PDA

View Full Version : Hoe het vreemdelingenstemrecht onder de aandacht houden ?


Cynicus
15 maart 2004, 20:37
De SP.a heeft met de hulp van de Waalse partijen dat nefaste vreemdelingenstemrecht door de strot van bevolking geduwd, niettegenstaande de overgrote meerderheid van de bevolking tegen is. De VLD had niet de moed de regering te laten vallen over dat vreemdelingenstemrecht. Door dat vreemdelingenstemrecht enkele maanden voor de verkiezingen goed te keuren, bestaat het gevaar dat dat vreemdelingenstemrecht uit de aandacht zou verdwijnen tegen de verkiezingen. Hoe gaat het Vlaams Blok er voor zorgen dat de aandacht inzake dat vreemdelingenstemrecht levendig blijft ?

Herman Desmedt ©HD
16 maart 2004, 22:27
Eigenlijk is het erger dan dat:
Sinds het aantreden van de regering hebben ze dat éne puntje, waar eigenlijk geen noodzaak voor was op tafel gegooid en prioriteit 1 gegeven.
Er is omwille van dat éne puntje een boel aan dossiers blijven liggen, inclusief dringend in wetteksten om te zetten Europese richtlijnen.
(we ztten trouwens nog steeds met een achterstand, maar wat wil je met pakweg 8 maand filibusteren en gekibbel)
En sindsdien ? Sindsdien is weer iedereen met de verkiezingen bezig !
Ondanks het feit dat het "maar" Gewestelijke en Europese verkiezingen zijn is iedereen met hetzij zijn plaatsje op de lijst, hetzij met depropaganda voor collega's bezig. Zelfs tot ongenoegen van De Baetselier en Verhofstadt. Hoewel, die laatste mag eens in eigen nestje kijken want waar staat hij op de verkiezingslijsten?
Oh ja, intussen is er wel ergens een conclaafje geweest over werklozen en zo, maar wat daar juist allemaal instond daar moeten we tot na de verkiezingen mee wachten, en van sommige maatregelen is al bekend dat ze moeten wachten tot het eind van deze legislatuur. (*)
Dat is zo ongeveer de algemene "perceptie" van paars 2.
Mooie crisisregering niet?
Na de laatste peiling hebben ze wel in allerijl een pak Europese richtlijnen in wetteksten omgezet: Kwaliteit van dat in mekaar geflans? Ik heb er alvast een aantal bedenkingen bij.

(*) Zou het daarom zijn dat Mia Devits het opgestapt is en nu Europees van de toren gaat blazen ?

Vicky
17 maart 2004, 23:46
Eigenlijk is het erger dan dat:
Sinds het aantreden van de regering hebben ze dat éne puntje, waar eigenlijk geen noodzaak voor was op tafel gegooid en prioriteit 1 gegeven.
Er is omwille van dat éne puntje een boel aan dossiers blijven liggen, inclusief dringend in wetteksten om te zetten Europese richtlijnen.
(we ztten trouwens nog steeds met een achterstand, maar wat wil je met pakweg 8 maand filibusteren en gekibbel)
En sindsdien ? Sindsdien is weer iedereen met de verkiezingen bezig !
Ondanks het feit dat het "maar" Gewestelijke en Europese verkiezingen zijn is iedereen met hetzij zijn plaatsje op de lijst, hetzij met depropaganda voor collega's bezig. Zelfs tot ongenoegen van De Baetselier en Verhofstadt. Hoewel, die laatste mag eens in eigen nestje kijken want waar staat hij op de verkiezingslijsten?
Oh ja, intussen is er wel ergens een conclaafje geweest over werklozen en zo, maar wat daar juist allemaal instond daar moeten we tot na de verkiezingen mee wachten, en van sommige maatregelen is al bekend dat ze moeten wachten tot het eind van deze legislatuur. (*)
Dat is zo ongeveer de algemene "perceptie" van paars 2.
Mooie crisisregering niet?
Na de laatste peiling hebben ze wel in allerijl een pak Europese richtlijnen in wetteksten omgezet: Kwaliteit van dat in mekaar geflans? Ik heb er alvast een aantal bedenkingen bij.

(*) Zou het daarom zijn dat Mia Devits het opgestapt is en nu Europees van de toren gaat blazen ?

Ja, da's erg, hé! Ongelooflijk in feite. Er gebeurt helemaal niets.
Behalve veel op tv komen, en elkaar 'den duvel' aandoen.
Alle belangrijke dossiers blijven liggen.

querty
17 maart 2004, 23:50
Eigenlijk is dat wel heel belangrijk dat die migranten hier stemrecht hebben gekregen. Even belangrijk als het algemeen enkelvoudig stemrecht en het vrouwenstemrecht. Men zou daar misschien wat meer op focussen. Zo kunnen de mensen dat misschien wat meer aanvaarden.

Vicky
18 maart 2004, 00:21
Eigenlijk is dat wel heel belangrijk dat die migranten hier stemrecht hebben gekregen. Even belangrijk als het algemeen enkelvoudig stemrecht en het vrouwenstemrecht. Men zou daar misschien wat meer op focussen. Zo kunnen de mensen dat misschien wat meer aanvaarden.

Waarom is dat even belangrijk als het vrouwenstemrecht? Voor zover ik weet ging het om Belgische vrouwen, en was het niet meer dan normaal dat ze mee konden stemmen. Maar niet-Europese vreemdelingen, waarvan een groot deel zelfs niet eens de taal kent, en die zeker onze nationaliteit niet willen, hebben geen recht om mee het beleid te bepalen.

Waarschijnlijk zal u nu zeggen, "jamaar, ze betalen toch ook belastingen!"

En dat is zeer goed mogelijk, anderzijds is het mogelijk dat ze van overheidssteun leven. Maar zelfs indien ze belastingen betalen op inkomsten uit arbeid, krijgen ze daarvoor toegang tot alle infrastructuur zoals wij die ook hebben. En daar dienen de belastingen voor. Belastingen zijn geen ticket tot stemrecht.

querty
18 maart 2004, 00:24
Eigenlijk is dat wel heel belangrijk dat die migranten hier stemrecht hebben gekregen. Even belangrijk als het algemeen enkelvoudig stemrecht en het vrouwenstemrecht. Men zou daar misschien wat meer op focussen. Zo kunnen de mensen dat misschien wat meer aanvaarden.

Waarom is dat even belangrijk als het vrouwenstemrecht? Voor zover ik weet ging het om Belgische vrouwen, en was het niet meer dan normaal dat ze mee konden stemmen. Maar niet-Europese vreemdelingen, waarvan een groot deel zelfs niet eens de taal kent, en die zeker onze nationaliteit niet willen, hebben geen recht om mee het beleid te bepalen.

Waarschijnlijk zal u nu zeggen, "jamaar, ze betalen toch ook belastingen!"

En dat is zeer goed mogelijk, anderzijds is het mogelijk dat ze van overheidssteun leven. Maar zelfs indien ze belastingen betalen op inkomsten uit arbeid, krijgen ze daarvoor toegang tot alle infrastructuur zoals wij die ook hebben. En daar dienen de belastingen voor. Belastingen zijn geen ticket tot stemrecht.

Je zult het wel niet geloven maar ik was dat niet van plan om dat te zeggen. De wetten hier worden ook gemaakt voor hun. Zij moeten ook luisteren naar onze wetten en regels. Zij mogen dus gerust inspraak hebben in wat er in die wetten geschreven staat.

Vicky
18 maart 2004, 00:45
Dat is niet eerlijk tegenover alle anderen, die wel de moeite hebben gedaan om onze nationaliteit te verwerven.

Een deel van de handtekeningen die ik verzamelde tegen het vreemdelingenstemrecht, kwamen dan ook van enkele 'nieuwe Belgen', die zegden dat ze het op dat punt volledig eens waren.

querty
18 maart 2004, 00:47
Dat is niet eerlijk tegenover alle anderen, die wel de moeite hebben gedaan om onze nationaliteit te verwerven.

Een deel van de handtekeningen die ik verzamelde tegen het vreemdelingenstemrecht, kwamen dan ook van enkele 'nieuwe Belgen', die zegden dat ze het op dat punt volledig eens waren.

Dat is inderdaad niet eerlijk tegenover die mensen. Dit is eens te meer een bewijs dat het stemrecht er eerder had moeten komen.

Vicky
18 maart 2004, 01:17
Dat is niet eerlijk tegenover alle anderen, die wel de moeite hebben gedaan om onze nationaliteit te verwerven.

Een deel van de handtekeningen die ik verzamelde tegen het vreemdelingenstemrecht, kwamen dan ook van enkele 'nieuwe Belgen', die zegden dat ze het op dat punt volledig eens waren.

Dat is inderdaad niet eerlijk tegenover die mensen. Dit is eens te meer een bewijs dat het stemrecht er eerder had moeten komen.


Ik ben het er niet mee eens. Maar dat weet je ondertussen al. En ook waarom (zie PM)

Weet je? Die foto bij je onderschrift...er staat 'vreemdeling' boven, zou dat toeval zijn? :lol: :lol: :lol:

Interessant interview:
http://www.democrates.net/news/archief/article20021005_2549.html

Gerolf Annemans
18 maart 2004, 10:12
Beste allemaal,

Het kan niet zijn dat het vreemdelingenstemrecht snel in de vergetelheid raakt. Het Vlaams Blok zal er zijn steentje toe bijdragen om voortdurend te wijzen op de laffe houding van de VLD in dit dossier en op de mogelijke consequenties van het vreemdelingenstemrecht, bv. te Brussel. Zonder enige twijfel zal het vreemdelingenstemrecht, net zoals de snelbelgwet, de komende jaren worden aangehaald om het kiezersbedrog van paars, inzonderheid de VLD, te illustreren. De onderwerpen zullen niet weg te denken zijn uit parlementaire vragen en debatten en de meeste publicaties van onze partij. Uiteraard willen wij het stemrecht voor niet-Europese-vreemdelingen afschaffen. Dat is perfect in overeenstemming met verschillende internationale verdragen, die het mogelijk maken een voorkeursbehandeling te geven aan staatsburgers inzake politieke en burgerlijke rechten. Wij zullen op het juiste moment de nodige voorstellen lanceren.

Ik hoop dat dit antwoord volstaat.

Gerolf

Het Skill Effect
18 maart 2004, 11:31
Het verhaal over het vreemdelingenstemrecht is zodanig uitgemolken, waarom moeten wij ons daarop blijven blindstaren, terwijl de paarse regering veel belangrijkere zaken laat mislopen zoals de enorme wachtlijsten voor de gezondheidszorg, het experimenteren op kinderen door interimbureaus dankzij het dienstenchequeverhaal, de jacht op werklozen die geopend is, de 200.000 jobs die eerder onder nul dan boven nul erbij komen, de nepverlaging van de belastingen,...

Er zijn belangrijkere zaken in het (politieke) leven volgens mij dan het stemrecht dat een zeer beperkt groepje verworven heeft enkel bij de gemeenteraadsverkiezingen.

querty
18 maart 2004, 13:57
Dat is inderdaad niet eerlijk tegenover die mensen. Dit is eens te meer een bewijs dat het stemrecht er eerder had moeten komen.


Ik ben het er niet mee eens. Maar dat weet je ondertussen al. En ook waarom (zie PM)

Weet je? Die foto bij je onderschrift...er staat 'vreemdeling' boven, zou dat toeval zijn? :lol: :lol: :lol:

Interessant interview:
http://www.democrates.net/news/archief/article20021005_2549.html

Wat dat interview betreft, dat zijn eigenlijk doemverhalen. Hij weet ook ergens dat zijn dingen niet verwezenlijkt kunnen worden. Als dat ooit gebeurt dan gaat daar zeker reactie op komen. Niet alleen in Roubaix maar ook in de rest van Frankrijk. Niettegenstaande mogen we een allochtone burgemeester niet uitsluiten. Niet alle mensen van de Islam denken zoals hij. Gelukkig maar.

Wat dat onderschrift betreft bij die foto dat gaat nog wel veranderen. :silly: :twisted:

tool2kil
18 maart 2004, 15:33
Al was ik zelf ook niet echt blij met het migrantenstemrecht, het is er nu eenmaal en ik denk dat het tijd is om de écht belangrijke zaken aan te pakken (werkgelegenheid bijv. -200.000 banen remember, Verhofstadt?).