PDA

View Full Version : Synthetic fuel plants: VS/China overwegen meer brandstof uit steenkool


Nr.10
17 april 2008, 01:44
In de VS en China wordt er overwogen meer fabrieken te bouwen die steenkool omzetten in brandstof. De VS en China hebben beide een enorme steenkool voorraad.

Een rapport uit de VS, dd 15 aug 2007, met achtergrondinformatie: Liquid Fuels from Coal, Natural Gas, and Biomass: Background and Policy (http://www.futurecoalfuels.org/documents/082207_crs.pdf)

Obama is voorstander van de omzetting van steenkool naar brandstof.

maddox
17 april 2008, 16:34
Het is een methode om langer te teren op fossiele brandstoffen.
Maar ook om plastics te blijven maken nadat de aardolie echt op is.

Voor het eerste vind ik het zonde, voor het tweede zie ik geen bezwaren.

Nr.10
26 april 2008, 23:05
Coal-To-Liquid
Coal liquefaction was first developed in Germany in the 1920's with the development of the Fischer-Tropsch process which remains a core technology in the process. The process was further developed in the 30's and was used to produce most of Germany's transportation fuels during WWII. South Africa, which like Germany has virtually no internal oil reserves, further developed the process to mitigate against boycotting during apartheid. This led to the development of the Sasol slurry-phase FT process which is now being marketed. They have three operating plants with a total capacity of about 150,000 bbl/day.

http://thefraserdomain.typepad.com/photos/uncategorized/coal_liquefaction.jpg

Uit: The Energy Blog (http://thefraserdomain.typepad.com/energy/2005/07/about_coal_liqu.html)

Nr.10
26 april 2008, 23:29
http://www.greencarcongress.com/images/sasol_flow.jpg

"Sasol, the world’s largest synthetic fuels producer, is building two coal-to-liquid plants in China. The two projects, in the Ning Xia and Shaan Xi provinces, are expected to cost about $3bn each and to have a combined annual production of 60m tonnes of oil. China currently needs to import 100m tonnes of oil a year and is keen to reduce its reliance on the Middle East."

Uit: Artikel (http://www.greencarcongress.com/2004/06/major_coaltoliq.html)

Nr.10
26 april 2008, 23:53
Gas-To-Liquid
GTL, meer niet dan wel
Fischer-Tropschplant in Qatar nog lang niet in orde

door: Arjen Dijkgraaf
dinsdag 8 april 2008

Oryx, de eerste grote ‘gas to liquids’-fabriek in Qatar, zal nog maanden op een fractie van de nominale capaciteit draaien. De kinderziektes blijken hardnekkig, zo heeft de zakenkrant Financial Times vernomen van Pat Davies, ceo van het Zuid-Afrikaanse olieconcern Sasol dat de fabriek heeft laten bouwen. De vorig jaar opgestarte fabriek moet per dag 33.000 vaten vloeibare brandstof (van 159 liter) kunnen leveren. In december zat hij echter nog maar op 9.000, en verbetering is nog niet in zicht. Bovendien blijken er katalysatordeeltjes in het eindproduct terecht te komen, wat de installatie van nieuwe filters nodig maakt. Oryx is de eerste grote GTL-fabriek sinds begin jaren 90, toen Shell de SMDS-installatie in Maleisië bouwde. Hij zet aardgas, dat in Qatar rijkelijk voorhanden is, om in zwavelarme benzine of diesel. Dat gebeurt volgens het zogeheten Fischer-Tropschproces. De economische motivatie zit in het feit dat vloeibare brandstof veel goedkoper is te transporteren dan aardgas. (...) Er zijn nog meer GTL-fabrieken in aanbouw, maar de berichten daarover zijn ook niet zo rooskleurig. Het Pearl-project van Shell (140.000 vaten per dag, ook in Qatar) kampt met enorme kostenoverschrijdingen, onder meer door gebrek aan staal en aan aannemers. De teller staat nu al op 18 miljard dollar. Een tweede Sasol-plant, dit keer samen met Chevron in Nigeria, zou ook al problemen met de kosten hebben. Een derde fabriek zou door Exxon worden gebouwd, alweer in Qatar, maar dat bedrijf heeft er op het laatste moment van afgezien en zijn aardgasquotum aan een lokale elektriciteitsproducent verkocht. (...)

bron: FTUit: Artikel (http://www.betabanen.nl/gtl-meer-niet-dan-wel.34216.lynkx)

Nr.10
27 april 2008, 00:04
Gas-To-Liquid

http://www.sasolsdr.investoreports.com/sasol_sr_2006/images/page_19_1.gif

Nr.10
27 april 2008, 00:06
http://www.world-gtl.com/images/gtl_diagram.jpg

Nr.10
27 april 2008, 00:58
Biomass-To-Liquid
The term BTL is applied to synthetic fuels made from biomass through a thermo chemical route. The objective is to produce fuel components that are similar to those of current fossil-derived petrol (gasoline) and diesel fuels and hence can be used in existing fuel distribution systems and with standard engines. They are also known as synfuels.

Although the processes for production of BTL are well known and have been applied using fossil-feedstocks, such as methane (GTL) or coal (CTL), commercial biofuels based on these technolgies are not currently available in the market place.

However, BTL is gathering momentum.
First BTL Plant is under construction in Frieberg Saxony.

Uit: Artikel (http://www.biofuelstp.eu/btl.html)

Nr.10
27 april 2008, 01:39
Biomass-To-Liquid

Norske Skog to invest $35.9 million to produce biofuels from wood
Monday, December 24, 2007

Norwegian paper manufacturer Norske Skog announces it will, in cooperation with forest owners cooperatives, establish a joint venture to develop and produce next-generation wood-based biofuels. A prototype facility for biodiesel will be built at its Follum mill in Hønefoss. The single plant will produce between 4 and 6 per cent of Norway's total diesel fuel consumption. The new the company will be jointly owned by Norske Skog (60 per cent) and the forest owner cooperatives (40 per cent), and will be established with equity of NOK 30 million (€3.7 / US$5.4 million).

Norske Skog aims to establish full-scale biodiesel production, even though it is not clear yet which bioconversion pathway will be utilized. Wood-based biodiesel can be produced from either a biomass-to-liquids (BtL) process in which biomass (including black liquor) is gasified and then liquefied via Fischer-Tropsch synthesis to yield synthetic biofuels that can be refined into diesel; alternatively, a fast-pyrolysis process yielding bio-oil could be utilized, with the bio-oil refined into diesel.

Last year Norske Skog and Hydro, the Norwegian energy company, agreed to carry out a joint feasibility study relating to the production of synthetic diesel from wood via gasification and Fischer-Tropsch processing, which is why it can be assumed this pathway will be chosen.

Uit: Artikel (http://biopact.com/2007/12/norske-skog-to-invest-359-million-to.html)

Nr.10
27 april 2008, 02:11
http://www.americanenergyindependence.com/images/fischer-tropsch.gif

CTL: Coal-To-Liquid
GTL: Gas-To-Liquid
BTL: Biomass-To-Liquid

Samengevat:
1) Gasification ==> syngas: CO + H2
2) FT = Fischer-Tropsch ==> hydrocarbons: -(CH2)-

maddox
27 april 2008, 08:29
Ik kan alleen het boek, "De eerste en laatste mensen" van Olaf Stapledon aanbevelen.
Ik vrees dat ie gelijk gaat krijgen.

Jazeker
27 april 2008, 08:35
Het is een methode om langer te teren op fossiele brandstoffen.
Maar ook om plastics te blijven maken nadat de aardolie echt op is.

Voor het eerste vind ik het zonde, voor het tweede zie ik geen bezwaren.

Vol-le-dig akkoord.

Scherven A. Mok
27 april 2008, 17:21
Ach ja de schattingen ivm de groei van de wereldbevolking zijn naar beneden aan gepast. Tegen 2050 zouden het geen 15 miljard maar slechts 9 miljard mensen zijn op deze bol. Nu zijn het er 6 miljard, excuseer 6,5 miljard. En die moeten allemaal gevoed, verwarmt, afgekoeld en getransporteerd worden. Ajajajaj en ik ga dan waarschijnlijk nog leven.
Mijn gassen worden lopend en vast in mijn onderbroek. Kunne ze daar niks mee doen ?

maddox
28 april 2008, 00:03
Mijn gassen worden lopend en vast in mijn onderbroek. Kunne ze daar niks mee doen ?

Zeker wel. Laten vergisten in zuurstofarme omgeving. Dan krijg je methaan en een hoop skatolen. Die skatolen zijn wat je geconcentreerde strontstank kan noemen. Methaan is het hoofdcomponent van aardgas.

En het uitgegiste, gedroogde en gesterliseerde afval hiervan, is geen onaardige natuurlijke meststof.

Nr.10
3 mei 2008, 15:42
Daimler, VW Invest in Choren BTL
Gasification News, October, 2007 by McElligott, Suzanne

German automakers Daimler AG and Volkswagen AG (VW) have each acquired a minority equity position in Freiberg-based Choren Industries GmbH in order to help introduce biomass to liquid (BTL) fuels.

Daimler and VW have been working with Choren since 2002 to evaluate BTL's technical, commercial and environmental impact.

Shell earlier bought a partial stake in Choren, as part of its plans to expand BTL diesel production in Europe and possibly elsewhere. Choren also has applied for U.S. Dept. of Energy grants for a BTL plant in the U.S.

Uit: Artikel (http://findarticles.com/p/articles/mi_hb5712/is_200710/ai_n23750223)

1) Gasification ==> syngas: CO + H2
2) FT = Fischer-Tropsch ==> hydrocarbons: -(CH2)-

C2C
3 mei 2008, 18:16
Ik wou juist zeggen: Choren heeft zopas de eerste BTL plant opgestart.

Met de huidige olieprijzen is BTL competitief.

Ik geloof wel dat er interessantere vormen zijn om biomassa te gebruiken. Wanneer ge biomassa verbrand in een ICCG-plant, de CO2 capteert en dan wegpompt onder de grond, dan krijgt ge "CO2-negatieve" electriciteit (dus niet zomaar CO2-neutral, zoals wind of zonne-energie, maar effectief CO2-negatief).

Da's wel een nogal nieuw concept, maar het begint meer en meer toegang te vinden.

Als ge een electrische auto op zo'n CO2-negatieve stroom zoudt laten rijden, dan zoudt ge dus voor elke kilometer dat ge rijdt, actief CO2 uit de atmosfeer halen. Ge zoudt dus niet enkel "minder CO2" uitstoten of "geen CO2 uitstoten", maar actief bestaande CO2 verwijderen.

Bizar concept, ik weet het. Maar het wordt wel meer en meer realiteit.