PDA

View Full Version : Staatshervorming


AdrianHealey
4 juli 2008, 21:19
Beste,

Het is natuurlijk onfair om u te verwijten wat anderen hebben gedaan. Dat zal ik ook niet doen, maar ik zou wel graag uw visie op een bepaalde gebeurtenis weten.

Als ik het goed voor heb, heeft het kartel gewonnen met (o.a.) een belofte voor een (grote) staatshervorming. Of dit nodig is, laat ik hier in het midden. (Zelf zou ik inderdaad zeggen dat een bepaalde homogenisering van bevoegdheden ten goede zou komen van, vooral, Wallonië en dus, a fortiori ook Vlaanderen.) Nu, voor deze staatshervorming is er een 2/3de meerderheid nodig, zoals u wel weet.

Wat we ondertussen hebben bereikt is (1) de PS in de regering en (2) geen staatshervorming. En, ik zou zelfs durven zeggen, (3) geen uitzicht op een (redelijke) staatshervorming.

Was het sop de kool wel waard?
Was het niet, bijvoorbeeld, beter geweest om eerst te regeren zonder de PS en hen er pas bij te nemen als ze, bijvoorbeeld, een staatshervorming steunden (waar ze waarschijnlijk in ruil wel wat extra cadeautjes zouden willen, maar dat is dan een trade off die gemaakt kan worden.) Of misschien zelfs de PS tout court niet?

Persoonlijk vind ik een regering zonder staatshervorming belangrijker dan een regering met staatshervorming én met de PS. Maar zoals nu de kaarten staan, is de keuze echter - denk ik - een regering mét de PS en zonder staatshervorming. Wat, volgens mij, de allerslechtste combinatie was.

Wat denkt u?

Mr. Orange
4 juli 2008, 23:03
Wat is de mening van de NVA om andere VL Nat. partijen in de onderhandelingen te betrekken omtrent de staatshervorming?

CLAESSENS Joris
11 juli 2008, 15:32
Beste,

Het is natuurlijk onfair om u te verwijten wat anderen hebben gedaan. Dat zal ik ook niet doen, maar ik zou wel graag uw visie op een bepaalde gebeurtenis weten.

Als ik het goed voor heb, heeft het kartel gewonnen met (o.a.) een belofte voor een (grote) staatshervorming. Of dit nodig is, laat ik hier in het midden. (Zelf zou ik inderdaad zeggen dat een bepaalde homogenisering van bevoegdheden ten goede zou komen van, vooral, Wallonië en dus, a fortiori ook Vlaanderen.) Nu, voor deze staatshervorming is er een 2/3de meerderheid nodig, zoals u wel weet.

Wat we ondertussen hebben bereikt is (1) de PS in de regering en (2) geen staatshervorming. En, ik zou zelfs durven zeggen, (3) geen uitzicht op een (redelijke) staatshervorming.



Wat denkt u?

Bas? Ba'aasje? Kom eens hier! Waar is ons Basje?
Nee, ons brave Basje komt niet.
Zou hij weer bij de buren zitten?:lol:

vlijmscherp
11 juli 2008, 22:21
Bas? Ba'aasje? Kom eens hier! Waar is ons Basje?
Nee, ons brave Basje komt niet.
Zou hij weer bij de buren zitten?:lol:


en waarom maak jij jezelf hier belachelijk??

Jong N-VA'er
11 juli 2008, 23:22
Bas? Ba'aasje? Kom eens hier! Waar is ons Basje?
Nee, ons brave Basje komt niet.
Zou hij weer bij de buren zitten?:lol:

Op een Vlaamse Feestdag zitten de mensen normaal niet de hele dag voor hun computer;-)

Bas Luyten
12 juli 2008, 23:18
Beste,

Het is natuurlijk onfair om u te verwijten wat anderen hebben gedaan. Dat zal ik ook niet doen, maar ik zou wel graag uw visie op een bepaalde gebeurtenis weten.

Als ik het goed voor heb, heeft het kartel gewonnen met (o.a.) een belofte voor een (grote) staatshervorming. Of dit nodig is, laat ik hier in het midden. (Zelf zou ik inderdaad zeggen dat een bepaalde homogenisering van bevoegdheden ten goede zou komen van, vooral, Wallonië en dus, a fortiori ook Vlaanderen.) Nu, voor deze staatshervorming is er een 2/3de meerderheid nodig, zoals u wel weet.

Wat we ondertussen hebben bereikt is (1) de PS in de regering en (2) geen staatshervorming. En, ik zou zelfs durven zeggen, (3) geen uitzicht op een (redelijke) staatshervorming.

Was het sop de kool wel waard?
Was het niet, bijvoorbeeld, beter geweest om eerst te regeren zonder de PS en hen er pas bij te nemen als ze, bijvoorbeeld, een staatshervorming steunden (waar ze waarschijnlijk in ruil wel wat extra cadeautjes zouden willen, maar dat is dan een trade off die gemaakt kan worden.) Of misschien zelfs de PS tout court niet?

Persoonlijk vind ik een regering zonder staatshervorming belangrijker dan een regering met staatshervorming én met de PS. Maar zoals nu de kaarten staan, is de keuze echter - denk ik - een regering mét de PS en zonder staatshervorming. Wat, volgens mij, de allerslechtste combinatie was.

Wat denkt u?



Dit is natuurlijk een probleem dat ons al lang bezig houdt. De eerste keuze die men maakt is op welke wijze men aan politiek wil doen. Grosso modo heeft men hier twee opties: de handen vuil maken of aan de kant blijven roepen dat al de rest het niet goed doet. De N-VA kiest zonder twijfel voor de eerste werkwijze.
De tweede keuze is het middel. Hoe gaan we dit aanpakken? Zijn we groot genoeg? Hebben we natuurlijke partners? Op dat ogenblik hebben wij ervoor gekozen te fungeren als zweeppartij. Met een beperkt stemmenaantal jagen we een grotere partij vooruit. Met de CD&V hebben we een goed verstandshuwelijk afgesloten ondersteund met een duidelijk programma. Op het ogenblik dat het resultaat er is en je moet het inititatief nemen om de boel te leiden heb je opnieuw heel wat keuzes te maken. We hebben gewonen met de belofte van een grote staatshervorming. Iets waar we al dag in dag uit aan werken via het Vlaamse niveau. Ik heb bij andere topics al verwezen naar realisaties van de N-VA, voornamelijk vanuit het Vlaams Parlement. Federaal ligt dit heel anders. De kaarten lagen dusdanig dat het niet evident was om langs weerszijden van de taalgrens een meerderheid te vinden, die dan bij voorkeur ook nog eenvoudig kon uitgebreid worden tot 2/3de. U kent wellicht het verhaal van oranje-blauw. Ik zou hier natuurlijk een boompje kunnen opzetten over de verhoudingen tussen de Franstalige partijen, de Vlaamse partijen en hun verhoudingen onderling, maar dat zou ons veel te ver brengen. Kort samengevat: je blokkeert zowat in iedere situatie. Ecolo wil niet met de N-VA, niemand wil met het VB, Reynders wil enkel als CDh aan boord komt,...
Wil dit zeggen dat we het niet moeten proberen? Ik denk dat we niet anders konden. De N-VA heeft steeds haar voorbehoud kenbaar gemaakt. Vandaar dat we ook niet in de regering zitten. Voor de CD&V ligt dit iets anders als 'bestuurspartij'. Dat zij de handschoen hebben opgenomen en dat ze trachten een oplossing te zoeken is zeer moedig. Persoonlijk was ik geen voorstander van een instap van CD&V in de regering, maar ik snap er ook de noodzaak van. De Vlaamse onafhankelijkheid zal nooit bereikt worden door een revolutie, een petitie, wachten tot het VB 50% van de zitjes heeft in het parlement,...
Het laatste politieke jaar hebben we op andere fronten wel winst geboekt: het failliet van de NV België is duidelijk aangetoond, de Franstaligen tonen meer en maar waarover het hen te doen is en (misschien nog het belangrijkste) er is een radicalisering van de publieke opinie. Vlaanderen heeft nooit zo positief gestaan t.o.v. meer eigen bevoegdheden en onafhankelijkheid. Dit is een realisatie van het Vlaams kartel. Op één jaar tijd hebben wij gedaan waar het VB nooit in geslaagd is. Dit is een grote verdienste.

Hoe moet het nu verder? Ik geloof al lang dat er niets in huis komt van een politiek akkoord over de staatshervorming. Ook niet over BHV. Volgens mij zal BHV gewoon de parlementaire weg volgen en definitief gestemd worden net voor 2010. De staathervorming? Dat weet ik niet. Komt er een regimecrisis, dan kunnen er nieuwe verkiezingen komen - maar die gaan het ook niet oplossen - of zijn de Franstaligen op dat ogenblik toch bereid om toegevingen te doen (als ze zien dat de gevolgen anders nog groter zouden zijn)? Ik kijk samen met u uit naar begin volgende week. Dan zou stilaan toch iets duidelijk moeten worden... Eén ding is zeker, als Leterme zich aan de kartelafspraken houdt en niet met een halfslachtig compromis tracht aan te blijven, dan hebben we woord gehouden. We hebben alles geprobeerd om een staatshervorming te krijgen, maar aangezien we afhangen van andere partners om dit te realiseren moet het verwijt aan hen gemaakt worden. Wat er ook gebeurt de komende dagen, die belofte blijft.. alleen kan de methodiek wel veranderen...

AdrianHealey
13 juli 2008, 00:45
Danku voor uw genuanceerd & uitgebreid antwoord.

daiwa
13 juli 2008, 00:48
, niemand wil met het VB,

Op één jaar tijd hebben wij gedaan waar het VB nooit in geslaagd is.



Een atleet zijn benen bijeen binden en dan kritiek geven dat hij zijn 100 meter niet in 10 seconden liep.....:roll:

CLAESSENS Joris
13 juli 2008, 23:28
Met een beperkt stemmenaantal jagen we een grotere partij vooruit. We hebben gewonen met de belofte van een grote staatshervorming. Ik heb bij andere topics al verwezen naar realisaties van de N-VA, voornamelijk vanuit het Vlaams Parlement. Ecolo wil niet met de N-VA, niemand wil met het VB, Reynders wil enkel als CDh aan boord komt,...
Wil dit zeggen dat we het niet moeten proberen? Ik denk dat we niet anders konden. De Vlaamse onafhankelijkheid zal nooit bereikt worden door een revolutie, een petitie, wachten tot het VB 50% van de zitjes heeft in het parlement,...
Het laatste politieke jaar hebben we op andere fronten wel winst geboekt: Dit is een realisatie van het Vlaams kartel. Op één jaar tijd hebben wij gedaan waar het VB nooit in geslaagd is. Dit is een grote verdienste.



:roll::roll::roll:

Het enige waar jullie in geslaagd zijn is om postjeswille de Vlaamse zaak te bemoeilijken.
Bij LDD hebben zich al verstandige mensen en een groot deel van de rechtse basis uitgesproken om niet langer mee te spelen in het linkse cordonverhaal vanwege de kruimels.
Bij het NVA beperkt zich dit (voorlopig) tot een deel van de basis.
Geen wonder wanneer er alleen Bart-cloons aan de bak kunnen komen...

Maar van mensen met een Bourgeois-mentaliteit kan je ook moeilijk anders verwachten.:twisted::twisted::twisted:

Herinner je je nog hoe een bepaald idool van jou bezwoer bij alles wat hem heilig was nooit in een regering te stappen zonder het vervuld zijn van bepaalde voorwaarden?
Proficiat, de geschiedenis herhaalt zich.

Benieuwd hoe lang het gaat duren voor jullie naar een andere achterban moeten gaan zoeken nu de ogen van jullie kiespubliek opengaan.
Ga jij ook persoonlijk op bezoek gaan bij de Grijze Wolven?

Insano
14 juli 2008, 00:39
Bas? Ba'aasje? Kom eens hier! Waar is ons Basje?
Nee, ons brave Basje komt niet.
Zou hij weer bij de buren zitten?:lol:Een beetje respect tonen mag ook wel :|