PDA

View Full Version : Welke zijn de prioriteiten van Spirit?


Anonymous
22 maart 2004, 12:45
Ik heb in het kort wel wat gelezen over uw congres; maar zou u zo vriendelijk willen zijn even de prioriteiten voor uw partij uit te leggen.

Wat mij persoonlijk ook interesseert:
-Is Vlaamse onafhankelijkheid een doel voor Spirit? Indien niet: een verdere federalisering en in welke domeinen?
-Vindt Spirit dat de monarchie in België moet verdwijnen?

Jasper
22 maart 2004, 12:46
Ik heb in het kort wel wat gelezen over uw congres; maar zou u zo vriendelijk willen zijn even de prioriteiten voor uw partij uit te leggen.

Wat mij persoonlijk ook interesseert:
-Is Vlaamse onafhankelijkheid een doel voor Spirit? Indien niet: een verdere federalisering en in welke domeinen?
-Vindt Spirit dat de monarchie in België moet verdwijnen?

Deze vraag werd dus gesteld door Jasper; verkeerd knopje gedrukt :oops: :oops:

Jan Roegiers
22 maart 2004, 13:39
UIt de Beginselverklaring van Spirit:

m.b.t. onafhankelijkheid en confederalisme:
“Op korte termijn moet Vlaanderen alle bevoegdheden kunnen uitoefenen die het nodig heeft om een harmonische samenleving uit te bouwen. Vlaanderen en Wallonië beslissen samen welke bevoegdheden gezamenlijk worden uitgeoefend. Op Belgisch niveau kiest Spirit dus resoluut voor het confederaal model. Op het vlak van de sociale zekerheid moet op korte termijn een zelfde sokkel van sociale rechten voor Vlaanderen en Wallonië gegarandeerd worden, zoals ze op langere termijn in gans Europa zou moeten gelden; de financiering gebeurt volgens het principe van de interpersoonlijke solidariteit, de besteding van de middelen is een gemeenschapsbevoegdheid. Overigens wordt de solidariteit volgens objectieve criteria interregionaal geregeld.”

m.b.t. monarchie:
"Radicale democratie betekent ook dat macht gecontroleerd en gelegitimeerd wordt door alle burgers. Wij pleiten voor de afschaffing van de monarchie en van alle adelijke titels."

Jasper
22 maart 2004, 17:26
Wat de punten staatsstructuur en monarchie betreft, staat Spirit dus niet zover van de standpunten van N-VA en Vlaams Blok?

Bruno*
22 maart 2004, 17:54
Nu gaat hij zeggen dat Spirit een andere, interculturele invulling heeft van die zaken.

rainman
22 maart 2004, 20:47
de financiering gebeurt volgens het principe van de interpersoonlijke solidariteit, de besteding van de middelen is een gemeenschapsbevoegdheid.

De geldtransfers van Vlaanderen naar Wallonië interesseren jullie dus niet. Het feit dat er de Waalse regering niet verplicht kan worden om werk te creëren met dit geld of duurzame projecten op te starten nog minder. Wallonië zal dus een bodemloze put blijven. Moet de Vlaming dan blijven opdraaien voor de wanpraktijken van de PS?

Zou het is niet zinvol zijn om naast solidariteit in de kosten, ook eens solidariteit in de opbrengsten te vragen? Of bent u door het kartel met de SPa zo laag gevallen dat Spirit ook al niet meer is weg te slagen bij de hielen van Di Rupo. :roll:

Jan Roegiers
22 maart 2004, 22:39
Fijn dat Bruno al weet wat ik ga zeggen... Ik ken een partij die haar leuze in die zin heeft: "Wij zeggen wat u denkt" (maar da's niet de BEB).
Serieus. Ik denk dat er een fundamenteel verschil is in de opvattingen van Spirit en die van NVA en Blok. Waar wij uitgaan van solidariteit (denk aan de toespraak van Els Van Weert over het Solidariteitspact met Wallonië), spreken NVA en Blok van diefstal ("U betaalt jaarlijks een auto aan Wallonië").
Wij erkennen dus dat Wallonië recht heeft op Vlaamse solidariteit. En wij vragen ook naar objectieve parameters.

rainman
22 maart 2004, 22:51
Wat zijn wij verschuldigd aan Wallonië?

Is het de schuld van Vlaanderen dat de Waalse economie scheef draait? Is dat niet het resultaat van het "sociaal" beleid?

Is het niet zo dat enige tijd terug, toen de Waalse industrie op volle toeren draaide, zij Vlaanderen hebben laten creperen en dat er toen van solidariteit geen sprake was?

Jasper
22 maart 2004, 23:33
Fijn dat Bruno al weet wat ik ga zeggen... Ik ken een partij die haar leuze in die zin heeft: "Wij zeggen wat u denkt" (maar da's niet de BEB).
Serieus. Ik denk dat er een fundamenteel verschil is in de opvattingen van Spirit en die van NVA en Blok. Waar wij uitgaan van solidariteit (denk aan de toespraak van Els Van Weert over het Solidariteitspact met Wallonië), spreken NVA en Blok van diefstal ("U betaalt jaarlijks een auto aan Wallonië").
Wij erkennen dus dat Wallonië recht heeft op Vlaamse solidariteit. En wij vragen ook naar objectieve parameters.

Akkoord, solidariteit stopt niet bij de taalgrens. Maar dat zegt ook de N-VA hoor.

De objectieve parameters waarover u spreekt, kunnen het best onder controle komen door de sociale zekerheid te splitsen.

De transferts, voortkomen uit solidariteit mogen echter niet geïnstitutionaliseerd worden. En dat is wat vandaag gebeurt.

Ik begrijp best dat een Waalse werklozen omwille van fabriekssluiting, daar ook niet om gevraagd heeft, en zeker niet met het ideel rondloopt van "we zullen het dan wel in Vlaanderen gaan halen".

Maar het sociaal-economisch klimaat en de organisatie van de economie zijn totaal anders. Laat Wallonië zijn sociale zekerheid beheren, wij zullen de Vlaamse beheren, en solidariteit over de grenzen daar ben ik mee akkoord.

Knipp
24 maart 2004, 08:55
Laat Wallonië zijn sociale zekerheid beheren, wij zullen de Vlaamse beheren, en solidariteit over de grenzen daar ben ik mee akkoord.

En Brussel de Brusselse ??

Wat vreemd dat nooit wordt gesproken over de sociale transfer naar Brussel ...

Jasper
24 maart 2004, 12:45
In mijn concept maakt Brussel integraal deel uit van een zelfstandige Vlaamse staat.

Zolang dit nog niet verwezenlijkt is moet de sociale zekerheid gesplitst worden per gewest; en Brussel is, zeer tegen mijn zin, een "gewest", moet dus zijn eigen sociale zekerheid beheren.

En zolang de sociale zekerheid nog niet gesplitst is, moeten er zo veel mogelijk bevoegdheden naar de gewesten worden overgeheveld.

Rudi Dierick
25 maart 2004, 00:13
UIt de Beginselverklaring van Spirit:

m.b.t. onafhankelijkheid en confederalisme:
“Op korte termijn moet Vlaanderen alle bevoegdheden kunnen uitoefenen die het nodig heeft om een harmonische samenleving uit te bouwen. Vlaanderen en Wallonië beslissen samen welke bevoegdheden gezamenlijk worden uitgeoefend. ...."

Dit betekent dus dat voor SPIRIT het Vlaams parlement de facto soevereine bevoegdheden mpoet krijgen: het moet imemrs bepalen wat het zelf wetgevend wil regelen, en wat we nog samen met de Walen wileln doen. Dit is zeker een duidelijk, opbouwend en overtuigend standpunt.

Herman Desmedt ©HD
25 maart 2004, 08:33
...
Dit betekent dus dat voor SPIRIT het Vlaams parlement de facto soevereine bevoegdheden mpoet krijgen: het moet imemrs bepalen wat het zelf wetgevend wil regelen, en wat we nog samen met de Walen wileln doen. Dit is zeker een duidelijk, opbouwend en overtuigend standpunt.

Ja, maar ik vrees dat daarvoor nog vele Eurootjes naar 't zuiden van 't land zullen moeten stromen.

ZwerG
26 maart 2004, 00:40
Waar wij uitgaan van solidariteit (denk aan de toespraak van Els Van Weert over het Solidariteitspact met Wallonië), spreken NVA en Blok van diefstal ("U betaalt jaarlijks een auto aan Wallonië").


Wel hieruit blijkt duidelijk dat solidariteit voor SPIRIT gelijk staat aan sinterklaasje spelen ... wanneer gaat Vlaanderen daar iets voor terug krijgen ? Of "de gewesten"? Het blijft nog altijd geld pompen in een bodemloze put ... misschien kan dat geplaatst worden onder de noemer ontwikkelingshulp?

Ach begrijp nog altijd niet hoe deze bende ooit uit de VU is gekomen...

Yort
27 maart 2004, 22:42
@ Jan Roegiers

En is de SP.A dan de meest geschikte partij om de standpunten wat betreft de Vlaamse bevoegdheden en de monarchie te verwezenlijken?

Knipp
28 maart 2004, 05:06
Wij erkennen dus dat Wallonië recht heeft op Vlaamse solidariteit. En wij vragen ook naar objectieve parameters.

Objectieve cijfers zijn natuurlijk nog geen objectieve parameters,
maar je moet ergens beginnen ...

Patrick Dewael heeft ergens in 2003 een studie bestelt bij Abafin,
die met objectieve cijfers over de transfer zou moeten komen.
Die studie zou moeten af zijn 'voorjaar 2004'.

Te volgen dus.

Bron :
http://www.vlaamsparlement.be/p3app/htmlpages/vp/Pdf/20032004/beknopt/beknop10.pdf

cyrus_v2000
29 maart 2004, 13:13
Ik zou nu wel eens willen weten hoeveel het werkelijk is. Wachten op de studie dus! Maar in hoeverre dat het weer objectief gaat zijn...

Trouwens, de prioriteiten liggen in ieder geval niet op het antwoorden op dit forum :lol: