PDA

View Full Version : Links en anti-Zionisme


roskam
7 augustus 2008, 08:48
Hoe staat COMAC tegenover Israël?

Erkent COMAC het bestaansrecht van Israël? Binnen welke grenzen (welk jaar)?
Welke oplossing heeft COMAC om een duurzame vredesregeling voor het Arabisch-Israëlisch conflict te bereiken die tegelijk ook de veiligheid van alle burgers in de conflictzone waarborgt? Of is COMAC van mening dat de aanspraak van de Joden op het grondgebied Israël illegaal zijn en de Joden het land moeten onmiddellijk en onvoorwaardelijk verlaten? Waar zouden zij dan naar toe moeten?

Graag een algemene visie van COMAC op de huidige situatie.

Dirk De Block
7 augustus 2008, 17:55
Hoe staat COMAC tegenover Israël?

Erkent COMAC het bestaansrecht van Israël? Binnen welke grenzen (welk jaar)?
Welke oplossing heeft COMAC om een duurzame vredesregeling voor het Arabisch-Israëlisch conflict te bereiken die tegelijk ook de veiligheid van alle burgers in de conflictzone waarborgt? Of is COMAC van mening dat de aanspraak van de Joden op het grondgebied Israël illegaal zijn en de Joden het land moeten onmiddellijk en onvoorwaardelijk verlaten? Waar zouden zij dan naar toe moeten?

Graag een algemene visie van COMAC op de huidige situatie.

De oprichting van Israel is gepaard gegaan met het verjagen van 700.000 Palestijnen en het stelen van hun grond. Tot de dag van vandaag wachten meer dan 4 miljoen Palestijnen op het recht om terug te keren naar hun land.
Mag Israel bestaan. Natuurlijk.
Maar dan wel met gelijke rechten voor iedereen. En dat wil zeggen: iedereen - dus ook de Palestijnen - mage het land binnen, mag wonen waar hij wil, mag werken waar hij wil... Wat dus moet ophouden is de bezetting, de diefstal van land en de racistische grondwet van Israel. Stop de apartheid dus. En de apartheidsmuur.

Pavolini
7 augustus 2008, 18:04
:roll:
Kijk eens aan, plots wordt een nationalistische en culturalistische koers gevolgd terwijl je dit in andere berichten zelf afbreekt wegens niet passend in de marxistische analyse waarvan je zelf nog steeds gelooft dat ze "wetenschappelijk" is (wat ze allesbehalve is, dat weet ondertussen iedereen behalve de communisten blijkbaar).

Burkide
7 augustus 2008, 20:23
Maar dan wel met gelijke rechten voor iedereen. En dat wil zeggen: iedereen - dus ook de Palestijnen - mage het land binnen, mag wonen waar hij wil, mag werken waar hij wil... Wat dus moet ophouden is de bezetting, de diefstal van land en de racistische grondwet van Israel. Stop de apartheid dus. En de apartheidsmuur.

Ik lees wel dat iedereen mag wonen waar hij wil, maar ik lees niets over het recht op terugkeer van de Palestijnen - dus m.a.w. ook de teruggave van wat hen of hun ouders persoonlijk ontstolen is geweest. Wat mag ik daaruit afleiden?

evilbu
7 augustus 2008, 20:34
De oprichting van Israel is gepaard gegaan met het verjagen van 700.000 Palestijnen en het stelen van hun grond. Tot de dag van vandaag wachten meer dan 4 miljoen Palestijnen op het recht om terug te keren naar hun land.
Mag Israel bestaan. Natuurlijk.
Maar dan wel met gelijke rechten voor iedereen. En dat wil zeggen: iedereen - dus ook de Palestijnen - mage het land binnen, mag wonen waar hij wil, mag werken waar hij wil... Wat dus moet ophouden is de bezetting, de diefstal van land en de racistische grondwet van Israel. Stop de apartheid dus. En de apartheidsmuur.
Maar hoe moet dat dan concreet? Een tweestatenoplossingen of toch één land? Wat moet er met de nederzettingen op de Westbank gebeuren?

roskam
8 augustus 2008, 08:00
De oprichting van Israel is gepaard gegaan met het verjagen van 700.000 Palestijnen en het stelen van hun grond. Tot de dag van vandaag wachten meer dan 4 miljoen Palestijnen op het recht om terug te keren naar hun land.
Mag Israel bestaan. Natuurlijk.
Maar dan wel met gelijke rechten voor iedereen. En dat wil zeggen: iedereen - dus ook de Palestijnen - mage het land binnen, mag wonen waar hij wil, mag werken waar hij wil... Wat dus moet ophouden is de bezetting, de diefstal van land en de racistische grondwet van Israel. Stop de apartheid dus. En de apartheidsmuur.

Ik hoor niks over dat 'die tegelijk ook de veiligheid van alle burgers in de conflictzone waarborgt'. Duizenden jaren Jodenvervolging, met als hoogtepunt de Shoah tijdens WOII, liggen aan de basis van het ontstaan van de Joodse staat. Als we jouw raad opvolgen staat een nieuwe Jodenvervolging voor de deur. Nee bedankt Dirk, als je die waarborg niet kan of wilt geven en het er niet eens over wilt hebben, weet ik al genoeg zo. :|

Dirk De Block
9 augustus 2008, 17:20
Ik lees wel dat iedereen mag wonen waar hij wil, maar ik lees niets over het recht op terugkeer van de Palestijnen - dus m.a.w. ook de teruggave van wat hen of hun ouders persoonlijk ontstolen is geweest. Wat mag ik daaruit afleiden?

Natuurlijk gaat het over het recht op terugkeer, dat is de basis voor elke vrede in dat conflict. Het is trouwens verschillende keren bevestigd door de VN.

Dirk De Block
9 augustus 2008, 17:23
Ik hoor niks over dat 'die tegelijk ook de veiligheid van alle burgers in de conflictzone waarborgt'. Duizenden jaren Jodenvervolging, met als hoogtepunt de Shoah tijdens WOII, liggen aan de basis van het ontstaan van de Joodse staat. Als we jouw raad opvolgen staat een nieuwe Jodenvervolging voor de deur. Nee bedankt Dirk, als je die waarborg niet kan of wilt geven en het er niet eens over wilt hebben, weet ik al genoeg zo. :|

Hier ga je echt wel krap door de bocht. Als je wil zeggen dat Israël enkel kan bestaan als "puur" joodse staat, zonder andere volwaardige staatsburgers, dan ga ik daar niet mee akkoord. Dat is net de bron van het huidige apartheidsregime. Die ultra-zionistische visie op de joodse staat is volgens mij ook hét obstakel voor een duurzame oplossing. Er kan maar een begin worden gemaakt van een oplossing als alle burgers erkend worden in hun rechten.

Dirk De Block
9 augustus 2008, 17:27
Maar hoe moet dat dan concreet? Een tweestatenoplossingen of toch één land? Wat moet er met de nederzettingen op de Westbank gebeuren?

In elk van de twee situaties, tweestaten of één land, moeten de democratische rechten van de Palestijnen gerespecteerd worden, dat is net de clue van de zaak.
We hebben nu al in de feiten een tweestatenoplossing, een totaal ongelijke, en onleefbare, maar wel een tweestatensituatie.
Ik vind dat er iets te zeggen valt voor een democratisch land, op de plaats waar nu Israel en Palestina (dus historisch Palestina) bestaan, waar alle burgers kunnen leven. De huidige tweestatenoplossing is immers onleefbaar voor de Palestijnse gebieden, en zal het vluchtelingenprobleem nooit kunnen oplossen. Daarvoor moet je durven denken over een eengemaakt grondgebied, al erken ik wel dat dit soms lijkt op onbereikbare dromen...