PDA

View Full Version : Is de nva nog geloofwaardig?


maarte
18 juli 2008, 12:32
15 juli ging de dag des oordeels zijn, de deadline der deadlines natuurlijk werd dit met enge scepsis bekeken. Men had immers al deadlines met de voeten getreden, Pasen valt blijkbaar op Sint Juttemis, maar toch deze keer was het serieus.
Maar wat blijkt nu? De regering doet gewoon verder met de mooie en welluidende naam 'regering van waakzame zaken'. Was het allemaal niet zo serieus je zou er in je broek van pissen van het lachen.
En de NVA? Die had alleen enige scepsis op 3 onderhandelaars door het hof (lees: de onderhandelende partijen) op pad gezonden om terug enig overleg mogelijk te maken omtrent de staatshervorming. Deze 3 kregen het einde van juli als datum mee waarop ze de koning moeten komen inlichten.
Intussen zou je de vraag kunnen stellen hoeveel deadlines men nog van plan is met de voeten te treden?En weet er überhaupt nog iemand met hoeveel deadlines er al gesold geweest is?
Daarom deze eenvoudige vraag: is de nva terzake nog geloofwaardig?

maarte
18 juli 2008, 12:48
Degene die ja drukken mogen natuurlijk het waarom van hun ja stem verantwoorden, voor mij is die nu eenmaal niet zo evident.
Enlighten me

Savatage
18 juli 2008, 12:57
In mijn ogen is de NVA niet meer geloofwaardig sinds Bourgeois zijn woordbreuk mbt het uit de regering stappen indien BHV niet gesplitst zou zijn. De manier hoe de NVA vrolijk verder deed alsof er niets aan de hand was na die woordbreuk was voor mij duidelijk genoeg. Ik zeg niet dat de NVA nutteloos is, of geen bijdrage heeft aan de strijd voor een onafhankelijk Vlaanderen, maar hun geloofwaardigheid zijn ze al langer dan vandaag kwijt.

Jazeker
18 juli 2008, 12:57
Je had er beter een openbare poll van gemaakt. Nu weet je niet of er bij de nee-stemmers niet gewoon een hoop belgicisten zitten die sowieso een broertje dood hebben aan de N-VA.

Henri1
18 juli 2008, 13:24
Is N.V.A. ooit geloofwaardig geweest ?

maarte
18 juli 2008, 13:26
Je had er beter een openbare poll van gemaakt. Nu weet je niet of er bij de nee-stemmers niet gewoon een hoop belgicisten zitten die sowieso een broertje dood hebben aan de N-VA.Je hebt gelijk, misschien kunnen we een nieuwe maken?

HAMC
18 juli 2008, 15:05
Geloofwaardig is niet het woord dat in gedachten komt over een separatistische partij die blijkbaar als enig doel heeft van Belgie te redden.

De schoofzak
18 juli 2008, 15:28
De NVA-kiezer heeft op het nva-kartel gestemd op basis van het kartel-programma. Op basis van het kartel-programma, wil dus zeggen dat het is op basis van het kartel-programma, en niet op basis van het Blok-programma.

Of diezelfde kiezer bij de volgende verkiezingen alles wat gebeurd zal zijn, geloofwaardig vindt of niet, zal blijken uit de volgende verkiezingsuitslag.

In de stand van zaken van vandaag, ben ik reuzebenieuwd naar het brouwsel dat die drie afgevaardigden uit het politieke-bejaardenhuis gaan presenteren.
(vooral in het licht van de resente resolutie die het Waalse parlement heeft aangenomen: het zit nog altijd muurvast, maar wat kan mij die 14 dagen schelen, tegenover het plezier dat we eraan zullen beleven ...)

toccata
18 juli 2008, 15:31
Ik zie niet in waarom ze ongeloofwaardig zouden zijn?

kelt
18 juli 2008, 15:31
Ik herinner er aan dat de NVA formeel niks te maken heeft met Leterme 1,en hoogstwaarschijnlijk formeel niks te maken zal hebben met de "doorstart"....

Zolang geen NVA-handtekening staat op enigerlei regeringspapier blijft dat zo...

Als "bevriende partij" van de CD&V kunnen ze hoogstens helpen wat invloed uit te oefenen
Dat is nog altijd meer dan luid "boe" roepen vanop de zijlijn..... :?


Blijkbaar wordt de invloed van deze kleine partij erg hoog geschat gezien de constante pogingen vanuit Franstalige kant om de coalitie "los" te weken...(om het over persoonlijk gestook tegen de persoon van Dewever maar niet te hebben)...

"verraad" of "gebrek aan geloofwaardighied" zijn dan ook erg zware woorden voor mensen die doen wat ze kunnen..

maarte
18 juli 2008, 15:34
Ik herinner er aan dat de NVA niks te maken heeft met Leterme 1,en hoogstwaarschijnlijk niks te maken zal hebben met de "doorstart"....

Als "bevriende partij" van de CD&V kunnen ze hoogstens helpen wat invloed uit te oefenen
Dat is nog altijd meer dan luid "boe" roepen vanop de zijlijn..... :?


Blijkbaar wordt de invloed van deze kleine partij erg hoog geschat gezien de constante pogingen vanuit Franstalige kant om de coalitie "los" te weken...
"bevriende partij"? Hallo, ze zitten wel samen in een kartel

roger verhiest
18 juli 2008, 15:35
Ik heb die mensen nooit een blauwdruk of methode weten uiteenzetten voor een "onafhankelijk Vlaanderen" - het is voor hen niet meer dan een slogan dat hen subsidies/parlementszetels moet opleveren. zonder een concreet uitvoerbaar plan zijn ze niet geloofwaardig. Dloor met een partij "in kartel " te gaan die "niet het hele parkoers" met hen wil afleggen & dan geen definitei van dat "hele parkoers" geven is zeker niet geloofwaardig.

maarte
18 juli 2008, 15:36
De NVA-kiezer heeft op het nva-kartel gestemd op basis van het kartel-programma. Op basis van het kartel-programma, wil dus zeggen dat het is op basis van het kartel-programma, en niet op basis van het Blok-programma.

Of diezelfde kiezer bij de volgende verkiezingen alles wat gebeurd zal zijn, geloofwaardig vindt of niet, zal blijken uit de volgende verkiezingsuitslag.

In de stand van zaken van vandaag, ben ik reuzebenieuwd naar het brouwsel dat die drie afgevaardigden uit het politieke-bejaardenhuis gaan presenteren.
(vooral in het licht van de resente resolutie die het Waalse parlement heeft aangenomen: het zit nog altijd muurvast, maar wat kan mij die 14 dagen schelen, tegenover het plezier dat we eraan zullen beleven ...)
Het kartel zei voor de verkiezingen: Wij gaan niet in een regering voor een grote staatshervorming en voor splitsing BHV. Men heeft zijn woord afgzwakt, verschillende deadlines gesteld en telkens uitgesteld en finaal op 15 juli hun woord gebroken. Dit heeft niks maar dan ook niks met een blok programma te maken.

kelt
18 juli 2008, 15:37
"bevriende partij"? Hallo, ze zitten wel samen in een kartel

ja? en? dat is waarom ze een kartel gevormd hebben,na ontdekt te hebben dat ze tamelijk gelijk sporen over voldoende punten,en besluiten niet te veel ruzie te maken over de rest...zolang het gaat.....

Zo een kartel kan morgen uit elkaar vallen ook....

handig als je dan niet gefusioneerd bent

HAMC
18 juli 2008, 15:39
ja? en? dat is waarom ze een kartel gevormd hebben,na ontdekt te hebben dat ze tamelijk gelijk sporen over voldoende punten,en besluiten niet te veel ruzie te maken over de rest...zolang het gaat.....

Zo een kartel kan morgen uit elkaar vallen ook....

handig als je dan niet gefusioneerd bent

Over welke punten sporen ze dan gelijk?

Een Belgicistische partij en een separatistische partij die gelijk sporen?

Ben ik nu de enige normale nog op dit forum?

kelt
18 juli 2008, 15:39
Ik heb die mensen nooit een blauwdruk of methode weten uiteenzetten voor een "onafhankelijk Vlaanderen" - het is voor hen niet meer dan een slogan dat hen subsidies/parlementszetels moet opleveren. zonder een concreet uitvoerbaar plan zijn ze niet geloofwaardig. Dloor met een partij "in kartel " te gaan die "niet het hele parkoers" met hen wil afleggen & dan geen definitei van dat "hele parkoers" geven is zeker niet geloofwaardig.


Inderdaad.....dat "onafhankelijk vlaanderen" is dan ook geen "onmiddelijke" optie voor NVA...

Wie dat wel wil stemt best op VB,en valt de coalitie niet lastig over zaken die zijzelf niet beloven...... :|


simpel....

kelt
18 juli 2008, 15:41
Over welke punten sporen ze dan gelijk?

Een Belgicistische partij en een separatistische partij die gelijk sporen?

Ben ik nu de enige normale nog op dit forum?

Niet de discours van de Waalse kranten volgen....
De NVA is NIET separatistisch(maar kan het inderdaad wel gaan worden)

Ik vind daar geen sporen van terugf op hun officieel medium(de website)

maarte
18 juli 2008, 15:42
Over welke punten sporen ze dan gelijk?

Een Belgicistische partij en een separatistische partij die gelijk sporen?

Ben ik nu de enige normale nog op dit forum?

Ik begin me dat ook af te vragen? De naïeviteit die men hier de laatste dagen ten toon spreid slaat me met verstomming.

maarte
18 juli 2008, 15:43
Niet de discours van de Waalse kranten volgen....
De NVA is NIET separatistisch(maar kan het inderdaad wel gaan worden)

Ik vind daar geen sporen van terugf op hun officieel medium(de website)
Hoezoe, nva is toch gewoon voor Vlaamse onafhankelijkheid?

Bert Deckers
18 juli 2008, 15:44
Hoezoe, nva is toch gewoon voor Vlaamse onafhankelijkheid?

N-VA is voor meer Vlaamse Autonomie. Vlaams Belang is voor Vlaamse onafhankelijkheid.

maarte
18 juli 2008, 15:46
N-VA is voor meer Vlaamse Autonomie. Vlaams Belang is voor Vlaamse onafhankelijkheid.Ahzo dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat CD1V confederalisme in zijn programma had staan en nva een onafhankelijk Vlaanderen.

DebianFox
18 juli 2008, 15:49
15 juli ging de dag des oordeels zijn, de deadline der deadlines natuurlijk werd dit met enge scepsis bekeken. Men had immers al deadlines met de voeten getreden, Pasen valt blijkbaar op Sint Juttemis, maar toch deze keer was het serieus.
Maar wat blijkt nu? De regering doet gewoon verder met de mooie en welluidende naam 'regering van waakzame zaken'. Was het allemaal niet zo serieus je zou er in je broek van pissen van het lachen.
En de NVA? Die had alleen enige scepsis op 3 onderhandelaars door het hof (lees: de onderhandelende partijen) op pad gezonden om terug enig overleg mogelijk te maken omtrent de staatshervorming. Deze 3 kregen het einde van juli als datum mee waarop ze de koning moeten komen inlichten.
Intussen zou je de vraag kunnen stellen hoeveel deadlines men nog van plan is met de voeten te treden?En weet er überhaupt nog iemand met hoeveel deadlines er al gesold geweest is?
Daarom deze eenvoudige vraag: is de nva terzake nog geloofwaardig?

Kan je deze discussie nog eens opnieuw starten met een "openbare peiling?" Zo kan je vanzelf zien wie verantwoording hoeft af te leggen. ;)

Henri1
18 juli 2008, 15:49
Ahzo dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat CD1V confederalisme in zijn programma had staan en nva een onafhankelijk Vlaanderen.

Klopt. De NVA wil het einde van België.

kelt
18 juli 2008, 15:50
Citaat uit het Manifest van de NVA (te vinden op hun webstek"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Vlaanderen lidstaat van de Europese Unie

Alleen door een autonomie te verwerven - zoals die van volkeren als de Zweden, de Ieren, de Portugezen of de Grieken - kan Vlaanderen zich binnen de Europese Unie echt ontplooien. Dat betekent dat we moeten streven naar een onafhankelijk Vlaanderen.

Vlaanderen moet ook voortdurend waken over zijn zichtbare aanwezigheid in een steeds groter wordend Europa. Dat kan door volwaardig te participeren aan alle Europese instellingen. Ook de talrijke Vlamingen in de wereld kunnen mee het beeld van Vlaanderen in het buitenland concreet vormgeven en positief invullen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Er staat "streven naar" een onafhankelijk Vlaanderen,er staat niet DIRECT,en er staat ook niet "Persé Zonder Belgie"...


Maar NVA heeft dus wel degelijk een slag om de arm....net als de vroegere VU....

maarte
18 juli 2008, 15:50
N-VA is voor meer Vlaamse Autonomie. Vlaams Belang is voor Vlaamse onafhankelijkheid.
Beste, ik dacht dat u een politicus was.
U zou dus beter als ik moeten weten wat de hoofdstandpunten van uw concurrenten zijn en bij nva is dat wel degelijk vlaamse onafhankelijkheid
dat staat zelfs in haar beginselverklaring
http://www.n-va.be/programma/wiewatwaarom/beginselverklaring.asp

HAMC
18 juli 2008, 15:51
N-VA is voor meer Vlaamse Autonomie. Vlaams Belang is voor Vlaamse onafhankelijkheid.

Ik dacht dat het programma van de NVA separatistisch was?

maarte
18 juli 2008, 15:52
Citaat uit het Manifest van de NVA (te vinden op hun webstek"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Vlaanderen lidstaat van de Europese Unie

Alleen door een autonomie te verwerven - zoals die van volkeren als de Zweden, de Ieren, de Portugezen of de Grieken - kan Vlaanderen zich binnen de Europese Unie echt ontplooien. Dat betekent dat we moeten streven naar een onafhankelijk Vlaanderen.

Vlaanderen moet ook voortdurend waken over zijn zichtbare aanwezigheid in een steeds groter wordend Europa. Dat kan door volwaardig te participeren aan alle Europese instellingen. Ook de talrijke Vlamingen in de wereld kunnen mee het beeld van Vlaanderen in het buitenland concreet vormgeven en positief invullen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Er staat "streven naar" een onafhankelijk Vlaanderen,er staat niet DIRECT,en er staat ook niet "Persé Zonder Belgie"...


Maar NVA heeft dus wel degelijk een slag om de arm....net als de vroegere VU....
Nva is voor een onafhankelijk Vlaanderen in europa. Dus zijn het separatisten 1+1=2 he

maarte
18 juli 2008, 15:53
Ik dacht dat het programma van de NVA separatistisch was?
Ik denk dat wij hier echt nog de enige normalen zijn;-)

maarte
18 juli 2008, 15:56
15 juli ging de dag des oordeels zijn, de deadline der deadlines natuurlijk werd dit met enge scepsis bekeken. Men had immers al deadlines met de voeten getreden, Pasen valt blijkbaar op Sint Juttemis, maar toch deze keer was het serieus.
Maar wat blijkt nu? De regering doet gewoon verder met de mooie en welluidende naam 'regering van waakzame zaken'. Was het allemaal niet zo serieus je zou er in je broek van pissen van het lachen.
En de NVA? Die had alleen enige scepsis op 3 onderhandelaars door het hof (lees: de onderhandelende partijen) op pad gezonden om terug enig overleg mogelijk te maken omtrent de staatshervorming. Deze 3 kregen het einde van juli als datum mee waarop ze de koning moeten komen inlichten.
Intussen zou je de vraag kunnen stellen hoeveel deadlines men nog van plan is met de voeten te treden?En weet er überhaupt nog iemand met hoeveel deadlines er al gesold geweest is?
Daarom deze eenvoudige vraag: is de nva terzake nog geloofwaardig?
Deze keer met openbare peiling en dit op aanvraag

HAMC
18 juli 2008, 15:57
Ik denk dat wij hier echt nog de enige normalen zijn;-)

Je moet niet vragen hoe ver het reeds gekomen is. :)

maarte
18 juli 2008, 15:57
Kan je deze discussie nog eens opnieuw starten met een "openbare peiling?" Zo kan je vanzelf zien wie verantwoording hoeft af te leggen. ;)

at your service

Henri1
18 juli 2008, 16:00
2 dezelfde draadjes ?

maarte
18 juli 2008, 16:21
2 dezelfde draadjes ?Sommige forumleden vroegen een enquete met open vizier.

DebianFox
18 juli 2008, 16:24
Sommige forumleden vroegen een enquete met open vizier.

Inderdaad. Bedankt trouwens! ;)

De N-VA verduidelijkt toch dat 31 juli de laatste poging is, waarom zijn ze niet geloofwaardig? De N-VA en de Vlaamsgezinde strekking bij de CD&V stuurde aan op het ontslag van Leterme en heeft nu sowieso al een politieke aardverschuiving in den Belgique gerealiseerd.

Zwartengeel
18 juli 2008, 16:24
Ik dacht dat het programma van de NVA separatistisch was?

Zelf noemen ze het tegenwoordig 'independistisch'. ;-)

Gwyndion
18 juli 2008, 16:28
Voor het moment geef ik ze nog de voorkeur van de twijfel.

maarte
18 juli 2008, 16:34
Inderdaad. Bedankt trouwens! ;)

De N-VA verduidelijkt toch dat 31 juli de laatste poging is, waarom zijn ze niet geloofwaardig? De N-VA en de Vlaamsgezinde strekking bij de CD&V stuurde aan op het ontslag van Leterme en heeft nu sowieso al een politieke aardverschuiving in den Belgique gerealiseerd.
Dat is exact wat ze de vorige keren ook zeiden, die laatste pogingen beginnen nogal op te lopen.

Henri1
18 juli 2008, 16:34
Afwachten maar.
Het is nu toch zomer.

Chipie
18 juli 2008, 16:35
Ik denk dat er nog nooit zo'n geloofwaardige partijen geweest zijn als die deel uitmaken van het Vlaamse kartel... :-D

Of het moet een partij zijn die onlangs afgeweken is van haar 70-punten programma... :-D

maarte
18 juli 2008, 16:37
Ik denk dat er nog nooit zo'n geloofwaardige partijen geweest zijn als die deel uitmaken van het Vlaamse kartel... :-D

Waarom als ik vragen mag?
Voor mij zijn ze absoluut ongeloofwaardig omdat ze zich niet houden aan de deadline.

Weerbarstig!
18 juli 2008, 16:42
Beste, ik dacht dat u een politicus was.
U zou dus beter als ik moeten weten wat de hoofdstandpunten van uw concurrenten zijn en bij nva is dat wel degelijk vlaamse onafhankelijkheid
dat staat zelfs in haar beginselverklaring
http://www.n-va.be/programma/wiewatwaarom/beginselverklaring.asp
NVA op zich is voor een onafhankelijk Vlaanderen, maar NVA in het kartel met CD&V ijvert voor een confederatie.

DebianFox
18 juli 2008, 16:44
Dat is exact wat ze de vorige keren ook zeiden, die laatste pogingen beginnen nogal op te lopen.

Het is momenteel stil, maar de N-VA zal wel terug initiatief nemen. Ik hoop dat een motie van wantrouwen ingediend wordt door de N-VA.

HAMC
18 juli 2008, 16:49
Dat is exact wat ze de vorige keren ook zeiden, die laatste pogingen beginnen nogal op te lopen.

Ach Maarte, er is altijd nog de laatste poging in September, in October, in December...

rainbox
18 juli 2008, 16:50
NVA stelt een ultimatum :

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF18072008_041&ref=front

Daimanta
18 juli 2008, 16:55
NVA stelt een ultimatum :

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF18072008_041&ref=front

Tsjakka! En zo hoort het. En dan maar kijken wat de Walen doen.

























Waarschijnlijk BDW uitschelden voor autist :roll:

De schoofzak
18 juli 2008, 16:57
Het kartel zei voor de verkiezingen: Wij gaan niet in een regering voor een grote staatshervorming en voor splitsing BHV. Men heeft zijn woord afgzwakt, verschillende deadlines gesteld en telkens uitgesteld en finaal op 15 juli hun woord gebroken. Dit heeft niks maar dan ook niks met een blok programma te maken.

Dit is een leugenachtige stelling.
Je kan eventueel misleid worden door een te kernachtige titel in een gazet, maar je moet toch wat ernstig blijven.

Ik heb het als duusd keren uitgelegd op dit forum, daarom nu nog maar eens een keer, maar wel zeer in het kort.

Een staatshervorming geschiedt via een grondwetswijziging. Die prosedure duurt lang, want eerst moet het aktuele parlement de artikelen aanduiden die voor wijziging vatbaar zijn. Alleen al door het feit van een dergelijke stemming, ontbindt het parlement zichzelf, moeten er verkiezingen zijn, en het nieuwe parlement is dan bevoegd om de aangestipte artikelen te wijzigen.
De stelling dat je niet in een regering stapt, zonder dat de staatshervorming een feit is, kan dus niet. Is juridsiche nonsens.

BHV splitsen kan met een gewone wet. Ook daarvoor is een prosedure. (begint bij een wetsvoorstel/wetsontwerp, eerst te stemmen in een kommissie, herinner je De Rem en De Stem) Elke dergelijke geboorte van een wet, kan vertraagd worden door belangenkonflikten en alarmbel.
De prosedure die nu loopt, kan niet vlugger gedaan worden (tenzij de Walen hun belangenkonflikt herroepen).
Dus: een pollentieker die zou zeggen dat hij niet in een regering stapt zonder dat eerst bhv gesplitst is, die houdt rekening met een formatieperiode van meer dan een jaar .... juridische en pollentieke nonsens dus.


Het enige wat wel gebeurd is, is dat "beloftes voor deadlines" niet nagekomen zijn door de franstaligen, omdat ze blijven bij hun onredelijke eisen van uitbreiding van Brussel, van onvoldoende aksepteren van finansiële verantwoordelijkheid voor hun eigen uitgaven ....

Daarom nu dat er drie franstalige klowns gevraagd zijn om eens uit te leggen wat dan wel een "garantie" is vanwege hun eigen franstalige partijen.



ps: mocht iemand zoeken naar de enige nog echte normale forumganger hier, wel dat is "ik".

Oberon
18 juli 2008, 17:05
Het is momenteel stil, maar de N-VA zal wel terug initiatief nemen. Ik hoop dat een motie van wantrouwen ingediend wordt door de N-VA.

Beste DebianFox,

Een motie van wantrouwen tegen Leterme. Ik vrees voor u dat het ijdele hoop zal zijn ... daardoor blaast het NVA terstond het kartel op. Tenzij dit de bedoeling zou zijn natuurlijk.
Mijn bescheiden mening is dat dit een zware tactische fout zou zijn. NVA zit momenteel gebeiteld. Aan de macht via de CB&V en mocht die het kartel verbreken dan krijgt de NVA er zo een deel kiezers bij.
Ik bewonder de wijze waarop de NVA tot dusver de zaken analyseert en het flegma waarmeer BDW reageert: rustig maar vastberaden.
Geduld kan ook in de politiek een mooie deugd zijn. Het heeft geen zin om de problemen nu op de spits te drijven, soms verlopen de zaken precies zoals het moet zonder dat men al te fanatiek moet tussenkomen. Doe geduldig maar vastberaden voort en de Vlaamse kiezer zal het belonen.

Jan Meuleman
18 juli 2008, 17:07
Het is momenteel stil, maar de N-VA zal wel terug initiatief nemen. Ik hoop dat een motie van wantrouwen ingediend wordt door de N-VA.

Leterme durft niet.

bron http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF18072008_064

Weerbarstig!
18 juli 2008, 17:07
Mijn bescheiden mening is dat dit een zware tactische fout zou zijn. NVA zit momenteel gebeiteld. Aan de macht via de CB&V en mocht die het kartel verbreken dan krijgt de NVA er zo een deel kiezers bij.
Ik bewonder de wijze waarop de NVA tot dusver de zaken analyseert en het flegma waarmeer BDW reageert: rustig maar vastberaden.
Geduld kan ook in de politiek een mooie deugd zijn. Het heeft geen zin om de problemen nu op de spits te drijven, soms verlopen de zaken precies zoals het moet zonder dat men al te fanatiek moet tussenkomen. Doe geduldig maar vastberaden voort en de Vlaamse kiezer zal het belonen.
Goed gezien!

Duym
18 juli 2008, 17:12
Inderdaad. Bedankt trouwens! ;)

De N-VA verduidelijkt toch dat 31 juli de laatste poging is, waarom zijn ze niet geloofwaardig? De N-VA en de Vlaamsgezinde strekking bij de CD&V stuurde aan op het ontslag van Leterme en heeft nu sowieso al een politieke aardverschuiving in den Belgique gerealiseerd.

Stoppen in de oren? Op de vraag of dat een breuk met het kartel inhoudt, slikte Dezever zijn woorden weer in.

HAMC
18 juli 2008, 17:12
ps: mocht iemand zoeken naar de enige nog echte normale forumganger hier, wel dat is "ik".

:rofl:

Ongetemde Leeuw
18 juli 2008, 17:12
Beste DebianFox,

Een motie van wantrouwen tegen Leterme. Ik vrees voor u dat het ijdele hoop zal zijn ... daardoor blaast het NVA terstond het kartel op. Tenzij dit de bedoeling zou zijn natuurlijk.
Mijn bescheiden mening is dat dit een zware tactische fout zou zijn. NVA zit momenteel gebeiteld. Aan de macht via de CB&V en mocht die het kartel verbreken dan krijgt de NVA er zo een deel kiezers bij.
Ik bewonder de wijze waarop de NVA tot dusver de zaken analyseert en het flegma waarmeer BDW reageert: rustig maar vastberaden.
Geduld kan ook in de politiek een mooie deugd zijn. Het heeft geen zin om de problemen nu op de spits te drijven, soms verlopen de zaken precies zoals het moet zonder dat men al te fanatiek moet tussenkomen. Doe geduldig maar vastberaden voort en de Vlaamse kiezer zal het belonen.

Ja, maar door deze regering te steunen verliezen ze kiezers met de dag...

Weerbarstig!
18 juli 2008, 17:15
Ja, maar door deze regering te steunen verliezen ze kiezers met de dag...
Dat merk ik toch niet meteen op bij mede-NVA'ers. Hoezo?

Jan Meuleman
18 juli 2008, 17:18
Dit is een leugenachtige stelling.
Je kan eventueel misleid worden door een te kernachtige titel in een gazet, maar je moet toch wat ernstig blijven.

Ik heb het als duusd keren uitgelegd op dit forum, daarom nu nog maar eens een keer, maar wel zeer in het kort.

Een staatshervorming geschiedt via een grondwetswijziging. Die prosedure duurt lang, want eerst moet het aktuele parlement de artikelen aanduiden die voor wijziging vatbaar zijn. Alleen al door het feit van een dergelijke stemming, ontbindt het parlement zichzelf, moeten er verkiezingen zijn, en het nieuwe parlement is dan bevoegd om de aangestipte artikelen te wijzigen.
De stelling dat je niet in een regering stapt, zonder dat de staatshervorming een feit is, kan dus niet. Is juridsiche nonsens.

BHV splitsen kan met een gewone wet. Ook daarvoor is een prosedure. (begint bij een wetsvoorstel/wetsontwerp, eerst te stemmen in een kommissie, herinner je De Rem en De Stem) Elke dergelijke geboorte van een wet, kan vertraagd worden door belangenkonflikten en alarmbel.
De prosedure die nu loopt, kan niet vlugger gedaan worden (tenzij de Walen hun belangenkonflikt herroepen).
Dus: een pollentieker die zou zeggen dat hij niet in een regering stapt zonder dat eerst bhv gesplitst is, die houdt rekening met een formatieperiode van meer dan een jaar .... juridische en pollentieke nonsens dus.


Het enige wat wel gebeurd is, is dat "beloftes voor deadlines" niet nagekomen zijn door de franstaligen, omdat ze blijven bij hun onredelijke eisen van uitbreiding van Brussel, van onvoldoende aksepteren van finansiële verantwoordelijkheid voor hun eigen uitgaven ....

Daarom nu dat er drie franstalige klowns gevraagd zijn om eens uit te leggen wat dan wel een "garantie" is vanwege hun eigen franstalige partijen.



ps: mocht iemand zoeken naar de enige nog echte normale forumganger hier, wel dat is "ik".

Op die manier zijn de tsjeven altijd bezig.
Leterme zou niet in een regering stappen.... Dat betekent dat er bij de regeringsvorming een overeenkomst bestaat. Geen overeenkomst omtrent... dan niet in de regering.
En die overeenkomst is er niet. Zelfs niet 7 maand nadat Leterme in de regering stapte.
Uw zever is intellectueel niet eerlijk.
Leterme is plat op de buik gegaan om toch maar eerste minister te worden. Daarbij werden alle beloften overboord gegooid.

speurneus
18 juli 2008, 17:19
Niet de discours van de Waalse kranten volgen....
De NVA is NIET separatistisch(maar kan het inderdaad wel gaan worden)

Ik vind daar geen sporen van terugf op hun officieel medium(de website)
een vis noch vlees partijtje dus,.....

HAMC
18 juli 2008, 17:19
Dat merk ik toch niet meteen op bij mede-NVA'ers. Hoezo?

Ik denk niet dat hij het over daadwerkelijke leden had, maar eerder over kiezers.

Oberon
18 juli 2008, 17:22
Ja, maar door deze regering te steunen verliezen ze kiezers met de dag...

Beste Leeuw

Dat zou ik niet durven beweren. Peilingen blijven peilingen en bovendien is daarin moeilijk te traceren of de NVA achteruit gaat daar ze bij de vorige verkiezing in een kartel opkwam.

By the way Leeuwke, ik stel vast dat u uw leuze inzake Leterme opgaf. Uw geloof in onze premier is blijkbaar toch niet onvoorwaardelijk. U ziet maar dat men altijd moet oppassen om personen op een hoog voetstuk te plaatsen. Is vandaag zo in het wielrennen maar ook in de politiek. Hoe hoger men ze plaatst, hoe lager ze kunnen vallen.

Respect man, en groeten, een streekgenoot

Ongetemde Leeuw
18 juli 2008, 17:24
Over welke punten sporen ze dan gelijk?

Een Belgicistische partij en een separatistische partij die gelijk sporen?

Ben ik nu de enige normale nog op dit forum?

Hopelijk voor jou niet, en dit is gewoon een voorbeeld waar ze een lichtjes andere visie op hebben, een punt waar ze niet op hetzelfde spoor rijden. Dit is al tamelijk goed overeengekomen, cfr confederatio belgica

DebianFox
18 juli 2008, 17:25
Stoppen in de oren? Op de vraag of dat een breuk met het kartel inhoudt, slikte Dezever zijn woorden weer in.

Dat heb ik niet gezien. De rode en Belgischgezinde media stuurt duidelijk aan op een breuk in het kartel. Waarom zou De Wever op zo'n aanvallende vraag moeten ingaan? De Wever en de N-VA oefenen - voor een partij die over 6 zetels beschikt in de Kamer - veel macht uit als gevolg van het kartel met de CD&V.

Oberon
18 juli 2008, 17:26
En waarom mag ik niet stemmen? Toch niet omdat ik vreemdeling ben zeker ? Is dit een democratisch forum of niet ?

HAMC
18 juli 2008, 17:27
En waarom mag ik niet stemmen? Toch niet omdat ik vreemdeling ben zeker ? Is dit een democratisch forum of niet ?

:rofl:

Alleen jij mag niet stemmen.

Weerbarstig!
18 juli 2008, 17:29
En waarom mag ik niet stemmen? Toch niet omdat ik vreemdeling ben zeker ? Is dit een democratisch forum of niet ?
Je moet minstens 100 posts hebben...:|

(en blank zijn)

Gun
18 juli 2008, 17:30
Dankzij de NV-A is Vlaanderen vandaag Vlaamser dan ooit ...

Is nice, I like, Happy times ...

Jan Meuleman
18 juli 2008, 17:34
Dankzij de NV-A is Vlaanderen vandaag Vlaamser dan ooit ...

Is nice, I like, Happy times ...

Inderdaad. Gelukkig voor Vlaanderen zat BDW aan de onderhandelingstafel.
In het ontbrekend geval hadden we reeds lang de CVP horen herhalen wat ze 40 jaar geleden reeds zeiden : "Met spijt in het hart en voor de allerlaatste keer hebben we toegegeven"

maarte
18 juli 2008, 17:51
Dit is een leugenachtige stelling.
Je kan eventueel misleid worden door een te kernachtige titel in een gazet, maar je moet toch wat ernstig blijven.

Ik herhaal gewoon wat de kopstukken voor de verkiezingen vertelden maar als je hun gewoon herhaalt dan ben je een leugenaar.

Oberon
18 juli 2008, 18:00
Weet je. Dit onderwerp komt twee keer voor. 'k Zat daarstraks in het andere. 'k Dacht al dat er censuur gepleegd werd.

maarte
18 juli 2008, 18:01
Allez, ze hebben begrepen dat ze hun imago een beetje moesten opvijzen.
Opnieuw eist men harde garanties op een staatshervorming, deze keer is het menens hoop ik.

Havana
18 juli 2008, 18:10
De N-VA eist dat er tegen 31 juli effectief garanties inzake een staatshervorming zijn. Zonder die garanties zal de partij de meerderheid niet meer steunen.
bron:Trends (http://www.knack.be/nieuws/belgie/n-va-in-oppositie-zonder-garanties-tegen-eind-juli/site72-section24-article20200.html)

psst: waarom 2 draden ??

luc broes
18 juli 2008, 18:10
Ik ben VB-er en geef graag toe dat BDW zich behoorlijk van zijn taak heeft gekweten.
Weinigen zouden het hem nadoen.
Hij heeft goed schaak gespeeld tot grote ergernis van onze politieke vijanden, en tot groot ongeduld en soms onzekerheid bij de medestanders.

Het ging van deadline tot deadline, maar ooit moet daar een einde komen.

Dan zal duidelijk zijn of de stap bij stap strategie van NVA een goede methode is of niet.

Iedereen, niet in het minst de vlaamsgezinden in NVA en alle andere partijen, kijkt gespannen uit naar de laatste (?) en finale (?) deadline!

Op weg naar volwaardige autonomie: Baas in eigen huis.

luc broes
18 juli 2008, 18:13
Dankzij de NV-A is Vlaanderen vandaag Vlaamser dan ooit ...

Is nice, I like, Happy times ...
Kunnen we het eigen grote gelijk even achterwege laten?

NVA heeft geholpen, en zeer vele anderen ook!

Oberon
18 juli 2008, 18:17
100 post vooraleer men mag stemmen. .... hmm kwantiteit gaat blijkbaar boven kwaliteit. Nou goed ... zo zal ik vlug 100 post hebben.

Max van Dietschland
18 juli 2008, 18:33
Laten we eventjes rustig de week overlopen.

Op maandag had Leterme geen communautair akkoord, maar wilde kost wat kost voortdoen, wat uiteraard voor heel veel kritiek zorgde. Ook ik schreef dat Leterme een verrader was maandag. Iets dat op het einde van de rit inderdaad duidelijk is geworden.

NVA wilde niet voortdoen en ook de Vlaamse vleugel van CD&V is gevolgd. Om zichzelf gezichtsverlies te sparen, is Leterme inderhaast naar de koning gegaan om het ontslag van de regering aan te bieden. Echter maandagnacht zijn er allerlei zaken bedisseld op het koninklijk paleis, waar de mensen niets van afwisten, die Leterme toch zijn uitstel wilde verlenen en die zijn kartel moest overeind houden. Officieel hield de koning het ontslag van Leterme "in beraad."

Op dinsdag las ik euforische reacties hier: Leterme houdt woord en zomeer. Echter ik was er niet gerust op, het is niet de eerste keer dat Leterme zijn kar draait en dat ogenschijnelijke positieve zaken, plots anders uitdraaien. Denk hierbij heel duidelijk aan de stemming over BHV in de bevoegde kamercommissie. Ook nu weer: Leterme geeft ontslag. Ondanks dat dit ontslag inderdaad de juiste beslissing was, was het hoegenaamd niet de bedoeling ontslag te geven, maar wel om NVA tot uitstel te dwingen.

NVA mag dan wel niet bang zijn van Leterme en de CD&V, van de koning is NVA wel bang. We hebben het vaak gezien. Zegt Bèbert iets, dan doet NVA in zijn broek. Leterme weet dat en gebruikt dit. Bovendien richten de spotlights naar de koning en kan Leterme wegkomen met dit verraad. Nu het is enerzijds niet negatief dat de koning ingaat tegen de wil van de meerderheid van de Vlamingen, dat doet alleen maar de populariteit van het vorstenhuis teniet. Anderzijds heeft meneer Leterme op een vakkundige manier moet ik wel zeggen, zijn woordbreuk verdoezeld.

Uiteindelijk na wat gepalaver dinsdag, woensdag en donderdag over de postjes van de bemiddelaars en wat modaliteiten, heeft de koning het ontslag van Leterme "geweigerd", zonder dat ook maar het parlement enige inspraak heeft gehad. Echter het was al vrij zeker maandagnacht dat het ontslag niet ging doorgaan. Nu wij konden alleen maar hopen, dat het voor één keer geen tjevendoenerij was, jammer maar helaas.

NVA en hun meester koning Albert stellen een nieuwe deadline op 31 juli, maar hoe geloofwaardig is die nog ? Wie kan er die mensen nog geloven, na het gedoe na de stemming in de kamercommissie over BHV, met Kerst bij de eerste regeringdeelname met als deadline Pasen, met Pasen de nieuwe regering Leterme met deadline 15 juli, met de nationale feestdag met als nieuwe deadline 31 juli. Zeg dan meteen dat de deadline het feest van Sint-Juttemis zal zijn hé. :roll:

armando
18 juli 2008, 18:49
Ik vind persoonlijk dat De Wever de Vlaamse Onafhankelijkheid wat dichter bijgebracht heeft, ook al vind ik dat het tijd wordt om zich te bezinnen om resoluut voor vlaamse onafhankelijkheid te gaan zoals het VB al 30 jaar doet.

Chipie
18 juli 2008, 18:59
Laten we eventjes rustig de week overlopen.

Op maandag had Leterme geen communautair akkoord, maar wilde kost wat kost voortdoen, wat uiteraard voor heel veel kritiek zorgde. Ook ik schreef dat Leterme een verrader was maandag. Iets dat op het einde van de rit inderdaad duidelijk is geworden.

NVA wilde niet voortdoen en ook de Vlaamse vleugel van CD&V is gevolgd. Om zichzelf gezichtsverlies te sparen, is Leterme inderhaast naar de koning gegaan om het ontslag van de regering aan te bieden. Echter maandagnacht zijn er allerlei zaken bedisseld op het koninklijk paleis, waar de mensen niets van afwisten, die Leterme toch zijn uitstel wilde verlenen en die zijn kartel moest overeind houden. Officieel hield de koning het ontslag van Leterme "in beraad."

Op dinsdag las ik euforische reacties hier: Leterme houdt woord en zomeer. Echter ik was er niet gerust op, het is niet de eerste keer dat Leterme zijn kar draait en dat ogenschijnelijke positieve zaken, plots anders uitdraaien. Denk hierbij heel duidelijk aan de stemming over BHV in de bevoegde kamercommissie. Ook nu weer: Leterme geeft ontslag. Ondanks dat dit ontslag inderdaad de juiste beslissing was, was het hoegenaamd niet de bedoeling ontslag te geven, maar wel om NVA tot uitstel te dwingen.

NVA mag dan wel niet bang zijn van Leterme en de CD&V, van de koning is NVA wel bang. We hebben het vaak gezien. Zegt Bèbert iets, dan doet NVA in zijn broek. Leterme weet dat en gebruikt dit. Bovendien richten de spotlights naar de koning en kan Leterme wegkomen met dit verraad. Nu het is enerzijds niet negatief dat de koning ingaat tegen de wil van de meerderheid van de Vlamingen, dat doet alleen maar de populariteit van het vorstenhuis teniet. Anderzijds heeft meneer Leterme op een vakkundige manier moet ik wel zeggen, zijn woordbreuk verdoezeld.

Uiteindelijk na wat gepalaver dinsdag, woensdag en donderdag over de postjes van de bemiddelaars en wat modaliteiten, heeft de koning het ontslag van Leterme "geweigerd", zonder dag ook maar het parlement enige inspraak heeft gehad. Echter het was al vrij zeker maandagnacht dat het ontslag niet ging doorgaan. Nu wij konden alleen maar hopen, dat het voor één keer geen tjevendoenerij was, jammer maar helaas.

NVA en hun meester koning Albert stellen een nieuwe deadline op 31 juli, maar hoe geloofwaardig is die nog ? Wie kan er die mensen nog geloven, na het gedoe na de stemming in de kamercommissie over BHV, met Kerst bij de eerste regeringdeelname met als deadline Pasen, met Pasen de nieuwe regering Leterme met deadline 15 juli, met de nationale feestdag met als nieuwe deadline 31 juli. Zeg dan meteen dat de deadline het feest van Sint-Juttemis zal zijn hé. :roll:Hoe dikwijls hebt U uw kar al gedraaid? :-)

En vindt U het woord 'verraad' nu echt geen zwaar woord?

Wat doet Leterme trouwens anders dan proberen het land hervormd te krijgen?

Natuurlijk gaat dit niet met 'pief, paf, poef'...;-)

Max van Dietschland
18 juli 2008, 19:09
Hoe dikwijls hebt U uw kar al gedraaid? :-)

En vindt U het woord 'verraad' nu echt geen zwaar woord?

Wat doet Leterme trouwens anders dan proberen het land hervormd te krijgen?

Natuurlijk gaat dit niet met 'pief, paf, poef'...;-)

Ik heb Leterme en de mensen van het kartel zeer veel kansen gegeven, zelfs gesteund in hun strijd voor een staatshervorming. Maar je eigen, laat ons eerlijk wezen zoveelste deadline op deze manier omzeilen, ruikt naar bedrog en verraad. Twee weken uitstel is niet lang, maar wat zal het op 1 augustus zijn, welk wit konijn wordt er dan weer uit de hoed getoverd, om toch maar de regeringsdeelname te verlengen.

Neen Leterme had op 14 juni 's avonds naar Albert moeten gaan, zijn ontslag aanbieden en hem zeggen dat het definitief over was. Toen had Leterme echt enorm veel geloofwaardigheid gewonnen. Ik vind dat erg jammer van de gemiste kans.

Ik draai dan nog liever mijn kar, dan naïef in de praat van de politici blijven geloven ;-)

Duym
18 juli 2008, 19:10
Dat heb ik niet gezien. De rode en Belgischgezinde media stuurt duidelijk aan op een breuk in het kartel. Waarom zou De Wever op zo'n aanvallende vraag moeten ingaan? De Wever en de N-VA oefenen - voor een partij die over 6 zetels beschikt in de Kamer - veel macht uit als gevolg van het kartel met de CD&V.


Aanvallende vraag? Nu breekt mijn klomp. 8O De kiezer heeft dus geen zaken met wat die mooiprater van plan is?

Weerbarstig!
18 juli 2008, 19:24
Aanvallende vraag? Nu breekt mijn klomp. 8O De kiezer heeft dus geen zaken met wat die mooiprater van plan is?
Wat hij ook zegt of tracht te zeggen, elke reporter blijft steeds naar diezelfde vraag happen (en bijten).

Duym
18 juli 2008, 19:24
Klopt. De NVA wil het einde van België.

In the year 2525 if man is still alive....

DebianFox
18 juli 2008, 19:40
Aanvallende vraag? Nu breekt mijn klomp. 8O De kiezer heeft dus geen zaken met wat die mooiprater van plan is?

De N-VA gelooft in een confederaal België als een tussenstap voor een onafhankelijk Vlaanderen. De N-VA is inderdaad niet zo revolutionair als het Vlaams Belang.

Bart De Wever staat enerzijds wel een nieuwe mogelijkheid toe om een confederaal België te bereiken, maar hij zal - in het geval van een nieuwe mislukking - niet twijfelen om op 31 juli opnieuw de stekker eruit te trekken.;)

Het is toch logisch dat De Wever de mogelijkheid niet meteen afblaast? De CD&V/N-VA wil hun gezamenlijke agenda realiseren. Moet De Wever dan voor u zelfs de mogelijkheid tot een grondige staatshervorming meteen in de diepvries steken? 8O

L. J. Brutus
18 juli 2008, 19:43
En waarom mag ik niet stemmen? Toch niet omdat ik vreemdeling ben zeker ? Is dit een democratisch forum of niet ?

Neen. Weg met de democratie!

L. J. Brutus
18 juli 2008, 19:45
De N-VA gelooft in een confederaal België als een tussenstap voor een onafhankelijk Vlaanderen. De N-VA is inderdaad niet zo revolutionair als het Vlaams Belang.

Bart De Wever staat enerzijds wel een nieuwe mogelijkheid toe om een confederaal België te bereiken, maar hij zal - in het geval van een nieuwe mislukking - niet twijfelen om op 31 juli opnieuw de stekker eruit te trekken.;)

Het is toch logisch dat De Wever de mogelijkheid niet meteen afblaast? De CD&V/N-VA wil hun gezamenlijke agenda realiseren. Moet De Wever dan voor u zelfs de mogelijkheid tot een grondige staatshervorming meteen in de diepvries steken? 8O

Inderdaad. Als Dewever nu wegloopt duwt hij de CD&V terug de woestijn in. Allez, dat zal eind juli ook wel gebeuren hoor.

Duym
18 juli 2008, 19:48
Moet De Wever dan voor u zelfs de mogelijkheid tot een grondige staatshervorming meteen in de diepvries steken? 8O

METEEN IN DE DIEPVRIES STEKEN :rofl: De verkiezingen liggen al een jaar achter de rug. De verkiezingsbeloften zijn al lang verrot. Yveke ging BHV splitsen binnnen vijf minuten.

DebianFox
18 juli 2008, 19:51
Inderdaad. Als Dewever nu wegloopt duwt hij de CD&V terug de woestijn in. Allez, dat zal eind juli ook wel gebeuren hoor.

Zolang de Franstaligen de uitbreiding van Brussel blijven eisen raken we geen stap verder en is het binnen twee weken opnieuw "prijs".

Er treft de N-VA geen schuld voor het soms wel opmerkelijke gedrag van Leterme. De N-VA moet toch niet zelf de kansen op een staatshervorming meteen afschieten?

Vergeet niet dat De Wever nu inderdaad de kans heeft om Leterme - indien het nodig zou zijn - in de dieperik te duwen. CD&V koos op 15 juli voor het kartel, dus waarom zouden ze dat binnen 2 weken niet opnieuw doen? N-VA moet die rol zo efficiënt mogelijk uitspelen.

L. J. Brutus
18 juli 2008, 19:56
Zolang de Franstaligen de uitbreiding van Brussel blijven eisen raken we geen stap verder en is het binnen twee weken opnieuw "prijs".

Er treft de N-VA geen schuld voor het soms wel opmerkelijke gedrag van Leterme. De N-VA moet toch niet zelf de kansen op een staatshervorming meteen afschieten?

Vergeet niet dat De Wever nu inderdaad de kans heeft om Leterme - indien het nodig zou zijn - in de dieperik te duwen. CD&V koos op 15 juli voor het kartel, dus waarom zouden ze dat binnen 2 weken niet opnieuw doen? N-VA moet die rol zo efficiënt mogelijk uitspelen.

Ik geloof er ergens nog altijd in dat het kartel breekt. Ik hoor dikwijls zeggen dat de CD&V niet de CVP is, maar ik heb toch zo'n vermoeden dat ze ooit de oude paden weer zullen betreden.

I amsterdam
18 juli 2008, 19:58
15 juli ging de dag des oordeels zijn, de deadline der deadlines natuurlijk werd dit met enge scepsis bekeken. Men had immers al deadlines met de voeten getreden, Pasen valt blijkbaar op Sint Juttemis, maar toch deze keer was het serieus.
Maar wat blijkt nu? De regering doet gewoon verder met de mooie en welluidende naam 'regering van waakzame zaken'. Was het allemaal niet zo serieus je zou er in je broek van pissen van het lachen.
En de NVA? Die had alleen enige scepsis op 3 onderhandelaars door het hof (lees: de onderhandelende partijen) op pad gezonden om terug enig overleg mogelijk te maken omtrent de staatshervorming. Deze 3 kregen het einde van juli als datum mee waarop ze de koning moeten komen inlichten.
Intussen zou je de vraag kunnen stellen hoeveel deadlines men nog van plan is met de voeten te treden?En weet er überhaupt nog iemand met hoeveel deadlines er al gesold geweest is?
Daarom deze eenvoudige vraag: is de nva terzake nog geloofwaardig?
Deze keer met openbare peiling en dit op aanvraag

Van de Vlaamse regeringspartijen blijk NVA de enige geloofwaardig partij te zijn ,omdat voor haar 1 augustus de laatste deadline is.

DebianFox
18 juli 2008, 19:59
METEEN IN DE DIEPVRIES STEKEN :rofl: De verkiezingen liggen al een jaar achter de rug. De verkiezingsbeloften zijn al lang verrot. Yveke ging BHV splitsen binnnen vijf minuten.

Voor het eerst zeggen de Franstaligen niet "non" tegen elke Vlaamse eis. Langs de andere kant is het Vlaamse eisenpakket wel al afgezwakt. Het is spijtig dat een volledige splitsing van de sociale zekerheid onbespreekbaar is voor de Franstaligen.

De Franstaligen willen nu eindelijk meewerken aan een staatshervorming, zij het een gematigde. Als gevolg van deze crisis pleitten zelfs al CD&V'ers voor een confederaal België. Overal langs Vlaamse kant hoor je zeggen dat het huidige federaal model uitgeput is. Besef dan toch eens de politieke aardverschuiving die het kartel heeft gerealiseerd .... :roll:

Weerbarstig!
18 juli 2008, 20:00
Sommige mensen blijven nu eenmaal blind, DebianFox. :(

DebianFox
18 juli 2008, 20:03
Ik geloof er ergens nog altijd in dat het kartel breekt. Ik hoor dikwijls zeggen dat de CD&V niet de CVP is, maar ik heb toch zo'n vermoeden dat ze ooit de oude paden weer zullen betreden.

De oude CVP'ers en de ACW-strekking zijn er toch ook niet in geslaagd om de flamingante bocht van de CD&V - aangestuurd door Theyssens, Eric Van Rompuy, Peeters ... op 14 juli te vermijden?

De CD&V weet dat het de N-VA verder nodig zal hebben, het kartel met de N-VA opzeggen en nu een complete woordbreuk plegen is electorale zelfmoord.

Duym
18 juli 2008, 20:34
De N-VA gelooft in een confederaal België als een tussenstap voor een onafhankelijk Vlaanderen.
Je moet van kwade wil zijn om zulke onzin te geloven. Alsof de Franstaligen ons daar ook maar één mmm in zouden volgen. Je kunt niet stap voor stap over een kloof springen.


De N-VA is inderdaad niet zo revolutionair als het Vlaams Belang.


Een confederaal België kan alleen maar nadat beide deelstaten onafhankelijk zijn.

Duym
18 juli 2008, 20:37
Van de Vlaamse regeringspartijen blijk NVA de enige geloofwaardig partij te zijn ,omdat voor haar 1 augustus de laatste deadline is.

:rofl:

Duym
18 juli 2008, 20:40
Inderdaad. Als Dewever nu wegloopt duwt hij de CD&V terug de woestijn in.

Zal niet gebeuren. Dewever vreest de kiesdrempel.

4x10E6
18 juli 2008, 20:44
15 juli ging de dag des oordeels zijn, de deadline der deadlines natuurlijk werd dit met enge scepsis bekeken. Men had immers al deadlines met de voeten getreden, Pasen valt blijkbaar op Sint Juttemis, maar toch deze keer was het serieus.
Maar wat blijkt nu? De regering doet gewoon verder met de mooie en welluidende naam 'regering van waakzame zaken'. Was het allemaal niet zo serieus je zou er in je broek van pissen van het lachen.
En de NVA? Die had alleen enige scepsis op 3 onderhandelaars door het hof (lees: de onderhandelende partijen) op pad gezonden om terug enig overleg mogelijk te maken omtrent de staatshervorming. Deze 3 kregen het einde van juli als datum mee waarop ze de koning moeten komen inlichten.
Intussen zou je de vraag kunnen stellen hoeveel deadlines men nog van plan is met de voeten te treden?En weet er überhaupt nog iemand met hoeveel deadlines er al gesold geweest is?
Daarom deze eenvoudige vraag: is de nva terzake nog geloofwaardig?
Deze keer met openbare peiling en dit op aanvraag


Ridicule vraag, natuurlijk is N-VA geloofwaardig. De N-VA telt immers Frieda Breepoels in haar midden.
Had U daarentegen gepeild naar de geloofwaardigheid van de kartelpartner van het N-VA.

Herr Oberst
18 juli 2008, 20:45
Een paar deadlines geleden zou ik de N-VA misschien nog wel geloofd hebben, maar nu niet meer. Vermoedelijk zal ik op 1 augustus weer verbaasd worden door hun 'herboren' standvastigheid, waarna ik moet vaststellen dat men op 2 augustus de volgende deadline goedkeurt.

luc broes
18 juli 2008, 20:48
NVA mag dan wel niet bang zijn van Leterme en de CD&V, van de koning is NVA wel bang. We hebben het vaak gezien. Zegt Bèbert iets, dan doet NVA in zijn broek.
Max, dat vind ik domme praat.

Max van Dietschland
18 juli 2008, 20:54
Max, dat vind ik domme praat.

De NVA heeft schrik van de koning, dat is geen domme praat, het zijn de feiten.

Er is maar één partij die zich echt tegen Laken durft keren en dat is Vlaams Belang. Dedecker gaat ook graag genoeg op de koffie bij Bertje.

Weerbarstig!
18 juli 2008, 20:56
De NVA heeft schrik van de koning, dat is geen domme praat, het zijn de feiten.
Welke? Wellicht mijn onwetendheid want dat is een materie waar ik werkelijk niets over weet.

maarte
18 juli 2008, 20:56
Bart De Wever: "Dit is de laatste poging, denk ik".

Zucht, dan stellen ze nog is een deadline en hoppake die wordt op voorhand al in twijfel getrokken

Max van Dietschland
18 juli 2008, 21:06
Welke? Wellicht mijn onwetendheid want dat is een materie waar ik werkelijk niets over weet.

Maandag wezen jullie een voorstel van Yves Leterme voor uitstel af.
Vrijdag aanvaarden jullie een voorstel van uitstel officieel uitgebracht door het Hof.

In wat zit het verschil. Er is uitstel en de staatshervorming is weg van de federale tafel ?

Denken jullie nu echt dat Langendries en De Donnea willen slagen voor iets dat ze als rabiate Belgicisten niet willen ?

Weerbarstig!
18 juli 2008, 21:10
Maandag wezen jullie een voorstel van Yves Leterme voor uitstel af.
Vrijdag aanvaarden jullie een voorstel van uitstel officieel uitgebracht door het Hof.

In wat zit het verschil. Er is uitstel en de staatshervorming is weg van de federale tafel ?

Denken jullie nu echt dat Langendries en De Donnea willen slagen voor iets dat ze als rabiate Belgicisten niet willen ?
Sorry, maar dat zie ik toch net anders. Het 'voorstel' van de koning lijkt mij eerder geschikt dan slecht. Het staat vast dat die drie toeristen er niet in gaan slagen om een degelijk plan op tafel te werpen, of om ook maar iets te kunnen zeggen tegen 31 juli.

Dan gaat het dus de moment zijn om of de stekker uit het kartel te trekken (indien CD&V wel nog wilt doorgaan na 31 juli zonder garanties) of simpelweg weigeren om nog voor een meerderheid te zorgen.

De schoofzak
18 juli 2008, 21:14
De Donnea, Langendries en Heintje den Duitstalige zullen wel slagen ...
... om vast te stellen dat het water zo diep is dat zij er niet in zullen lukken om iemand te doen overzwemmen.

Weet dan dat tot op heden geen enkele Waal of Waalse partij zijn nek heeft uitgestoken om dat vast te stellen.

En alzo komt men tot een vruchtbare bodem ....

Max van Dietschland
18 juli 2008, 21:19
Dan gaat het dus de moment zijn om of de stekker uit het kartel te trekken (indien CD&V wel nog wilt doorgaan na 31 juli zonder garanties) of simpelweg weigeren om nog voor een meerderheid te zorgen.

Ik hoop het met u mee, maar zomaar geloven, neen het spijt me. Ik zal het moeten zien. Besef heel goed dat NVA in een positie zit waar ze geschiedenis kan schrijven. Benut de kansen die zich aandienen.

En vooral, durf tegen de wil van het Hof in te gaan, durf desnoods buiten de grondwet te gaan, iets wat helaas uw voorzitter niet durft. NVA moet wat revolutionairder worden.

Weerbarstig!
18 juli 2008, 21:21
Ik hoop het met u mee, maar zomaar geloven, neen het spijt me. Ik zal het moeten zien.
Dat neem ik u niet kwalijk ;)

sjarel
18 juli 2008, 21:22
Zucht, dan stellen ze nog is een deadline en hoppake die wordt op voorhand al in twijfel getrokken

Volgens mij (ja soms ben ik naief) is dit echt wel de laatste. Er is gewoon eentje bijgekomen omdat het kartel (en dus ook NVA) na een jaar gekregen hebben wat ze wilden : initiatief bij de franstaligen...

Er zal uiteraard niks uitkomen als je Reynders en co bv bezig hoort vandaag.

De schoofzak
18 juli 2008, 21:30
Ik hoop het met u mee, maar zomaar geloven, neen het spijt me. Ik zal het moeten zien. Besef heel goed dat NVA in een positie zit waar ze geschiedenis kan schrijven. Benut de kansen die zich aandienen.

En vooral, durf tegen de wil van het Hof in te gaan, durf desnoods buiten de grondwet te gaan, iets wat helaas uw voorzitter niet durft. NVA moet wat revolutionairder worden.

Ekstreem domme praat.
Buiten de grondwet gaan, is goed voor echte ekstremisten. Zeer onVlaams.
(Je kan nog wel diskuteren, zoals met belastingen: frauderen of ontwijken ... maar die nuanse is een uiterst beperkt aantal blokkers èn kommunistjes helemaal onbekend).

Max van Dietschland
18 juli 2008, 21:33
Ekstreem domme praat.
Buiten de grondwet gaan, is goed voor echte ekstremisten. Zeer onVlaams.
(Je kan nog wel diskuteren, zoals met belastingen: frauderen of ontwijken ... maar die nuanse is een uiterst beperkt aantal blokkers èn kommunistjes helemaal onbekend).

Dus u zou nooit een onafhankelijkheidsverklaring in het Vlaams Parlement steunen ? Want grondwettelijk heeft het VP daar geen bevoegdheid voor.

Waarvan akte.

De schoofzak
18 juli 2008, 21:58
Het is kiezen tussen de pest en de cholera.

Als de frankofwieters echt blijven volhouden, dan komt onvermijdelijk het moment dat de stekker eruit getrokken zal worden.

Maar dat zal geen leuke overgangsperiode worden.

Legalist zijn is deel van onze beschaving. Dat is niet voor niets hoor !!

De schoofzak
18 juli 2008, 22:09
Dus u zou nooit een onafhankelijkheidsverklaring in het Vlaams Parlement steunen ? Want grondwettelijk heeft het VP daar geen bevoegdheid voor.

Waarvan akte.

Hoort hem, hoort hem, "waarvan akte" ... dure woorden !!!

Ik ben stemmer op de nva omdat zij legalist zijn.

Heb je begrepen waarover ik het had, als ik schreef "het verschil in fiskale fraude of fiskale ontwijking" ?

De eventuele enkele onafhankelijkheidsverklaring van het Vlaams parlement, als drukkingsmiddel, als "motie" hoeft niet ongrondwettelijk te zijn.

Maar het weze herhaald: nuanses zijn een beperkt aantal mensen (van de twee kanten!!) onbekend. Ik durf ze psichopaten noemen. Mind you, het blijven mensen, maar gemakkelijk is het niet.

daiwa
19 juli 2008, 00:36
Ekstreem domme praat.
Buiten de grondwet gaan, is goed voor echte ekstremisten. Zeer onVlaams.
).


Toch niet hoor, dat heeft niets met Vlaams of eender wat te maken.

Deze week stond een scenario uitgeschreven in GvA over het opstarten van onafhankelijkheid.

'' Bij een onafhankelijksverklaring is buiten de grondwet treden niets verkeerd aan. Het is genoeg dat enkele vooraanstaande politici die de steun hebben van het volk dit in gang zetten.''

Vette Pois(s)on
19 juli 2008, 02:27
Ik heb nog steeds vertrouwen in Bart Dewever.
Volgens mij hadden ze anders al veel eerder een akkoord gevonden, maar dan wel eentje om het belgisch instituut in leven te houden.

Duym
19 juli 2008, 06:45
Zucht, dan stellen ze nog is een deadline en hoppake die wordt op voorhand al in twijfel getrokken

Inderdaad, Bart Destreber denkt veel, maar doet niets.

artisjok
19 juli 2008, 07:28
15 juli ging de dag des oordeels zijn, de deadline der deadlines natuurlijk werd dit met enge scepsis bekeken. Men had immers al deadlines met de voeten getreden, Pasen valt blijkbaar op Sint Juttemis, maar toch deze keer was het serieus.
Maar wat blijkt nu? De regering doet gewoon verder met de mooie en welluidende naam 'regering van waakzame zaken'. Was het allemaal niet zo serieus je zou er in je broek van pissen van het lachen.
En de NVA? Die had alleen enige scepsis op 3 onderhandelaars door het hof (lees: de onderhandelende partijen) op pad gezonden om terug enig overleg mogelijk te maken omtrent de staatshervorming. Deze 3 kregen het einde van juli als datum mee waarop ze de koning moeten komen inlichten.
Intussen zou je de vraag kunnen stellen hoeveel deadlines men nog van plan is met de voeten te treden?En weet er überhaupt nog iemand met hoeveel deadlines er al gesold geweest is?
Daarom deze eenvoudige vraag: is de nva terzake nog geloofwaardig?
Deze keer met openbare peiling en dit op aanvraag

Waarom was 15 juli een deadline?
Waarom moet 31 juli een deadline zijn?
Het is duidelijk dat NVA helemaal geen akkoord, geen staatshervorming en geen regering wil.

kelt
19 juli 2008, 07:29
Allez, ze hebben begrepen dat ze hun imago een beetje moesten opvijzen.
Opnieuw eist men harde garanties op een staatshervorming, deze keer is het menens hoop ik.

Er is geen "opnieuw"....
Er is duidelijk gemaakt dat diezelfde dingen op tafel blijven liggen tot ze afdoende opgelost raken.....

.....ofwel...dat men na,toegegeven,veel aarzeling,die tafel (belgie) zal omschoppen :(

Het is ondertussen zo dat de Koning in persoon al helpt in de Staatshervorming,zeggen dat "de oude Belgische politiek" gevoerd wordt is dus niet juist.Er zal GEEN "Belgische" politiek meer zijn zonder grote Staatshervorming.Tot die tijd zal de "niet ontslagen" Leterme1-regering hoogstens voor Federaal boekhouder spelen.....

Er zit dus enige dwang in,want "boekhoudertje" spelen is dodelijk voor politieke carrieres!

kelt
19 juli 2008, 07:35
Waarom was 15 juli een deadline?
Waarom moet 31 juli een deadline zijn?
Het is duidelijk dat NVA helemaal geen akkoord, geen staatshervorming en geen regering wil.


Voor de 3-miljoenste keer,de NVA is geen aktieve partij in de regering,en er wordt blijkbaar onderschat hoezeer de Staatshervormingseis leeft bij CD&V :evil:

artisjok
19 juli 2008, 07:46
Voor de 3-miljoenste keer,de NVA is geen aktieve partij in de regering,en er wordt blijkbaar onderschat hoezeer de Staatshervormingseis leeft bij CD&V :evil:

Ik weet wel dat de NVA niet deelneemt aan de regering.
Ik weet ook dat er bij de CV&V seperatisten zijn, maar een splitsing staat niet in hun programma.
Dat doet niets af van mijn stelling.

Het is duidelijk dat de NVA (en sommigen van de CD&V) helemaal geen akkoord, geen staatshervorming en geen regering willen.

Jan Meuleman
19 juli 2008, 07:49
Het is duidelijk dat de NVA (en sommigen van de CD&V) helemaal geen akkoord, geen staatshervorming en geen regering willen.

Erg hé, en de franstaligen maar inspanningen doen om een staatshervorming te realiseren.

De schoofzak
19 juli 2008, 07:56
...

Het is duidelijk dat de NVA (en sommigen van de CD&V) helemaal geen akkoord, geen staatshervorming en geen regering willen.

De waarheid is nog straffer: Bart De Wever wou helemaal niet verkozen worden zelfs !!

Het zal blijken: Bart De Wever is een sosialist !!

Huylebeke
19 juli 2008, 07:58
En waarom mag ik niet stemmen? Toch niet omdat ik vreemdeling ben zeker ? Is dit een democratisch forum of niet ?

Omdat je een kroontje op je kop hebt.

Huylebeke
19 juli 2008, 08:02
Zal niet gebeuren. Dewever vreest de kiesdrempel.

Draai dat even om. Welke partijen met wat voor ideologie hebben reeds de NVA onderdak geboden?

Oberon
19 juli 2008, 08:15
Omdat je een kroontje op je kop hebt.

Tja als je niet weet wie Oberon is dan verkondig je zo'n dwaze praat. :evil: Vervolgens gaat iedereen googlelen om te leren wie Oberon is. :-)

luc broes
19 juli 2008, 08:19
Ekstreem domme praat.
Buiten de grondwet gaan, is goed voor echte ekstremisten. Zeer onVlaams.
(Je kan nog wel diskuteren, zoals met belastingen: frauderen of ontwijken ... maar die nuanse is een uiterst beperkt aantal blokkers èn kommunistjes helemaal onbekend).

schoofzak, de FR hebben 'een omnium' die wij volgens de grondwet moeten betalen. Daarbij ook nog een veto om alles wat hen niet zint onmogelijk te maken.

De echte extremisten zijn zij die dit systeem hebben op poten gezet en handhaven: Martens, Claes, Eyskens, Dehaene enz.
Jammer genoeg zeer vlaams om dit te aanvaarden. Tot nu toe.

Gelukkig komt daar weldra een einde aan. Dank zij de échte gematigden.
Zoals bv prof Senelle specialist grondwettelijkrecht (geen vrijbuiter van 'uiterst-rechts'!) die zegt dat het Vlaams parlement de macht naar zich moet toehalen.

Oberon
19 juli 2008, 08:22
Voor de 3-miljoenste keer,de NVA is geen aktieve partij in de regering,en er wordt blijkbaar onderschat hoezeer de Staatshervormingseis leeft bij CD&V :evil:

Als dat zo is waarom doet de CD&V nog verder ? Als ze er zo zeker van is moet ze toch op de "geradicaliseerde Vlaming" kunnen vertrouwen en staat ze na verkiezingen weer zoveel sterker.
Zonder de CD&V is er nu geen regering meer, maar waarom keert Leterme terug ? Omdat ze de verkiezingen vreest. Bijgevolg: geen grote hervorming.

Jazeker
19 juli 2008, 08:23
schoofzak, de FR hebben 'een omnium' die wij volgens de grondwet moeten betalen. Daarbij ook nog een veto om alles wat hen niet zint onmogelijk te maken.

De echte extremisten zijn zij die dit systeem hebben op poten gezet en handhaven: Martens, Eyskens, Dehaene enz.
Jammer genoeg zeer vlaams om dit te aanvaarden. Tot nu toe.

Gelukkig komt daar weldra een einde aan. Dank zij de échte gematigden.

Dag Luc,

Je weerspiegelt mijn gedachten die ik hier (http://forum.politics.be/showthread.php?t=109579) heb gepost.

mvg,
Jazeker

De schoofzak
19 juli 2008, 10:03
Als dat zo is waarom doet de CD&V nog verder ? Als ze er zo zeker van is moet ze toch op de "geradicaliseerde Vlaming" kunnen vertrouwen en staat ze na verkiezingen weer zoveel sterker.
Zonder de CD&V is er nu geen regering meer, maar waarom keert Leterme terug ? Omdat ze de verkiezingen vreest. Bijgevolg: geen grote hervorming.

Daarnet is hier al bewezen dat het Weverke eigenlijk niet verkozen wou worden, en hier volgt nu reeds het bewijs dat ook Leterme eigenlijk niet echt wou verkozen worden.
Leterme wou helemaal geen 800.000 voorkeurstemmen.
Maar eens hij ze had, konkludeerde hij dan dat hij geen premier wou worden.
Eens hij premier was, wou hij dan geen ontslag indienen, maar toch deed hij het wel.
En nu wil hij eigenlijk ook geen premier blijven, na die weigering van het ontslag.

Persoonlijk voor mezelf: ik wou hier eigenlijk ook niet posten, want ik ben flamingant tegen mijn goesting.
Nogal sjanse dat mijn vrouw ne vent is, anders zou dat nooit gaan omdat ik eigenlijk een vrouw ben.

Max van Dietschland
31 juli 2008, 19:14
Dan gaat het dus de moment zijn om of de stekker uit het kartel te trekken (indien CD&V wel nog wilt doorgaan na 31 juli zonder garanties) of simpelweg weigeren om nog voor een meerderheid te zorgen.

Helaas...

luc broes
31 juli 2008, 20:48
Voor de 3-miljoenste keer,de NVA is geen aktieve partij in de regering,en er wordt blijkbaar onderschat hoezeer de Staatshervormingseis leeft bij CD&V :evil:

Hoe zou d�*t komen?