PDA

View Full Version : Jahjah de nieuwe held


Barki
10 december 2002, 15:06
:angel: idd een nieuwe engel is ons landje binnengevlogen, maar niet alleen een engel ook een held en "bijna" een martelaar.

De nieuwe held heeft het hele moslimgedoe helemaal losgeweekt.

De meeste migranten moslims aanzien hem als een verlosser die hen mogelijkerwijze naar de hoogste plaatsjes kan catapulteren.

Zelfs de "Jaja's kinderen" in de scholen proberen met de anderen niet moslim leerlingen te praten maar vooral te overtuigen en er grotendeels misschien nog in te lukken.

De "Jaja's volwassenen" worden nu plotsling (?) ontvangen door de hoge instanties in Brussel om hun vorderingen op tafel te leggen.
En of ze die krijgen, wie twijfelt daaraan ?

Multicultureel en verdraagzaam zijn is eveneens, zo schijnt het, hun slogan maar proberen hun fundamentalistische cultuur te behouden dat zijn hun voorstellen, dat is wat ze onze regering proberen voor te houden.

Zonder Jahjah zouden ze daar niet geraakt zijn en we zijn nog niet ten einde wanneer ze hun nieuwe partij AEL zullen opstarten met de hulp van een paar andere partijen om aan de verkiezingen deel te nemen.

Zij wensen eveneens hun zetels in het parlement, senaat maar vooral de gemeenten te kunnen bezetten om hun uiteindelijk doel te bereiken.

Gaan onze politici zich weer eens de strop rond de hals laten leggen ?
Wat denk je ?

Is Belgie nog Belgie, hoef je daar nog aan te twijfelen ik denk dat we een andere naam gaan moeten kiezen zoiets als "Leefgeldland".

Ik ben geen racist al zou dat in deze context kunnen gedacht worden, maar ik geef gewoon mijn mening te kennen dat ik persoonlijk tegen deze mensen niets heb, maar wel dat ze ons mettertijd eveneens, al zij het dan gedeeltelijk, zullen regeren en ons mogelijkerwijze meesleuren in een tijdperk waar we in de verste verte niet aan gedacht hebben.

Voor mij is dat geen discriminatie maar wanneer zij bekwaam zijn beleidsfuncties uit te oefenen ben ik voorstander dat ze dat gaan doen waar het werkelijk nodig is nl in hun eigen land!

Ik vind Belgie heeft zijn eigen partijen en hoeft geen partijen van vreemde origine, ook dat is voor de migranten integratie zich in de Belgische partijen in te leven.

Ik stel mij even voor dat ik in één van de moslimlanden zou gaan moeien met hun politiek, je moet nog opletten wanneer je een foto neemt of je wordt al vastgehouden (meegemaakt).

Jörgen Noens
10 december 2002, 15:09
Barki,

Ik ben geen racist al zou dat in deze context kunnen gedacht worden, maar ik geef gewoon mijn mening te kennen dat ik persoonlijk tegen deze mensen niets heb, maar wel dat ze ons mettertijd eveneens, al zij het dan gedeeltelijk, zullen regeren en ons mogelijkerwijze meesleuren in een tijdperk waar we in de verste verte niet aan gedacht hebben.


Inderdaad, zoiets vaststellen en "durven" luidop zeggen is geen racisme maar realisme! Je bent dan ook geen racist, maar een realist! Welkom bij de realisten!

Jörgen Noens

Barki
10 december 2002, 15:29
Barki,

Ik ben geen racist al zou dat in deze context kunnen gedacht worden, maar ik geef gewoon mijn mening te kennen dat ik persoonlijk tegen deze mensen niets heb, maar wel dat ze ons mettertijd eveneens, al zij het dan gedeeltelijk, zullen regeren en ons mogelijkerwijze meesleuren in een tijdperk waar we in de verste verte niet aan gedacht hebben.


Inderdaad, zoiets vaststellen en "durven" luidop zeggen is geen racisme maar realisme! Je bent dan ook geen racist, maar een realist! Welkom bij de realisten!

Jörgen Noens

Idd Jörgen, ik ben steeds realistisch ingesteld maar wanneer je zo'n nota's durft schrijven wordt je vlug als een racist aangevoeld en dat is helemaal niet waar.
Maar je moet even de toekomst ook onder ogen durven zien.

1991 We kregen een rijkdom van culturen in Belgie. Wij moesten ons ineens verdraagzaam en multicultereel zijn.
Tien jaar later zien de politici dat er toch ergens iets is mislopen daartegenover wat geld heeft het al gekost ? Maak maar een paar rekensommetjes.

rector
10 december 2002, 16:42
Beste

Je stelling heeft veel goede punten, maar is niet helemaal juist, er zijn veel migranten gekeerd tegen Jahjah en zijn denkwijze. Het gaat hier om bepaalde groepen, niet om een volledige gemeenschap.

Jahjah maakt lafhartig misbruik van situaties voor eigenbelang en populariteit, naïeve jonge mensen steunen hem daar in. Doch zijn er vele allochtonen onder de Belgen met een nuchtere kijk op zaken gekant tegen Jahjah en zijn uitspraken.

Partijen zoals "AEL" bestaan alleen maar als er een charismatische leider is, eens deze wegvalt dan valt de partij uiteen. Dat is (bijna) altijd zo, er zijn in het verleden genoeg voorbeelden van te geven.

“Zij wensen eveneens hun zetels in het parlement, senaat maar vooral de gemeenten te kunnen bezetten om hun uiteindelijk doel te bereiken.”

Van mij mogen ze zetelen en een partij oprichten, zolang ze democratisch gekozen en bekwaam zijn. Maar daar moeten ze wel genoeg stemmen voor vinden, denk je dat ze die zullen halen? Misschien met véél geluk op gemeentelijk vlak 1 of 2 zitjes. Ik betwijfel echt of ze ooit in het parlement of senaat (bezinningskamer) zullen geraken. En is dat wel zo, dan ben ik zeker dat zijn denkwijze genegeerd zal worden.

Abou Jahjah is een lijkenpikker.

Weet je wat het rare is, niet mijn uitspraak maar van een oudere Marokkaanse vriend A.M van me die in Antwerpen woont.

Groeten

Rector

Jan van den Berghe
10 december 2002, 16:50
Je stelling heeft veel goede punten, maar is niet helemaal juist, er zijn veel migranten gekeerd tegen Jahjah en zijn denkwijze. Het gaat hier om bepaalde groepen, niet om een volledige gemeenschap.

"Veel migranten." Wie zegt er dat? Waar zijn de cijfers van een grote enquête onder de moslimgemeenschap van België over dit onderwerp???

De politiek correcte VRT haastte zich om enkele moslims ten tonele te voeren die het niet met Jahjah eens waren. Nochtans uitten de meesten slechts in bijzonder voorzichtige bewoordingen kritiek, terwijl er eentje zelfs stelde dat de voorstellen van Jahjah nu niet aan de orde waren, maar later misschien wel. En over een of andere excuustruus hoeven we het niet te hebben: die vertegenwoordigen slechts zichzelf en de partij die ze vertegenwoordigen.

Hoe men het ook keert of draait Jahjahs denkbeelden vinden een vruchtbare grond waar ze blijkbaar wel gedijen, wat dan ook betekent dat er al een bepaalde houding tegenover het Westen en tegenover onze maatschappij latent of uitgesproken in de moslimgemeenschap leefde. Jahjah komt immers niet uit de lucht gevallen.

Jan van den Berghe
10 december 2002, 16:54
Jahjah maakt lafhartig misbruik van situaties voor eigenbelang en populariteit, naïeve jonge mensen steunen hem daar in. Doch zijn er vele allochtonen onder de Belgen met een nuchtere kijk op zaken gekant tegen Jahjah en zijn uitspraken.

Daar gaan we weer met dat "veel". En dat "onder de Belgen" doet me trouwens ook de wenkbrauwen fronsen: heel veel moslims zijn helemaal geen Belgen maar hebben nog steeds de nationaliteit van hun ouders, en diegenen die het kregen toegeworpen bezitten in veel gevallen nog steeds de andere (dubbele nationaliteit, wat veel voorkomt onder Marokkanen).

De toetssteen van de populariteit van Jahjah en zijn invloed op de Arabische moslimgemeenschap zullen de verkiezingen. Eens kijken of de politiek correcten dan nog zullen beweren dat hij maar een kleine aanhang heeft. Er bestaat zoiets als de "téléphone arabe" zoals ze in Brussel zeggen, en ik kan u nu al verzekeren dat het aantal stemmen voor Jahjah de stoutste verwachtingen zullen overtreffen (indien hij tenminste zich kandidaat stelt).

namrof
10 december 2002, 17:07
ge gelooft toch zelf niet wat ge zegt.
bent u gebrainwasht en door wie?

rector
10 december 2002, 17:08
Maak eens 1 reactie waar je op alles reageert en neem rustig de tijd,
Als ik vanavond terug ben zal ik reageren

groeten

Rector

Jan van den Berghe
10 december 2002, 17:12
Maak eens 1 reactie waar je op alles reageert

Dat hoeft niet. Er zijn sommige punten die ik in een discussie altijd uitsplits omdat dit me nodig of wenselijk lijkt.

Jan van den Berghe
10 december 2002, 17:13
ge gelooft toch zelf niet wat ge zegt.
bent u gebrainwasht en door wie?

Wat is er dan zo ongeloofwaardig als ik u vragen mag?

namrof
10 december 2002, 17:40
te veel emotie en te weinig feiten

Jan van den Berghe
10 december 2002, 17:44
te veel emotie en te weinig feiten

Wees een beetje duidelijker, daar u zich tot nu toe beperkt tot nietszeggende algemeenheden: waar zit het gemis aan feiten, waar zit de emotie in datgene wat ik geschreven heb?

namrof
10 december 2002, 18:14
lees uw eigen teksten - en stipt aan in een kleur wat feiten zijn en in een ander kleur wat veronderstellingen zijn en u zult merken dat u ferm in de wolken zit
vriendelijk groeten

Txarli
10 december 2002, 18:16
Zeg, hou nu toch eens op met aan die man zoveel aandacht te schenken. Geef hem geen forum en daarmee uit.

namrof
10 december 2002, 18:41
dank vioor het democratisch gehalte van uw stelling

Sven_DP
10 december 2002, 18:50
Persoonlijk vind ik dat JahJah zich kandidaat mag stellen voor de verkiezingen voor zover hij geen strafbare feiten gepleegd heeft, in binnen- en buitenland, in een recent en iets minder recent verleden.

Hij heeft naar mijn mening ook het recht om te vragen en te eisen wat hij wil, zoals iedereen in een democratie.

Uiteraard heeft een land eveneens het recht al dan niet rekening te houden met deze eisen, net zoals een land vrij is om nationaliteiten toe te kennen en nadien weer af te nemen, als blijkt dat er een loopje met de werkelijkheid zou genomen zijn.

Jan van den Berghe
10 december 2002, 18:52
lees uw eigen teksten - en stipt aan in een kleur wat feiten zijn en in een ander kleur wat veronderstellingen zijn en u zult merken dat u ferm in de wolken zit
vriendelijk groeten

Kortom, u beschuldigt me wel van allerlei dingen, maar u bent niet in staat (of daartoe ontbreekt u de moed) hierop in te gaan en concreet te zeggen wat er schort.

Dan is er ook geen discussie mogelijk en lijkt het me niet wenselijk een discussie te starten. Onthoud u dan liever van commentaar.

Barki
10 december 2002, 19:29
Beste

Je stelling heeft veel goede punten, maar is niet helemaal juist, er zijn veel migranten gekeerd tegen Jahjah en zijn denkwijze. Het gaat hier om bepaalde groepen, niet om een volledige gemeenschap.

Jahjah maakt lafhartig misbruik van situaties voor eigenbelang en populariteit, naïeve jonge mensen steunen hem daar in. Doch zijn er vele allochtonen onder de Belgen met een nuchtere kijk op zaken gekant tegen Jahjah en zijn uitspraken.

Partijen zoals "AEL" bestaan alleen maar als er een charismatische leider is, eens deze wegvalt dan valt de partij uiteen. Dat is (bijna) altijd zo, er zijn in het verleden genoeg voorbeelden van te geven.

“Zij wensen eveneens hun zetels in het parlement, senaat maar vooral de gemeenten te kunnen bezetten om hun uiteindelijk doel te bereiken.”

Van mij mogen ze zetelen en een partij oprichten, zolang ze democratisch gekozen en bekwaam zijn. Maar daar moeten ze wel genoeg stemmen voor vinden, denk je dat ze die zullen halen? Misschien met véél geluk op gemeentelijk vlak 1 of 2 zitjes. Ik betwijfel echt of ze ooit in het parlement of senaat (bezinningskamer) zullen geraken. En is dat wel zo, dan ben ik zeker dat zijn denkwijze genegeerd zal worden.

Abou Jahjah is een lijkenpikker.

Weet je wat het rare is, niet mijn uitspraak maar van een oudere Marokkaanse vriend A.M van me die in Antwerpen woont.

Groeten

Rector

Rector

Nee ik heb niet gezegd dat het de hele gemeenschap is maar weL een groot gedeelte aan groepen moslims maar ook Belgen die hij mee heeft.

Een charismatisch leider moet er inderdaad zijn of de boel valt uiteen. Denk je dat ?
Dat Jahjah hier alleen gedropt is ? Daar geloof ik niet in, er zijn reeds veel "gekloonde" Jahjah's die opgeleid zijn om verder zijn eventuele zijn taak over te nemen doch men moet met iets en iemand beginnen niet?

Ik vind dat de AEL moet verboden worden.

Als men Belg of Vlaming wil zijn heeft men zich aan onze democratie te houden en er geen Arabische partijen gaan bij te sleuren.

AEL = Arabische Europese Liga. Arabië ligt grotendeels in Afrika wel daar horen die mensen thuis om hun politiek systeem dan te verbeteren maar niet hier !

namrof
10 december 2002, 19:35
ik beschuldig u helemaal niet - lees mijn teksten met aandacht.
ik zeg alleen dat wat u schrijjft - op niets is gesteund. en dus niet relevant.

Thomas
10 december 2002, 20:01
Barki, als je de AEL verbiedt, verplaats je volgens mij het probleem. Je slaagt daarmee nieuwe wonden, want je neemt de enige stem weg van de de voordien stemlozen. Je bestrijdt dan enkel de symptomen van een onderhuids levende frustratie. Je verdooft de schreeuwende pijn, maar heelt niet de wonden. Ik geloof oprecht dat allereerst geluisterd moet worden naar wat achter het 'radicale geroep' steekt. (Ook bij het Vlaams Blok). Volgens mij is elk radicalisme een 'schreeuwen om aandacht voor iets dat fundamenteler is dan waar men het eigenlijk over heeft'. De oplossing hoeft niet radicaal te zijn: luisteren. Naar welk een verbittering eruit schreeuwt.

Barki
11 december 2002, 00:33
Barki, als je de AEL verbiedt, verplaats je volgens mij het probleem. Je slaagt daarmee nieuwe wonden, want je neemt de enige stem weg van de de voordien stemlozen. Je bestrijdt dan enkel de symptomen van een onderhuids levende frustratie. Je verdooft de schreeuwende pijn, maar heelt niet de wonden. Ik geloof oprecht dat allereerst geluisterd moet worden naar wat achter het 'radicale geroep' steekt. (Ook bij het Vlaams Blok). Volgens mij is elk radicalisme een 'schreeuwen om aandacht voor iets dat fundamenteler is dan waar men het eigenlijk over heeft'. De oplossing hoeft niet radicaal te zijn: luisteren. Naar welk een verbittering eruit schreeuwt.

Thomas,

Ik verplaats geen problemen, de AEL hoeft gewoon niet te bestaan. Ik wens ook geen nieuwe wonden te slagen.

Deze mensen, moslims die Belg geworden zijn, dienen zich gewoon te integreren en daarvoor zijn er Belgische partijen.

Naar de migranten kan ook geluisterd worden zonder dat er een partij dient opgericht te worden met Arabisch - Islamitische tinten, hetgeen momenteel gebeurd.

Dat er moet geluisterd worden naar hun problemen en trachten de frustraties op te lossen lijkt mij de oplossing maar dan wel door de Belgische democratie, hier hoeven daarvoor geen Arabische invloeden, zoals een AEL voor ingezet te worden.

Het probleem is dat er velen een dubbele nationaliteit bezitten maar hier wel als Belg willen leven met al de voordelen vandien, akkoord, maar van hun oorspronkelijke mentaliteit willen zij niet af en dat is geen integratie.

Wanneer zij hun cultuur willen beleven kan dat eventueel in een verenigingsleven maar niet onder de noemer van een partij.

Eigenlijk wensen zij (AEL)hun fundamentele oorsprong te behouden, uit te voeren maar ook te verspreiden en dat mag men niet tollereren.

Jahjah is op het voorplan gekomen en is nu hun voorman
die de wensen kenbaar maakt en onze democratie op menig vlak afkeurt.
Daarbij komt nog het godsdienstig probleem van de Islam die ze absoluut wensen te behouden en zelfs verder willen uitbreiden.

rector
11 december 2002, 00:34
Wel ik kom regelmatig in Antwerpen en heb contact met een aantal allochtonen. In het verleden heb ik met allochtonen van verscheidene afkomst samengewerkt. Dus ik denk dat ik ervaringshalve wel zelf een beeld mag vormen hierover.

De grondwet Art. 25
De drukpers is vrij; de censuur kan nooit worden ingevoerd; geen borgstelling kan worden geëist van de schrijvers, uitgevers of drukkers.
Wanneer de schrijver bekend is en zijn woonplaats in België heeft, kan de uitgever, de drukker of de verspreider niet worden vervolgd.

In werkelijkheid is dit echter niet zo. Als je even zoekt vind je artikels waar leden uit de betaalde politieke wereld de pers aan banden leggen en zeggen wat wel en niet gepubliceerd mag worden. Dus die politieke correctheid van de VRT mag je wel vergeten. Verder gaat het hier om een interview, wederom niet om een gemeenschap. Natuurlijk zal Jahjah gevoelige punten gebruiken om mensen te lokken, maar mag ik vragen welke partij dat niet doet?

Veralgemenen is niet goed, er zijn grotere verschillen dan je denkt. Volgens mij zie je Jahjah als een bedreiging, ik zie hem eerder als individu die zich populair wil maken ten koste van anderen. Nu wakkert zijn vlam aan maar ze zal doven.

Mag ik u één ding duidelijk maken, moslim zijn is NIET rasgebonden, er zijn WEL veel Belgen die moslim zijn. Islamieten zijn moslims en moslims kunnen Belgen, Chinezen, Italianen etc… zijn. Een Marokkaan is dus niet persé moslim maar kan ook Christen zijn. Islam bestaat uit verscheidene takken zoals wij katholieke, protestante, anglicaanse etc. hebben. Dus niet elke moslim is een fundamentalist.

Dan die dubbele nationaliteit, als ik in Amerika ga wonen moet ik dan persé Amerikaan worden? Of mag ik nog Belg blijven, bekijk het eens vanuit een ander perspectief. Ik (of u) ga in Amerika werken om meer geld te verdienen. Na 20 jaar wil ik (of u) terugkomen om in eigen land te verblijven, heeft u daar iets op tegen dat ik dan Belg wens te blijven in Amerika en elk jaar een visum vraag?

Dit is geen negatieve kritiek maar u maakt veel veronderstellingen, ik ook trouwens maar ik denk dat een sceptische kijk op die zaken meer effect heeft.

Hier zijn cijfers…

Sinds 1830 heeft België zowel Immigratie- als emigratie golven gekend. Wist je dat ertussen 1830 en 1940 ongeveer 250.000 belgen naar noord- en Latijns Amerika vertrokken? In 1846 telde reeds 2% van de bevolking als vreemdeling, in 1910 3,5% dit waren vooral Nederlanders, Fransen en Duitsers. In 1930 3,9% en in 1947 4,3%. Rond 1930 kwamen ongeveer 30.000 Italianen, 50.000 polen en enkele duizenden Tsjechen, Joegoslaven, Hongaren en Roemenen (oorlog). In 1936 kende de Belgische economie een opflakkering waardoor in 1937 1/5 van de mensen die in de steenkoolmijnen werkten vreemdeling waren. In 1946 werd in Rome een Belgisch - Italiaans Protocol getekend waarbij 50.000 Italianen en 22.000 polen naar België kwamen. Ze waren immers goedkope werkkrachten… Veiligheidsmaatregelen waren een dode letter, looneisen waren een grap, daarom waren de vreemdelingen onmisbaar. “Charbonnage du bois du Cazier” 262 doden. In 1969 schonk België als diplomatiek gabaar aan de Arabische wereld het gebouw van islamitische en cultureel centrum te Brussel. Vanaf toen werd de Islamitische eredienst erkend. Sinds 1974 was er jegens de economie een volledige immigratiestop die nog steeds van kracht is. In 1981 is reeds 36,5% van de vreemdelingen in België geboren. In 1981 8,9% van de bevolking is vreemdeling. In 1991 9%

Hiermee valt ineens het fabeltje weg dat Wallonië geld heeft gegeven aan Vlaanderen via de steenkoolmijnen begin 1900. Dat is dikke zever, men maakt misbruik van het feit dat veel mensen hun geschiedenis niet kennen.

Je kan dus best elke uitspraak beter met een korreltje zout nemen, ook de pers. Het is niet omdat iets in de pers is verschenen dat het daarom daadwerkelijk ook altijd zo is.

Vriendelijke groeten

Rector

rector
11 december 2002, 01:02
Beste Barki

Je verdraait mijn woorden, ik zei: “Partijen zoals "AEL" bestaan alleen maar als er een charismatische leider is, eens deze wegvalt dan valt de partij uiteen. Dat is (bijna) altijd zo, er zijn in het verleden genoeg voorbeelden van te geven.” Niet dat er een charismatische leider moet zijn.

Wat versta jij onder “onze democratie”? Hoe kan je AEL verbieden?

GW
Art. 11
Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden. Te dien einde waarborgen de wet en het decreet inzonderheid de rechten en vrijheden van de ideologische en filosofische minderheden.

Art. 12
De vrijheid van de persoon is gewaarborgd.
Niemand kan worden vervolgd dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.
Behalve bij ontdekking op heterdaad kan niemand worden aangehouden dan krachtens een met redenen omkleed bevel van de rechter, dat moet worden betekend bij de aanhouding of uiterlijk binnen vierentwintig uren.

Art. 19

De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd.

Art. 20

Niemand kan worden gedwongen op enigerlei wijze deel te nemen aan handelingen en aan plechtigheden van een eredienst of de rustdagen ervan te onderhouden.

Art. 21

De Staat heeft niet het recht zich te bemoeien met de benoeming of de installatie der bedienaren van enige eredienst of hun te verbieden briefwisseling te houden met hun overheid en de akten van deze overheid openbaar te maken, onverminderd, in laatstgenoemd geval, de gewone aansprakelijkheid inzake drukpers en openbaarmaking.

Het burgerlijk huwelijk moet altijd aan de huwelijksinzegening voorafgaan, behoudens de uitzonderingen door de wet te stellen, indien daartoe redenen zijn.

Chauvinisme is een welgekende term, ik ben tegen extremisme in elke vorm. Figuren zoals Jahjah keur ik af en de manier waarop ze te werk gaan ook. Maar ieder heeft recht op vrije meningsuiting. Willen zij absoluut een partij oprichten mij best maar of die lang gaat bestaan…

Vriendelijke groeten

Rector

Barki
11 december 2002, 01:44
Beste Barki

Je verdraait mijn woorden, ik zei: “Partijen zoals "AEL" bestaan alleen maar als er een charismatische leider is, eens deze wegvalt dan valt de partij uiteen. Dat is (bijna) altijd zo, er zijn in het verleden genoeg voorbeelden van te geven.” Niet dat er een charismatische leider moet zijn.

Wat versta jij onder “onze democratie”? Hoe kan je AEL verbieden?

GW
Art. 11
Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden. Te dien einde waarborgen de wet en het decreet inzonderheid de rechten en vrijheden van de ideologische en filosofische minderheden.

Art. 12
De vrijheid van de persoon is gewaarborgd.
Niemand kan worden vervolgd dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.
Behalve bij ontdekking op heterdaad kan niemand worden aangehouden dan krachtens een met redenen omkleed bevel van de rechter, dat moet worden betekend bij de aanhouding of uiterlijk binnen vierentwintig uren.

Art. 19

De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd.

Art. 20

Niemand kan worden gedwongen op enigerlei wijze deel te nemen aan handelingen en aan plechtigheden van een eredienst of de rustdagen ervan te onderhouden.

Art. 21

De Staat heeft niet het recht zich te bemoeien met de benoeming of de installatie der bedienaren van enige eredienst of hun te verbieden briefwisseling te houden met hun overheid en de akten van deze overheid openbaar te maken, onverminderd, in laatstgenoemd geval, de gewone aansprakelijkheid inzake drukpers en openbaarmaking.

Het burgerlijk huwelijk moet altijd aan de huwelijksinzegening voorafgaan, behoudens de uitzonderingen door de wet te stellen, indien daartoe redenen zijn.

Chauvinisme is een welgekende term, ik ben tegen extremisme in elke vorm. Figuren zoals Jahjah keur ik af en de manier waarop ze te werk gaan ook. Maar ieder heeft recht op vrije meningsuiting. Willen zij absoluut een partij oprichten mij best maar of die lang gaat bestaan…

Vriendelijke groeten

Rector

Rector,

Inderdaad heb je het anders vermeld en heb je geschreven als er een charismatische leider is en eens deze wegvalt dat de partij uiteenvalt.

Sorry het was niet mijn bedoeling je woorden te verdraaien.

Ik bedoelde dat er dus wel momenteel een charismatische leider is die men Jahjah noemt. Dat de mogelijkheid bestaat dat de AEL kan deelnemen aan de verkiezingen dat is zeker, doch daarop heb ik mij willen uitspreken.

Dat de moslims niet alleen onder de Marikanen te zoeken zijn weet ik ook evenals dat ik ze ook grotendeels niet veroordeel want velen menen het goed.

Ik weet ook dat in onze democratie iedere rechtmatige burger zijn mening mag uiten en evenveel rechten heeft als ik.

Nietegenstaande dank voor uw ganse uitleg.

Maar wat ik hier neerschreef is mijn persoonlijke mening. Dat ik daar weinig kan aandoen, wie ben ik om dat tegen te spreken.

Doch waar ik zeker van ben is dat er velen zijn die mijn schrijven zullen delen en hetzelfde denken.

mvg

Dirk Ruebens
11 december 2002, 02:14
Ik heb net alle artikels en reacties gelezen en wil er toch direct enkele opmerkingen aan toevoegen.

Eerst en vooral wil ik er toch de nadruk opleggen dat we geen "belgen" maar Vlamingen zijn en dat er geen "belgische cultuur" bestaat. Sommigen vragen zich af "of belgie nog belgie is" en of we geen andere naam moeten gaan kiezen en waar is de "belgische democratie gebleven?"

Welnu, ik denk dat men bij elke discussie duidelijk moet zijn en laten we alvast beginnen met een kat een kat te noemen. We zijn wereldburgers, Europeanen, Vlamingen en (ik alvast) ook Gentenaars. Maar geen belgen, want er bestaat geen belgische taal, cultuur, gewoontes,... en volk.

Multi-cultuur bestaat evenmin, anders was er geen integratie nodig. Je spreekt de ene keer Nederlands, Frans of Spaans (ik noem maar wat), maar je spreekt nooit een multitaal.
De ene keer eet je frieten met Vlaamse stoverij en de andere keer eet je chinees, nog een beetje later eet je misschien een hamburger, maar alles in één keer en alles door elkaar......

AEL is idd een partij met "Arabisch-islamitische tinten", ze roepen op om zich niet te integreren en daar ben ik natuurlijk tegen. Maar is het niet zo dat migrantenstemrecht eigenlijk ook oproept om zich niet te integreren, of is dat niet politiek correct om dat te zeggen?

Vrije meningsuiting laat het AEL toe om hun gedachten te uiten. En vrije meninguiting mag niet verboden worden, dit is geen democratie waardig. Maar we mogen er ons wel tegen verzetten.
En dankzij de AEL is de eis om integratie (van alle vreemdelingen, ook Europeanen) opnieuw niet meer racistisch. Daarvoor ben ik ze dankbaar en ik hoop dat de politici eindelijk eens gaan inzien dat Vlaanderen Vlaams is en VLAAMS WIL BLIJVEN.

baloogha
12 december 2002, 17:06
Barki, als je de AEL verbiedt, verplaats je volgens mij het probleem. Je slaagt daarmee nieuwe wonden, want je neemt de enige stem weg van de de voordien stemlozen. Je bestrijdt dan enkel de symptomen van een onderhuids levende frustratie. Je verdooft de schreeuwende pijn, maar heelt niet de wonden. Ik geloof oprecht dat allereerst geluisterd moet worden naar wat achter het 'radicale geroep' steekt. (Ook bij het Vlaams Blok). Volgens mij is elk radicalisme een 'schreeuwen om aandacht voor iets dat fundamenteler is dan waar men het eigenlijk over heeft'. De oplossing hoeft niet radicaal te zijn: luisteren. Naar welk een verbittering eruit schreeuwt.


Dit vind ik een zeer verstandige analyse, we moeten allemaal terug leren luisteren naar elkaar en dan onze koppen bij elkaar steken en op basis van feiten naar oplossingen zoeken.

Barki
13 december 2002, 13:08
Barki, als je de AEL verbiedt, verplaats je volgens mij het probleem. Je slaagt daarmee nieuwe wonden, want je neemt de enige stem weg van de de voordien stemlozen. Je bestrijdt dan enkel de symptomen van een onderhuids levende frustratie. Je verdooft de schreeuwende pijn, maar heelt niet de wonden. Ik geloof oprecht dat allereerst geluisterd moet worden naar wat achter het 'radicale geroep' steekt. (Ook bij het Vlaams Blok). Volgens mij is elk radicalisme een 'schreeuwen om aandacht voor iets dat fundamenteler is dan waar men het eigenlijk over heeft'. De oplossing hoeft niet radicaal te zijn: luisteren. Naar welk een verbittering eruit schreeuwt.

Dit vind ik een zeer verstandige analyse, we moeten allemaal terug leren luisteren naar elkaar en dan onze koppen bij elkaar steken en op basis van feiten naar oplossingen zoeken.

Jaaaaaren hoor ik van verschillende zijden frustraties hier en daar, onderhuidse symptomen, schreeuwende pijn, verbittering, luisteren, verdraagzaamheid, multiculturele rijkdom en ga zo maar door.

Maar met wat zijn jullie bezig, mensen die zich willen integreren doen dat en dat zijn er heel wat, anderen wensen het gewoon niet en zijn koppig dat is al.
Precies dat jullie met kleine babytjes bezig zijn, neen het zijn grote mensen die wel weten wat goed en slecht is.

Supe®Staaf
13 december 2002, 13:12
Ik verplaats geen problemen, de AEL hoeft gewoon niet te bestaan. Ik wens ook geen nieuwe wonden te slagen.
Gelijk heb je!
Samen opdoeken met het vlaams blok.
Deze extremisten staan niet zover van mekaar af als menigeen wel denkt!

Guyce Palyas
13 december 2002, 13:34
Samen opdoeken met het vlaams blok.
Deze extremisten staan niet zover van mekaar af als menigeen wel denkt!

Nogmaals de dooddoener gelanceerd door De SP-a uit frustratie omdat Abou Jahjah en Achmed Azzus bedankt hebben voor de eer te figureren op de SPA-lijsten als excuus voor het onbestaande allochtonenbeleid van deze partij.

Vlaams Blok en AEL hebben hoogd-stens één ding gemeen en dat is hun radicalisme, verder NIETS.

AEL is voor 'eigen volk OOK', Vlaams Blok voor 'eigen volk eerst', m.a.w. AEL wenst gelijke behandeling, Vlaams Blok eist voorkeursbehandeling.

AEL wenst het recht op de beleving van de eigen arabisch-berberse-moslim cultuur in de praktijk, en ontzegt geen enkele andere groep (autochtoon - joods -afrikaans enz.) hetzelfde recht. Vlaams Blok eist 'assimileren' of 'buiten'.

AEL staat voor democratie met eerbiediging van de rechten van minderheden, zowel hier als in de Arabische landen, Vlaams Blok lapt minderheidsrechten azan zijn laars.

AEL verdedigt de gelijkwaardigheid van alle culturen, Vlaams Blok proclameert de superioriteit van de Westerse boven de andere culturen.

Enz., enz.

Als vrijbklijvend parallellen worden getrokken, en nagepraat zou ik toch wel eens willen weten in welke opzichten AEL en Vlaams Blok nog op elkaar lijken?

Supe®Staaf
14 december 2002, 09:17
Samen opdoeken met het vlaams blok.
Deze extremisten staan niet zover van mekaar af als menigeen wel denkt!

Nogmaals de dooddoener gelanceerd door De SP-a uit frustratie omdat Abou Jahjah en Achmed Azzus bedankt hebben voor de eer te figureren op de SPA-lijsten als excuus voor het onbestaande allochtonenbeleid van deze partij.
Waarde Guyce Palyas.
Ik heb met de SP-a geen kersen te eten, met geen enkele partij trouwens.
Ik probeer in die kweddels met AEL en Abu Jahjah gewoon een beetje objectief te blijven.

Wanneer de AEL en haar voormannen gerechtvaardigde eisen stellen zoals:
meer en betere mogelijkheden om de allochtone bevolking te integreren, aan werk te helpen en hun sociale achterstand weg te werken, dan kan ik dat enkel toejuichen.

Wanneer ze echter zoals laatst in Antwerpen
het recht in eigen handen nemen
vandalisme plegen
het proces van iemand op straat maken
patrouilles organiseren
dreigen om massaal de boel kort en klein te slaan

dan ben ik daar allesbehalve van gediend.

Wanneer een moegetergde gefrustreerde belg in aanvaring komt met het gerecht of het repressie-apparaat, dan moet hij zich ongeacht zijn huidskleur, ras of afkomst schikken naar wat van kracht is, totdat een democratische meerderheid eventuele misstanden rechtzet. Dit geld in het kader van de anti-racismewet voor iedereen. Ook dus voor allochtonen, om te vermijden dat we in omgekeerd racisme vervallen.

Hetzelfde geld ook inzake het hier geldende rechtsprincipe, dat iemand onschuldig is totdat zijn schuld bewezen wordt. AEL en aanhang schendt dit principe flagrant wanneer zij, in de plaats van de gerechtelijke instanties hun gang te laten gaan, eventjes vlugvlug gaan uitmaken wanneer een moord al dan niet racistisch is, en standrechterlijk de dader of zijn woonomgeving beginnen te molesteren.

We zijn nog maar pas verlost (dankzij de wet op privémilities) van vlaamse gevechtstroepen (straatvechters en (h)ordediensten van het VMO, TAK en aanverwanten), burgerwachten die hun medemens vrijelijk konden schofferen en terroriseren en meer van die 'georganiseerde' diensten, die eigenlijk enkel in handen van het politieapparaat thuishoren.
Moeten we nu van de kant van het AEL dergelijke zaken goedkeuren? Welnee! Dit zou weerom een vorm van racistische discriminatie zijn.
En spaar me het argument dat dit enkel ter controle van de politie is. Daar is het comité P voor. Jij noch ik, noch AEL-adepten moeten prerogatieven in die materie krijgen.


AEL is voor 'eigen volk OOK', Vlaams Blok voor 'eigen volk eerst', m.a.w. AEL wenst gelijke behandeling, Vlaams Blok eist voorkeursbehandeling.
AEL wenst haar aanhangers dus te beschouwen als een apart volk?
Wat voor onzin is dat?
Ze zijn belgen, en dan genieten ze dezelfde rechten als het hele volk. Op basis van hun andere huidskleur andere rechten eisen is even racistisch als de blokeis om autochtonen eenvoorkeursbehandeling te laten genieten.

AEL wenst het recht op de beleving van de eigen arabisch-berberse-moslim cultuur in de praktijk, en ontzegt geen enkele andere groep (autochtoon - joods -afrikaans enz.) hetzelfde recht. Vlaams Blok eist 'assimileren' of 'buiten'.
De Islaam is een erkende staatsgodsdienst, dus die eis vervalt.
Het blok wil zich zelf niet assimileren met de hedendaagse politieke cultuur, dus ze worden ook terecht buiten het bestuur gehouden. :wink:

Op je overige punten scheelt het inderdaad wel een slok op een borrel, maar je kan niet ontkennen dat er tussen AEL en VB stevige paralellen kunnen getrokken worden, inzake radicalisme, straatterrorisme, lompheid en aggressie tegenover de gemeenschap van de respectieve leiders.

vlaanderen72
21 december 2002, 16:40
waar haal je het toch vandaan! je mag (bij wijze van spreken) god op je blote knieen danken voor het vlaams blok!als de zogezegde democratische partijen het zo uitmuntend hadden gedaan had er geen vlaams blok geweest of nodig geweest en dat we de partij nodig hebben staat buiten kijf!!! de enige partij die tenminste opkomt voor HET EIGEN VOLK EERST!en i v m dyab abou jah jah :hij is naar hier gekomen onder het mom van asielzoeker en dan omdat het feestje niet door ging ,ginghij een schijnhuwelijk aan! een libanees met een dubbele nationaliteit!die niet intigreren wil ,medemoslims opzet (waar hij nu niet al te veel moeite moest voor doen!)want elk excuus is goed om in opstand te komen ! een vierde landstaal wil: het arabisch, de marokanen zien in hem de grote leider, wat hij wel vergeet: dat80%van zn doelgroep berbers, zijn en geen arabisch spreken! maar zich evengoed achter hem scharen want intigratie ho maar t is altijd het zelfde liedje met die moslims,mieke vogels was zo fier om te verkondigen dat er zo veel verschillende nationaliteiten hier aan wezig zijn waarom horen we dan nooit eens iets negatiefs over de joden of chinezen of wat dan ook hier aanwezig ,degenen die hier de kroon spannen zijn toch de moslims dan zeg ik aanpassen of oprotten!hier geboren nou en?dat helpt zelfs nog niet om de taal te kunnen of de regels te accepteren ik zeg steeds als iemand van mijn eigen volk iets uitvreet kan ik het nog niet verdragen waarom dan van een vreemde!nee, ze mogen hier nog duizend jaar zijn ze zullen steeds vreemden zijn voor mij!moslims zijn een onverdraagzame bevolkingsgroep die hier een onvervalste veroveringsdrang aan de dag leggen en het fabeltje :ze zijn niet allemaal zo, daar vlieger je maar mee op!als puntje bij paaltje komt zijn zij het die aan het zelfste zeel zullen trekken. en maar beweren dat het de stoute vlaming is die toch zo onverdraagzaam is en word, wat zou je nu willen!hoeveel moet er nu nog gebeuren eer er ogen zullen opengaan van al die linkse rakkers hier ,als ze met een geweer voor je neus staan? al zie ik het nog gebeuren dat jullie zij aan zij vechten want volks en landveraad is jullie niet vreemd!en degenen die toch zo opkomen voor palestina in plaats van in brussel de pias uit te hangen en te rellen waar dan ook :pak jullie reet in je handen en ga vechten ginder!iedereen content wij die van jullie vanaf zijn en vers vlees om te vechten daar!

nadine
6 december 2004, 10:25
Allez zeg, n'en echte belg die voor den Abou en Lachmed A Zus gaat stemmen. Dan krijgen ze nog wat, want voor de meeste noord-afrikanen, oa de berbers, zijn dat maar zuivere fascisten die ze uitspuwen.

Nogmaals de dooddoener gelanceerd door De SP-a uit frustratie omdat Abou Jahjah en Achmed Azzus bedankt hebben voor de eer te figureren op de SPA-lijsten als excuus voor het onbestaande allochtonenbeleid van deze partij.

Vlaams Blok en AEL hebben hoogd-stens één ding gemeen en dat is hun radicalisme, verder NIETS.

AEL is voor 'eigen volk OOK', Vlaams Blok voor 'eigen volk eerst', m.a.w. AEL wenst gelijke behandeling, Vlaams Blok eist voorkeursbehandeling.

AEL wenst het recht op de beleving van de eigen arabisch-berberse-moslim cultuur in de praktijk, en ontzegt geen enkele andere groep (autochtoon - joods -afrikaans enz.) hetzelfde recht. Vlaams Blok eist 'assimileren' of 'buiten'.

AEL staat voor democratie met eerbiediging van de rechten van minderheden, zowel hier als in de Arabische landen, Vlaams Blok lapt minderheidsrechten azan zijn laars.

AEL verdedigt de gelijkwaardigheid van alle culturen, Vlaams Blok proclameert de superioriteit van de Westerse boven de andere culturen.

Enz., enz.

Als vrijbklijvend parallellen worden getrokken, en nagepraat zou ik toch wel eens willen weten in welke opzichten AEL en Vlaams Blok nog op elkaar lijken?

Lincoln
6 december 2004, 14:10
Beste

Je stelling heeft veel goede punten, maar is niet helemaal juist, er zijn veel migranten gekeerd tegen Jahjah en zijn denkwijze. Het gaat hier om bepaalde groepen, niet om een volledige gemeenschap.

Jahjah maakt lafhartig misbruik van situaties voor eigenbelang en populariteit, naïeve jonge mensen steunen hem daar in. Doch zijn er vele allochtonen onder de Belgen met een nuchtere kijk op zaken gekant tegen Jahjah en zijn uitspraken.

Partijen zoals "AEL" bestaan alleen maar als er een charismatische leider is, eens deze wegvalt dan valt de partij uiteen. Dat is (bijna) altijd zo, er zijn in het verleden genoeg voorbeelden van te geven.

“Zij wensen eveneens hun zetels in het parlement, senaat maar vooral de gemeenten te kunnen bezetten om hun uiteindelijk doel te bereiken.”

Van mij mogen ze zetelen en een partij oprichten, zolang ze democratisch gekozen en bekwaam zijn. Maar daar moeten ze wel genoeg stemmen voor vinden, denk je dat ze die zullen halen? Misschien met véél geluk op gemeentelijk vlak 1 of 2 zitjes. Ik betwijfel echt of ze ooit in het parlement of senaat (bezinningskamer) zullen geraken. En is dat wel zo, dan ben ik zeker dat zijn denkwijze genegeerd zal worden.

Abou Jahjah is een lijkenpikker.

Weet je wat het rare is, niet mijn uitspraak maar van een oudere Marokkaanse vriend A.M van me die in Antwerpen woont.

Groeten

RectorGedeeltelijk mee eens !;-)

DrHumorisCausa
6 december 2004, 18:11
Laat ze maar doen. In Nederland zou er nu ook een partij voor Marokkanen opgericht worden. Waarom dan ook geen partij voor Turken, en voor Nigerianen, en voor Ghanezen, één voor Pakistanen, Boutanezen, Kaapverdianen,...
Tralalalala, lekker, dit sfeertje...
Belooft voor de toekomst. Binnenkort gaat mijn hond trouwens ook een partij oprichten, die van de 'Straatfoxen'. Mij is reeds de funktie van ondervoorzitter beloofd...