PDA

View Full Version : Softdrugs


Mohawk
10 maart 2004, 19:48
hoe staat u en uw partij tegenover de legalisering van Cannabisprodukten? is het zo moeilijk in één keer een werkend, duidelijk beleid op poten te zetten zodat een mens weet waar hij aan toe is...
nu is het zo dat elke flik doodgewoon doet wat hij wil
zij weten het niet, maar wij (de gebruikers) ook niet!
Een werkend, realistisch plan houd ook rekening met de handel...
nu mag je niet kopen, niet verkopen niet over de grens brengen en niet kweken... waar moet ik 't dan in godsnaam halen?
maximum bezit: 3.5gram? of 5 gram ofzo...
wie houd zich daar nu aan? als je naar nederland moet rijden is 'n kleine 15-20 gram toch 't minimum.
en hoe zit 't met mensen die dat bekende ene gedoogde plantje hebben?
wat als die 't nou eens goed doen en 400 gram van hun plantje halen en dat in hun diepvries steken? ( uit ervaring :wink: weet ik dat dit niet onrealistisch is!)
is dat illegaal? Reken dat het hier gaat over 400gram als jaarvoorraad
( een normaal mens kan geen buitenplanten kweken in de winter...)

Jean-Marie Dedecker
10 maart 2004, 19:57
Ik heb een wetsvoorstel ingediend om de verkoop van canabis te legaliseren en verkrijgbaar te maken bij de apothekers.

Herman Desmedt ©HD
10 maart 2004, 20:32
Ieder zijn pleziertje natuurlijk.
Of iemand nu rookt (gewone tabak of iets anders), zuipt, gokt, flippert of wat dan ook, eigenlijk kan dat mij op zich niet veel schelen.
Roken (wat voor spul ook) klasseer ik wel enigszins onder milieuvervuiling en in dat opzicht heb ik nooit gesnapt dat de groenen achter die drugswet stonden. Misschien waren die groenen toen eerder voor het drugs-milieu dan voor het milieu zonder meer.

Ik kan mij de drugs laten. Ik wil hier ook geen polemiek beginnen over "welles" of "nietes", maar anderzijds vind ik ook dat we de boel wat in de hand moeten houden en dat we mogelijke problemen moeten voorzien.

Dus mijn vraag aan JM Dedecker:
Wat zijn de krijtlijnen van het gebruik en hoe zorgen we ervoor dat er nog genoeg mensen ook van dat spul kunnen afblijven?
Zijn er in die gelegaliseerde verkoop ook accijnzen voorzien die terugvloeien naar de gezondheidszorg?
Zijn er extra afkick centra voorzien?
Worden er statistieken bijgehouden om evolutie van aantal gebruikers vast te stellen?
Nota bij dat laatste: Een vragenlijstje is nog geen statistiek wnt het gegevensmateriaal is niet betrouwbaar. Een vaststelling van een arts wel.

Mohawk
11 maart 2004, 18:13
legale productie van cannabis: dan kunnen ze ineens de superboetes afschaffen, de staatskas zou snel gevuld zijn...
nu kost het voor 'n hoppykweker pakweg 0.20€ per gram, al hij het ietwat goed aanpakt, bij EFFICIENTE massaproductie ( laat het niet doen door pharmareuzen ofzo, ze blijven ten stelligste beweren dat medicinale cannabis 10€ per gram moet kosten.)
gaat de productie prijs waarschijnlijk naar iet's van een 2€ per KILO ( erg ruwe cijfers...) reken dat een kilo middenklasse wiet naargelang de soort ongeveer 5000-6000€ opbrengt ( in mijn coffeeshop toch :))
dat is een winstmarge van ongeveer 250.000%.... me dunkt kan men daar wel genoeg belasting op heffen. ik wil per gram gerust nog 10ct betalen voor de milieuoverlast... op voorwaarde natuurlijk dat er kwaliteit geleverd word.
hoewel ik moet bekennen geen consument te zullen zijn gezien het kweken voor eigen gebruik een te interessante hobby is. :D

Jean-Marie Dedecker
11 maart 2004, 19:46
Vermits het bij de apotheker verkocht zou worden zijn alle controles mogelijk,zoals qua leeftijd van de gebruiker,kwaliteit van de stuff,hoeveelheid.Ook accijnzen zoals tabak en alcohol.Bedoeling is het dealen uit te schakelen.

Mohawk
12 maart 2004, 01:42
een erg lovenswaardig initiatief!
betreft het hier ook recreatief gebruik?

VlaamseBelg
12 maart 2004, 13:37
Goed idee, die mensen (apothekers) durven nu al nauwelijks nog hun deuren opendoen uit angst voor overvallen. Als er daar dan nog eens verslavende drugs te vinden is, zal het hek helemaal van de dam zijn, laat Stevaert dan maar gratis gewapende veiligheidsagenten voorzien.

Xnorf
12 maart 2004, 13:41
goed opgemerkt.
gedoogbeleiden leiden enkel tot een toename van het gebruik en dit kan de bedoeling niet zijn. reclame voor tabak wordt verboden en cannabis wordt aangemoedigd?

verklaar u nader waa de logica zit :roll:

Herman Desmedt ©HD
12 maart 2004, 14:00
Gedogen is misschien niet de goede oplossing.
Maak iets toegankelijker en de interesse om het ook eens te proberen stijgt automatisch.
Wat wil dat zeggen?
Dat we op termijn mogelijk zitten met een hoop extra probleemgevallen.
Natuurlijk gaan gebruikers dat overroepen vinden, maar is het probleem al terdege onderzocht?
Bekijk eens de problemen met tabak, alcohol, overgewicht en gokverslaving ?

Mohawk
12 maart 2004, 18:12
tja das heel leuk maar ondertussen worden wij cannabisgebruikers toch maar lekker gediscrimineerd. als dit dan eerlijk is.
cannabis is (niet een klein beetje veel, maar veel veel) minder verslavend dan tabak. over alcohol beginnen we dan niet eens.
wees consequent! verbied alcohol EN tabak dan ook. of werk een fatsoenlijk ( dus niet naar belgisch model) plan voor cannabis uit.
wat denken jullie hiervan?
investeer misschien in een netwerk van coffeeshops
dan worden de apothekers ontlast.
iets naar hollands model... de verkopers krijgen echter
een aangepaste opleiding zodat ze probleemgebruik kunnen signaliseren
ofzo? PS: ik heb nog niet veel gehoord van overvallen op coffeeshops...
en nederland heeft er echt wel genoeg?
misschien omdat deze shops niet van de staat uitgaan en er dus onderlinge concurrentie is, vind 't beste soortje en zorg af en toe voor een nieuw soortje... een tabaksroker maakt geen onderscheid in wat hij door zijn strot krijgt, als er maar nicotine inzit, 20 jaar dezelfde tabak? liefst... wietrokers willen doorgaans wel wat afwisseling. Ik toch :)
die drie laatsten: wat als het gebruik van harddrugs nou eens af zou nemen? wat in nederland, dat drugsland ( dat niet meer weedgebruikers heeft dan belgie) aan het gebeuren is, terwijl in noorwegen waar ze inzake cannabis een perfect beleid voeren! je vind 't er niet! Heroinegebruik en andere zijn er veel meer voorkomend maar ja! tisgene wiet hee :twisted:
ik wou dat jullie cannabis eens totaal verboden,
mmet celstraffen! als na een tijd het aantal drugsdoden terug begint te stijgen zal ik eens lachen :)

+ repressie? my god... volgens schattingen heeft 1 op drie amerikanen al geexperimenteerd met drugs... daar voeren ze ook geen bijster zacht beleid hoor... het werkt niiiet...
zie het vroeger of later. feit is dat probleemgevallen misschien geen probleemgevallen worden als het legaal is. je hoeft het niet weg te steken, dus er is meer sociale controle, je kan dus eerder aan de alarmbel trekken!


PS: betaal die agenten van de winst op de wiet
je houd nog wel genoeg over voor dat gulzige vadertje staat hoor:)

Bobke
12 maart 2004, 19:57
tja das heel leuk maar ondertussen worden wij cannabisgebruikers toch maar lekker gediscrimineerd. als dit dan eerlijk is.
cannabis is (niet een klein beetje veel, maar veel veel) minder verslavend dan tabak. over alcohol beginnen we dan niet eens.
wees consequent! verbied alcohol EN tabak dan ook. of werk een fatsoenlijk ( dus niet naar belgisch model) plan voor cannabis uit.
wat denken jullie hiervan?
investeer misschien in een netwerk van coffeeshops
dan worden de apothekers ontlast.
iets naar hollands model... de verkopers krijgen echter
een aangepaste opleiding zodat ze probleemgebruik kunnen signaliseren
ofzo? PS: ik heb nog niet veel gehoord van overvallen op coffeeshops...
en nederland heeft er echt wel genoeg?
misschien omdat deze shops niet van de staat uitgaan en er dus onderlinge concurrentie is, vind 't beste soortje en zorg af en toe voor een nieuw soortje... een tabaksroker maakt geen onderscheid in wat hij door zijn strot krijgt, als er maar nicotine inzit, 20 jaar dezelfde tabak? liefst... wietrokers willen doorgaans wel wat afwisseling. Ik toch :)
die drie laatsten: wat als het gebruik van harddrugs nou eens af zou nemen? wat in nederland, dat drugsland ( dat niet meer weedgebruikers heeft dan belgie) aan het gebeuren is, terwijl in noorwegen waar ze inzake cannabis een perfect beleid voeren! je vind 't er niet! Heroinegebruik en andere zijn er veel meer voorkomend maar ja! tisgene wiet hee :twisted:
ik wou dat jullie cannabis eens totaal verboden,
mmet celstraffen! als na een tijd het aantal drugsdoden terug begint te stijgen zal ik eens lachen :)

+ repressie? my god... volgens schattingen heeft 1 op drie amerikanen al geexperimenteerd met drugs... daar voeren ze ook geen bijster zacht beleid hoor... het werkt niiiet...
zie het vroeger of later. feit is dat probleemgevallen misschien geen probleemgevallen worden als het legaal is. je hoeft het niet weg te steken, dus er is meer sociale controle, je kan dus eerder aan de alarmbel trekken!


PS: betaal die agenten van de winst op de wiet
je houd nog wel genoeg over voor dat gulzige vadertje staat hoor:)
Uw redenering klopt niet.
Juist door zo te redeneren zijn alcohol en tabak nu een legale drug, met alle gevolgen van dien.
Wat eenmaal toegelaten is kan moeilijk terug verboden worden.
Ook van alcohol en tabak werd indertijd beweert hoe onschuldig het wel was.

Xnorf
12 maart 2004, 20:15
tja das heel leuk maar ondertussen worden wij cannabisgebruikers toch maar lekker gediscrimineerd. als dit dan eerlijk is.
cannabis is (niet een klein beetje veel, maar veel veel) minder verslavend dan tabak. over alcohol beginnen we dan niet eens.
wees consequent! verbied alcohol EN tabak dan ook. of werk een fatsoenlijk ( dus niet naar belgisch model) plan voor cannabis uit.
wat denken jullie hiervan?
investeer misschien in een netwerk van coffeeshops
dan worden de apothekers ontlast.
iets naar hollands model... de verkopers krijgen echter
een aangepaste opleiding zodat ze probleemgebruik kunnen signaliseren
ofzo? PS: ik heb nog niet veel gehoord van overvallen op coffeeshops...
en nederland heeft er echt wel genoeg?
misschien omdat deze shops niet van de staat uitgaan en er dus onderlinge concurrentie is, vind 't beste soortje en zorg af en toe voor een nieuw soortje... een tabaksroker maakt geen onderscheid in wat hij door zijn strot krijgt, als er maar nicotine inzit, 20 jaar dezelfde tabak? liefst... wietrokers willen doorgaans wel wat afwisseling. Ik toch :)
die drie laatsten: wat als het gebruik van harddrugs nou eens af zou nemen? wat in nederland, dat drugsland ( dat niet meer weedgebruikers heeft dan belgie) aan het gebeuren is, terwijl in noorwegen waar ze inzake cannabis een perfect beleid voeren! je vind 't er niet! Heroinegebruik en andere zijn er veel meer voorkomend maar ja! tisgene wiet hee :twisted:
ik wou dat jullie cannabis eens totaal verboden,
mmet celstraffen! als na een tijd het aantal drugsdoden terug begint te stijgen zal ik eens lachen :)

+ repressie? my god... volgens schattingen heeft 1 op drie amerikanen al geexperimenteerd met drugs... daar voeren ze ook geen bijster zacht beleid hoor... het werkt niiiet...
zie het vroeger of later. feit is dat probleemgevallen misschien geen probleemgevallen worden als het legaal is. je hoeft het niet weg te steken, dus er is meer sociale controle, je kan dus eerder aan de alarmbel trekken!


PS: betaal die agenten van de winst op de wiet
je houd nog wel genoeg over voor dat gulzige vadertje staat hoor:)


wie verplicht er je om cannabis te gebruiken? hoe kan je dan spreken van discriminatie? hetzelfde geldt voor rokers in openbare plaatsen.
het feit dat het MINDER verslavend is , is ook het feit dat het verslavend is , wat op zich al een gevaarlijk iets is. en alcohol is iets dat met onze cultuur

Mohawk
13 maart 2004, 20:46
wie verbiedt het me?
ik wil niemand verplichten tot gebruik, maar wel het recht om te gebruiken zonder kans op vervolging, zoals de rokers en de drinkers.

er moet gewoon een regeling zijn zodat een zelfkweker die in zijn tuin planten zet niet vervolgd word voor wat gewoon zijn jaarvoorraadje is...

Edit: en over alcohol en cultuur... wel laat ons dan op dat vlak ook wat multikullen :p ik ben sinds ik ben beginnen roken volledig gestopt met drinken.


PS: voor de intellectuelen onder ons, de staat verbied het mij