PDA

View Full Version : Wanneer geeft CD&V een "signaal"?


Jasper
15 maart 2004, 18:12
Als je de diverse commentaren van VB-ers op dit forum leest, krijg je zo de indruk dat er geen N-VA-ers voor het Vlaams Kartel gaan stemmen.

Ik ben persoonlijk een andere mening toegedaan.

Ik meen dat er wel een zeker scepticisme of zelfs anti-houding bestaat bij een aantal basis-militanten.

Ik meen ook dat dit scepticisme bij een aantal kiezers bestaat.

Er zijn bovendien enkele bestuursleden overgelopen naar het Vlaams Blok.

Juist. Maar: men kan geen omelet maken zonder eieren te breken.

Het zou nochtans aan te bevelen zijn, om de afgesproken programmapunten klaar en duidelijk naar buiten te brengen. Dat zou best gebeuren door Yves Leterme, om de twijfelaars onder N-VA-kiezers over de streep te trekken.

Ik schrijf wel degelijk: "klaar en duidelijk", zonder omwegen; een realistisch programma waar het Vlaams Kartel zijn schouders onderzet en uitvoert/helpt uitvoeren na de verkiezingen. Een klaar en duidelijk engagement dus.

Dit is belangrijk nu de verkiezingsstrijd losbarst, er hangen ongeveer tweehonderdduizend stemmen van af.

Philips Inc.
8 april 2004, 20:09
De CD&V moet inderdaad duidelijk zeggen welke keuze ze zal maken, en of ze woord houdt.

zorroaster
9 april 2004, 00:42
Het getalm en "zijdelingse" gepook van de CD&V heeft wat mij betreft al te lang geduurd. Beseft Leterme zelf niet dat hij met zijn interviews in Le Soir en Tertio de geloofwaardigheid van zijn kartelpartner ondergraaft, ten voordele van het Vlaams Blok?

Een kartel? Graag, maar de liefde moet van twee kanten komen...

SB1234
9 april 2004, 09:39
http://www.vlaamskartel.tk

mer moet dat niet zijn, toch?

Le Soir is trouwens een liberale krant vergeet dat niet.

Thomas Hx
9 april 2004, 12:21
Het is weer de CD&V die slecht is. Mag ik jullie erop wijzen dat ook de N-VA zou zijn slechte kantjes heeft in het kartel.

Gaan wij indezelfde fractie zetelen? Waarschijnlijk niet alles jullie 7 zetels hebben. Mooie mannen...

Jullie verbieden de CD&V ook onrechtsreeks bijna een coalitie met SP.A-SPIRIT. Mooie mannen....

Inderdaad... De liefde moet van twee kanten komen...

Een kartel voor 1 verkiezing, enkel voor de postjes, dat is het voor de N-VA...

vrijevlaming
9 april 2004, 15:49
ik hoop dan mijn vrees ongegrond is, maar als ik zo zie wat leterme zo allemaal al aan het zeggen is in de morgen en in le soir, dan wordt ik toch ongerust.

Thomas Hx
9 april 2004, 16:14
ik hoop dan mijn vrees ongegrond is, maar als ik zo zie wat leterme zo allemaal al aan het zeggen is in de morgen en in le soir, dan wordt ik toch ongerust.

och, ik niet :lol:

Yort
11 april 2004, 17:35
Gaan wij indezelfde fractie zetelen? Waarschijnlijk niet alles jullie 7 zetels hebben. Mooie mannen...

Inderdaad... De liefde moet van twee kanten komen...

Een kartel voor 1 verkiezing, enkel voor de postjes, dat is het voor de N-VA..

Mag ik je even corrigeren? Het is afgesproken dat de N-VA en CD&V na de verkiezingen sowieso aparte fracties zullen vormen. Zelfs als N-VA minder dan 5 verkozenen heeft (en dus geen fractie kan vormen), zullen ze nog als technische fractie zetelen. Dus je verwijt van 'mooie manne' is helemaal onterecht!

N-VA en CD&V blijven twee volledig aparte partijen, gaan elk met hun eigen programma naar de verkiezingen. Als de CD&V de kartelbeloftes niet inlost (zijnde de vijf geactualiseerde resoluties van het Vlaams Parlement in het regeerakkoord zetten), dan wordt het Kartel opgeblazen!

Thomas Hx
11 april 2004, 19:22
Gaan wij indezelfde fractie zetelen? Waarschijnlijk niet alles jullie 7 zetels hebben. Mooie mannen...

Inderdaad... De liefde moet van twee kanten komen...

Een kartel voor 1 verkiezing, enkel voor de postjes, dat is het voor de N-VA..

Mag ik je even corrigeren? Het is afgesproken dat de N-VA en CD&V na de verkiezingen sowieso aparte fracties zullen vormen. Zelfs als N-VA minder dan 5 verkozenen heeft (en dus geen fractie kan vormen), zullen ze nog als technische fractie zetelen. Dus je verwijt van 'mooie manne' is helemaal onterecht!

N-VA en CD&V blijven twee volledig aparte partijen, gaan elk met hun eigen programma naar de verkiezingen. Als de CD&V de kartelbeloftes niet inlost (zijnde de vijf geactualiseerde resoluties van het Vlaams Parlement in het regeerakkoord zetten), dan wordt het Kartel opgeblazen!

Als dat afgesproken is, daalt het kartel weer meer in mijn achting. Is puur kiezersbedrog maar kom. Ze zullen wel komen smeken voor een manneke in den bureau van het parlement :).

Ik heb liever dat de gehandicapten een plaats hebben, het onderwijsbudget stijgt, ruimtelijke ordening wordt herstelt, de economie een oppeppering krijgt...
dan dat die 5 resoluties worden ingelost.

een sociale Christen-democraat voor eeuwig

Yort
11 april 2004, 21:08
Maar Thomas toch... Paars heeft het Kijk-en Luisergeld afgeschaft. Dat heeft dan hun prioriteit. Maar het onderwijs is nog altijd niet kosteloos.

De N-VA is voor een kosteloos onderwijs. In de grondwet staat dat dat kosteloos moet zijn, maar er zitten maar al te vaak rekeningen in hun boekentas.

De regionalisering van die vijf resoluties zullen ervoor zorgen dat o.a. de economie beter draait, want alles wat in Belgische handen is, werkt de economie tegen.

En dat is helemaal geen kiezersbedrog! Het is juist duidelikheid scheppen aan de leden en stemmers. De beide partijen verliezen hun eigenheid niet! Dat is toch enorm belangrijk? Nu weet je voor wie je stemt, in een kartel SP.A-Spirit weet je dat ze beiden hetzelfde zullen verkondigen (ze hebben een gemeenschappelijk programma). In het Vlaams Kartel is dat nie zo.

Verscheidenheid maakt het verschil!

zorroaster
11 april 2004, 21:21
Het is weer de CD&V die slecht is. Mag ik jullie erop wijzen dat ook de N-VA zou zijn slechte kantjes heeft in het kartel.

Gaan wij indezelfde fractie zetelen? Waarschijnlijk niet alles jullie 7 zetels hebben. Mooie mannen...

Jullie verbieden de CD&V ook onrechtsreeks bijna een coalitie met SP.A-SPIRIT. Mooie mannen....

Inderdaad... De liefde moet van twee kanten komen...

Een kartel voor 1 verkiezing, enkel voor de postjes, dat is het voor de N-VA...

1. Dat was al lang afgesproken en lijkt me niet meer dan logisch. Zelfs als we geen 7 zetels halen zetelen we in een "technische" fractie, zonder betoelaging helaas.
Tenslotte zijn we twee aparte partijen die samen naar de kiezer stappen...

2. Verbieden wij niet. Als aparte partij hebben wij de SP.A-Spirit afgewezen, in een kartel willen we mee onderhandelen met SP.A-Spirit.

3. Wat had u verwacht? Dat we ons lieten opslokken? Dan had u maar naar de diensten van Spirit moeten hengelen...