PDA

View Full Version : Hoe praktisch scheiden?


Rr00ttt
18 maart 2004, 23:14
Stel op een mooie zomerse dag in de niet al te verre toekomst houden een meerderheid van de vlaamse politici voor eenmaal het been stijf met als gevolg dat blijkt dat er geen gemeenschappelijk beleid meer mogelijk is tussen vlaanderen en wallonië. Beide regio's gaan hun eigen weg. Vreugde alom :)

Dat er hierbij over een hoop zaken regelingen moeten getroffen worden staat vast. Brussel is er een van, maar een ander veel minder belicht aspect waarvan ik me afvroeg wat de ideeën daaromtrent zijn bij het VB is wat er met de staatsschuld moet gebeuren.

Verdelen? Zo ja, volgens welke verdeelsleutel? Of ongeldig verklaren of...?

Seba
18 maart 2004, 23:40
in dezelfde trend:

hoe denkt het VB een land efficiënt administratief te scheiden? heeft het VB de kosten hiervan ingecalculeerd?

Hans1
19 maart 2004, 00:58
Een meer pertinente vraag: hoe zullen de 10.000.000 Belgen kunnen scheiden van de pakweg 300.000 flaminganten?

querty
19 maart 2004, 01:04
Stel op een mooie zomerse dag in de niet al te verre toekomst houden een meerderheid van de vlaamse politici voor eenmaal het been stijf met als gevolg dat blijkt dat er geen gemeenschappelijk beleid meer mogelijk is tussen vlaanderen en wallonië. Beide regio's gaan hun eigen weg. Vreugde alom :)

Dat er hierbij over een hoop zaken regelingen moeten getroffen worden staat vast. Brussel is er een van, maar een ander veel minder belicht aspect waarvan ik me afvroeg wat de ideeën daaromtrent zijn bij het VB is wat er met de staatsschuld moet gebeuren.

Verdelen? Zo ja, volgens welke verdeelsleutel? Of ongeldig verklaren of...?

Als het Vlaams Blok beslist van België bijeen te houden dan hebben ze dat probleem niet. Dus kunnen ze het beter bijeen houden.

Herman Desmedt ©HD
19 maart 2004, 01:46
Stel op een mooie zomerse dag in de niet al te verre toekomst houden een meerderheid van de vlaamse politici voor eenmaal het been stijf met als gevolg dat blijkt dat er geen gemeenschappelijk beleid meer mogelijk is tussen vlaanderen en wallonië. Beide regio's gaan hun eigen weg. Vreugde alom :)

Dat er hierbij over een hoop zaken regelingen moeten getroffen worden staat vast. Brussel is er een van, maar een ander veel minder belicht aspect waarvan ik me afvroeg wat de ideeën daaromtrent zijn bij het VB is wat er met de staatsschuld moet gebeuren.

Verdelen? Zo ja, volgens welke verdeelsleutel? Of ongeldig verklaren of...?

Suggestie : Maak er een Poll van : Verdeelsleutel volgens
- Oppervlakte
- bevolkingsaantal
- 50/50
- aantal (werklozen + steuntrekkers)
- Gemiddeld gespendeerde SZ kosten
- percentage personeel in overheidsdienst
- ... (vul zelf maar aan)

Peace
19 maart 2004, 07:49
Hoe hebben ze het klaar gekregen in Tcheslowakije?

Daar zijn ze er zonder moeite in geslaagd op een geciviliseerde en voor beide partijen aanvaardbare wijze van elkaar te scheiden.
Vandaag zien wij het resultaat van deze scheiding. Beide landen gaat het voor de wind en ze zijn er unaniem over akkoord dat deze scheiding een zeer goede zaak was.

Wat daar met succes is gerealiseerd, waarom zou dat hier niet kunnen?

Iemand vroeg hoe wij de staatsschuld moeten opdelen. Mijn voorstel.
Volgens de 60/40 formule en trek daar al het geld van af dat van Vlaanderen naar wallonië is gestroomd in al die jaren.
Volgens mij moeten wij dan nog geld erbovenop krijgen. 8)

Luddo
19 maart 2004, 08:38
Voor de verdeling van de schulden gewoon de verdeelsleutel behouden die nu door de Walen gehanteerd wordt.

Supe®Staaf
19 maart 2004, 10:36
Voor de verdeling van de schulden gewoon de verdeelsleutel behouden die nu door de Walen gehanteerd wordt.
Welke van uw flamingantische politici gaat dit ooit voor de bakker krijgen :?: :P

Gerolf Annemans
19 maart 2004, 11:41
Beste,

De boedelscheiding zal onderhandeld zijn, dat staat vast. Vlaams-Waals overleg zal de modaliteiten bepalen.

• Voor de onroerende goederen binnen de Belgische grenzen en de lokaliseerbare roerende goederen kan volgens mij het territorialiteitsprincipe gelden. De natie waarin bepaalde goederen zich bevinden behoudt deze goederen. Een onderhandelde verdeelsleutel zal beslissen over de roerende bezittingen en de goederen buiten de grenzen. Wij denken ook aan de staatsschuld, de verdeling van de resterende goudvoorraad, de bepaling van onderlinge grenzen en het opzetten van diverse samenwerkingsverbanden, bv. voor de Post en de NMBS.

• De Vlaamse wetgeving zal de bevoegdheden vervangen die het federale niveau van de Belgische staat tot aan de splitsing uitoefende.

• Ondertussen denk ik dat Vlaanderen het interne Belgische rechtsstelsel kan overnemen. Het Vlaams Blok denkt daarbij aan gerechtelijk recht, strafrecht en strafvordering, wetgeving op politie, sociale zekerheid en dies meer. Het spreekt voor zich dat Vlaanderen de huidige internationale verdragen zal bevestigen.

• Ook in Brussel kiest het Vlaams Blok uitdrukkelijk voor het herstel van 'wet en orde.' Onze politieke ambities te Brussel zijn revolutionair naar Belgische normen: de toepassing van de wet! De scheiding zal de taalwetten eindelijk doen toepassen, de criminaliteit aanpakken en de drughandel uitroeien, ik denk dat het de Brusselaars kan overtuigen dat hun toekomst in Vlaanderen ligt. Ik kies voor een tweetalige hoofdstad Brussel van een ééntalig Nederlandstalig Vlaanderen.

Binnen het onafhankelijke Vlaanderen krijgt Brussel het tweetalige statuut van Hoofdstedelijk Gebied, bestuurd door een Hoofdstedelijke Raad. De Brusselse gemeenten zullen zich nog uitsluitend bekommeren om zuiver lokale aangelegenheden. De Hoofdstedelijke Raad zal instaan voor het gros van de huidige gemeentelijke bevoegdheden. Minstens een derde van de mandaten wordt voorbehouden voor de kleinste taalgroep. De Hoofdstedelijke Raad duidt de leden van de Executieve aan, die volstrekt paritair wordt samengesteld. Tot slot garandeert de Vlaamse grondwet de Franstaligen taalkundige en culturele rechten en wordt eindelijk aandacht geschonken aan de problemen waar de gewone Brusselaar van wakker ligt: de onveiligheid in Brussel, de verloedering en de economische achteruitgang. Wat vindt u daarvan? ;)

Gerolf

Hendrik GORIS
19 maart 2004, 12:02
Mooi en eenvoudig, maar de werkelijkheid kan lastiger uitdraaien. Waarschijnlijk gaan we eerder en eerst naar een nog verder uitgeklede bondstaat.

Stel dat morgen de Walen zelf de scheiding willen. Bijvorbeeld omdat ze de beslissingen van een democratische meerderheid niet meer willen ondergaan. Waarom Vlaanderen dan niet alleen alle verdragen van deze staat laten overnemen, maar ook alle schulden en ... alle rechten? De ambassade's, het diplomatieke personeel (die het wenst), de goudvoorraad in Fort Knox, de zetels in internationale organen. Vlaanderen=België=Zuid-Nederland. Geen tijd verloren met ruzie en meteen internationale erkenning.

Mvg,
h

Hans1
19 maart 2004, 18:20
Ik denk dat we met zulke idiotieën juist steeds meer naar een unitair België toegaan. Doe maar rustig verder. :wink:

jules
19 maart 2004, 19:19
Hoe hebben ze het klaar gekregen in Tcheslowakije?

Daar zijn ze er zonder moeite in geslaagd op een geciviliseerde en voor beide partijen aanvaardbare wijze van elkaar te scheiden.
Vandaag zien wij het resultaat van deze scheiding. Beide landen gaat het voor de wind en ze zijn er unaniem over akkoord dat deze scheiding een zeer goede zaak was.


dit klopt niet :
+/- 15 % van de Tsjechen was voor een splitsing
33 % van de Slovaken was voor de splitsing.
Het uiteenvallen van dat land was een gevolg van persoonlijke vetes tussen verschillende politici.
Van de Tsjechen weet ik het niet, maar de Slovaken vinden die scheiding van STsjechië nog steeds "een grote stommiteit"

Hendrik GORIS
19 maart 2004, 19:31
En hoeveel % kon het geen bal schelen? Vergeet niet de invloed van stemplicht/ stemrecht. De president van de VS werd gekozen door 20% van de kiezers. Ook voor Al gore zou dat gegolden hebben, hij had geen % meer stemmen.

Wie geen politiek volgt en goed overeenkomt met Waalse vrienden en familie maakt al vlug de fout groepsgedrag en in staatsverband te verwarren met individueel gedrag. Een splitsing hoeft goede persoonlijke relaties met Walen niet in de weg te staan.

Mvg,
h