PDA

View Full Version : de visie van groen op onderwijs


lvp
15 maart 2004, 11:41
Wat ik als toekomstig regent toch wel even graag zou willen weten, heeft groen! concrete ideeen ter verbetering van het onderwijs?
(Graag meer dan de belofte voor meer subsidies)
Hoe zou Groen de werkomstandigheden voor zowel leerling als leraar trachten te verbeteren, wordt het geen tijd om de netten af te schaffen, enz... Dat soort antwoorden dus...
Vriendelijke groet,
LVP

tool2kil
15 maart 2004, 12:09
Goeie vraag. Hier nog eentje: Wat vinden jullie van de ideeën van Spirit die vandaag gelanceerd worden (i.v.m. de vaste benoeming)?

Tinne Van der Straeten
15 maart 2004, 18:31
Wat ik als toekomstig regent toch wel even graag zou willen weten, heeft groen! concrete ideeen ter verbetering van het onderwijs?
(Graag meer dan de belofte voor meer subsidies)
Hoe zou Groen de werkomstandigheden voor zowel leerling als leraar trachten te verbeteren, wordt het geen tijd om de netten af te schaffen, enz... Dat soort antwoorden dus...
Vriendelijke groet,
LVP

Beste Lvp,
wij hebben heel wat ideeën rond onderwijs, en in ons programma komt onderwijs uitgebreid aan bod. Ik kan je er spijtig genoeg nog niet alles van verklappen, maar het beloofd dus.

Kinderen leren om te leven, en niet andersom. Daarom moet elk kind maximale aandacht krijgen om zijn talenten te ontplooien en moeten leerkrachten hun eigen klastijd en loopbaan terug in handen krijgen om het maximum uit hun leerlingen klas en school te halen zonder zelf op te branden.

Concreet:

Leerlingen moeten in kleinere klasjes, alleen dan krijgen ze aandacht op maat
Leerkrachten moeten meer vrijheid krijgen: moet kunnen werken rond thema's die ze zelf goed kennen. Ze zijn de motor in vernieuwende scholen: ze kunne leerexperimenten opstarten (waarom bv geen spaans ipv latijn?)
Een open school ook voor de buurt: ook buurtverenigingen moeten gebruik kunne maken van schoolinfrastructuur die meestal na 16u leeg staat

De Vrijze-keuze-school: die biedt een opvoedingsproject aan met respect voor alle levensbeschouwelijke of religieuze overtuigingen. De leerling krijgt de keuze uit een veelzijdig aanbod van godsdienst, zedenleer, levens- of cultuurbeschouwing. INrichtende machten moeten de dialoog aangaan met een oudergropu als de vraag rijst om bv islamonderricht of zedenleer te geven, in plaats van onder het mom van vrijheid van onderwijs elke vraag zonder meer af te wimpelen.

ik heb hier nog een pak extra voorstellen, maar ik laat het voorlopig hier even bij? wat wil je nog graag weten?

als toekomstig regent wil ik je ook graag uitnodigen op 27 maart in Gent op ons Groen Licht. Daar gaan Mieke van Hecke (katholiek onderwijs), Dirk VAn Damme (gemeenschapsonderwijs) en Jef Tavernier in debat over onderwijs. De informatie vind je hier http://www.groen.be/groenlicht/

Over spirit en de vaste benoeming. Ik vind het een beetje grof en totaal niet onderbouwd. Spirit doet precies of al die leerkrachten leveren geen goed werk. Daar wil ik me toch voor behoeden hoor!

groeten
Tinne

Gentenaar
15 maart 2004, 20:12
Jouw leerkracht hanteerde in ieder geval een erg progressieve spelling, Tinne.

Waar denken jullie het geld te halen voor deze plannen?

Herman Desmedt ©HD
15 maart 2004, 20:25
Jouw leerkracht hanteerde in ieder geval een erg progressieve spelling, Tinne.

Waar denken jullie het geld te halen voor deze plannen?

Ha! Toch nog iemand die snapt dat er geen geld meer is voor een echt door overheid gesteunde ommezwaai.

Mooie intenties opsommen en slogans formuleren dat is relatief makkelijk.
Een praktisch te realiseren plan. Dat is iets anders !
Weten dat als je zo een plan uitvoert, ook al is het alleen maar op Vlaams niveau, dat het na enkele maanden al zijn investering opbrengt en bovendien werk schept, ook al is het "maar" een paar duizend jobs en beginnend tegen een minimaal loon. Dat is iets anders!
Zulke tewerkstellingsplannen zijn er, maar gaat GROEN! tegen de vakbonden in durven gaan, om maar één aspect te noemen ?

tool2kil
15 maart 2004, 20:41
Bon mooie ideeën althans, al zal het idd een hele ommezwaai zijn die moeilijk om te zetten zal zijn.

Wat betreft het voorstel van Spirit: Als zoon van twee leerkrachten denk ik dat de vaste benoeming wel degelijk een pijnpunt is (het leeft alleszins bij mijn ouders: het is moeilijk hen gemotiveerd te houden). Het gaat em als ik me niet vergis niet zozeer over het al dan niet goed werk leveren van leerkrachten, maar wel om jonge leerkrachten een soort 'loopbaanvooruitzicht" te geven. Al is het in de eerste plaats natuurlijk een manier om de kandidatuur van Bert Anciaux als minister van onderwijs wat te ruggesteunen. :wink:

Groet,

Tool

lvp
16 maart 2004, 11:11
Als toekomstig regent moet ik leren kritisch staan, Tinne. En deze kritische houding noodzaakt mij te zeggen dat het idee dat u verspreidt omtrent onderwijs mooi klinkt maar helaas niet echt concreet is. Kleinere klassen? Leuk, compleet mee eens.Maar wordt het niet stilaan tijd om iets verder te kijken dan leuke ideeen en ons te baseren op de praktijkervaringen van de leerkrachten.
Zou het niet beter zijn moesten de verschillende onderwijsnetten afgeschaft worden en verzameld worden onder één koepel? Zou het niet beter zijn moest de staat eindelijk eens wat meer investeren in het onderwijs en hierbij ook rekening zou houden met de specifieke eisen van ieder soort onderwijs. Zo heeft het BUSO-onderwijs zijn specifieke eisen, net als het KSO, TSO of BSO. Het ASO moet veel minder machines aankopen en kan bijgevolg meer investeren in infrastructuur. Als we dan echter gaan kijken naar BSO of BUSO scholen dan zien we vaak dat deze scholen moeite hebben om de touwtjes aan elkaar te rijgen. Meestal hebben ze wel het benodigde materiaal in hun bezit maar gaat dit ten koste van de infrastructuur (de leer- en leefomgeving voor de studenten). Willen we dus zorgen dat studenten terug liever naar school gaan dan moeten we er eerst en vooral ons concentreren op een aangename en stimulerende leeromgeving die dan ook zal afstalen op de leerlingen.
De methodiek van het onderwijs zou ook terug meer moeten geconcentreerd worden op de natuurlijke behoefte van het kind. Persoonlijk ben ik van mening dat het onderwijs behoefte heeft aan een nieuwe didactiek, namelijk die van het spel. Uit het spel leren kinderen en bij het spel zijn de kinderen zowel actief als mentaal bezig. Helaas, hier vind ik niets van terug in uw betoog alhier. Zou u misschien toch trachten iets concreter te zijn en niet louter propaganda verkondigend om te gaan met mijn vraag? Ik ga heus niet naar een conferentie komen als dit alles is waar ik me op moet baseren. Ik pleit voor een constructieve destructie van het huidige onderwijssysteem enkel zo zal er ooit uniformiteit komen in het onderwijs en zal het imago van het onderwijs weer wat opgepoetst worden bij de gewone bevolking die het onderwijs enkel nog kent van de betogingen....
Mijn vraag, als groen zich wil profileren als een progressief links alternatief waarom durft het dan niet zo een progressief standpunt in te nemen omtrent onderwijs want eigenlijk vertelt u niets nieuws, met alle respect, dit heb ik reeds verscheidene keren gehoord bij verschillende politieke partijen....
Vriendelijke groet,
lvp

"Leraren aller netten, verenig u!'"

Makkie
16 maart 2004, 11:25
Beste IVP,


het is duidelijk dat u een toekomstig regent bent. Begrijp me niet verkeerd. Je opvattingen over onderwijs zijn zeer groen te noemen en ze leven zeker ook bij de groene leerkrachten waaronder mezelf.
We worden in de praktijk echter nog vaak geconfronteerd met een enorme tegenmacht in het onderwijs die de netten en de jaarklassen koste wat kost wil behouden.
Ik ben wel blij dat jij als lid van de nieuwe lichting er anders over denkt, maar ik vrees dat je nog zal staan kijken eens je in een school binnenkomt. Ik heb het meegemaakt dat ik in een vrije school geweigerd ben omdat ik daarvoor in een gemeenschapsschool had gestaan, terwijl ik wel aan een katholieke hogeschool had gestudeerd.
Ik maak het mee dat ik niet mag samenwerken met collega's van een gemeentelijke school op amper 100 m van de onze, enz.
Jouw ideeën zijn veel vooruitstrevender dan je zelf beseft en wij delen ze, maar uit realiteitszin houden we ons een beetje in.
Kom gerust naar het Groen Licht. Daar zal het zeker verder gaan dan wat Tinne zei. En moest dat niet het geval zijn, je zou zeker niet uitgelachen worden met je ideeën. Laat je horen zou ik zeggen.

zarathustra
16 maart 2004, 11:33
ze kunne leerexperimenten opstarten (waarom bv geen spaans ipv latijn?)

Of duits, gezien die noodkreet vanuit het bedrijfsleven enige tijd terug. Maar natuurlijk klinkt spaans 'cooler'.

Wat je wel zou kunnen doen is mensen hun eigen pakket laten samenstellen met een paar dingen die er standaard moeten inzitten zoals Wiskunde, Frans, Engels Nederlands (in de eerste jaren, als het nog over de taal gaat) en ook geschiedenis.

Probleem is dat zoiets organisatorisch bijna onmogelijk te doen is.

tool2kil
16 maart 2004, 12:13
[quote="lvp"]Als toekomstig regent moet ik leren kritisch staan, Tinne. En deze kritische houding noodzaakt mij te zeggen dat het idee dat u verspreidt omtrent onderwijs mooi klinkt maar helaas niet echt concreet is. Kleinere klassen? Leuk, compleet mee eens.Maar wordt het niet stilaan tijd om iets verder te kijken dan leuke ideeen en ons te baseren op de praktijkervaringen van de leerkrachten.
Es kijken hoe concreet en haalbaar jouw voorstellen zijn. Je hebt er alleszins veel moeite in gestoken, wat op zich al lovenswaardig is.

Zou het niet beter zijn moesten de verschillende onderwijsnetten afgeschaft worden en verzameld worden onder één koepel?
Het zal ongetwijfeld beter zijn, maar de realiteit is dat dat zo goed als onmogelijk is om te realiseren...

Zou het niet beter zijn moest de staat eindelijk eens wat meer investeren in het onderwijs en hierbij ook rekening zou houden met de specifieke eisen van ieder soort onderwijs.
45% (!!) van de Vlaamse begroting gaat naar onderwijs. en de Vlaasme regering is verder blut. Ik vrees dus dat extra investeringen geen optie zijn. Investeringen moeten dus gekoppeld zijn aan besparingen.

Willen we dus zorgen dat studenten terug liever naar school gaan dan moeten we er eerst en vooral ons concentreren op een aangename en stimulerende leeromgeving die dan ook zal afstalen op de leerlingen.
Is dat geen taak van individuele scholen?

De methodiek van het onderwijs zou ook terug meer moeten geconcentreerd worden op de natuurlijke behoefte van het kind. Persoonlijk ben ik van mening dat het onderwijs behoefte heeft aan een nieuwe didactiek, namelijk die van het spel. Uit het spel leren kinderen en bij het spel zijn de kinderen zowel actief als mentaal bezig. Helaas, hier vind ik niets van terug in uw betoog alhier.
Zijn er geen alternatieven, zoals Steinerschool, die hier wel mee bezig zijn?
Zou u misschien toch trachten iets concreter te zijn en niet louter propaganda verkondigend om te gaan met mijn vraag?
Er werd hier gevraagd naar het partijstandpunt, wel dit was het partijstandpunt. En ja partijstandpunten hebben altijd tot doel een kiezer te overtuigen. Can't blame em for that.

Ik ga heus niet naar een conferentie komen als dit alles is waar ik me op moet baseren. Ik pleit voor een constructieve destructie van het huidige onderwijssysteem enkel zo zal er ooit uniformiteit komen in het onderwijs en zal het imago van het onderwijs weer wat opgepoetst worden bij de gewone bevolking die het onderwijs enkel nog kent van de betogingen....
Hier kan ik niets op antwoorden -eerlijk is eerlijk :wink: .
Mijn vraag, als groen zich wil profileren als een progressief links alternatief waarom durft het dan niet zo een progressief standpunt in te nemen omtrent onderwijs want eigenlijk vertelt u niets nieuws, met alle respect, dit heb ik reeds verscheidene keren gehoord bij verschillende politieke partijen....
Vriendelijke groet,
lvp

"Leraren aller netten, verenig u!'"

Ik denk eigenlijk net dat het groene idee té progressief is. Veranderingen in een mastodont als het onderwijs kan je niet op één twee drie realiseren. Zeker wanneer je de conservativiteit van de onderwijsvaknonden in het achterhoofd houdt.