PDA

View Full Version : dotaties aan de kerk


brother paul
30 juni 2008, 07:20
Omdat in isabelle's forum een interessante thread stond over dit onderwerp
graag uw mening

vind u ook dat het subsidieren van Kerken en hun personeel tot de voltooid verleden tijd moet behoren. Vind U ook dat de scheiding tussen kerk en staat bij deze eens gefinaliseerd mag worden. Als mensen hun religie nog wensen te beleven dan moeten ze dit maar doen op hun eigen kosten, net zoals voetbalstadions niet meer moeten gesubsidieerd worden. De omhaling in de kerk moet dus maar in eerste instantie dienen om mr de pastoor te betalen. En stop de transferts van geld naar het vatikaan.

ALs je de zaak Europees bekijkt, is blijkbaar de Kirchensteuer de belasting die de kerk kan vragen aan de gelovigen om een jaartje hun geloof te beleiden.
Gezien we naar een soort eenheidseconomie moeten evolueren, is het dus logisch dat we deze kost uit de begroting lichten en vervangen door een kerk-abonnement. Waarbij je het recht hebt om een jaartje te gaan bidden in gelijk welke kerk in Belgie.



http://forum.politics.be/showthread.php?t=108099

Philippe De Backer
30 juni 2008, 15:00
Daar ben ik het mee eens. Ik vind het geen taak van de overheid om godsdienst te subsidiƫren. Geloof is een prive-zaak. De kirchensteuer kan ik aanvaarden als overgansmaatregel, maar uiteindelijk moeten gelovigen hun overtuiging zelf bekostigen. Als jongeren zijn we er ook in geslaagd om dit in de congresteksten van de open VLD te schrijven.