PDA

View Full Version : Ontslag Yves Leterme geweigerd


DirkS
18 juli 2008, 12:05
In plaats van de bal bij de Franstaligen te leggen, steunt de koning opnieuw zijn Waalse vriendjes.
Allez, Yves kan nog wat verder op zijn kop laten kakken.

Daarbij komt nog dat er 3 onderhandelaars zijn aangesteld waar nog niet eens een Vlaamstalige bij zit. Goe bezig mannen!

Duvelke
18 juli 2008, 12:07
idd, yves heeft al genoeg gezeverd, tijd dat hij eindelijk is iets nuttigs doet en de fransen hun zin geeft

Distel
18 juli 2008, 12:07
Dus poging nummer 243434345 met onderhandelaars om te redden wat al lang verloren is. Ze doen maar. Lang kunnen ze dit niet meer rekken.

maarte
18 juli 2008, 12:10
In plaats van de bal bij de Franstaligen te leggen, steunt de koning opnieuw zijn Waalse vriendjes.
Allez, Yves kan nog wat verder op zijn kop laten kakken.

Daarbij komt nog dat er 3 onderhandelaars zijn aangesteld waar nog niet eens een Vlaamstalige bij zit. Goe bezig mannen!
Enige aanpassig in uw betoog is gewenst namelijk: de koning heeft deze 3 aangesteld op vraag van de onderhandelende partijen.

vlijmscherp
18 juli 2008, 12:11
idd, yves heeft al genoeg gezeverd, tijd dat hij eindelijk is iets nuttigs doet en de fransen hun zin geeft

dus, iets nuttig doen = franstaligen gelijk geven?

maarte
18 juli 2008, 12:13
Ik vraag me af hoeveel deadlines er nu eigenlijk al geweest zijn?
Herinnert iemand zich dat nog?
Ik weet dat Pasen een deadline was en 15 juli, waren er nog?

Kazan
18 juli 2008, 12:17
Ik vraag me af hoeveel deadlines er nu eigenlijk al geweest zijn?
Herinnert iemand zich dat nog?
Ik weet dat Pasen een deadline was en 15 juli, waren er nog?

Reynders dacht na de verkiezing dat er op 21 juli 2007 wel al een regering zou zijn :lol:

lomeanor
18 juli 2008, 12:23
Ik vind het eerlijk gezegd een schande dat de koning dat ontslag zelfs maar kan weigeren. Is dat een protocollaire functie?

Ik ben blij dat ik me monenteel in een vrije republiek bevindt, niet in een corrupt koninkrijk.

lomeanor
18 juli 2008, 12:24
Ik vraag me af hoeveel deadlines er nu eigenlijk al geweest zijn?
Herinnert iemand zich dat nog?
Ik weet dat Pasen een deadline was en 15 juli, waren er nog?


Er zullen deadlines blijven komen totdat we eindelijk durven toegeven dat het niet meer verder kan. Dit zijn de stuiptrekkingen van een stervende staat.

Straks ga ik nog uit Ierland moeten afkomen voor verkiezingen :lol:

Henri1
18 juli 2008, 13:33
Niemand neemt Yves Leterme blijkbaar serieus....

Als de man een regering wil doen slagen faalt hij...

Als hij dan voor één keer ballen aan zijn lijf heeft en ontslag neemt... is hem ook dat niet gegund....

Ik krijg nog compassie met die gast.

maarte
18 juli 2008, 13:39
Ik vind het eerlijk gezegd een schande dat de koning dat ontslag zelfs maar kan weigeren. Is dat een protocollaire functie?

Ik ben blij dat ik me monenteel in een vrije republiek bevindt, niet in een corrupt koninkrijk.
Hallo, nog ene die moet wakker worden. De koning kan dat zomaar niet weigeren, hij is gewoon de handpop van Leterme want die wil gewoon aanblijven.
Trouwens de titel van deze draad is fout, leterme heeft het ontslag van de regering aangeboden. Hij zou ook nog als hij het echt meent persoonlijk zijn ontslag kunnen gaan indienen.

N-VA
18 juli 2008, 14:09
Hallo, nog ene die moet wakker worden. De koning kan dat zomaar niet weigeren, hij is gewoon de handpop van Leterme want die wil gewoon aanblijven.
Trouwens de titel van deze draad is fout, leterme heeft het ontslag van de regering aangeboden. Hij zou ook nog als hij het echt meent persoonlijk zijn ontslag kunnen gaan indienen.Als Leterme het ontslag van zijn regering aanbiedt is dat ook het ontslag van Leterme zelf aangezien een eerste minister zonder regering pas echt belachelijk zou zijn...

BHV
18 juli 2008, 14:27
Leterme, CD&V en NVA hebben hoe dan ook gescoord.
Nu hebben de franstaligen echte duidelijkheid. Zij weten dat er nu een verandering moet en zal komen.

N-VA
18 juli 2008, 14:33
Leterme, CD&V en NVA hebben hoe dan ook gescoord.
Nu hebben de franstaligen echte duidelijkheid. Zij weten dat er nu een verandering moet en zal komen.Daarom heb ik geen spijt van mijn stem en heb ik veel respect voor de moed en vastberadenheid van Leterme.

vlijmscherp
18 juli 2008, 14:36
Leterme, CD&V en NVA hebben hoe dan ook gescoord.
Nu hebben de franstaligen echte duidelijkheid. Zij weten dat er nu een verandering moet en zal komen.

denk je? ze hebben nochtans wat ze willen. een socio-economische regering en geen staatshervorming of oplossing BHV voor verkiezingen in juni volgend jaar.

maarte
18 juli 2008, 14:39
Als Leterme het ontslag van zijn regering aanbiedt is dat ook het ontslag van Leterme zelf aangezien een eerste minister zonder regering pas echt belachelijk zou zijn...8O De eerste minister behoort natuurlijk tot de regering, als de regering zijn ontslag aanbied dat automatisch ook de premier. Maar de premier kan ook zelf zijn ontslag aanbieden en dan wordt ene van de vices premier, als signaal had dit wel kunnen tellen.

N-VA
18 juli 2008, 14:53
denk je? ze hebben nochtans wat ze willen. een socio-economische regering en geen staatshervorming of oplossing BHV voor verkiezingen in juni volgend jaar.Als alles goed gaat hebben ze uitstel tot 15 september, daarna begint de miserie opnieuw...

vlijmscherp
18 juli 2008, 14:55
Als alles goed gaat hebben ze uitstel tot 15 september, daarna begint de miserie opnieuw...

allé allé, Leterme stelde het zelf voor, dus het zal er wel komen. een socio-economische regering en een conventie die een staatshervorming moet voorbereiden.

Weerbarstig!
18 juli 2008, 14:56
allé allé, Leterme stelde het zelf voor, dus het zal er wel komen. een socio-economische regering en een conventie die een staatshervorming moet voorbereiden.
Manee, als CD&V graag zichzelf een mes in de rug steekt doen ze dat maar, maar NVA gaat met een conventie niet akkoord gaan.

vlijmscherp
18 juli 2008, 14:57
Manee, als CD&V graag zichzelf een mes in de rug steekt doen ze dat maar, maar NVA gaat met een conventie niet akkoord gaan.

er zullen zogezegd garanties komen, Dewever gaat mogen meepraten ofzo en hop, we zijn vertrokken.

BHV
18 juli 2008, 14:58
denk je? ze hebben nochtans wat ze willen. een socio-economische regering en geen staatshervorming of oplossing BHV voor verkiezingen in juni volgend jaar.

Leterme nog aan het stuur is de beste garantie dat er werkelijk veranderingen komen.
Denk jij dat Leterme en CD&V/NVA - na heel de scherpstelling en confrontatie - nu de touwen gaan vieren? Hun druk zal blijven.
De nationale minimalistische socio-ecomische-regering is een echte noodzaak en daarin zullen zij hun CD&V/NVA non-tjes regelmatig laten horen, maar de staatshervorming blijft het achterliggende doel.

N-VA
18 juli 2008, 14:58
allé allé, Leterme stelde het zelf voor, dus het zal er wel komen. een socio-economische regering en een conventie die een staatshervorming moet voorbereiden.Dat kan hij niet doen, in zo een geval wordt de CD&V weggeveegd bij nieuwe verkiezingen. Dat weet Leterme zelf ook en als hij blijft vasthouden aan zijn verkiezingsbeloften dan komt er een nooit geziene verkiezingsoverwinning voor het kartel. De keuze is snel gemaakt dan!

Christiaan
18 juli 2008, 15:02
Niet te doen!

Awel... Alles loopt precies volgens "plan"... Door het opbod aan uitspraken van de laatste maanden EN VERKIEZINGSBELOFTES kon geen enkele partij zich nog "toegevingen" doen...

Ik ben ervan overtuigd dat heel het verhaal van de laatste dagen "in scene" gezet is.. op deze manier kan de regering gewoon doordoen, ZONDER staatshervorming/BHV... en alle politieke partijen wassen hun handen in onschuld want; de koning heeft "beslist" om het ontslag niet te aanvaarden, hum?

Tijd brengt wel raad... maar verandering op gebied van staatshervorming/bhv... dat zal niet gebeuren. Ik weet niet wat ze gaan uitvinden om het "volk" een rad voor de ogen te kunnen draaien.. .maar ze zullen iets vinden, ik ben er zeker van.

Er is voor de vlamingen maar een manier om iets gedaan te krijgen in de richting van staatshervorming en dat is BETALEN!!

Als we voldoende "compensaties" geven (lees Cash en natuurlijk Brussel bij walonie...) dat zal er wel iets kunnen!

Mvg,
Christiaan

rainbox
18 juli 2008, 15:04
Zonder de splisting van BHV, zijn de nieuwe verkiezingen onwettelijk.

CD&V zal het land blokkeren als de Franstaligen niet alles aanvaarden.

vlijmscherp
18 juli 2008, 15:06
Leterme nog aan het stuur is de beste garantie dat er werkelijk veranderingen komen.
Denk jij dat Leterme en CD&V/NVA - na heel de scherpstelling en confrontatie - nu de touwen gaan vieren? Hun druk zal blijven.
De nationale minimalistische socio-ecomische-regering is een echte noodzaak en daarin zullen zij hun CD&V/NVA non-tjes regelmatig laten horen, maar de staatshervorming blijft het achterliggende doel.

het ACW zal serieus hun invloed laten gelden hoor.

daiwa
18 juli 2008, 15:11
Dat kan hij niet doen, in zo een geval wordt de CD&V weggeveegd bij nieuwe verkiezingen. Dat weet Leterme zelf ook en als hij blijft vasthouden aan zijn verkiezingsbeloften dan komt er een nooit geziene verkiezingsoverwinning voor het kartel. De keuze is snel gemaakt dan!


Dat is juist het probleem, hij doet dat niet.
Ook Lambert, waar ik overigs niets van moet weten, is die mening toegedaan.


Ik had nochtans begrepen dat de CD&V pas in een regering zou stappen na garanties op een staatshervorming”, reageert senator Geert Lambert (VlaamsProgressieven). “Dit is de overtreffende trap van kiezersbedrog, zo grof dat zelfs de CD&V er niet mee zal wegkomen.”

N-VA
18 juli 2008, 15:16
Leterme die al meer dan een jaar vecht voor zijn programma zou opeens alles opgeven om enkele jaartjes eerste minister te mogen spelen om daarna van de politieke kaart te worden geveegd... En dat met toestemming van de N-VA! Dat geloof je toch zelf niet! :-)

daiwa
18 juli 2008, 15:20
Leterme die al meer dan een jaar vecht voor zijn programma zou opeens alles opgeven om enkele jaartjes eerste minister te mogen spelen om daarna van de politieke kaart te worden geveegd...

Het kartel heeft hem nochtans al verschillende keren moeten terug fluiten.

N-VA
18 juli 2008, 15:21
Het kartel heeft hem nochtans al verschillende keren moeten terug fluiten.Inderdaad, waarom zou dat nu anders zijn?

daiwa
18 juli 2008, 15:24
Inderdaad, waarom zou dat nu anders zijn?

Dat bewijst genoeg dat Leterme zich wél vast klampt aan zijn postje.


Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
Leterme die al meer dan een jaar vecht voor zijn programma zou opeens alles opgeven om enkele jaartjes eerste minister te mogen spelen om daarna van de politieke kaart te worden geveegd...

N-VA
18 juli 2008, 15:28
Dat bewijst genoeg dat Leterme zich wél vast klampt aan zijn postje.Op momenten dat het nodig is wijst het kartel Leterme op zijn plichten maar dan doet Leterme ook wat van hem gevraagd wordt. Dat was afgelopen jaar zo en dat zal op 15 september ook zo zijn. Dat is de kracht van Leterme en zijn kartel, het is een winnend team.

maarte
18 juli 2008, 15:32
Op momenten dat het nodig is wijst het kartel Leterme op zijn plichten maar dan doet Leterme ook wat van hem gevraagd wordt. Dat was afgelopen jaar zo en dat zal op 15 september ook zo zijn. Dat is de kracht van Leterme en zijn kartel, het is een winnend team.
Hear, hear de Noël Slangen van het kartel.
Beste kerel waarom roept het kartel Leterme op dit moment dan niet ter verantwoording? zelfs een regeringsverklaring in het parlement hoeft niet meer.

N-VA
18 juli 2008, 15:51
Zei ik 15 september? De CD&V top spreekt zelfs al van eind juli! Daar kan toch niemand moeilijk over doen? Een paar dagen meer of minder...

Letterlijk de woorden van Marianne Thyssen in het Nieuwsblad:

REACTIES. CD&V: 'Franstaligen aan zet'


Marianne Thyssen, CD&V-voorzitster, benadrukt dat de beslissing beantwoordt aan twee bekommernissen van haar partij. Ten eerste ligt de bal nu in het kamp van de Franstaligen. Het is nu aan hen om verantwoordelijkheid op te nemen. Ten tweede moeten er garanties zijn op korte termijn, voor de dialoog opgestart wordt. Tegen eind juli weten we waar we staan, zei ze.

'Tot nu toe zijn het alleen CD&V-ers die hun nek hebben uitgestoken. Nu zijn de Franstaligen aan zet en dat is een nieuw element', zei Thyssen vanmorgen op VRT-radio.

Het is nu aan het bemiddelaarstrio om de Vlamingen te overtuigen dat er een nieuwe weg gevonden kan worden, aldus Thyssen.

Garanties voor een staatshervorming zijn er 'as such' niet, vervolgt de CD&V-voorzitster. De bemiddelaars moeten creatief en constructief te werk gaan om te zoeken naar de spijkerharde garanties die CD&V vraagt.

Thyssen bevestigde vannacht dat de ministerraad zich in die periode terughoudend moet opstellen: die verzekert enkel de noodzakelijke continuïteit.

Gwyndion
18 juli 2008, 15:53
Zei ik 15 september? De CD&V top spreekt zelfs al van eind juli! Daar kan toch niemand moeilijk over doen? Een paar dagen meer of minder...

Letterlijk de woorden van Marianne Thyssen in het Nieuwsblad:

Ik zie er wel een voordeel in, kan men makkelijker zeggen dat mena lles geprobeerd heeft.

Geert C
18 juli 2008, 15:58
Ik vind het eerlijk gezegd een schande dat de koning dat ontslag zelfs maar kan weigeren. Is dat een protocollaire functie?
De koning weigerde het ontslag omdat de politici dat wilden. Ministeriële verantwoordelijkheid, weet je wel...

Ik ben blij dat ik me monenteel in een vrije republiek bevindt, niet in een corrupt koninkrijk.
In uw vrije republiek kan de president anders ook het ontslag van ministers weigeren...

vlijmscherp
18 juli 2008, 16:00
Zei ik 15 september? De CD&V top spreekt zelfs al van eind juli! Daar kan toch niemand moeilijk over doen? Een paar dagen meer of minder...

Letterlijk de woorden van Marianne Thyssen in het Nieuwsblad:

en wat gaat er eind juli uit de bus komen?

socio-economische regering en een conventie met stevige "garanties" op een grote staatshervorming.

maw, wat werd voorgesteld op 14 juli door Leterme aan zijn achterban.

Oberon
18 juli 2008, 16:00
Ik vind het eerlijk gezegd een schande dat de koning dat ontslag zelfs maar kan weigeren. Is dat een protocollaire functie?

Ik ben blij dat ik me monenteel in een vrije republiek bevindt, niet in een corrupt koninkrijk.

Beste Lomeanor in het groene Ierland,

Even terzake. U vergeet dat 6 mei laatstleden, de Ierse premier Berthie Ahern moest opstappen omwille van vermoedens van financiële fraude.

mvg

Gwyndion
18 juli 2008, 16:01
De koning weigerde het ontslag omdat de politici dat wilden. Ministeriële verantwoordelijkheid, weet je wel...
In uw vrije republiek kan de president anders ook het ontslag van ministers weigeren...

Een president is wel geen louter protocolaire functie, waarom we nog een koning hebben in de eerste plaats snap ik niet, kost geld en is gewoon een handpop.

N-VA
18 juli 2008, 16:01
Ik zie er wel een voordeel in, kan man makkelijker zeggen dat mena lles geprobeerd heeft.Dat is zo, niemand kan Leterme en het kartel iets verwijten als hij eind deze maand opnieuw zijn ontslag indient bij het ontbreken van een communautair akkoord tegen die tijd.

Geert C
18 juli 2008, 16:03
Een president is wel geen louter protocolaire functie, waarom we nog een koning hebben in de eerste plaats snap ik niet, kost geld en is gewoon een handpop.
In parlementaire republieken, waaronder Ierland, Italië en Duitsland, wel.

Daar heeft de president min of meer dezelfde functie als de monarch in onze parlementaire monarchie. Een ander verhaal wordt het als we het hebben over presidentiële regimes, zoals de Verenigde Staten, of semi-presidentiële regimes, zoals Frankrijk.

Gwyndion
18 juli 2008, 16:09
In parlementaire republieken, waaronder Ierland, Italië en Duitsland, wel.

Daar heeft de president min of meer dezelfde functie als de monarch in onze parlementaire monarchie. Een ander verhaal wordt het als we het hebben over presidentiële regimes, zoals de Verenigde Staten, of semi-presidentiële regimes, zoals Frankrijk.

Is het presidentschap in Ierland dan al zover uitgehold dat het zou moeten neerkomen op handjesschudden? Ik blijf tegen de beslissing van de koning, zeker omdat hij niet politiek neutraal is.