PDA

View Full Version : welke politiek willen we nu, "na" Leterme I ?


Pagina's : [1] 2

Petrus Cass
15 juli 2008, 07:34
Meer van hetzelfde ?!

Is het écht het moment om een regering te laten vallen op basis van dit probleem ?

Wat zijn de maatschappelijke prioriteiten op het niveau van de regio's en gemeenschappen, wat zijn de nationale en internationale prioriteiten voor ons kleine landje ?

Is er dan geen enkele politieke beweging in staat om een maatschappelijk project uit te bouwen op basis van échte problemen en noden ?

Het is hoog tijd om de 'problematiek' van de staatshervorming een correcte plaats te geven, m.a.w. loskomen van concrete dossiertjes maar op zoek gaan naar een globale en breed gedragen visie over onze staatsinrichting, waarbinnen die concrete dossiertjes dan een natuurlijke oplossing krijgen !

En dit laatste bereik je niet door bijvoorbeeld na de verkiezingen te verklaren : "de splitsing van BHV vraagt 5 minuten politiek moed".

Chipie
15 juli 2008, 07:47
Het echte probleem is natuurlijk de houding van de Franstaligen, die elke hervorming van het land weigeren....
Hoe zou U dit probleem oplossen?

Of vindt U toch dat de houding van de Franstaligen geen probleem is?

80

Oh ja... U schrijft:
op zoek gaan naar een globale en breed gedragen visie over onze staatsinrichting

En hoe gaat U dat met de Franstaligen zonder geld doen? ;-)

LastMohican
15 juli 2008, 07:49
Dit kan maar 1 richting uitgaan, en dat is de splitsing van het land. Dan mogen de Walen zovell weigeren als ze willen. Schol !

Petrus Cass
15 juli 2008, 08:01
Het echte probleem is natuurlijk de houding van de Franstaligen, die elke hervorming van het land weigeren....
Hoe zou U dit probleem oplossen?
Of vindt U toch dat de houding van de Franstaligen geen probleem is?
80
Oh ja... U schrijft :
En hoe gaat U dat met de Franstaligen zonder geld doen? ;-)

Jammer dat dit te moeilijk voor u is...

Het is natuurlijk makkelijk om een probleem steeds te benoemen als "de ander" !

by the way : ik woon in de "rijkste provincie" van ons land : nl. Brabant Wallon, die bijvoorbeeld ook bijdraagt tot de interpersoonlijke solidariteit met bv. West-Vlaanderen...
Het is tijd om stereotiepen te doorbreken !

Ik verdedig niet de Franstaligen, maar ik geloof in een maatschappelijke model waarin we op termijn tegenstellingen kunnen overstijgen.

vlijmscherp
15 juli 2008, 08:06
Jammer dat dit te moeilijk voor u is...

Het is natuurlijk makkelijk om een probleem steeds te benoemen als "de ander" !

by the way : ik woon in de "rijkste provincie" van ons land : nl. Brabant Wallon, die bijvoorbeeld ook bijdraagt tot de interpersoonlijke solidariteit met bv. West-Vlaanderen...
Het is tijd om stereotiepen te doorbreken !

Ik verdedig niet de Franstaligen, maar ik geloof in een maatschappelijke model waarin we op termijn tegenstellingen kunnen overstijgen.

de solidariteit is 1 ding, het feit dat we de twee landsdelen verschillende oplossingen nodig hebben om de komende problemen te kunnen aanpakken, dat is het belangrijkste.

dat naast het respect voor de grenzen van Vlaanderen natuurlijk....

Petrus Cass
15 juli 2008, 08:07
Dit kan maar 1 richting uitgaan, en dat is de splitsing van het land. Dan mogen de Walen zovell weigeren als ze willen. Schol !

Na de splitsing van het land in bijvoorbeeld twee regio's met Brussel daar ergens tussen, kan je misschien overgaan naar de afsplitsing van bepaalde regio's in West-Vlaanderen of Limburg want ook die zouden een last kunnen betekenen voor het rijke Vlaanderen... en misschien heb je het ook nog wat lastig met de mentaliteit in bepaalde steden, misschien ook nog afstoten ?

Et en plus : na splitsing zijn we in Vlaanderen écht rijk (waauw !) en zijn al onze problemen opgelost (waauw !)...

...en zullen we verplicht worden in het kader van Europa om extra bij te dragen voor de ondersteuning van arme regio's in Europa (de nieuwe lidstaten) !

vlijmscherp
15 juli 2008, 08:08
Na de splitsing van het land in bijvoorbeeld twee regio's met Brussel daar ergens tussen, kan je misschien overgaan naar de afsplitsing van bepaalde regio's in West-Vlaanderen of Limburg want ook die zouden een last kunnen betekenen voor het rijke Vlaanderen... en misschien heb je het ook nog wat lastig met de mentaliteit in bepaalde steden, misschien ook nog afstoten ?

Et en plus : na splitsing zijn we in Vlaanderen écht rijk (waauw !) en zijn al onze problemen opgelost (waauw !)...

...en zullen we verplicht worden in het kader van Europa om extra bij te dragen voor de ondersteuning van arme regio's in Europa (de nieuwe lidstaten) !

neen, er zijn geen partijen in West-Vlaanderen, Limburg of Antwerpen om onafhankelijk te worden, geen enkel probleem daar dus.

gaat Vlaanderen opeens rijker worden? zijn alle oplossingen gevonden daarmee? zeker niet, maar we kunnen er wel eindelijk aan beginnen, aan het zoeken naar de oplossingen. oplossingen die op dit moment op federaal vlak geblokkeerd worden.

De schoofzak
15 juli 2008, 08:09
Meer van hetzelfde ?!

Is het écht het moment om een regering te laten vallen op basis van dit probleem ?


Je hebt gelijk, er had nooit een regering gevormd mogen worden op basis van de leugens zoals ze nu zijn uitgekomen: de frankodollen hadden nooit de intentie om mee te werken aan een grondige staatshervorming. Nochtans hebben ze hun handtekening gezet onder het regeerakkoord waar dit instond. Ze zijn onbetrouwbare partners dus.


Wat zijn de maatschappelijke prioriteiten op het niveau van de regio's en gemeenschappen, wat zijn de nationale en internationale prioriteiten voor ons kleine landje ?

Die staat voluit in de diverse partijprogramma's; ze zijn voorgelegd aan de kiezer.
Demokratie, weet je wel.

ps: wil je de volgende keer wel in plaats van "landje" schrijven "(on)landje", want het is toch wel duidelijk dat we een samenvoegsel geworden zijn van twee dingen die niet kompatiebel zijn.


Is er dan geen enkele politieke beweging in staat om een maatschappelijk project uit te bouwen op basis van échte problemen en noden ?

Blijkbaar niet. 't Moet zijn dat er een probleem is.

Het is hoog tijd om de 'problematiek' van de staatshervorming een correcte plaats te geven, m.a.w. loskomen van concrete dossiertjes maar op zoek gaan naar een globale en breed gedragen visie over onze staatsinrichting, waarbinnen die concrete dossiertjes dan een natuurlijke oplossing krijgen !


Dat hebben ze dus al meer dan een jaar geprobeerd. Maar de enen denken zus, en de anderen denken zo. En dat blijkt erg tegengesteld te zijn.
Mocht het bij mij thuis er zo aan toe gaan, dan zou er een scheiding van komen.

En dit laatste bereik je niet door bijvoorbeeld na de verkiezingen te verklaren : "de splitsing van BHV vraagt 5 minuten politiek moed".

bhv is geschiedenis.
De 5 minuten moed zijn vertoond geweest door alle partijen die in de kommissie "De Crem wordt De Rem wordt De Stem" voor de splitsing gestemd hebben. Al de rest is prosedure.
Vergelijk: we vertrekken op vakantie naar Katalonië. De beslissing is gevallen, de auto geladen. We vertrekken. Of we nu rijden langs Reims (Vlamingen) of langs Luksemburg (Walen), of we in één keer doorrijden (Vlamingen) of onderweg een overnachting boeken (Walen), dat zijn allemaal nevenzaken.
Feit is: we gaan op vakantie naar Katalonië (ge weet wel hé: deelstaat in Spanje ...)

Rudy Van Nespen
15 juli 2008, 08:09
Na de splitsing van het land in bijvoorbeeld twee regio's met Brussel daar ergens tussen, kan je misschien overgaan naar de afsplitsing van bepaalde regio's in West-Vlaanderen of Limburg want ook die zouden een last kunnen betekenen voor het rijke Vlaanderen... en misschien heb je het ook nog wat lastig met de mentaliteit in bepaalde steden, misschien ook nog afstoten ?

Et en plus : na splitsing zijn we in Vlaanderen écht rijk (waauw !) en zijn al onze problemen opgelost (waauw !)...

...en zullen we verplicht worden in het kader van Europa om extra bij te dragen voor de ondersteuning van arme regio's in Europa (de nieuwe lidstaten) !


En het beste van al: dit zal wederom resulteren in transferts, ditmaal opgelegd door Europa... Gaan de flaminganten dan ijveren voor een onafhankelijkheid los van Europa?

Petrus Cass
15 juli 2008, 08:10
de solidariteit is 1 ding, het feit dat we de twee landsdelen verschillende oplossingen nodig hebben om de komende problemen te kunnen aanpakken, dat is het belangrijkste.

dat naast het respect voor de grenzen van Vlaanderen natuurlijk....

OK, kan ik mee leven ! Dit gaat al meer de goeie richting uit !
Hier vertrek je vanuit de échte maatschappelijke prioriteiten en als die geen goede oplossing kunnen krijgen binnen de huidige structuren, dan moeten we durven nadenken over onze staatsinrichting.

vlijmscherp
15 juli 2008, 08:11
OK, kan ik mee leven ! Dit gaat al meer de goeie richting uit !
Hier vertrek je vanuit de échte maatschappelijke prioriteiten en als die geen goede oplossing kunnen krijgen binnen de huidige structuren, dan moeten we durven nadenken over onze staatsinrichting.

dat is wat CD&V al een jaar zegt hoor. CD&V heeft op geen enkel moment de interpersoonlijke solidariteit in vraag gesteld, integendeel.

Zwartengeel
15 juli 2008, 08:13
En het beste van al: dit zal wederom resulteren in transferts, ditmaal opgelegd door Europa... Gaan de flaminganten dan ijveren voor een onafhankelijkheid los van Europa?

Transferts op Europees vlak zijn transparant, beperkt in de tijd en resultaatsgebonden. Drie criteria waaraan de Belgische 'solidariteit' niet voldoet.

Anna List
15 juli 2008, 08:13
Belgie kan slechts overleven als alle remmen op de werking van de democratie verdwijnen :

geen alarmbellen
geen belangenconflicten
geen pariteit in de Belgische regering
elke zetel kost evenveel stemmen

als dit niet kan (en dit kan niet want Walen eisen met hun 40% een volstrekt vetorecht op elk beleid) dan moet het zonder België.

vlijmscherp
15 juli 2008, 08:14
En het beste van al: dit zal wederom resulteren in transferts, ditmaal opgelegd door Europa... Gaan de flaminganten dan ijveren voor een onafhankelijkheid los van Europa?

die transfers zijn maar voor een klein deel van de Vlamingen een echt probleem hoor. vanaf het moment dat die transparant en te verklaren zijn, is daar weinig verzet tegen, integendeel.

Chipie
15 juli 2008, 08:15
OK, kan ik mee leven ! Dit gaat al meer de goeie richting uit !
Hier vertrek je vanuit de échte maatschappelijke prioriteiten en als die geen goede oplossing kunnen krijgen binnen de huidige structuren, dan moeten we durven nadenken over onze staatsinrichting.Nadenken zal niet voldoende zijn...

Rudy Van Nespen
15 juli 2008, 08:16
die transfers zijn maar voor een klein deel van de Vlamingen een echt probleem hoor. vanaf het moment dat die transparant en te verklaren zijn, is daar weinig verzet tegen, integendeel.

En U gelooft dat ook echt?
Dan zou ik de programmas van de flaminganten nog maar eens nalezen, hoor.
Weet je, vlaamse onafhankelijkheid is eveneens voor een kleine minderheid van de vlamingen een prioriteit. Maar ja, daar heeft U geen boodschap aan, he?

Chipie
15 juli 2008, 08:18
En U gelooft dat ook echt?
Dan zou ik de programmas van de flaminganten nog maar eens nalezen, hoor.
Weet je, vlaamse onafhankelijkheid is eveneens voor een kleine minderheid van de vlamingen een prioriteit. Maar ja, daar heeft U geen boodschap aan, he?
Voor de meeste Vlamingen zal solidariteit geen probleem zijn...
Op voorwaarde van goed bestuur natuurlijk....

vlijmscherp
15 juli 2008, 08:20
En U gelooft dat ook echt?
Dan zou ik de programmas van de flaminganten nog maar eens nalezen, hoor.
Weet je, vlaamse onafhankelijkheid is eveneens voor een kleine minderheid van de vlamingen een prioriteit. Maar ja, daar heeft U geen boodschap aan, he?

welke programma's? NVA stelt duidelijk dat de solidariteit moet blijven, beperkt in tijd, maar toch.

en mijn prioriteit is niet de Vlaamse onafhankelijkheid, wel wat het beste is voor de mensen.

Rudy Van Nespen
15 juli 2008, 08:22
welke programma's? NVA stelt duidelijk dat de solidariteit moet blijven, beperkt in tijd, maar toch.

en mijn prioriteit is niet de Vlaamse onafhankelijkheid, wel wat het beste is voor de mensen.


En wat is het beste voor de mensen?
Communautair gemorrel in de marge of een daadkrachtig sociaal-economisch bestuur met oog op de huidige economische crisis?

De schoofzak
15 juli 2008, 08:22
OK, kan ik mee leven ! Dit gaat al meer de goeie richting uit !
Hier vertrek je vanuit de échte maatschappelijke prioriteiten en als die geen goede oplossing kunnen krijgen binnen de huidige structuren, dan moeten we durven nadenken over onze staatsinrichting.

Die zogenaamde echte maatschappelijke prioriteiten ...
die worden dus niet bepaald door jou.

Die worden bepaald door mensen die ze neerschrijven in een programma, en die daarmee naar de kiezer trekken.

En zo blijken er een paar grote stromingen te zijn in Vlaanderen (tsjeven, sossen, blauw-rijken, groen-kommunistjes ... met een aantal items daarin die samenvallen: de Vlaamse resoluties ...).

Als dus nu nog niet duidelijk is dat "het niet marsjeert" in dit (on)landje, dan weet ik het ook niet meer. (maar blijkbaar is het nu aan Berten Bibber de Laeken om het te weten .... wait en see)

vlijmscherp
15 juli 2008, 08:23
En wat is het beste voor de mensen?
Communautair gemorrel in de marge of een daadkrachtig sociaal-economisch bestuur met oog op de huidige economische crisis?

idd, dat communautair gemorrel hypothikeert onze toekomst, waarom de Franstaligen dat niet begrepen hebben, snap ik ook niet hoor.

federaal wordt er zoveel geblokkeerd omdat er nu eenmaal 2 verschillende visies bestaan voor 2 verschillende realiteiten. daar zit het probleem, de oplossingen voor Vlaamse problemen zijn niet goed voor Wallonië waar ze andere problemen hebben en dus ook andere oplossingen nodig hebben.

den ambetantsten
15 juli 2008, 08:26
Probleem is en blijft dat er naast mekaar wordt gediscussieerd. Ik hoor Reynders net op Radio 1 zeggen dat hij "wil gaan naar" een grote staatshervorming. Ook de initiator van deze discussie wordt zich blijkbaar plots bewust van een grote nood aan een "new deal". Mag ik erop wijzen dat de resolutie van het Vlaams Parlement dateren van 1999! De "echte" problemen horen zogenaamd voorrang te krijgen op de "non-problemen van communautaire aard". Alleen getuigt deze visie van een totaal gebrek aan kennis van de realiteit in België en die is nu eenmaal dat zowel op groot als klein vlak alles kan worden geblokkeerd zodat er niets gebeurt, zodat er geen beleid wordt gevoerd. Dit lijkt wel een getrouwd koppel dat zichzelf liever de kop inslaat, na eerst zijn eigen kinderen te hebben vermoord, in plaats van op een fatsoenlijke manier afscheid van mekaar te nemen. Wat een verkwisting van energie en middelen!

Petrus Cass
15 juli 2008, 08:26
dat is wat CD&V al een jaar zegt hoor. CD&V heeft op geen enkel moment de interpersoonlijke solidariteit in vraag gesteld, integendeel.

Nu nog een échte staatsman vinden binnen de CD&V (kan voor mij ook of zelfs liefst elders) die in staat is om dit land - doorheen alle moeilijkheden (NVA, Franstaligen, machtgeile politici,...) ! - te leiden !!!

OPROEP : Wie zien jullie in staat om dit land overtuigd te leiden ? Iemand die de diversiteit kan overstijgen en als persoon aanvaard wordt vanuit de verschillende gemeenschappen en regio's ?

vlijmscherp
15 juli 2008, 08:27
Nu nog een échte staatsman vinden binnen de CD&V (kan voor mij ook of zelfs liefst elders) die in staat is om dit land - doorheen alle moeilijkheden (NVA, Franstaligen, machtgeile politici,...) ! - te leiden !!!

OPROEP : Wie zien jullie in staat om dit land overtuigd te leiden ? Iemand die de diversiteit kan overstijgen en als persoon aanvaard wordt vanuit de verschillende gemeenschappen en regio's ?

Leterme was die staatsman, hij heeft 1 fout gemaakt: hij is premier geworden ondanks splitsing BHV en zonder grote staatshervorming.

Petrus Cass
15 juli 2008, 08:30
Probleem is en blijft dat er naast mekaar wordt gediscussieerd. Ik hoor Reynders net op Radio 1 zeggen dat hij "wil gaan naar" een grote staatshervorming. Ook de initiator van deze discussie wordt zich blijkbaar plots bewust van een grote nood aan een "new deal". Mag ik erop wijzen dat de resolutie van het Vlaams Parlement dateren van 1999! De "echte" problemen horen zogenaamd voorrang te krijgen op de "non-problemen van communautaire aard". Alleen getuigt deze visie van een totaal gebrek aan kennis van de realiteit in België en die is nu eenmaal dat zowel op groot als klein vlak alles kan worden geblokkeerd zodat er niets gebeurt, zodat er geen beleid wordt gevoerd. Dit lijkt wel een getrouwd koppel dat zichzelf liever de kop inslaat, na eerst zijn eigen kinderen te hebben vermoord, in plaats van op een fatsoenlijke manier afscheid van mekaar te nemen. Wat een verkwisting van energie en middelen!

...een relatie is nooit een verworvenheid, maar een proces dat blijft groeien en evolueren, MAAR EN DIT IS ONGETWIJFELD OOK DE ZWAKTE : JE MOET ER BLIJVEN IN GELOVEN EN WILLEN VOOR KIEZEN...

Dus ja : het gaat ook om een keuze en een geloof !

...en daar is op zich niets mis mee...

Chipie
15 juli 2008, 08:30
Nu nog een échte staatsman vinden binnen de CD&V (kan voor mij ook of zelfs liefst elders) die in staat is om dit land - doorheen alle moeilijkheden (NVA, Franstaligen, machtgeile politici,...) ! - te leiden !!!

OPROEP : Wie zien jullie in staat om dit land overtuigd te leiden ? Iemand die de diversiteit kan overstijgen en als persoon aanvaard wordt vanuit de verschillende gemeenschappen en regio's ?Tja, wie zal er volgens U, buiten VHS, plat op zijn buik gaan liggen?

De enige mogelijke manier is misschien een echte Franstalige staatsman... :-)

Anna List
15 juli 2008, 08:31
Leterme was die staatsman, hij heeft 1 fout gemaakt: hij is premier geworden ondanks splitsing BHV en zonder grote staatshervorming.

²

maar hij niet alleen, franstaligen hebben de fout gedaan niet in te gaan op de mogelijkheden ... de volgende onderhandeling zal dus moeten gaan over MINSTENS confederalisme

Petrus Cass
15 juli 2008, 08:32
Leterme was die staatsman, hij heeft 1 fout gemaakt: hij is premier geworden ondanks splitsing BHV en zonder grote staatshervorming.

...hoe kan je nu een staatsman zijn als je je laat verstrikken in 'kleine' discussies, als je de verschillende gemeenschappen in je land niet respecteert, als je niet met creatieve en vernieuwende voorstellen komt, als je niet in staat bent om je equipe achter je te scharen...

...dit noem ik geen leider !

Met dit soort leiderschap zou ik in mijn bedrijf niet ver geraken !

Gargamel
15 juli 2008, 08:32
welke programma's? NVA stelt duidelijk dat de solidariteit moet blijven, beperkt in tijd, maar toch.

en mijn prioriteit is niet de Vlaamse onafhankelijkheid, wel wat het beste is voor de mensen.


Tuurlijk,zo kunnen we nog een 100 jaar erbij lappen,op de duur ben je dat gewoon,dat voel je toch :-P

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 08:33
Meer van hetzelfde ?!

Is het écht het moment om een regering te laten vallen op basis van dit probleem ?

Wat zijn de maatschappelijke prioriteiten op het niveau van de regio's en gemeenschappen, wat zijn de nationale en internationale prioriteiten voor ons kleine landje ?

Is er dan geen enkele politieke beweging in staat om een maatschappelijk project uit te bouwen op basis van échte problemen en noden ?

Het is hoog tijd om de 'problematiek' van de staatshervorming een correcte plaats te geven, m.a.w. loskomen van concrete dossiertjes maar op zoek gaan naar een globale en breed gedragen visie over onze staatsinrichting, waarbinnen die concrete dossiertjes dan een natuurlijke oplossing krijgen !

En dit laatste bereik je niet door bijvoorbeeld na de verkiezingen te verklaren : "de splitsing van BHV vraagt 5 minuten politiek moed".

Als ik het correct voorheb, had Yves Leterme reeds een sociaal-economisch plan klaar (mits de nodige beperking door het zuiden) voor de 'échte' problemen waar de mensen van 'wakker liggen' :roll: en zat het knelpunt van het laatste jaar discussie hem vooral in het feit dat dit land dringend hervormd moest worden, en het zuiden dit niet wilde door hebben.

den ambetantsten
15 juli 2008, 08:35
...hoe kan je nu een staatsman zijn als je je laat verstrikken in 'kleine' discussies, als je de verschillende gemeenschappen in je land niet respecteert, als je niet met creatieve en vernieuwende voorstellen komt, als je niet in staat bent om je equipe achter je te scharen...

...dit noem ik geen leider !

Met dit soort leiderschap zou ik in mijn bedrijf niet ver geraken !

Dus heel deze crisis is louter persoonsgebonden? Het heeft niets met de structuren te maken?

vlijmscherp
15 juli 2008, 08:36
...hoe kan je nu een staatsman zijn als je je laat verstrikken in 'kleine' discussies, als je de verschillende gemeenschappen in je land niet respecteert, als je niet met creatieve en vernieuwende voorstellen komt, als je niet in staat bent om je equipe achter je te scharen...

...dit noem ik geen leider !

Met dit soort leiderschap zou ik in mijn bedrijf niet ver geraken !

dit was geen "kleine" discussie, dat is de fundamentele discussie die alle andere zaken overschaduwt. hij respecteert veel meer alle gemeenschappen in ons land dan sommige Franstaligen, maar die kunnen het blijkbaar beter uitleggen....

Petrus Cass
15 juli 2008, 08:39
dit was geen "kleine" discussie, dat is de fundamentele discussie die alle andere zaken overschaduwt. hij respecteert veel meer alle gemeenschappen in ons land dan sommige Franstaligen, maar die kunnen het blijkbaar beter uitleggen....

...ik heb een fan gevonden van Leterme !

Wat doet een bedrijf met een leider die er niet in slaagt om de boel overeind te houden, die er niet in slaagt om de verschillen te overstijgen en verschillende groepen achter zich te scharen ?

We hebben een échte leider nodig !

Dus nog eens mijn oproep : Wie is daar op dit ogenblik toe in staat ?

den ambetantsten
15 juli 2008, 08:41
...ik heb een fan gevonden van Leterme !

Wat doet een bedrijf met een leider die er niet in slaagt om de boel overeind te houden, die er niet in slaagt om de verschillen te overstijgen en verschillende groepen achter zich te scharen ?

We hebben een échte leider nodig !

Dus nog eens mijn oproep : Wie is daar op dit ogenblik toe in staat ?

Nog eens mijn vraag: volgens u is dit dus louter een persoonskwestie? Het heeft niets met de structuren te maken? Het veel te grote overheidsbeslag vindt u geen probleem?

Anna List
15 juli 2008, 08:43
...hoe kan je nu een staatsman zijn als je je laat verstrikken in 'kleine' discussies, als je de verschillende gemeenschappen in je land niet respecteert, als je niet met creatieve en vernieuwende voorstellen komt, als je niet in staat bent om je equipe achter je te scharen...

...dit noem ik geen leider !

Met dit soort leiderschap zou ik in mijn bedrijf niet ver geraken !

jij zou in je bedrijf wsl iemand die steevast de constructieve oplossing tegenhoudt, eigenlijk saboteert ... gewoon buitengooien

of wacht, je zou geen bestuursfunctie aanvaarden waarin een minderheid van je aandeelhouders een vetorecht op al je beslissingen heeft natuurlijk ... da's een evidentie

vlijmscherp
15 juli 2008, 08:43
...ik heb een fan gevonden van Leterme !

Wat doet een bedrijf met een leider die er niet in slaagt om de boel overeind te houden, die er niet in slaagt om de verschillen te overstijgen en verschillende groepen achter zich te scharen ?

We hebben een échte leider nodig !

Dus nog eens mijn oproep : Wie is daar op dit ogenblik toe in staat ?

ben zeker geen fan van Leterme, maar in deze zou geen enkele Vlaamse politicus geslaagd zijn. Vlaanderen heeft al een tijdje dringend hervormingen nodig, Wallonië nog veel langer trouwens. maar de Franstalige politici weigeren dit te zien, ze denken veel te veel op korte termijn en durven hun nek niet uit te steken. zielig hoor.

nu wilt Reynders dat Leterme verder regeert in een socio-economische noodregering, hun ontvlucht dus weer zijn verantwoordelijkheid, ongelooflijk.

Anna List
15 juli 2008, 08:44
...ik heb een fan gevonden van Leterme !

Wat doet een bedrijf met een leider die er niet in slaagt om de boel overeind te houden, die er niet in slaagt om de verschillen te overstijgen en verschillende groepen achter zich te scharen ?

We hebben een échte leider nodig !

Dus nog eens mijn oproep : Wie is daar op dit ogenblik toe in staat ?

niemand meer, de Belgische struktuur in combinatie met wat de kiezers democratisch kozen laat dit niet meer toe

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 08:46
...ik heb een fan gevonden van Leterme !

Wat doet een bedrijf met een leider die er niet in slaagt om de boel overeind te houden, die er niet in slaagt om de verschillen te overstijgen en verschillende groepen achter zich te scharen ?

We hebben een échte leider nodig !

Dus nog eens mijn oproep : Wie is daar op dit ogenblik toe in staat ?

Je moet niet enkel 'de boel overeind houden', keep the show going gelijk den Guy (maar dan vol fouten), maar je moet gvd ook zorgen dat uw bedrijf werkt én rendeert! En om het voor de arbeiders een politiek fair en correct systeem te maken is die staatshervorming wel degelijk nodig. Als je structuur discriminerend is of zelfs, zoals met BE het geval is, totaal niet meer werkt, moet je de structuur hervormen. En een leider die zich daar niet op richt en mee bezighoudt is enkel een leider die er zit voor de centen.

Petrus Cass
15 juli 2008, 08:47
jij zou in je bedrijf wsl iemand die steevast de constructieve oplossing tegenhoudt, eigenlijk saboteert ... gewoon buitengooien

of wacht, je zou geen bestuursfunctie aanvaarden waarin een minderheid van je aandeelhouders een vetorecht op al je beslissingen heeft natuurlijk ... da's een evidentie

oeps... sorry : ik was vergeten te zeggen dat mijn bedrijf vertrekt vanuit :
- participatieve organisatiestructuur
- met transformatieve leidinggevenden op de verschillende niveaus

MAAR dit zal nog wat te moeilijk zijn voor onze huidige leiders... misschien moeten ze eerst nog wat opleiding volgen...

Ge moet maar wat Googelen als je hier meer over wilt weten...

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 08:49
oeps... sorry : ik was vergeten te zeggen dat mijn bedrijf vertrekt vanuit :
- participatieve organisatiestructuur
- met transformatieve leidinggevenden op de verschillende niveaus

MAAR dit zal nog wat te moeilijk zijn voor onze huidige leiders... misschien moeten ze eerst nog wat opleiding volgen...

Ge moet maar wat Googelen als je hier meer over wilt weten...

Participatieve structuren zijn enkel mogelijk als edereen meewerkt aan een oplossing voor de bedrijfsproblematiek ipv tegenwerkt.
En transformatieve leiding op verschillende niveaus gaat op den duur oncontroleerbaar worden, geld kosten en verwarring scheppen....

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 08:51
En met tegenwerkt bedoel ik dat de ene partner uit het bedrijf enkel denkt aan het eigenbelang en niet dat van het bedrijf. Aan simpel egoïsme en zakkenvullerij, verzekeren van de égien toekomst en inkomsten ipv constructief mee te werken.

Petrus Cass
15 juli 2008, 08:54
Nog eens mijn vraag: volgens u is dit dus louter een persoonskwestie? Het heeft niets met de structuren te maken? Het veel te grote overheidsbeslag vindt u geen probleem?

Structuren krijg je pas in beweging door mensen met visie die gerespecteerd worden door alle betrokkenen eraan te laten trekken !

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 08:58
Structuren krijg je pas in beweging door mensen met visie die gerespecteerd worden door alle betrokkenen eraan te laten trekken !

Wallonie deed zijn zegje, niets constructief, alles moest blijven zoals het was, 'non'.
'Maar help dan toch eens mee aan onze staatshervorming, iedereen wordt er beter van, ook jullie!'

'non'

tjah... Hun zegje werd gedaan dacht ik

Anna List
15 juli 2008, 09:02
oeps... sorry : ik was vergeten te zeggen dat mijn bedrijf vertrekt vanuit :
- participatieve organisatiestructuur
- met transformatieve leidinggevenden op de verschillende niveaus

MAAR dit zal nog wat te moeilijk zijn voor onze huidige leiders... misschien moeten ze eerst nog wat opleiding volgen...

Ge moet maar wat Googelen als je hier meer over wilt weten...

op het moment dat jij één tandwieltje krijgt dat content is met zijn status quo en op heel conservatieve wijze niks meer wil wijzigen of aanpassen aan nieuwe noden en situaties ... en die houding 400 dagen volhoudt in tegenstelling tot de rest van je medewerkers ... zit jij toch met een probleem zeker ? (stel je maar ééns voor dat zo iemand, of zo'n minderheid, elke beleidsbeslissing kan tegenhouden ...)

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 09:03
op het moment dat jij één tandwieltje krijgt dat content is met zijn status quo en op heel conservatieve wijze niks meer wil wijzigen of aanpassen aan nieuwe noden en situaties ... en die houding 400 dagen volhoudt in tegenstelling tot de rest van je medewerkers ... zit jij toch met een probleem zeker ? (stel je maar ééns voor dat zo iemand, of zo'n minderheid, elke beleidsbeslissing kan tegenhouden ...)

Goed verwoord

De schoofzak
15 juli 2008, 09:15
Nu nog een échte staatsman vinden binnen de CD&V (kan voor mij ook of zelfs liefst elders) die in staat is om dit land - doorheen alle moeilijkheden (NVA, Franstaligen, machtgeile politici,...) ! - te leiden !!!

OPROEP : Wie zien jullie in staat om dit land overtuigd te leiden ? Iemand die de diversiteit kan overstijgen en als persoon aanvaard wordt vanuit de verschillende gemeenschappen en regio's ?


Zeg gij met je oproep,
ben jij misschien Berten Bibber de Laeken? (die met een tolk zit te tokkelen op dit forum, want zelf zou hij dat nooit kunnen in het Vlaams).

Het is aan Zijne Majesteit de Laeken de non-flamand om in respekt met de verkiezingsuitslag een informateur/formateur te trachten te puren.

Demokratie, weet je wel.

De schoofzak
15 juli 2008, 09:18
...een relatie is nooit een verworvenheid, maar een proces dat blijft groeien en evolueren, MAAR EN DIT IS ONGETWIJFELD OOK DE ZWAKTE : JE MOET ER BLIJVEN IN GELOVEN EN WILLEN VOOR KIEZEN...

Dus ja : het gaat ook om een keuze en een geloof !

...en daar is op zich niets mis mee...

Relaties zijn niet altijd voor eeuwig.

Landen zijn niet altijd voor eeuwig.

Bedrijven zelfs, zijn niet altijd voor eeuwig.
Soms is een splitsing nuttig; soms is een fusie nuttig.


Ook zo in de pollentiek.
Fusie (Europa), splitsing (Vlaanderen - Wallonië)

Niks mis mee.

('t zijn alleen maar de pastoors die ons blijven volhouden van liever mekaar tot in de zelfmoord te pesten, dan over te gaan tot een scheiding)

Duvelke
15 juli 2008, 09:51
stoppen met de communitaire zever. ER zijn veel belangrijkere zaken te regelen ipv BHV.

Anna List
15 juli 2008, 09:54
stoppen met de communitaire zever. ER zijn veel belangrijkere zaken te regelen ipv BHV.

noem zo eens een paar dingen, ik zal je zeggen waar ze communautair geblokkeerd zitten.

vlijmscherp
15 juli 2008, 09:54
stoppen met de communitaire zever. ER zijn veel belangrijkere zaken te regelen ipv BHV.

dus integraal het programma van de Franstaligen uitvoeren en totaal niets doen van wat de Vlamingen vragen?

Johan217
15 juli 2008, 09:58
stoppen met de communitaire zever. ER zijn veel belangrijkere zaken te regelen ipv BHV.
Inderdaad. In de eerste plaats moeten zoveel mogelijk bevoegdheden bij de gewesten worden geplaatst, zodat die een socio-economisch beleid op maat kunnen voeren zonder daarbij gehinderd te worden door allerhande communautaire zever 8-)

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 10:13
stoppen met de communitaire zever. ER zijn veel belangrijkere zaken te regelen ipv BHV.

Jup, de onafhankelijkheid voorbereiden enzo :)

sjarel
15 juli 2008, 10:29
...ik heb een fan gevonden van Leterme !

Wat doet een bedrijf met een leider die er niet in slaagt om de boel overeind te houden, die er niet in slaagt om de verschillen te overstijgen en verschillende groepen achter zich te scharen ?

We hebben een échte leider nodig !

Dus nog eens mijn oproep : Wie is daar op dit ogenblik toe in staat ?

Ontslaan omdat hij dat verlieslatend deel niet afgestoten heeft... :twisted:

Duvelke
15 juli 2008, 10:30
dus integraal het programma van de Franstaligen uitvoeren en totaal niets doen van wat de Vlamingen vragen?
Het speelt geen rol wie wat vraagt, er moet gewoon een einde komen aan deze impasse, en ja, misschien kunnen de vlamingen beter een toontje later gaan zingen nu

Duvelke
15 juli 2008, 10:31
Jup, de onafhankelijkheid voorbereiden enzo :)
kdenk dat vlaanderen beter buigt..

lollysticky
15 juli 2008, 10:32
kdenk dat vlaanderen beter buigt..

uw soort is gehecht aan de knechtenrol zeker?

Duvelke
15 juli 2008, 10:33
uw soort is gehecht aan de knechtenrol zeker?

wat bedoelt u met mijn soort?
waarom wilt u zo zeer uw wil doordrijven?

Duvelke
15 juli 2008, 10:34
ik ben niet zo voor door te gaan ten koste van alles, er zijn veel andere zaken die veel belangrijker zijn dan deze zever :)

HAMC
15 juli 2008, 10:34
wat bedoelt u met mijn soort?
waarom wilt u zo zeer uw wil doordrijven?

Met uw soort bedoelt hij waarschijnlijk de soort met een slavenmentaliteit.

vlijmscherp
15 juli 2008, 10:37
Het speelt geen rol wie wat vraagt, er moet gewoon een einde komen aan deze impasse, en ja, misschien kunnen de vlamingen beter een toontje later gaan zingen nu

waarom de Vlamingen? waarom moeten de Franstaligen geen toontje lager zingen?

mss moet iedereen eens wat water in zijn wijn doen en voor 1 keer niet alleen de Vlamingen? zou dat geen goede oplossing zijn?

lollysticky
15 juli 2008, 10:37
uw soort... als in.... de mensen die continu roepen om het communautaire overboord te zwieren en om ons te focussen op de maatschappelijke problemen... terwijl dit betekent dat ze:
1) integraal toegeven aan de franstaligen en dus de minderheid weer de belangrijkste factor laten zijn
2) niet willen inzien dat de meeste van onze socio-economische problemen integraal verwikkeld zitten in de communautaire onderwerpen: wallonië en vlaanderen hebben elk hun eigen aanpak nodig om de problemen op te lossen, geen 50%-50% kwakkel-oplossing op-zen-belgisch...

Anna List
15 juli 2008, 10:38
Het speelt geen rol wie wat vraagt, er moet gewoon een einde komen aan deze impasse, en ja, misschien kunnen de vlamingen beter een toontje later gaan zingen nu

zou het niet democratisch logischer zijn dat de Walen (40%) zich inschikkelijker opstellen en dus een grote staatshervorming aanvaarden ?

Duvelke
15 juli 2008, 10:39
uw soort... als in.... de mensen die continu roepen om het communautaire overboord te zwieren en om ons te focussen op de maatschappelijke problemen... terwijl dit betekent dat ze:
1) integraal toegeven aan de franstaligen en dus de minderheid weer de belangrijkste factor laten zijn
2) niet willen inzien dat de meeste van onze socio-economische problemen integraal verwikkeld zitten in de communautaire onderwerpen: wallonië en vlaanderen hebben elk hun eigen aanpak nodig om de problemen op te lossen, geen 50%-50% kwakkel-oplossing op-zen-belgisch...
dan geven we toe aan de walen e..who cares?
bent u daar te trots voor?
te 'vlaming' voor? :roll:

Duvelke
15 juli 2008, 10:40
zou het niet democratisch logischer zijn dat de Walen (40%) zich inschikkelijker opstellen en dus een grote staatshervorming aanvaarden ?
neen

Duvelke
15 juli 2008, 10:40
waarom de Vlamingen? waarom moeten de Franstaligen geen toontje lager zingen?

mss moet iedereen eens wat water in zijn wijn doen en voor 1 keer niet alleen de Vlamingen? zou dat geen goede oplossing zijn?

Vlamingen zijn dat gewoon, dus kunnen we dat nog wel is doen. ;-)

vrijevlaming
15 juli 2008, 10:40
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/politiek/080715_houdingCD%2526V

interessant: cd&v begint langsom meer luidop te zeggen dat het federale belgië dood is. Ze spreken al luidop over confederalisme.
De lijn van cd&v zal nog verharden, na het dwarsbomen van Leterme :lol:

lollysticky
15 juli 2008, 10:41
dan geven we toe aan de walen e..who cares?
bent u daar te trots voor?
te 'vlaming' voor? :roll:

u bevestigt zodoende de knechtenrol die ik u toebedeelde 8O

edit: u negeert natuurlijk ook handig mijn puntje 2...

Anna List
15 juli 2008, 10:42
neen


stevig argument hebt u daar

Anna List
15 juli 2008, 10:43
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/politiek/080715_houdingCD%2526V

interessant: cd&v begint langsom meer luidop te zeggen dat het federale belgië dood is. Ze spreken al luidop over confederalisme.
De lijn van cd&v zal nog verharden, na het dwarsbomen van Leterme :lol:


dat lijkt mij logisch

dit was de kans op een grote staatshervorming, die kans werd niet gegrepen

de volgende onderhandeling gaat dus MINSTENS over confederalisme

HAMC
15 juli 2008, 10:43
u bevestigt zodoende de knechtenrol die ik u toebedeelde 8O




Niet alleen dat maar comform die rol is hij er nog trots op ook.

vlijmscherp
15 juli 2008, 10:44
Vlamingen zijn dat gewoon, dus kunnen we dat nog wel is doen. ;-)

en dus de Vlaming laten verarmen? de Vlaming in het diepe gooien zonder veiligheidsmaatregelen?

Anna List
15 juli 2008, 10:44
Vlamingen zijn dat gewoon, dus kunnen we dat nog wel is doen. ;-)


zit !

af !


:lol:

HAMC
15 juli 2008, 10:45
zit !

af !


:lol:

In uw mand!

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 10:48
dan geven we toe aan de walen e..who cares?
bent u daar te trots voor?
te 'vlaming' voor? :roll:

Nej, maar ik wil niet dat één volk een ander volk niet beter laat worden en kwaad aandoen door haar eigen zielige koppigheid!

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 10:48
In uw mand!

Travaille et ferme ta geule flamand

Praetorian
15 juli 2008, 10:51
Alleszins een politiek waarbij het communautaire niet zo belangrijk is.

Mbeya
15 juli 2008, 10:51
Nu nog een échte staatsman vinden binnen de CD&V (kan voor mij ook of zelfs liefst elders) die in staat is om dit land - doorheen alle moeilijkheden (NVA, Franstaligen, machtgeile politici,...) ! - te leiden !!!

OPROEP : Wie zien jullie in staat om dit land overtuigd te leiden ? Iemand die de diversiteit kan overstijgen en als persoon aanvaard wordt vanuit de verschillende gemeenschappen en regio's ?


inderdaad, dat is hét grote probleem, we hebben geen enkele deftige politicus op dit moment (behalve mss De Gucht), in geen enkele partij
zeer triestig vind ik dat

Duvelke
15 juli 2008, 10:54
stevig argument hebt u daar
u stelde gewoon een ja/nee-vraag ?

vrijevlaming
15 juli 2008, 10:54
Alleszins een politiek waarbij het communautaire niet zo belangrijk is.

akkoord! Daarom eerst alles splitsen, zodat we een goed beleid kunnen voeren in alle mogelijke domeinen.

Duvelke
15 juli 2008, 10:55
en dus de Vlaming laten verarmen? de Vlaming in het diepe gooien zonder veiligheidsmaatregelen?

laten verarmen...u weet niet wat echte armoede is..

HAMC
15 juli 2008, 10:55
inderdaad, dat is hét grote probleem, we hebben geen enkele deftige politicus op dit moment (behalve mss De Gucht), in geen enkele partij
zeer triestig vind ik dat

Als het de bedoeling is van mensen uit te maken ja, dan hebt u gelijk.

Praetorian
15 juli 2008, 10:55
akkoord! Daarom eerst alles splitsen, zodat we een goed beleid kunnen voeren in alle mogelijke domeinen.
De toverfee zal dat wel in orde brengen.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 10:56
inderdaad, dat is hét grote probleem, we hebben geen enkele deftige politicus op dit moment (behalve mss De Gucht), in geen enkele partij
zeer triestig vind ik dat

Jurgen Verstrepen, Annemans, Dewever.
Niet denken dat ik dit zeg omdat ze rechts zijn want Valkeniers en JMDD vind ik bvb slecht...

Mbeya
15 juli 2008, 10:56
Leterme was die staatsman, hij heeft 1 fout gemaakt: hij is premier geworden ondanks splitsing BHV en zonder grote staatshervorming.

ik weet nog wel een paar fouten
- toen hij wist dat hij voor premier ging én grote kanshebber was, heeft hij niks gedaan om zich een beetje voor te bereiden op zijn taak (netwerken, contacten leggen, een plan uitwerken,...)
- beloftes maken waarvan hij wist dat hij ze niet zou kunnen waarmaken
- niet kunnen communiceren
- niet eerder kunnen toegeven dat hij het niet kan

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 10:57
De toverfee zal dat wel in orde brengen.

De Vlaamse Overheid die door de juiste (verkozen) partij geleid wordt zal dat wel in orde brengen

Mbeya
15 juli 2008, 10:59
Als het de bedoeling is van mensen uit te maken ja, dan hebt u gelijk.

hij is recht voor de raap, ik ben het niet eens met al zijn ideeen maar hij weet wel hoe politiek werkt, hoe je moet onderhandelen, en wat realistisch is.
De huidige politici proberen precies allemaal te scoren door stoere taal maar als puntje bij paaltje komt...
Of het zijn lichtgewichten die beter in de dorpspolitiek blijven

Mbeya
15 juli 2008, 11:01
Jurgen Verstrepen, Annemans, Dewever.
Niet denken dat ik dit zeg omdat ze rechts zijn want Valkeniers en JMDD vind ik bvb slecht...

geen één van die drie zijn in staat hun partijprogramma te overstijgen en echt leiderschap voor een hele regering en heel land te dragen

vlijmscherp
15 juli 2008, 11:01
ik weet nog wel een paar fouten
- toen hij wist dat hij voor premier ging én grote kanshebber was, heeft hij niks gedaan om zich een beetje voor te bereiden op zijn taak (netwerken, contacten leggen, een plan uitwerken,...)
- beloftes maken waarvan hij wist dat hij ze niet zou kunnen waarmaken
- niet kunnen communiceren
- niet eerder kunnen toegeven dat hij het niet kan

maar ook aan Waalse kant was er geen wil om te begrijpen wat er aan de andere kant van de taalgrens leefde, hun antwoord was al van voor de verkiezingen duidelijk: "non, non, non". wat vind jij daarvan?

Praetorian
15 juli 2008, 11:02
De Vlaamse Overheid die door de juiste (verkozen) partij geleid wordt zal dat wel in orde brengenSweet Jezus, is het nu niet onderhands duidelijk dat er geen gemakkelijke oplossingen voor dit probleem bestaan?

vlijmscherp
15 juli 2008, 11:03
Sweet Jezus, is het nu niet onderhands duidelijk dat er geen gemakkelijke oplossingen voor dit probleem bestaan?

uiteraard geen gemakkelijke oplossingen, maar moet je daarom compleet je eigen programma overboord gooien? niet alle politici noemen Verhofstadt hé.

sjarel
15 juli 2008, 11:03
Gemakkelijkheidshalve antwoord je alleen maar op de vragen die je goed uitkomen? Of zijn vragen waar je niet met ja/nee kan op antworden te moeilijk?

'k zal even een andere vraag voor je herhalen :
stoppen met de communitaire zever. ER zijn veel belangrijkere zaken te regelen ipv BHV.


noem zo eens een paar dingen, ik zal je zeggen waar ze communautair geblokkeerd zitten.

Geertje
15 juli 2008, 11:05
Meer van hetzelfde ?!

Is het écht het moment om een regering te laten vallen op basis van dit probleem ?

Wat zijn de maatschappelijke prioriteiten op het niveau van de regio's en gemeenschappen, wat zijn de nationale en internationale prioriteiten voor ons kleine landje ?

Is er dan geen enkele politieke beweging in staat om een maatschappelijk project uit te bouwen op basis van échte problemen en noden ?

Het is hoog tijd om de 'problematiek' van de staatshervorming een correcte plaats te geven, m.a.w. loskomen van concrete dossiertjes maar op zoek gaan naar een globale en breed gedragen visie over onze staatsinrichting, waarbinnen die concrete dossiertjes dan een natuurlijke oplossing krijgen !

En dit laatste bereik je niet door bijvoorbeeld na de verkiezingen te verklaren : "de splitsing van BHV vraagt 5 minuten politiek moed".

Dat is nu juist het punt. De franstaligen willen een andere oplossing dan de Vlamingen. De franstaligen willen alweer hogere belastingen die komen toch uit Vlaanderen om nog meer geld naar bodemloze putten in franstalig Vlaanderen te doen vloeien.

Zwartengeel
15 juli 2008, 11:07
laten verarmen...u weet niet wat echte armoede is..

Dus je hebt er geen probleem mee dat Vlaanderen binnen laat ons zeggen twintig jaar tot het niveau van Wallonië zou afgezakt zijn?

Praetorian
15 juli 2008, 11:07
uiteraard geen gemakkelijke oplossingen, maar moet je daarom compleet je eigen programma overboord gooien? niet alle politici noemen Verhofstadt hé.Ik ben tenminste realistisch genoeg om te beseffen dat België niet zal barsten, noch dat dergelijke praat maar een bal uithaalt.

daiwa
15 juli 2008, 11:09
Oorspronkelijk geplaatst door Petrus Cass
Met dit soort leiderschap zou ik in mijn bedrijf niet ver geraken !



Als in jouw bedrijf een meerderheid van de directieraad veranderingen wil kan een minderheid die dan ook blokkeren zoals hier in Belgié?

vlijmscherp
15 juli 2008, 11:11
Ik ben tenminste realistisch genoeg om te beseffen dat België niet zal barsten, noch dat dergelijke praat maar een bal uithaalt.

maar ben je realistisch genoeg om te beseffen dat er een tegenovergestelde publieke opinie bestaat in Vlaanderen en Wallonië? dat er twee verschillende situaties bestaan qua economie, sociale omstandigheden, vergrijzing? maw dat er andere oplossingen gewenst en nodig zijn in Vlaanderen en Wallonië?

I amsterdam
15 juli 2008, 11:12
Meer van hetzelfde ?!

Is het écht het moment om een regering te laten vallen op basis van dit probleem ?

Wat zijn de maatschappelijke prioriteiten op het niveau van de regio's en gemeenschappen, wat zijn de nationale en internationale prioriteiten voor ons kleine landje ?

Is er dan geen enkele politieke beweging in staat om een maatschappelijk project uit te bouwen op basis van échte problemen en noden ?

Het is hoog tijd om de 'problematiek' van de staatshervorming een correcte plaats te geven, m.a.w. loskomen van concrete dossiertjes maar op zoek gaan naar een globale en breed gedragen visie over onze staatsinrichting, waarbinnen die concrete dossiertjes dan een natuurlijke oplossing krijgen !

En dit laatste bereik je niet door bijvoorbeeld na de verkiezingen te verklaren : "de splitsing van BHV vraagt 5 minuten politiek moed".

Het probleem is dat de Belgische federatie niet meer geregeerd kan worden
en dat Belgie in feite niet meer bestaat.
De vraag is nu ,wat moet er na Belgie gebeuren?

Mbeya
15 juli 2008, 11:12
maar ook aan Waalse kant was er geen wil om te begrijpen wat er aan de andere kant van de taalgrens leefde, hun antwoord was al van voor de verkiezingen duidelijk: "non, non, non". wat vind jij daarvan?

zowel de vlamingen als de franstaligen hebben voor de verkiezingen stoere praat verkocht om stemmen te winnen, daarna zijn ze verkozen en wou niemand gezichtsverlies lijden, hebben ze vastgehouden aan hun standpunten en hebben beide kanten zichzelf zo vast gezet ... et voila, vandaag zijn we geen stap verder. Dit had ik voor 10 juni al zien aankomen en zo slim ben ik ook weer niet. De walen en de vlamingen wisten toch heel goed waar ze mee bezig waren.
Of misschien is het dan toch de fout van de kiezers die niet verder keken dan hun neus lang is.

ik ben echt diep teleurgesteld

Praetorian
15 juli 2008, 11:14
maar ben je realistisch genoeg om te beseffen dat er een tegenovergestelde publieke opinie bestaat in Vlaanderen en Wallonië? dat er twee verschillende situaties bestaan qua economie, sociale omstandigheden, vergrijzing? maw dat er andere oplossingen gewenst en nodig zijn in Vlaanderen en Wallonië?Ik ben flamingant, ik denk wel dat ik mij dat realiseer. Maar ik heb meer dan ooit mijn buik vol van een jaar communautair circus, aan de ene kant onderhandelaars die nooit van plan waren tot een ernstig resultaat te komen, en aan de andere kant de idioten van het VB & LDD die niet verder geraken dan hun gebruikelijke vierlettergrepen leuzen.

vlijmscherp
15 juli 2008, 11:15
zowel de vlamingen als de franstaligen hebben voor de verkiezingen stoere praat verkocht om stemmen te winnen, daarna zijn ze verkozen en wou niemand gezichtsverlies lijden, hebben ze vastgehouden aan hun standpunten en hebben beide kanten zichzelf zo vast gezet ... et voila, vandaag zijn we geen stap verder. Dit had ik voor 10 juni al zien aankomen en zo slim ben ik ook weer niet. De walen en de vlamingen wisten toch heel goed waar ze mee bezig waren.
Of misschien is het dan toch de fout van de kiezers die niet verder keken dan hun neus lang is.

ik ben echt diep teleurgesteld

het feit blijft gewoon dat je 2 totaal verschillende publieke opinies hebt, twee totaal verschillende socio-economische situaties, twee totaal verschillende oplossingen nodig hebt voor de problemen die op ons afkomen.

een goede oplossing voor Vlaanderen is daarom geen goede oplossing voor Wallonië en omgekeerd.

vlijmscherp
15 juli 2008, 11:16
Ik ben flamingant, ik denk wel dat ik mij dat realiseer. Maar ik heb meer dan ooit mijn buik vol van een jaar communautair circus, aan de ene kant onderhandelaars die nooit van plan waren tot een ernstig resultaat te komen, en aan de andere kant de idioten van het VB & LDD die niet verder geraken dan hun gebruikelijke vierlettergrepen leuzen.

en wat is jouw oplossing dan? het communautaire onder de mat vegen is duidelijk geen oplossing, Verhofstadt heeft het geprobeerd maar het is dus niet gelukt.

the_dude
15 juli 2008, 11:19
op zich is het redelijk simpel: verbied iedereen die denkt dat een kostuum dragen van hem een deftige mens maakt om aan politiek te doen en misschien zullen er dan ooit mensen in het parlement raken die daadwerkelijk met de maatschappij bezig zijn.

of anders zuiver op volksreferenda werken; alles simpel = minder mogelijkheden zijn voor achterpoortjes en ander gesjoemel.

Henri1
15 juli 2008, 11:24
Wat we nu nodige hebben ?

Dat lijkt me heel simpel.
Ik ben maar een gewone mens en heb zeker geen politieker sterallures. Ik ben ook niet verkozen.

Na 13 maanden zijn we nog geen meter verder.
Staatshervorming - staatshervorming - staatshervorming .... Alles staatshervorming wat de klok slaat !
Alsof dat de manier is om uit onze problemen te geraken.

Wat voor problemen hebben onze modale burgers :
1. Koopkracht.
2. Dure energie.
3. Werkgelegenheid.
4. Sociale Zekerheid.

Waarover zeveren onze politiekers ? Juist .... staatshervorming ....
Ik denk dat die 13 maanden bestuursloosheid ons al meer gekost heeft dan een staatshervorming op 20 jaar kan opbrengen.

Eendracht maakt macht - Unité fait la Force.
Een sterk merk dat het sinds 1830 altijd heeft gedaan.
Dat kan ook nu nog.

Dus CDenV.
Dump eindelijk die NVA aanhang.
Alleen dan kan er een politieke weg gevonden worden die in ons België overal aanvaardbaar kan zijn.

Henri

vlijmscherp
15 juli 2008, 11:25
Wat we nu nodige hebben ?

Dat lijkt me heel simpel.
Ik ben maar een gewone mens en heb zeker geen politieker sterallures. Ik ben ook niet verkozen.

Na 13 maanden zijn we nog geen meter verder.
Staatshervorming - staatshervorming - staatshervorming .... Alles staatshervorming wat de klok slaat !
Alsof dat de manier is om uit onze problemen te geraken.

Wat voor problemen hebben onze modale burgers :
1. Koopkracht.
2. Dure energie.
3. Werkgelegenheid.
4. Sociale Zekerheid.

Waarover zeveren onze politiekers ? Juist .... staatshervorming ....
Ik denk dat die 13 maanden bestuursloosheid ons al meer gekost heeft dan een staatshervorming op 20 jaar kan opbrengen.

Eendracht maakt macht - Unité fait la Force.
Een sterk merk dat het sinds 1830 altijd heeft gedaan.
Dat kan ook nu nog.

Dus CDenV.
Dump eindelijk die NVA aanhang.
Alleen dan kan er een politieke weg gevonden worden die in ons België overal aanvaardbaar kan zijn.

Henri

NVA is het probleem niet echt, wel de Vlaamse kant van de CD&V, die heeft het nu duidelijk voor het zeggen.

Praetorian
15 juli 2008, 11:26
en wat is jouw oplossing dan? het communautaire onder de mat vegen is duidelijk geen oplossing, Verhofstadt heeft het geprobeerd maar het is dus niet gelukt.Overlegstructuren creëren om de dialoog met Wallonië op te starten, er is geen andere mogelijkheid. Alleen heb ik geen idee meer hoe je dat concreet doet in deze situatie.

Henri1
15 juli 2008, 11:42
Ik vind dat het "communotaire probleem" waar ze het over hebben zich vooral situeert in politieke kringen.
Ze zijn allemaal bang van het VB, LDD en NVA.
Wat ze zich blijkbaar niet realiseren is dat de politiek die ze voeren juist voedend is voor zulke partijen, dat die er daardoor juist electoraal voordeel uit weten te halen.

Belgie is maar een "zakdoek" groot.
Het is simpel: Scheur een zakdoek in 2 en probeer daarmee je neus dan eens te snuiten.

Het ergste wat Y. Leterme kon overkomen was 800.000 voorkeurstemmen.
Dat was een vergiftigd succes, zo blijkt nu na 13 maanden.

Naast een grote mond en opgeklopte hardnekkigheid i.v.m. die ozo belangrijke staatshervorming zou men beter eens oog hebben voor de problemen van de mensen.

Ik denk dat nieuwe verkiezingen zonder het N.V.A. op termijn onvermijdbaar zijn. En dan hopelijk met een realistischer programma. Anders zijn we erna nog geen stap verder.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 11:47
Overlegstructuren creëren om de dialoog met Wallonië op te starten, er is geen andere mogelijkheid. Alleen heb ik geen idee meer hoe je dat concreet doet in deze situatie.

Onmogelijk dus

Chipie
15 juli 2008, 11:54
Ik vind dat het "communotaire probleem" waar ze het over hebben zich vooral situeert in politieke kringen.
Ze zijn allemaal bang van het VB, LDD en NVA.
Wat ze zich blijkbaar niet realiseren is dat de politiek die ze voeren juist voedend is voor zulke partijen, dat die er daardoor juist electoraal voordeel uit weten te halen.

Belgie is maar een "zakdoek" groot.
Het is simpel: Scheur een zakdoek in 2 en probeer daarmee je neus dan eens te snuiten.

Het ergste wat Y. Leterme kon overkomen was 800.000 voorkeurstemmen.
Dat was een vergiftigd succes, zo blijkt nu na 13 maanden.

Naast een grote mond en opgeklopte hardnekkigheid i.v.m. die ozo belangrijke staatshervorming zou men beter eens oog hebben voor de problemen van de mensen.

Ik denk dat nieuwe verkiezingen zonder het N.V.A. op termijn onvermijdbaar zijn. En dan hopelijk met een realistischer programma. Anders zijn we erna nog geen stap verder.

Dus gewoon verder doen...

Henri1
15 juli 2008, 11:56
Dus gewoon verder doen...

Ja VERDER doen.
Met politiek waar de burgers baat bij hebben.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 12:01
Dus gewoon verder doen...

Niks van, splitsen die handel!

Chipie
15 juli 2008, 12:03
Ja VERDER doen.
Met politiek waar de burgers baat bij hebben.Inderdaad, zoals Franstalig België wordt bestuurd is goed voor alle burgers...

FDM
15 juli 2008, 12:08
"Petrus Cass : by the way : ik woon in de "rijkste provincie" van ons land : nl. Brabant Wallon'

ben beniewd hoe lang je het gaat plezant vinden op te draaien voor 50.000 kosovaarse Luikenaars

Henri1
15 juli 2008, 12:22
Inderdaad, zoals Franstalig België wordt bestuurd is goed voor alle burgers...

Franstalig België wordt bestuurd zoals de kiezers het daar democratisch gewild hebben. Denk je nu echt serieus dat ze aan deze kant van de taalgrens zoveel snuggerder zijn ????
België is een Federale staat. Dus die onzin van splitsen berg je beter op. Dan kan niet éénzijdig.

Vlaams Belang (Blok), N.V.A. en LDD staan allemaal voor het einde van België.
Dat zou voor ons "Vlamingen" beter zijn.
Ik geloof daar niets van !

Na een splitsing van België stap ik in de politiek.
Ik wil Limburg dan afsplitsen van Vlaanderen.
Dit ter illustratie van de onnozelheden waarmee we bezig zijn.

vlijmscherp
15 juli 2008, 12:32
Franstalig België wordt bestuurd zoals de kiezers het daar democratisch gewild hebben. Denk je nu echt serieus dat ze aan deze kant van de taalgrens zoveel snuggerder zijn ????
België is een Federale staat. Dus die onzin van splitsen berg je beter op. Dan kan niet éénzijdig.

Vlaams Belang (Blok), N.V.A. en LDD staan allemaal voor het einde van België.
Dat zou voor ons "Vlamingen" beter zijn.
Ik geloof daar niets van !

Na een splitsing van België stap ik in de politiek.
Ik wil een Limburg dan afsplitsen van Vlaanderen.
Dit ter illustratie van de onnozelheden waarmee we bezig zijn.

dat mag je doen hoor, maar je zal weinig stemmen halen....

lombas
15 juli 2008, 12:37
Dus die onzin van splitsen berg je beter op. Dan kan niet éénzijdig.

Waarom zou ge dat niet mogen?

Mbeya
15 juli 2008, 12:38
het feit blijft gewoon dat je 2 totaal verschillende publieke opinies hebt, twee totaal verschillende socio-economische situaties, twee totaal verschillende oplossingen nodig hebt voor de problemen die op ons afkomen.

een goede oplossing voor Vlaanderen is daarom geen goede oplossing voor Wallonië en omgekeerd.

die kloof tussen de 2 gemeenschappen wordt ons voor een groot stuk ook gewoon aangepraat door de vlaamsgezinde politici, hoor.
Dat bepaalde problemen een verschillende oplossing nodig hebben is toch ook op andere manieren overkombaar? Werkloosheid in Gent is ook anders dan werkloosheid in West-vlaanderen aan de Franse grens. De VDAB in Gent werkt dan ook anders dan de VDAB in West - Vlaanderen. Het is gewoon een gebrek aan creativiteit en stemmingmakerij.

een splitsing brengt geen oplossingen, alleen extra problemen, daar ben ik zeker van

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 12:40
Franstalig België wordt bestuurd zoals de kiezers het daar democratisch gewild hebben. Denk je nu echt serieus dat ze aan deze kant van de taalgrens zoveel snuggerder zijn ????
België is een Federale staat. Dus die onzin van splitsen berg je beter op. Dan kan niet éénzijdig.

Vlaams Belang (Blok), N.V.A. en LDD staan allemaal voor het einde van België.
Dat zou voor ons "Vlamingen" beter zijn.
Ik geloof daar niets van !

Na een splitsing van België stap ik in de politiek.
Ik wil Limburg dan afsplitsen van Vlaanderen.
Dit ter illustratie van de onnozelheden waarmee we bezig zijn.

Onnozelheden die gewenst zijn door60% van de bevolking :roll:

Henri1
15 juli 2008, 12:40
Waarom zou ge dat niet mogen?

Dat kan wettelijk gewoon niet.
Dat vereist een tweederde meerderheid.
Of wil je Wallonië de oorlog verklaren ?

Praetorian
15 juli 2008, 12:41
dat mag je doen hoor, maar je zal weinig stemmen halen....Geert Wilders geraakte ook verkozen door een compleet maf programma, niet te luid roepen.

lombas
15 juli 2008, 12:42
Dat kan wettelijk gewoon niet.
Dat vereist een tweederde meerderheid.
Of wil je Wallonië de oorlog verklaren ?


Mijns inziens staat er geen splitsingsprocedure in de grondwet, en waar de wet zich niet over uitspreekt, ...?

Henri1
15 juli 2008, 12:42
Onnozelheden die gewenst zijn door60% van de bevolking :roll:

Die 60% van de Vlamingen klopt voor geen meter.
Volgens mij wil 70% van de Vlamingen dat België blijft bestaan.

Praetorian
15 juli 2008, 12:42
Mijns inziens staat er geen splitsingsprocedure in de grondwet, en waar de wet zich niet over uitspreekt, ...?Bemerk ik een snuifje decisionisme?

Henri1
15 juli 2008, 12:43
Mijns inziens staat er geen splitsingsprocedure in de grondwet, en waar de wet zich niet over uitspreekt, ...?

Dat is struisvogelpolitiek.

Los problemen op i.p.v. te splisen.

lombas
15 juli 2008, 12:44
Bemerk ik een snuifje decisionisme?

Nee, ik maak handig gebruik van politieke oordeelkunde.

:-P

vlijmscherp
15 juli 2008, 12:44
die kloof tussen de 2 gemeenschappen wordt ons voor een groot stuk ook gewoon aangepraat door de vlaamsgezinde politici, hoor.
Dat bepaalde problemen een verschillende oplossing nodig hebben is toch ook op andere manieren overkombaar? Werkloosheid in Gent is ook anders dan werkloosheid in West-vlaanderen aan de Franse grens. De VDAB in Gent werkt dan ook anders dan de VDAB in West - Vlaanderen. Het is gewoon een gebrek aan creativiteit en stemmingmakerij.

een splitsing brengt geen oplossingen, alleen extra problemen, daar ben ik zeker van

die kloof is er, je kan er niet meer naast kijken. ken jij 1 Vlaamse politicus die zou instemmen met de uitbreiding van Brussel en nadien nog verkozen geraakt??

lombas
15 juli 2008, 12:45
Dat is struisvogelpolitiek.

Los problemen op i.p.v. te splisen.

Ge kunt niet zomaar daar iedereen over meekrijgen. Sommigen zijn emotioneel gehecht aan de idee van decentralisatie, Vlaamse onafhankelijkheid, &c.

Praetorian
15 juli 2008, 12:45
Nee, ik maak handig gebruik van politieke oordeelkunde.

:-PWe hebben gewoon meer dadaïsme nodig.

:-P

lombas
15 juli 2008, 12:46
We hebben gewoon meer dadaïsme nodig.

:-P


!

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 12:47
Die 60% van de Vlamingen klopt voor geen meter.
Volgens mij wil 70% van de Vlamingen dat België blijft bestaan.

Bron?

Savatage
15 juli 2008, 12:48
Die 60% van de Vlamingen klopt voor geen meter.
Volgens mij wil 70% van de Vlamingen dat België blijft bestaan.

70% van de Vlamingen houdt zich niet bezig met communautaire zaken en gaat geen bezwaar maken als België barst.

Henri1
15 juli 2008, 12:49
Kijk.

Ik ben geen politieker en dat stoort me niet.

De partij waar ik vorig jaar op 10 juni voor gekozen heb is gisterenavond ook niet gevallen.

Naar verkiezingen gaan met een sociaal-economisch programma. Dan een goede regering in elkaar knutselen die de problemen van de mensen oplost. Dat hebben we nodig.

Een staatshervorming hoeft geen revolutie te zijn maar kan effectiever gebeuren stap voor stap.

Henri1
15 juli 2008, 12:50
Bron?

Mijn bron is net zo goed als die van jou.....

sjarel
15 juli 2008, 12:54
Kijk.

Ik ben geen politieker en dat stoort me niet.

De partij waar ik vorig jaar op 10 juni voor gekozen heb is gisterenavond ook niet gevallen.

Naar verkiezingen gaan met een sociaal-economisch programma. Dan een goede regering in elkaar knutselen die de problemen van de mensen oplost. Dat hebben we nodig.

Een staatshervorming hoeft geen revolutie te zijn maar kan effectiever gebeuren stap voor stap.

Som eens de problemen van de mensen op (die opgelost kunnen worden zonder staatshervorming).

Duvelke
15 juli 2008, 12:55
Dus je hebt er geen probleem mee dat Vlaanderen binnen laat ons zeggen twintig jaar tot het niveau van Wallonië zou afgezakt zijn?

vlaanderen moet er voor zorgen dat Wallonie even sterk staat als vlaanderen

Henri1
15 juli 2008, 12:56
vlaanderen moet er voor zorgen dat Wallonie even sterk staat als vlaanderen

En dat kan alleen door UNITE FAIT LA FORCE !

Duvelke
15 juli 2008, 12:57
Niks van, splitsen die handel!

:roll:alsof dat maar iets zou uithalen

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 12:58
Mijn bron is net zo goed als die van jou.....

Draai de zaken nu niet om. Ik vroeg jouw bron waar je uw absurde cijfers vandaan hebt gehaald. Blijkbaar hebt u geen antwoord

Duvelke
15 juli 2008, 12:59
samen elkaar helpen om Belgie zo gezond mogelijk te maken
Niet uit elkaar gaan...

het is niet omdat u broer zwakker is dan uzelf, dat je die moet laten vallen e :roll:

Henri1
15 juli 2008, 13:04
samen elkaar helpen om Belgie zo gezond mogelijk te maken
Niet uit elkaar gaan...

het is niet omdat u broer zwakker is dan uzelf, dat je die moet laten vallen e :roll:

Even een vraag ?

Stel dat er een splitsing komt, wie zijn dan de volgende geviseerden ? De vreemdelingen ? De zwakkeren ? Gehandicapten ?

Duvelke
15 juli 2008, 13:05
Even een vraag ?

Stel dat er een splitsing komt, wie zijn dan de volgende geviseerden ? De vreemdelingen ? De zwakkeren ? Gehandicapten ?
? ik ben tegen de splitsing e

Savatage
15 juli 2008, 13:06
vlaanderen moet er voor zorgen dat Wallonie even sterk staat als vlaanderen

Net daarom moeten Vlaanderen Wallonië uit elkaar gaan, zodat Wallonië economisch kan groeien en zelfstandig worden.

Henri1
15 juli 2008, 13:07
? ik ben tegen de splitsing e

Kweet het :-P

Savatage
15 juli 2008, 13:07
:roll:alsof dat maar iets zou uithalen

Precies, dan pas kan Wallonië er bovenop komen.

Duvelke
15 juli 2008, 13:08
Net daarom moeten Vlaanderen Wallonië uit elkaar gaan, zodat Wallonië economisch kan groeien en zelfstandig worden.
nix zelfstandig. Samen sterker worden..
Ge zoekt gewoon een excuus om van wallonie af te geraken, om uw eigen zakken te vullen

Savatage
15 juli 2008, 13:08
samen elkaar helpen om Belgie zo gezond mogelijk te maken
Niet uit elkaar gaan...

het is niet omdat u broer zwakker is dan uzelf, dat je die moet laten vallen e :roll:

Als je je broer altijd maar verzorgt zonder dat je hem leert hoe hij voor zichzelf moet zorgen, dan gaat je broer niets kunnen. Voor Wallonië is het de hoogste tijd om zelf te leren hoe ze een economie moeten voeden en onderhouden.

Henri1
15 juli 2008, 13:09
Draai de zaken nu niet om. Ik vroeg jouw bron waar je uw absurde cijfers vandaan hebt gehaald. Blijkbaar hebt u geen antwoord

Dit is een hopelijk democratisch forum.
Iedereen mag zijn mening verkondigen.

Als jij wil dat iedereen in de zaal achter jou cijfers of stellingen staat moet je naar een Meeting van VB, N.V.A. of LDD gaan.

Duvelke
15 juli 2008, 13:10
Als je je broer altijd maar verzorgt zonder dat je hem leert hoe hij voor zichzelf moet zorgen, dan gaat je broer niets kunnen. Voor Wallonië is het de hoogste tijd om zelf te leren hoe ze een economie moeten voeden en onderhouden.

speelt geen rol, het is en blijft uw broer..
Ge steekt geen mes in zijn rug..

korvo
15 juli 2008, 13:10
Even een vraag ?

Stel dat er een splitsing komt, wie zijn dan de volgende geviseerden ? De vreemdelingen ? De zwakkeren ? Gehandicapten ?

Maar ja, mijne jong, wij zijn allemaal crypto-fascisten... zucht...

Savatage
15 juli 2008, 13:10
nix zelfstandig. Samen sterker worden..

We zijn nu ondertussen al 175 jaar samen zonder dat Wallonië er sterker van is geworden. Ik denk niet dat het de volgende 175 jaar er anders aan toe gaat gaan.

Ge zoekt gewoon een excuus om van wallonie af te geraken, om uw eigen zakken te vullen

Neen, ik wil dat Wallonië een even welvarende regio wordt als Vlaanderen dat is. Ik wil niet dat de Walen in een economisch kerkhof moeten leven, zomaar pour la unité.

Savatage
15 juli 2008, 13:11
speelt geen rol, het is en blijft uw broer..
Ge steekt geen mes in zijn rug..

Neen, je leert hem zelfstandig te worden en op zijn eigen benen te staan. Niemand wilt hier iemand een mes in de rug steken.

lollysticky
15 juli 2008, 13:11
vlaanderen moet er voor zorgen dat Wallonie even sterk staat als vlaanderen

ze zitten al zolang aan de vetpotten! Kijk naar Ierland... dat stond nog ver achter Wallonië... die geraken er toch bovenop. Hoe komt het dan dat het in wallonië niet lukt?

juist ja... door hun politiekers (PS maffia-staat) en door wie worden de Waalse politiekers verkozen.... naar mijn inziens nog altijd de Walen hé en niet de Vlamingen...

korvo
15 juli 2008, 13:12
Dit is een hopelijk democratisch forum.
Iedereen mag zijn mening verkondigen.

Als jij wil dat iedereen in de zaal achter jou cijfers of stellingen staat moet je naar een Meeting van VB, N.V.A. of LDD gaan.

de beste "cijfers" zijn die van de laatste verkiezingen. Het is overduidelijk dat de meerderheid van de Vlamingen stemden op partijen die op zijn minst het confederalisme of meer autonomie voor Vlaanderen bepleiten. Bovendien in een sterk communautair getinte campagne.

Zwartengeel
15 juli 2008, 13:12
samen elkaar helpen om Belgie zo gezond mogelijk te maken
Niet uit elkaar gaan...

het is niet omdat u broer zwakker is dan uzelf, dat je die moet laten vallen e :roll:

Alleen jammer voor jou dat de Waalse politici zelf zo goed als geen enkele inspanning willen doen om Wallonië gezonder te maken. Het enige wat voor hen telt is via Vlaanderen zoveel mogelijk geld binnenrijven. 'België' interesseert hen geen zak, mocht je dat ondertussen nog niet doorhebben.

korvo
15 juli 2008, 13:13
Neen, je leert hem zelfstandig te worden en op zijn eigen benen te staan. Niemand wilt hier iemand een mes in de rug steken.

Idd, responsabilisering is hier het sleutelwoord.

Duvelke
15 juli 2008, 13:13
Alleen jammer voor jou dat de Waalse politici zelf zo goed als geen enkele inspanning willen doen om Wallonië gezonder te maken. Het enige wat voor hen telt is via Vlaanderen zoveel mogelijk geld binnenrijven. 'België' interesseert hen geen zak, mocht je dat ondertussen nog niet doorhebben.
Geef hen dan geld?
of bent u te gierig?

korvo
15 juli 2008, 13:15
Geef hen dan geld?
of bent u te gierig?
Zelfs met een confederaal België of soeverein Vlaanderen kunnen er transfers blijven bestaan. op voorwaarde dat ze én transparant én constructief zijn. Er moet een duidelijke resultaatsverbintenis zijn.

Savatage
15 juli 2008, 13:17
Geef hen dan geld?
of bent u te gierig?

If you give a man a fish you'll feed him for one day. If you learn a man how to fish you'll feed him for a lifetime.

Make your choice.

Henri1
15 juli 2008, 13:18
We zijn nu ondertussen al 175 jaar samen zonder dat Wallonië er sterker van is geworden. Ik denk niet dat het de volgende 175 jaar er anders aan toe gaat gaan.

Verkeerd ingelicht.
In de jaren 1930 - 1950 was Wallonie welvarender dan Vlaanderen.
Ontelbare Vlamingen werkten toen in de Waalse staal- en wapenindustrie.

Nu het even anders is maar even de deur openzetten ?

Leuke partners zijn jullie

Zwartengeel
15 juli 2008, 13:23
Geef hen dan geld?
of bent u te gierig?

Stel dat iemand iedere maand gegarandeerd een riante werkloosheidsvergoeding uitbetaald krijgt, en de RVA verzekert hem dat zijn uitkering nooit geschrapt of verminderd zal worden. Denk je dat die persoon op die manier gemotiveerd zal zijn om werk te gaan zoeken en zelf in zijn levensonderhoud te voorzien?

N-VA
15 juli 2008, 13:29
Verkeerd ingelicht.
In de jaren 1930 - 1950 was Wallonie welvarender dan Vlaanderen.
Ontelbare Vlamingen werkten toen in de Waalse staal- en wapenindustrie.

Nu het even anders is maar even de deur openzetten ?

Leuke partners zijn jullieDat is het nu juist, de Vlamingen moesten het vuile werk doen in Wallonië toen Vlaanderen nog niet zo welvarend was. Dat is nog iets helemaal anders dan miljoenentransfers... Conclusie: de Vlamingen zijn in België altijd uitgebuit en bedrogen, van 1830 tot nu!

Mbeya
15 juli 2008, 13:35
die kloof is er, je kan er niet meer naast kijken. ken jij 1 Vlaamse politicus die zou instemmen met de uitbreiding van Brussel en nadien nog verkozen geraakt??

Nee maar daar gaat het niet om
wij als BELGEN hebben nog altijd veel dat ons bindt, de huidige politiek wil ons aanpraten dat de walen van een andere planeet komen ofzo.

Duvelke
15 juli 2008, 13:36
Stel dat iemand iedere maand gegarandeerd een riante werkloosheidsvergoeding uitbetaald krijgt, en de RVA verzekert hem dat zijn uitkering nooit geschrapt of verminderd zal worden. Denk je dat die persoon op die manier gemotiveerd zal zijn om werk te gaan zoeken en zelf in zijn levensonderhoud te voorzien?

moet dat dan?
waarom mogen ze niet op onze kap blijven leven?

vlijmscherp
15 juli 2008, 13:37
Nee maar daar gaat het niet om
wij als BELGEN hebben nog altijd veel dat ons bindt, de huidige politiek wil ons aanpraten dat de walen van een andere planeet komen ofzo.

we hebben evenveel gemeen met de Duitsers, Nederlanders en Fransen dan met de Walen hoor, het zijn de Belgische heersers die ons willen aanpraten dat dit niet waar is.

trouwens, waarom denk jij dat een onafhankelijk Vlaanderen niet meer solidair zal zijn met Wallonië??

Henri1
15 juli 2008, 13:44
Dat is het nu juist, de Vlamingen moesten het vuile werk doen in Wallonië toen Vlaanderen nog niet zo welvarend was. Dat is nog iets helemaal anders dan miljoenentransfers... Conclusie: de Vlamingen zijn in België altijd uitgebuit en bedrogen, van 1830 tot nu!

Dat is nu juist de reden dat met racistische partijen niet te regeren valt.

Concessie's doen en compromis afsluiten is aan hun niet besteed.

Mbeya
15 juli 2008, 13:44
trouwens, waarom denk jij dat een onafhankelijk Vlaanderen niet meer solidair zal zijn met Wallonië??

waarom zou je dan onafhankelijk willen zijn?

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 13:44
moet dat dan?
waarom mogen ze niet op onze kap blijven leven?

Op uw kap mogen ze nog leven van mij, maar op de mijne niet meer!

Henri1
15 juli 2008, 13:45
Op uw kap mogen ze nog leven van mij, maar op de mijne niet meer!

Verhuis dan maar naar Nederland :lol:

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 13:46
waarom zou je dan onafhankelijk willen zijn?

Eigenbestuur

Mbeya
15 juli 2008, 13:47
Dat is het nu juist, de Vlamingen moesten het vuile werk doen in Wallonië toen Vlaanderen nog niet zo welvarend was. Dat is nog iets helemaal anders dan miljoenentransfers... Conclusie: de Vlamingen zijn in België altijd uitgebuit en bedrogen, van 1830 tot nu!

vlaanderen was 20-30 jaar geleden niet zo rijk als nu en zat met dezelfde ziektes als wallonie nu, geef ze ook nog wat tijd en ze komen er ook bovenop.
en niks zegt dat binnen 50 jaar de rollen weer omgekeerd zijn en wij weer afhankelijk worden van wallonie en wat dan

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 13:47
Verhuis dan maar naar Nederland :lol:

Nej hoor, want het gros van de Vlamingen denken ook zo. Verhuist gij maar.. naar je natte droom Wallonie ofzo

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 13:48
vlaanderen was 20-30 jaar geleden niet zo rijk als nu en zat met dezelfde ziektes als wallonie nu, geef ze ook nog wat tijd en ze komen er ook bovenop.
en niks zegt dat binnen 50 jaar de rollen weer omgekeerd zijn en wij weer afhankelijk worden van wallonie en wat dan

Een studie heeft reeds bewezen dat Vlaanderen (minstens) de komende 50 jaar zelfbedruipend zal blijven op het vlak van sociale zekerheid. Terwijl Wallonie nog meer achteruit zal gaan. Onze winstmarge wordt kleiner en hun verliezen worden groter. Dacht het niet dus.

Henri1
15 juli 2008, 13:49
Nej hoor, want het gros van de Vlamingen denken ook zo. Verhuist gij maar.. naar je natte droom Wallonie ofzo

Niet op de persoon spelen he. ;-)

Henri1
15 juli 2008, 13:52
Noem eens een buurland waar alles goed gaat ?

Nederland ? Weinig of geen sociale zekerheid.
Duitsland ? Diepe economische crisis.
Frankrijk ? Met Sarcozy ?

Seperatisme gaat niks oplossen. Alleen nog meer haat opwekken.

Tegen onverdraagzaamheid en vóór solidariteit !

vlijmscherp
15 juli 2008, 13:53
vlaanderen was 20-30 jaar geleden niet zo rijk als nu en zat met dezelfde ziektes als wallonie nu, geef ze ook nog wat tijd en ze komen er ook bovenop.
en niks zegt dat binnen 50 jaar de rollen weer omgekeerd zijn en wij weer afhankelijk worden van wallonie en wat dan

tuurlijk, ook in een confederatie kan je gemakkelijk solidair blijven. trouwens, we gaan alle 2 in de EU blijven, maw we zullen sowieso solidair blijven met Wallonië. en voor veel Vlamingen met plezier zelf.

Duvelke
15 juli 2008, 13:55
Op uw kap mogen ze nog leven van mij, maar op de mijne niet meer!
dat beslist u niet...

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 13:56
Noem eens een buurland waar alles goed gaat ?

Nederland ? Weinig of geen sociale zekerheid.
Duitsland ? Diepe economische crisis.
Frankrijk ? Met Sarcozy ?

Seperatisme gaat niks oplossen. Alleen nog meer haat opwekken.

Tegen onverdraagzaamheid en vóór solidariteit !

De communautaire impasses die zorgen voor het onverdraagzamle gevoel gaan gewoonweg niet meer bestaan. Wallonie zou nog wel eens onze beste buur kunnen worden :) wat ik in belgche context eerlijk gezegd niet zou zien gebeuren.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 13:56
Niet op de persoon spelen he. ;-)

Kanker dan niet dat ik naar Nederland moet verhuizen. Je speelt evenzeer op de persoon als ik

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 13:57
dat beslist u niet...

Wel als ik naar de stembus trek :D

Anselmo
15 juli 2008, 13:58
waarom zou je dan onafhankelijk willen zijn?

Omdat dan de Vlaamse politici zelf kunnen beslissen over die dagdagelijkse zorgen, waarmee de inwoners van Vlaanderen momenteel te kampen hebben.

N-VA
15 juli 2008, 14:01
vlaanderen was 20-30 jaar geleden niet zo rijk als nu en zat met dezelfde ziektes als wallonie nu, geef ze ook nog wat tijd en ze komen er ook bovenop.
en niks zegt dat binnen 50 jaar de rollen weer omgekeerd zijn en wij weer afhankelijk worden van wallonie en wat danHet gaat er niet om of Wallonië wel of niet uit het dal raakt. De Vlamingen zijn al sinds het ontstaan van België de pineut en dat zal zo blijven tot dit land ophoud te bestaan.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 14:02
Omdat dan de Vlaamse politici zelf kunnen beslissen over die dagdagelijkse zorgen, waarmee de inwoners van Vlaanderen momenteel te kampen hebben.

Weer iemand die zn partijtop blind volgt en denkt dat wij allemaal VBertjes zijn en dat we dat enkel doen uit egoisme voor het geld, he Anselmo.. The world is filled with gnorants

Soarece
15 juli 2008, 14:02
Belangrijk is nu om het volk aan het woord te laten d.m.v. een referendum gebasseerd op '''een democratisch recht van het volk''.

Als de politiek geen enkele oplossingen biedt, heeft ons volk het recht op een referendum !!!!!!

Laat nu toch eens het volk zelf beslissen in welke richting en naar welk land zij willen varen...

Op dit moment is Belgie een ondemocratische,hilarische en ongefundeerde staat dat zich ontplooit tot een marginaal organisme zonder stevige en duurzame teugels....


Democratie = recht op volksreferendum !!!!!!!!!!!!!!!!!!

N-VA
15 juli 2008, 14:04
Belangrijk is nu om het volk aan het woord te laten d.m.v. een referendum gebasseerd op '''een democratisch recht van het volk''.

Als de politiek geen enkele oplossingen biedt, heeft ons volk het recht op een referendum !!!!!!

Laat nu toch eens het volk zelf beslissen in welke richting en naar welk land zij willen varen...

Op dit moment is Belgie een ondemocratische,hilarische en ongefundeerde staat dat zich ontplooit tot een marginaal organisme zonder stevige en duurzame teugels....


Democratie = recht op volksreferendum !!!!!!!!!!!!!!!!!!Helemaal akkoord!

vrijevlaming
15 juli 2008, 14:06
Belangrijk is nu om het volk aan het woord te laten d.m.v. een referendum gebasseerd op '''een democratisch recht van het volk''.

Als de politiek geen enkele oplossingen biedt, heeft ons volk het recht op een referendum !!!!!!

Laat nu toch eens het volk zelf beslissen in welke richting en naar welk land zij willen varen...

Op dit moment is Belgie een ondemocratische,hilarische en ongefundeerde staat dat zich ontplooit tot een marginaal organisme zonder stevige en duurzame teugels....


Democratie = recht op volksreferendum !!!!!!!!!!!!!!!!!!

allemaal leuk idee hé, referenda. Het probleem is altijd de vraagstelling: men zal er nooit uitkomen hoe en welke vraag men zal stellen. De ene vraag zal goed zijn voor de ene, maar de ander zal er niet mee akkoord gaan.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 14:06
Belangrijk is nu om het volk aan het woord te laten d.m.v. een referendum gebasseerd op '''een democratisch recht van het volk''.

Als de politiek geen enkele oplossingen biedt, heeft ons volk het recht op een referendum !!!!!!

Laat nu toch eens het volk zelf beslissen in welke richting en naar welk land zij willen varen...

Op dit moment is Belgie een ondemocratische,hilarische en ongefundeerde staat dat zich ontplooit tot een marginaal organisme zonder stevige en duurzame teugels....


Democratie = recht op volksreferendum !!!!!!!!!!!!!!!!!!

We gaan nog overeenkomen met de commies :thumbsup:

lollysticky
15 juli 2008, 14:09
Elio Di Rupo zag er nogal verbouwereerd uit toen ze hem vragen stelden in het journaal..

"Wij sijn er nok niet uit.... wij hebben meer tijd nodik... dat is keen skande hé"
schitterend wel :-P

Zwartengeel
15 juli 2008, 14:20
Helemaal akkoord!

CD&V en N-VA zijn naar verluidt niet echt te vinden voor directe democratie.

cheverrant
15 juli 2008, 14:21
Niettegenstaande alle shownummertjes van Leterme op Vlaamse- en Franstalige tv-zenders gdurende de maanden voorafgaand aan de verkiezingen in juni 2007, blijkt nu, na 6 maanden van onderhandelingen om tot een nieuwe regering te komen in decemner 2007 en na een wisseling van eerste minister achter 3 maanden na genoemde coalitievorming (van Verhofstadt naar Leterme), dat het gewoon niet werkt...
Waar is boy-wonder Leterme nu ? En waar was hij of wat waren zijn verdiensten al die tijd ? Showbizz ? En dat is waar politiek meer dan ooit om draait (hetzij nationaal of internationaal...). Showbizz blijkt zich evenwel (in dit geval en meer dan ooit) te bewijzen als een lege zeepbel... Waar de regeringen Verhofstadt 1 en 2 tenminste in staat waren, ondanks alle blunders, om het land samen te houden, blijkt nu dat Leterme 1 na enkele maanden verstek dient te gaan... Over een communautair probleem ? Of omdat CDNV nooit in staat was om het land samen te houden ?
Scherpgespitste kritici kunnen nu natuurlijk aanvoeren dat CDNV nooit de schuld was van alles en dat zij nu, na 8 jaren van open-VLD beleid, de kastanjes uit het vuur mochten halen... Hetzelfde of meer gold toen Verhofstadt 1 aantrad, na meer dan 40 jaar kristen-demokratisch/socialistisch beleid: de kastanjes uit het vuur halen en fvouten uit het verleden proberen recht te zetten... In 8 jaar regeringen Verhofstadt 1 en 2 werd meer bereikt en veranderd en verwezenlijkt dan in 40 voorafgaandelijke jaren van kristen-democratisch/socialistisch beleid, en op enkele maanden nu is alles plots ongedaan gemaakt en is de Belgische staat meer dan ooit op de rand van ontbinding... Werd de kiezer in juni 2007 dan toch teveel met showbizz beinvloedt ?

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 14:22
Elio Di Rupo zag er nogal verbouwereerd uit toen ze hem vragen stelden in het journaal..

"Wij sijn er nok niet uit.... wij hebben meer tijd nodik... dat is keen skande hé"
schitterend wel :-P

Inderdaad, die zijn kop zag er niet meer goed uit xD

Duvelke
15 juli 2008, 14:23
Nej hoor, want het gros van de Vlamingen denken ook zo. Verhuist gij maar.. naar je natte droom Wallonie ofzo
zever, heb je de pol niet gelezen in de standaard?
de meerderheid vd VLAMINGEN wilt niet dat belgie splits

vlijmscherp
15 juli 2008, 14:24
zever, heb je de pol niet gelezen in de standaard?
de meerderheid vd VLAMINGEN wilt niet dat belgie splits

maar ze willen wel meer bevoegdheden.

Duvelke
15 juli 2008, 14:29
maar ze willen wel meer bevoegdheden.
dat ontken ik niet, maar ong. leeuw hier zei dat meerderheid vlamingen wou splitsen. Een dikke leugen dus

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 14:44
dat ontken ik niet, maar ong. leeuw hier zei dat meerderheid vlamingen wou splitsen. Een dikke leugen dus

Polls zijn nietszeggend, dat weet je toch ook wel? En de VTM-poll sprak van 45% pro, 55% tegen, maar die vraagstelling was veels te aggressief. Voor de rest blijft er slechts één objectief meetbare poll en das een referendum

giserke
15 juli 2008, 14:49
Jammer dat dit te moeilijk voor u is...

Het is natuurlijk makkelijk om een probleem steeds te benoemen als "de ander" !

by the way : ik woon in de "rijkste provincie" van ons land : nl. Brabant Wallon, die bijvoorbeeld ook bijdraagt tot de interpersoonlijke solidariteit met bv. West-Vlaanderen...
Het is tijd om stereotiepen te doorbreken !

Ik verdedig niet de Franstaligen, maar ik geloof in een maatschappelijke model waarin we op termijn tegenstellingen kunnen overstijgen.
Groot gelijk dat U West-Vlaanderen kiest als voorbeeld: Toevallig de sterkste economie van dit land. :lol:
Veel Vlaamse centjes rollen er niet naar hier. :twisted:

Duvelke
15 juli 2008, 14:50
Polls zijn nietszeggend, dat weet je toch ook wel? En de VTM-poll sprak van 45% pro, 55% tegen, maar die vraagstelling was veels te aggressief. Voor de rest blijft er slechts één objectief meetbare poll en das een referendum

haha, ochgottekes, nu tellen polls niet meer..de stemmingen van de mensen tellen niet meer mee, of de vraag was te agressief gesteld..tis altijd iets met u, geef gewoon toe dat er maar een minderheid is dat werkelijk wil dat Belgie splitst. Een paar extremisten gelijk gij, meer is het niet hoor

vlijmscherp
15 juli 2008, 14:53
dat ontken ik niet, maar ong. leeuw hier zei dat meerderheid vlamingen wou splitsen. Een dikke leugen dus

ja, maar op welke partij moet je op den duur stemmen zodat Vlaanderen wel die bevoegdheden gaat krijgen? een partij met een voorzitter die alles toegeeft aan de Franstaligen (VLD met Verhofstadt) was niet goed, dan maar met iemand gematigd maar die toch straffe praat durft verkondigen (Leterme).

geen van beiden is geslaagd in het opzet, op wat moeten die mensen dan stemmen??

Zwartengeel
15 juli 2008, 14:54
haha, ochgottekes, nu tellen polls niet meer..de stemmingen van de mensen tellen niet meer mee, of de vraag was te agressief gesteld..tis altijd iets met u, geef gewoon toe dat er maar een minderheid is dat werkelijk wil dat Belgie splitst. Een paar extremisten gelijk gij, meer is het niet hoor

Ik stel in dat geval voor dat we de vraagstelling dan eens veranderen naar: 'mogen de Walen verder op onze kap blijven leven?'. Eens zien hoeveel ja-stemmers je dan nog gaat overhouden...

Pietje
15 juli 2008, 14:54
haha, ochgottekes, nu tellen polls niet meer..

Natuurlijk niet. Je weet toch wel dat flaminganten enkel met polls zwaaien als die in hun voordeel pleiten.8-)

lollysticky
15 juli 2008, 14:57
haha, ochgottekes, nu tellen polls niet meer..de stemmingen van de mensen tellen niet meer mee, of de vraag was te agressief gesteld..tis altijd iets met u, geef gewoon toe dat er maar een minderheid is dat werkelijk wil dat Belgie splitst. Een paar extremisten gelijk gij, meer is het niet hoor

vraag aan jan modaal in de straat eens: geef mij één voordeel dat België biedt boven een republiek Vlaanderen?

ik wil met je wedden dat buiten 'de Rode Duivels' en andere domme dingen niemand iets deftigs over zijn lippen krijgt...

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 14:57
haha, ochgottekes, nu tellen polls niet meer..de stemmingen van de mensen tellen niet meer mee, of de vraag was te agressief gesteld..tis altijd iets met u, geef gewoon toe dat er maar een minderheid is dat werkelijk wil dat Belgie splitst. Een paar extremisten gelijk gij, meer is het niet hoor

45% noem ik niet echt 'een paar'

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 14:58
http://lvb.net/item/5206
na het ontslag van de regering zie ik die cijfers ook niet echt dalen..

Chipie
15 juli 2008, 14:59
haha, ochgottekes, nu tellen polls niet meer..de stemmingen van de mensen tellen niet meer mee, of de vraag was te agressief gesteld..tis altijd iets met u, geef gewoon toe dat er maar een minderheid is dat werkelijk wil dat Belgie splitst. Een paar extremisten gelijk gij, meer is het niet hoor
De meerderheid wil alleszins hervormingen...

Het zijn duivelse figuren die de mensen naar een splitsing drijven...

Goe bezig met... 'Alles is hier goed'... 'Daar moet niest veranderd worden'...
U bent het perfecte voorbeeld van een keigoede Belgicist... :-D

Duvelke
15 juli 2008, 15:04
De meerderheid wil alleszins hervormingen...

Het zijn duivelse figuren die de mensen naar een splitsing drijven...

Goe bezig met... 'Alles is hier goed'... 'Daar moet niest veranderd worden'...
U bent het perfecte voorbeeld van een keigoede Belgicist... :-D
dat zeg ik toch? hervormingen ja, splitsen nee
maar probeer maar dat eens aan het verstand van ongetemde leeuw te brengen :roll::roll::roll:

Zwartengeel
15 juli 2008, 15:07
dat zeg ik toch? hervormingen ja, splitsen nee
maar probeer maar dat eens aan het verstand van ongetemde leeuw te brengen :roll::roll::roll:

In post 162 zeg je in elk geval iets helemaal anders:

http://forum.politics.be/showpost.php?p=3565668&postcount=162

Anna List
15 juli 2008, 15:07
dat zeg ik toch? hervormingen ja, splitsen nee
maar probeer maar dat eens aan het verstand van ongetemde leeuw te brengen :roll::roll::roll:


de regering is gevallen over het Franstalig "hervormingen nee" ... :roll:

Mbeya
15 juli 2008, 15:15
Een studie heeft reeds bewezen dat Vlaanderen (minstens) de komende 50 jaar zelfbedruipend zal blijven op het vlak van sociale zekerheid. Terwijl Wallonie nog meer achteruit zal gaan. Onze winstmarge wordt kleiner en hun verliezen worden groter. Dacht het niet dus.

studies kunnen ook niet in de toekomst kijken he. In de jaren 70 en 80 zijn er ongetwijfeld ook studies geweest over "de komende 30 jaar". Hoe juist zijn die nog?

Mbeya
15 juli 2008, 15:16
Omdat dan de Vlaamse politici zelf kunnen beslissen over die dagdagelijkse zorgen, waarmee de inwoners van Vlaanderen momenteel te kampen hebben.

denk je dat de dagdagelijkse zorgen van de vlamingen veel schelen met die van de walen?
en als vlaamse politici dat kunne, kunnen de belgisch dat best ook wel

Mbeya
15 juli 2008, 15:18
De communautaire impasses die zorgen voor het onverdraagzamle gevoel gaan gewoonweg niet meer bestaan. Wallonie zou nog wel eens onze beste buur kunnen worden :) wat ik in belgche context eerlijk gezegd niet zou zien gebeuren.


kijk, dat snap ik dus niet he.
Waarom kunnen we dan nu niet beste buren zijn met de walen? Ze zijn nog altijd onze grootste afzetmarkt he,

vlijmscherp
15 juli 2008, 15:20
kijk, dat snap ik dus niet he.
Waarom kunnen we dan nu niet beste buren zijn met de walen? Ze zijn nog altijd onze grootste afzetmarkt he,

omdat ze alles blokkeren en omdat wij alles in Wallonië blokkeren.

N-VA
15 juli 2008, 15:21
kijk, dat snap ik dus niet he.
Waarom kunnen we dan nu niet beste buren zijn met de walen? Ze zijn nog altijd onze grootste afzetmarkt he,We kunnen ook goede buren zijn na de onafhankelijkheid.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 15:21
dat zeg ik toch? hervormingen ja, splitsen nee
maar probeer maar dat eens aan het verstand van ongetemde leeuw te brengen :roll::roll::roll:

hervormingen, ja, akkoord.
Het zijn de franstaligen die nee blijven aanhouden, daar moeten dus ook de nodige conclusies en gevolgen uit vloeien. Je kunt geen 100 jaar blijven proberen...

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 15:23
denk je dat de dagdagelijkse zorgen van de vlamingen veel schelen met die van de walen?
en als vlaamse politici dat kunne, kunnen de belgisch dat best ook wel

ja. en nee.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 15:24
kijk, dat snap ik dus niet he.
Waarom kunnen we dan nu niet beste buren zijn met de walen? Ze zijn nog altijd onze grootste afzetmarkt he,

omdat alles geblokkeerd raakt door communautaire impasses en de relaties daardoor spijtig genoeg door verzuren. Neem die impasses weg en er is direct een stuk communautaire rust wedergekeerd.

N-VA
15 juli 2008, 15:25
kijk, dat snap ik dus niet he.
Waarom kunnen we dan nu niet beste buren zijn met de walen? Ze zijn nog altijd onze grootste afzetmarkt he,
1) Omdat Franstaligen geen respect hebben voor onze taal.
2) Omdat Franstaligen geen respect hebben voor ons grondgebied.
3) Omdat Franstaligen geen respect hebben voor de Vlamingen in het algemeen.

korvo
15 juli 2008, 15:29
denk je dat de dagdagelijkse zorgen van de vlamingen veel schelen met die van de walen?
en als vlaamse politici dat kunne, kunnen de belgisch dat best ook wel
Het sociaal-economische hangt vast aan het communautaire en omgekeerd. De regios hebben een beleid op maat nodig om de "dagelijkse" zorgen van Vlamingen én Walen aan te pakken. Ik vind het trouwens intriest dat de Franstalige politici niet inzien dat ze door eigen verantwoordelijkheden en responsabilisering wel degelijk vooruit kunnen komen. Denken ze te rekenen op een eeuwige finaciële injectie van het federale (lees: Vlaamse) niveau? Nogmaals - de Vlaamse partijen zijn voorstander van een transparante en constructieve solidariteit. Mét resultaatsverbintenis. Wat in Limburg kon, kan in Wallonië ook.

korvo
15 juli 2008, 15:33
kijk, dat snap ik dus niet he.
Waarom kunnen we dan nu niet beste buren zijn met de walen? Ze zijn nog altijd onze grootste afzetmarkt he,
Entschuldigung, maar dat is nog steeds Duitsland.

edit - typo

Savatage
15 juli 2008, 15:39
Verkeerd ingelicht.
In de jaren 1930 - 1950 was Wallonie welvarender dan Vlaanderen.
Ontelbare Vlamingen werkten toen in de Waalse staal- en wapenindustrie.

Ze werden als slaven behandeld en ze moesten keihard werken tegen een hongerloon. De dag van vandaag werkt er geen enkele Waal voor die miljardentransfers, ze krijgen het gewoon kado.

Nu het even anders is maar even de deur openzetten ?

"Even anders" LOL

Savatage
15 juli 2008, 15:40
moet dat dan?
waarom mogen ze niet op onze kap blijven leven?

Omdat ze nu slechter af zijn, dan dat ze dat zouden zijn met een eigen zelfstandige (sterke) economie.

Savatage
15 juli 2008, 15:45
Noem eens een buurland waar alles goed gaat ?

Niemand beweert hier dat in andere landen alles goed gaat hoor, u bent de enige die die stelling poneert. Ik zie geen reden in waarom ik uw stelling zou moeten concretiseren met argumenten.

Nederland ? Weinig of geen sociale zekerheid.

De SZ bijdragen liggen er (in totaal) hoger dan hier.

Duitsland ? Diepe economische crisis.

?

Qua economie zijn ze de beste van Europa.

Frankrijk ? Met Sarcozy ?

Ja, wat met Sarkozy? Is daar soms iets mee mis?

Seperatisme gaat niks oplossen.

In tegendeel, separatisme vormt de oplossing voor zowel Vlaanderen als Wallonië. Kijk maar eens hoe goed het met Tsechië en Slowakije gaat, als je kijkt naar hoe Tsjechoslowakije bolde.

Alleen nog meer haat opwekken.

Tegen onverdraagzaamheid en vóór solidariteit !

:rofl:

Gun
15 juli 2008, 15:46
Jammer dat dit te moeilijk voor u is...

Het is natuurlijk makkelijk om een probleem steeds te benoemen als "de ander" !

by the way : ik woon in de "rijkste provincie" van ons land : nl. Brabant Wallon, die bijvoorbeeld ook bijdraagt tot de interpersoonlijke solidariteit met bv. West-Vlaanderen...
Het is tijd om stereotiepen te doorbreken !

Ik verdedig niet de Franstaligen, maar ik geloof in een maatschappelijke model waarin we op termijn tegenstellingen kunnen overstijgen.Dan ben één van diegenen die door de apparentering waalse stemmen overdraagt naar de BH van V:roll:

Savatage
15 juli 2008, 15:46
Belangrijk is nu om het volk aan het woord te laten d.m.v. een referendum gebasseerd op '''een democratisch recht van het volk''.

Als de politiek geen enkele oplossingen biedt, heeft ons volk het recht op een referendum !!!!!!

Laat nu toch eens het volk zelf beslissen in welke richting en naar welk land zij willen varen...

Op dit moment is Belgie een ondemocratische,hilarische en ongefundeerde staat dat zich ontplooit tot een marginaal organisme zonder stevige en duurzame teugels....


Democratie = recht op volksreferendum !!!!!!!!!!!!!!!!!!

:thumbsup:

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 15:52
Ze werden als slaven behandeld en ze moesten keihard werken tegen een hongerloon. De dag van vandaag werkt er geen enkele Waal voor die miljardentransfers, ze krijgen het gewoon kado.



"Even anders" LOL
Klopt voledig :)

Dixie
15 juli 2008, 16:09
splitsen die handel(belgie)

lddekeren
15 juli 2008, 16:41
1) Omdat Franstaligen geen respect hebben voor onze taal.
2) Omdat Franstaligen geen respect hebben voor ons grondgebied.
3) Omdat Franstaligen geen respect hebben voor de Vlamingen in het algemeen.

Volgens mij heeft het alleen met geld te maken, niks met respect.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 16:47
splitsen die handel(belgie)

²

Boduo
15 juli 2008, 17:01
Volgens mij heeft het alleen met geld te maken, niks met respect.

In de eerste plaats met geld, de rest volgt daar uit.
Moest ik een waal zijn, ik zou ook vechten voor een jaarlijkse cadeau van 12.000.000.000 € ! Ze zullen vechten tot het bittere EINDE !!! Zeker weten. Ze hebben niets te verliezen, want ze hébben (bijna) niets !

:vlaander:

Mbeya
15 juli 2008, 17:11
Niettegenstaande alle shownummertjes van Leterme op Vlaamse- en Franstalige tv-zenders gdurende de maanden voorafgaand aan de verkiezingen in juni 2007, blijkt nu, na 6 maanden van onderhandelingen om tot een nieuwe regering te komen in decemner 2007 en na een wisseling van eerste minister achter 3 maanden na genoemde coalitievorming (van Verhofstadt naar Leterme), dat het gewoon niet werkt...
Waar is boy-wonder Leterme nu ? En waar was hij of wat waren zijn verdiensten al die tijd ? Showbizz ? En dat is waar politiek meer dan ooit om draait (hetzij nationaal of internationaal...). Showbizz blijkt zich evenwel (in dit geval en meer dan ooit) te bewijzen als een lege zeepbel... Waar de regeringen Verhofstadt 1 en 2 tenminste in staat waren, ondanks alle blunders, om het land samen te houden, blijkt nu dat Leterme 1 na enkele maanden verstek dient te gaan... Over een communautair probleem ? Of omdat CDNV nooit in staat was om het land samen te houden ?
Scherpgespitste kritici kunnen nu natuurlijk aanvoeren dat CDNV nooit de schuld was van alles en dat zij nu, na 8 jaren van open-VLD beleid, de kastanjes uit het vuur mochten halen... Hetzelfde of meer gold toen Verhofstadt 1 aantrad, na meer dan 40 jaar kristen-demokratisch/socialistisch beleid: de kastanjes uit het vuur halen en fvouten uit het verleden proberen recht te zetten... In 8 jaar regeringen Verhofstadt 1 en 2 werd meer bereikt en veranderd en verwezenlijkt dan in 40 voorafgaandelijke jaren van kristen-democratisch/socialistisch beleid, en op enkele maanden nu is alles plots ongedaan gemaakt en is de Belgische staat meer dan ooit op de rand van ontbinding... Werd de kiezer in juni 2007 dan toch teveel met showbizz beinvloedt ?

goed gezegd

Mbeya
15 juli 2008, 17:14
omdat ze alles blokkeren en omdat wij alles in Wallonië blokkeren.
dom van allebei dus

Mbeya
15 juli 2008, 17:15
omdat alles geblokkeerd raakt door communautaire impasses en de relaties daardoor spijtig genoeg door verzuren. Neem die impasses weg en er is direct een stuk communautaire rust wedergekeerd.

kip en ei

korvo
15 juli 2008, 17:16
En op welke manier heeft Verhofstadt het land bij elkaar gehouden? Door de zaken vooruit te schuiven en uit te stellen en bovenal te verdringen. Gewoonweg uitstel van executie. Dit zat er gewoon aan te komen - met of zonder Verhofstadt (Tout va très bien Madamme La Marquise!)

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 17:17
dom van allebei dus

belgie staat gewoon in de weg

korvo
15 juli 2008, 17:19
kip en ei
In het unitaire Belgique-�*-Papa waren er uiteraard geen communautaire spanningen... Toen had men uiteraard andere manieren om dit de kop in te drukken.

Chipie
15 juli 2008, 17:19
kip en eiMeike Vogels?

Mbeya
15 juli 2008, 17:20
Omdat Verhofstad zich tenminste gedroeg als premier van het land en niet als vlaams president of als hoofd van zijn partij, omdat hij erin slaagde de neuzen van de regering in dezelfde richting te zetten, omdat hij tenminste nog een politieker van nationaal kaliber (en zelfs internationaal kaliber) is met een realisitsche lange termijn visie
hij wist tenminste hoe je de zaken moest aanpakken ipv 13 maanden aanmodderen, ik ben geen VLD-er maar ik vind hem wel een goede politieker

korvo
15 juli 2008, 17:23
Omdat Verhofstad zich tenminste gedroeg als premier van het land en niet als vlaams president of als hoofd van zijn partij, omdat hij erin slaagde de neuzen van de regering in dezelfde richting te zetten, omdat hij tenminste nog een politieker van nationaal kaliber (en zelfs internationaal kaliber) is met een realisitsche lange termijn visie
hij wist tenminste hoe je de zaken moest aanpakken ipv 13 maanden aanmodderen, ik ben geen VLD-er maar ik vind hem wel een goede politieker

Dat is uw mening, waarvoor uiteraard respect. Maar hoe zou U de zaken aanpakken als u aan de ondethandelingstafel zat? Wat zouden zoal uw voorstellen zijn?

Soarece
15 juli 2008, 17:26
Lijkt een fusie met Nederland dan toch eindelijk in zicht ?

Of is het voorlopig nog een lautere illuzie dat zich zal uiten tot een realistische afscheiding ?

Met Vlaanderen als een Europese democratische en onafhankelijke staat waarin de economische en sociale uitdagingen(arbeidsmarkt,sociale zekerheid en vergrijzing) voor alle vlamingen ten volle en met veel succes eindelijk gerealliseerd zullen worden, in functie van de Europese unie en in het toekomstig europees kader van ''het verdrag van Lissabon'' .

En zouden de heren: Davignon,Lippens,Votron,Verwilst en Bodson hier dan sterk groeiende, innoverende en kapitalistische economische mogelijkheden verwezenlijken ?


Daar waar olie is, is geld ....

Laat het volksreferendum maar komen...

Vlaanderen herleeft !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

lollysticky
15 juli 2008, 17:26
Omdat Verhofstad zich tenminste gedroeg als premier van het land en niet als vlaams president of als hoofd van zijn partij, omdat hij erin slaagde de neuzen van de regering in dezelfde richting te zetten, omdat hij tenminste nog een politieker van nationaal kaliber (en zelfs internationaal kaliber) is met een realisitsche lange termijn visie
hij wist tenminste hoe je de zaken moest aanpakken ipv 13 maanden aanmodderen, ik ben geen VLD-er maar ik vind hem wel een goede politieker

:')
geloof je dit zelf? verhofstad, de man die alles op de lange baan schuift en iedereen zijn kont kust om toch maar premier te kunnen blijven... een man met een visie inderdaad!

Henri1
15 juli 2008, 17:28
Het is gewoon een kwestie van (weinig) tijd en dan zal het Kartel CDenV/NVA ophouden te bestaan.
Die zeepbel kan niet anders dan uitéénspatten.

Dan gaat de CDenV weer een soort loodgieter met gezag moeten vinden alla Dehaene om weer orde in de gelederen te scheppen.

Kijk maar naar de geschiedenis van de CDenV (alias CVP). Ze zijn altijd goed geweest in 180° bochten maken. Dat zal nu niet anders worden.

De NVA zal samen met LDD achterblijven in een Cordon Sanitaire, zoals het VB nu.

We kunnen die 3 partijen ook buiten de wet stellen zodat ze zich met zulke programma's niet meer verkiesbaar kunnen maken.

Probleem opgelost.

Henri1
15 juli 2008, 17:30
en respect voor Leterme ????

Laat me niet lachen.
In mijn leven nog zo geen figuur gezien die zo weinig draagkracht had bij zijn achterban. Laat staan dat hij enig gewicht had bij andere partijen.

Door omstandigheden is hij aan 800.000 voorkeurstemmen geraakt. Die gaat hij van zijn leven niet meer halen. En premier wordt hij volgens mij ook niet.

Hij is het laatste jaar zichtbaar zeker 10 jaar ouder geworden.
Zijn "gestel" kan dat niet aan.

Op pensioen met die gast.

Mbeya
15 juli 2008, 17:33
Dat is uw mening, waarvoor uiteraard respect. Maar hoe zou U de zaken aanpakken als u aan de ondethandelingstafel zat? Wat zouden zoal uw voorstellen zijn?

ik zou alvast voor de verkiezingen geen beloftes maken waarvan ik weet dat ze niet haalbaar zijn zonder een crisis als deze te veroorzaken!

voor de rest: moest ik denken dat ik het kon, zou ik wel in de politiek gaan, maar dat doe ik dus niet. Ik verwacht wel van onze politiekers dat ze 't kunnen maar deze generatie heeft het afgelopen jaar bewezen dat er op dit moment geen echt grote politieke denkers zijn en dat vind ik bijzonder triestig voor iedereen in dit land!

Mbeya
15 juli 2008, 17:34
en respect voor Leterme ????

Laat me niet lachen.
In mijn leven nog zo geen figuur gezien die zo weinig draagkracht had bij zijn achterban. Laat staan dat hij enig gewicht had bij andere partijen.

Door omstandigheden is hij aan 800.000 voorkeurstemmen geraakt. Die gaat hij van zijn leven niet meer halen. En premier wordt hij volgens mij ook niet.

Hij is het laatste jaar zichtbaar zeker 10 jaar ouder geworden.
Zijn "gestel" kan dat niet aan.

Op pensioen met die gast.

het mooiste voorbeeld van het principe van peter

Soarece
15 juli 2008, 17:35
De NVA zal samen met LDD achterblijven in een Cordon Sanitaire, zoals het VB nu.


In hoevere is het cordon sanitaire nog wettelijk en toelaatbaar als men ziet dat ze discriminerend is tegenover een bepaalde meerderheid ???

Iemand antwoord hierop ?

Soarece
15 juli 2008, 17:39
Het is gewoon een kwestie van (weinig) tijd en dan zal het Kartel CDenV/NVA ophouden te bestaan.
Die zeepbel kan niet anders dan uitéénspatten.

Dan gaat de CDenV weer een soort loodgieter met gezag moeten vinden alla Dehaene om weer orde in de gelederen te scheppen.

Kijk maar naar de geschiedenis van de CDenV (alias CVP). Ze zijn altijd goed geweest in 180° bochten maken. Dat zal nu niet anders worden.

De NVA zal samen met LDD achterblijven in een Cordon Sanitaire, zoals het VB nu.

We kunnen die 3 partijen ook buiten de wet stellen zodat ze zich met zulke programma's niet meer verkiesbaar kunnen maken.

Probleem opgelost.




De NVA zal samen met LDD achterblijven in een Cordon Sanitaire, zoals het VB nu.


In hoevere is het cordon sanitaire nog wettelijk en toelaatbaar als men ziet dat ze discriminerend is tegenover een bepaalde meerderheid ???

Iemand antwoord hierop ?

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 17:40
Het is gewoon een kwestie van (weinig) tijd en dan zal het Kartel CDenV/NVA ophouden te bestaan.
Die zeepbel kan niet anders dan uitéénspatten.

Dan gaat de CDenV weer een soort loodgieter met gezag moeten vinden alla Dehaene om weer orde in de gelederen te scheppen.

Kijk maar naar de geschiedenis van de CDenV (alias CVP). Ze zijn altijd goed geweest in 180° bochten maken. Dat zal nu niet anders worden.

De NVA zal samen met LDD achterblijven in een Cordon Sanitaire, zoals het VB nu.

We kunnen die 3 partijen ook buiten de wet stellen zodat ze zich met zulke programma's niet meer verkiesbaar kunnen maken.

Probleem opgelost.
vrijheid van vereniging? vrijheid van meningsuiting? de belgiscisten dragen democratie op basis van uw volk idd niet erg hoog in het vaandel...

korvo
15 juli 2008, 17:40
De NVA zal samen met LDD achterblijven in een Cordon Sanitaire, zoals het VB nu.

We kunnen die 3 partijen ook buiten de wet stellen zodat ze zich met zulke programma's niet meer verkiesbaar kunnen maken.

Probleem opgelost.

Flink jongen! Democratisch! Alleen komen die 3 partijen samen zowat aan de helft van de stemmen in Vlaanderen. Uw cordon zou de zaken helemaal op de spits drijven. Maar ik veronderstel dat salon-Belgicisten zoals U dan met geweld beginnen dreigen?

Henri1
15 juli 2008, 17:40
De NVA zal samen met LDD achterblijven in een Cordon Sanitaire, zoals het VB nu.


In hoevere is het cordon sanitaire nog wettelijk en toelaatbaar als men ziet dat ze discriminerend is tegenover een bepaalde meerderheid ???

Iemand antwoord hierop ?

Je mag als partij geen volkeren of bevolkingsgroepen demoniseren.

Het VB haat alles wat niet Vlaams is. Toen ze nog Vlaams Blok heetten zijn ze daar al voor veroordeeld. Daarom hebben ze hun naam veranderd. Ze proberen wat zachter over te komen nu.....

NVA groeide vanuit de ex-Volksunie.

LDD komt van een paar ontevreden rechtse VLD'ers.

In de jaren 30 was er in België ook al eens een sterke Vlaamse Partij. Die heette REX.... Degrelle als ik me niet vergis.

Die heeft meer in den bak gezeten dan in zijn bed geslapen.

Zwartengeel
15 juli 2008, 17:41
De NVA zal samen met LDD achterblijven in een Cordon Sanitaire, zoals het VB nu.

We kunnen die 3 partijen ook buiten de wet stellen zodat ze zich met zulke programma's niet meer verkiesbaar kunnen maken.

Probleem opgelost.


Een ware democraat is opgestaan, zie. En wat als die 3 partijen samen een meerderheid zouden halen? Staatsgreep dan maar om de 'democratie' te redden?

Henri1
15 juli 2008, 17:42
Een ware democraat is opgestaan, zie. En wat als die 3 partijen samen een meerderheid zouden halen? Staatsgreep dan maar om de 'democratie' te redden?

Neen, dan laat je ze samen regeren.
Ik geef je op een briefje dat dat niet lang zal duren.

Der Untergang !

Boduo
15 juli 2008, 17:44
Flink jongen! Democratisch! Alleen komen die 3 partijen samen zowat aan de helft van de stemmen in Vlaanderen. Uw cordon zou de zaken helemaal op de spits drijven. Maar ik veronderstel dat salon-Belgicisten zoals U dan met geweld beginnen dreigen?

momenteel is op zita.be een poll bezig . Bijn 3000 mensen stemden: 58 !!! % voor DIE 3 partijen...
Moet er nog zand zijn ?

:vlaander:

korvo
15 juli 2008, 17:45
Je mag als partij geen volkeren of bevolkingsgroepen demoniseren.

Het VB haat alles wat niet Vlaams is. Toen ze nog Vlaams Blok heetten zijn ze daar al voor veroordeeld. Daarom hebben ze hun naam veranderd. Ze proberen wat zachter over te komen nu.....

NVA groeide vanuit de ex-Volksunie.

LDD komt van een paar ontevreden rechtse VLD'ers.

In de jaren 30 was er in België ook al eens een sterke Vlaamse Partij. Die heette REX.... Degrelle als ik me niet vergis.

Die heeft meer in den bak gezeten dan in zijn bed geslapen.
Hoe oud zijt gij bazeke? N-VA "haat" (jeeezes, die terminologie) niets of niemand. Integendeel. REX was een belgiscistische en fascistische organisatie. U weet wel; Degrelle en zijn Légion Wallonie die doodleuk de Belgische kleuren gebruikten... Uw vaderlandse geschiedenis eens herlezen zou ik zo zeggen... Als U het anders over het VNV had - die zijn nooit "zo" sterk geweest.