PDA

View Full Version : Vlaanderen virtueel onafhankelijk


Karel Hendrik
17 juli 2008, 09:07
Door het ontslag van Leterme is Vlaanderen virtueel onafhankelijk.
Voor iemand die de actualiteit volgt is dat duidelijk.
Het is ook voor de mensen van De Standaard duidelijk: vandaag is er in de Standaard een uitgebreid artikel over het confederalisme. Er staat één schoonheidsfoutje in dat slaat op mijn stokpaardje art.53 van de Belgische Grondwet. U kunt het schoonheidsfoutje gemakkelijk ontdekken: het staat in een kadertje over artikel 53. U moet alleen de tekst van de Grondwet nazien en de overgangsbepaling lezen en daaruit blijkt duidelijk dat wij in een surrealistisch land leven: dat artikel bestaat gewoon niet want de bijzondere xet die moet gestemd worden volgens de bepalingen van art.4 van de Grondwet (voor leken: met een bijzondere meerderheid in elke taalgroep) werd steeds door de franstaligen tegengehouden. Het feit alleen dat zij nu artikel 35 wel willen inschrijven toont aan dat ik gelijk heb. Voeg daarbij de uitspraak van Dehaene en u begrijpt alles. Met die uitspraak die aan het slot van al mijn bijdragen op het forum wordt toegevoegd en die ik nu kan laten vallen, is de cirkel rond.
Waarom is Vlaanderen virtueel onafhankelijk? Omdat het ernaar uitziet dat op 21 juli het confederalisme algemeen aaanvaard is in dit land.
Dat betekent dat de onderhandelingen van de nieuwe regering waarschijnlijk onder leiding van Leterme want daar zegt zelfs Milquet oui tegen en ook AlbertII speelt in zijn raadplegingen het confederale spel mee op zijn Letermes: met een deadline op de symbolische 21 juli is de zaak opgelost.
Opgepast: het einde van de tunnel is in zicht maar wij zijn nog niet uit de tunnel. Wat moet er nog gebeuren? Er moet met de andere gewesten of met de twee of drie gemeenschappen - de derde is de Duitse gemeenschap -een confederaal verdrag worden opgesteld. Het goede nieuws is dat dit gebeurt buiten het Belgische kader.
Ik bied nogmaals mijn excuses aan aan Bruno Yaminne die op dit Forum België heeft proberen te redden en daar ook bijna in geslaagd is maar het zal geen unitair België worden maar een confederaal. Albert II blijft op de troon en daar kan ik als republikein mee leven, maar Philippe komt alleen op de troon als Koning van de confederatie België zonder enige zeggenschap over Vlaanderen. Die slag haalt het belang thuis maar ze zijn hun kiezerspubliek kwijt op een antal racisten na.
Ik begrijp nu ook waarom Leterme het kartel wilde laten springen voor een futiliteit als de opname van Dedecker in de NV-A. Ik begrijp nu ook waarom Dewever zich heeft laten doen.
Een laatste keer aan Bruno Yaminne: het BUB heeft bij de volgende verkiezingen minstens één stem in Vlaanderen: de mijne. Ook Leterme en Dewever zullen van mijn familieleden en kenissen een stem krijgen om hen niet tekort te doen.
Italië heeft één Machiavelli, Vlaanderen twee, Yves en Bart die allebei terugkeren. Hopelijk wordt ook Bart dan minister. Alhoewel ik Il principe heb gelezen ken ik de ware beweegredenen van de man niet. Ik ken wel die van Yves en Bart: hun eigen carrière is niet belangrijk alleen het belang van de Vlaamse democratie, dus zonder een sterk Belang mag niet uit het oog verloren worden.
Ik blijf op dit forum om uw vragen te beantwoorden maar niet lang, ik woon in Gent en de eerste Gentse feesten van de Vlaamse onafhankelijkheid beginnen op 21 juli. Allen daarheen.
Nog enkele persoonlijke boodschappen voor ik mijn ontbijt neem: Mijn verontschuldigingen aan Distel en mijn dank aan Maarten Malaise die ik verzoek deze bijdrage door te sturen aan Yves Leterme en Bart Dewever met mijn warme Vlaamse dank aan die twee uitzonderlijke mensen.

Karel Hendrik
17 juli 2008, 09:29
Ik ben zo tevreden over het werk van Yves en Bart dat ik Leterme heb uitgenodigd om samen met Pierke Pierlala op 21 juli in Gent op een ludieke manier de feesten uit van dit jaar uit te roepen tot de eerste Vlaamse Feesten
ooit.Meteen zijn die van verleden jaar de laatste geweest die de Belgische onafhankelijkheid vieren. Met deze nodig ik ook Bart Dewever uit die ik eens persoonlijk wil ontmoeten om hem persoonlijk te bedanken.
Opnieuw vraag ik en nu voor het laatst aan Maarten Malaise om deze bijdrage door te sturen naar Yves en Bart.
Als Westvlaming maar burger van de onafhankelijke Gentse republiek wil ik wraak nemen op burgemeester Termont die noch Vlaming, noch historicus is noch republikein. Yves heeft de uitnodiging reeds ontvangen op zijn eigen website maar ik heb een pnt van hem te goed en een hamburger van Bart.

lollysticky
17 juli 2008, 09:53
xD

armando
17 juli 2008, 10:04
Het mag ook eens gezegd worden PROFICIAT dit is de eerste keer in de geschiedenis dat CVP-ers aangedurfd hebben om hun been stijf te houden en ook VU-ers nu NVA-ers. Dit neemt niet weg dat wij nog altijd nergens staan. Het wordt hoog tijd dat de NVA resoluut kiest voor Vlaamse Onafhankelijkheid. Dit is werkelijk een cruciaal moment.

Karel Hendrik
17 juli 2008, 10:29
U hebt mijn boodscap volledig begrepen.
Ik heb op één punt een andere mening: wij zijn nog veiliger en dichter bij de virtuele onafhankelijkheid als Bruno Dewever deel uitmaakt van de ministerraad in de nieuwe regering. Hij mag dan zelfs na één dag ontslag nemen om de onderhandelingen voor het confederaal verdrag te vergemakkelijken. Yves Leterme heeft dan een nieuw duidelijk signaal gegeven aan de franstaligen die het met hun dikke nek toch niet zullen begrijpen, zoals ze nu het ontslag van Leterme niet begrijpen.

Jan Meuleman
17 juli 2008, 11:26
Wat moet er nog gebeuren? Er moet met de andere gewesten of met de twee of drie gemeenschappen - de derde is de Duitse gemeenschap -een confederaal verdrag worden opgesteld.

Er moet niet onderhandeld worden tussen de gewesten maar tussen de gemeenschappen. Brussel is daar NIET bij. Brussel is geen volwaardig gewest.

lollysticky
17 juli 2008, 11:27
de franstaligen willen Brussel er wel bij... dan zijn ze met 2 tegen 1

sjarel
17 juli 2008, 11:33
de franstaligen willen Brussel er wel bij... dan zijn ze met 2 tegen 1

Ja, Happart heeft dat zelfs openlijk gezegd...
Kwestie van controle te houden eh.

roger verhiest
17 juli 2008, 11:34
Als ik het enigszins begrijp wordt Vlaanderen van virtueel onafhankelijk echt een lid van een confederatie, die voorlopig is en waarschijnlijk ooit opgaat in een andere confederatie..& wordt België van een echt land een virtueel land...

& ik maar denken dat België dada en surrealistisch is...

De schoofzak
17 juli 2008, 11:48
...
ik woon in Gent en de eerste Gentse feesten van de Vlaamse onafhankelijkheid beginnen op 21 juli. Allen daarheen.
....



Let tijdens deze Gentse Fieste vooral op voor Matjaske De Klerk, petit-fils de .., die er rond zal lopen met een speurhond, destijds nog opgeleid in de rijkswacht, die ieder Vlaams gevoel vanop afstand detekteert. Matjeske zal iedere betrapte persoonlijk dood slagen met een trikolore bedelstaf.

Zwartengeel
17 juli 2008, 11:51
Let tijdens deze Gentse Fieste vooral op voor Matjaske De Klerk, petit-fils de .., die er rond zal lopen met een speurhond, destijds nog opgeleid in de rijkswacht, die ieder Vlaams gevoel vanop afstand detekteert. Matjeske zal iedere betrapte persoonlijk dood slagen met een trikolore bedelstaf.

De N-GA zal tijdens de feesten wellicht ook nog wel eens uit de mottenballen gehaald worden?

Jan Meuleman
17 juli 2008, 11:54
de franstaligen willen Brussel er wel bij... dan zijn ze met 2 tegen 1
NON. Brussel is geen volwaardig gewest en zeker geen gemeenschap.

Ongetemde Leeuw
17 juli 2008, 12:32
Proficiat, maar wie the hell zijt gij toch karel hendrik? De mysterieuze man met de gedurfde posts :)

Hawkeye
17 juli 2008, 15:38
Proficiat, maar wie the hell zijt gij toch karel hendrik? De mysterieuze man met de gedurfde posts :)

Ik zal een tip geven. Zijn achternaam eindigt op Coburg en zijn voornaam begint met een L :D
Oftewel, hoe zet ik mijn vader in het zak :D

monza
17 juli 2008, 15:41
Hilarisch jullie humor.
Virtueel onafhankelijk muhahaha. Utopie zou ge het ook kunnen noemen.

Bad Attila
17 juli 2008, 18:39
Er moet niet onderhandeld worden tussen de gewesten maar tussen de gemeenschappen. Brussel is daar NIET bij. Brussel is geen volwaardig gewest.

Vergeet de Duitstalige Gemeenschap niet uit te nodigen...

Maar ik heb een ander voorstel:

Er moet niet onderhandeld worden tussen de gemeenschappen maar tussen de gewesten. Brussel is daar UITERAARD bij. Brussel is een volwaardig gewest.

:sleeping:

lollysticky
17 juli 2008, 18:49
dan wordt het confederalisme met 4?
kan ik perfect mee leven, zolang brussel zijn eis tot gebiedsimperialisme laat vallen...

Bad Attila
17 juli 2008, 18:59
dan wordt het confederalisme met 4?
kan ik perfect mee leven, zolang brussel zijn eis tot gebiedsimperialisme laat vallen...

Sorry dat ik het zo vlak af zeg, maar alles wat op tafel ligt is gewoon "federalisme". Maar om een aantal mensen te sussen, gebruikt men het woord "confederalisme", zo zijn de NVa'ers en de CD&V'ers kontent en kunnen zij "ja" knikken zonder gezichtsverlies.

de Gewesten gaan het voortouw nemen in de onderhandelingen? Ok. Maar denk jij nu écht dat de federale regering er niet bij zal worden betrokken? Dat de huidige onderhandelaars niet achter de hoek zullen gluren? Denk jij nu écht dat die Gewesten als "onafhankelijke staten" zullen handelen? neen, zij zullen handelen als federale entiteiten binnen een federale staat: het is het federaal niveau dat hen uitnodigt om een nieuwe bevoegdheidsverdeling te bespreken. Zelf hebben zijn geen initiatief(srecht).

het is gewoon een manier om Leterme uit de wind te zetten op communautair vlak, tijd te geven om (hopelijk) tot een goed institutioneel akkoord te geraken (dat verkocht zal worden onder de noemer "confederalisme") en ondertussen het socio-economisch luik waarvoor reeds een akkoord bestaat uit te voeren.

armando
17 juli 2008, 19:05
[QUOTE=Bad Attila;3573097]Sorry dat ik het zo vlak af zeg, maar alles wat op tafel ligt is gewoon "federalisme". Maar om een aantal mensen te sussen, gebruikt men het woord "confederalisme", zo zijn de NVa'ers en de CD&V'ers kontent en kunnen zij "ja" knikken zonder gezichtsverlies.

Volledig akkoord. Men probeert de mensen zand in de ogen te strooien met de term confederalisme te pas en te onpas te misbruiken. Confederalisme is volgens mij volledige autonomie van de deelstaten, hoe gaan ze dit verwezenlijken binnen het belgisch staatverband?

armando
17 juli 2008, 19:05
[QUOTE=Bad Attila;3573097]Sorry dat ik het zo vlak af zeg, maar alles wat op tafel ligt is gewoon "federalisme". Maar om een aantal mensen te sussen, gebruikt men het woord "confederalisme", zo zijn de NVa'ers en de CD&V'ers kontent en kunnen zij "ja" knikken zonder gezichtsverlies.

Volledig akkoord. Men probeert de mensen zand in de ogen te strooien met de term confederalisme te pas en te onpas te misbruiken. Confederalisme is volgens mij volledige autonomie van de deelstaten, hoe gaan ze dit verwezenlijken binnen het belgisch staatverband?

sjarel
17 juli 2008, 19:05
dan wordt het confederalisme met 4?
kan ik perfect mee leven, zolang brussel zijn eis tot gebiedsimperialisme laat vallen...

Dat krijg je nooit onderhandeld want dan vertrek je als vlaanderen zijnde gewoon vanuit een verliespositie (2 tegen 1 - ik laat de duitse stem als neutraal) en het is net van onder dat juk dat we uit willen.

azert
17 juli 2008, 19:07
Het wordt hoog tijd dat de NVA resoluut kiest voor Vlaamse Onafhankelijkheid. Dit is werkelijk een cruciaal moment.

Zal n-va niet doen. Dan mag BDW zijn partij en zijn postje opdoeken wegens overbodig.

azert
17 juli 2008, 19:08
Er moet niet onderhandeld worden tussen de gewesten maar tussen de gemeenschappen. Brussel is daar NIET bij. Brussel is geen volwaardig gewest.

Wellicht kan men eerst een paar maanden onderhandelen over of Brussel er wel of niet bij mag zijn.

DebianFox
17 juli 2008, 19:23
Zal n-va niet doen. Dan mag BDW zijn partij en zijn postje opdoeken wegens overbodig.

Dat jij niets snapt van internationaal recht of politiek was mij al een tijdje duidelijk. Je zoveelste compleet zinloze en absurde bewering :lol:

Bart De Wever heeft al aangetoond dat het postje hem niet interesseert zonder garantie op de realisatie van zijn communautaire agenda.

Trouwens de N-VA zal in een onafhankelijk Vlaanderen heus niet worden opgedoekt.

azert
17 juli 2008, 19:31
Trouwens de N-VA zal in een onafhankelijk Vlaanderen heus niet worden opgedoekt.

Ze halen nu al niet veel stemmen; dan nog veel minder. Hebben dan geen reden van bestaan meer.

Svennies
17 juli 2008, 19:34
Ze halen nu al niet veel stemmen; dan nog veel minder. Hebben dan geen reden van bestaan meer.

Wéér in Uw glazen bol aan het kijken geweest mijn beste,en uw dromen en wensen voor werkelijkheid aanzien...

Ze zullen langer bestaan dan de facisten van het FDF ......

azert
17 juli 2008, 19:35
Wéér in Uw glazen bol aan het kijken geweest mijn beste,en uw dromen en wensen voor werkelijkheid aanzien...

Ze zullen langer bestaan dan de facisten van het FDF ......

Enkele procenten verongelijkten en verzuurden zal zeker blijven bestaan;

sjarel
17 juli 2008, 19:39
Zal n-va niet doen. Dan mag BDW zijn partij en zijn postje opdoeken wegens overbodig.

Maak jezelf aub niet teveel blaasjes wijs.

Svennies
17 juli 2008, 19:40
Enkele procenten verongelijkten en verzuurden zal zeker blijven bestaan;

Dat klopt, het beste voorbeeld hiervan is het FDF mijn beste....;-)

sjarel
17 juli 2008, 19:41
Wellicht kan men eerst een paar maanden onderhandelen over of Brussel er wel of niet bij mag zijn.

Tsjah, zoals Happart zei eh : "Brussel moet erbij als apart gewest zodat we een 2 tegen 1 situatie hebben"
Wat denk je nu?
Wat mij betreft mag BXL na de onderhandelingen gerust 1 van de 4 deelstaten zijn in een confederaal belgie maar de onderhandelingen gebeuren tss de twee gemeenschappen.