PDA

View Full Version : Mozes was high op berg Sinaï


Marlientje
4 maart 2008, 18:10
Mozes was high op berg Sinaï

Toen Mozes van de berg Sinaï afdaalde en het Joodse volk de Tien Geboden liet aanschouwen, was hij onder invloed van zware hallucinogenen. Dat zegt althans Benny Shanon, professor bij het departement cognitieve psychologie aan de Hebreeuwse universiteit van Jeruzalem. :roll:



Drugs
Volgens Shanon maakte het gebruik van hallucinogenen deel uit van de religieuze riten van de Israëlieten. "Wat Mozes op de berg betreft, ging het ofwel om een bovennatuurlijk kosmisch verschijnsel, waarin ik niet geloof, ofwel ging het om een legende, wat ik ook niet geloof. Ofwel -en dat vind ik meer waarschijnlijk- ging het om een bijeenkomst waar Mozes en het volk van Israël onder de invloed waren van drugs", zo verduidelijkte de professor op de Israëlische openbare radio

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/193980/2008/03/04/Mozes-was-high-op-berg-Sinai.dhtml

wanneer gaat deze godslastering eens stoppen
ze weten niet wat uitvinden om gelovigen belachelijk te maken

Jeronimo
4 maart 2008, 18:46
Mozes was high op berg Sinaï

Toen Mozes van de berg Sinaï afdaalde en het Joodse volk de Tien Geboden liet aanschouwen, was hij onder invloed van zware hallucinogenen. Dat zegt althans Benny Shanon, professor bij het departement cognitieve psychologie aan de Hebreeuwse universiteit van Jeruzalem. :roll:



Drugs
Volgens Shanon maakte het gebruik van hallucinogenen deel uit van de religieuze riten van de Israëlieten. "Wat Mozes op de berg betreft, ging het ofwel om een bovennatuurlijk kosmisch verschijnsel, waarin ik niet geloof, ofwel ging het om een legende, wat ik ook niet geloof. Ofwel -en dat vind ik meer waarschijnlijk- ging het om een bijeenkomst waar Mozes en het volk van Israël onder de invloed waren van drugs", zo verduidelijkte de professor op de Israëlische openbare radio

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/193980/2008/03/04/Mozes-was-high-op-berg-Sinai.dhtml

wanneer gaat deze godslastering eens stoppen
ze weten niet wat uitvinden om gelovigen belachelijk te maken
Klinkt toch logischer dan dat God met hen gesproken zou hebben.

Bhairav
4 maart 2008, 19:23
Ik durf wedden dat de paus geheime rituelen doet onder de paddo's...

Kazan
4 maart 2008, 20:06
Die 10 geboden vind ik iets te serieus om uitgevonden te zijn tijdens een 'trip'
Mozes heeft die op een heldere dag uitgevonden, om praktische redenen. Als je met enkele 100'en mensen 40 jaar door de woestijn moet, zijn enkele regeltjes niet overbodig.

Wautd
4 maart 2008, 20:16
Heeft Mozes wel bestaan? Je zou toch op zijn minst verwachten dat ook de Egyptenaren over zo'n belangrijk figuur iets zouden geschreven hebben.
Het is niet onmogelijk dat toen de Hebreewen hun geschiedenis aan het schrijven waren, ze iemand hebben uitgevonden om hun held te zijn. Door plagiaat te doen op het verhaal van Sargon van Akkad bijvoorbeeld.

praha
4 maart 2008, 21:10
Die 10 geboden vind ik iets te serieus om uitgevonden te zijn tijdens een 'trip'
Mozes heeft die op een heldere dag uitgevonden, om praktische redenen. Als je met enkele 100'en mensen 40 jaar door de woestijn moet, zijn enkele regeltjes niet overbodig.
daar zit wel ergens wat in... tenslotte getuigen die 10 van enige logica en pragmatisme
het hoeft natuurlijk geen 'trip' te zijn geweest...oliezalf misschien ?

praha
4 maart 2008, 21:14
Heeft Mozes wel bestaan? Je zou toch op zijn minst verwachten dat ook de Egyptenaren over zo'n belangrijk figuur iets zouden geschreven hebben.
Het is niet onmogelijk dat toen de Hebreewen hun geschiedenis aan het schrijven waren, ze iemand hebben uitgevonden om hun held te zijn. Door plagiaat te doen op het verhaal van Sargon van Akkad bijvoorbeeld.
als er één ding blijkt uit de geschiedschrijving dan is het wel dat _ met uitzondering van de bijbel _ er een aardig stukje overdreven werd bij overwinningen en nederlagen ofwel ergens in de marge werden geschreven ofwel gewoon weggelaten

Jeronimo
4 maart 2008, 22:09
als er één ding blijkt uit de geschiedschrijving dan is het wel dat _ met uitzondering van de bijbel _ er een aardig stukje overdreven werd bij overwinningen en nederlagen ofwel ergens in de marge werden geschreven ofwel gewoon weggelaten
De bijbel is dan ook geen geschiedschrijving, maar een boek met een paar ontspannende fabeltjes. :-)

praha
4 maart 2008, 22:24
De bijbel is dan ook geen geschiedschrijving, maar een boek met een paar ontspannende fabeltjes. :-)
het is gebleken beide te zijn...

of beter het is gebleken dat de stukken geschiedschrijving wel vrij accuraat blijken te zijn
over de miraculeuze zaken kunnen we natuurlijk alleen maar speculeren

en neen, ik ben niet gelovig ;-)

Winterhamer
5 maart 2008, 01:53
wel grappig, nu beledigt men het jodendom, het christendom en de islam, mozes is een van de profeten voor alle deze religies.

Wautd
5 maart 2008, 16:27
Ironisch genoeg wordt de Bijbel een stuk aannemelijker met drugs. Altijd al gedacht dat Revelaties (het boek waar de Amerikaanse born again fundies zo op geilen) nogal leek op een verkeerd uitgelopen acid trip :lol:

svenforum
5 maart 2008, 16:37
Mozes was high op berg Sinaï

wanneer gaat deze godslastering eens stoppen
ze weten niet wat uitvinden om gelovigen belachelijk te maken
Godslastering? Die man professor is er stellig van overtuigd :-) Hij staaft zijn research met gegevens uit het Amazone gebied :-D Doet mij terugdenken aan die keer dat een Nederlandse theoloog beweerde dat een aantal apostelen homo waren :lol: Storm van protest ...

Bon, als ge hier al niet tegen kunt als gelovige, als je je dergelijke zaken aantrekt, dan geloof je misschien iets te sterk ...

svenforum
5 maart 2008, 16:41
wel grappig, nu beledigt men het jodendom, het christendom en de islam, mozes is een van de profeten voor alle deze religies.
Het is geen belediging, het is een pleidooi voor meer softdrugs ... ah ja, als zelfs Mozes die af en toe eens nuttigde ...

Wat alcohol voor islamieten.
Een jointje voor de Joden (kalmeren ze van, ze hebben het nodig in Gaza)
Een snuifje voor de Christenen
Stel je voor ...

Webcrusader
5 maart 2008, 16:55
Misschien moet men wel high zijn om goed met God te kunnen converseren...? Wie weet?

Jeronimo
5 maart 2008, 17:48
Het is geen belediging, het is een pleidooi voor meer softdrugs ... ah ja, als zelfs Mozes die af en toe eens nuttigde ...
Softdrugs? Volgens mij is er straf spul gebruikt om op die 10 geboden te komen hoor. ;-)

Winterhamer
5 maart 2008, 18:56
Het is geen belediging, het is een pleidooi voor meer softdrugs ... ah ja, als zelfs Mozes die af en toe eens nuttigde ...

Wat alcohol voor islamieten.
Een jointje voor de Joden (kalmeren ze van, ze hebben het nodig in Gaza)
Een snuifje voor de Christenen
Stel je voor ...

Als ik zoal in de steden kijk zijn moslimjongeren de grootste drugsdealers en gebruikers.

Lincoln
5 maart 2008, 21:14
Mozes was high op berg Sinaï

Toen Mozes van de berg Sinaï afdaalde en het Joodse volk de Tien Geboden liet aanschouwen, was hij onder invloed van zware hallucinogenen. Dat zegt althans Benny Shanon, professor bij het departement cognitieve psychologie aan de Hebreeuwse universiteit van Jeruzalem. :roll:



Drugs
Volgens Shanon maakte het gebruik van hallucinogenen deel uit van de religieuze riten van de Israëlieten. "Wat Mozes op de berg betreft, ging het ofwel om een bovennatuurlijk kosmisch verschijnsel, waarin ik niet geloof, ofwel ging het om een legende, wat ik ook niet geloof. Ofwel -en dat vind ik meer waarschijnlijk- ging het om een bijeenkomst waar Mozes en het volk van Israël onder de invloed waren van drugs", zo verduidelijkte de professor op de Israëlische openbare radio

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/193980/2008/03/04/Mozes-was-high-op-berg-Sinai.dhtml

wanneer gaat deze godslastering eens stoppen
ze weten niet wat uitvinden om gelovigen belachelijk te makenDe oorlog stopt niet bij het vertonen van mo7ammeds cartoons, het gaat van jezus tot mozes, en alles wat een heilige druk heeft of een hoge instantie betreft,van de koning tot de ambtenaar wordt belachelijk gemaakt !

Jeronimo
5 maart 2008, 21:24
De oorlog stopt niet bij het vertonen van mo7ammeds cartoons, het gaat van jezus tot mozes, en alles wat een heilige druk heeft of een hoge instantie betreft,van de koning tot de ambtenaar wordt belachelijk gemaakt !
Ik denk dat de uitleg van de drugs aannemelijker is dan de religieuze verhaaltjes.

Wautd
5 maart 2008, 21:59
Softdrugs? Volgens mij is er straf spul gebruikt om op die 10 geboden te komen hoor. ;-)


Sofdrugs? Misschien wel. Nadat Mozes het gouden kalf had stukgemaakt zat hij immers enkele minuten te discussiëren met een onzichtbare man in de lucht hoeveel % van de bevolking hij zou moeten laten afslachten. Is dat geen veelkomend symptoom bij canabisgebruikers? :lol:

Wautd
5 maart 2008, 22:01
De oorlog stopt niet bij het vertonen van mo7ammeds cartoons, het gaat van jezus tot mozes, en alles wat een heilige druk heeft of een hoge instantie betreft,van de koning tot de ambtenaar wordt belachelijk gemaakt !

Want lachen met godsdienst is hetzelfde als vliegtuigen in gebouwen vliegen :roll:

Denkt ge dat ik nog nooit uitspraken heb gehoord van moslims of christenen die voor mij kwetsend zijn? Een normaal mens kweekt daar een huid tegen in plaats van naar geweld te grijpen

dirk001
5 maart 2008, 22:35
Die 10 geboden vind ik iets te serieus om uitgevonden te zijn tijdens een 'trip'
Mozes heeft die op een heldere dag uitgevonden, om praktische redenen. Als je met enkele 100'en mensen 40 jaar door de woestijn moet, zijn enkele regeltjes niet overbodig.


Ik denk eerder dat die professor high was toen die dit onderzoek deed. Gewoon belachelijk wat deze persoon durft schrijven. Deze persoon heeft de bijbel wellicht nog nooit gelezen. Er staat namelijk een verbod op alle roesmiddelen in..... dus geen drugs !

En het ging niet om enkele 100en mensen, maar om meer dan 2 miljoen mensen die bij hem in de woestijn waren.

Wautd
6 maart 2008, 08:20
Want lachen met godsdienst is hetzelfde als vliegtuigen in gebouwen vliegen :roll:

Denkt ge dat ik nog nooit uitspraken heb gehoord van moslims of christenen die voor mij kwetsend zijn? Een normaal mens kweekt daar een huid tegen in plaats van naar geweld te grijpen

Om het nog over uw oorlog te hebben

De Denen maakten spotprentjes
En als reactie maken betogende moslimfundi's honderd doden

...

Wie is nu oorlog aan het voeren?

praha
6 maart 2008, 23:29
Ik denk eerder dat die professor high was toen die dit onderzoek deed. Gewoon belachelijk wat deze persoon durft schrijven. Deze persoon heeft de bijbel wellicht nog nooit gelezen. Er staat namelijk een verbod op alle roesmiddelen in..... dus geen drugs !

En het ging niet om enkele 100en mensen, maar om meer dan 2 miljoen mensen die bij hem in de woestijn waren.
jaja goe zot gij

de bijbel staat vol met verhaaltjes over 'drugs'... ik ben er zelfs vast van overtuigd dat dat ook zowel zal gelden voor dat statenvertalingske

maar als je uiteraard ook je klassificering van dat boekske gaat laten afhangen dan kan je natuurlijk tot zulke bizarre conclusies komen

svenforum
31 maart 2008, 14:11
Als ik zoal in de steden kijk zijn moslimjongeren de grootste drugsdealers en gebruikers.
Je bron? Of is het gewoon een ... euhm ... vooroordeel?

barfo
31 maart 2008, 14:44
40 jaar door de woestijn? oyg das dan de slechtste gids ooit

garfield
31 maart 2008, 18:06
Mozes, Mohammed wat is dat met die profeten en paddo's :|

kiko
31 maart 2008, 20:06
Mozes was high op berg Sinaï

Toen Mozes van de berg Sinaï afdaalde en het Joodse volk de Tien Geboden liet aanschouwen, was hij onder invloed van zware hallucinogenen. Dat zegt althans Benny Shanon, professor bij het departement cognitieve psychologie aan de Hebreeuwse universiteit van Jeruzalem. :roll:



Drugs
Volgens Shanon maakte het gebruik van hallucinogenen deel uit van de religieuze riten van de Israëlieten. "Wat Mozes op de berg betreft, ging het ofwel om een bovennatuurlijk kosmisch verschijnsel, waarin ik niet geloof, ofwel ging het om een legende, wat ik ook niet geloof. Ofwel -en dat vind ik meer waarschijnlijk- ging het om een bijeenkomst waar Mozes en het volk van Israël onder de invloed waren van drugs", zo verduidelijkte de professor op de Israëlische openbare radio

Ongelooflijk wat sommige professoren uit hun academische botten durven te slaan. Geen greintje bewijs, maar toch presenteren ze hun eigen ongefundeerde mening als feiten.

Het enige bewijs dat ik zie, is dat er onder professoren ook idioten zijn.

Argusx43
31 maart 2008, 20:44
Ongelooflijk wat sommige professoren uit hun academische botten durven te slaan. Geen greintje bewijs, maar toch presenteren ze hun eigen ongefundeerde mening als feiten.

Het enige bewijs dat ik zie, is dat er onder professoren ook idioten zijn.

Voil�*.

Jeronimo
31 maart 2008, 21:07
Ongelooflijk wat sommige professoren uit hun academische botten durven te slaan. Geen greintje bewijs, maar toch presenteren ze hun eigen ongefundeerde mening als feiten.

Het enige bewijs dat ik zie, is dat er onder professoren ook idioten zijn.
Hij zegt dat hij het waarschijnlijk vindt.

Ik vind het net goed dat er mogelijke logische verklaringen komen over religieuze thema's, om mensen een alternatief te geven voor de toververhaaltjes die de verschillende kerken verspreiden...

kiko
31 maart 2008, 21:09
Ik vind het net goed dat er mogelijke logische verklaringen komen over religieuze thema's, om mensen een alternatief te geven voor de toververhaaltjes die de verschillende kerken verspreiden...
Dat is waar. Maar ze moeten ergens op gebaseerd zijn, er moet op zijn minst een sterk vermoeden zijn.

Jeronimo
31 maart 2008, 21:13
Dat is waar. Maar ze moeten ergens op gebaseerd zijn, er moet op zijn minst een sterk vermoeden zijn.
Ik ken er weinig van, maar misschien zijn er bewijzen dat de Joden soms drogerende middelen gebruikten. Dat zal die prof wel beter weten dan mij.

svenforum
1 april 2008, 11:11
jaja goe zot gij

de bijbel staat vol met verhaaltjes over 'drugs'... ik ben er zelfs vast van overtuigd dat dat ook zowel zal gelden voor dat statenvertalingske

maar als je uiteraard ook je klassificering van dat boekske gaat laten afhangen dan kan je natuurlijk tot zulke bizarre conclusies komen
Geef eens een voorbeeld van zo'n verhaaltje?
Het enige dat ik vind is wijn, niet echt een "drug".

svenforum
1 april 2008, 11:12
Er staat namelijk een verbod op alle roesmiddelen in..... dus geen drugs !
Ik weet ondertussen al dat jij de expert bent, dus kun je me eens citeren waar dat staat in de bijbel? Alvast bedankt.

the_special_one
1 april 2008, 12:41
Dat lijkt me in feite best geloofwaardig

kiko
2 april 2008, 17:38
Ik ken er weinig van, maar misschien zijn er bewijzen dat de Joden soms drogerende middelen gebruikten. Dat zal die prof wel beter weten dan mij.
Wat verschil maakt het of de Joden drogerende middelen gebruikten ? Ik neem aan dat de meeste klassieke volkeren uit de oudheid wel het één of andere middel konden bereiden dat hen een zekere roes bezorgde.

Big deal.

Ervan uitgaan echter dat Mozes high was is echter op niets gebaseerd. Ik zou ergens nog twijfelen indien het Oude Testament bezaaid was met toespelingen inzake drugs en genotsmiddelen, maar bij mijn weten wordt daar weinig tot niet over gesproken.

Tot zolang hij zijn uitspraken niet min of meer kan staven - of een aannemelijke verklaring geven waarom hij denkt dat Mozes high was - wordt zijn uitspraak gecatalogeerd onder "eventjes grappig maar te belachelijk om ernstig te nemen."

Jeronimo
2 april 2008, 17:48
Wat verschil maakt het of de Joden drogerende middelen gebruikten ? Ik neem aan dat de meeste klassieke volkeren uit de oudheid wel het één of andere middel konden bereiden dat hen een zekere roes bezorgde.

Big deal.

Ervan uitgaan echter dat Mozes high was is echter op niets gebaseerd. Ik zou ergens nog twijfelen indien het Oude Testament bezaaid was met toespelingen inzake drugs en genotsmiddelen, maar bij mijn weten wordt daar weinig tot niet over gesproken.

Tot zolang hij zijn uitspraken niet min of meer kan staven - of een aannemelijke verklaring geven waarom hij denkt dat Mozes high was - wordt zijn uitspraak gecatalogeerd onder "eventjes grappig maar te belachelijk om ernstig te nemen."
Ofwel was Mozes gewoon een bedrieger die zei dat hij met God gebabbeld had, ofwel heeft hij nooit bestaan (of tenminste nooit met God gebabbeld), ofwel bestaat God en heeft hij wèl met Mozes gebabbeld, ofwel d�*cht Mozes dat hij met God gebabbeld had zonder dat het echt waar was, bijvoorbeeld door verdovende middelen.

Aangezien het voor een autopsie waarschijnlijk nèt iets te laat is vind ik het niet slecht dat dit scenario bij de mogenlijkheden geplaatst wordt. Zekerheid zullen we er waarschijnlijk nooit over kunnen verkrijgen.

kiko
2 april 2008, 18:21
Ofwel is er tijdens de hele exodus niets speciaals gebeurd, op een zonneslag of twee na, en hebben latere generaties het hele "Mozes praat met God"-gedoe erbij gefantaseerd, kwestie van hun uittocht wat spectaculairder te maken.