PDA

View Full Version : Turkije en de EU


Objectief
2 juli 2008, 15:48
Kan voor de Jong VLD Turkije tot de EU toetreden? Behoort Turkije volgens de Jong VLD tot de EU?

Philippe De Backer
2 juli 2008, 16:00
Er is voor mij geen principieel bezwaar voor de toetreding van Turkije tot de EU. Als zij voldoen aan de criteria van Copenhagen moeten zij kunnen toetreden. Het vooruitzicht van toetreding heeft trouwens al vele positieve effecten gehad, zoals het afschaffen van de doodstraf en Turkije doet zijn best om democratischer te worden en op een moderne manier om te gaan met mensenrechten.
Kan Turkije vandaag toetreden? Waarschijnlijk niet. Zij weigeren nog steeds bepaalde elementen van het EVRM te onderschrijven en berperkt nog steeds de vrijheid van meningsuiting. Ze dienen dus eerst het volledige 'acquis communautaire' te onderschrijven. Ook de kwestie Cyprus zal eerst een oplossing moeten krijgen.

Objectief
2 juli 2008, 16:04
Er is voor mij geen principieel bezwaar voor de toetreding van Turkije tot de EU. Als zij voldoen aan de criteria van Copenhagen moeten zij kunnen toetreden. Het vooruitzicht van toetreding heeft trouwens al vele positieve effecten gehad, zoals het afschaffen van de doodstraf en Turkije doet zijn best om democratischer te worden en op een moderne manier om te gaan met mensenrechten.
Kan Turkije vandaag toetreden? Waarschijnlijk niet. Zij weigeren nog steeds bepaalde elementen van het EVRM te onderschrijven en berperkt nog steeds de vrijheid van meningsuiting. Ze dienen dus eerst het volledige 'acquis communautaire' te onderschrijven. Ook de kwestie Cyprus zal eerst een oplossing moeten krijgen.

Dank u voor uw antwoord. Ik besluit dus dat voor de Jong VLD op dit moment Turkije niet tot de EU kan toetreden omdat ze niet aan al de elementen van het EVRM voldoen.

Vindt Jong VLD dat Turkije cultureel tot de EU kan behoren?

Philippe De Backer
2 juli 2008, 16:06
Ja, daar zie ik geen probleem. Ik ben niet zo'n fan van het culturele argument. In de EU is er scheiding kerk-staat, dus religie kan ook geen factor van belang zijn.

Objectief
2 juli 2008, 16:09
Ja, daar zie ik geen probleem. Ik ben niet zo'n fan van het culturele argument. In de EU is er scheiding kerk-staat, dus religie kan ook geen factor van belang zijn.

Mag ik besluiten dat Jong VLD dus vindt dat iedere relegie kan in Europa?

Philippe De Backer
2 juli 2008, 16:12
Is er dan geen vrijheid van godsdienst in Europa?
Als deze religie opereert binnen de rechtsstaat, dan zie ik niet in waarom deze religie niet zou kunnen.

Objectief
2 juli 2008, 16:16
Is er dan geen vrijheid van godsdienst in Europa?
Als deze religie opereert binnen de rechtsstaat, dan zie ik niet in waarom deze religie niet zou kunnen.

En wat als de gebruiken van die relegie niet te verzoenen vallen met de wetgeving die hier van kracht is?

Philippe De Backer
2 juli 2008, 16:30
Voor mij gaat de rechtsstaat nog altijd boven het woord van god...
Wat niet wegneemt dat een zo maximaal mogelijke vrijheid moet worden gegeven om te leven volgens hun eigen opvattingen.

brother paul
2 juli 2008, 16:34
Dan komt hier de Sharia discussie zeker ? Philippe: kan de Sharia hier toegepast worden ?
Vind u dat moslims een sociale zekerheid onder elkaar kunnen organiseren ?
Vind u het goed dat bvb zusters de helft waard zijn van mannen in erfenissen ?? En als zij die regels hier gaan toepassen ?

Philippe De Backer
2 juli 2008, 16:45
Neen, ik vind niet dat de sharia hier kan worden ingevoerd. Zelfs niet met een democratische meerderheid. Om de heel eenvoudige reden dat dit in tegenspraak zou zijn met een aantal fundamentelere rechtsregels zoals de gelijkheid voor de wet van elke individu, de gelijkheid man/vrouw,...

Jantje
2 juli 2008, 16:53
Is er dan geen vrijheid van godsdienst in Europa?
Als deze religie opereert binnen de rechtsstaat, dan zie ik niet in waarom deze religie niet zou kunnen.

Waarom zijn dan nog niet alle goddiensten binnen alle EU-staten erkend?

Zo is het Boedisme pas sinds vorig jaar als officele goddienst erkend in Belgie.

Philippe De Backer
2 juli 2008, 17:09
Ik vind niet dat de overheid godsdiensten moet erkennen, noch subsidies geven.

fransV
2 juli 2008, 17:41
Ontkent U de Armeense genocide ?

Philippe De Backer
2 juli 2008, 18:06
Neen, en dat is voor mij bv. een van de redenen waarom Turkije op dit moment niet kan toetreden tot de EU.

bridgeton
2 juli 2008, 18:09
Neen, en dat is voor mij bv. een van de redenen waarom Turkije op dit moment niet kan toetreden tot de EU.

Omdat ze die genocide hebben gepleegd of omdat ze het ontkennen? Of beiden?

Jantje
2 juli 2008, 19:38
Ik vind niet dat de overheid godsdiensten moet erkennen, noch subsidies geven.

Ja, maar volgens de Belgische wetten zijn goddienstgroepen die niet erkend zijn sektes.

Wat de subsidies betreft, ik zou al blij zijn als de goddienstvoorgangers betaald zouden worden door het ministerie van cultuur, in plaats van via justitie.

Want binnen een staat met scheiding tussen de machten en tussen kerk en staat, laat het betalen van geloofsvoorgangers via justitie daar toch twijfels over rijzen of deze scheidingen tussen kerk-staat-justitie.

sus antigoon
3 juli 2008, 20:17
Wij zeker toetreden tot europa unie en wij veel
meer te zegge hebben dan Belgen,want jullie maar mee tien miljoen zijn, Turkije
veel meer inwoners, zodus , uw stem in Europa
is niets waard.

Laat Belgie maar aan ons over, onder bewind van Turkijke, belgie sowieso al failliet zijn. :lol:

stropkeuh
4 juli 2008, 17:00
Neen, en dat is voor mij bv. een van de redenen waarom Turkije op dit moment niet kan toetreden tot de EU.


Op dit moment?? Ik denk om onderstaande reden op geen enkel moment.

Is Turkije een Europees land?
Volgens het Verdrag van Maastricht van Europese Gemeenschap en de ontwerpen van de Europese Grondwet "mag elke Europese Staat EU lidmaatschap aanvragen". Daarom is het van essentieel belang om vast te stellen of een aanvrager een Europees land is of niet.

Geografisch gezien ligt 3% van het Turks grondgebied, Thrace genaamd, in Europa. De rest van Turkije is 'Klein Aziƫ'. Daarom is om geografische redenen Turkije een Aziatisch land.

Somige voorstanders lidmaatschap van Turkije beweren dat historisch gezien Turkije altijd verbonden is geweest met Europa, en dat het daarom Europees is. Met deze logica kan Spanje gezien worden als Latijns Amerikaans en Frankrijk als Afrikaans, gezien hun koloniale geschiedenis. Turkije, of beter, het Ottomaanse Rijk, heeft haar connecties gelegd met Europa door het Byzantijnse Rijk en de Balkan te veroveren, door van buiten af te komen, niet door het ontwikkelen binnen Europa. De meerderheid van de Turken zien het Ottomaanse Rijk als hun hoogtij dagen, dat Europees gezien in die dagen in feite een bedreiging was voor hun landen en godsdienst.

Met betrekking tot de oorsprong, de Turk ziet zichzelf als een aziaat, met uitzondering van een paar eliten van de bevolking, die zichzelf Europees voelen. De meerderheid voelt zich meer betrokken tot de buren in het Midden Oosten, dan tot de Westerse en Noord Europeanen, of zelfs tot hun Griekse buurland. Tradities en gewoontes van de Turk is totaal veschillend van de Europese gewoontes.

Esra Erduran van het journaal "Turks Dagelijks Nieuws" verklaard het als volgt: 'Europeanen weten niet echt wat hoe Turkije in werkelijkheid is. Het is een land dat totaal verschilt met dat van Europa, met verschillende waardes en normen. In sommige gebieden is het erg modern, maar in andere is het nog steeds erg traditioneel'.

Dus..best aardige mensen maar het zijn per definitie geen Europeanen, maar Aziaten. Nog los van de Islam gezien dan.