PDA

View Full Version : Spirit en de jeugd


zorroaster
21 maart 2004, 21:20
Hallo,

Op het congres riep u Spirit uit tot de "Studio Brussel" van de Vlaamse partijen. Vreemd genoeg loopt die correlatie al meteen mank van in het begin, want Studio Brussel weet wél te appeleren aan een jong publiek.
Vorige woensdag was ik op een debat op de UA in Antwerpen, waar zes partijen tegen elkaar discussieerden voor een publiek van enkele honderden studenten. Er werd na afloop een peiling gehouden onder het publiek, met als opvallendste resultaten:
-Vlaams Blok: 22%
-N-VA: 17%
-Spirit: 0,7% , waar Herman Lauwers alleen met een zuur lachje op kon reagere...

Ik stel dan toch vast dat Spirit, ondanks hun soms genante ijver zichzelf als jong en trendy te profileren (erfenisrecht aanpassen ten voordele van de jongeren, tuning in een wet gieten, jointfilters uitdelen, te koop lopen met hun seksuele geaardheid alsof het een overtuiging is), bij de jongeren ruim wordt voorbijgestoken door die partijen die ze omschrijven als "conservatief"...

Mijn vraag is dan toch waarom Spirit zichzelf blijft uitroepen als de partij van de jeugd en de vernieuwing. De beelden van uw congres toonden nochtans véél grijze kopjes...

Knipp
22 maart 2004, 02:45
En als de jeugd dan toch het woord nam, was het om de voorstellen rond de brede school af te remmen, zoals de eigen jeugdafdeling Prego deed door te pleiten voor het behoud van de klassieke schoolinhoud tot de derde cyclus.

En wat het eigenzinnig imago betreft :
als er al een keer iets eigenzinnig werd geformuleerd, zoals twijfel over de praktijk van publieke technologie aanbestedingen, was het applaus maar zeer mager.

De eigenzinnigste geluiden kwamen eigenlijk nog van de mensen op de sofa, maar tja, die spraken dan ook vanuit de praktijkervaring, niet vanuit een politieke commissie of echokamer.

Gelukkig liepen op het congres ook wat ondernemers rond,
er is nog hoop voor Spirit.

Als ik Spirit één raad mag geven, trek zoveel mogelijk ondernemers aan !
En hou je zover mogelijk van de sp.a marketing machine.
Dan zie ik ondanks alles toch minstens één mogelijk toekomstig partijlid erbij, ik poets dan wel m'n schoenen terwijl jullie de vlaamse leeuw zingen ;-)

Herman Desmedt ©HD
22 maart 2004, 08:04
...
Gelukkig liepen op het congres ook wat ondernemers rond,
er is nog hoop voor Spirit.

Als ik Spirit één raad mag geven, trek zoveel mogelijk ondernemers aan !
En hou je zover mogelijk van de sp.a marketing machine.
...


Er lopen altijd wel een paar ondernemers rond, om het even waar je komt. Een aantal ondernemers moet leven van die contacten. Die ondernemers zijn daar dus niet aanwezig als potentiëel kandidaat om in de politiek te stappen.
De vraag is: Heeft Spirit dat door ?

Jan Roegiers
22 maart 2004, 11:23
Tja, ik was woensdag niet op dat debat in Antwerpen, dus daar kan ik niet veel over zeggen...

Op het congres heb ik Spirit uitgeroepen tot het StuBru van de politiek, omdat ik ervan overtuigd ben dat het onze taak heilige huisjes in vraag te stellen en creatieve ideeën over onze samenleving te formuleren.

Ik zag op ons congres heel wat jonge mensen en uiteraard ook ouderen. Alsof die bij ons niet welkom zouden zijn (wel integendeel zou ik durven zeggen). Op TV heb ik al congressen gezien waar met geldmandjes wordt rondgegaan en waar ik alléén maar gepensioneerden zag. Ik denk dat we dus een goeie mix hebben.

Spirit wil niet krampachtig jong doen. De voorbeelden die je aanhaalt zijn trouwens vreemd. Stijn Bex en ikzelf hebben met onze "outing" gewoon een positief signaal willen geven naar die zovele mensen die met hun geaardheid wél in de knoop liggen. Ik kan je trouwens verzekeren dat ik heel wat positieve reacties heb gekregen, vooral van minder jonge mensen die aan dit verhaal veel hebben gehad.

Knipp
22 maart 2004, 15:57
...
Gelukkig liepen op het congres ook wat ondernemers rond,
er is nog hoop voor Spirit.

Als ik Spirit één raad mag geven, trek zoveel mogelijk ondernemers aan !
En hou je zover mogelijk van de sp.a marketing machine.
...


Er lopen altijd wel een paar ondernemers rond, om het even waar je komt. Een aantal ondernemers moet leven van die contacten. Die ondernemers zijn daar dus niet aanwezig als potentiëel kandidaat om in de politiek te stappen.
De vraag is: Heeft Spirit dat door ?

Terechte opmerking.

Maar ik blijf bij m'n eigenzinnig standpunt : meer ondernemers in of rond de politiek , minder onderwijzers en juristen !

Heer Waarde
25 maart 2004, 12:57
Vorige woensdag was ik op een debat op de UA in Antwerpen, waar zes partijen tegen elkaar discussieerden voor een publiek van enkele honderden studenten. Er werd na afloop een peiling gehouden onder het publiek, met als opvallendste resultaten:
-Vlaams Blok: 22%
-N-VA: 17%
-Spirit: 0,7%

Heer Zorroaster, u weet toch zelf ook dat zulke debatten enorm subjectief zijn. Ik kan u zo 10 tegenvoorbeelden geven van schooldebatten waar spirit (jaja zonder sp.a) los 60% van de stemmen haalde, laat ons serieus blijven hé. Of wilt u "voor waar" beweren dat de NVA, een partij die in elke serieuze peiling niet eens in de buurt komt van de kiesdrempel, op 13 juni 17% gaat halen? Wat wilt u nu eigenlijk met die cijfers bewijzen? Dat NVA en Blok samen zullen gaan regeren? Dat spirit niet bestaat? Ter uwer info: sp.a-spirit vormen al een tijdje een kartel dat wél een rol van betekenis speelt in ons politieke landschap! Of is het toeval dat u de sp.a niet vermeld? Ik ben er van overtuigd dat de combinatie van het progressieve spirit en de linkse sp.a door middel van hun positieve verhaal juist heel sterk overkomen bij de Vlaamse jeugd. In tegenstelling tot uw gebazel zijn er échte bewijzen die mijn overtuiging bevestigen, vorige verkiezingen, meer dan 24%, remember?

Jasper
25 maart 2004, 13:15
Hoeveel van die 24 % der stemmen is door Spirit aangebracht?
Een schatting?

P.S.: In de enige echte enquête, namelijk de verkiezingen, haalde N-VA 4,9 % der stemmen

zorroaster
25 maart 2004, 15:27
Vorige woensdag was ik op een debat op de UA in Antwerpen, waar zes partijen tegen elkaar discussieerden voor een publiek van enkele honderden studenten. Er werd na afloop een peiling gehouden onder het publiek, met als opvallendste resultaten:
-Vlaams Blok: 22%
-N-VA: 17%
-Spirit: 0,7%

Heer Zorroaster, u weet toch zelf ook dat zulke debatten enorm subjectief zijn. Ik kan u zo 10 tegenvoorbeelden geven van schooldebatten waar spirit (jaja zonder sp.a) los 60% van de stemmen haalde, laat ons serieus blijven hé. Of wilt u "voor waar" beweren dat de NVA, een partij die in elke serieuze peiling niet eens in de buurt komt van de kiesdrempel, op 13 juni 17% gaat halen? Wat wilt u nu eigenlijk met die cijfers bewijzen? Dat NVA en Blok samen zullen gaan regeren? Dat spirit niet bestaat? Ter uwer info: sp.a-spirit vormen al een tijdje een kartel dat wél een rol van betekenis speelt in ons politieke landschap! Of is het toeval dat u de sp.a niet vermeld? Ik ben er van overtuigd dat de combinatie van het progressieve spirit en de linkse sp.a door middel van hun positieve verhaal juist heel sterk overkomen bij de Vlaamse jeugd. In tegenstelling tot uw gebazel zijn er échte bewijzen die mijn overtuiging bevestigen, vorige verkiezingen, meer dan 24%, remember?

Dat Spirit, de zelfverklaarde jonge en rebelse partij, er niet in slaagt ook maar een fractie van een studentenpubliek aan te spreken.
Significant. Ik vraag me overigen af op welk debat Spirit 60% haalde (of het moest tegen Resist zijn geweest)...

Dat u in de slipstream van de afgelopen Stevaert-hype een paar mandaten kon meegrissen, maakt u nog altijd geen echte partij hoor. Of moeten we eens kijken naar wat Spirit alleen haalde volgens de peilingen van vorig jaar?
(En ik bedoel daarmee niét Doe de Stemtest, waarbij de vragenlijst mee werd opgesteld door een professor die notabene actief lid is van Spirit...)

Heer Waarde
25 maart 2004, 18:42
U hebt 100% gelijk. De NVA daarentegen is een volwaardige, van Leterme compleet onafhankelijke partij die gezwind 17% van de Vlaamse jeugd aan haar bindt en bij de volgende verkiezingen ongetwijfeld elk mandaat zelfstandig zal halen!

Dream on Zorro, zet je zwarte masker eens af dan zie je de realiteit misschien voor wat ze is. NVA zit niet eens in het slipstream van CD&V. De "tsjeven" gebruiken jullie effe om Vlaanderens grootste te worden en 6 maanden na de verkiezingen worden jullie vakkundig en met de glimlach gedumpt. M.a.w. wat jullie uit alle macht riepen dat met spirit zou gebeuren zal écht gebeuren met de NVA. Reden nr. 1: er is niet genoeg dat het CDNVA-kartel bindt, er zijn niet genoeg gemeenschappelijke standpunten. Reden nr. 2: jullie gunnen het licht niet in elkaars ogen, vroeger niet en nooit niet. En daarbij aansluitend reden nr. 3: Bourgeois z'n ego is veel te groot, die man weet niet wat samenwerken is en duldt geen anderen naast zich. Slotsom: daar komt heel snel en heel zware boel van! Succes!

Jan Roegiers
25 maart 2004, 18:43
Beste Zorro aster:
- wie is die prof die Doe de stemtest heeft gemaakt en actief lid is van spirit??????????????? Ik weet wellicht wie je bedoelt, maar nu wil ik jouw grote mond wel s horen want ik vrees dat je heir bewijst dat je de zaken comleet door elkaar klutst...
- en voor wat het waard is: hieronder het Belga-bericht van gisteren dat vandaag ook in de meeste kranten verscheen:
Studenten stemmen voor Dehaene, maar niet voor CD&V

LEUVEN 24/03 (BELGA) = Als ze de keuze hadden tussen Dehaene,
Verhofstadt en Stevaert zou 48 procent van de eerstejaars sociale
wetenschappen in Leuven Dehaene verkiezen als minister-president van
de Vlaamse regering. Slechts 44,7 procent van wie Dehaene kiest, stemt
echter ook voor het CD&V-N-VA-kartel. Dat blijkt uit een onderzoek
door de Leuvense politoloog Marc Hooghe waaraan 395 studenten
deelnamen.
De Leuvense studenten blijken duidelijk een boontje te hebben voor
Dehaene. Als ze de keuze hebben tussen 12 politieke tenoren krijgt hij
24 procent van de stemmen, Stevaert 14 en Patrick Janssens 10. Van de
drie overblijvende kandidaten in de tweede stemronde haalt Dehaene 48
procent, Stevaert 30 en Verhofstadt 22. Van degenen die in deze ronde
voor Dehaene stemt, kiest echter slechts 44,7 procent voor CD&V.
Sp.a-Spirit krijgt 27,9 procent van de stemmen, 15,8 procent gaat naar
Groen! en 4,7 procent is voor Vlaams Blok.
Volgens Hooghe is dit het gevolg van een al te gepersonaliseerde
campagne. "Ik denk dat we stilaan de bovengrens bereikt hebben. Men
legt de nadruk op bekende en betrouwbare kandidaten, maar op de duur
gaat die vedettencultus een eigen leven leiden. De mensen zien nog wel
iemand als Stevaert of Dehaene, maar vergeten het 'merk' of de partij
die er achter zit. De personalisering schiet dus haar doel voorbij.
Personaliteiten worden populair, maar fungeren niet meer als
stemmentrekker voor hun partij".
De onderzoekers lieten de studenten voorts een keer alleen op
afzonderlijke partijen stemmen en vermeldden in een tweede stemronde
ook de kartels op de kiesbriefjes. Opvallend is dat voor VLD-Vivant
het kartelresultaat (18 procent) 0,7 procent lager lag dan wat deze
twee partijen afzonderlijk behaalden en voor de CD&V-N-VA (23,8
procent) zelfs 1,7 procent lager. Bij sp.a-Spirit daarentegen haalde
het kartel 36,3 procent van de stemmen, wat 0,8 procent hoger is dan
de twee partijen apart.
Hooghe wijst erop dat het probleem vooral ligt bij de kleine
partijen van wie de aanhangers in sommige gevallen blijkbaar moeilijk
te overtuigen zijn mee te stappen in de kartelformule. Dat het
sp.a-Spirit-kartel het goed doet, is mogelijk het gevolg van het feit
dat dit het oudste is en om die reden al het best verteerd door de
achterban. De Spirit-kiezers volgen hun partij in het kartel, maar dat
is niet het geval bij Vivant en N-VA. De aanhang van die partijen
zwermt uit over zowat alle partijen, vooral dan bij Vivant

Creativo
25 maart 2004, 18:48
Dat Spirit, de zelfverklaarde jonge en rebelse partij, er niet in slaagt ook maar een fractie van een studentenpubliek aan te spreken.

De peilingen op die debatten zijn inderdaad meestal weinig representatief. Interessanter is bijvoorbeeld de anonieme peiling die bij de studenten Sociale Wetenschappen van de K.U.Leuven is gehouden door de prof zelf. Het kartel scoort daar meer dan een derde van de stemmen, waarbij de sp.a 29 % van de stemmen voor zich neemt en Spirit ongeveer 7 %. Ik denk dat die verhouding van 1 op 5 binnen het kartel wel realistisch is. Spirit slaagt er dus wel degelijk in een eigen publiek aan zich te binden.

In diezelfde peiling mochten de studenten ook kiezen tussen de kartels. Resultaat: sp.a-spirit halen meer stemmen samen dan apart. De kiezers van beide partijen hebben er dus geen problemen mee dat er een kartel is, en de wisselwerking trekt nog extra mensen aan. Tegelijkertijd zien we dat het kartel CD&V-N-VA samen ongeveer twee procent minder stemmen haalt, dan dat die partijen apart zouden halen. Blijkbaar is dat kartel dus toch niet zo 'natuurlijk' als men ons wil doen voorschijnen...

(En ik bedoel daarmee niét Doe de Stemtest, waarbij de vragenlijst mee werd opgesteld door een professor die notabene actief lid is van Spirit...)

De complottheorieën zijn weer populair deze tijd van het jaar. Hoewel professor Stefaan Walgrave van de Universiteit Antwerpen ongetwijfeld welkom is bij Spirit, denk ik dat men met Spirit-ondervoorzitter Stefan Walgraeve (let op de spelling) al voldoende talent in huis heeft. Check dus aub uw feiten.

Jan Bockaert
27 maart 2004, 21:26
Lol, ik had echt geen idee over wie zorro het had. Das een goeie.