PDA

View Full Version : Hereniging Vlaanderen en Nederland


LiberaalNL
5 juli 2008, 12:27
Bent u voorstander van een hereniging van Nederland en Vlaanderen?

lukke
5 juli 2008, 15:38
Dat is voor mij een eenvoudige vraag, ja ik ben voorstander van Grootnederland. Mijn moeder was een vlaamse maar woonde in Nederland, ze woonde in Zeeuws-Vlaanderen.....dus ik ben van zelfsprekend voor een hereniging met nederland....in mijn jeugd ben ik belgicistisch opgevoed en in mijn volwassen jaren belgisch gezind geweest. Als ik op verlof geweest ben over de grens, heb ik eens een foute uitlating gedaan , Willem van Oranje werd bij mij in de lagere school als een landverrader bestempeld en ik nam dat aan....maar mijn familie gaf mij terecht een flinke terechtwijzing.
Ik heb later wel beter geleerd en werd op mijn latere jaren overtuigd heel-nederlander. Naar mijn oordeel was de splitsing destijds veroorzaakt door de godsdiensttwisten, mijn dorp in het Waasland was destijds ook protestant, zoals ook Gent, de contrareformatie bracht ons terug tot het katholiek geloof en ook leerde o.a. Kardinaal Mercier ons indertijd , "la belgqique sera latine ou ne sera pas." Dat was een aanval tegen onze Nederlandse afkomst en werd teniet gedaan door de strijd van onze voorouders o.a. Gezelle( een familielid van mij), maar laat ons niet vergeten dat Nederland met zijn gelovigen voor een meerderheid katholiek geworden is, dus geen reden meer om nog verder strijd te maken.....
Dat die overtuiging van mij niet hals over kop veld zal winnen , daarmee ben ik accoord, maar een Europa der volkeren staat er voor om terug te keren en Vlaanderen en Nederland zal geleidelijk terug neer elkaar toe groeien, wij horen teveel tesamen....
Luke

Sinistra
6 juli 2008, 22:51
... maar laat ons niet vergeten dat Nederland met zijn gelovigen voor een meerderheid katholiek geworden is, dus geen reden meer om nog verder strijd te maken.....


Het katholicisme moet inboeten voor het evangelicaal Christendom. Zelfs in Limburg stemt men al voor de Christenunie. Vlamingen zijn veel te verfranst om bij Nederland te horen. Laat dat maar gewoon apart, het is zo al moeilijk genoeg.

Jaani_Dushman
7 juli 2008, 00:05
Een bijkomende vraag.
Is er ook plaats voor een autonoom Wallonië in die Nederlandse eenmaking?

Bas Luyten
7 juli 2008, 13:41
Bent u voorstander van een hereniging van Nederland en Vlaanderen?

Hoe meer ik hierover lees, hoe meer ik begrijp dat een hereniging -uit historische overwegingen- geen absurd idee is.
Persoonlijk ben ik er niet helemaal uit, maar ik neig toch naar het antwoord 'nee'.

We hebben met elkaar ongelofelijk veel raakvlakken, maar door de eeuwen heen zijn ook enorme verschillen ontstaan. Recente peilingen tonen vaak hetzelfde aan: zij zien ons liever komen dan wij hen.
N-VA hanteert in al haar standpunten het subsidiariteitsprincipe. Je bestuurt vanop het niveau dat hier het beste voor geschikt is. Bij een hereniging met Nederland zouden er op dat vlak wel eens ongewenste gevolgen kunnen ontstaan. We hebben een andere beleidscultuur, een sterke autonomie,.. wat toch in tegenstelling staat met een staat die voor een groot deel centraal bestuurd wordt.


Een (voortgezette) intense samenwerking met Nederland, meer dan met andere landen, lijkt me echter wel wenselijk.

Bas Luyten
7 juli 2008, 13:46
Een bijkomende vraag.
Is er ook plaats voor een autonoom Wallonië in die Nederlandse eenmaking?

Eenvoudig antwoord: neen.

Eenmaking veronderstelt gemeenschappelijk punten op vlak van cultuur, economische belangen, onderwijs...
Het verschil met 'Romaanse' cultuur is te groot. Op die manier vergroten we het huidige belgische probleem tot de hele 'Nederlanden'.

Het antwoord zit in uw vraag zelf: u spreekt van een autonoom Wallonië waardoor het de facto niet opgenomen kan zijn in een 'eenmaking'.
Natuurlijk is een intense samenwerking met Wallonië nodig, maar dit kan altijd op basis van verdragen en andere overeenkomsten.

DebianFox
7 juli 2008, 14:11
Een (voortgezette) intense samenwerking met Nederland, meer dan met andere landen, lijkt me echter wel wenselijk.

Wat dacht u van een hernieuwde confederatie (statenbond) met Nederland en Vlaanderen als onafhankelijke deelstaten?

Op deze manier blijft Vlaanderen soeverein en kan er zelf geregeld worden welke bevoegdheden naar de confederatie gaan, verder kan een confederatief verdrag zowel door Vlaanderen als door Nederland eenzijdig opgezegd worden. ;)

Dit lijkt mij toch een interessante piste, en ik prefereer het toch boven een unitaire staatsstructuur in het geval van een hereniging met Nederland.

DebianFox
8 juli 2008, 17:40
Wat dacht u van een hernieuwde confederatie (statenbond) met Nederland en Vlaanderen als onafhankelijke deelstaten?

Op deze manier blijft Vlaanderen soeverein en kan er zelf geregeld worden welke bevoegdheden naar de confederatie gaan, verder kan een confederatief verdrag zowel door Vlaanderen als door Nederland eenzijdig opgezegd worden. ;)

Dit lijkt mij toch een interessante piste, en ik prefereer het toch boven een unitaire staatsstructuur in het geval van een hereniging met Nederland.

Hopelijk krijg ik hier nog antwoord op.

Bas Luyten
10 juli 2008, 17:29
Wat dacht u van een hernieuwde confederatie (statenbond) met Nederland en Vlaanderen als onafhankelijke deelstaten?

Op deze manier blijft Vlaanderen soeverein en kan er zelf geregeld worden welke bevoegdheden naar de confederatie gaan, verder kan een confederatief verdrag zowel door Vlaanderen als door Nederland eenzijdig opgezegd worden. ;)

Dit lijkt mij toch een interessante piste, en ik prefereer het toch boven een unitaire staatsstructuur in het geval van een hereniging met Nederland.


Het is inderdaad een interessante denkpiste, maar ik krijg nogal snel het gevoel 'what's in a name'. De denkoefening die u voorlegt heeft ook mijn voorkeur op een unitaire staatsstructuur, moést het ooit zo ver komen. Als twee staten bereid zijn om intensief samen te werken dan is de gekozen formule bijzaak. Of dit nu via een confederatie gerealiseerd wordt of via verdragen, het resultaat op het terrein zou hetzelfde moeten zijn.
Rekening houdend met Europa en een vrij autonome werking van lokale besturen zie ik niet meteen de meerwaarde van een confederatie. We zouden het ene tussenniveau inruilen voor het andere, met het risico dat we dan ook weer 'oplossingen' krijgen die nooit echt goed zijn voor beide regio's (of deelstaten van de confederatie, zoals u wilt). Dit zou ook ingaan tegen het door ons steeds gehanteerde subsidiariteitsprincipe. De beleidsniveau's moeten niet gecreëerd worden omwille van het bestuurlijk niveau, maar enkel uit het oogpunt van het nut dat het kan hebben. Momenteel ben ik er niet van overtuigd dat zo'n confederaal niveau een meerwaarde kan bieden die er nu niet is. Met het recent hernieuwde BeNeLux-verdrag, Europa, talrijke verdragen,.. denk ik dat we kunnen spreken van een nauwe samenwerking.