PDA

View Full Version : Ons overgedimensioneerd staatsapparaat.


Herman Desmedt ©HD
7 maart 2004, 20:00
Ons overgedimensioneerd staatsapparaat.

Naast de staatsschuld is het grote probleem van onze begroting het "teveel" aan de staatsuitgavenkant en het "te weinig" aan de staatsinkomstenkant.

Als er daar één kant is waar de regering iets kan aan doen, dan is het aan de uitgavenzijde.

Volgens het volgende rapport van de Europese Centrale Bank
"Public Sector Efficiëncy: An International Comparison" In de "Working Papers Series" EcbWp242 ( Juli 2003. ) , zelfs als men de federale structuur van dit landje in rekening brengt, onze ambtenarij in vergelijking met andere landen méér dan 1/3 te ruim bemeten.

Het kan dus (ook volgens de ECB) in elk geval efficiënter. In ieder geval zou een afslanking van dat staatsapparaat effect hebben op de begroting, ook qua werkingskosten, zeker als het zou gaan om afslanken in de overheid en verplaatsing naar de privé.

Een mogelijke oplossing is het in leven roepen van een ambtenaren-poel (of Engels -pool) om tijdelijke "werkpieken" op diverse diensten op te vangen, zodat niet al dat extra personeel per dienst hoeft en zodat iedereen in de kalmere dagen ook nog iets om handen heeft.
Dat bespaart trouwens ook aan benodigd meubilair en materiaal.

Toch werd dat idee al een aantal keren afgeschoten vanuit verschillende politieke hoeken. Enig idee waarom? (Dat de ambtenaren zelf en de vakbonden dat geen goed idee vonden dat is nogal wiedes)

Het Copernicus plan. Zo overroepen, maar het blijkt volkomen gefaald te hebben en heeft trouwens een hoop geld gekost. Waarom het gefaald heeft daar heb ik zo mijn idee over, maar wat is het standpunt van uw partij terzake ?

Andere concrete ideetjes van mevrouw Stevens om ons staatapparaat binnen de ECB efficiëntie-normen te brengen en het efficiënt te laten functioneren.?

Dank bij voorbaat

Hans1
7 maart 2004, 21:44
Men kan daarbij ook de gemeenschappen en gewesten afschaffen. Zit u dat zitten?

Herman Desmedt ©HD
7 maart 2004, 23:42
Men kan daarbij ook de gemeenschappen en gewesten afschaffen. Zit u dat zitten?

Sorry Hans, zelfde antwoord hier:

Waar we op termijn naar toe moeten is de verenigde staten van Europa.
Binnen Europa is het logisch om op te splitsen volgens regio. Een logische reden om een andere regio te maken is bijvoorbeeld een andere taal. Kunstmatige constructies houden toch geen stand (zie de taalstrijd, niet alleen hier maar ook elders).
Dus vind ik ik het alleen logisch om de Belgische context af te schaffen en de gewesten te behouden. Nu gewesten afschaffen om ze nadien weer te moeten invoeren dat is pas contraprodutief.
Het gewest Brussel is te klein. Dat zullen ze Europees in de commissie en het parlement ook inzien. Gezien het geheel binnen Vlaanderen ligt is het ondanks de taal logisch van het bij Vlaanderen te voegen.

Wat wel nu al zou kunnen afgeschaft worden dat zijn de provincies.
Provincies werden vroeger ingevoerd omdat administratief het geheel anders moeilijk te omvatten valt. In onze huidige wereld hebben die ook geen zin meer.

België is voor mij al jaren een anachronisme.
Probeer mij maar eens te overtuigen van het tegendeel.
Er IS gewoon geen logisch, economisch, sociaal, kultureel, politiek of democratisch criterium dat als plakband kan dienen. Er zijn er hooguit een paar sentimentele. (zoals het koningshuis)

Herman Desmedt ©HD
8 maart 2004, 00:00
Het is wel degelijk de bedoeling van mijn eerste vraagstelling dat er eens gediscussierd wordt over de verscheidene diensten in dat staatsapparaat.
Niet over al dan niet afschaffen van federale of gewestelijke bovenliggende strukturen.
Ondanks die struktuur is er volgens dat rapport van de ECB echt iets mis met de efficiëntie van die diensten en zijn die diensten overbemand.
Als anderzijds de ambtenaren aan bod komen dan hebben ze nooit genoeg volk en vinden ze zichzelf onderbemand.

Waarom zijn er zoveel parallele werkzaamheden binnen die diensten (ook binnen éénzelfde gewestelijke of tussen nationale ministeries) ?
En waarom zijn er daarenboven nog overlappende zaken tussen federaal en regionaal. Werkloosheidsbeleid bijvoorbeeld ? Als er al dan niet krijtlijnen bestaan en bevoegdheden overgeheveld zijn tussen federaal en regionaal dan moeten die overdracht absoluut zijn, want anders betalen we inderdaad tweemaal voor hetzelfde.
Dat soort discussies brengt iets op: ideën om te rationaliseren.
Eindeloos gepalaver over Vlaams-ideologische lijnen die er al dan niet mogen zijn niet.

giserke
8 maart 2004, 00:31
Men kan daarbij ook de gemeenschappen en gewesten afschaffen. Zit u dat zitten?
in een Belgische constructie kunnen we hier in Vlaanderen dan mischien ook 3 ministers voor eenzelfde departement inschakelen. :wink:

trouwens, Helga leuk jou hier tegen het lijf te lopen.

zorroaster
8 maart 2004, 01:00
Wel, ik geloof dat we de steen vooral naar Wallonië mogen werpen. Zo'n 40% van de actieve beroepsbevolking werkt daar rechtstreeks voor de overheid, plus nog eens 20% die indirect voor de staat of lokale overheden werken. In Vlaanderen komen we op een totaal van 27%.
Met 60% van de bevolking in staatsdienst in Wallonië, kom je wel erg dicht in de buurt van het systeem van sovchozen en kolchozen in de Sovjet-Unie, een systeem dat het vrije initiatief en de arbeidsmarkt verstikt en kapotmaakt.

De enige manier om hier een einde aan te maken, is Wallonië zelf voor zijn rekeningen te laten opdraaien en haar te confronteren met de werkelijke kostprijs van haar desastreuze staatseconomie.

Herman Desmedt ©HD
8 maart 2004, 04:03
Wel, ik geloof dat we de steen vooral naar Wallonië mogen werpen. Zo'n 40% van de actieve beroepsbevolking werkt daar rechtstreeks voor de overheid, plus nog eens 20% die indirect voor de staat of lokale overheden werken. In Vlaanderen komen we op een totaal van 27%.
Met 60% van de bevolking in staatsdienst in Wallonië, kom je wel erg dicht in de buurt van het systeem van sovchozen en kolchozen in de Sovjet-Unie, een systeem dat het vrije initiatief en de arbeidsmarkt verstikt en kapotmaakt.

De enige manier om hier een einde aan te maken, is Wallonië zelf voor zijn rekeningen te laten opdraaien en haar te confronteren met de werkelijke kostprijs van haar desastreuze staatseconomie.

Werkgelegenheid. Eén van de voorbeelden waarover in principe de gewesten bevoegdheid hebben, maar waar in de praktijk de jongerenbanenplannen en dergelijke federale maatregelen zijn.
Bovendien zijn die maatregelen niet toegespitst op één regio en dat is het negeren van de verschillende economische realiteit in noord en zuid.
Een voorbeeld van waar parallelle administraties contraproductief zijn.
Resoluut de scheidingslijn trekken dus.

Maar waar wachten de Vlaamse politici op om resoluut de eigen bevoegdheid nu al te gebruiken? Zet de federale maatregelen van kant en neem gewoon de gepaste maatregelen in Vlaanderen. De rest van 't land kan dat ook! Dat is de beste hefboom om de budgetten te splitsen!

Herman Desmedt ©HD
8 maart 2004, 04:25
En voor wie er nu nog naar zoekt:
Dat machien in mijn "avatar" is helemaal geen sateliet maar gewoon een Trend 900 Rolls-Royce vliegtuigmotor die eerst op de testbank gaat en nadien wordt geinstalleerd in de eerste Airbus van het type A380.