PDA

View Full Version : Verhouding met Nederlanders


Daimanta
25 juli 2008, 00:09
Beste,

Ik ben geboren en getogen in Nederland en ik heb een hart voor de Vlaamse zaak omdat ik Nederlanders en Vlamingen zie als broeders.

Nu is het zo dat de relatie tussen Vlamingen en Nederlanders niet zonder strubbelingen is. Zo worden Vlamingen nog steeds aangeduid als Belgen wat uiteraard tekort doet aan hun identiteit. En terug worden Nederlanders vaak aangeduid als 'Ollanders die enkel minachtend kunnen neerkijken op hun zuiderburen.

Mijn vraag is, hoe ziet u de verhoudingen tussen het Vlaamse volk en het Nederlandse en hoe denkt u over de verhouding met Nederland als Vlaanderen op een (hopelijk zo spoedig mogelijke) dag onafhankelijk wordt?

robert t
25 juli 2008, 13:38
Beste,

Ik ben geboren en getogen in Nederland en ik heb een hart voor de Vlaamse zaak omdat ik Nederlanders en Vlamingen zie als broeders.

Nu is het zo dat de relatie tussen Vlamingen en Nederlanders niet zonder strubbelingen is. Zo worden Vlamingen nog steeds aangeduid als Belgen wat uiteraard tekort doet aan hun identiteit. En terug worden Nederlanders vaak aangeduid als 'Ollanders die enkel minachtend kunnen neerkijken op hun zuiderburen.

Mijn vraag is, hoe ziet u de verhoudingen tussen het Vlaamse volk en het Nederlandse en hoe denkt u over de verhouding met Nederland als Vlaanderen op een (hopelijk zo spoedig mogelijke) dag onafhankelijk wordt?Interessante vraag waarop zeker positief voor ons zal op geantwoord worden.
Als radicale onafhankelijke separatist moet ik zeggen dat het VB het meest de
Groot-Nederlandse gedachte propageert.

luke
25 juli 2008, 14:24
Deze uitroep kan misschien verwonderen van een Vlaming, die veel in Nederland heeft verkeerd, en naast de goede zijden ook niet onbekend is met meer negatieve zijden van de nederlandse samenleving.De oplossing van deze vraag is eerder logisch ik ben de zoon van een vlaamse -belgische vader en een zeeuws-vlaamse moeder van net over de grens, komt daar nog bij dat in het "belgisch"(foei!) gedeelte van de familie er "De Vriese's" zeer sterk vertegenwoordigd en in het "ollandsch gedeelte" de familie verspreid is tot aan de waddeneilanden en tot in Friesland en Gelderland, komt daarbij dat ik tamelijk nauwe relaties heb gehad met deze ganse families. en tot mijn vreugde...jaarlijks kwamen zij tot mijn vreugde aankloppen op hun terugreis vanuit hun verlof uit het zuiden, en konden we ons aan beide zijden leren kennen en begrijpen in de wel talrijke verschillen van leven, maar uiteindelijk toch te begrijjpen en wederzijds te waarderen.....in hun verscheidenheid.
Dat ik deze houding ook heb beleefd met de waalse vrienden en bekenden zegt wel een en ander over mijn karakter en talenkennis...maar als ik moet kiezen geef mij maar het noorden....en denk niet dat daar iets van "fascisme" tussenzit... ter inlichting : ik was op 17,5 jaar in 1944 "erkend gewapend weerstander"(periode waarover ik onder geen beding beschaamd hoef te zijn), heb het "front" meegeleefd" aan de Moervaart en de Zuidlede, de terugtocht van het duitse leger uit Frankrijk( en meerdere krijgsgevangenen gemaakt!!!) en vastgesteld dat de Nederlanders , naar de beleefde omstandigheden , bijlange niet zo "duitsgezind" waren als sommige kringen van Vlamingen, waarvan er sommige zijn die hun toenmalige idealen nog steeds niet kunnen relativeren.....Kan mij nog steeds herinneren hoe onze lokale veldwachter , mij kort voor zijn dood, nog heeft bevestigd : dat ik zijn leven had gered.....toen hij op bevel van de bezettende macht, gedurende de oorlog mensen had moeten verwittigen dat ze naar duitsland opgeroepen waren als "opgeeisten", werd hij hiervoor na de bevrijding , ei zo naar gefusilleerd door een medeweerstander die een oogje had op zijn betrekking, ik heb mij ervoor geworpen en die euvele daad onmogelijk gemaakt...ik ben er nog fier over....
Dit maar om de "belgicisten " er maar op te wijzen dat de weerstand ook menselijk kon zijn...nog een voorbeeld: mijn eerste patrouille in vijandelijk gebied heb ik gemaakt met een overgelopen vlaamse wacht....waarom was die VW geworden , omdat hij naar duitsland moest gaan werken en maar pas getrouwd was...
Luke

LiberaalNL
25 juli 2008, 15:32
Interessante vraag waarop zeker positief voor ons zal op geantwoord worden.
Als radicale onafhankelijke separatist moet ik zeggen dat het VB het meest de
Groot-Nederlandse gedachte propageert.
Ik heb van een Vlaming begrepen dat de N.VA ook Groot-Nederlands is, vooral achter de schermen, en bij de LDD en S.PA zitten ook een paar Groot-Nederlanders.

robert t
25 juli 2008, 17:14
Ik heb van een Vlaming begrepen dat de N.VA ook Groot-Nederlands is, vooral achter de schermen, en bij de LDD en S.PA zitten ook een paar Groot-Nederlanders.Waarom "achter de schermen"? Groot-Nederlander zijn is bij mijn weten geen afwijking, het is voor de schermen dat de standpunten moeten verdedigd worden.

pekka_123
25 juli 2008, 17:53
Beste,

Ik ben geboren en getogen in Nederland en ik heb een hart voor de Vlaamse zaak omdat ik Nederlanders en Vlamingen zie als broeders.

Nu is het zo dat de relatie tussen Vlamingen en Nederlanders niet zonder strubbelingen is. Zo worden Vlamingen nog steeds aangeduid als Belgen wat uiteraard tekort doet aan hun identiteit. En terug worden Nederlanders vaak aangeduid als 'Ollanders die enkel minachtend kunnen neerkijken op hun zuiderburen.

Mijn vraag is, hoe ziet u de verhoudingen tussen het Vlaamse volk en het Nederlandse en hoe denkt u over de verhouding met Nederland als Vlaanderen op een (hopelijk zo spoedig mogelijke) dag onafhankelijk wordt?

Vlamingen en Nederlanders samen in één land? Dat is toch je uiteindelijk doelstelling?
Dat wordt bij wijze van spreken een triatlon, 3 keer in de orde van de Iron Man in Hawaï om die twee totaal verschillende mentaliteiten bij mekaar te brengen.
Als de Vlamingen zich willen aanpassen aan de Nederlanders zullen ze zich serieus de borst moeten natmaken. Als ze één keer goed beseffen hoe de Nederlandse mentaliteit in het algemeen is zullen ze vlug terugkrabbelen.
En dan bedoel ik goed voor de Nederlanders, die de kortzichtige mentaliteit van de Vlamingen heus niet zullen zien zitten.

LiberaalNL
25 juli 2008, 17:58
Waarom "achter de schermen"? Groot-Nederlander zijn is bij mijn weten geen afwijking, het is voor de schermen dat de standpunten moeten verdedigd worden.
Het hoofddoel van de N.VA is Vlaamse onafhankelijkheid, daarna halen ze de banden met Nederland op, heb ik begrepen. In Nederland is D'66 achter de schermen voorstander. Waarom? Belgie staat in de weg!

brother paul
28 juli 2008, 12:04
Een vraag die hier erbijpast:

moet vlaanderen een corridor eisen naar Baarlen Hertog ?

Mbeya
28 juli 2008, 12:11
Zo worden Vlamingen nog steeds aangeduid als Belgen wat uiteraard tekort doet aan hun identiteit.

Als BELG protesteer ik hiertegen

robert t
28 juli 2008, 13:40
Als BELG protesteer ik hiertegenEn dan nog met hoofdletters. Worden we nu verondersteld onder de indruk te zijn?

pekka_123
28 juli 2008, 14:42
Beste,

Zo worden Vlamingen nog steeds aangeduid als Belgen wat uiteraard tekort doet aan hun identiteit. .


Deze bewering, wordt u niet kwalijk genomen omdat u de geschiedenis van Belgie niet kent. Maar troost u, zeer vele Vlamingen evenmin.

Hans Verreyt
31 juli 2008, 14:33
De eerste stap moet zeker de Vlaamse onafhankelijkheid zijn. Zonder dat is een hereniging of doorgedreven samenwerking met Nederland totaal onmogelijk. Na die onafhankelijkheid is een doorgedreven samenwerking om uiteindelijk tot een federatie te komen zeer wenselijk.

Samen hebben we de top van de wereldhavens in handen, staan we sterker in Europa als Nederlands volk en gaan we misschien zelf richting een nieuwe gouden eeuw.

pekka_123
31 juli 2008, 21:03
De eerste stap moet zeker de Vlaamse onafhankelijkheid zijn. Zonder dat is een hereniging of doorgedreven samenwerking met Nederland totaal onmogelijk. Na die onafhankelijkheid is een doorgedreven samenwerking om uiteindelijk tot een federatie te komen zeer wenselijk.

Samen hebben we de top van de wereldhavens in handen, staan we sterker in Europa als Nederlands volk en gaan we misschien zelf richting een nieuwe gouden eeuw.

Nederlands volk? Dat begrijp ik niet goed? Het enige gemeenschappelijke dat we hebben met de Nederlanders is de Nederlandse taal
En heb ik de laatste tijd niet vaak de slogan: "wat we zelf doen, doen we beter" gehoord. Het klinkt al heel wat minder stoer nu.
Even concreet in de praktijk: wordt het dan de "Oranje Duivels"? of het Vlaams - Nederlandse elftal?

Ik zie het beklag van velen hier op dit forum al voor me: nu gaan ze ook nog eens een eco-taks invoeren op vliegrijzen ook nog, door die vuil hollanders. (voor diegene die het nog niet weten: die eco-taks bestaat daar al)
Voor vele snelheidsmaniakken: zet die zware voet alvast maar op dieet enz...