door in een bepaalde zin een woordje teveel gezet te hebben.:oops: Maar ik geef het tenminste toe ;-) .
Zin was:
Ook ik ben soms onrein:roll: en sport soms niet gedurende een paar maanden, met uitgebreide maaltijden en wat daar bij hoort...... Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn he;-) .
Wreker
4 January 2005, 09:51
Zoals in de koran was er ook bij mij een verkeerde interpretatie door in een bepaalde zin een woordje teveel gezet te hebben.:oops: Maar ik geef het tenminste toe ;-) .
Zin was:
Ook ik ben soms onrein:roll: en sport soms niet gedurende een paar maanden, met uitgebreide maaltijden en wat daar bij hoort...... Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn he;-) .
In de islam is het hem juist daarom te doen...
predator
4 January 2005, 11:23
MVB schreef :
Het resultaat MVB, wordt uiteraard, na een Koran-"rechtzetting" :
RIP !
MVB
4 January 2005, 11:28
MVB schreef :
Het resultaat MVB, wordt uiteraard, na een Koran-"rechtzetting" :
RIP !Die RIP slaat op de koran bedoeld ge?! da zou kunnen.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.