PDA

View Full Version : Tegen België = tegen Wallonië?


Pelgrim
27 juli 2008, 11:13
Ik krijg zo soms de indruk dat het rechtse Vlaams-nationalisme voornamelijk een kwestie is van tegen "de Walen" zijn, in plaats van tegen de Belgische heersende elites, of nog erger, men stelt de Belgische heersende klasse gelijk aan het Waalse volk.

Wat denkt u eigenlijk zelf van deze polarisatie? Ziet u iets in een strategie waarin de Vlaamse Beweging in plaats van Wallonië steeds aan te vallen, rechtstreeks met Wallonië (en in het bijzonder de Waals-regionalistische bewegingen) in dialoog gaat, buiten het Belgische stiefmoederlijke niveau om? Volgens mij is er geen betere manier om de Belgische staat te liquideren dan via rechtstreekse samenwerking tussen Vlaanderen en Wallonië. Het lijkt me immers dat ironisch genoeg de Belgische staat net een goede verstandhouding tussen de twee naties belemmert. Kan u zich vinden in de redenering dat een rechtstreekse dialoog tussen Vlaanderen en Wallonië als volwassen naties automatisch het einde van de Belgische stiefmoeder als 'tussenpersoon' zal impliceren?

Bent u overigens op de hoogte dat ook Wallonië een taalstrijd kende en nog steeds kent, tegen de verfransing?