PDA

View Full Version : partij verkocht ?


pielewuiter
22 maart 2004, 09:32
naar mijn mening hebben jullie de partij verkocht aan sp.a voor een ministerpostje voor bertje

zelfs toen jullie nog volksunie waren primeerde de belangen van bertje ,
bertje kon als voorzitter geen postje hebben , verkiezingen in het nadeel van bertje , nog maar eens verkiezingen totdat uiteindelijk bertje zijn zin kreeg

zelfs het opdoeken van de volksunie was ondergeschikt van zijn eigen voordeel

hoe kan je nu vertrouwen hebben in bert
een persoon die nu miljoenen automobilisten de stuipen op het lijf jaagt

het doet vermoeden dat spirit geen spirit niet meer is ,
maar een uitvoerende macht voor de grillen van steve stevaart ?

Jan Roegiers
22 maart 2004, 11:09
Meteen maar antwoorden op de obligate schampere opmerkingen over "Bertje", over de uitverkoop van Spirit aan de sp.a en nog andere zagerijen van enkele gefrustreerden... Daarna kan ik me dan concentreren op inhoudelijke vragen.

Van bij haar stichting heeft Spirit gezegd dat ze samenwerking met andere partijen niet uitsloot. Uiteindelijk hebben we een kartel gemaakt met de sp.a omdat we ervan overtuigd zijn dat we over 80% van de zaken vrijwel eenzelfde mening hebben. Waarom ons vermoeien met te strijden tegen mensen waar we veel beter mee zouden samenwerken? Dat meerdere partijen ondertussen kartels vormden bewijst dat we dan toch nog zo stom niet waren.

Vandaag staat Spirit er, heeft het een eigen partij-apparaat, een secretariaat, leden, 10 volksvertegenwoordigers, een senator, een Europees parlementslid en 2 ministers... En we leven in een behoorlijk liefdevol huwelijk met de sp.a, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Echt benieuwd of de andere kartels het even lang gaan uithouden...

En dan nu... de inhoud!

McDaddy
22 maart 2004, 11:18
Meteen maar antwoorden op de obligate schampere opmerkingen over "Bertje", over de uitverkoop van Spirit aan de sp.a en nog andere zagerijen van enkele gefrustreerden... Daarna kan ik me dan concentreren op inhoudelijke vragen.

Van bij haar stichting heeft Spirit gezegd dat ze samenwerking met andere partijen niet uitsloot. Uiteindelijk hebben we een kartel gemaakt met de sp.a omdat we ervan overtuigd zijn dat we over 80% van de zaken vrijwel eenzelfde mening hebben. Waarom ons vermoeien met te strijden tegen mensen waar we veel beter mee zouden samenwerken? Dat meerdere partijen ondertussen kartels vormden bewijst dat we dan toch nog zo stom niet waren.

Vandaag staat Spirit er, heeft het een eigen partij-apparaat, een secretariaat, leden, 10 volksvertegenwoordigers, een senator, een Europees parlementslid en 2 ministers... En we leven in een behoorlijk liefdevol huwelijk met de sp.a, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Echt benieuwd of de andere kartels het even lang gaan uithouden...

En dan nu... de inhoud!

Vanwaar dan die drang naar het communisme mhr. Rogiers?

Greezt

McDaddy

Knipp
22 maart 2004, 16:25
Van bij haar stichting heeft Spirit gezegd dat ze samenwerking met andere partijen niet uitsloot. Uiteindelijk hebben we een kartel gemaakt met de sp.a omdat we ervan overtuigd zijn dat we over 80% van de zaken vrijwel eenzelfde mening hebben.

Beste Jan,

Ik wil je wel geloven, maar de perceptie van de meeste mensen is anders : de kiesdrempel drempel drempel.

En voor wie goed kijkt, cd&v, vld, sp.a, groen!, n-va, spirit :
over 80% van de zaken hebben ze 'vrijwel' dezelfde mening :lol:

Een beetje zoals waspoeder, dat wast ook allemaal even wit.
En moet elke dag op TV om z'n marktaandeel te bewaren.

Spirit moet zelfs hard brainstormen om hier en daar een eigen thema te vinden.
Maar okee, die brainstorm levert soms wel interessante dingen :
het doorbreken van de vlakke loopbaan in het onderwijs bvb.,
de brede school, het plagen van Bill Gates, octrooi-ondersteuning voor kmo's, ...

Herman Desmedt ©HD
22 maart 2004, 23:10
De dempelvrees heeft duidelijk ook andere partijtjes aangegrepen.
SPA-Bruis (Spa+Spirit) is trouwens al aangevul met 2 groenen ook.
(Is dat nu ondertussen geen SPA-Citroen of is dat nog genoeg Bruis ? )

Zeggen dat het enkel gaat om gemeenschapelijke standpunten is denk ik iets te simplistisch. Iedereen die wat kan rekenen die weet dat men in een kartel het overschot aan stemmen samen kan tellen en zo komt men makkelijker aan een extra zetel.

Maar kom, soit!

Wat zijn de specifieke Spirit strijdpunten die we nog steeds mogen verwachten, of nogal plastisch gezegd : Hoeveel Bruis zit er nog in de SPa-bruis ?

Jan Bockaert
23 maart 2004, 00:48
Als integrale democraat ben ik tegen de kiesdrempel en stel ik me heel wat vragen bij de kartels. Als (af en toe) nuchter mens, moet ik toegeven dat de kiesdrempel enkel in Antwerpen en Oost-Vlaanderen effectief bestaat (in alle andere provincies heb je zowiezo meer dan 5 procent nodig om verkozen te geraken) en dat het ding bijgevolg misschien wel een redelijke prijs was voor het verkrijgen van provinciale kieskringen.

Als spiritlid heb ik twee jaar geleden voor het kartel gekozen. Dat had minder met de kiesdrempel te maken, dan wel met het overlopen van een pak mandatarissen naar de VLD. Ook zonder de drempel was alleen naar de stembus gaan in 2003 politieke zelfmoord. Hoe graag ik als democraat ook zou hebben dat de kiezer op zijn stembrief zou kunnen kiezen tussen links, groen-links of links-liberaal; dankzij het kartel, worden mijn "idealen" toch nog verdedigd in het parlement. Vergelijk Spirit met de NVA. Doordat we in kartel naar de verkiezingen trokken hebben we nu 6 heel stevige parlementsleden en een minister die, op het departement verkeer, een belangrijk stuk van ons programma kan uitvoeren. De NVA ging alleen naar de verkiezingen, en zij hebben nu één parlementslid, dat zich tot vandaag enkel en alleen maar bezig hield met het herschrijven van de wet op de partij financiering.

Theoretisch en ideologisch mag het kartel dan haaks staan op onze radicale democratie, doordat het kartel er voor zorgt dat ook kleinere partijen voldoende parelementsleden halen, blijkt het in de praktijk net een meerwaarde te zijn voor de democratie.

Fribre
23 maart 2004, 01:08
De NVA ging alleen naar de verkiezingen, en zij hebben nu één parlementslid, dat zich tot vandaag enkel en alleen maar bezig hield met het herschrijven van de wet op de partij financiering.

Reality check? Laten we eens kijken op de webstek van www.dekamer.be :lol:



Lijst documenten van Geert Bourgeois , N-VA - 83 documenten - Zittingsperiode51

0024

Wetsvoorstel tot bescherming van de informatiebronnen van de journalist.
25/06/2003 PERSVRIJHEID

0029

Wetsvoorstel tot oprichting van een Parlementair Comité belast met de wetsevaluatie.
26/06/2003 WETGEVING

0030

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 1 van het koninklijk besluit van 18 april 1974 tot bepaling van de algemene wijze van uitvoering van de wet van 4 januari 1974 betreffende de feestdagen.
26/06/2003 FEESTDAG

0039

Voorstel tot herziening van artikel 23 van de Grondwet.
02/07/2003 HERZIENING VAN DE GRONDWET

0040

Wetsvoorstel houdende regeling van het taalgebruik voor sommige handelingen van het openbaar gezag.
02/07/2003 REGERING

0054

Wetsvoorstel tot invoering van een coherent beschermingssysteem voor geestelijk gehandicapten in het Burgerlijk Wetboek.
08/07/2003 GEESTELIJK GEHANDICAPTE

0055

Wetsvoorstel ter versterking van de democratie en de politieke geloofwaardigheid na verkiezingen.
08/07/2003 VERKIEZING

0056

Wetsvoorstel tot wijziging van de wet van 16 juni 1993 betreffende de bestraffing van ernstige schendingen van het internationaal humanitair recht.
08/07/2003 OORLOG

0062

Wetsvoorstel tot wijziging van het Kieswetboek.
10/07/2003 VERKIEZING

0139

Wetsvoorstel tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek en het Gerechtelijk Wetboek wat de ontvangstmachtiging aan onderhoudsgerechtigden betreft.
31/07/2003 ECHTSCHEIDING

0140

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 391bis van het Strafwetboek.
31/07/2003 ECHTSCHEIDING

0157

Wetsvoorstel tot invoeging van een onderzoeks- en informatierecht van de gerechtsdeurwaarder in het Gerechtelijk Wetboek.
06/08/2003 BURGERLIJKE RECHTSVORDERING

0174

Wetsontwerp houdende opheffing van het verval van sommige wetsontwerpen die een aangelegenheid regelen als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
18/08/2003 WETGEVENDE PROCEDURE

0209

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 319, § 3 en § 4, van het Burgerlijk Wetboek, teneinde het door het Arbitragehof vastgestelde discriminerende karakter ervan weg te werken.
19/09/2003 AFSTAMMING

0226

Herziening van de Grondwet. Herziening van Titel II van de Grondwet om er een nieuw artikel in te voegen betreffende de afschaffing van de doodstraf.
25/09/2003 HERZIENING VAN DE GRONDWET

0231

Voorstel van basiswet gevangeniswezen en rechtspositie van gedetineerden.
29/09/2003 STRAFRECHT

0251

Wetsontwerp tot wijziging van de wet van 4 juli 1989 betreffende de beperking e n de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de federale k amers, de financiering en de open boekhouding van de politieke partijen.
02/10/2003 VERKIEZINGSPROPAGANDA

0258

Wetsontwerp betreffende terroristische misdrijven.
06/10/2003 STRAFRECHT

0272

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 1385bis van het Gerechtelijk Wetboek.
09/10/2003 ECHTSCHEIDING

0273

Wetsvoorstel tot aanvulling van het Gerechtelijk Wetboek met een rechtspleging voor geschillen met betrekking tot de uitoefening van het persoonlijk contact.
09/10/2003 BURGERLIJKE RECHTSVORDERING

0279

Wetsontwerp betreffende het Europees aanhoudingsbevel.
14/10/2003 STRAFRECHT

0287

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 183 van het Wetboek van Strafvordering.
14/10/2003 STRAFPROCEDURE

0288

Wetsvoorstel tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming.
15/10/2003 JEUGDCRIMINALITEIT

0296

Wetsvoorstel houdende invoering van de verplichte inburgeringsvoorwaarde voor het verkrijgen van de Belgische nationaliteit.
15/10/2003 NATIONALITEIT

0299

Wetsvoorstel tot wijziging van het Wetboek van de Belgische nationaliteit.
16/10/2003 NATURALISATIE

0308

Wetsvoorstel tot wijziging van de artikelen 55 en 56 van het Burgerlijk Wetboek betreffende de aangifte van geboorte.
20/10/2003 BURGERLIJKE STAND

0320

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 148decies 2.2.2bis van het algemeen reglement voor de bescherming van de arbeid, betreffende de strijd tegen hinder te wijten aan omgevingstabaksrook.
22/10/2003 ARBEID

0321

Wetsvoorstel tot invoering van een autovignet voor motorrijtuigen, na betaling van de verplichte aansprakelijkheidsverzekering.
22/10/2003 AUTOVERZEKERING

0325

Ontwerp van algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2004.
22/10/2003 RIJKSBEGROTING

0333

Wetsvoorstel tot wijziging van de kieswetgeving, met het oog op de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde.
24/10/2003 VERKIEZING

0341

Wetsvoorstel tot wijziging van de wet van 1 augustus 1985 houdende fiscale en andere bepalingen.
24/10/2003 STRAFRECHT

0342

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 259ter van het Gerechtelijk Wetboek.
24/10/2003 RECHTERLIJKE MACHT

0345

Wetsvoorstel tot invoeging van een artikel 992bis in het Gerechtelijk Wetboek.
24/10/2003 BURGERLIJKE RECHTSVORDERING

0346

Voorstel tot aanvulling van het Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers met een hoofdstuk VIter, betreffende het adviescomité voor de deontologische code.
24/10/2003 NATIONAAL PARLEMENT

0353

Wetsontwerp houdende invoering van een éénmalige bevrijdende aangifte.
28/10/2003 DIRECTE BELASTING

0354

Wetsvoorstel betreffende de uitoefening van het parlementair mandaat en de mededelingsplicht van de regering.
29/10/2003 OVERHEIDSADMINISTRATIE

0355

Voorstel tot aanvulling van het Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers met een bepaling betreffende inzage- en controlerecht.
29/10/2003 NATIONAAL PARLEMENT

0356

Voorstel tot aanvulling van het Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers met een bepaling betreffende mededelingen door de regering.
29/10/2003 NATIONAAL PARLEMENT

0368

Wetsvoorstel tot invoeging van het tarief van 6 procent voor eet- en drinkwaren die worden aangewend voor menselijke consumptie in hotels, restaurants of cafés in het koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot vaststelling van de BTW en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven.
30/10/2003 INDIRECTE BELASTING

0388

Wetsvoorstel tot het verlenen van machtiging om in rechte op te treden namens de Staat.
03/11/2003 BURGERLIJKE RECHTSVORDERING

0455

Wetsvoorstel betreffende de rechten van vrijwilligers.
19/11/2003 ONBETAALD WERK

0460

Voorstel van bijzondere wet tot wijziging van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Instellingen met het oog op de toekenning van volledige constitutieve autonomie aan de Vlaamse Raad, de Franse Gemeenschapsraad en de Waalse Gewestraad voor wat betreft hun verkiezing, samenstelling en werking.
20/11/2003 VERKIEZING

0478

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 407 van het Wetboek van Strafvordering.
24/11/2003 STRAFPROCEDURE

0479

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 4 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
24/11/2003 POLITIE

0480

Wetsvoorstel tot aanvulling van artikel 1226 van het Burgerlijk Wetboek.
24/11/2003 CONTRACT

0481

Wetsvoorstel tot wijziging van de bepalingen inzake mede-eigendom.
24/11/2003 MEDEEIGENDOM

0492

Wetsvoorstel tot regeling van het stakingsrecht in de openbare sector.
26/11/2003 OVERHEIDSAPPARAAT

0506

Wetsvoorstel tot wijziging van diverse bepalingen met het oog op de oprichting van Nederlandstalige en Franstalige rechtbanken van eerste aanleg en de splitsing van het parket bij de rechtbank van eerste aanleg in het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde
28/11/2003 RECHTERLIJKE MACHT

0509

Wetsvoorstel tot wijziging van de wet van 17 juli 1997 op het gerechtelijk akkoord.
28/11/2003 FAILLISSEMENT

0510

Wetsvoorstel tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken en van het koninklijk besluit van 10 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten in de sector water, energie, vervoer en telecommunicatie.
28/11/2003 OVERHEIDSOPDRACHT

0511

Wetsvoorstel tot wijziging van het koninklijk besluit nr. 236 van 20 januari 1936 tot vereenvoudiging van sommige vormen van de strafvordering ten opzichte van de gedetineerden.
28/11/2003 STRAFPROCEDURE

0514

Wetsvoorstel tot invoeging van een artikel 442bis in het Wetboek van strafvordering.
28/11/2003 STRAFPROCEDURE

0523

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 43quater van de wet van 15 juni 1935 op het gebruik der talen in gerechtszaken.
02/12/2003 RECHTERLIJKE MACHT

0524

Wetsvoorstel tot wijziging van de taalverhouding en het aantal magistraten bij het Hof van Cassatie.
02/12/2003 HOGERE RECHTSPRAAK

0525

Wetsvoorstel tot precisering van de motiveringsplicht van de rechter.
02/12/2003 BURGERLIJKE RECHTSVORDERING

0531

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 17, § 2, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State.
03/12/2003 ADMINISTRATIEVE RECHTSPRAAK

0541

Herziening van de Grondwet. Herziening van artikel 14 van de Grondwet.
03/12/2003 HERZIENING VAN DE GRONDWET

0546

Wetsvoorstel betreffende de medewerking van het Hof van Cassatie aan de wetsevaluatie.
04/12/2003 WETGEVING

0547

Wetsvoorstel tot oprichting van een Raad voor wetgeving.
04/12/2003 WETGEVING

0555

Wetsvoorstel tot wijziging van de artikelen 7 en 14 van de wet tot bescherming van de maatschappij tegen abnormalen en gewoontemisdadigers.
05/12/2003 STRAFRECHT

0564

Wetsontwerp betreffende de samenwerking met het internationaal strafgerechtshof en de internationale straftribunalen.
08/12/2003 STRAFPROCEDURE

0574

Wetsvoorstel tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek, wat de burgerlijke rechtspleging betreft.
11/12/2003 BURGERLIJKE RECHTSVORDERING

0581

Wetsontwerp houdende verschillende wijzigingen in de kieswetgeving.
15/12/2003 VERKIEZING

0582

Wetsontwerp tot regeling van de verdeling tussen de kiescolleges van het aantal in het Europees Parlement te verkiezen Belgische leden.
15/12/2003 VERKIEZING

0584

Ontwerp van bijzondere wet houdende verschillende wijzigingen van de kieswetgeving.
15/12/2003 VERKIEZING

0596

Wetsontwerp tot wijziging van de wet van 3 april 1953 betreffende de rechterlijke inrichting en tot tijdelijke toelating tot de benoeming van magistraten in overtal.
16/12/2003 RECHTERLIJKE MACHT

0628

Wetsvoorstel houdende de verplichting om sociale verkiezingen uit te schrijven in de openbare sector.
29/12/2003 OVERHEIDSAPPARAAT

0638

Wetsontwerp tot wijziging van de wet van 9 juli 1971 tot regeling van de woningbouw en de verkoop van te bouwen of in aanbouw zijnde woningen en de wet van 20 februari 1939 op de bescherming van de titel en van het beroep van architect.
19/04/2001 BURGERLIJK RECHT

0650

Wetsvoorstel tot wijziging van een aantal bepalingen met betrekking tot de rechterlijke organisatie.
06/01/2004 RECHTERLIJKE MACHT

0656

Voorstel van resolutie over het vredesakkoord van Genève.
07/01/2004 HANDHAVING VAN DE VREDE

0679

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 307bis van het Burgerlijk Wetboek.
13/01/2004 ECHTSCHEIDING

0680

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 276 van het Burgerlijk Wetboek.
13/01/2004 ECHTSCHEIDING

0681

Wetsvoorstel tot regeling van de gerechtelijke procedure van beëindiging van de wettelijke en feitelijke samenwoning.
13/01/2004 BURGERLIJKE RECHTSVORDERING

0705

Wetsvoorstel tot wijziging van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn wat betreft de verplichte vestiging van vreemdelingen in de gemeente van inschrijving.
19/01/2004 BUITENLANDSE STAATSBURGER

0707

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 313 van het Burgerlijk Wetboek.
19/01/2004 AFSTAMMING

0708

Wetsvoorstel tot wijziging van de gecoördineerde wetten op de Raad van State met het oog op de bekendmaking van de adviezen van de afdeling wetgeving en de wijziging van de wijze van verdeling van de verzoeken om advies aan de afdeling wetgeving.
19/01/2004 ADMINISTRATIEVE RECHTSPRAAK

0710

Wetsontwerp tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen.
20/01/2004 STRAFRECHT

0728

Wetsvoorstel tot wijziging van een aantal bepalingen betreffende echtscheiding.
22/01/2004 ECHTSCHEIDING

0729

Wetsvoorstel tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek inzake de herziening van de overeenkomst bij echtscheiding door onderlinge toestemming.
22/01/2004 ECHTSCHEIDING

0748

Wetsontwerp tot wijziging van de overgangsregeling van de wet van 7 mei 1999 houdende het Wetboek van vennootschappen.
28/01/2004 HANDELSMAATSCHAPPIJ

0815

Wetsvoorstel tot invoering van zorgouderschap in het Burgerlijk Wetboek.
16/02/2004

0846

Wetsvoorstel tot invoering van een intestaat erfrecht voor samenwonenden.
25/02/2004 ERFRECHT

0864

Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 45 van de wet van 7 februari 2003 houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid.
04/03/2004 VERKEERSVEILIGHEID

Fribre
23 maart 2004, 01:12
Ter vergelijking:

Geert Bourgeois (N-VA)

83 wetsvoorstellen



Annemie Roppe (spirit)

15 wetsvoorstellen

Daan Schalk (spirit?)

15 wetsvoorstellen

Geert Lambert (spirit)

9 (!) wetsvoorstellen

Els van Weert (spirit)

10 wetsvoorstellen

Met vieren komen ze nog maar aan de helft van Geerts voorstellen (en dat zit dan in de regerin!)

Herman Desmedt ©HD
23 maart 2004, 01:23
Je kan gerust verdere vergelijkingen met andere partijen maken.

G. Bourgeois is inderdaad een kampioen van voorstelletjes.

Interessantste vergelijking is dan nog die met het VB.
(Maar die kunnen het cordon natuurlijk inroepen als argument)

Fribre
23 maart 2004, 01:26
Je kan gerust verdere vergelijkingen met andere partijen maken.

G. Bourgeois is inderdaad een kampioen van voorstelletjes.

Interessantste vergelijking is dan nog die met het VB.
(Maar die kunnen het cordon natuurlijk inroepen als argument)


En mij gaat het ook om de kwaliteit, niet zozeer om de kwantiteit, maar wat de spiritaanhanger hierboven ratelde vroeg gewoon om een (beargumenteerde) repliek.

Jan Bockaert
23 maart 2004, 01:43
Daan Schalk is SPA. Wetten voorstellen is één zaak, wetten realiseren is iets anders (en het enigste waarop een politieker afgerekend moet worden). Maar ik beken schuld, verwijzen naar de partijfinanciering was puur populisme, die wet is overigens niet meer dan fair.

Feit blijft, dat Spirit zijn programma aan het uitvoeren is, terwijl de NVA federaal niet aan bod komt.

Fribre
23 maart 2004, 01:49
Daan Schalk is SPA. Wetten voorstellen is één zaak, wetten realiseren is iets anders (en het enigste waarop een politieker afgerekend moet worden). Maar ik beken schuld, verwijzen naar de partijfinanciering was puur populisme, die wet is overigens niet meer dan fair.

Feit blijft, dat Spirit zijn programma aan het uitvoeren is, terwijl de NVA federaal niet aan bod komt.

Ik spreek nu niet over deze legislatuur, maar vorige legislatuur kon de N-VA een record aan voorstellen goedgekeurd krijgen vanuit de oppositie.

Ik vraag mij af: welke programmapunten heeft spirit reeds verwezelijkt? (serieus bedoelt)

Creativo
23 maart 2004, 02:31
De wetsvoorstellen van Geert Bourgeois zijn voor negentig procent overgenomen voorstellen uit de vorige legislatuur. Dat is volledig eerbaar, maar het plaatst de vergelijking wel in perspectief. N-VA had vier parlementsleden in de vorige legislatuur, Spirit met Els Van Weert slechts één.

Er valt trouwens niet te ontkennen dat Bourgeois een nuttige, inhoudelijke inbreng heeft in de Kamer met zijn wetsvoorstellen. Daarom is het des te vreemder dat deze justitiespecialist na 13 juni de Kamer zal verlaten om zich te laten vervangen door een nobele onbekende. Wanneer immers het Forum van start gaat en er over staatshervorming wordt gesproken in de Kamer, zal Bourgeois niet langer de -- vanuit democratisch oogpunt -- noodzakelijke stem van zijn partij kunnen vertolken. Een mooi cadeau voor de Franstaligen én het Vlaams Blok!

Herman Desmedt ©HD
23 maart 2004, 03:12
De wetsvoorstellen van Geert Bourgeois zijn voor negentig procent overgenomen voorstellen uit de vorige legislatuur. Dat is volledig eerbaar, maar het plaatst de vergelijking wel in perspectief. N-VA had vier parlementsleden in de vorige legislatuur, Spirit met Els Van Weert slechts één.

Er valt trouwens niet te ontkennen dat Bourgeois een nuttige, inhoudelijke inbreng heeft in de Kamer met zijn wetsvoorstellen. Daarom is het des te vreemder dat deze justitiespecialist na 13 juni de Kamer zal verlaten om zich te laten vervangen door een nobele onbekende. Wanneer immers het Forum van start gaat en er over staatshervorming wordt gesproken in de Kamer, zal Bourgeois niet langer de -- vanuit democratisch oogpunt -- noodzakelijke stem van zijn partij kunnen vertolken. Een mooi cadeau voor de Franstaligen én het Vlaams Blok!

Weet ik nog zo niet! Ik vermoed zelfs dat die "nobele onbekende" heeft meegespeeld in dat "huzarenstukje" van zovele voorstellen, en dat hij nog andere pijlen op de boog heeft. We zullen het wel merken na 13 juni.

Hendrik GORIS
23 maart 2004, 10:20
Daan Schalk is SPA. Wetten voorstellen is één zaak, wetten realiseren is iets anders (en het enigste waarop een politieker afgerekend moet worden). Maar ik beken schuld, verwijzen naar de partijfinanciering was puur populisme, die wet is overigens niet meer dan fair.

Feit blijft, dat Spirit zijn programma aan het uitvoeren is, terwijl de NVA federaal niet aan bod komt.

Ik spreek nu niet over deze legislatuur, maar vorige legislatuur kon de N-VA een record aan voorstellen goedgekeurd krijgen vanuit de oppositie.

Ik vraag mij af: welke programmapunten heeft spirit reeds verwezelijkt? (serieus bedoelt)

in ieder geval de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde niet, want daar stemden ze tegen.

Zeer rechtvaardige regeling, de laatste keer dat er een Vlaming in het Waals parlement verkozen werd (Toon Van Overstraeten voor de VU) is hij door de MP's buiten gegooid. De VU heeft toen een rechtszaak aangespannen bij het Europees hof, maar natuurlijk laten vallen. (Onder welke voorzitter?) Nadien is de Waalse wet zo aangepast dat een verkozen Vlaming wettelijk ook nooit kan zetelen.

Zeer rechtvaardige regeling, Waalse politici kunnen stemmen halen in een andere kieskring, een ander arrondissement, dan waar ze opkomen.

Spirit, wat is jullie nut nog voor Vlaanderen? En met andere standpunten mogen jullie dan nog nuttig zijn, maar aub geen gezever meer, kom er maar voor uit dat jullie niet Vlaams zijn, maar neo-belgicisten.

Mvg,
h

Jan Roegiers
23 maart 2004, 11:01
Hoewel ik het niet erg begrepen heb op mijn "oud-voorzitter", ik vind hem niet bepaald betrouwbaar, erken ik wel dat hij een actief parlementslid is.
Toch wil ik jullie ff laten binnenkijken in gewoontes en geplogendheden die daarover bestaan. Het is namelijk niet voor de hand liggend dat je als lid van de meerderheid wetsvoorstellen indient. Heel wat zaken zijn reeds afgesproken bij een regeringsvorming en zijn dan ook opgenomen in een regeerakkoord. In principe dien je als lid van de meerderheid dan ook enkel voorstellen in die niet zijn afgesproken. Dan nog weeg je af of je geen splijtzwam indient, of je bespreekt het met je partijgenoten-ministers. Denk bv. aan het wetsvoorstel van Annelies Storms over de uitbreiding van het ouderschapsverlof dat door de regering in Raversijde werd overgenomen.
Als oppositielid heb je daar natuurlijk allemaal geen rekening mee te houden.
En of Geert zal zetelen in het Vlaams Parlement, daar wil ik nog wel wat geld op inzetten. Ik geloof het immers niet, en met mij heel wat collega's (ook NVA'ers...). Dacht je anders dat Jan Loones zomaar eerste opvolger is in West-Vlaanderen?

Hendrik GORIS
23 maart 2004, 11:10
Verdachtmakingen, mijnheer Roegiers, en dan nog aan het adres van uw partijvoorzitter van 2 partij(nam)en :wink: geleden, maar wellicht heeft u een kristallen bol...

Kunt u aub ook eens antwoorden op de vragen in deze draad? Bijv. wordt het geen tijd gewoon te zeggen dat Sprit een gewone belgische partij is en de Vlaamse eisen zoals splitsing BHV "fetisjen" vind? (Was dat niet het woord wat uw partijvoorzitter van 1 partij(naam) :wink: geleden gebruikte? En die vind u dus betrouwbaar? Op welk vlak?)

Mvg,
h

Jan Bockaert
23 maart 2004, 11:40
ik heb geen zin om hier op te reageren, de nva - spirit vergelijking was enkel bedoeld om het democratsche voordeel van een kartel aan te tonen, zeker niet om parlementsleden met elkaar te vergelijken.

Juist even corrigeren dat spirirt NIET tegen stemde over Brussel Halle Vilvoorde, maar zich onthield. En dat omdat er in de regering de afspraak gemaakt is om pas na de Vlaamse verkiezingen over staatshervorming te spreken.

En qua verwezelijkingen deze legislatuur is het stemrecht voor vreemdelingen er natuurlijk één van formaat.

Jasper
23 maart 2004, 12:08
Hoewel ik het niet erg begrepen heb op mijn "oud-voorzitter", ik vind hem niet bepaald betrouwbaar, erken ik wel dat hij een actief parlementslid is.

Ik vind dit een spijtige zinsnede mijnheer Roegiers (dat " niet bepaald betrouwbaar" zint mij niet).

Ik zou over Bert Anciaux ook mijn persoonlijke gevoelens kwijt kunnen, in de zin van "chaotisch warhoofd"; maar ik doe dat niet, alhoewel ik hem verantwoordelijk houd voor het uiteenvallen van de Volksunie, waarvoor ik veertig jaar gemiliteerd heb. Niet in de spotlichten weliswaar, maar op de barricaden, soms nog letterlijk zoals in de marsen op Brussel, of in Leuven Vlaams, of al colporterend met de "Volksunie", later "Wij", en de hond van boeren achter uw biezen krijgen.

Laat ons dit maar inhoudelijk verderzetten.

Heer Waarde
23 maart 2004, 14:56
Zou het niet kunnen dat de heer Roegiers zich baseert op feiten eerder dan op het onbetrouwbare gedrag van zijn oud-voorzitter? Of is dat hetzelfde? Bourgeois is namelijk een man die alle spiritisten afdoet als overlopers, postjespakkers en platte opportunisten; een man die geen enkele kans onbenut laat om het sp.a-spirit-kartel (inclusief de kartelgedachte op zich) te verguizen en de NVA uit te roepen als énige rechtmatige erfgenaam van de VU (iets wat spirit trouwnes nooit heeft willen doen uit respect voor de keuze van vroegere medestanders); een man die alle gemaakte afspraken na de splitsing schaamteloos opblaast; die een eerste poging tot kartelvorming met de CD&V laat springen om financiële redenen, er vervolgens zelf via een amendement voor zorgt dat hij via de wet op partijfinanciering 27 miljoen binnenrijft en opeens wél voor de kartelgedachte gewonnen blijkt en twee dagen later enthousiast met de CD&V in zee gaat. Over plat opportunisme gesproken: liegen, bedriegen en met de wind meedraaien uit puur eigenbelang, dat laatse lijkt dan ook het enige pure aan die man.

Hendrik GORIS
23 maart 2004, 16:44
ik heb geen zin om hier op te reageren, de nva - spirit vergelijking was enkel bedoeld om het democratsche voordeel van een kartel aan te tonen, zeker niet om parlementsleden met elkaar te vergelijken.

Juist even corrigeren dat spirirt NIET tegen stemde over Brussel Halle Vilvoorde, maar zich onthield. En dat omdat er in de regering de afspraak gemaakt is om pas na de Vlaamse verkiezingen over staatshervorming te spreken.

En qua verwezelijkingen deze legislatuur is het stemrecht voor vreemdelingen er natuurlijk één van formaat.

U onthouden op bevel van Di Rupo en Michel is niet zo erg als tegenstemmen, maar het had wel hetzelfde effect. De splitsing is nog maar eens tegengehouden en we zijn weer een belofte rijker.

Het stemrecht voor vreemdelingen is dus belangrijker voor uw partij.

Mvg,
h

SoLiDe
25 maart 2004, 01:13
Hoe graag ik als democraat ook zou hebben dat de kiezer op zijn stembrief zou kunnen kiezen tussen links, groen-links of links-liberaal;
Theoretisch en ideologisch mag het kartel dan haaks staan op onze radicale democratie, doordat het kartel er voor zorgt dat ook kleinere partijen voldoende parelementsleden halen, blijkt het in de praktijk net een meerwaarde te zijn voor de democratie.

"Links-Liberaal"...??!! Hoe links-liberaal is/was Spirit nog? Het enige wat er van overschiet is een LINKS beleid als slippendrager van Stevaert. Zeg eens waar jullie al was het maar aan liberaal rakend beleid voeren??
Bovendien is links-liberaal en sociaal-liberaal niet het zelfde, alleszins niet in jullie beleid. Een Sociaal-Liberaal beleid is evenwichtig, wat écht goed is voor de mensen, zonder profitariaat, maar met verantwoordelijkheidszin voor de élk lid van de maatschappij. En dat is bij het SP.a-Spirit beleid niet terug te vinden! Gratis is niet alleen niet sociaal-liberaal ook niet links-liberaal, zelfs niet socialistisch, want een echte socialist handelt ook verantwoordelijk, zonder te profiteren van het zweet van de anderen!
Wat het kartel betreft: een vooraanstaand lid van Spirit heeft me persoonlijk gezegd dat het er om te doen was om een ministerpost en om de parlementaire zitjes die SP.a jullie bood.
Beheer onze centen, die we u toevertrouwden eindelijk eens als een "goed huisvader" in plaats van ze te verkwisten aan onnozel gedoe van gratisgratisgratis!!
Hendrik-Jan Ombelets
voorzitter SoLiDe
www.solide.be - [email protected]

Hendrik GORIS
25 maart 2004, 09:19
De Solide beginpagina is niet erg solide: dat laden duurt zelfs met ADSL veel te lang.

Zijn jullie geen partij, maar een beweging? Welke politici zijn al toegetreden dan? Alleszins geen van paars?

Mvg,
h

guido 007
25 maart 2004, 21:02
Hoewel ik het niet erg begrepen heb op mijn "oud-voorzitter", ik vind hem niet bepaald betrouwbaar, erken ik wel dat hij een actief parlementslid is.
Toch wil ik jullie ff laten binnenkijken in gewoontes en geplogendheden die daarover bestaan. Het is namelijk niet voor de hand liggend dat je als lid van de meerderheid wetsvoorstellen indient. Heel wat zaken zijn reeds afgesproken bij een regeringsvorming en zijn dan ook opgenomen in een regeerakkoord. In principe dien je als lid van de meerderheid dan ook enkel voorstellen in die niet zijn afgesproken. Dan nog weeg je af of je geen splijtzwam indient, of je bespreekt het met je partijgenoten-ministers. Denk bv. aan het wetsvoorstel van Annelies Storms over de uitbreiding van het ouderschapsverlof dat door de regering in Raversijde werd overgenomen.
Als oppositielid heb je daar natuurlijk allemaal geen rekening mee te houden.
En of Geert zal zetelen in het Vlaams Parlement, daar wil ik nog wel wat geld op inzetten. Ik geloof het immers niet, en met mij heel wat collega's (ook NVA'ers...). Dacht je anders dat Jan Loones zomaar eerste opvolger is in West-Vlaanderen?

Wat heeft Geert gedaan om uw vertrouwen te beschamen?

Als eerste democratisch verkozen voorzitter van de VU hebben jullie hem kapot gemaakt.

Daarna hebben jullie hem uit de partij willen zetten omdat hij, terrecht, tegen het Lambermont gestemd heeft.

Van Bertje kan ik wel ietd heel anders schrijven. Voor wie moesten de partijstatuten aangepast worden (een ex voorzitter van de VU mag de eerste jaren geen minister worden)?

De waarheid heeft z'n rechten.

Creativo
25 maart 2004, 21:14
Sommige mensen leven echt wel in het verleden. Denkt u daarmee veel stemmen te halen op 13 juni?

Hendrik GORIS
25 maart 2004, 21:18
Zou het niet kunnen dat de heer Roegiers zich baseert op feiten eerder dan op het onbetrouwbare gedrag van zijn oud-voorzitter? Of is dat hetzelfde? Bourgeois is namelijk een man die alle spiritisten afdoet als overlopers, postjespakkers en platte opportunisten; een man die geen enkele kans onbenut laat om het sp.a-spirit-kartel (inclusief de kartelgedachte op zich) te verguizen en de NVA uit te roepen als énige rechtmatige erfgenaam van de VU (iets wat spirit trouwnes nooit heeft willen doen uit respect voor de keuze van vroegere medestanders); een man die alle gemaakte afspraken na de splitsing schaamteloos opblaast; die een eerste poging tot kartelvorming met de CD&V laat springen om financiële redenen, er vervolgens zelf via een amendement voor zorgt dat hij via de wet op partijfinanciering 27 miljoen binnenrijft en opeens wél voor de kartelgedachte gewonnen blijkt en twee dagen later enthousiast met de CD&V in zee gaat. Over plat opportunisme gesproken: liegen, bedriegen en met de wind meedraaien uit puur eigenbelang, dat laatse lijkt dan ook het enige pure aan die man.

Zeeeeer inhoudelijk.

Ik baseer me op feiten.
1.Het vreemdelingenstemrecht is voor uw partij een belangrijke verwezenlijking.
2.De splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde is wel nodig en eerlijk en enz., maar we moeten er nog een beetje mee wachten.

Geef me eens 1 bewezen citaat waarbij Geert zoveel kwaads vertelt over "alle spiritisten"? Alle? Er is door anderen wel met veel meer modder gegooid en ik vind dat Geert zich openbaar steeds zeer beheerst gedragen heeft tegenover B.A te B. bijvoorbeeld. Iets wat u alvast niet schijnt te kunnen.

Voor de rest heeft het inderdaad geen zin tegen mekaar op te roepen wie de grootste flamingant is. Geen woorden maar daden. En liefst niet alleen vanuit de oppositie, maar ook vanuit de regering. Misschien is Geert Bourgeois daarom wel zo onbetrouwbaar voor jullie? Hij vond vanuit de regering Vlaanderen toch nog het belangrijkste en weigerde toe te geven op belangrijke zaken. Jullie vinden blijkbaar een oeroude Vlaamse eis zoals de splitsing van BHV niet meer zo belangrijk, misschien is het zelfs een "fetisj", het is jullie goed recht.

Ik stel daarop de vraag eens eerlijk te zeggen of SPIRIT nu voor belgië is, ongeveer zoals het nu bestaat (federalisme) of voor een veel verder doorgedreven bondstaat (confederalisme)?

Ik krijg geen antwoord van uw kopman, nochtans alhier afgekondigd en ook de eerste dag in deze draad eventjes aanwezig. In de plaats daarvan komen enkele mensen wat haatdragend verdraaien en verdachtmaken, niet gehinderd door veel kennis of geheugen.

Mvg,
h

Creativo
25 maart 2004, 21:25
Ik stel daarop de vraag eens eerlijk te zeggen of SPIRIT nu voor belgië is, zoals het nu bestaat (federalisme)?

Hier is toch al afdoende op geantwoord door Jan?

Zie: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=12106