PDA

View Full Version : Het Vlaams Blok en de nouvelle droite


Jonas De muynck
16 maart 2004, 23:06
TeKoS verdreef aan het begin van de jaren ’80 “Dietsland Europa” van het voorplan, en wierp zich op als de dominante denktank binnen Rechts-radicale Vlaams-nationalistische kringen. Op die manier begon de Nouvelle Droite aan een gestage opmars en dan vooral bij de jongere generaties en kaders van het Vlaams Blok. TeKoS werd een spreekbuis voor tal van intellectuelen die de Nouvelle Droite een eigen “Vlaams” gezicht wilden geven.

De basiselementen van de Nouvelle Droite bleven echter dezelfde, namelijk het ondergraven van het egalitarisme en het universalisme en het aanwijzen van het verlichtingsdenken als de voornaamste oorzaak van het culturele “verval”. Het palingenethische ultranationalisme dat zo kenmerkend was geweest voor het vooroorlogse fascisme, kreeg evenwel (getrouw aan de Nouvelle Droite) nu een Europese invulling. Er werd immers gesteld, dat er enkel een einde aan dit verval kon komen via de instauratie van een “Indo-Europees samenlevingsmodel”. Dit samenlevingsmodel kunnen we vergelijken met wat Julius Evola als de “traditionele samenleving” had omschreven, namelijk een samenleving met een strakke sociale hiërarchie waarbij de “inherente ongelijkheid” tussen de mensen centraal staat. Culturen worden eveneens omschreven als intrinsiek onverenigbaar. Daarom moet tussen de verschillende samenlevingen toch een scheiding blijven bestaan die enkel doorbroken mag worden in naam van het behoud van een onderling evenwicht door de “Rijksgedachte”. Vlaanderen wordt volgens deze visie geen federale deelstaat of onafhankelijke staat, maar maakt gewoon deel uit van het “Heel-Europese Rijk”.

Dit is de concrete ideologie, maar uiteraard wordt deze geheel getrouw aan het franse voorbeeld, uitgedragen via het concept van de “metapolitieke strijd”. TeKoS wil dus de bestaande maatschappij visie ondergraven en vervangen door een maatschappijvisie die de ongelijkheid tussen mensen beklemtoont. Nadat de dominante maatschappijvisie in de culturele bovenbouw is gewijzigd, ligt de politieke macht binnen handbereik. Vanaf haar ontstaan heeft TeKoS deze ideeën uitgedragen en groeide ze uit tot het belangrijkste ideologische richtsnoer voor Nieuw-Rechts in Vlaanderen. Haar grootste invloed oefende TeKoS uit op de eerste generaties jongeren die gevormd werden door de Nationalistische Studentenvereniging (NSV). Vele van die jongeren verdienden vervolgens hun politieke sporen binnen het Vlaams Blok. Zo schreef de latere voorzitter van het Vlaams Blok zijn thesis aan de VUB over het concept “metapolitieke strijd” binnen de Nouvelle-Droite.



Nieuw-Rechts en de electorale opkomst van het blok in perspectief



De invloed van Nieuw-rechts bleef echter niet beperkt tot deze jongere generatie. Haar invloed liet zich ook gevoelen binnen de meer traditionele kringen. Zo besteedde: “Dietsland Europa”, onder invloed van een nieuwe generatie jonge redacteurs meer aandacht aan de Nouvelle Doite dan voorheen. Alain de Benoist was zelfs gastspreker op het zilveren jubileum van Dietsland-Europa. Citaten van de Benoist waren ook niet vreemd aan een ideologisch manifest van Were Di uit 1985. Er werd zelfs een speciaal themanummer uitgegeven dat handelde over de hier reeds besproken Julius Evola. Het was echter vooral opvallend hoe het Nieuw-Rechtse gedachtegoed zich binnen het Vlaams Blok nestelde.

De impact van deze ideologische oriëntering kan niet losgekoppeld worden van de electorale doorbraak van het blok. Vlaanderen was daarmee zeker geen precedent in Europa, ook andere landen werden geconfronteerd met dit fenomeen. Het Vlaams Blok was aan het begin van de jaren ’90 immers niet langer slechts de partij van een aantal misnoegde Vlaamsnationalisten. Een nieuwe jonge generatie doordrongen van het Nieuw-Rechtse gedachtegoed, diende zich immers aan. Als grote voorbeeld voor deze jonge garde gold Jean-Marie Le Pens Front National in Frankrijk. Ze stonden een versmelting van Vlaamsnationalisme en Nieuw-Rechts radicalisme voor. Ouderdomsdeken en leidinggevende figuur Karel Dillen stimuleerde dit proces tot groot ongenoegen van sommige militanten die furieus opstapten en een nieuwe formatie vormden namelijk het “Nationalistisch Verbond”. Het was dit opstappen van een aantal traditionele Vlaamsnationalisten, dat de weg vrijmaakte voor de Nieuw-Rechtse jongere garde. Halfweg de jaren ’80 hadden Filip Dewinter (oud-NSV-preses) en Frank Vanhecke al de “Vlaams Blok Jongeren” opgericht. Het waren de VBJ die als allereerste op hun congres in 1987 het migrantenstandpunt verwoorden. De groep rond Dewinter en Vanhecke kreeg bovendien de steun van een oude getrouwe als Roeland Raes en wist op deze manier haar stempel te drukken op de ideologische onderbouw van het Vlaams Blok. Deze overgangsfase bereikte haar hoogtepunt met de machtsoverdracht van Karel Dillen ten bate van Vanhecke in 1995.

Deze nieuwe oriëntering die de nadruk legde op het “migrantenvraagstuk” bewerkstelligde de electorale doorbraak die zich vanaf het einde van de jaren ’80 en het begin van de jaren’90 aftekende.

Zo haalde het blok aanvankelijk amper 3% van de stemmen tijdens de parlements- en provincieraadsverkiezingen van 1987 en groeide dit aantal uit tot maar liefst 10,3 % in 1991. Het Blok ging in één klap van 2 naar 12 zetels waarvan er 5 gingen naar de jongere Nieuw-Rechtse generatie. In de parlementsverkiezingen van 1995 groeide het aantal vertegenwoordigers in de 4 wetgevende vergaderingen samen tot 31. Het grote breekijzer voor de verwezenlijking van dit rechts-radicale succes lag in het xenofobe anti-migrantenstandpunt,. Dit zat echter ingebed en was innig verweven met de oudere anti-Belgische Vlaams-nationalistische traditie. De helft van deze zitjes gingen opnieuw naar een groep jonge nieuwkomers. De hang naar een Rechts-radicale revolutie was het levendigste onder deze jongere verkozenen.

Naar de publieke opinie toe kwamen deze Nieuw-Rechtse wortels niet tot uiting. Het blok stelde zich op als een volwaardige populistische partij die er prat op ging als 'de stem van het volk' te fungeren. In wezen verwerpt het Vlaams Blok echter vanuit haar Nieuw-rechtse opstelling de liberale parlementaire democratie. En tracht ze via een soort metapolitieke Kulturkampf de legitimiteit ervan in vraag te stellen. Daarbij wordt een beroep gedaan op de ideologische steun van TeKoS en Dietsland Europa om de principes van liberalisme, egalitarisme en solidariteit te ondermijnen en uit te hollen.

Graag uw commentaar op deze uiteenzetting?

Guderian
17 maart 2004, 14:35
:roll: :lol: :roll: :lol:

Hoeveel keer heb jij die tekst -met nogal wat fouten- nu eigenlijk al op internetfora gepost?

Gerolf Annemans
17 maart 2004, 14:55
Dag Jonas,

Nieuw-rechts onderscheidt zich van oud-rechts door het waardenpluralisme. Elke cultuur heeft recht op een eigen grondgebied, ruwweg samenvallend met het territorium waar het een 'primordiale autochtonie' kan doen gelden. Het is in feite een beetje de discussie of er universele waarden bestaan of niet. Ik geloof van wel, maar ben ik daarom oud-rechts? Nu, nieuw-rechts heeft ook een aantal vernieuwende stijlelementen aangebracht in het rechtse kamp en een moderne, vlotte manier om mensen rechtstreeks aan te spreken. Nieuw-rechts heeft zeker zoveel te maken met moderne vorm en communicatie als met vernieuwende ideeën. Het merk van het Vlaams Blok is sinds 1977 ijzersterk gebleken.

Gerolf

Jonas De muynck
17 maart 2004, 19:01
Hoeveel keer heb jij die tekst -met nogal wat fouten- nu eigenlijk al op internetfora gepost?

Meer dan je lief is. 8)
Tja, éénmaal ik die tekst geschreven had, diende ik ze enkel maar te copy-pasten..."het woord" verspreiden zeg maar... :P

Wees blij dat ik niet mijn hele tekst hier heb neergepoot. :twisted:

Jonas De muynck
17 maart 2004, 19:18
Nieuw-rechts onderscheidt zich van oud-rechts door het waardenpluralisme. Elke cultuur heeft recht op een eigen grondgebied, ruwweg samenvallend met het territorium waar het een 'primordiale autochtonie' kan doen gelden.

Het fameuze "differentialisme" inderdaad. Nieuw-Rechts stelt dat linkse mensen net racistisch zijn, aangezien ze geen voorwaarden scheppen waarbinnen bepaalde culturen zichzelf in stand kunnen houden of reproduceren. Nieuw-Rechts daarentegen heeft zogezegd wél respect voor die "diversiteit" en wil ze in stand houden, door immigratie tegen te gaan enz...

Het is in feite een beetje de discussie of er universele waarden bestaan of niet. Ik geloof van wel, maar ben ik daarom oud-rechts?

Beide, het "differentialisme" postuleert zichzelf immers ook als een universele waarde....bijvoorbeeld. Je hebt wel een punt dat niet alles te herleiden valt tot een strikte dichotomie oud-rechts VS nieuw-rechts...
Beide componenten zijn niet onverzoenbaar.

Nu, nieuw-rechts heeft ook een aantal vernieuwende stijlelementen aangebracht in het rechtse kamp en een moderne, vlotte manier om mensen rechtstreeks aan te spreken. Nieuw-rechts heeft zeker zoveel te maken met moderne vorm en communicatie als met vernieuwende ideeën. Het merk van het Vlaams Blok is sinds 1977 ijzersterk gebleken.

Zeer juist, niet toevallig schreef de huidige voorzitter zijn verhandeling (in de communicatiewetenschappen) over het nieuw-rechtse Gramscianisme. Hij heeft het concept van de metapolitieke strijd uitermate goed begrepen en met hem nog enkele "notabelen" binnen het blok. Daar ligt ook het zielige geklungel van Yves Desmet en aanverwanten, die uiteindelijk niets begrepen hebben van de strategie van het blok en vanuit een klassiek politiek denken, en dus consensuspolitiek-denken, blijven argumenteren tegen het blok. Het is net buiten het klassieke politieke discours dat het blok bestreden kan worden, al de rest klinkt als duf en verouderd (pseudo-)intellectualisme, dat het blok enkel maar versterkt. Het toppunt van dit juridistische denken (dus niet het juridische denken) is gerealiseerd met de strategische blunder van de fameuze processen tegen enkele VZW's van het blok.

Electoraal kan het blok daar enkel versterkt uitkomen.

Ik kan mij inbeelden dat men in de achterkamers van de madou al smakelijk heeft moeten lachen om zoveel onkunde en zo'n gebrek aan strategisch inzicht.

Vriendelijke groeten,

Jonas De Muynck

Gentenaar
17 maart 2004, 20:06
GA schreef:

Elke cultuur heeft recht op een eigen grondgebied, ruwweg samenvallend met het territorium waar het een 'primordiale autochtonie' kan doen gelden.

Misschien is langdurige inteelt met bijhorende geestesverzwakking wel de verklaring voor het geraaskal van sommige autochtonisten. Indien niet, dan is het waarschijnlijk hun doel hun nageslacht hiermee op te zadelen.

Gent onafhankelijk!

Vicky
17 maart 2004, 21:55
Ik vind ik de aandacht voor niet-radikaallinkse elementen binnen onze structuren nogal overdreven. Echte sociale bewegingen zouden midden in de samenleving moeten staan, en in die samenleving kom je van alles en iedereen tegen. Het is juist de dialoog met andersdenkende medemensen die een essentieel en fundamenteel element vormt van de politieke strijd die je voert.
Maar zo ziet links dat niet.

Goldsmith was een graag geziene gast bij linkse ngo’s, tot ze te weten kwamen dat hij meer dan eens congressen had toegesproken van nieuw-rechtse thinktanks. Goldsmith was Nieuw Rechts en had contacten met zowel het Vlaams Blok als Alain de Benoïst.
Daarna begon een ware heksenjacht, (zoals alleen links dat kan) waarbij De Fabel van de Illegaal het voortouw nam.

Dit ging zover dat zij in juni ’99 besloot te stoppen met de campagne tegen vrijhandel. De keuze voor vrijhandel als primair actiedoelwit bleek bij nader inzien eigenlijk niet logisch vanuit een radikaal-linkse analyse,
maar des te meer vanuit een nieuw-rechtse visie. De maat was vol toen bleek dat in het International Forum on Globalisation (IFG), het netwerk dat het initiatief nam tot de internationale campagnes tegen vrijhandel, de
nieuw-rechtse ideoloog Goldsmith een belangrijke rol speelde.

En wie is die Edward Goldsmith die contacten heeft met het zowel het Vlaams Blok als met de Benoïst?


Dertig jaar geleden was Edward Goldsmith medeauteur van Blueprint for survival. Een boek dat paden heeft gebaand voor de nog jonge milieubeweging internationaal - Greenpeace en Friends of the Earth International werden in 1971 opgericht . Een radicaal pleidooi voor een nieuwe wereldorde gebaseerd op nulgroei, bevolkingsbeperking en kleine zichzelf-bedruipende gemeenschappen.
Edward Goldsmith is van rijke huize. Hij is de zoon van een conservatief parlementslid afkomstig uit een Duits-Joodse bankiersfamilie die vijfhonderd jaar lang in Frankfurt zetelde. Zijn moeder werd op een Franse boerderij geboren.
Afgestudeerd in Oxford als student culturele antropologie, begon hij de wereld te bereizen op zoek naar 'de waarheid'.
“Ik heb er veel boeiende mensen ontmoet, maar niets geleerd.'" Zijn zoektocht voerde hem over alle continenten uiteindelijk naar Afrika, waar hij tien jaar verbleef en eindelijk 'zijn' waarheid vond. "Ik zag hoe de mensen in stamverband leefden en werkten, nauw verbonden door familie, gemeenschap, tradities en religie. Doordrenkt van het besef om de maatschappelijke orde te bewaren in relatie tot de natuur en de kosmos. Dit is echt, dacht ik. In het Westen doen we het helemaal verkeerd. We've got it all wrong." Hij keerde de westerse opvattingen over individualiteit en vrijheid de rug toe en verdedigt sindsdien onvermoeibaar de rechten van bedreigde inheemse volkeren. "Ik ben hun stem. Ik breng de traditionele kijk op de wereld naar voren. Want die werkt en die van ons niet. Mensen noemen mij daarom een conservatief. Dan ben ik er maar een." Voor deze bekering betaalde Goldsmith een flinke prijs: "Ik hoor nergens meer bij in het bijzonder. Dat zou ik wel willen. Iedereen heeft een gemeenschappelijke identiteit nodig. Die mis ik. Ik leef in de diaspora, ja."
Van het redden van inheemse volkeren naar het oprichten van The Ecologist was een logische stap die Goldsmith snel nam.

Guderian
18 maart 2004, 01:15
Hoeveel keer heb jij die tekst -met nogal wat fouten- nu eigenlijk al op internetfora gepost?

Meer dan je lief is. 8)

Boah, laat ons zeggen dat ik enkel niet zo graag zie dat er leugens en fouten als Waarheden gepresenteerd worden. :wink:

..."het woord" verspreiden zeg maar... :P
De linkse pastoorsmentaliteit... :lol:


Wees blij dat ik niet mijn hele tekst hier heb neergepoot. :twisted:
Oh, doe gerust hoor... Ik reageer er enkel maar op omdat ik voor 200% zeker weet dat er nogal wat fouten in de tekst staan, al dan niet bewust.

Ik heb er zeker geen probleem mee dat je de "nouvelle droite" als dusdanig ter sprake brengt, uiteindelijk geldt ook hier: "Mieux vaut faire parler de soi en mal que ne pas faire parler de soi du tout." 8)

Jonas De muynck
19 maart 2004, 09:50
Tja, het is allemaal wat verouderd, maar voor het overige staan er geen fouten in.