PDA

View Full Version : Ontslag Leterme


Pagina's : [1] 2 3 4

BHV
14 juli 2008, 21:59
Was de interne druk dan toch te groot?

lollysticky
14 juli 2008, 22:00
?

ik volg niet :/

sjarel
14 juli 2008, 22:02
?

ik volg niet :/

Blijkbaar is Leterme naar de koning om zijn ontslag te gaan aanbieden...

BHV
14 juli 2008, 22:02
?

ik volg niet :/
Letreme is naar de koning.
Ontslag aanbieden.
bron: Eén TV nieuws

speurneus
14 juli 2008, 22:02
Was de interne druk dan toch te groot?
Hopelijk zijn we van die man voorgoed vanaf.

lollysticky
14 juli 2008, 22:03
wOOt.... :')

da ze nu es ne franstalige aan zet laten!

sjarel
14 juli 2008, 22:03
Letreme is naar de koning.
Ontslag aanbieden.
bron: Eén TV nieuws

Ik ben net naar radio1 aan het luisteren...

Hoe moet het nu verder? verkiezingen?

BHV
14 juli 2008, 22:04
Laat nu maar een franstalig genie een oplossing vinden.

lollysticky
14 juli 2008, 22:06
Ik ben net naar radio1 aan het luisteren...

Hoe moet het nu verder? verkiezingen?

eerst nog paar maande kibbelen... :twisted:
tis tijd om de messen te slijpen

sjarel
14 juli 2008, 22:06
Laat nu maar een franstalig genie een oplossing vinden.

Bwa nee Jean-Luc en Herman zullen wel weer van onder het stof gehaald worden.

Alvader
14 juli 2008, 22:06
Nog niks op de VRTnieuwssite

filosoof
14 juli 2008, 22:07
Letreme is naar de koning.
Ontslag aanbieden.
bron: Eén TV nieuwsNog niks op de VRTnieuwssiteNu wel:

ma 14/07/08 23:00 (UPDATE) - Premier Yves Leterme (CD&V) is op weg naar het kjoninklijk paleis in Laken. Volgens verschillende bronnen zal hij er het ontslag van zijn regering aanbieden.
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/politiek/1.341342

Hij doet "een Tindemanske"...

Op de site van DM staat het ook

leterme1234
14 juli 2008, 22:09
Nieuwe verkiezingen gaat ook niet zo gemakkelijk. Zijn ongrondwettelijk daar BHV nog niet gesplitst is. . . .

Nog niks op de VRTnieuwssite
nu wel

Andro
14 juli 2008, 22:14
Zou het gedaan zijn met de dikke en den dunne ?

Mr. Orange
14 juli 2008, 22:15
Laat Reynders het eens proberen. Hij wou toch perse premier worden.

Metternich
14 juli 2008, 22:16
Het ontslag in plaats van een oneerbaar "compromis" waarbij iedereen verliest. Leterme heeft mijn respect gedeeltelijk herwonnen.

lollysticky
14 juli 2008, 22:16
vraagje: kan de koning het ontslag weigeren?

@Metternich: voor mij ook ;-)

abi
14 juli 2008, 22:17
Het zal geen mooi vuurwerk worden volgende week op 21/7

Mr. Orange
14 juli 2008, 22:17
Regenen doet het sowieso...

BHV
14 juli 2008, 22:18
Het ontslag in plaats van een oneerbaar "compromis" waarbij iedereen verliest. Leterme heeft mijn respect gedeeltelijk herwonnen.
Eens zien of de koning dat ontslag aanvaardt.
Misschien niet.

sjarel
14 juli 2008, 22:20
Eens zien of de koning dat ontslag aanvaardt.
Misschien niet.

huh, en dan? Die kan toch niet anders?

Mr. Orange
14 juli 2008, 22:21
Slaapt die nog niet?

leterme1234
14 juli 2008, 22:22
blijkbaar niet . . .

Weerbarstig!
14 juli 2008, 22:22
Slaapt die nog niet?
Neen, het is Police Academy op TV -- een klucht dewelke hij bewondert. :-P

Animalman
14 juli 2008, 22:23
Heeft hij het nu eindelijk door?

Wel, laat Reynders het inderdaad maar eens proberen. Of nog beter; Milquet, kunnen de vlamingen haar eens te pas en te onpas de broek afdoen.

Het zal in ieder geval een beter zicht zijn dan bij Leterme.

Vijf minuten politieke moed, jongens en meisjes, en we zijn allemaal van een pak problemen af.

Animalman
14 juli 2008, 22:24
blijkbaar niet . . .

Ja, we kennen allemaal Paola's reputatie...;-)

Tsja, voor dat loon kun je toch wel verwachten dat hij 'on call' is he...

filosoof
14 juli 2008, 22:24
vraagje: kan de koning het ontslag weigeren?
Ja

Animalman
14 juli 2008, 22:25
Ja

Maar dan moet hij het wel zelf oplossen he... Had hij dat niet al eens (iet of wat onwettig) geprobeerd bij de formation?

Mr. Orange
14 juli 2008, 22:25
Op welke basis?

De Garde
14 juli 2008, 22:25
vraagje: kan de koning het ontslag weigeren?

@Metternich: voor mij ook ;-)

Hij kan altijd vragen om een overgangskabinet te vormen.

BHV
14 juli 2008, 22:25
Ja
idd, dat was het probleem bij Tindemans. Hij plaatste de koning voor een voldongen feit.

rookie
14 juli 2008, 22:25
Het ontslag in plaats van een oneerbaar "compromis" waarbij iedereen verliest. Leterme heeft mijn respect gedeeltelijk herwonnen.

²

filosoof
14 juli 2008, 22:26
Het ontslag in plaats van een oneerbaar "compromis" waarbij iedereen verliest. Leterme heeft mijn respect gedeeltelijk herwonnen.In de ogen van extremisten is een compromis per definitie oneerbaar: het probleem van het kartel CD&V-NV-A

Jan Meuleman
14 juli 2008, 22:27
Bwa nee Jean-Luc en Herman zullen wel weer van onder het stof gehaald worden.
Denk je dat de CD&V daar weer in trapt?

Herr Oberst
14 juli 2008, 22:27
Zou het gedaan zijn met de dikke en den dunne ?

Het is eerder gedaan met België, denk ik zo.

toccata
14 juli 2008, 22:28
bwa de franstalige hebben het deze keer toch wel éél bont gemaakt

Mr. Orange
14 juli 2008, 22:29
In de ogen van extremisten is een compromis per definitie oneerbaar: het probleem van het kartel CD&V-NV-A

Alé bon, het kartel zijn allemaal extremisten.

leterme1234
14 juli 2008, 22:29
Het is eerder gedaan met België, denk ik zo.

Dat zal nog wel even duren(spijtig genoeg) Als er geen overgangsregering komt dan wel verkiezingen waar je weer hetzelfde krijgen als nu

Andro
14 juli 2008, 22:29
Het is eerder gedaan met België, denk ik zo.
Nog is ?

BHV
14 juli 2008, 22:30
bwa de franstalige hebben het deze keer toch wel éél bont gemaakt
... en wat een arrogantie. De glimlachjes gezien op TV?

Animalman
14 juli 2008, 22:31
... en wat een arrogantie. De glimlachjes gezien op TV?

Smile, though your heart is breaking, smile...

Alvader
14 juli 2008, 22:31
In de ogen van extremisten is een compromis per definitie oneerbaar: het probleem van het kartel CD&V-NV-A

BHV is een probleem dat met een gewone meerderheid kan opgelost worden en waar meer dan 3 miljoen Walen geen last van hebben. Over hoeveel Franstaligen gaat dat eigenlijk.

En voor je met je oogkleppenmentalieit reageet: wat is de ultieme eis van de mensen die BHV willen BEHOUDEN ?? Lees de teksten van Maingain, Reynders, Ducarme. Die mensen zouden liefst heel Vlaanderen tweetalig maken. Sorry, ik hou teveel van het Nederlands om het op termijn weggedrukt te zien door het Frans.

sjarel
14 juli 2008, 22:31
Denk je dat de CD&V daar weer in trapt?

denken en hopen niet nee. vrezen wel.

Insano
14 juli 2008, 22:32
In de ogen van extremisten is een compromis per definitie oneerbaar: het probleem van het kartel CD&V-NV-AWie de extremisten zijn hangt af vanuit welk standpunt je de situatie bekijkt. Als men met redelijke, gematigde eisen komt (afgezwakt van Vlaamse resoluties) en de tegenpartij wilt niks toegeven, dan is het duidelijk wie de extremisten zijn.

Jan Meuleman
14 juli 2008, 22:32
In de ogen van extremisten is een compromis per definitie oneerbaar: het probleem van het kartel CD&V-NV-A

Het probleem ligt duidelijk aan franstalige kant. Alle Vlaamse partijen vragen een staatshervorming, maar onder de leiding van Maingain en Milquet werd steeds NON gezegd.

Laat ze het nu maar eens zelf proberen.

Mr. Orange
14 juli 2008, 22:34
BHV is een probleem dat met een gewone meerderheid kan opgelost worden en waar meer dan 3 miljoen Walen geen last van hebben. Over hoeveel Franstaligen gaat dat eigenlijk.

Zeker niet heel Brussel. Denkt ge dat de Brusselse maghrebijnse bevolking daar naar vraagt? Die mensen zijn met andere zaken bezig.

lollysticky
14 juli 2008, 22:34
wat zijn de franstaligen nu gewonnen? laat didier reynders nu maar premier worden... hij wacht er al zijn hele leven op. Dan kunnen de vlamingen eindelijk eens hun eisen doordrukken.

sjarel
14 juli 2008, 22:34
Het probleem ligt duidelijk aan franstalige kant. Alle Vlaamse partijen vragen een staatshervorming, maar onder de leiding van Maingain en Milquet werd steeds NON gezegd.

Laat ze het nu maar eens zelf proberen.

Als de franstaligen het initiatief krijgen komt er toch sowieso geen staatshervorming? Het enige waar ze niet onder uit kunnen is BHV...

Alvader
14 juli 2008, 22:35
bwa de franstalige hebben het deze keer toch wel éél bont gemaakt

idd, dat heeft geen frank of morele superioriteit en dat blaast zo hoog van de toren ? pfee

Boduo
14 juli 2008, 22:35
Laat Reynders het eens proberen. Hij wou toch perse premier worden.

Ja, maar zal z'n nek dan niet over-dik worden ?
gedaan met pokeren, morgen wordt een héél speciale dag. LDD en VB lachen in hun vuistje. De procedure van BHV loopt verder, ook zonder regering...
:-P:lol::-P

Distel
14 juli 2008, 22:36
In de ogen van extremisten is een compromis per definitie oneerbaar: het probleem van het kartel CD&V-NV-A

Inderdaad: het probleem van het kartel zijn effectief de franstalige extremisten.

SeanMorely
14 juli 2008, 22:36
VRT zend een extra journaal met updates uit vanaf 23.59u of dat zeggen ze zelf toch. Ik ben heel benieuwd iig... :?

Chipie
14 juli 2008, 22:36
In de ogen van extremisten is een compromis per definitie oneerbaar: het probleem van het kartel CD&V-NV-AWeet U echt niet waar het probleem zit/zat?

BHV
14 juli 2008, 22:36
Als de franstaligen het initiatief krijgen komt er toch sowieso geen staatshervorming? Het enige waar ze niet onder uit kunnen is BHV...
Jawel, wij kunnen ook heel wat blokkeren ... gewoon "non" zeggen.

filosoof
14 juli 2008, 22:36
DM zag 't ook aankomen:Koelkast
Alles heeft Yves Leterme de afgelopen weken, dagen en uren uit de kast gehaald om eindelijk zijn communautair akkoord te kunnen binnenhalen. En ook deze keer is het niet gelukt.

In de loop van het weekend verschoof de aandacht van de eerste minister gestaag van de dossiers zelf naar het beheer van de nakende crisis. In zijn eigen kartel zou de meerderheid het boegbeeld het liefst zo snel mogelijk de deur van de 16 achter zich zien dichttrekken, zodat hij zich volop kan wentelen in een slachtofferrol. Leterme zélf heeft daar totaal geen zin in.

Dat is begrijpelijk. Niet alleen omdat een premier die na amper drie maanden het ontslag van zijn regering gaat aanbieden bij de koning onherstelbare politieke schade oploopt. Maar ook omdat het zijn politieke doel, een staatshervorming, geen centimeter dichterbij zou brengen.



Alleen is er dus die bijzonder vervelende deadline van 15 juli.
Het is niet meteen duidelijk hoe Leterme zijn eigen kartel ervan zal kunnen overtuigen om die datum te laten passeren. Te vrezen valt dat de premier opnieuw een bescheiden vorm van uitstel zal proberen af te dwingen. Onuitgegeven onderhandelingsformules (met de regeringsleiders van de deelstaten?), ferme beloftes en nieuwe vervaldata zullen zijn eigen kartel over de streep moeten trekken. Als dat lukt, beleven we binnen drie maanden een nieuw feuilleton van deze crisis. Enkel en alleen om de stilstand te verbergen. Dat zou een heel slecht idee zijn.Lees volledig bij de BRON (http://www.demorgen.be/dm/nl/2462/Standpunt/article/detail/346712/2008/07/14/Koelkast.dhtml)

De ervaring in de Vlaamse regering was voor YLT duidelijk onvoldoende voor deze functie: Peter principe (http://nl.wikipedia.org/wiki/Peterprincipe)... En het klassieke tsjevenmes in de rug.

Alvader
14 juli 2008, 22:37
... en wat een arrogantie. De glimlachjes gezien op TV?

welke glimlachjes ??

Jan Meuleman
14 juli 2008, 22:38
Als de franstaligen het initiatief krijgen komt er toch sowieso geen staatshervorming? Het enige waar ze niet onder uit kunnen is BHV...
Waarom zouden we in een regering moeten stappen? Bij elk voorstel zeggen we simpelweg NON.

filosoof
14 juli 2008, 22:42
Waarom zouden we in een regering moeten stappen? Bij elk voorstel zeggen we simpelweg NON.D�*t doet BDW al sinds de verkiezingen.

Jan Meuleman
14 juli 2008, 22:42
DM zag 't ook aankomen:

De ervaring in de Vlaamse regering was voor YLT duidelijk onvoldoende voor deze functie: Peter principe (http://nl.wikipedia.org/wiki/Peterprincipe)... En het klassieke tsjevenmes in de rug.

Als de tegenpartij altijd NON zegt heb je nooit genoeg ervaring.
Laat de Vlamingen nu eens bewijzen dat de franstalige welke zou aangeduid worden ook geen ervaring heeft.

luc broes
14 juli 2008, 22:42
Ik ben VB-er, en in iedergeval wens ik Bart De Wever geluk om een jaar lang niet toe te geven, en op een heel behendige manier de CD&V mee te krijgen.

Zijn schaakspel was succesvol omdat CD&V zelf gedeeltelijk vastberaden standpunten innam, omdat CD&V NVA nodig heeft om de grootste te zijn en omdat VB en LDD een ferme stok achter de deur zijn. VB + LDD samen zijn nu groter dan CD&V-NVA!
Ik denk dat ook de Gravensteengroep met E.Vermeersch en anderen het mogelijk maken voor 'deftige' mensen om duidelijkvlaamse standpunten in te nemen zonder verdacht te worden het VB achterna te lopen.
Ook duidelijke Vlaamse standpunten van bepaalde SPa-ers (Hans Bonte & FVDB) waren opmerkelijk.
Dat zelfs de belgicistische Groenen dissidenten hadden: de 8 Groene schepenen van de Vlaamse Rand en Bart Staes spraken boekdelen.

Nu moeten een autonoom Vlaanderen en een autonoom Wallonië besluiten wat ze nog samen willen doen.
En dan de toekomst van Brussel, bestuur en financiering, onderhandelen.

BHV
14 juli 2008, 22:42
welke glimlachjes ??

De smiles van Reynders en C° op het TV nieuws toen zij ondervraagd werden ivm Letermes vraag om uitstel.

Mr. Orange
14 juli 2008, 22:43
D�*t doet BDW al sinds de verkiezingen.

Lepeltje suiker, kuch...

Jan Meuleman
14 juli 2008, 22:43
D�*t doet BDW al sinds de verkiezingen.

Dat lees ik ook in Le Soir. De kwaliteitskrant van de franstaligen. Wie gelooft die mensen?

Pantoffeldiertje
14 juli 2008, 22:44
Even wat uitleg vragen..


De federale regering valt nu, toch?
Maar valt de vlaamse dan ook?

filosoof
14 juli 2008, 22:44
Nieuwe verkiezingen gaat ook niet zo gemakkelijk. Zijn ongrondwettelijk daar BHV nog niet gesplitst is. . . .


nu welEnkel het nieuw verkozen Parlement mag de uitslag van de verkiezingen weigeren: die zijn dus automatisch geldig.

sjarel
14 juli 2008, 22:44
Waarom zouden we in een regering moeten stappen? Bij elk voorstel zeggen we simpelweg NON.

Mja ok, maar als je Non zegt om Non te zeggen ben je ook niet bepaald constructief bezig...

Wat is er nu mogelijk :
verkiezingen?
nieuwe (in)formateur?
koning weigert ontslag?-> en hoe moet het dan verder?
Is er dan een soort regering van lopende zaken?

BHV : het belangenconflict loopt af in september dacht ik : stel er is een (in)formateur bezig op dat moment, hoe moet het verder?

Jan Meuleman
14 juli 2008, 22:44
De smiles van Reynders en C° op het TV nieuws toen zij ondervraagd werden ivm Letermes vraag om uitstel.

Ze hadden al de champagne boven gehaald. Maar het blijkt water te zijn.

filosoof
14 juli 2008, 22:45
Even wat uitleg vragen..


De federale regering valt nu, toch?
Maar valt de vlaamse dan ook?Waarom zou de Vlamse regering vallen, hoe zie je dat gebeuren????:-o

Mr. Orange
14 juli 2008, 22:45
Even wat uitleg vragen..


De federale regering valt nu, toch?
Maar valt de vlaamse dan ook?

Nee. De Vlaamse regering is geheel autonoom.

Insano
14 juli 2008, 22:45
Even wat uitleg vragen..


De federale regering valt nu, toch?
Maar valt de vlaamse dan ook?Nee, die zijn niet met elkaar verbonden.

Tjolder
14 juli 2008, 22:47
Plan A hebben we gehad. Leterme is nu bezig met plan C4 .

SeanMorely
14 juli 2008, 22:47
Mja ok, maar als je Non zegt om Non te zeggen ben je ook niet bepaald constructief bezig...

Wat is er nu mogelijk :
verkiezingen?
nieuwe (in)formateur?
koning weigert ontslag?-> en hoe moet het dan verder?
Is er dan een soort regering van lopende zaken?

BHV : het belangenconflict loopt af in september dacht ik : stel er is een (in)formateur bezig op dat moment, hoe moet het verder?
Volgens mij zit het (heel) kort als volgt.

Nieuwe verkiezingen zijn niet grondwettelijk zolang BHV niet gesplitst is. Nieuwe (in)formateur is mogelijk veronderstel ik, maar ja er zijn nu eenmaal fundamentele problemen die niet zomaar kunnen opgelost komen, wie er ook aan zet komt. Koning kan inderdaad ontslag weigeren en vragen of hij een overgangsregering op poten zet, das dan idd zoiets als van lopende zaken.

Hééééél kort.

Jan Meuleman
14 juli 2008, 22:47
Mja ok, maar als je Non zegt om Non te zeggen ben je ook niet bepaald constructief bezig...

Wat is er nu mogelijk :
verkiezingen?
nieuwe (in)formateur?
koning weigert ontslag?-> en hoe moet het dan verder?
Is er dan een soort regering van lopende zaken?

BHV : het belangenconflict loopt af in september dacht ik : stel er is een (in)formateur bezig op dat moment, hoe moet het verder?
Verkiezingen zijn ongrondwettelijk. Zie je Doomst al verkiezingen organiseren in zijn gemeente?
Er moet een nieuwe formateur of verkenner of hoe je het ook noemt komen. bvb Milquet of Maingain. (Zolang het maar geen Vlaming is)
Als de kon ing enige affiniteit heeft met de politiek benoemt hij een franstalige.

FDM
14 juli 2008, 22:48
only in belgium

lollysticky
14 juli 2008, 22:49
Als de kon ing enige affiniteit heeft met de politiek benoemt hij een franstalige.

gij nie weet konink zijn lastik is hein?

filosoof
14 juli 2008, 22:49
D�*t doet BDW al sinds de verkiezingen.

Dat lees ik ook in Le Soir. De kwaliteitskrant van de franstaligen. Wie gelooft die mensen?YLT, BDW en de CD&V-top?

Tejokus
14 juli 2008, 22:50
Hopelijk zijn we van die man voorgoed vanaf.

Besef je wat je zegt?
Hij is de enige Vlaamse politieker die zijn Vlamingen niet verkocht heeft.

Denk maar aan de stunts van de vorigen of die van de oude garde.

Punt is: handen af van het systeem en dat heeft hem de nek gekost.

Pantoffeldiertje
14 juli 2008, 22:50
Nee. De Vlaamse regering is geheel autonoom.

Oke. Dus Peeters zijn baan komt niet in gevaar?

Boduo
14 juli 2008, 22:50
Ik ben VB-er, en in iedergeval wens ik Bart De Wever geluk om een jaar lang niet toe te geven, en op een heel behendige manier de CD&V mee te krijgen.

Zijn schaakspel was succesvol omdat CD&V zelf gedeeltelijk vastberaden standpunten innam, omdat CD&V NVA nodig heeft om de grootste te zijn en omdat VB en LDD een ferme stok achter de deur zijn. VB + LDD samen zijn nu groter dan CD&V-NVA!
Ik denk dat ook de Gravensteengroep met E.Vermeersch en anderen het mogelijk maken voor 'deftige' mensen om duidelijkvlaamse standpunten in te nemen zonder verdacht te worden het VB achterna te lopen.
Ook duidelijke Vlaamse standpunten van bepaalde SPa-ers (Hans Bonte & FVDB) waren opmerkelijk.
Dat zelfs de belgicistische Groenen dissidenten hadden: de 8 Groene schepenen van de Vlaamse Rand en Bart Staes spraken boekdelen.

Nu moeten een autonoom Vlaanderen en een autonoom Wallonië besluiten wat ze nog samen willen doen.
En dan de toekomst van Brussel, bestuur en financiering, onderhandelen


Deze analyse is de beste die we hier de laatste maanden zagen ! Proficiat mijnheer Broes...

lollysticky
14 juli 2008, 22:50
het laatste nieuws steekt al de schuld op de nva :p
typisch...

______________
Kartelpartner N-VA
Dit was bij kartelpartner N-VA slecht onthaald. De partij sprak zich nog niet uit over het voorstel, maar waarschuwde de premier wel dat zijn niet naar de Vlaamse verkiezingen in 2009 zouden trekken zonder akkoord.

Die boodschap van de kartelpartner moet bij Yves Leterme bijzonder hard aangekomen zijn en hij moet tot het besluit gekomen zijn dat er niets anders opzit dan het ontslag aan te bieden.

Another Jack
14 juli 2008, 22:50
Ik moet toch bekennen dat ik veel respect heb voor de werkkracht van die man.
Als je alles uit de kast hebt gehaald en het lukt niet, is het geen schande om de handdoek in de ring te gooien.

Tejokus
14 juli 2008, 22:52
Nu wel:


Hij doet "een Tindemanske"...

Op de site van DM staat het ook

Zoals ik voorspeld had.
Maar ik dacht daarbij eerder aan morgen: met een vuist op de spreekstoel
en dan naar de koning �* la Leo T.

Another Jack
14 juli 2008, 22:52
Hoe het verder moet?
Ik vrees dat deze nachtmerrie terug van vooraf aan begint...

FDM
14 juli 2008, 22:52
ontslag aanbieden gaat niet : wegens koning op reis met legervliegtuig

luc broes
14 juli 2008, 22:53
D�*t doet BDW al sinds de verkiezingen.

En terecht! De 5 resoluties van het unanieme Vlaams parlement zijn de leiddraad.
Dat een autonoom Wallonië nu ook maar bepaalt waar zij met Wallonië naar toe willen.
En dan zien we wel wat we -in alle vrijheid- nog samen willen doen.


Heeft filosoof een beter voorstel?

Mogelijk die boot van Le Soir, maar dat wordt dan wel een hele grote boot met alle vlamingen van NVA, LDD, VB, CD&V, SPA, Groen! en VLD
Want ze doen nu allemaal mee, de wind zit goed!

Dat wordt dan wel een genociede, maar voor het heil van het unitaire vaderland en de toekomst van ons vorstenhuis mag het wel iets meer zijn!

FDM
14 juli 2008, 22:53
filosoof heeft gewacht tot het op DM staat , anders gelooft hij het niet ..

Tejokus
14 juli 2008, 22:53
vraagje: kan de koning het ontslag weigeren?

@Metternich: voor mij ook ;-)

Jazeker.

BHV
14 juli 2008, 22:54
De koning kan bv. ook de Ministers van Staat bijeenroepen voor advies. Willy en zo. De oude wijze korkodillen.

Goe weere
14 juli 2008, 22:54
Dit is zonder enige twijfel de zwakste figuur ooit die het premierschap heeft waargenomen. Van de ene blunder naar de anderen. Een absolute NUL. Tsal natuurlijk wel weer de schuld van de anderen zijn. Doet mij denken aan mijn schoonmoeder: ook voor haar is alles wat verkeerd gaat de schuld van haren vent.

Bye Bye Yves. Ik heb nog net voor middernacht even de Marseillaise voor je opgezet. Het stond in de sterren geschreven dat je op Quatorze Juillet moest sneuvelen.

Jan Meuleman
14 juli 2008, 22:56
het laatste nieuws steekt al de schuld op de nva :p
typisch...

______________
Kartelpartner N-VA
Dit was bij kartelpartner N-VA slecht onthaald. De partij sprak zich nog niet uit over het voorstel, maar waarschuwde de premier wel dat zijn niet naar de Vlaamse verkiezingen in 2009 zouden trekken zonder akkoord.

Die boodschap van de kartelpartner moet bij Yves Leterme bijzonder hard aangekomen zijn en hij moet tot het besluit gekomen zijn dat er niets anders opzit dan het ontslag aan te bieden.

Dacht je dat de Vlaamse media de houding van de franstaligen als oorzaak zullen geven?

Boduo
14 juli 2008, 22:57
Verkiezingen zijn ongrondwettelijk. Zie je Doomst al verkiezingen organiseren in zijn gemeente?
Er moet een nieuwe formateur of verkenner of hoe je het ook noemt komen. bvb Milquet of Maingain. (Zolang het maar geen Vlaming is)
Als de kon ing enige affiniteit heeft met de politiek benoemt hij een franstalige.

De vorige verkiezingen waren ook "ongrondwettelijk" ! De regering kan beslissen dat ze wèl grondwettelijk zijn. Verhofstadt deed dat ook ! (in alle stilte, geen haan die erover kraaide)

;-)

Jan Meuleman
14 juli 2008, 22:58
De koning kan bv. ook de Ministers van Staat bijeenroepen voor advies. Willy en zo. De oude wijze korkodillen.

Ja de Willy Claes, Antoinette Spaak, Mark Eyskens, Jos Geyssen en andere uit de democratische partijen.

luc broes
14 juli 2008, 22:58
Ik moet toch bekennen dat ik veel respect heb voor de werkkracht van die man.
Als je alles uit de kast hebt gehaald en het lukt niet, is het geen schande om de handdoek in de ring te gooien.
Ja en neen!
In België komt er nooit vrede omdat de Frankofonen nooit onze taal en ons grondgebied respecteren.
Zij willen baas spelen, onze grond en ons geld, en als het effen kan alles in het Frans.

Leterme behoort dit te weten na 178 jaar.

Dat wist hij dus niet en daarvoor kan ik moeilijk respect opbrengen.

Tejokus
14 juli 2008, 22:58
Ja, maar zal z'n nek dan niet over-dik worden ?
gedaan met pokeren, morgen wordt een héél speciale dag. LDD en VB lachen in hun vuistje. De procedure van BHV loopt verder, ook zonder regering...
:-P:lol::-P

Iedereen lacht achter de schermen behalve CD&V.
En de NV-A moet nu ook geen verklaringen afleggen ;)

LiberaalNL
14 juli 2008, 23:02
Mooi, op naar een confederatie der Lage Landen!

Praetorian
14 juli 2008, 23:05
Nu komt deel 2 aan van de soap met extra populistisch gezwans. Ik kan niet wachten. *ironieteken*

Animalman
14 juli 2008, 23:05
Mooi, op naar een confederatie der Lage Landen!

Dat zeiden jullie bij de vorige verkiezingen ook. Ik hoop dat je deze keer gelijk krijgt...

Duvelke
14 juli 2008, 23:06
zet vrt op :)

filosoof
14 juli 2008, 23:06
Alé bon, het kartel zijn allemaal extremisten.D�*t schreef ik niet. Herlees.

HAMC
14 juli 2008, 23:06
Mooi, op naar een confederatie der Lage Landen!

Laat ons het eerst maar eens proberen als goede buren.

Goe weere
14 juli 2008, 23:07
Dat hij nu moet vallen op 14 Juli. Speciaal voor Yves zijn lievelingslied in de lange versie:

http://www.youtube.com/watch?v=4K1q9Ntcr5g

Animalman
14 juli 2008, 23:07
Nu komt deel 2 aan van de soap met extra populistisch gezwans. Ik kan niet wachten. *ironieteken*

RTBF.

filosoof
14 juli 2008, 23:09
Iedereen lacht achter de schermen behalve CD&V.
En de NV-A moet nu ook geen verklaringen afleggen ;)CD&V lacht ook, in stilte: teveel jalouzie in die partij.

Jan Meuleman
14 juli 2008, 23:09
Dat hij nu moet vallen op 14 Juli. Speciaal voor Yves zijn lievelingslied in de lange versie:

http://www.youtube.com/watch?v=4K1q9Ntcr5g

Hij valt niet, hij geeft zelf zijn ontslag.

Rudy Van Nespen
14 juli 2008, 23:11
Een super goede zaak.
De zwakste en meest naieve premier aller tijde weg!
Nu tijd voor Reynders. Of die beter is, durf ik nu nog niet te zeggen, al vermoed ik dat hij het wel beter zal doen. Al zal die zich niet laten ringeloren door een nva of een fdf.

Tejokus
14 juli 2008, 23:12
idd, dat heeft geen frank of morele superioriteit en dat blaast zo hoog van de toren ? pfee

Haha, neen nog niet zeker.
Je ziet nu wel he.

HAMC
14 juli 2008, 23:12
CD&V lacht ook, in stilte: teveel jalouzie in die partij.

Het ACW lacht alleszins niet.

En dat is van grote betekenis, want het wil zeggen dat de "Belgen" in de CD&V het pleit verloren hebben.

Het ziet er naar uit dat de CD&V het Belgische juk afwerpt.

Jan Meuleman
14 juli 2008, 23:12
Gehoord op de VRT.
Herman Van Rompuy is bij de koning ontboden. Die zal proberen Leterme te overhalen om de N-VA buiten te shotten. Wifried Martens heeft dit enkele dagen terug gesugereerd.

luc broes
14 juli 2008, 23:13
Dit is zonder enige twijfel de zwakste figuur ooit die het premierschap heeft waargenomen. Van de ene blunder naar de anderen. Een absolute NUL. Tsal natuurlijk wel weer de schuld van de anderen zijn. Doet mij denken aan mijn schoonmoeder: ook voor haar is alles wat verkeerd gaat de schuld van haren vent.

Bye Bye Yves. Ik heb nog net voor middernacht even de Marseillaise voor je opgezet. Het stond in de sterren geschreven dat je op Quatorze Juillet moest sneuvelen.
Dat is een zeer eenzijdige beoordeling.
Leterme kan het niet, niemand kan het!

Rudy Van Nespen
14 juli 2008, 23:14
Gehoord op de VRT.
Herman Van Rompuy is bij de koning ontboden. Die zal proberen Leterme te overhalen om de N-VA buiten te shotten. Wifried Martens heeft dit enkele dagen terug gesugereerd.

Let"s really hope so.
Zou alleszins de verstandigste oplossing zijn!

BHV
14 juli 2008, 23:14
Een super goede zaak.
De zwakste en meest naieve premier aller tijde weg!
Nu tijd voor Reynders. Of die beter is, durf ik nu nog niet te zeggen, al vermoed ik dat hij het wel beter zal doen. Al zal die zich niet laten ringeloren door een nva of een fdf.
Ik dacht dat gij al aan het slapen was.

drosophila
14 juli 2008, 23:15
Nu moeten een autonoom Vlaanderen en een autonoom Wallonië besluiten wat ze nog samen willen doen.
En dan de toekomst van Brussel, bestuur en financiering, onderhandelen.

:lol:

België splitsen én de toekomst van Brussel onderhandelen nadat ze het zelfs geen akkoord kunnen bereiken over een splitsingske van een kiesarrondissement waarvan men dacht dat even in vijf moedige minuten te klaren.

Qua "onderhandelen" over Brussel had Tastenhoye zaliger origineler ideeën, moet gezegd.

HAMC
14 juli 2008, 23:15
Let"s really hope so.
Zou alleszins de verstandigste oplossing zijn!

Het zijn dromen, als de Belgen in de CD&V zo sterk waren dan was Leterme niet zijn ontslag gaan geven.

luc broes
14 juli 2008, 23:16
Een super goede zaak.
De zwakste en meest naieve premier aller tijde weg!
Nu tijd voor Reynders. Of die beter is, durf ik nu nog niet te zeggen, al vermoed ik dat hij het wel beter zal doen. Al zal die zich niet laten ringeloren door een nva of een fdf.
Rudy, je bent stekeblind!
Het FDF en MR zijn dikke vrienden. FDF trekt de anti-vlaamse wagen van MR

Rudy Van Nespen
14 juli 2008, 23:16
Ik dacht dat gij al aan het slapen was.
Op mijn hoogdag? Ik dacht het niet...

Svennies
14 juli 2008, 23:17
Heeft hij het nu eindelijk door?

Wel, laat Reynders het inderdaad maar eens proberen. Of nog beter; Milquet, kunnen de vlamingen haar eens te pas en te onpas de broek afdoen.
Het zal in ieder geval een beter zicht zijn dan bij Leterme.

Vijf minuten politieke moed, jongens en meisjes, en we zijn allemaal van een pak problemen af.

Hier ben ik het volledig met je eens,maar dan voor één keer...;-)

Gwyndion
14 juli 2008, 23:17
Let"s really hope so.
Zou alleszins de verstandigste oplossing zijn!

Neeje, België opblazen, DAT zou de verstandigste keuze zijn (pour les Flames evidament :twisted:). Waarom NVA buitenschotten? Denk je dat het dan op magische wijze wel zou lukken? CD&V wil dit niet, mede doordat ze rammel zou krijgen als ze dit deden.

Rudy Van Nespen
14 juli 2008, 23:17
Het zijn dromen, als de Belgen in de CD&V zo sterk waren dan was Leterme niet zijn ontslag gaan geven.

Tja, als de flkaminganten zo sterk waren ook niet, hoor.

HAMC
14 juli 2008, 23:17
Rudy, je bent stekeblind!
Het FDF en MR zijn dikke vrienden. FDF trekt de anti-vlaamse wagen van MR

Men zou haast denken dat Rudy van slechte wil is.

HAMC
14 juli 2008, 23:18
Tja, als de flkaminganten zo sterk waren ook niet, hoor.

Hoe bedoel je dat dan?

Jan Meuleman
14 juli 2008, 23:19
De vorige verkiezingen waren ook "ongrondwettelijk" ! De regering kan beslissen dat ze wèl grondwettelijk zijn. Verhofstadt deed dat ook ! (in alle stilte, geen haan die erover kraaide)

;-)

Klopt niet. Verhofstadt had de verkiezingen 14 dagen vervroegd om nog net binnen de geldigheidsdatum te vallen.
Maar nu is er geen twijfel meer. Ze zijn ongrondwettelijk, en je kan ze pas grondwettelijk verklaren NA de verkiezingen. Maar VOOR de verkiezingen kunnen ze en zullen ze geboycot worden door alle burgemeesters van de Rand (op de faciliteitengemeenten na natuurlijk)

Rudy Van Nespen
14 juli 2008, 23:19
Neeje, België opblazen, DAT zou de verstandigste keuze zijn (pour les Flames evidament :twisted:). Waarom NVA buitenschotten? Denk je dat het dan op magische wijze wel zou lukken? CD&V wil dit niet, mede doordat ze rammel zou krijgen als ze dit deden.

Maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk wel gebeuren: exit nieuw vlaamse alliantie

Metternich
14 juli 2008, 23:21
Maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk wel gebeuren: exit nieuw vlaamse alliantieEn wat krijg je dan? CD&V verliest de N-VA stemmen. LDD stijgt, Vlaams Belang zal in zetels gelijk blijven. Nieuwe verkiezingen, zeker als het kartel splitst (en dan zie ik nog bepaalde CD&V'ers die niets meer te verliezen hebben naar N-VA overlopen), zullen alles nog verder blokkeren en radikaliseren. Want wees gerust, de kiescampagnes zullen zéér Vlaams worden.

circe
14 juli 2008, 23:21
De smiles van Reynders en C° op het TV nieuws toen zij ondervraagd werden ivm Letermes vraag om uitstel.

zouden ze nu morgen nog lachen?

Rudy Van Nespen
14 juli 2008, 23:21
Hoe bedoel je dat dan?

Als de flaminganten zo zeker van hun zaak waren dat ze het zouden gedaan krijgen, dan was een ontslag niet nodig.
Pech, maar uiteraard niet voor hen die België genegen zijn.

Jan Meuleman
14 juli 2008, 23:21
Een super goede zaak.
De zwakste en meest naieve premier aller tijde weg!
Nu tijd voor Reynders. Of die beter is, durf ik nu nog niet te zeggen, al vermoed ik dat hij het wel beter zal doen. Al zal die zich niet laten ringeloren door een nva of een fdf.
Reynders wordt elke dag geringeloord door het Front Des Fascistes.

end
14 juli 2008, 23:22
Tja, als de flkaminganten zo sterk waren ook niet, hoor.

Ik denk dat het eerder 50/50 is binnen die partij. Ik zie de CD&V ooit nog scheuren.

Svennies
14 juli 2008, 23:22
En terecht! De 5 resoluties van het unanieme Vlaams parlement zijn de leiddraad.
Dat een autonoom Wallonië nu ook maar bepaalt waar zij met Wallonië naar toe willen.
En dan zien we wel wat we -in alle vrijheid- nog samen willen doen.


Heeft filosoof een beter voorstel?

Mogelijk die boot van Le Soir, maar dat wordt dan wel een hele grote boot met alle vlamingen van NVA, LDD, VB, CD&V, SPA, Groen! en VLD
Want ze doen nu allemaal mee, de wind zit goed!

Dat wordt dan wel een genociede, maar voor het heil van het unitaire vaderland en de toekomst van ons vorstenhuis mag het wel iets meer zijn!

Hehe, ze moeten alléén nog weten te zeggen waar alle vlamingen hun ticketjes moeten gaan halen voor deze enkele zeereis...;-)8O

SeanMorely
14 juli 2008, 23:22
Reynders reageert! :lol:

Didier Reynders (MR) in een eerste reactie: "Het is jammer dat het sociaaleconomische werk niet kan worden afgewerkt", zegt hij.

Hij voegt er nog aan toe: "De Franstaligen hebben al de nodige inspanningen geleverd om de communautaire onderhandelingen weer op gang te trekken".

"We zulen bekijken wat mogelijk is om de beslissingen nog uit te voeren. Het is vooral spijtig omdat de Franstaligen aanvaard hadden om een nieuwe dialoog van gemeenschap tot gemeenschap op gang te brengen.

De MR plant dinsdagvoormiddag een vergadering met zijn parlementaire fracties en in de namiddag volgt er een vergadering met de Franstalige partijen.

:lol:

Cyrano
14 juli 2008, 23:24
Het zijn dromen, als de Belgen in de CD&V zo sterk waren dan was Leterme niet zijn ontslag gaan geven.

Leterme heeft niet de handdoek gegooid omdat de NVA afhaakte. Wel een gespleten CD&V op hun partijvergadering en eventueel morgen bij de stemming heeft de motor in gang gezet. Leterme komt uit de partij , is de partij en leeft van/met de partij. Een CD&V gestript tot 16 % was geen optie. Ook niet voor Marianne.

Morgen zullen de CD&V-ers de NVA de schuld geven omdat zij het vergif in de partij brachten.

Tijd voor een kartel Open VLD en NVA.

Argusx43
14 juli 2008, 23:24
Een super goede zaak.
De zwakste en meest naieve premier aller tijde weg!
Nu tijd voor Reynders. Of die beter is, durf ik nu nog niet te zeggen, al vermoed ik dat hij het wel beter zal doen. Al zal die zich niet laten ringeloren door een nva of een fdf.

Yves was de laatste kans voor België, heb je dat nu nog ni door?

BenX
14 juli 2008, 23:24
Een super goede zaak.
De zwakste en meest naieve premier aller tijde weg!
Nu tijd voor Reynders. Of die beter is, durf ik nu nog niet te zeggen, al vermoed ik dat hij het wel beter zal doen. Al zal die zich niet laten ringeloren door een nva of een fdf.How low can you go ...

Eindelijk eens een Vlaamse premier met kl*ten aan zijn lijf.
Eindelijk eens geen Vlaamse premier die buigt voor de francofonie
Eindelijk eens geen verafstoot die veel belooft (lees zijn eerste burgermanifest) en uiteindelijk de francofonie paait

Respect Mr. Leterme, Respect!

Tejokus
14 juli 2008, 23:24
Een super goede zaak.
De zwakste en meest naieve premier aller tijde weg!


Totaal mis...
Sterk karakter en met hart voor de mensen die de Vlamingen niet verkocht
heeft.

Hij is lang bezig geweest en dan?
Dat het slechter gaat met de economie en met de bevolking is niet gisteren
ontstaan maar "eergisteren" he.

En dat echt gezever van die anderen: we moeten bezig zijn met de problemen
van de mensen, belastingverlaging en nog van dat fraais.
Na 8 jaar is er geen enkele overheidsinstelling die fatsoenlijk kan werken of mag werken.

Binnen die 8 jaar heeft men ferm de middenklasse "geraakt".
Eerder (vroeger) enkel de arbeiders en toen zweeg iedereen ;)

Jan Meuleman
14 juli 2008, 23:25
Maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk wel gebeuren: exit nieuw vlaamse alliantie

Droom rustig verder. Waarom heeft Leterme de bijeenkomst van CD&V afgeblazen? Om te vermijden dat de basis hem terug floot. :-):-):-)

BenX
14 juli 2008, 23:26
Morgen zullen de CD&V-ers de NVA de schuld geven omdat zij het vergif in de partij brachten.
W8&C

Svennies
14 juli 2008, 23:26
Als de flaminganten zo zeker van hun zaak waren dat ze het zouden gedaan krijgen, dan was een ontslag niet nodig.
Pech, maar uiteraard niet voor hen die België genegen zijn.

droom maar verder, het zal er eerder op gaan lijken dat het ontslag van Leterme de dooksteek gaat geven aan een Unitait belgië...

Waarom mijn beste Rudy zouden wij vlamingen nu ons deze keer eens nét zo onverzettelijk gaan opstellen als er een waalse onderhandelaar aan tafel gaat zitten om tot een compromis te komen...

Les francofons hebben deze keer nog wat te goed van ons...ze kunnen erop wachten...

HAMC
14 juli 2008, 23:27
Als de flaminganten zo zeker van hun zaak waren dat ze het zouden gedaan krijgen, dan was een ontslag niet nodig.
Pech, maar uiteraard niet voor hen die België genegen zijn.

Oh maar die twee zaken zijn toch niet te vergelijken. Een staatshervorming proberen onderhandelen met de Walen is èèn ding, een CD&V waarin Vlamingen die Belgie niet meer op eerste plaats zetten de overhand halen is van een totale andere orde.

Dat is een verschuiving van de Belgische machtsbasis naar Vlaanderen.

daiwa
14 juli 2008, 23:29
Nu tijd voor Reynders. .


Die gaat het ook niet klaren hoor.
Of denk je dat CD&V zich nu toegeeflijker zal opstellen nadat de Franstaligen het kartel bijna dwongen Leterme de wacht aan te zeggen?
Integendeel.....

Jan Meuleman
14 juli 2008, 23:30
Reynders reageert! :lol:

Didier Reynders (MR) in een eerste reactie: "Het is jammer dat het sociaaleconomische werk niet kan worden afgewerkt", zegt hij.

Hij voegt er nog aan toe: "De Franstaligen hebben al de nodige inspanningen geleverd om de communautaire onderhandelingen weer op gang te trekken".

"We zulen bekijken wat mogelijk is om de beslissingen nog uit te voeren. Het is vooral spijtig omdat de Franstaligen aanvaard hadden om een nieuwe dialoog van gemeenschap tot gemeenschap op gang te brengen.

De MR plant dinsdagvoormiddag een vergadering met zijn parlementaire fracties en in de namiddag volgt er een vergadering met de Franstalige partijen.

:lol:

We zullen u dankbaar blijven om 13 maand lang dwars te willen liggen. In de geschiedenisboekjes zal hij, en zijn 2 acolieten Maingain en Milquet, de doodgravers van den Belziek genoemd worden. Op de quatorze juillet zeggen de Vlamingen le jour de la gloire est arrivé. Wie had dit vewacht?

Tejokus
14 juli 2008, 23:30
How low can you go ...

Eindelijk eens een Vlaamse premier met kl*ten aan zijn lijf.
Eindelijk eens geen Vlaamse premier die buigt voor de francofonie
Eindelijk eens geen verafstoot die veel belooft (lees zijn eerste burgermanifest) en uiteindelijk de francofonie paait

Respect Mr. Leterme, Respect!

Voil�*.
En dit komende van een "autist" ;)
Weet je hij heeft het systeem "geraakt" en dat kan dus niet in dit land.
Het verkiezingsprogramma van de CD&V was té Vlaams... dus na de euforie
gedoemd tot mislukken.

Een oplossing op korte termijn zou zoiets zijn in de aard van 11 juli 1302 ;)

Rudy Van Nespen
14 juli 2008, 23:31
Leven jullie maar verder in jullie natte droom van vlaamse onafhankelijkheid.
Hier is het meest waarschijnlijke scenario: een multipartite (zonder nva) die de sociaal-economische zaken aanpakt en de staatshervorming in de frigo stopt.
EN ZO HAD HET REEDS LANG MOETEN ZIJN!!!!!!!!!!!!!

Jan Meuleman
14 juli 2008, 23:32
De francofonen hebben wind gezaaid en zullen srorm oogsten.
Vliegt de Blauwvoet, Storm op zee.

Weerbarstig!
14 juli 2008, 23:32
Leven jullie maar verder in jullie natte droom van vlaamse onafhankelijkheid.
Hier is het meest waarschijnlijke scenario: een multipartite (zonder nva) die de sociaal-economische zaken aanpakt en de staatshervorming in de frigo stopt.
EN ZO HAD HET REEDS LANG MOETEN ZIJN!!!!!!!!!!!!!
Trop is teveel, en teveel is trop. Zoals een dikkerd ooit eens zei.

Argusx43
14 juli 2008, 23:32
droom maar verder, het zal er eerder op gaan lijken dat het ontslag van Leterme de dooksteek gaat geven aan een Unitait belgië...

Waarom mijn beste Rudy zouden wij vlamingen nu ons deze keer eens nét zo onverzettelijk gaan opstellen als er een waalse onderhandelaar aan tafel gaat zitten om tot een compromis te komen...

Les francofons hebben deze keer nog wat te goed van ons...ze kunnen erop wachten...

Mijn inziens, la belgique c'est fini!:crazyeye:

daiwa
14 juli 2008, 23:33
Dat is een verschuiving van de Belgische machtsbasis naar Vlaanderen.


Met dank aan de Franstaligen. :-)

SeanMorely
14 juli 2008, 23:33
En DiRupo heeft ook een antwoord klaar hoor:

ok de Franstalige socialisten van de PS betreuren de beslissing van premier Yves Leterme.
(Belga)

"Wij hadden net de indruk dat de onderhandelingen in een constructief en positief klimaat konden worden voortgezet".

De PS beklemtoont dat ze nu vooral wil "dat er iets gedaan wordt aan de noden van de burgers".

"Voor de PS blijft het essentieel dat er nu een antwoord wordt geboden op de dagelijkse noden van de Belgen. De PS hoopt dat ondanks het ontslag er zo snel mogelijk een oplossing wordt uitgewerkt", besluit de partij van Elio Di Rupo.


Die walen toch... :roll::lol:

HAMC
14 juli 2008, 23:33
Leven jullie maar verder in jullie natte droom van vlaamse onafhankelijkheid.
Hier is het meest waarschijnlijke scenario: een multipartite (zonder nva) die de sociaal-economische zaken aanpakt en de staatshervorming in de frigo stopt.
EN ZO HAD HET REEDS LANG MOETEN ZIJN!!!!!!!!!!!!!

Maar wat zal er gebeuren als de Vlamingen BHV erdoor stemmen in uw scenario?

Anselmo
14 juli 2008, 23:34
Het ontslag in plaats van een oneerbaar "compromis" waarbij iedereen verliest. Leterme heeft mijn respect gedeeltelijk herwonnen.
Juist gezien.

Rudy Van Nespen
14 juli 2008, 23:34
Maar wat zal er gebeuren als de Vlamingen BHV erdoor stemmen in uw scenario?

Om het in uw meest gehate taal te zeggen: on verra bien...

sjarel
14 juli 2008, 23:35
Leven jullie maar verder in jullie natte droom van vlaamse onafhankelijkheid.
Hier is het meest waarschijnlijke scenario: een multipartite (zonder nva) die de sociaal-economische zaken aanpakt en de staatshervorming in de frigo stopt.
EN ZO HAD HET REEDS LANG MOETEN ZIJN!!!!!!!!!!!!!

juist... en waarom is Leterme dan precies naar de koning? gezondheidswandeling?

Metternich
14 juli 2008, 23:35
Ik ben altijd zeer kritisch geweest tegenover uitlatingen als "Dit wordt de fatale crisis voor België", maar de hoop speelt nu toch op bij mij. Dit kan wel eens het begin van het einde zijn voor de Belgische staat. Laat ons hopen!

toccata
14 juli 2008, 23:36
Het ironische is
1) de regering op 14 juli (franse feestdag) valt:-D
2) de Franstaligen het omgekeerde kregen wat ze willen, ze wilden Belgie koste wat kost niet hervormen, om zo Belgie niet af te breken, nu krijgen ze net dat Vlaanderen radicaliseert.

Rudy Van Nespen
14 juli 2008, 23:36
Ik ben altijd zeer kritisch geweest tegenover uitlatingen als "Dit wordt de fatale crisis voor België", maar de hoop speelt nu toch op bij mij. Dit kan wel eens het begin van het einde zijn voor de Belgische staat. Laat ons hopen!

Hoop doet leven, he? Al 94 jaar lang, niet?

Jan Meuleman
14 juli 2008, 23:36
En DiRupo heeft ook een antwoord klaar hoor:

ok de Franstalige socialisten van de PS betreuren de beslissing van premier Yves Leterme.
(Belga)

"Wij hadden net de indruk dat de onderhandelingen in een constructief en positief klimaat konden worden voortgezet".

De PS beklemtoont dat ze nu vooral wil "dat er iets gedaan wordt aan de noden van de burgers".

"Voor de PS blijft het essentieel dat er nu een antwoord wordt geboden op de dagelijkse noden van de Belgen. De PS hoopt dat ondanks het ontslag er zo snel mogelijk een oplossing wordt uitgewerkt", besluit de partij van Elio Di Rupo.


Die walen toch... :roll::lol:

Indrukken zijn soms verkeerd.:-):-):-)

Jan Meuleman
14 juli 2008, 23:37
Hoop doet leven, he? Al 94 jaar lang, niet?
Ben je al zo oud? Nu begrijp ik het.

HAMC
14 juli 2008, 23:38
Om het in uw meest gehate taal te zeggen: on verra bien...

Ik haat geen talen, ik ken ze alleen niet allemaal.

Zeg het maar in het Nederlands, dan bent u zeker dat ik het begrijp.

Jeronimo
14 juli 2008, 23:40
Ik haat geen talen, ik ken ze alleen niet allemaal.

Zeg het maar in het Nederlands, dan bent u zeker dat ik het begrijp.
Hola, hij wou het in uw meest gehate taal zeggen, niet in zijn eigen meest gehate taal.

Tejokus
14 juli 2008, 23:40
Die gaat het ook niet klaren hoor.
Of denk je dat CD&V zich nu toegeeflijker zal opstellen nadat de Franstaligen het kartel bijna dwongen Leterme de wacht aan te zeggen?
Integendeel.....

Niet dromen daiwa.
De Franstaligen hebben het voor het zeggen.
Het enige wat je kan zeggen: dit was een opstootje van de Vlamingen.
En dit werd al de kop ingedrukt voor het begonnen was ;)

En als er nu in de nabije toekomst een oplossing komt met een grote "frigo"
zoals Bart D. zei vanavond dan is dat toch weer een bewijs dat sommige
Vlamingen geen Vlamingen zijn.

Rudy Van Nespen
14 juli 2008, 23:40
Ik haat geen talen, ik ken ze alleen niet allemaal.

Zeg het maar in het Nederlands, dan bent u zeker dat ik het begrijp.

Een goede Belg is tweetalig... maar eveneens van goede wil, dus: "on verra bien" betekent "we zullen wel zien".

filosoof
14 juli 2008, 23:41
Klopt niet. Verhofstadt had de verkiezingen 14 dagen vervroegd om nog net binnen de geldigheidsdatum te vallen.
Maar nu is er geen twijfel meer. Ze zijn ongrondwettelijk, en je kan ze pas grondwettelijk verklaren NA de verkiezingen. Maar VOOR de verkiezingen kunnen ze en zullen ze geboycot worden door alle burgemeesters van de Rand (op de faciliteitengemeenten na natuurlijk)De enige instantie die daarover mag beslissen zal dan het nieuw-verkozen Parlement zijn.

Svennies
14 juli 2008, 23:41
En DiRupo heeft ook een antwoord klaar hoor:

ok de Franstalige socialisten van de PS betreuren de beslissing van premier Yves Leterme.
(Belga)

"Wij hadden net de indruk dat de onderhandelingen in een constructief en positief klimaat konden worden voortgezet".

De PS beklemtoont dat ze nu vooral wil "dat er iets gedaan wordt aan de noden van de burgers".

"Voor de PS blijft het essentieel dat er nu een antwoord wordt geboden op de dagelijkse noden van de Belgen. De PS hoopt dat ondanks het ontslag er zo snel mogelijk een oplossing wordt uitgewerkt", besluit de partij van Elio Di Rupo.


Die walen toch... :roll::lol:

Zo kennen we ze het beste,schijnheiligheid tot en met....

Ze zullen krijgen waar ze al lang op aan sturen,en dan ga je ze héél hard horen roepen dat het allemaal de schuld van "les flamins" is...

Men oogst wat men zaait....

Dat ze nu maar zélf hun plan gaan trekken in de nabije toekomst,zonder al dat vlaams geld breken er harde tijden aan in het zuiden des lands...En hoe moeilijker ze het gaan krijgen,des te harder zullen wij hier in het noorden om hen lachen...:lol::lol:

Jan Meuleman
14 juli 2008, 23:45
Jongens slaapwel, maar ik ga eerst mijn Leeuw weer buiten laten.

Rudy Van Nespen
14 juli 2008, 23:46
Zo kennen we ze het beste,schijnheiligheid tot en met....

Ze zullen krijgen waar ze al lang op aan sturen,en dan ga je ze héél hard horen roepen dat het allemaal de schuld van "les flamins" is...

Men oogst wat men zaait....

Dat ze nu maar zélf hun plan gaan trekken in de nabije toekomst,zonder al dat vlaams geld breken er harde tijden aan in het zuiden des lands...En hoe moeilijker ze het gaan krijgen,des te harder zullen wij hier in het noorden om hen lachen...:lol::lol:


Het enige 'zinnige' in deze post zijn toch echt uw onderschriften, hoor.
Ze vertellen op welk niveau u denkt...

Svennies
14 juli 2008, 23:50
Het enige 'zinnige' in deze post zijn toch echt uw onderschriften, hoor.
Ze vertellen op welk niveau u denkt...

Nee mijnheer ,het onderste slaat blijkbaar alleen op U gezien het niveau van uw posts...

Ze komen blijkbaar recht uit het slipje van madame non als ik U hier zo lees,een echte slippendrager van de brusselse bourgeosie...:roll:

Sfax
14 juli 2008, 23:51
Het ironische is
1) de regering op 14 juli (franse feestdag) valt:-D
2) de Franstaligen het omgekeerde kregen wat ze willen, ze wilden Belgie koste wat kost niet hervormen, om zo Belgie niet af te breken, nu krijgen ze net dat Vlaanderen radicaliseert.

Lijkt me ook; temeer dat de verkiezingen van 2009 voor de deur staan, en er geen enkele Vlaamse partij het zich kan permitteren toegeeflijker te worden. Worden nog interessante tijden zowaar...

lollysticky
14 juli 2008, 23:51
Nee mijnheer ,het onderste slaat blijkbaar alleen op U gezien het niveau van uw posts...

Ze komen blijkbaar recht uit het slipje van madame non als ik U hier zo lees,een echte slippendrager van de brusselse bourgeosie...:roll:

als ons madam non even hevig is in bed als rond de onderhandelingstafel.... grrrrr!!!!!

Argusx43
14 juli 2008, 23:52
YLT wordt te veel onderschat. Die weet gewoon zoals belgië nu ineen steekt nooit kan goed werken, dus buigt hij niet. Desnoods wordt de boel dan gesplitst.Wat een optie is van in den beginne. Het is iemand die praktisch nadenkt, het gaat of het gaat niet.Hij geeft België zolang mogelijk een kans. Hij doet er zijn best voor , wat eigenlijk niemand anders nog kan doen dan hij, mij dunkt. En nu blijkt dat er met de franstaligen totaal geen land is te bezeilen.

Dat is mijn indruk van die vent. Intelligente kerel!

Vlaanderen_onafhankelijk
14 juli 2008, 23:53
Leven jullie maar verder in jullie natte droom van vlaamse onafhankelijkheid.
Hier is het meest waarschijnlijke scenario: een multipartite (zonder nva) die de sociaal-economische zaken aanpakt en de staatshervorming in de frigo stopt.
EN ZO HAD HET REEDS LANG MOETEN ZIJN!!!!!!!!!!!!!

En kan mijnheer, in al zijn wijsheid, eens klaarheid scheppen hoe men dat gaat doen? Vlaanderen en Wallonië verschillen nu eenmaal zo fundamenteel van elkaar dat in de huidige structuren sociaaleconomische zaken onmogelijk opgelost kunnen worden, daarvoor is een... staatshervorming nodig, hoe je het ook draait of keert.

FDM
14 juli 2008, 23:54
die valsigheid ( bij Elio , rudy en filosoof) lijkt wel eigen te zijn aan gevallen die frans spreken of frans denken
en ik kan het weten want mijn ex was 1/2 francaise , dus ik kan het weten

HAMC
14 juli 2008, 23:56
Een goede Belg is tweetalig... maar eveneens van goede wil, dus: "on verra bien" betekent "we zullen wel zien".

Ik ben alleszins meertalig, maar ik ben dan ook geen goede Belg.

Ok, we zullen zien.

Svennies
14 juli 2008, 23:57
YLT wordt te veel onderschat. Die weet gewoon zoals belgië nu ineen steekt nooit kan goed werken, dus buigt hij niet. Desnoods wordt de boel dan gesplitst.Wat een optie is van in den beginne. Het is iemand die praktisch nadenkt, het gaat of het gaat niet.Hij geeft België zolang mogelijk een kans. Hij doet er zijn best voor , wat eigenlijk niemand anders nog kan doen dan hij, mij dunkt. En nu blijkt dat er met de franstaligen totaal geen land is te bezeilen.

Dat is mijn indruk van die vent. Intelligente kerel!

inderdaad,de franstaligen hebben het zélf gezocht dank zij hun stugge houding aan de onderhandelingstafel....
Blijkbaar beseffen zij nog altijd niet dat de tijd voorbij is dat zij het quasi alléén voor het zeggen hadden in dit land en de vlamingen zich telkens gewillig plooiden naar hun eisen en verzuchtingen...

Anselmo
14 juli 2008, 23:57
YLT wordt te veel onderschat. Die weet gewoon zoals belgië nu ineen steekt nooit kan goed werken, dus buigt hij niet. Desnoods wordt de boel dan gesplitst.Wat een optie is van in den beginne. Het is iemand die praktisch nadenkt, het gaat of het gaat niet.Hij geeft België zolang mogelijk een kans. Hij doet er zijn best voor , wat eigenlijk niemand anders nog kan doen dan hij, mij dunkt. En nu blijkt dat er met de franstaligen totaal geen land is te bezeilen.

Dat is mijn indruk van die vent. Intelligente kerel!

Hij heeft inderdaad verrast door zich niet te laten uitkopen zoals Verhofstadt.
Afwachten hoe het nu verder gaat, maar het zal nooit meer in België worden zoals het onder VHS was.

FDM
14 juli 2008, 23:59
met belgie als het kan

zonder als het moet

HAMC
14 juli 2008, 23:59
Hij heeft inderdaad verrast door zich niet te laten uitkopen zoals Verhofstadt.


Persoonlijk denk ik dat Leterme dat juist wel geprobeerd heeft maar de Vlamingen in de CD&v + NVA hebben dat niet laten gebeuren.

giserke
14 juli 2008, 23:59
D�*t doet BDW al sinds de verkiezingen.

we zien het :lol:
uw belgiekske ligt onder het schavot!

dirk001
15 juli 2008, 00:00
Het probleem ligt duidelijk aan franstalige kant. Alle Vlaamse partijen vragen een staatshervorming, maar onder de leiding van Maingain en Milquet werd steeds NON gezegd.

Laat ze het nu maar eens zelf proberen.

Dat klopt niet. De vlamingen willen de tegeneis van de franstaligen niet aanvaarden nl uitbreiding van Brussel en dat is het probleem voor bhv. Beiden eisen iets en geen van beiden wil wat de ander eist toestaan en dan heb je dus een probleem.

Maar het is dus nu al 13 maanden het NVA die ons land gijzelt en dat moet eens ophouden. Zonder NVA was er al lang een akkoord.

Maar de kern van het probleem is dat ons hele systeem verkeerd in elkaar zit. We moeten terug naar een unitaire staat met 1 regering en 10 provincies waarbij de senaat bestaat uit 10 leden van elke provincie en de kamer proportineel wordt samengesteld.

BenX
15 juli 2008, 00:00
Een goede Belg is tweetalig... maar eveneens van goede wil, dus: "on verra bien" betekent "we zullen wel zien".
Bonnes et Heureuses Vancances

kizzy
15 juli 2008, 00:00
Een goede Belg is tweetalig... maar eveneens van goede wil, dus: "on verra bien" betekent "we zullen wel zien".

Een 'GOEDE Belg', mijnheer, hoort dan wel DRIETALIG te zijn; of maakt de derde gemeenschap soms geen deel uit van uw o zo dierbare België?

Elke 'goede' Belg zou toch doordrongen moeten zijn van het feit dat we 3 officiële talen hebben???

dirk001
15 juli 2008, 00:02
Hij heeft inderdaad verrast door zich niet te laten uitkopen zoals Verhofstadt.
Afwachten hoe het nu verder gaat, maar het zal nooit meer in België worden zoals het onder VHS was.


Het kartel heeft de boel verziekt, het zijn een bende ruziemakers. Ik vind het een echte schande dat een partij zich christelijk durft noemen en dan gaat aanzetten tot haat van een deel van de bevolking enkel voor wat stemgewin.

Argusx43
15 juli 2008, 00:02
inderdaad,de franstaligen hebben het zélf gezocht dank zij hun stugge houding aan de onderhandelingstafel....
Blijkbaar beseffen zij nog altijd niet dat de tijd voorbij is dat zij het quasi alléén voor het zeggen hadden in dit land en de vlamingen zich telkens gewillig plooiden naar hun eisen en verzuchtingen...

Ze hebben dan ook zo weinig contact met de gewone vlaming om te weten wat hier leeft. Wat ik ontwaar bij de vlaamse man en vrouw in de straat, is dat ze af willen van die belgische bombastische blok aan hun been.

Duupje
15 juli 2008, 00:02
Een goede Belg is tweetalig... maar eveneens van goede wil, dus: "on verra bien" betekent "we zullen wel zien".

3-talig Rudy, 3-talig... Of telt ons Duitstalig stuk niet mee in uw Belziek ?

lollysticky
15 juli 2008, 00:03
Dat klopt niet. De vlamingen willen de tegeneis van de franstaligen niet aanvaarden nl uitbreiding van Brussel en dat is het probleem voor bhv. Beiden eisen iets en geen van beiden wil wat de ander eist toestaan en dan heb je dus een probleem.

Maar het is dus nu al 13 maanden het NVA die ons land gijzelt en dat moet eens ophouden. Zonder NVA was er al lang een akkoord.

Maar de kern van het probleem is dat ons hele systeem verkeerd in elkaar zit. We moeten terug naar een unitaire staat met 1 regering en 10 provincies waarbij de senaat bestaat uit 10 leden van elke provincie en de kamer proportineel wordt samengesteld.

gebiedsuitbreiding is imperialisme... dat is niets waar een regering over moet praten...

giserke
15 juli 2008, 00:04
Ik ben VB-er, en in iedergeval wens ik Bart De Wever geluk om een jaar lang niet toe te geven, en op een heel behendige manier de CD&V mee te krijgen.

Zijn schaakspel was succesvol omdat CD&V zelf gedeeltelijk vastberaden standpunten innam, omdat CD&V NVA nodig heeft om de grootste te zijn en omdat VB en LDD een ferme stok achter de deur zijn. VB + LDD samen zijn nu groter dan CD&V-NVA!
Ik denk dat ook de Gravensteengroep met E.Vermeersch en anderen het mogelijk maken voor 'deftige' mensen om duidelijkvlaamse standpunten in te nemen zonder verdacht te worden het VB achterna te lopen.
Ook duidelijke Vlaamse standpunten van bepaalde SPa-ers (Hans Bonte & FVDB) waren opmerkelijk.
Dat zelfs de belgicistische Groenen dissidenten hadden: de 8 Groene schepenen van de Vlaamse Rand en Bart Staes spraken boekdelen.

Nu moeten een autonoom Vlaanderen en een autonoom Wallonië besluiten wat ze nog samen willen doen.
En dan de toekomst van Brussel, bestuur en financiering, onderhandelen.
Dan weet je ongetwijfeld wie het meest gewicht in de schaal werpt! (in het geval van Bart: Letterlijk:lol:)

Jeronimo
15 juli 2008, 00:04
Dat klopt niet. De vlamingen willen de tegeneis van de franstaligen niet aanvaarden nl uitbreiding van Brussel en dat is het probleem voor bhv. Beiden eisen iets en geen van beiden wil wat de ander eist toestaan en dan heb je dus een probleem.

Alleen is de splitsing van BHV een meer dan terechte eis die gewoon de grondwet volgt terwijl dat de uitbreiding van Bruxelles een schandalige schending van de Vlaamse territorialiteit zou zijn.

Svennies
15 juli 2008, 00:04
als ons madam non even hevig is in bed als rond de onderhandelingstafel.... grrrrr!!!!!

Denkt gij dat,wij kennen die madam van slechts één woord "non"...

Als die thuis ook zo meegevend is zullen dat daar wel stille avonden worden...8O

kizzy
15 juli 2008, 00:05
...
Maar de kern van het probleem is dat ons hele systeem verkeerd in elkaar zit. We moeten terug naar een unitaire staat met 1 regering en 10 provincies waarbij de senaat bestaat uit 10 leden van elke provincie en de kamer proportineel wordt samengesteld.

En waarbij de doorsnee franstalige minister pertinent weigert Nederlands te spreken, en waar Happart opnieuw de Vlamingen het bloed vanonder de nagels trekt, en waar het 'pour les Flamands; la même chose!' is.

U kunt natuurlijk ook opnieuw beginnen dromen van de tijd waarin we allemaal horigen waren die niet eens vrij konden beslissen waar ze woonden/werkten...

Pelgrim
15 juli 2008, 00:06
Als de flaminganten zo zeker van hun zaak waren dat ze het zouden gedaan krijgen, dan was een ontslag niet nodig.
Pech, maar uiteraard niet voor hen die België genegen zijn.

als er nu één ding duidelijk is geworden is het wel dat de belgicisten ongelijk hebben: het federaal niveau is onwerkbaar geworden.

Nr.10
15 juli 2008, 00:07
als er nu één ding duidelijk is geworden is het wel dat de belgicisten ongelijk hebben: het federaal niveau is onwerkbaar geworden.

Waar leid je dat uit af?

Jeronimo
15 juli 2008, 00:08
Het kartel heeft de boel verziekt, het zijn een bende ruziemakers. Ik vind het een echte schande dat een partij zich christelijk durft noemen en dan gaat aanzetten tot haat van een deel van de bevolking enkel voor wat stemgewin.
Al eens Walen over Vlamingen bezig gehoord? Leest gij "Le Soir" niet? En dan durft gij hier komen vertellen dat het kartel aanzetten tot haat??

Svennies
15 juli 2008, 00:08
Ze hebben dan ook zo weinig contact met de gewone vlaming om te weten wat hier leeft. Wat ik ontwaar bij de vlaamse man en vrouw in de straat, is dat ze af willen van die belgische bombastische blok aan hun been.

dat klopt,wij zijn die bemoeizuchtige francofone politici die steeds meer eisen dan waar ze recht op hebben zonder dat er iets tegenoverstaat méér dan grondig beu...;-)

dirk001
15 juli 2008, 00:09
We zouden ons toch ook eens moeten afvragen of die staatshervorming wel enig nut heeft.

Zonder die staatshervorming hebben we nl een stabiele regering. Er heeft nog nooit iemand van NVA of andere seperatistische hoek gezegd wat ze willen doen met die nieuwe bevoegdheden ... . En dat lijkt me wel veel belangrijker dan splitsen om te splitsen. Vele mensen hier willen gewoon splitsen om te splitsen en dan hoeft het voor mij niet.

Argusx43
15 juli 2008, 00:09
Het kartel heeft de boel verziekt, het zijn een bende ruziemakers. Ik vind het een echte schande dat een partij zich christelijk durft noemen en dan gaat aanzetten tot haat van een deel van de bevolking enkel voor wat stemgewin.

Dirk, het heeft niks te maken met haat, maar alleen met wat het beste is economisch gezien voor de verschillende landsdelen. Het draait al generaties vierkant.

Weerbarstig!
15 juli 2008, 00:10
Waar leid je dat uit af?
De voorbije 13 maanden?

dirk001
15 juli 2008, 00:11
Al eens Walen over Vlamingen bezig gehoord? Leest gij "Le Soir" niet? En dan durft gij hier komen vertellen dat het kartel aanzetten tot haat??

En wat zeggen vlamingen over franstaligen ? Want dat lees ik nl wel elke dag op dit forum en op bepaalde forums van kranten ... . Ik zou zeggen als we nu eens zelf het goede voorbeeld geven ?

Jeronimo
15 juli 2008, 00:11
Waar leid je dat uit af?
Meer dan een jaar crisis bijvoorbeeld.

BitterSweet
15 juli 2008, 00:11
Dat klopt niet. De vlamingen willen de tegeneis van de franstaligen niet aanvaarden nl uitbreiding van Brussel en dat is het probleem voor bhv. Beiden eisen iets en geen van beiden wil wat de ander eist toestaan en dan heb je dus een probleem.

Maar het is dus nu al 13 maanden het NVA die ons land gijzelt en dat moet eens ophouden. Zonder NVA was er al lang een akkoord.

Maar de kern van het probleem is dat ons hele systeem verkeerd in elkaar zit. We moeten terug naar een unitaire staat met 1 regering en 10 provincies waarbij de senaat bestaat uit 10 leden van elke provincie en de kamer proportineel wordt samengesteld.

Dus in een unitaire staat geen uitbreiding van Brussel?
geen vlaams grondgebied annexeren?
geen taalproblemen meer?
draem on dirk!

Tejokus
15 juli 2008, 00:12
Een goede Belg is tweetalig... maar eveneens van goede wil, dus: "on verra bien" betekent "we zullen wel zien".

Een goede Belg....
En echte Belg zou Duits moeten spreken zoals onze eerste koning Leopold.
Hij was de oom van "Sisi" (google maar eens).
Plus hij werd koning en dit ferm tegen zijn goesting.

Leopold II echter heeft België voorgoed op de kaart gezet...(kuch, kuch).
Die had meer goesting. Wat denk je: die had Vlaamse en Congolese slaven.
Er werd een ferm woordje Frans gesproken en van toen tot nu is die
taal de baas gebleven samen met de mentaliteit.

Het gevoel van afkeer heeft niets te zien met de Waalse mensen.
Bij de doorsnee Waal moet je niets gaan zoeken.
Onze jeugd ligt ook niet wakker van onze geschiedenis die zijn meer
bezig met het leven en dat mag, de iPhone, de gsm, de school misschien ;)

Verder zijn Vlamingen ook kampioenen in elkaar de duvel aan doen...

Weerbarstig!
15 juli 2008, 00:12
En wat zeggen vlamingen over franstaligen ? Want dat lees ik nl wel elke dag op dit forum en op bepaalde forums van kranten ... . Ik zou zeggen als we nu eens zelf het goede voorbeeld geven ?
Ja, forums staan recht evenredig met dagelijks wijd gepubliceerde kranten...:roll:

Jeronimo
15 juli 2008, 00:13
En wat zeggen vlamingen over franstaligen ? Want dat lees ik nl wel elke dag op dit forum en op bepaalde forums van kranten ... . Ik zou zeggen als we nu eens zelf het goede voorbeeld geven ?
Vlamingen op fora zijn het kartel niet. Jij zei dat het kartel aanzet tot haat, geef daar eens een paar voorbeeldjes van misschien?

BHV
15 juli 2008, 00:14
Dat klopt niet. De vlamingen willen de tegeneis van de franstaligen niet aanvaarden nl uitbreiding van Brussel.

Dat is ook een onredelijke eis. Ten eerste de grenzen zijn grondwettelijk vastgelegd, en ten tweede waarom zouden wij 75000 inwoners van Vlaanderen naar BXL zenden, en hun blootstellen aan lokale FDF-ers en vlamingen-haters? Heb je er al eens aan gedacht dat die 75000 liever in een stabiel en modern Vlaanderen wonen - met een beter en efficienter bestuur en een gunstiger fiskaal klimaat en betere voorzieningen - dan in een francofone corrupte en racistische poppenkast?

dirk001
15 juli 2008, 00:14
Dirk, het heeft niks te maken met haat, maar alleen met wat het beste is economisch gezien voor de verschillende landsdelen. Het draait al generaties vierkant.


lol en vlaanderen gaat het beter doen ? Laat me aub niet lachen he. Vlaanderen doet het ook niet beter zie maar de oosterweelde verbinding, zie maar het uitdelen van geld aan jan en alleman nu ze eens wat overschot hebben, wat met de bodemsanering ? Zijn we de corruptie van Moerman al vergeten ? Letherme en Vervotte zijn weggevlucht naar het federaal parlement en dat noem ik wanbeleid en zeker geen goed bestuur.

En ter info weten jullie eigenlijk wel dat Letherme zelf franstalig is ?? Dat vind ik nu net zo grappig aan heel deze zaak ... het zijn ex franstaligen die hier nu de boel komen verzieken samen met De Wever die ook al familie heeft ginder.

lollysticky
15 juli 2008, 00:15
En wat zeggen vlamingen over franstaligen ? Want dat lees ik nl wel elke dag op dit forum en op bepaalde forums van kranten ... . Ik zou zeggen als we nu eens zelf het goede voorbeeld geven ?

voor de zoveelste keer moeten wij weer beginnen met het goede voorbeeld te geven... waarom kunnen die brave niet-racistische belgicistische franstaligen het voorbeeld eens geven om zo die racistische fascistische neonazi's van een vlamingen (toch volgens LeSoir) eens op hun paard te zetten?

Miguelito
15 juli 2008, 00:17
gelukkig heeft leterme niet toegegeven aan de franstaligen. hoe het nu verder moet weet niemand. nu zijn toespraak afwachten

Alvader
15 juli 2008, 00:18
lol en vlaanderen gaat het beter doen ? Laat me aub niet lachen he. Vlaanderen doet het ook niet beter zie maar de oosterweelde verbinding, zie maar het uitdelen van geld aan jan en alleman nu ze eens wat overschot hebben, wat met de bodemsanering ? Zijn we de corruptie van Moerman al vergeten ? Letherme en Vervotte zijn weggevlucht naar het federaal parlement en dat noem ik wanbeleid en zeker geen goed bestuur.

En ter info weten jullie eigenlijk wel dat Letherme zelf franstalig is ?? Dat vind ik nu net zo grappig aan heel deze zaak ... het zijn ex franstaligen die hier nu de boel komen verzieken samen met De Wever die ook al familie heeft ginder.

dirk oo1 . neemt gij u zelf serieus ??
Ik hoop van niet.

dirk001
15 juli 2008, 00:18
Dat is ook een onredelijke eis. Ten eerste de grenzen zijn grondwettelijk vastgelegd, en ten tweede waarom zouden wij 75000 inwoners van Vlaanderen naar BXL zenden, en hun blootstellen aan lokale FDF-ers en vlamingen-haters? Heb je er al eens aan gedacht dat die 75000 liever in een stabiel en modern Vlaanderen wonen - met een beter en efficienter bestuur en een gunstiger fiskaal klimaat en betere voorzieningen - dan in een francofone corrupte en racistische poppenkast?

Dan waarom die mensen niet zelf laten beslissen ? Ja ik zou ook liever in Vlaanderen wonen dan in Brussel , dus waarom dan geen lokaal referendum waar die mensen kunnen beslissen waar ze naartoe willen ? Vlaanderen volgens vlaamse regels leven of Brussel .. .

Nr.10
15 juli 2008, 00:19
gelukkig heeft leterme niet toegegeven aan de franstaligen. hoe het nu verder moet weet niemand. nu zijn toespraak afwachten

Dat mensen zoiets durven schrijven.
BESCHAMEND !!!

dirk001
15 juli 2008, 00:20
dirk oo1 . neemt gij u zelf serieus ??
Ik hoop van niet.


Heb je tegenargumenten dan ? Ik zie u inhoudelijk nl niet reageren op dat bericht .. .

Jeronimo
15 juli 2008, 00:20
Dan waarom die mensen niet zelf laten beslissen ? Ja ik zou ook liever in Vlaanderen wonen dan in Brussel , dus waarom dan geen lokaal referendum waar die mensen kunnen beslissen waar ze naartoe willen ? Vlaanderen volgens vlaamse regels leven of Brussel .. .
Probeer eens met een hoop van uw Waalse vriendjes te verhuizen naar een Duits, Frans of Engels boerengat tot ge er een meerderheid hebt en eis dan ook maar eens een referendum over een aanhechting bij Wallonië. Ze zullen u daar nogal uitlachen.

Het is niet omdat je toevallig een meerderheid hebt in een gemeente dat die zomaar overal bijgevoegd kan worden. :roll:

dirk001
15 juli 2008, 00:24
Probeer eens met een hoop van uw Waalse vriendjes te verhuizen naar een Duits, Frans of Engels boerengat tot ge er een meerderheid hebt en eis dan ook maar eens een referendum over een aanhechting bij Wallonië. Ze zullen u daar nogal uitlachen.

Het is niet omdat je toevallig een meerderheid hebt in een gemeente dat die zomaar overal bijgevoegd kan worden. :roll:


lol Ik ben zelf 100% belg en vlaming hoor. Wie zegt er dat die franstaligen zo happig zijn om naar Brussel te gaan ? Die weten ook wel wat er daar aan de hand is. Het is goed mogelijk dat ze voor Vlaanderen kiezen.

Trouwens waarom gelden er in Brussel sowieso allerlei speciale regels ? Brussel zou een gewone stad moeten zijn en niet wat het nu is. Een gewone stad die alle vlaamse regels moet naleven net zoals Gent of Antwerpen. Dat is ook een probleem lijkt me.

kizzy
15 juli 2008, 00:25
Dan waarom die mensen niet zelf laten beslissen ? Ja ik zou ook liever in Vlaanderen wonen dan in Brussel , dus waarom dan geen lokaal referendum waar die mensen kunnen beslissen waar ze naartoe willen ? Vlaanderen volgens vlaamse regels leven of Brussel .. .

Prima idee, dat referendum. Maar dan wel ineens voor �*lle belangrijke beslissingen he; toetreding tot deze of gene unie, voor of tegen een Europese grondwet, voor of tegen een staatswijziging/afscheuring, ...

Maar ja, d�*t durven onze heren politici en belgicisten niet aan: schrik voor het resultaat. Tot zover de democratie!

lollysticky
15 juli 2008, 00:25
Het is niet omdat je toevallig een meerderheid hebt in een gemeente dat die zomaar overal bijgevoegd kan worden. :roll:

een franstalige verwerft dit recht tot grond-opeissen vanbij de geboorte.

Boontjes
15 juli 2008, 00:26
Was de interne druk dan toch te groot?
Welke druk??-> BHV = 5 minuten politieke moed (we zijn 13 maand bezig) - goed bestuur:?-> nog niets van gezien! Eén of meerdere vette vissen tegen 15 juli-> zelfs geen klein garnaaltje.
Vraag: waarom beloven wat men toch zeker NIET kan waar maken? Is maar normaal dat men dan de prijs betaalt-> met de staart tussen de benen naar de koning...

Jeronimo
15 juli 2008, 00:27
lol Ik ben zelf 100% belg en vlaming hoor. Wie zegt er dat die franstaligen zo happig zijn om naar Brussel te gaan ? Die weten ook wel wat er daar aan de hand is. Het is goed mogelijk dat ze voor Vlaanderen kiezen.
Kan goed zijn dat ze liever bij Vlaanderen blijven, maar over zo iets hou je gewoon geen referendum.
Trouwens waarom gelden er in Brussel sowieso allerlei speciale regels ? Brussel zou een gewone stad moeten zijn en niet wat het nu is. Een gewone stad die alle vlaamse regels moet naleven net zoals Gent of Antwerpen. Dat is ook een probleem lijkt me.
Na de Vlaamse onafhankelijkheid kan dat probleem verholpen worden. :twisted: Brussel wordt een Vlaamse stad, met taalrechten voor de Franstaligen.

dirk001
15 juli 2008, 00:27
Prima idee, dat referendum. Maar dan wel ineens voor �*lle belangrijke beslissingen he; toetreding tot deze of gene unie, voor of tegen een Europese grondwet, voor of tegen een staatswijziging/afscheuring, ...

Maar ja, d�*t durven onze heren politici en belgicisten niet aan: schrik voor het resultaat. Tot zover de democratie!


Ik ben daar ook voorstander van ... . Maar ik stel hetzelfde vast zoals u dat men liever geen referendums houdt over belangrijke zaken. Zie mijn bericht in de huidige forumsessie met politici ivm Lissabon hierover.

Argusx43
15 juli 2008, 00:27
lol en vlaanderen gaat het beter doen ? Laat me aub niet lachen he. Vlaanderen doet het ook niet beter zie maar de oosterweelde verbinding, zie maar het uitdelen van geld aan jan en alleman nu ze eens wat overschot hebben, wat met de bodemsanering ? Zijn we de corruptie van Moerman al vergeten ? Letherme en Vervotte zijn weggevlucht naar het federaal parlement en dat noem ik wanbeleid en zeker geen goed bestuur.

En ter info weten jullie eigenlijk wel dat Letherme zelf franstalig is ?? Dat vind ik nu net zo grappig aan heel deze zaak ... het zijn ex franstaligen die hier nu de boel komen verzieken samen met De Wever die ook al familie heeft ginder.

Daarom ook dat Leterme te betrouwen is . Hij kent de beide mentaliteiten.
Eigenlijk is de man een toonbeeld voor wat er aan de hand is. Hij moet een keuze maken en blijft alles proberen voor België. Maar ziet in dat er meer staatshervorming nodig is voor de beiden, op allerlei vlak. En als de ene niet wilt luisteren, tja wat doe je dan? Alleen gaan zeker?

BHV
15 juli 2008, 00:27
Dan waarom die mensen niet zelf laten beslissen ? Ja ik zou ook liever in Vlaanderen wonen dan in Brussel , dus waarom dan geen lokaal referendum waar die mensen kunnen beslissen waar ze naartoe willen ?
Omdat het grondwettelijk is vastgelegd. Punt.

De franstaligen die in Vlaanderen kwamen wonen hebben een keuze gemaakt. Zij waren niet verplicht! Wil jij nu vlamingen VERPLICHTEN brusselaar te worden?

Svennies
15 juli 2008, 00:28
lol en vlaanderen gaat het beter doen ? Laat me aub niet lachen he.

Hoezo ,mijn beste, vlaanderen doet het al jaaaaaren beter dan wallonië op economisch vlak...
Sterker nog,al vele jaren lang pompen zowat 12 miljard euro jaarlijks in wallonië naast de europse steun die zij krijgen,en wat is de respons van al deze financiële injecties mijn beste,inderdaad nul ,noppes,nada...

Vlaanderen doet het ook niet beter zie maar de oosterweelde verbinding, zie maar het uitdelen van geld aan jan en alleman nu ze eens wat overschot hebben, wat met de bodemsanering ? Zijn we de corruptie van Moerman al vergeten ? Letherme en Vervotte zijn weggevlucht naar het federaal parlement en dat noem ik wanbeleid en zeker geen goed bestuur.

Grappig dat U de oosterweelverbinding aanhaalt,draait onze economie nu dan vierkant mijn beste....
En Fientje Moerman zegt U ,en haar corruptie,wel mijn beste voor één Fientje aan vlaamse zijde staat er een meervoud van corrupte veelal PS geinspireerde waalse politici tegenover...

U mag véél zeggen wat Leterme betreft,maar hij heeft het tenminste geprobeerd zonder zijn broek tot op zijn enkels af te stropen zoals Verhofstadt gewoonlijk placht te doen in ruil voor zijn zitje in de wetstraat 16...


En ter info weten jullie eigenlijk wel dat Letherme zelf franstalig is ?? Dat vind ik nu net zo grappig aan heel deze zaak ... het zijn ex franstaligen die hier nu de boel komen verzieken samen met De Wever die ook al familie heeft ginder.

Leterme is tweetalig mijn beste,franstalige vader en vlaamse moeder,en hij verziekt niets mijn beste,dat doen de francofone politici wel in zijn plaats,maar dat had U nog altijd niet begrepen zeker...:roll::roll::roll:

Tejokus
15 juli 2008, 00:28
Dat is ook een onredelijke eis. Ten eerste de grenzen zijn grondwettelijk vastgelegd, en ten tweede waarom zouden wij 75000 inwoners van Vlaanderen naar BXL zenden, en hun blootstellen aan lokale FDF-ers en vlamingen-haters? Heb je er al eens aan gedacht dat die 75000 liever in een stabiel en modern Vlaanderen wonen - met een beter en efficienter bestuur en een gunstiger fiskaal klimaat en betere voorzieningen - dan in een francofone corrupte en racistische poppenkast?

Zeker BHV.
Dirk vergeet of kent zijn geschiedenisles niet.
Die perikelen van BHV bestaan langer dan vandaag.
En telkens komen de Franstaligen met andere en vooral nieuw "voorstellen",
neen eisen.

BitterSweet
15 juli 2008, 00:28
Dan waarom die mensen niet zelf laten beslissen ? Ja ik zou ook liever in Vlaanderen wonen dan in Brussel , dus waarom dan geen lokaal referendum waar die mensen kunnen beslissen waar ze naartoe willen ? Vlaanderen volgens vlaamse regels leven of Brussel .. .

Ja,maar waarom lokaal,mss omdat er meer franstaligen wonen in de rand?
Als er een referendum moet komen over de rand wat nog altijd Vlaams grondgebied is dan in gans Belgie,mss dat dan uw ogen opengaan.
U wil van de meerderheid van franstaligen in de rand gebruik maken om de daarwonende Vlamingen te overroepen,terwijl op 10,5 miljoen belgen er 6 miljoen vlamingen zijn,tot daar uw unitair gezwets u kijkt neer op Vlaanderen,en zo zijn er wel meer in dit land!

Dixie
15 juli 2008, 00:29
het einde van belgie nadert nog ff geduld!!

dirk001
15 juli 2008, 00:29
Na de Vlaamse onafhankelijkheid kan dat probleem verholpen worden. :twisted: Brussel wordt een Vlaamse stad, met taalrechten voor de Franstaligen.

Mja waarom taalrechten ? Lijkt me dat ze allemaal nederlands moeten kennen. Wat er thuis gesproken wordt of onderling doet er niet toe maar op het werk en alle contact met de overheden zou moeten in het nederlands verlopen net zoals voor alle andere vlamingen.

dirk001
15 juli 2008, 00:31
Ja,maar waarom lokaal,mss omdat er meer franstaligen wonen in de rand?
Als er een referendum moet komen over de rand wat nog altijd Vlaams grondgebied is dan in gans Belgie,mss dat dan uw ogen opengaan.
U wil van de meerderheid van franstaligen in de rand gebruik maken om de daarwonende Vlamingen te overroepen,terwijl op 10,5 miljoen belgen er 6 miljoen vlamingen zijn,tot daar uw unitair gezwets u kijkt neer op Vlaanderen,en zo zijn er wel meer in dit land!

Omdat het een lokaal probleem is. Ik woon daar niet en heb er dus geen last van. Het lijkt me dus dat de mensen die in BHV wonen daar moeten over beslissen. De franstaligen die daar wonen willen denk ik ook niet bij Brussel horen.

kizzy
15 juli 2008, 00:36
Omdat het een lokaal probleem is. Ik woon daar niet en heb er dus geen last van. Het lijkt me dus dat de mensen die in BHV wonen daar moeten over beslissen. De franstaligen die daar wonen willen denk ik ook niet bij Brussel horen.

Dus het bepalende criterium is diegenen te laten beslissen die er 'last' van hebben, die in een bepaald gebied wonen. Dan loopt uw referendum zijn doel wel voorbij he; volgens uw redenering mogen dan bijvoorbeeld ook de Joden in de Joodse buurten via referendum bepalen dat die zone vanaf dan onder de joodse gewoonten, taal en regels valt. De Moslims mogen dat dan ook in hun buurten (denk bijvoorbeeld aan bepaalde gebieden in het Brusselse of het Antwerpse), binnenkort volgen dan de Oost-Europeanen enzoverder.

De boodschap wordt dan: verspreid en vermenigvuldig u en eigen u zo een land toe!

Argusx43
15 juli 2008, 00:36
Ja,maar waarom lokaal,mss omdat er meer franstaligen wonen in de rand?
Als er een referendum moet komen over de rand wat nog altijd Vlaams grondgebied is dan in gans Belgie,mss dat dan uw ogen opengaan.
U wil van de meerderheid van franstaligen in de rand gebruik maken om de daarwonende Vlamingen te overroepen,terwijl op 10,5 miljoen belgen er 6 miljoen vlamingen zijn,tot daar uw unitair gezwets u kijkt neer op Vlaanderen,en zo zijn er wel meer in dit land!

Tja , imperialisme , daar kan en mag men niet aan toe geven. Geeft ze een vinger en.....

BitterSweet
15 juli 2008, 00:38
Omdat het een lokaal probleem is. Ik woon daar niet en heb er dus geen last van. Het lijkt me dus dat de mensen die in BHV wonen daar moeten over beslissen. De franstaligen die daar wonen willen denk ik ook niet bij Brussel horen.

U denkt?
Als er kans is dat de franstaligen in de rand meer zeggenschap krijgen door aanhechting bij brussel mogen de vlamingen het vergeten.

BitterSweet
15 juli 2008, 00:42
Tja , imperialisme , daar kan en mag men niet aan toe geven. Geeft ze een vinger en.....

ze nemen een hand enz...
Ik ben zelfs zeker dat de Vlaamse linksen daartegen zijn.

Metternich
15 juli 2008, 00:43
het zijn ex franstaligen die hier nu de boel komen verzieken samen met De Wever die ook al familie heeft ginder.Mijn voorouders langs vaders kant komen zelf uit Frankrijk :D

Argusx43
15 juli 2008, 00:44
Wat dat ik niet begrijp is dat de franstaligen niet zien dat hun laatste kans verkeken is om belgië te redden. Of plannen ze al verder met hun Wallo-Brux wangedrocht?

BHV
15 juli 2008, 00:46
Omdat het een lokaal probleem is.

Het is dus geen lokaal probleem. De communautaire afspraken uit het verleden zijn het gevolg van vroegere compromissen, waarbij die afspraken werden vastgelegd in de grondwet. Vlaanderen heeft heel wat "meerderheidsrechten" afgestaan aan de franstaligen, bv. in de zgn. grendelwet. FYI, waarbij de franstaligen een soort veto-recht kregen om de "meerderheid" (vlamingen) te blokkeren. Waarschijnlijk lag je toen nog in de knusse wieg.

kizzy
15 juli 2008, 00:48
Belgian King sees holiday spoiled again

Belgian King Albert might see his summer holiday plans spoiled for the second year running. Belgian Prime Minister Yves Leterme surprised King and country Monday night by offering his resignation, after less than four months in office. King Albert has yet to respond, and could ask Leterme to stay on.http://gpdhome.typepad.com/royalblognl_news_summary/2008/07/belgian-king-se.html

Ocharme! Zou hij wel een reisverzekering hebben afgesloten?

ronmiel
15 juli 2008, 00:50
Er is 1 ding wat ik niet goed begrijp... misschien kan iemand me dat hier uitleggen: het gezeik rond BHV.

Die buit is toch binnen?

We moeten toch gewoon afwachten tot de Waalse vertragingsmaneuvers "op" zijn en dan is't toch in orde.

Of vergis is mij?

Waarom de grote drang om dat "nu al te moeten regelen" en er zodus iets tegenover te moeten hebben stellen?

Daar moest toch niet verder onderhandeld over worden... was gewoon kwestie van effe geduld te hebben.

Voor de rest kan ik alleen maar vaststellen dat dat pastoorke, Yves - waarschijnlijk met tegengoesting - ons tenminste niet heeft verkocht zoals Guy het heeft gedaan.

Als Guy in die 8 jaar *iets* zinvol communautair had verzet en wat ballen had gehad, zaten we nu nie in deze puinhoop.

Miguelito
15 juli 2008, 00:52
Dat mensen zoiets durven schrijven.
BESCHAMEND !!!

Leterme heeft 800 000 voorkeurstemmen gekregen en het kartel 30%
Waar, Leterme heeft een paar uitschuivers gemaakt als je door een belgicistische bril kijkt, zoals de marseillaise, het commentaar op de taalonwil van de Randbewoners, het leeuwengezwaai op de verkiezingsavond, enz.

De franstaligen wilden echter dat hij plat op de buik moest gaan omdat hij toch de premier van alle belges is, lees vooral temperen als het om Vlaanderen gaat. Hij moest het Kartel kelderen, Brussel en de faciliteiten uitbreiden en alle communtaire eisen laten vallen.

Dat heeft hij niet gedaan. En dat is goed zo, alle andere premiers hebben hun stoere woorden laten varen voor onze landgenoten met zeer lange tenen.

Leterme wilde, in vergelijking met zijn verkiezingsbeloften zéér onder de lat doorgaan, zozeer dat hij het Kartel in gevaar bracht.
En het was de franstaligen nog niet genoeg.Een colum zei: Als de franstaligen 0 willen en de Vlamingen 100, zou een communautair vergelijk 50 moeten zijn. Maar ze willen hoogstens 10 met als compensatie onaanvaardbare eisen.

Leterme heeft dus inderdaad goed gedaan daarop NIET toe te geven.

kizzy
15 juli 2008, 00:56
Er is 1 ding wat ik niet goed begrijp... misschien kan iemand me dat hier uitleggen: het gezeik rond BHV.

http://www.law.kuleuven.ac.be/jura/42n4/lindemans.html

Hier vindt u alvast wat meer uitleg omtrent de problematiek

Argusx43
15 juli 2008, 00:57
Het is dus geen lokaal probleem. De communautaire afspraken uit het verleden zijn het gevolg van vroegere compromissen, waarbij die afspraken werden vastgelegd in de grondwet. Vlaanderen heeft heel wat "meerderheidsrechten" afgestaan aan de franstaligen, bv. in de zgn. grendelwet. FYI, waarbij de franstaligen een soort veto-recht kregen om de "meerderheid" (vlamingen) te blokkeren. Waarschijnlijk lag je toen nog in de knusse wieg.

Inderdaad, er is heel wat koehandel in de loop der moeilijke jaren aan vooraf gegaan. Maar velen ontgaat dat. Kortom Vlaanderen de LOSER. Vlaanderen moet zijn masochistische neiging eens kwijt vind ik.

ronmiel
15 juli 2008, 01:00
http://www.law.kuleuven.ac.be/jura/42n4/lindemans.html

Hier vindt u alvast wat meer uitleg omtrent de problematiek

Ja.. kerel :) bedankt ma da's ewa lang om door te ploeteren :)

Svennies
15 juli 2008, 01:01
Leterme heeft 800 000 voorkeurstemmen gekregen en het kartel 30%
Waar, Leterme heeft een paar uitschuivers gemaakt als je door een belgicistische bril kijkt, zoals de marseillaise, het commentaar op de taalonwil van de Randbewoners, het leeuwengezwaai op de verkiezinfsavond, enz.

De franstaligen wilden echter dat hij plat op de buik moest gaan omdat hij toch de premier van alle belges is, lees vooral temperen als het om Vlaanderen gaat.

Dat heeft hij niet gedaan. En dat is goed zo.

Dat klopt, en daarom alleen al verdient hij alle respect aangezien hij er het bijltje bij neerlegt,daar waar Verhofstadt destijds met zijn broek op zijn enkels ging staan onderwijl zich diep vooroverbuigend om Di Rupo en co ter wille te zijn,en ondertussen zijn eigen burgermanifesten en daarbij het hele vlaamse volk te verraden teneinde zijn zitje in de wetstraat 16 te kunnen vrijwaren...Overigens,het gezegde van 5 minuten politieke moed om de B-H-V kwestie op te lossen kwamen uit de mond van Verhofstadt,net diegene die de hele kwestie op de lange baan heeft geschoven...Enkel en alléén omdat hij zelf té laf was om die kwestie op te lossen... :roll:

kizzy
15 juli 2008, 01:04
Ja.. kerel :) bedankt ma da's ewa lang om door te ploeteren :)

Ja, maar als u gewoon het laatste stuk (vòòr de verantwoording) leest, komt u al wat verder met uw vraag.

En, by the way, t'is meisje...

Zoom
15 juli 2008, 01:04
De onderhandelingen van gewest tot gewest... 6 onderhandelaars waarvan 4 franstaligen.

BHV
15 juli 2008, 01:09
De onderhandelingen van gewest tot gewest... 6 onderhandelaars waarvan 4 franstaligen.
Hersenen-volume? 3 kilo versus 3 kilo? :twisted:

kizzy
15 juli 2008, 01:19
Er is 1 ding wat ik niet goed begrijp... misschien kan iemand me dat hier uitleggen: het gezeik rond BHV.

Stemming splitsingsvoorstel

Op 7 november 2007 werd het splitsingsvoorstel in de commissie Binnenlandse Zaken van de Kamer goedgekeurd. De Vlaamse commissieleden stemden zo goed als unaniem vóór (alleen de Vlaamse vertegenwoordigster van de Ecolo/Groen!-fractie onthield zich), de Waalse commissieleden verlieten uit protest de vergadering bij het begin van de stemming. Dit was een symbolisch en psychologisch belangrijke stap, omdat de Vlamingen voor het eerst in de Belgische geschiedenis bij een belangrijk en omstreden staatkundig onderwerp hun numerieke meerderheid gebruikten om de eigen voorstellen erdoor te drukken.

Voordat de eindstemming in de plenaire vergadering van de Kamer kon plaatsvinden, werd door de Franstalige partijen via de Franse Gemeenschap een belangenconflictprocedure ingeroepen. Dit betekende in totaal 6 maanden uitstel van de stemming, waarin binnen het Overlegcomité van de Gemeenschappen en Gewesten gezocht werd naar een oplossing. Tijdens deze periode (november 2007 - mei 2008) werd ook hier geen overeenstemming bereikt.

Eind april kondigden de Waalse partijen aan geen nieuw belangenconflict in te roepen, waarna de Vlaamse partijen op 8 mei 2008 de wetsvoorstellen op de agenda van de plenaire Kamer zetten, met de bedoeling er meteen over te stemmen. Daarom werden tijdens de zitting drie Franstalige amendementen ingediend, die eerst voor advies naar de Raad van State moesten gestuurd. Vervolgens riepen de Franstalige partijen in de Raad van de Franse Gemeenschapscommissie van Brussel een dag later alsnog unaniem een belangenconflict in. Hierdoor wordt de behandeling van de wetsvoorstellen wederom vier maanden uitgesteld voor een verplichte overlegperiode. Ook het Waals Parlement heeft daarna nog de mogelijkheid een belangenconflict in te roepen en bovendien kan vlak voor de stemming opnieuw op de agenda komt nog de communautaire alarmbelprocedure gebruikt worden. Als men in de tussentijd geen onderhandelde oplossing vindt, zal een stemming uiterlijk in het voorjaar van 2009 kunnen plaatsvinden.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel-Halle-Vilvoorde#Verloop_van_de_politieke_crisis

Misschien is dat vlotter leesbaar voor u.

La Chunga
15 juli 2008, 01:23
Als er vervroegde, federale verkiezingen komen - en dat is nog lang niet zeker - dan weiger ik daar vanzelfsprekend aan deel te nemen. Ik vind namelijk dat een overheid me niet kan verplichten deel te nemen aan de komedie met de titel "Democratie".

Let wel, ik vind die komedie best grappig om te bekijken. Maar meespelen - ook al gaat het slechts om een figurantenrol als kiezer - houd ik voor bekeken.

Ik ben bijlange geen nationalist en zal er nooit één worden omdat ik met eigen ogen heb gezien waartoe zulks kan leiden. Confederalist ben ik daarentegen wel, en het wordt hoogtijd grondig werk te maken van confederalisme - niet enkel voor dit land - in plaats van in een moeras van onwerkbaarheid weg te zinken.

Maar soit, ik verkneukel me nu al op het moddergevecht dat dadelijk komt. Dit wordt gieren ...

Ben Y
15 juli 2008, 01:26
Leterme zegt een sociaaleconomisch akkoord binnen de regering klaar te hebben, terwijl hij geen staatshervorming rond kreeg. Vreemd toch dat de argumentatie voor de noodzaak van een staatshervorming precies was dat dit land anders sociaaleconomisch niet goed te besturen valt. Hier klopt iets niet, toch?

Weerbarstig!
15 juli 2008, 01:30
Enkele internationale persberichten:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/1488600/__Premier_Belgie_biedt_ontslag_aan__.html?p=2,1
http://www.bild.de/BILD/news/politik/2008/07/15/belgischer-ministerpraesident/bietet-koenig-ruecktritt-an.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7506640.stm

BHV
15 juli 2008, 01:35
Leterme zegt een sociaaleconomisch akkoord binnen de regering klaar te hebben, terwijl hij geen staatshervorming rond kreeg. Vreemd toch dat de argumentatie voor de noodzaak van een staatshervorming precies was dat dit land anders sociaaleconomisch niet goed te besturen valt. Hier klopt iets niet, toch?
Dat is niet contradictorisch hoor.
Het sociaaleconomische akkoord was allicht bereikt binnen de beperkingen opgelegd vanuit het zuiden.
Qua bestuur heeft Vlaanderen een meer angelsaksische benadering, bv. zie Nederland (nuchtere beleidsverklaringen).

Ben Y
15 juli 2008, 01:38
Enkele internationale persberichten:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/1488600/__Premier_Belgie_biedt_ontslag_aan__.html?p=2,1
http://www.bild.de/BILD/news/politik/2008/07/15/belgischer-ministerpraesident/bietet-koenig-ruecktritt-an.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7506640.stm

Uit de BBC-link: "No single party bridges the linguistic and geographic gulf between Belgium's two regions." Raakt de kern van het probleem?

Ben Y
15 juli 2008, 01:45
Dat is niet contradictorisch hoor.
Het sociaaleconomische akkoord was allicht bereikt binnen de beperkingen opgelegd vanuit het zuiden.
Qua bestuur heeft Vlaanderen een meer angelsaksische benadering, bv. zie Nederland (nuchtere beleidsverklaringen).

Wat dus meteen betekent dat "binnen de beperkingen opgelegd door het zuiden" toch nog goed bestuur a la Leterme mogelijk is.

BHV
15 juli 2008, 02:00
Wat dus meteen betekent dat "binnen de beperkingen opgelegd door het zuiden" toch nog goed bestuur a la Leterme mogelijk is.

Roeien met de beschikbare riemen zou ik zeggen.
Als je nuchterweg Vlaanderen vandaag bekijkt tegen 10 jaar terug dan zien je heel wat positieve veranderingen. Vlaanderen heeft een andere manier om problemen aan te pakken. Ik denk dat de stugge en consoliderende franstalige houding ivm het behouden van voorrechten en bestaande toestanden tot fundamentele verschillen in visie heeft geleid, die bij herhaling en herhaling ... als tergend, unfair en onrealistisch werd aangevoeld bij de vlaamse beleidvoerders. Vandaar de roep naar "beter bestuur".

epicurist_dirk
15 juli 2008, 04:31
Dit schreef ik direct na de verkiezing.


Een nieuwe regering > NON ! Herverkiezing > OUI ! Punt uit.

Het PS dictatoriaat zal nooit zijn verlies erkennen, NON !.


Het PS dictatoriaat zal nooit rekening houden met de keuze van de Vlaamse bevolking, NON !.


Het PS dictatoriaat zijn economisch bestel kan niet zonder de Vlaamse subsidies, NON !.


Met en nieuwe regering zou uitkomen dat hun economische regeling fait is zonder de Vlaamse inbreng, NON !


En gehele regering periode deze vernedering moeten ondergaan, NON !

Deze verkiezing uitslag moet zo vlug mogelijk vergeten worden, OUI !


De pionekes herzet, een nieuwe verkiezing, OUI !

En de anderen zaten er bij en keken er naar.

Teveel ivoren torens hebben beschadiging op gelopen.

Teveel kaartenhuisjes zijn door elkaar geschud.

Ze bunkeren zich in.

CDNV-NVA moet doen waar de kiezer voor gekozen heeft.

De liberalen zijn de grootste politieke familie en zij wensen alleen hun economisch plan uit te voeren.

SPA – spirit speelt niet mee, wie niets doet kan niets misdoen.

De groene hebben en samenwerking akkoord met ecolo.

Met de andere werd allang geen rekening gehouden.

Van De Lanote heeft het mooi verwoord “ de kiezer heeft altijd gelijk, maar heeft ongelijk”

De zelfstandigen, werkgevers en beetje uitspelen tegen over de werknemers.
De koning bewijst meteen dat hij niet nutteloos is, hij houd het Koninklijke besluit tegen.

Stemplicht afschaffen, de pleps zal dan niet komen opdagen.

En wat gaat er nog komen, er is tijd.

Conclusie, en beetje blufpoker wat zand in de ogen van de kiezer en een
Nieuwe verkiezing. OUI !
De kiezer heeft altijd gelijk. OUI !

Dat was mijn persoonlijke mening natuurlijk.

NON is niet democratisch.

VlaamseKracht
15 juli 2008, 05:09
Het einde van het Gedrocht België is ingezet...
Zingt iedereen even mee?

"Het wraaksein is gegeven,Hij is hun tergen moe...":lol:

:vlaander:

tomm
15 juli 2008, 05:26
bye bye Leterme tot nooit meer. Volgens opiniepeilingen zakt CDenV/NVA met 7% tot amper iets meer dan de VLD, en het ontslag van de regering zal daar volgens mij niet veel goeds aan doen. Tijd voor nieuwe verkiengen dus! Ik ben er zeker van dat paars/groen, eventueel aangevuld met de franstalige christendemocraten wel tot een onderhandeld compromis kunnen komen. (eerst wel even die nutteloze circusartiesten van VLPro aan de deurs zetten)
Ze kunnen dan ook een staatshervorming opstellen. CDenV/NVA kunnen daarvoor stemmen vanuit de oppositie. Als ze tegenstemmen, blijft alles bij het oude. BHV wordt gesplitst volgens de voorstellen die enkele jaren geleden ook al op tafel lagen. (50% vereist, dus goedkeuring CDenV/NVA niet nodig). En dan overgaan tot de echte problemen: koopkracht, economie, veiligheid, migratie, etc. en dit verloren jaar zal vlug terug vergeten zijn.