PDA

View Full Version : Gezondheidszorg betaalbaar houden?


boer_bavo
2 maart 2004, 00:10
Er zijn grote verschillen in prijs van bvb een blinde-darm operatie in verschillende ziekenhuizen. Hoe zou Vivant daar een mauw aan willen passen? Of is het huidige verschil ok?

Zijn er andere manieren die Vivant zou willen gebruiken om de gezondheidszorg betaalbaar te houden? Ik dacht bvb aan het importeren van Hongaarse tandartsen. Die voor veel minder geld hetzelfde werk kunnen doen.

Roland Duchâtelet
2 maart 2004, 01:39
Gezondheidszorg is niet onze eerste prioriteit omdat het systeem in België vrij goed scoort als je benchmarking doet met andere landen.

Misschien komt dat omdat er toch een zekere concurrentie is.

En als er concurrentie is zijn er ook prijsverschillen en kwaliteitsverschillen.

Gentenaar
2 maart 2004, 09:46
RD schreef

Gezondheidszorg is niet onze eerste prioriteit omdat het systeem in België vrij goed scoort als je benchmarking doet met andere landen.

Misschien komt dat omdat er toch een zekere concurrentie is.

En als er concurrentie is zijn er ook prijsverschillen en kwaliteitsverschillen.

Beste RD, als je een geloofwaardig politicus wil zijn loont het om je toch iets of wat te verdiepen in dit onderwerp. Wat je hier neerschrijft is een plattitude waarmee ik mij zelfs niet zou wagen in een café-discussie.

De beste manier om ons, forumbezoekers, te respecteren, is de moeite te doen een zinnig antwoord te formuleren.

boer_bavo
2 maart 2004, 12:42
RD schreef

Gezondheidszorg is niet onze eerste prioriteit omdat het systeem in België vrij goed scoort als je benchmarking doet met andere landen.

Misschien komt dat omdat er toch een zekere concurrentie is.

En als er concurrentie is zijn er ook prijsverschillen en kwaliteitsverschillen.

Beste RD, als je een geloofwaardig politicus wil zijn loont het om je toch iets of wat te verdiepen in dit onderwerp. Wat je hier neerschrijft is een plattitude waarmee ik mij zelfs niet zou wagen in een café-discussie.

De beste manier om ons, forumbezoekers, te respecteren, is de moeite te doen een zinnig antwoord te formuleren.
Hoezo, ik vind dat hij eigenlijk gelijk heeft. Maar er zijn volgens mij nog steeds mogelijkheden om het te optimaliseren.

Hier een interessant artikel over één van die studies:
http://www.expatica.com/source/site_article.asp?subchannel_id=24&story_id=269

Eugene
3 maart 2004, 01:17
Gezondheidszorg is niet onze eerste prioriteit omdat het systeem in België vrij goed scoort als je benchmarking doet met andere landen.

Misschien komt dat omdat er toch een zekere concurrentie is.

En als er concurrentie is zijn er ook prijsverschillen en kwaliteitsverschillen.

Allee ik weet al op wie ik zeker niet moet stemmen, wat een simplisme zeg. Het is toch niet normaal dat een operatie in Wallonie meestal dubbel zoveel kost dan in Vlaanderen. Als trouwens de gezondsheidszorg voor Vivant niet prioritair is vraag ik mij af waar ze mee bezig zijn, Belgie telt bvb het hoogst aantal zelfmoorden bij jongeren, er komen meer en meer ouderen=> dus meer zorgbehoevend=>dus meer en zeker betere gezondsheidszorg nodig. Aan politiek doen is niet zeggen 'in vergelijking met....is het hier beter', dus mogen we de boel laten verrotten neen, aan politiek doen is vooruitzien, en liefst wat langer dan tot de volgende verkiezingen, aan politiek doen wil ook zeggen dat je jezelf moet afvragen 'is onze gezondsheidszorg goed', erbij toevoegend de vraag stellen van...'ja de gezondsheidszorg is goed maar het kan nog beter.

Roland Duchâtelet
4 maart 2004, 01:34
Een eerste probleem is, Eugene, dat we al weten op wie je wel gaat stemmen.
Een tweede probleem is dat ik sterk de waarheidsgetrouwheid van uw citaten betwijfel. Waar haal je dat een operatie in Wallonië twee maal zo duur is? Graag bronvermelding. Toch niet toevallig de site van het Blok?

Ten derde wek je de indruk dat gezondheidszorg voor Vivant niet belangrijk is. Dat is het wel. Maar gelukkig is onze gezondheidszorg een van de dingen die wel behoorlijk functioneren zodat we ons eerst kunnen toeleggen op dingen waar het hélemaal niet goed mee gaat.
Uw pensioen bijveerbeeld, waar het Blok geen oplossing voor heeft.