PDA

View Full Version : Lessen reclame kijken (voor kinderen).


Het Skill Effect
24 maart 2004, 18:46
Misschien een vreemde titel als je het zo leest, maar meer en meer wordt reclame gericht naar kinderen.

Maar eigenlijk ook volwassenen streven na wat ze op die kortstondige boodschapjes te zien krijgen.

Stel dat ik een wetsvoorstel zou indienen om reclamekijklessen in te voeren in het lager onderwijs.
Zou ik dan een hoop tegenstand over me heen krijgen, denk je?

Ik ken de kneepjes van dat vak aardig goed. Daarom lijkt het mij wel interessant om achter de schermen te tonen, ook al zou ik misschien in eigen vel kunnen snijden.

Spetsnaz
24 maart 2004, 20:05
we moeten echt iets doen tegen de te grote invloed van de commercialisering
zeker bij de jongsten die er het meest vatbaar voor zijn.

als ge ziet hoe sommige kindjes niet worden aanvaard omdat hun ouders geen kabouter plop-spullen kunnen betalen...

misschien is uw idee voor reclamelessen geen slecht idee, maar het onderwijs moet nu al zoveel taken op zich nemen die de ouders blijkbaar niet meer doen.
reclame bij kinderprogramma's moet alleszins verboden zijn.

Dies
24 maart 2004, 23:14
we moeten echt iets doen tegen de te grote invloed van de commercialisering zeker bij de jongsten die er het meest vatbaar voor zijn.
Massajeugd of asfaltjeugd die almaar minder te vinden is voor het ideologisch gekleurde aanbod aan ontspanning en die op een ongecompliceerde manier genieten van het gecommercialiseerde vrijetijdsaanbod. De manier waarop deze jongeren zich kleedden, de fillms die ze bekijken, de muziek die ze beluisteren ("negermuziek"), de radioprogramma's die ze verkiezen, de boeken en tijdschriften die ze lezen (specifieke jongerentijdschriften), de dancings die ze bezoeken en de vervoermiddelen die ze gebruiken (scooters en bromfietsen), het zomaar wat rondhangen enz. dient ons te verontrusten!

U mag eens raden van wanneer deze commentaar dateert?!

Annick De Ridder
25 maart 2004, 00:41
Denk eerlijk gezegd dat 'erbij willen horen en al dan niet aanvaard worden' van alle tijden is...

Reclamelessen voor kids: weet eigenl echt niet wat je daarmee zou bereiken.

Geloof eerder in gezonde kritische opvoeding, en dan ligt de bal in het kamp van de ouders, en de school in het algemeen. Aparte lessen lijkt mij weinig zinvol.

Herman Desmedt ©HD
25 maart 2004, 02:32
Misschien zijn het juist de ouders die eerst een paar aparte lessen nodig hebben. :fadein:

Het Skill Effect
25 maart 2004, 10:00
Denk eerlijk gezegd dat 'erbij willen horen en al dan niet aanvaard worden' van alle tijden is...

Reclamelessen voor kids: weet eigenl echt niet wat je daarmee zou bereiken.

Geloof eerder in gezonde kritische opvoeding, en dan ligt de bal in het kamp van de ouders, en de school in het algemeen. Aparte lessen lijkt mij weinig zinvol.

Herman heeft hierop inderdaad een punt.

Veel ouders kunnen zelf die reclame niet op een kritische manier bekijken.
Je moet als kind maar geluk hebben dat je ouders hebt die het goed kunnen uitleggen.

Het gaat mij ook niet zozeer om het er al dan niet bijhoren. Als een kleine een scheve tand, ros haar of ne bril heeft zal die het ook moeilijker krijgen.

Waar het mij wel om draait is het feit dat kinderen tegenwoordig meer en meer rechtstreeks worden aangesproken door de reclamemakers.
Als je dat gaat verbieden, dan maak je toch gewoon reclame over supergezellige gezinnetjes of richt je je tot de ouders die ontzettend rustige kinderen hebben dankzij het allernieuwste speelgoed.

Waar ik dus naartoe wil, is om de kinderen bijvoorbeeld zelf eens reclame te laten maken, zodat ze door krijgen wat je in zo'n reclameboodschap moet steken om anderen te doen watertanden.
Maak maar eens een kortfilm en je zal waarschijnlijk de rest van je leven op een ander manier naar films kijken.

Zo train ik ook mensen in het solliciteren. We keren de rollen om, zodat de sollicitant doorheeft wat de andere kant van de tafel eigenlijk wil horen (/zeggen).

Of dit nu ingericht moeten worden in het reguliere onderwijs of op een andere manier, is mij (nog) niet duidelijk.

Het doel ervan wel. :wink:

boss
25 maart 2004, 11:01
Feit is dat we tegenwoordig overspoeld worden door pokemon, kabouter plop, ....., toestanden.

Die steeds meer en meer de grootste rommel gaan uitbrengen.

Op tv zie je ook dat tijdens bepaalde periode meer en meer tijd wordt uitbesteed aan reclame, zelfs zo erg dat de programma’s maar bijzaak worden en je iedere keer meer als vijf minuten reclame voorgeschoteld krijgen.

De reclame werkt tegenwoordig gewoon als brain washen, geen verhaal, duizend keer de gevoelige snaar van de kijker proberen raken.
Bij kinderen is dit veel gemakkelijker omdat die meer beinvloedbaar zijn.

Wat hier een oplossing voor kan bieden?

Misschien een soort commisie die toekijkt op de kwaliteit van de reclame.
Of bestaat zoiets al?
Indien ja, moet die dringend bijgeschaafd worden.

ACV
25 maart 2004, 11:11
Ik vind die reclamelessen geen slecht voorstel!

Dergelijke lessen zullen de reclamemakers ook aanzetten tot realistischere reclame met tenminste ook inhoudelijke aspecten.

Daarnaast zorgt het ervoor dat de potentiële klanten steviger staan voor de overtuigende boodschappen die massaal op hem afgestuurd worden.

Laat het niet onderaan het stapeltje van jouw ideeen liggen, Chill ! :wink:

Herman Desmedt ©HD
25 maart 2004, 11:35
Ja, ik zie het al gebeuren ....

En omdat niet iedereen naar dergelijke "lessen" kan gaan, komt er weer eens een speciaal label met "gecontroleerde reklame goedgekeurd door..." waar de bevolking dan weer een blind vertrouwen in "mag" hebben. En de reklamejongens wrijven weeral eens in hun handjes. Kassa rinkelt! Eerst de lessen, dan de labels!

Het Skill Effect
25 maart 2004, 14:19
Ja, ik zie het al gebeuren ....

En omdat niet iedereen naar dergelijke "lessen" kan gaan, komt er weer eens een speciaal label met "gecontroleerde reklame goedgekeurd door..." waar de bevolking dan weer een blind vertrouwen in "mag" hebben. En de reklamejongens wrijven weeral eens in hun handjes. Kassa rinkelt! Eerst de lessen, dan de labels!

Wie zegt dat niet iedereen naar die lessen kan gaan? :?

Over labeltjes wil ik het al helamaal niet hebben. Die werken inderdaad niet, zie maar naar de "parental advisory" stickertjes op muziek CD's ...

Je hebt trouwens geen jaar lang nodig om te ontdekken hoe reclame ineen zit... :wink:

circe
25 maart 2004, 14:26
Bij mijn dochter was één duidelijk voorbeeld voldoende om haar op een kritische manier naar reclame te laten kijken.

Ooit werd een wasmiddel tegen "reukjes" aanbevolen, waarbij het slechte waspoeder een zwoegende mama aan de strijk toonde, waar de zweetgeurtjes natuurlijk nog uitkwamen; het juiste waspoeder daarentegen kwam schijnbaar gestreken uit de wasmachine!
Toen ik haar daarop wees, bekeek ze me met ongeloof.... maar werd vooral veel kritischer.

Spetsnaz
25 maart 2004, 14:42
gewoon minder tv kijken
er zijn beter dinges te doen

er zit een knop aan die teevee
(ni aan de peecee ;) )