PDA

View Full Version : Inkrimpingen budget volwassenenonderwijs


Anonymous
22 maart 2004, 10:30
Vindt u dit verantwoord? Onderwijs van werkzoekenden moet toch een prioriteit zijn denk ik zo, en aangezien bij de VDAB ellenlange wachtlijsten zijn en je na een aantal maanden vanzelf wordt uitgeschreven voor de opleiding waar je op wacht..... is de enige kans nog het volwassenenonderwijs, en daar wordt dan maar weer eens duchtig in gesnoeid. Dank u paars.... :evil:

Xnorf
22 maart 2004, 22:01
*BUMP* :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Xnorf
23 maart 2004, 21:51
Annick!! Antwoord es , die topic staat hier wel voor he ... das nu seffes al 3 dagen geleden

Annick De Ridder
23 maart 2004, 23:32
Hé zeg sorry hoor doe mijn best ! Maarten had mij gezegd uurtje per dag, maar denk dat ik los boven de kaap van de twee uren zit :? :?

Gaan jullie trouwens OOIT slapen ??


Ben niet op de hoogte van inkrimpingen van het budget voor volwassenenonderwijs. Ik vind het alleszins super belangrijk : er zijn namelijk massa's vacatures enerzijds, en een veel te grote pool werklozen anderzijds, en het bindmiddel tussen beide is volgens mij onderwijs.

We moeten vraag en aanbod dringend op elkaar afstemmen. Of opleiding nu wordt voorzien door VDAB, of door privaat initiatief, doet er voor mij eigenl minder toe, als het aanbod maar volstaat.

Prioriteit dus, volgens mij.

Maarten Malaise
23 maart 2004, 23:43
Annick!! Antwoord es , die topic staat hier wel voor he ... das nu seffes al 3 dagen geleden

Een beetje geduld, aub. Er zijn werkelijk teveel vragen om alles meteen te beantwoorden. Geef de politici wat tijd.

Maarten

Bobke
24 maart 2004, 00:08
Vindt u dit verantwoord? Onderwijs van werkzoekenden moet toch een prioriteit zijn denk ik zo, en aangezien bij de VDAB ellenlange wachtlijsten zijn en je na een aantal maanden vanzelf wordt uitgeschreven voor de opleiding waar je op wacht..... is de enige kans nog het volwassenenonderwijs, en daar wordt dan maar weer eens duchtig in gesnoeid. Dank u paars.... :evil:
Dat volwassenen onderwijs lijkt mij een bron van misbruiken.
Waarom de bedrijven zelf niet inschakelen om dat onderwijs te geven ?
In dat geval worden enkel opleidingen gegeven in richtingen war behoefte aan is en geen lessen koken of ballerina voor metsers.

Rudi Dierick
24 maart 2004, 00:43
Beste, ik ken er ook niet details van. En ook onze eigenste minsiter hoogstwaarschijnlijk nog minder. uw partijgenote beweerde enkele weken geleden nog dat het budget voor bijna 2500 leerlingen tweedekansonderwijs zowat 162 miljoen Euro per jaar bedraagt.

Reken zelf maar eens uit hoeveel privé-leraars u daarvan per leerling voor de avond kan voorzien. Deze dame (mie VoddePop moet dus brlijkbaar nog dringend leren rekenen en tellen, en daarna mag u proberen haar uit te leggen dat we ondertussen al even met de Euro rekenen en niet meer met oude frankskes.

Sorry dat ik het hier even héél gemeen formuleer, maar zo'n grove onwetendheid van onze excellentie van onderwijs, dat slaat toch wel alle zekeringen door. Niet?

Die hier bekritiseerde verlaging van het budget volwassenonderwijs lijkt me dus perfect te passen in een beleid van ondertussen reeds een paar decennia totale desinteresse en mishandeling van deze onderwijsvormen, genre OSp (Onderwijs voor Sociale Promotie), en zovele andere. En dan maar jammeren dat onze bedrijven onvoldoende geschoolde medewerkers vinden, dat er terug méér en meer functionele analfabeten blijken te zijn, ...
Hé zeg sorry hoor doe mijn best ! Maarten had mij gezegd uurtje per dag, maar denk dat ik los boven de kaap van de twee uren zit :? :?

Gaan jullie trouwens OOIT slapen ??


Ben niet op de hoogte van inkrimpingen van het budget voor volwassenenonderwijs. Ik vind het alleszins super belangrijk : er zijn namelijk massa's vacatures enerzijds, en een veel te grote pool werklozen anderzijds, en het bindmiddel tussen beide is volgens mij onderwijs.

We moeten vraag en aanbod dringend op elkaar afstemmen. Of opleiding nu wordt voorzien door VDAB, of door privaat initiatief, doet er voor mij eigenl minder toe, als het aanbod maar volstaat.

Prioriteit dus, volgens mij.

Xnorf
24 maart 2004, 00:55
Hé zeg sorry hoor doe mijn best ! Maarten had mij gezegd uurtje per dag, maar denk dat ik los boven de kaap van de twee uren zit :? :?

Gaan jullie trouwens OOIT slapen ??


Ben niet op de hoogte van inkrimpingen van het budget voor volwassenenonderwijs. Ik vind het alleszins super belangrijk : er zijn namelijk massa's vacatures enerzijds, en een veel te grote pool werklozen anderzijds, en het bindmiddel tussen beide is volgens mij onderwijs.

We moeten vraag en aanbod dringend op elkaar afstemmen. Of opleiding nu wordt voorzien door VDAB, of door privaat initiatief, doet er voor mij eigenl minder toe, als het aanbod maar volstaat.

Prioriteit dus, volgens mij.


nu heb ik tenminste mijn antwoord wel direct :lol: in elk geval klopt dit bericht want er is intussen al een petitie die deze inkrimpingen aanklaagt gestart binnen de sector.

Het Skill Effect
24 maart 2004, 13:01
Hé zeg sorry hoor doe mijn best ! Maarten had mij gezegd uurtje per dag, maar denk dat ik los boven de kaap van de twee uren zit :? :?

Gaan jullie trouwens OOIT slapen ??


Slapen is tijdverlies, Annick. :wink:

Ik heb gelukkig geduld in overvloed.

jeanblanquart
24 maart 2004, 14:03
Beste, ik ken er ook niet details van. En ook onze eigenste minsiter hoogstwaarschijnlijk nog minder. uw partijgenote beweerde enkele weken geleden nog dat het budget voor bijna 2500 leerlingen tweedekansonderwijs zowat 162 miljoen Euro per jaar bedraagt.

Reken zelf maar eens uit hoeveel privé-leraars u daarvan per leerling voor de avond kan voorzien. Deze dame (mie VoddePop moet dus brlijkbaar nog dringend leren rekenen en tellen, en daarna mag u proberen haar uit te leggen dat we ondertussen al even met de Euro rekenen en niet meer met oude frankskes.

Sorry dat ik het hier even héél gemeen formuleer, maar zo'n grove onwetendheid van onze excellentie van onderwijs, dat slaat toch wel alle zekeringen door. Niet?

Die hier bekritiseerde verlaging van het budget volwassenonderwijs lijkt me dus perfect te passen in een beleid van ondertussen reeds een paar decennia totale desinteresse en mishandeling van deze onderwijsvormen, genre OSp (Onderwijs voor Sociale Promotie), en zovele andere. En dan maar jammeren dat onze bedrijven onvoldoende geschoolde medewerkers vinden, dat er terug méér en meer functionele analfabeten blijken te zijn, ...
Hé zeg sorry hoor doe mijn best ! Maarten had mij gezegd uurtje per dag, maar denk dat ik los boven de kaap van de twee uren zit :? :?

Gaan jullie trouwens OOIT slapen ??


Ben niet op de hoogte van inkrimpingen van het budget voor volwassenenonderwijs. Ik vind het alleszins super belangrijk : er zijn namelijk massa's vacatures enerzijds, en een veel te grote pool werklozen anderzijds, en het bindmiddel tussen beide is volgens mij onderwijs.

We moeten vraag en aanbod dringend op elkaar afstemmen. Of opleiding nu wordt voorzien door VDAB, of door privaat initiatief, doet er voor mij eigenl minder toe, als het aanbod maar volstaat.

Prioriteit dus, volgens mij.

Wel even opletten; het grootste deel van de volwasseneductie situeert zich in de sociaal-culturele sector en wordt dan ook bediend door een andere minister dan die van onderwijs. Het reguliere onderwijs enerzijds en de volwassenvorming zijn twee verschillende werelden, ook al zijn er raakvlakken en grijze zones (zo beschouw ik het hoger onderwijs eveneens als volwasseneducatie, wat echter zijn implicaties heeft naar de evolutie daarvan: meer sociaal-kritisch gericht dan arbeidsmarktgeoriënteerd...)

Ik ben absoluut gekant tegen onderwijs of vorming door bedrijven aangezien hun finaliteit (wist maken) fundamenteel indruist tegen de agogische filosofie die voilwasseneducatie zou moeten hebben: het ontwikkelen van elkeen tot een historisch-kritische en autonoom denkend individu dat zijn eigen capaciteiten bovendien maximaal kan benutten.

Dat het bedrijfsleven nood heeft aan meer aangepaste arbeidskrachten is ten eerste niet nieuw (was al zo ten tijden van het Fordisme in de VSA, rond 1920...) en ten tweede hebben bedrijven ALTIJD aan 'on-the-job-training' gedaan (is een conditio sine qua non om te blijven functioneren). d emeeste van die jobtraining houden daarenboven niet veel meer in dan uitleg geven en huposakee, de erknemer is vertrokken....Ook collega's doen mee aan de training!

ik pleit dan ook, als doctor in de agogische wetenchappen, voor het opblazen van de nauwe bruggen tussen (hoger) onderwijs en arbeidsmarkt in die zin dat de doorstroming van afgestudeerden naar de arbeidsmarkt altijd vanzelf is gegaan (de werkloosheid is enkel te wijten aan het feit dat de bedrijven maximale winst tegen minimale investering willen maken; anders zou je de werkloosheid onder hoog opgeleiden niet kunnen verklaren... q.e.d.)

De meeste arbeidsplaatsen behoeven weinig training en dit beetje wordt al sinds mensenheugnis door de werkgever verstrekt (en kost NIETS aangezien het enkel om informatieverstrekking gaat door iemand die sowieso al betaald is door het bedrijf...)...

Kortom, we moeten het onderijs en de volwasseneducatie helemaal niet aanpassen aan de eisen van de privébedrijven aangezien zij arbeidskrachten nodig hebben (en niet omgekeerd) en dus niets te eisen hebben; bovendien hebben zij onz eplaneet naar de verdoemenis geholpen en om dit alsnog recht te zetten hebben we heel veel kritisch opgeleide mensen nodig!