PDA

View Full Version : Optimalisatie leegstandsheffing


eddy devliegere
15 maart 2004, 20:05
Ik heb ernstige vragen over de doeltreffendheid van de leegstandsheffing op leegstaande woningen
Zouden die niet beter hernoemd en herbruikt worden als renovatieheffing die dan niet zou dienen om de schatkist te spekken maar, indien mogelijk, in samenspraak met de eigenaar zou dienen om het gebouw waarop de heffing van toepassing is te renoveren
Zodat die opnieuw bewoond kunnen worden
Indien het gebouw niet meer te renoveren valt zou de heffing moeten dienen om het gebouw af te breken zodat er bouwgrond vrijkomt


Volgende situatie bestaat nu in Vlaanderen
3252 verwaarloosde woningen
3409 ongeschikte of onbewoonbaar verklaarde woningen
14715 leegstaande woningen

dat is in totaal 21376 niet gebruikte woningen
terwijl er een enorm tekort is aan sociale woningen

het is beter de oude woningen af te breken en er nieuwe op te bouwen dan steeds weer nieuwe grond te verkavelen

Gentenaar
15 maart 2004, 20:09
Beter zou zijn: als een eigenaar een gebouw langer dan een bepaalde periode (5 jaar?) leeg laat staan en verkrotten, krijgt de staat het recht beslag te leggen op deze woning, ze op te knappen, en er sociale huisvesting van te maken.

Vicky
15 maart 2004, 22:24
Ik heb ernstige vragen over de doeltreffendheid van de leegstandsheffing op leegstaande woningen
Zouden die niet beter hernoemd en herbruikt worden als renovatieheffing die dan niet zou dienen om de schatkist te spekken maar, indien mogelijk, in samenspraak met de eigenaar zou dienen om het gebouw waarop de heffing van toepassing is te renoveren
Zodat die opnieuw bewoond kunnen worden
Indien het gebouw niet meer te renoveren valt zou de heffing moeten dienen om het gebouw af te breken zodat er bouwgrond vrijkomt


Volgende situatie bestaat nu in Vlaanderen
3252 verwaarloosde woningen
3409 ongeschikte of onbewoonbaar verklaarde woningen
14715 leegstaande woningen

dat is in totaal 21376 niet gebruikte woningen
terwijl er een enorm tekort is aan sociale woningen

het is beter de oude woningen af te breken en er nieuwe op te bouwen dan steeds weer nieuwe grond te verkavelen

Dat is een zzer goed idee! En om de 50 karakters te bereiken moet ik er nog iets bijzetten. :wink: En uitstekend idee, dus!

Gerolf Annemans
18 maart 2004, 10:02
Beste,

De Vlaamse Wooncode is volgens mij alleszins aan herziening toe. Het Vlaams Blok diende daartoe al een aantal voorstellen van decreet in. Het recht van voorkoop is geen punt van ons geloof. Wij willen de maximale inkomensgrenzen voor de sociale woningen optrekken om een betere sociale mix in deze sector te bekomen. Het is in de eerste plaats onze bedoeling de sociale woningen zo veel mogelijk voor te behouden voor de minder bedeelden, wat niet wil zeggen dat men diegenen die in de loop der jaren bepaalde inkomensgrenzen bereiken, brutaalweg moet uitdrijven. Asiel- en fortuinzoekers horen thuis in aparte opvanginstellingen, niet in de sociale woonsector. Om de nood aan bijkomende sociale woningen op te vangen zal de overheid extra inspanningen moeten doen. In afwachting kan gedacht worden aan een systeem van huurcheques waarmee een stuk van de nood kan gelenigd worden op de private markt. Samen met bv. renovatiecheques, gespijsd met gelden uit heffingen op leegstand, kan de private sector de nood mee helpen lenigen. Ik vrees wel dat het niet eenvoudig zal zijn om bepaalde misbruiken van zo een regeling te voorkomen. Er moet eens worden nagedacht over methodes om misbruik van leegstand te voorkomen zonder te raken aan het recht op eigendom. Fiscale stimuli zullen hier meer helpen dan repressie, me dunkt. Dus de strekking van uw vraag bevalt me.

Gerolf

Herman Desmedt ©HD
18 maart 2004, 12:35
De grootste eigenaar van leegstand blijft de overheid zelf.
En hypocriet genoeg valt de overheid en alles wat er mee te maken heeft niet onder de wet op leegstand en verwaarlozing. Zie bijvoorbeeld de situatie in Doel en met menig afgedankt overheidsgebouw.

In ieder geval kan de modale eigenaar dat soort signalen niet appreciëren.

Die wet op leegstand is er gekomen om huisjesmelkers aan te pakken. Die worden echter juist niet aangepakt. Wie wel aangepakt wordt is bijvoorbeeld iemand die op eigen kracht (omdat het niet anders kan) er een tijdlang over doet om een stuk eigendom op te knappen.

Wat kan er gedaan worden om onterechte toepassing van die leegstandswet tegen te gaan ?
Wat kan er gedaan worden om huisjesmelkers echt aan te pakken ?
Wat kan er gedaan worden aan de effectieve leegstand veroorzaakt door de staat zelf ?

Nota de staat heeft geen geld op overschot, dus eisen van de staat dat alle leegstaande gebouwen snel weer bruikbaar worden is ook niet realistisch.
( Als gemeenschapswerk ooit misschien zou ingevoerd worden is dat bijvoorbeeld weer eens een ideale klus om op te lossen.
Gemmenschapsdienst: Zie elders. )