PDA

View Full Version : Petitie Bologna-akkoord


VL
2 december 2002, 13:37
Geen verengelsing van ons hoger onderwijs !
‘Toen er vorig jaar een franstalige gastprofessor een les kwam geven, verstond ik er geen snars van. Achteraf bleek dat hij gewoon enkele basisgegevens had herhaald …Ik hou mijn hart vast voor de toekomst !’ ‘De verengelsing van het hoger onderwijs is een rem op de emancipatie van allochtone en kansarme jongere. Al jarenlang kakelt men over de democratisering van het hoger onderwijs (doorstroming), nu draait men in één keer de klok járen terug !’ ‘Decennialang hebben studenten gestreden voor de vernederlandsing van het onderwijs. Nog maar enkele decennia geleden werd dit bekomen. Nu de studenten dit verworven hebben, geven enkele politici dit zomaar uit handen. Dit is onbegrijpelijk.’ ‘Ik ben een kei in exacte wetenschappen, maar van vreemde talen heb ik geen kaas gegeten. Gaat men mij nu de mogelijkheid ontnemen om mijn studies tot een goed einde te brengen ?’



TEKEN DE PETITIE!!!!


http://www.ronduitnva.be/petitie.asp


VL

Pelgrim
2 december 2002, 15:33
de vlaming die dit niet tekent is een collaborateur en een verrader.

Rogier
2 december 2002, 15:48
de vlaming die dit niet tekent is een collaborateur en een verrader.

Niet te snel van stapel lopen. In Vlaanderen komt dat neer op beter Engels leren en een betere toegang tot de wereld. Elke verhandeling is toch al in het Engels. Zelfs in frankrijk kan men geen papier meerkwijt in het frans. Wil men dat iets gelezen wordt dan moeten die fransen het in het Engels schrijven. Vroeger had je het Latijn nu het Engels en dat is niet hetzelfde als de vroegere verfransing. Het is gewoon handig voor de kontacten met de rest van de wereld.

mvg. Rogier

Pirenne
2 december 2002, 16:46
Ik ben geen flamingant en zeker geen voorstander van NV-A, maar hierin moet ik VL toch wel gedeeltelijk gelijk geven. Ik vind het belangrijk om talen te kennen en zeker de kennis van het Engels is onontbeerlijk. Maar er zijn volgens mij betere manieren om een taal aan te leren dan het volledige onderwijs te verengelsen. Een aantal extra cursussen Engels lijkt mij veel beter en minder omslachtig. Misschien zijn er een aantal leerboeken die alleen in het Engels te verkrijgen zijn, maar dit zou eerder uitzonderling dan regel mogen zijn. Het is misschien handig om in het buitenland les te kunnen volgen in het Engels, maar ga je niet juist studeren in het buitenland om een andere taal en andere cultuur te leren kennen?

De ware reden voor het verengelsen van het onderwijs is de filosofie die achter het hele Bologna-akkoord zit: het onderwijs in Europa gelijk stellen om zo de arbeidsmarkt te vergroten. Hierdoor zullen werknemers nog meer met elkaar in concurrentie moeten treden en zullen enkel de werkgevers er op vooruit gaan. Laat je niet misleiden, deze akkoorden kwamen er niet uit bekommernis om de student maar om de industrie te verzekeren van goedkope geschoolde arbeidskrachten.

Nee aan de Bologna-akkoorden!

VL
2 december 2002, 17:39
Inderdaad.

Eeuwenlang hebben de Vlamingen moeten strijden voor het gebruik van het Vlaams als officiële taal. En dan lukt dat uiteindelijk, komen ze uiteindelijk onder die Franstalige druk vandaan, en dan zouden we het Engels moeten invoeren!!! Nee, dit gaat er bij mij niet in hoor!

Het is ook helemaal geen voordeel voor de student. Cursussen in het Vlaams zijn zo op zich al moeilijk genoeg. Indien je dat in het Engels geeft, dan ga je de lat nog hoger leggen. Heel wat bekwame studenten zonder talenknobbel zullen noodgedwongen moeten afhaken. Het is veel beter dat je dan Engels als appart vak geeft, maar toch niet alles?!?

M60
2 december 2002, 19:01
Getekend!!! Vanuit persoonlijke overtuiging weliswaar; Vivant wil een bindend referendum op volksinitiatief waarmee kwesties zoals deze aan heel het volk voorgelegd kunnen worden.
Beste N-VA'ers; ik wens jullie alle succes in de strijd tegen de verengelsing, omdat jullie in de oppositie zitten is de kans echter klein dat jullie je slag thuishalen, hoewel er waarschijnlijk een democratische meerderheid tégen het bologna-akkoord is. Dit bewijst nog maar eens het nut van een bindend referendum op volksinitiatief; het is toch een schande voor een land dat zichzelf een 'democratie' noemt dat zo'n wet wordt doorgevoerd (door Agalev nota bene) tegen de wil van het volk in, gewoon omdat de N-VA niet in de regering zit.

Supe®Staaf
2 december 2002, 19:06
Ik teken het mee.
Geen gezeik.
In Vlaanderen Vlaams.
In Spaanderen Spaans.
Wel geen N-VA-lidkaart opsturen s.v.p. :twisted: :P

Knuppel
2 december 2002, 19:26
Getekend :!:

Nu nog het bindend referendum helpen goedkeuren. :evil:

VL
3 december 2002, 18:42
Inderdaad, tot nu toe is iedereen akkoord.


Maar een referendum. Wat de media zegt zal o-zo belangrijk zijn. Verdedigen ze het, dan volgt de kudde. Schieten ze het af, dan volgt de kudde.

Ze draaien met de wind. "Het volk".


Onze teerbeminde politici zagen het waarschijnlijk als een betere integratie in Europa. Vergeet het.


Vlaanderen behoud uw eigenheid, cultuur, je alles. Dat wat van Vlaanderen Vlaanderen maakt...

M60
3 december 2002, 19:02
Wat de media zeggen zal met zo'n referendum even belangrijk zijn als met de huidige partij-verkiezingen; waardeloos argument dus.
Verder blijkt U heel het volk dus af te doen als een stelletje hersenloze schapen; en de N-VA noemt zich democratisch? Of jullie zien jezelf als de alwetende herder van de domme kudde? Het is dan wel diezelfde domme kuddie die (zo dom is dat ze) op jullie stemt.
Uw stelling is dus niet alleen verachtelijk ondemocratisch, ze rammelt ook langs alle kanten.

De integratie binnen Europa is inderdaad één grote flop. Waarom? Omdat Europa een ver-van-mijn-bed-show is. De enige manier om dat te veranderen is een versterking van de democratie (dus van de betrokkenheid en inspraak) in Europa, bv. dmv een Europees referendum ( http://european-referendum.org/nl/index.html )).

Het systeem van een poppenkast-democratie waarbij partijen herdertje mogen spelen is 170 jaar oud en zwaar overtijd (zie de cijfers van het vertrouwen in politieke partijen, en de opkomstbij verkiezingen in landen zonder opkomstplicht).

VL
3 december 2002, 19:12
Wat de media zeggen zal met zo'n referendum even belangrijk zijn als met de huidige partij-verkiezingen; waardeloos argument dus.
Verder blijkt U heel het volk dus af te doen als een stelletje hersenloze schapen; en de N-VA noemt zich democratisch? Of jullie zien jezelf als de alwetende herder van de domme kudde? Het is dan wel diezelfde domme kuddie die (zo dom is dat ze) op jullie stemt.
Uw stelling is dus niet alleen verachtelijk ondemocratisch, ze rammelt ook langs alle kanten.



Totaal niet!!! Nu beslist de media over welke voorstellen ze goed en welke ze slecht vinden. Maar zal een partij zijn standpunt veranderen omdat de media niet akkoord is??? Nee.

Wij hebben wel degelijk hersenen. Maar om over iets te kunnen beslissen moet je voldoende dossierkennis hebben. En als niet elke burger een bundel krijgt met de voor- en nadelen, de gevolgen e.d., dan aanzie ik ze als niet bekwaam. Tenzij hun beroep juist overeenstemt met het onderwerp van het referendum. Maar dat is nog altijd de minderheid!!!


Het rammelt al heel wat minder!!!

M60
3 december 2002, 20:17
Totaal niet!!! Nu beslist de media over welke voorstellen ze goed en welke ze slecht vinden. Maar zal een partij zijn standpunt veranderen omdat de media niet akkoord is??? Nee.

Wij hebben wel degelijk hersenen. Maar om over iets te kunnen beslissen moet je voldoende dossierkennis hebben. En als niet elke burger een bundel krijgt met de voor- en nadelen, de gevolgen e.d., dan aanzie ik ze als niet bekwaam. Tenzij hun beroep juist overeenstemt met het onderwerp van het referendum. Maar dat is nog altijd de minderheid!!!


Het rammelt al heel wat minder!!!

Om te beginnen hebben we nog altijd persvrijheid en vrije meningsuiting in ons land; ik zie het nog niet echt gebeuren dat we sovjet-achtige toestanden gaan meemaken; u overschat de kracht van de media. In de landen waar directe democratie bestaat is er zeker nood aan een echte onafhankelijke media, maar de media zijn daar niet bepalend voor de uitslag.

Dossierkennis? Hoeveel van de 7 miljoen stemgerechtigde Belgen heeft ooit het volledige partijprogramma van zijn/haar partijkeuze gelezen? Bovendien zullen referenda meestal niet over zaken gaan waar je zware dossierkennis voor nodig hebt; euthanasie, migrantenstemrecht, Vlaamse onafhankelijkheid, ...

Tenslotte bestaat er in Zwitserland (op enkele Amerikaanse staten na het enige land met directe democratie) inderdaad een regeling waarbij de overheid aan iedere burger een duidelijke folder verstrekt waarin de argumenten pro en contra en de voor-en tegenstanders aan bod komen.

VL
4 december 2002, 14:24
Wat inderdaad nodig zal zijn, die folder.

Maar als je zegt dat er voor (bv.) euthanasie geen dossierkennis nodig is, dan moet ik je daarin tegenspreken. Er is veel meer dan dood ja of neen. De termijn, de emoties, de geldigheid als je zegt dat als je onsterfelijk ziek bent dat ze je een spuitje mogen geven,... Het is dus meer dan een simpele ja/neen-stelling.

M60
7 december 2002, 00:03
Wat inderdaad nodig zal zijn, die folder.

Maar als je zegt dat er voor (bv.) euthanasie geen dossierkennis nodig is, dan moet ik je daarin tegenspreken. Er is veel meer dan dood ja of neen. De termijn, de emoties, de geldigheid als je zegt dat als je onsterfelijk ziek bent dat ze je een spuitje mogen geven,... Het is dus meer dan een simpele ja/neen-stelling.

Dat klopt ja; het blijft echter vooral een ethische kwestie, iets waar iedereen over kan meebeslissen als hij wil.
Referenda komen inderdaad altijd neer op een ja/nee stem. Dit is echter al veeeeeel genuaneerder en precieser dan de programma-totaalpakketten waartussen de kiezer nu moet kiezen. Bovendien kan het parlement een aangepast voorstel indienen, waar de burgers dan ook op kunnen stemmen.

In ieder geval moet er een breed maatschappelijk (dus niet alleen een parlementair) debat komen; iets wat misschien wel in de richting gaat van een echte democratie?