PDA

View Full Version : Was dit de juiste beslissing van Leterme?


Montalcino
15 juli 2008, 11:21
Op diverse krantensites woeden er hevige discussies over het ontslag van de regering Leterme I. Wat vindt u?

vlijmscherp
15 juli 2008, 11:23
4 maand te laat, maar ja.

Montalcino
15 juli 2008, 11:24
Ik vind persoonlijk van wel, omdat ik vind dat de democratische grondbeginselen geschonden worden als een minderheid haar wil kan dicteren aan de meerderheid. Aan dat wansmakelijke spel blijven deelnemen heeft Leterme niet willen doen.

Goede beslissing en een opportuniteit om het initiatief aan de regio's te laten om samen iets te doen. Of dat laatste zal gebeuren is niet duidelijk, maar de tijd brengt raad.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 11:47
De man begint zelfs een deel van mijn respect terug te krijgen :D

Vette Pois(s)on
15 juli 2008, 11:50
Erg dat het zover is gekomen, maar ik denk dat hij niet anders kon. (heeft het nog lang uitgehouden vind ik)

Geertje
15 juli 2008, 11:52
Op diverse krantensites woeden er hevige discussies over het ontslag van de regering Leterme I. Wat vindt u?

Dit is de enige oplossing. Anders was het verder lullen tot de volgende verkiezing zonder een stap verder te geraken.

lollysticky
15 juli 2008, 11:54
De man begint zelfs een deel van mijn respect terug te krijgen :D

idd!

Kay_
15 juli 2008, 11:55
Uiteraard, Leterme heeft geprobeerd wat hij kon. Het zijn de Franstaligen die alles geblokkeerd hebben, dat kan zelfs een mol zien.
Ook handig voor Leterme om bij eventueel volgende verkiezingen als martelaar ten strijde te trekken.

Chipie
15 juli 2008, 11:56
Volgens een poll op DS: (http://www.standaard.be/Interactie/?poll=7108)

Vraag van de dag
Ontslag Leterme

Leterme heeft het ontslag van zijn regering aangeboden aan de koning

Wie draagt volgens u de meeste verantwoordelijkheid voor deze crisis?'
Yves Leterme
13.94%

Bart Dewever
13.66%

Didier Reynders
31.45%

Joëlle Milquet
33.57%

Iemand anders
7.38%


Al 5043 stemmen |

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 12:02
Dit is de enige oplossing. Anders was het verder lullen tot de volgende verkiezing zonder een stap verder te geraken.

Ja, en wiens schuld zou dat zijn?

Geertje
15 juli 2008, 12:05
Ja, en wiens schuld zou dat zijn?

De Vlamingen : omdat ze zich domweg aan het lijntje lieten houden door franstaligen die nooit een oplossing wilden. Enkel een harde reactie tegen Milquet en Co had een oplossing kunnen brengen, maar men wou Milquet niet voor het hoofd stoten en dat was natuurlijk dom. Want Milquet was de trouwe soldaat van Di Rupo die alweer het doel had zoveel ogelijk poen uit Vlaanderen te halen om in de zakken van de franstalige maffia te doen belanden.

Gwyndion
15 juli 2008, 12:06
Goede beslissing zolang dit geen maneuvre wordt om voorbij 15 juli te zeilen.

Kay_
15 juli 2008, 12:09
Goede beslissing zolang dit geen maneuvre wordt om voorbij 15 juli te zeilen.



Hoe zou dat dan nog mogelijk zijn?

Gwyndion
15 juli 2008, 12:19
Hoe zou dat dan nog mogelijk zijn?

Hoe ze het nog zouden kunnen geen flauw idee, lijkt me weinig waarschijnlijk met de onwil van velen nu maar we kunnen niet uitsluiten dat ze een konijn uit de hoed toveren om 'la belgique" te redden

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 12:41
Hoe zou dat dan nog mogelijk zijn?

Indien de koning weigert. Of indien hij het ontslag accepteert, reynders aanstelt, en Cd&v toch in de regering blijft zitten.

Mahalingam
15 juli 2008, 12:50
Ik zeg ja. want deze regring is gekomen op aandrang van de EU. Met slechts als doel om het Lissabon verdrag te laten goedkeuren door de parlementen.
Dat is een paar dagen geleden gebeurt dus is de regering nu overbodig.
Met het overgeven de souvereiniteit wordt elk land een provincie van de EU en een regering dient slechts om EU-richtlijnen in te voeren. België heeft geen federale regering nodig. Die taak wordt overgenomen door het federale Europa.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 12:55
Ik zeg ja. want deze regring is gekomen op aandrang van de EU. Met slechts als doel om het Lissabon verdrag te laten goedkeuren door de parlementen.
Dat is een paar dagen geleden gebeurt dus is de regering nu overbodig.
Met het overgeven de souvereiniteit wordt elk land een provincie van de EU en een regering dient slechts om EU-richtlijnen in te voeren. België heeft geen federale regering nodig. Die taak wordt overgenomen door het federale Europa.

Beetje complot achtig, niet? :D

Bad Attila
15 juli 2008, 13:09
Goede beslissing zolang dit geen maneuvre wordt om voorbij 15 juli te zeilen.

Volgens mij is dit nochtans wat er gebeurd is.

Mooi manoeuver van Leterme (een echte tsjevenstreek als je het mij vraagt):
- Kartel gered en "wij hebben woord gehouden"
- institutionele onderhandelingen ondertussen wel uitgesteld tot na de zomer. Want ja, wat gaat er na de zomer gebeuren, behalve nieuwe regeringsonderhandelingen?

Gwyndion
15 juli 2008, 13:12
Volgens mij is dit nochtans wat er gebeurd is.

Mooi manoeuver van Leterme (een echte tsjevenstreek als je het mij vraagt):
- Kartel gered en "wij hebben woord gehouden"
- institutionele onderhandelingen ondertussen wel uitgesteld tot na de zomer. Want ja, wat gaat er na de zomer gebeuren, behalve nieuwe regeringsonderhandelingen?

Ik vrees het ook, ik hoop dat de CD&V achterban Leterme tegenhoud dit te doen.

N-VA
15 juli 2008, 13:51
Indien de koning weigert. Of indien hij het ontslag accepteert, reynders aanstelt, en Cd&v toch in de regering blijft zitten.CD&V zou gek zijn om Didier Reynders te steunen nadat hij Leterme bleef tegenwerken.

Bad Attila
15 juli 2008, 14:00
Ik vrees het ook, ik hoop dat de CD&V achterban Leterme tegenhoud dit te doen.

En hoe zouden ze dat kunnen doen?

Weer dwepen met "geen regering zonder staatshervorming"? ok, dus na de zomer onderhandelen over de staatshervorming, wat Leterme eigenlijk voorstelde.

Weigeren verder te onderhandelen en gewoonweg geen CD&V in de regering meer en nieuwe verkiezingen (noodzakelijk in zo'n geval)? Dan is er nog steeds geen staatshervorming, het probleem BHV dan nog niet meegerekend.


Want wat heeft het kartel nu uiteindelijk bereikt met al hun gedoe en Deweverderijen? Niks, absoluut niks, nada, rien, nothing. Zelfs het socio-economisch luik valt nu in het water...
Maar ondertussen heeft Leterme wel zijn vel gered en zie, hij is zelfs "de held" (Zero the Hero zou ik zeggen, maar ja, wie ben ik?). Zoals ik eerder zei, een echt Tsjeef. :twisted:

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 14:19
Want wat heeft het kartel nu uiteindelijk bereikt met al hun gedoe en Deweverderijen? Niks, absoluut niks, nada, rien, nothing. Zelfs het socio-economisch luik valt nu in het water...


Wie inspireerde de wooncode, wie installeert controle op het franstalig faciliteiten onderwijs, wie hield de pen vast bij het hoofdstuk inburgering, dankzij wie is er een degelijk Vlaamse randbeleid, wie zorgt voor ondertiteling van tv-programma's, wie zorgt voor een samenwerkingsakkoord waardoor we een stem krijgen in Europa,...? Ik kan zo nog eventjes doorgaan.


Nv-a, juist ja.

Bad Attila
15 juli 2008, 14:32
Nv-a, juist ja.

:roll:

Dit zijn dus realisaties door het VLAAMS beleidsniveau...

ja ja, in ons land zijn er nu eenmaal verschillende beleidsniveau's, elk met hun eigen bevoegdheden. Raar hé?

En wees tevreden dat we niet te hard roepen over de resultaten van deze "realisaties"... :lol:

Geert C
15 juli 2008, 14:36
Hij had volgens mij gewoon geen andere keuze meer, en op deze manier verlegt hij de deadline voor een akkoord natuurlijk weer. :?

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 14:42
Hij had volgens mij gewoon geen andere keuze meer, en op deze manier verlegt hij de deadline voor een akkoord natuurlijk weer. :?

Hoezo verleggen? Het is gedaan nu

Geert C
15 juli 2008, 14:45
Hoezo verleggen? Het is gedaan nu
Je neemt je wensen voor werkelijkheid, vrees ik. ;-)

Bad Attila
15 juli 2008, 14:47
Hoezo verleggen? Het is gedaan nu

Leg dan misschien eens uit wat er gaat gebeuren?

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 15:06
Leg me dan eerst nog eens uit wat er nog mogelijks zelfs maar zou kunnen gebeuren waar elke partij geen gezichtsverlies bij lijdt?

toccata
15 juli 2008, 15:15
Hij had volgens mij gewoon geen andere keuze meer, en op deze manier verlegt hij de deadline voor een akkoord natuurlijk weer. :?

²
Reynders als formateur zou bijkomend betekenen dat CDV-NVA meer kan afdwingen bij onderhandelingen

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 15:35
²
Reynders als formateur zou bijkomend betekenen dat CDV-NVA meer kan afdwingen bij onderhandelingen

hoe bedoel je?

lollysticky
15 juli 2008, 15:37
hoe bedoel je?

de partij die de premier levert, levert normaal gezien ook het grootste deel van zijn eigen programma in.... enfin... in dit apeland toch

dus reynders als premier -> MR (en FDF) zingen dan een toontje lager.

Bad Attila
15 juli 2008, 15:39
Leg me dan eerst nog eens uit wat er nog mogelijks zelfs maar zou kunnen gebeuren waar elke partij geen gezichtsverlies bij lijdt?

Ik heb het reeds uitgelegd, op blz. 1 (neen, geen goesting om te linken): na de zomer herstarten de regeringsonderhandelingen, mét Leterme als formateur, waarbij de staatshervorming weer eens aan bod komt.

Hopelijk zal iedereen dan eindelijk afgekoeld zijn en zal er kunnen worden begonnen met realistische voorstellen, zowel bij Vlamingen als bij Franstaligen.


Nu kan jij antwoorden op mijn vraag: wat gaat er volgens u gebeuren?

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 15:50
Ik heb het reeds uitgelegd, op blz. 1 (neen, geen goesting om te linken): na de zomer herstarten de regeringsonderhandelingen, mét Leterme als formateur, waarbij de staatshervorming weer eens aan bod komt.

Hopelijk zal iedereen dan eindelijk afgekoeld zijn en zal er kunnen worden begonnen met realistische voorstellen, zowel bij Vlamingen als bij Franstaligen.


Nu kan jij antwoorden op mijn vraag: wat gaat er volgens u gebeuren?

ze komen er niet uit en er volgen herverkiezingen met apate lijsten voor bhv

Bad Attila
15 juli 2008, 15:58
ze komen er niet uit en er volgen herverkiezingen met apate lijsten voor bhv

?
(herverkiezingen zouden inderdaad kunnen, maar dan zonder dat BHV gesplitst is)

Geert C
15 juli 2008, 16:00
²
Reynders als formateur zou bijkomend betekenen dat CDV-NVA meer kan afdwingen bij onderhandelingen
Da's ook waar. :-) En als het hem lukt, dan kan hij zich in 2009 profileren als de "Redder des Vaderlands", zelfs als hij Maingain en het FDF eens goed op hun plaats zet. Al bij al is het ontslag van Leterme nog een vrij elegante oplossing... :-D De deadline wordt voor onbepaalde tijd opgeschoven terwijl de achterban toch vindt dat hij voet bij stuk houdt, CD&V wordt niet gedwongen te kiezen tussen kopman en programma, het kartel houdt stand, de beschamende farce van een vertrouwensstemming wordt iedereen bespaard, men moet niet eens op zoek naar een alternatieve coalitie (dezelfde partijen kunnen gewoon voortdoen, eventueel met een andere premier en een andere formule voor de communautaire onderhandelingen), en men kan nu achter gesloten deuren rustig overleggen over de volgende stap (mocht men Leterme met een vertrouwensstemming wandelen gestuurd hebben, dan zou de toestand heel wat chaotischer zijn),... :?

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 16:06
?
(herverkiezingen zouden inderdaad kunnen, maar dan zonder dat BHV gesplitst is)

ik weet het maar men moet er iets mee doen anders blijft alles ongrondwettelijk

van exaerde herman
15 juli 2008, 17:15
Leg me dan eerst nog eens uit wat er nog mogelijks zelfs maar zou kunnen gebeuren waar elke partij geen gezichtsverlies bij lijdt?

juist.wie van de vlaamse partijen durft het nog aan om in een regering te stappen?

Discus
15 juli 2008, 17:28
Zoals Leterme zelf al heeft verklaard "het federaal overlegmodel zit aan zijn limieten" of toch zo ongeveer iets,waarmee hij terecht aangeeft dat het geen zin heeft om op deze manier verder te overleggen of om het nog eens op dezelfde manier te gaan probreren.
Men moet vanaf nu de deelstaten zelf laten onderhandelen over welke bevoegdheden zij zelf wensen te beheren,met dien verstande dat elke deelstaat zelf beslist welke bevoegdheden zij naar zich toe trekken,het kan dus zijn dat Vlaanderen meer bevoegdheden naar zich toetrekt dan Walonië ( die dus meer overlaat aan de federale regering dan Vlaanderen ).
Uiteraard moet elke deelstaat financiële middelen krijgen in verhouding tot zijn bevoegdheden.

lollysticky
15 juli 2008, 17:31
Da's ook waar. :-) En als het hem lukt, dan kan hij zich in 2009 profileren als de "Redder des Vaderlands", zelfs als hij Maingain en het FDF eens goed op hun plaats zet. Al bij al is het ontslag van Leterme nog een vrij elegante oplossing... :-D De deadline wordt voor onbepaalde tijd opgeschoven terwijl de achterban toch vindt dat hij voet bij stuk houdt, CD&V wordt niet gedwongen te kiezen tussen kopman en programma, het kartel houdt stand, de beschamende farce van een vertrouwensstemming wordt iedereen bespaard, men moet niet eens op zoek naar een alternatieve coalitie (dezelfde partijen kunnen gewoon voortdoen, eventueel met een andere premier en een andere formule voor de communautaire onderhandelingen), en men kan nu achter gesloten deuren rustig overleggen over de volgende stap (mocht men Leterme met een vertrouwensstemming wandelen gestuurd hebben, dan zou de toestand heel wat chaotischer zijn),... :?

hoe ga je dit realiseren?
- Leterme wil geen premier meer zijn.
- Reynders wil het ook niet.
- Het vlaams kartel CD&V/N-VA doet niet meer mee indien er niet direct communautaire oplossingen komen.
- zonder CD&V/N-VA kan je geen meerderheid aan vlaamse kant vormen.

Oberon
15 juli 2008, 17:38
Is dit een juiste beslissing van Y. Leterme ?

Luidens de enquëte op deredactie.be blijkbaar vindt 91 % wel. (9475 stemmen)

Hamvraag: was het wel zijn beslissing of werd zijn aerm omgedraaid door de basis van zijn partij ?

Juiste vraag is: Was dit een juiste beslissing van de CD&V ?

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 17:44
hoe ga je dit realiseren?
- Leterme wil geen premier meer zijn.
- Reynders wil het ook niet.
- Het vlaams kartel CD&V/N-VA doet niet meer mee indien er niet direct communautaire oplossingen komen.
- zonder CD&V/N-VA kan je geen meerderheid aan vlaamse kant vormen.

splitsen die zeik
:vlaander::snipersm::belg::vlaander::clapping:

Geert C
15 juli 2008, 18:42
hoe ga je dit realiseren?
- Leterme wil geen premier meer zijn.
- Reynders wil het ook niet.
- Het vlaams kartel CD&V/N-VA doet niet meer mee indien er niet direct communautaire oplossingen komen.
- zonder CD&V/N-VA kan je geen meerderheid aan vlaamse kant vormen.
Ah tiens, ik heb nochtans geen enkele verklaring in die zin gehoord vanwege CD&V/N-VA...

De formule wordt misschien lichtjes aangepast, maar voor de rest is de deadline voor een akkoord gewoon enkele maanden uitgesteld.

duveltje382
15 juli 2008, 18:44
Bravo Leterme,we hebben dan toch nog eerlijke politiekers ;-)

Geert C
15 juli 2008, 18:50
Bravo Leterme,we hebben dan toch nog eerlijke politiekers ;-)
Ik begrijp niet wat je eerlijk vindt aan het verkondigen dat je op vijf minuten al je beloftes gaat realiseren, goed wetende dat het zo snel niet gaat in dit land. Ik vind dat eerder kiezersbedrog. Zijn kartel heeft geprobeerd de kiezer dingen te beloven die zij niet konden waarmaken, en daar betalen zij (of beter gezegd, wij) nu de prijs voor.

Max van Dietschland
15 juli 2008, 18:58
Uiteraard de enige juiste beslissing van Yves Leterme. Echter we moeten nu goed uitkijken wat de komende dagen brengen. Want waar de koning en de voorzitters van kamer en senaat in de buurt zijn, is vaak de bron voor heel wat onheil voor Vlaanderen. Goed uit de doppen kijken voor schijnvertoningen en andere politieke spelletjes. Ik ga maar echt gerust zijn als de koning het ontslag van Leterme aanvaardt. ;-)

Svennies
15 juli 2008, 19:01
Ik begrijp niet wat je eerlijk vindt aan het verkondigen dat je op vijf minuten al je beloftes gaat realiseren, goed wetende dat het zo snel niet gaat in dit land. Ik vind dat eerder kiezersbedrog. Zijn kartel heeft geprobeerd de kiezer dingen te beloven die zij niet konden waarmaken, en daar betalen zij (of beter gezegd, wij) nu de prijs voor.

U hebt dan liever politici die van alles beloven,en vervolgens hun beloften vergeten eens ze zijn verkozen zoals Verhofstadt het 8 jaar lang gedaan heeft...

Trouwens was het toch Verhofstadt die beloofde dat B-H-V onverwijld diende gesplitst te worden....
Een hete aardappel die hij op de lange baan geschoven heeft omdat hij er té laf voor was om eraan te beginnen....

Masta
15 juli 2008, 20:48
- institutionele onderhandelingen ondertussen wel uitgesteld tot na de zomer.
wie gaat onderhandelen en waarover? er is geen regering meer. Het kon niet over de 15e juli wordne getild, want Leterme heeft woord gehouden en de stekker eruit getrokken. Nu is het de koning die beslist... niemand anders.

Masta
15 juli 2008, 20:54
Ik begrijp niet wat je eerlijk vindt aan het verkondigen dat je op vijf minuten al je beloftes gaat realiseren, goed wetende dat het zo snel niet gaat in dit land. Ik vind dat eerder kiezersbedrog. Zijn kartel heeft geprobeerd de kiezer dingen te beloven die zij niet konden waarmaken, en daar betalen zij (of beter gezegd, wij) nu de prijs voor.
DAT HEEFT hij niet gezegd. Hij heeft gezegd, "Als iedereen 5 minuten politieke moed toont..."

Het gaat om politieke moed, en die heeft Leterme getoond. Ik ben geen fan - echt niet - maar zoek je zondebok ergens anders. Ik stel voor ergens over de taalgrens.

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 21:02
Ik begrijp niet wat je eerlijk vindt aan het verkondigen dat je op vijf minuten al je beloftes gaat realiseren, goed wetende dat het zo snel niet gaat in dit land. Ik vind dat eerder kiezersbedrog. Zijn kartel heeft geprobeerd de kiezer dingen te beloven die zij niet konden waarmaken, en daar betalen zij (of beter gezegd, wij) nu de prijs voor.
Mag ik je vragen, Geert, indien men nu herverkiezingen organiseert, en deze op de één of andere manier grondwettelijk staven uiteraard, en het VB haalt samen met LDD 51%. (stel)
Zou indien deze partijen dan een referendum over de onafhankelijkheid van Vlaanderen zouden organiseren en de uitslag positief blijkt te zijn, jij daar achter staan en dit accepteren? Of zou je toch kiezen uit Belgiscistische overwegingen om een dictatuur van de minderheid op te zetten (afin, te versterken) om uw beminde land te behouden?

Gertj3
15 juli 2008, 21:27
Dat komt er van als je NON blijft zeggen en voor de rest heeft onze voorzitter gelijk met de volgende woorden: De Franstaligen hebben geen schrik om de dictatuur van de minderheid te voeren

Ongetemde Leeuw
15 juli 2008, 21:38
Dat komt er van als je NON blijft zeggen en voor de rest heeft onze voorzitter gelijk met de volgende woorden: De Franstaligen hebben geen schrik om de dictatuur van de minderheid te voeren

Ah, gij zijt lid van de N-Va? Actief ergens in het bestuur?

Bad Attila
16 juli 2008, 10:27
wie gaat onderhandelen en waarover? er is geen regering meer. Het kon niet over de 15e juli wordne getild, want Leterme heeft woord gehouden en de stekker eruit getrokken. Nu is het de koning die beslist... niemand anders.

Na de zomer (of misschien zelfs tijdens) zullen er nieuwe regeringsonderhandelingen beginnen, met of zonder Leterme trouwens. En uiteraard zal de staatshervorming dan aan bod komen.

sjarel
16 juli 2008, 10:30
Uiteraard de enige juiste beslissing van Yves Leterme. Echter we moeten nu goed uitkijken wat de komende dagen brengen. Want waar de koning en de voorzitters van kamer en senaat in de buurt zijn, is vaak de bron voor heel wat onheil voor Vlaanderen. Goed uit de doppen kijken voor schijnvertoningen en andere politieke spelletjes. Ik ga maar echt gerust zijn als de koning het ontslag van Leterme aanvaardt. ;-)

Inderdaad, radio 1 heeft bij monde van Eyskens ook al een oude krokodil opgetrommeld om te pleiten voor het aanblijven van Leterme.
Bovendien laten ze geen kans voorbij gaan om in elk interview op NVA te schieten. Ik hoor zelden of nooit een verwijt richting iets franstaligs...

vlijmscherp
16 juli 2008, 10:30
Na de zomer (of misschien zelfs tijdens) zullen er nieuwe regeringsonderhandelingen beginnen, met of zonder Leterme trouwens. En uiteraard zal de staatshervorming dan aan bod komen.

ja, de staatshervorming zal aan bod komen. er zal worden afgesproken dat er een Conventie wordt geraadpleegd die héél mss tegen volgend jaar juni een oplossing zal vinden, volgend jaar juni zullen er dus federale verkiezingen zijn.

resultaat: de Franstaligen gaan daar nauwelijks komen in die conventie of zullen alles blokkeren. resultaat: Vlaamse publieke opinie radicaliseert nog wat en de resultaten in 2009 zouden eens flink kunnen tegenvallen voor iedere Vlaming die iets of wat gematigd is....

Bad Attila
16 juli 2008, 10:36
ja, de staatshervorming zal aan bod komen. er zal worden afgesproken dat er een Conventie wordt geraadpleegd die héél mss tegen volgend jaar juni een oplossing zal vinden, volgend jaar juni zullen er dus federale verkiezingen zijn.

resultaat: de Franstaligen gaan daar nauwelijks komen in die conventie of zullen alles blokkeren. resultaat: Vlaamse publieke opinie radicaliseert nog wat en de resultaten in 2009 zouden eens flink kunnen tegenvallen voor iedere Vlaming die iets of wat gematigd is....

Misschien, misschien niet...

vlijmscherp
16 juli 2008, 10:39
Misschien, misschien niet...

waarom zou nu anders zijn dan vroeger??

Bad Attila
16 juli 2008, 10:44
waarom zou nu anders zijn dan vroeger??


Omdat men, wat Vlaams-nationalisten ook moge zeggen, altijd tot een akkoord is kunnen geraken, zelfs wanneer de onderhandelingen met "NON" begonnen...

Of, zoals ik zo vaak vraag, leven wij nog steeds in de unitaire Belgique-�*-Papa?

vlijmscherp
16 juli 2008, 10:46
Omdat men, wat Vlaams-nationalisten ook moge zeggen, altijd tot een akkoord is kunnen geraken, zelfs wanneer de onderhandelingen met "NON" begonnen...

Of, zoals ik zo vaak vraag, leven wij nog steeds in de unitaire Belgique-�*-Papa?

de Vlamingen herinneren zich nog altijd Costa hoor....

Bad Attila
16 juli 2008, 10:51
de Vlamingen herinneren zich nog altijd Costa hoor....

De Sint-Michielsakkoorden?

En ja, veel druk heeft de toenmalige Vlaamse meerderheid ook niet gelegd bij staatshervormingen. Dus was er een "akkoord" tussen Franstaligen en Vlamingen om de zaken te laten varen. Dat noem ik geen Franstalige "blokkering".

vlijmscherp
16 juli 2008, 10:56
De Sint-Michielsakkoorden?

En ja, veel druk heeft de toenmalige Vlaamse meerderheid ook niet gelegd bij staatshervormingen. Dus was er een "akkoord" tussen Franstaligen en Vlamingen om de zaken te laten varen. Dat noem ik geen Franstalige "blokkering".

in de Standaard weten ze het ook ondertussen hoor: Leterme heeft 3 keer een positief antwoord gekregen van de Franstaligen om nadien te moeten vaststellen dat ze het alweer allemaal blokkeren.

Bad Attila
16 juli 2008, 11:49
in de Standaard weten ze het ook ondertussen hoor: Leterme heeft 3 keer een positief antwoord gekregen van de Franstaligen om nadien te moeten vaststellen dat ze het alweer allemaal blokkeren.

Je kan het ook zo zien: iedere keer dat er een aanzet was tot onderhandelen en compromissen te vinden, kwam SuperVlaming alles blokkeren.

Om maar te zeggen dat er niet één verantwoordelijke is voor de huidige situatie, onze "toppolitici" (:lol:) zijn allemaal verantwoordelijk.

Hopelijk zullen ze eindelijk uit de zandbank klimmen. :?

vlijmscherp
16 juli 2008, 11:56
Je kan het ook zo zien: iedere keer dat er een aanzet was tot onderhandelen en compromissen te vinden, kwam SuperVlaming alles blokkeren.

Om maar te zeggen dat er niet één verantwoordelijke is voor de huidige situatie, onze "toppolitici" (:lol:) zijn allemaal verantwoordelijk.

Hopelijk zullen ze eindelijk uit de zandbank klimmen. :?

alle politici zijn verantwoordelijk, uiteraard. Leterme had nooit in die regering mogen stappen, VLD had nooit Verhofstadt mogen laten terugkomen.

Ongetemde Leeuw
16 juli 2008, 13:07
Je kan het ook zo zien: iedere keer dat er een aanzet was tot onderhandelen en compromissen te vinden, kwam SuperVlaming alles blokkeren.

Om maar te zeggen dat er niet één verantwoordelijke is voor de huidige situatie, onze "toppolitici" (:lol:) zijn allemaal verantwoordelijk.

Hopelijk zullen ze eindelijk uit de zandbank klimmen. :?
Waalse politici moet uit hun fantasiewereld komen en de realiteit onder ogen komen

Bad Attila
16 juli 2008, 14:50
Waalse politici moet uit hun fantasiewereld komen en de realiteit onder ogen komen


Want gij denkt dat de Vlaamse politici niet in een ivoren toren leven?

"Vijf minuten politieke moed, en BHV is gesplitst zonder toegevingen"... :rofl::rofl::rofl:

I amsterdam
16 juli 2008, 14:53
Waalse politici moet uit hun fantasiewereld komen en de realiteit onder ogen komen

De Walen hebben andere belangen dan de Vlamingen , ze zullen hun belangen nooit opgeven.
Tot nu toe hebben de Vlamingen dit altijd wel gedaan ,dus de Walen weten niet beter.

Ongetemde Leeuw
16 juli 2008, 15:01
Want gij denkt dat de Vlaamse politici niet in een ivoren toren leven?

"Vijf minuten politieke moed, en BHV is gesplitst zonder toegevingen"... :rofl::rofl::rofl:

Het is al half gesplitst. Hoeveel toegevingen heb je al gezien?

filosoof
16 juli 2008, 15:03
Op diverse krantensites woeden er hevige discussies over het ontslag van de regering Leterme I. Wat vindt u?Denkt hij nu écht dat de meerderheid van zijn 800.000 kiezers voor het NVA-ptogramma kozen?

Bad Attila
16 juli 2008, 15:09
Het is al half gesplitst. Hoeveel toegevingen heb je al gezien?

Half gesplitst? Dus indien er morgen federale verkiezingen zijn, kan men half stemmen?

hihi, sommigen zijn met weinig tevreden, me dunkt.

Ongetemde Leeuw
16 juli 2008, 15:13
Half gesplitst? Dus indien er morgen federale verkiezingen zijn, kan men half stemmen?

hihi, sommigen zijn met weinig tevreden, me dunkt.

Ze kunnen het nog 2/4 keer uitstellen. We zitten dus in de helft. D'accord, het is nog niet gesplitst, maar Leterme heeft wel de juiste dingen in gang gezet

Zwartengeel
16 juli 2008, 15:14
Denkt hij nu écht dat de meerderheid van zijn 800.000 kiezers voor het NVA-ptogramma kozen?

Ter herinnering: CD&V en N-VA zijn met een gemeenschappelijk programma naar de kiezer getrokken.

Bad Attila
16 juli 2008, 15:19
Ze kunnen het nog 2/4 keer uitstellen. We zitten dus in de helft. D'accord, het is nog niet gesplitst, maar Leterme heeft wel de juiste dingen in gang gezet

Wet gaat nog naar de Senaat, dan terug naar de Kamer. Ondertussen het Parlement ontbinden en ge moogt vanaf nul herbeginnen.

En zonder regering kan een wet niet bekrachtigd worden, btw.

(nota: ik pleit hier zeker niet voor)

En ja, twee jaar zijn vijf minuten, een beetje zoals onverwijld tamelijk lang blijkt te zijn. :roll:

Ongetemde Leeuw
16 juli 2008, 15:26
Wet gaat nog naar de Senaat, dan terug naar de Kamer. Ondertussen het Parlement ontbinden en ge moogt vanaf nul herbeginnen.

En zonder regering kan een wet niet bekrachtigd worden, btw.

(nota: ik pleit hier zeker niet voor)

En ja, twee jaar zijn vijf minuten, een beetje zoals onverwijld tamelijk lang blijkt te zijn. :roll:

Indien het parlement wordt ontbonden gaat de zaak naar het Vlaamse parlement. Die zullen er wel ook weten mee om te gaan dacht ik. En hij heeft de 5 min opgebracht om de stemming te beginnen en die minuten vind ik persoonlijk ongelofelijk moedig en cruciaal

Cottenjé
16 juli 2008, 15:38
Op diverse krantensites woeden er hevige discussies over het ontslag van de regering Leterme I. Wat vindt u?

Doorgestoken kaart...

Moedwillig, de zaken geen kans van slagen geven en dan zeggen...het lukt niet. Ieder redelijk staatsman kan ALLES oplossen.

Leterme is niet één keer, maar minstens drie keer gebuisd, voor mij mag hij zijn jaar NIET overzitten.

Zou hij de Brabançonne onderussen al kennen ?

lollysticky
16 juli 2008, 15:40
Zou hij de Brabançonne onderussen al kennen ?

welk rationeel mens wil nu zo'n buchtlied kennen?

Bad Attila
16 juli 2008, 15:41
Indien het parlement wordt ontbonden gaat de zaak naar het Vlaamse parlement.

8O8O8O

Weerbarstig!
16 juli 2008, 15:41
Ieder redelijk staatsman kan ALLES oplossen.

Iedereen toegeeflijk staatsman kan ALLES oplossen.

Waar blijft zulk'n Waals staatsman?

lollysticky
16 juli 2008, 15:41
Iedereen toegeeflijk staatsman kan ALLES oplossen.

verafstoot, verafstoot!!!!!!

Weerbarstig!
16 juli 2008, 15:44
verafstoot, verafstoot!!!!!!
Inderdaad, gek toch hoe toegeeflijk en bederfelijk zo dichtbij kunnen liggen hé? :-P

Cottenjé
16 juli 2008, 16:01
welk rationeel mens wil nu zo'n buchtlied kennen?

pardon ?

Weerbarstig!
16 juli 2008, 16:03
pardon ?
Hij zei: welk rationeel mens wil nu zo'n buchtlied kennen?

Cottenjé
16 juli 2008, 16:05
Iedereen toegeeflijk staatsman kan ALLES oplossen.

Waar blijft zulk'n Waals staatsman?

Daar ligt het hem juist, we zoeken geen Vlaming of Waal, we zoeken een Belg! Het gaat over de Belgische regering!

Weerbarstig!
16 juli 2008, 16:07
Daar ligt het hem juist, we zoeken geen Vlaming of Waal, we zoeken een Belg! Het gaat over de Belgische regering!
Welk Belgisch staatsman stelt u voor dan?

Cottenjé
16 juli 2008, 16:09
Welk Belgisch staatsman stelt u voor dan?

We hebben er in het verleden toch een aantal gekend...Eyskens, Declercq, De Croo...

lollysticky
16 juli 2008, 16:10
We hebben er in het verleden toch een aantal gekend...Eyskens, Declercq, De Croo...

*lacht zich te pletter*

Cottenjé
16 juli 2008, 16:10
*lacht zich te pletter*

waarom ?

Weerbarstig!
16 juli 2008, 16:11
We hebben er in het verleden toch een aantal gekend...Eyskens, Declercq, De Croo...
En één van deze moet nu dus de fakkel overnemen zegt u? Ik vroeg toch welk staatsman u nu voorstelt. Ik denk niet dat Eyskens het ziet zitten om premier te worden...hoewel..

lollysticky
16 juli 2008, 16:13
waarom ?

uw partij is gewend onderdanig te zijn aan de superieure franstalige elite nietwaar; verdere verklaringen zijn dan ook niet nodig... u hebt alle ervaring!

Ongetemde Leeuw
16 juli 2008, 16:32
We hebben er in het verleden toch een aantal gekend...Eyskens, Declercq, De Croo...

Naar mijn goesting zijn die nog altijd geboren in Vlaanderen. Belgen bestaan niet, je hebt Vlamingen en Walen. En dit zijn gewoon Vlamingen die graaf toegeven aan Walen in ruil voorpostjes. Geen Belgen

Ongetemde Leeuw
16 juli 2008, 16:33
*lacht zich te pletter*

²

Max van Dietschland
16 juli 2008, 17:11
We hebben er in het verleden toch een aantal gekend...Eyskens, Declercq, De Croo...

Waarom prins Filip niet ? ;-)

Ongetemde Leeuw
16 juli 2008, 18:31
Waarom prins Filip niet ? ;-)

Dé ideale Belg bij uitstek :D

De schoofzak
16 juli 2008, 19:02
We hebben er in het verleden toch een aantal gekend...Eyskens, Declercq, De Croo...

Die zouden nu als kabinetschef een bejaardenhelpster nodig hebben.