PDA

View Full Version : cordon sanitaire


Xnorf
15 maart 2004, 21:10
houden of weg ermee? hoe denken de groenen hierover?

Makkie
15 maart 2004, 21:15
Het spijt me best, maar ik heb geen cordon nodig om te zien dat een samenwerking met het Blok gewoon onmogelijk is op basis van de programma's.

Het cordon zoals het bedoeld was en is, vind ik wel O.K.
Als echter het cordon ook betekent: niet praten met Blokkers of hen geen hand geven of zo, dan gaat mij dat te ver.

Ik vrees wel en ik zeg wel degelijk "vrees" dat het cordon ooit doorbroken zal worden ergens in Vlaanderen. Ik zie het Blok nog ooit deelnemen aan de macht en dat is voor mij een griezelige gedachte.

Xnorf
15 maart 2004, 21:18
zoals na 13 juni in brussel bedoel je? waarom vind u dit cordon dan wel rechtvaardig ten opzichte van "extreem-rechts" (VB) terwijl men met "extreem-links" (agalev) wel een regering vormde. hebt u niet het gevoel dat men dat cordon nu zal doortrekken tot beide zijden van de medaille , en hoe staat u er dan nog tegenover?

Luddo
15 maart 2004, 21:20
Het spijt me best, maar ik heb geen cordon nodig om te zien dat een samenwerking met het Blok gewoon onmogelijk is op basis van de programma's.

Het cordon zoals het bedoeld was en is, vind ik wel O.K.
Als echter het cordon ook betekent: niet praten met Blokkers of hen geen hand geven of zo, dan gaat mij dat te ver.Ik vrees wel en ik zeg wel degelijk "vrees" dat het cordon ooit doorbroken zal worden ergens in Vlaanderen. Ik zie het Blok nog ooit deelnemen aan de macht en dat is voor mij een griezelige gedachte.

Dan zijde gij gene goeie groene in de ogen van Gheysels! Als hij bij wijze van spreken nog maar in de zelfde ruimte was geweest met nen Vlaams Blokker dan ging hij douchen! Pure waterverspilling natuurlijk maar zo was hij nu eenmaal! Nu is hij dood (C'est le ridicule qui tue!!!). :D

Makkie
15 maart 2004, 21:24
Dat ik gene goeie groene zou zijn in de ogen van wie ook, laat mij volledig koud. Ik probeer mensen in de eerste plaats tegemoet te treden en niet af te stoten. Ik heb ook sterk geprotesteerd tegen de hetze rond Soetkin Collier bijvoorbeeld. Als je mensen maar hard genoeg in een hoek duwt, dan gaan ze daar ook zitten. Dat moet je vermijden.

Dat Groen! extreem links is, vecht ik aan en dat er een cordon rond Groen! zou gelegd worden is niet zo. Het is meer een doodknijpen geweest. De bevriende meerderheidspartijen hebben ons beladen met alle zonden Israël om zelf uit de wind te gaan zitten. Alleen kunnen ze dat nu niet meer en krijgen ze zelf de klappen.

Xnorf
15 maart 2004, 21:27
ik denk niet dat men groen nogmaals zal vragen aan een regering deel te nemen , gezien het paars-groene circus van een paar jaar geleden :s

Makkie
15 maart 2004, 21:36
Denk dat maar. Zoals het er nu naar uitziet zou het wel eens goed kunnen dat Groen! op de wip komt te zitten. Of zie jij al een regering met:

- VLD/Vivant, SP.A/Spirit, CD&V/ NVA?
- CD&V/NVA + Blok
- VLD/Vivant + Blok
- SP.A/Spirit + Blok

Het tweede zou je natuurlijk wel willen, maar helaas...

We leven nog altijd in den goeie ouwe Belgique en er zijn dus ook nog zoiets als Waalse partijen die mee in een regering moeten stappen.
Akkoord, het zijn nu Vlaamse en Europese verkiezingen, maar een totaal andere coalitie dan federaal zie ik nog niet zo gauw gebeuren.

Herman Desmedt ©HD
15 maart 2004, 21:44
Het spijt me best, maar ik heb geen cordon nodig om te zien dat een samenwerking met het Blok gewoon onmogelijk is op basis van de programma's.

Het cordon zoals het bedoeld was en is, vind ik wel O.K.
Als echter het cordon ook betekent: niet praten met Blokkers of hen geen hand geven of zo, dan gaat mij dat te ver.

Ik vrees wel en ik zeg wel degelijk "vrees" dat het cordon ooit doorbroken zal worden ergens in Vlaanderen. Ik zie het Blok nog ooit deelnemen aan de macht en dat is voor mij een griezelige gedachte.

Eerder dan in Vlaanderen gaat het cordon mischien moeten doorbroken worden in het gewest Brussel.
En het gaan de Franstalige partijen moeten zijn die over de brug gaan moeten komen.
Oh ironisch toch! Was daar in 1994 met de gemeenteraadsverkiezingen geen reactie tegenover Franstaligen in Brussel in de zin van
"Het zou kunnen dat de Franstalige partijen het zich nog ferm gaan beklagen dat ze de Vlamingen in Brussel op stang en richting Vlaams Blok jagen: Als het VB in Brussel een Vlaamse meerderheid van zetels behaalt dan wordt Brussel onbestuurbaar."

Herman Desmedt ©HD
15 maart 2004, 21:51
Denk dat maar. Zoals het er nu naar uitziet zou het wel eens goed kunnen dat Groen! op de wip komt te zitten. Of zie jij al een regering met:

- VLD/Vivant, SP.A/Spirit, CD&V/ NVA?
- CD&V/NVA + Blok
- VLD/Vivant + Blok
- SP.A/Spirit + Blok

Het tweede zou je natuurlijk wel willen, maar helaas...

We leven nog altijd in den goeie ouwe Belgique en er zijn dus ook nog zoiets als Waalse partijen die mee in een regering moeten stappen.
Akkoord, het zijn nu Vlaamse en Europese verkiezingen, maar een totaal andere coalitie dan federaal zie ik nog niet zo gauw gebeuren.

Het zijn inderdaad Gewestelijke en Europese verkiezingen.
Dat een assymetrische regering niet zou kunnen ? Het kan wel, maar het zal er inderdaad niet makkelijker op worden. En het zijn tenslotte de kiezers die dat beslissen. Als de kaarten nu eenmaal niet anders kunnen liggen, dan is dat zo.

Dat het "maar" gewestelijke en Europese verkiezingen zijn, dat weet het gros van de bevolking ook. Zelfs mèt een politieke aardverschuiving laten we in principe géén onbestuurbaar landje achter. Dus gaan er zeker extra kiezers zijn die puur hun ongenoegen laten blijken, onder andere door op GROEN! te stemmen.

zarathustra
16 maart 2004, 00:43
Ik denk niet dat na een regering Blok + Agalev ook maar 1 van beide nog kiezers zou overhouden :)
Lijkt me dus allemaal nogal vergezocht

tool2kil
16 maart 2004, 09:52
Absoluut. Los van een algemeen cordon sanitaire, denk ik dat het nogal evident is dat het water tussen groen en en extreem-rechts te diep is. En verder is het aan het Blok om zich regeringswaardig te maken.

Er bestaat hier in Antwerpen trouwens een cordon rond extreem-links: na de verkiezingen van 8 oktober verklaarden alle Hobokense partijen dat ze nooit zouden samenwerken met de PVDA (die 1 zetel had behaald).

Een terechte beslissing denk ik.

Herman Desmedt ©HD
16 maart 2004, 21:52
Aansluitende vraag misschien:

Gaat GROEN! er bij de andere partijen er nog steeds op aandringen niet met het VB te praten?

Peace
16 maart 2004, 22:30
Het spijt me best, maar ik heb geen cordon nodig om te zien dat een samenwerking met het Blok gewoon onmogelijk is op basis van de programma's.

Het cordon zoals het bedoeld was en is, vind ik wel O.K.
Als echter het cordon ook betekent: niet praten met Blokkers of hen geen hand geven of zo, dan gaat mij dat te ver.

Ik vrees wel en ik zeg wel degelijk "vrees" dat het cordon ooit doorbroken zal worden ergens in Vlaanderen. Ik zie het Blok nog ooit deelnemen aan de macht en dat is voor mij een griezelige gedachte.

Voor zeer veel mensen is het ook een griezelige gedachte geweest dat AGALEV ooit aan de macht heeft deelgenomen.
De vrees van die mensen bleek ook wel echt terecht zijn want AGALEV (groen) was een echte ramp en een blok aan het been om een serieus beleidt te kunnen voeren.

Of er een reden is om het een griezelige gedachte te vinden wanneer het Vlaams Blok aan een regering deelneemt, moet eerst nog bewezen worden. Geef hen tenminste de kans om iets verkeerd te doen albvorens je ze veroordeelt.

Daartegenover staat wel dat ze het ook wel eens bijzonder goed zouden kunnen gaan doen en daar zijn jullie linksen, volgens mij veel meer bang voor dan dat ze het slecht zouden doen.

Of heb ik het mis?

Gentenaar
16 maart 2004, 23:07
Xnorf schreef:

"extreem-links" (agalev)

Mag ik eens smakelijk lachen? :lol:

Xnorf
17 maart 2004, 01:43
ok gentenaar , ik was jouw communistenclubke vergeten , het heeft dan ook zo weinig stemmen he :s extreem-links(agalev,pvda,lsp, SPa? :P )

Tinne Van der Straeten
17 maart 2004, 17:24
ik heb het Vlaams Blok leren kennen als een racistische partij die erop uit is om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten (70puntenprogramma)
Gisteren zat ik in een debat met Bart De Wever, en ik vond dat hij een terechte opmerking maakte. Het Blok schaaft zijn programma bij (70 punten eruit) maar het is aan het Blok om hier nu geloofwaardigheid in te verwerven en dat is tot nu toe gebeurd.

Wij hebben het charter voor de democratie ondertekend (oftewel het cordon sanitaire) dat erover gaat om geen bestuursakkoorden te sluiten met het Blok (of wetsvoorstellen etc etc)
dat gaat dus niet over niet praten, geen hand geven etc. Maandag zat ik in een debat met mijnheer vandeneynde. het was hij die me eerst weigerde een hand te geven.

maar soit daar gaat het niet om. wij gaan nooit akkoorden met het blok sluiten. en ik wacht ook een uitspraak in het blokproces in gent
greotjes
tinne

zarathustra
17 maart 2004, 17:38
O_O

dit is de eerste keer denk ik dat ik een 'links' iemand hoor die het bijschaven van het blok programma niet afdoet met een 'maar moesten ze ooit regeren staan de tonnetjes gas al klaar' opmerking

*applaus*