PDA

View Full Version : onderwijsadministratie


boerenverstand
13 augustus 2008, 16:37
Bert,

sinds jaar en dag gelden stringente omkaderingsnormen wat betreft het lesgevend personeel.
Het aantal leerkrachten steeg niet. groot was dan ook mijn verbazing dat op relatief korte termijn 10000 man/vrouw meer op de betaalrol staan.
Vindt u dit een goed ontwikkeling ?
Wat vindt u van de intrede van goedbetaalde experten, pedagogen, kabinetards, managers , psychologen, kwaliteitszorgers, ... in het onderwijs ?
Acht u de tijd niet aangekomen voor een herwaardering van de leerkracht en het lesgeven ?

Bert De Brabandere
14 augustus 2008, 17:57
Bert,

sinds jaar en dag gelden stringente omkaderingsnormen wat betreft het lesgevend personeel.
Het aantal leerkrachten steeg niet. groot was dan ook mijn verbazing dat op relatief korte termijn 10000 man/vrouw meer op de betaalrol staan.
Vindt u dit een goed ontwikkeling ?
Wat vindt u van de intrede van goedbetaalde experten, pedagogen, kabinetards, managers , psychologen, kwaliteitszorgers, ... in het onderwijs ?
Acht u de tijd niet aangekomen voor een herwaardering van de leerkracht en het lesgeven ?

en hieruit besluit u dat de leerkrachten en het lesgeven ondergewaardeerd worden ?

boerenverstand
14 augustus 2008, 21:47
en hieruit besluit u dat de leerkrachten en het lesgeven ondergewaardeerd worden ?
Ik heb mij niet goed uitgedrukt.
Vele leerkrachten staan voor een mission impossible waardoor de essentie lesgeven hoe langer hoe moeilijker wordt , allerlei weinig rendementsvolle taken worden de leerkrachten opgelegd .
Voorts , om het simpel te houden , moet een leerkracht terug baas worden in zijn/haar klas en niet trachten zich staande te houden tussen eisen van leerlingen, ouders , inspectie, directie, juridisch , inrichtende macht,....
Het was u misschien ontgaan , maar iets tussen 30 en 50% van de beginnende leerkrachten (in de fleur van hun leven) houdt het binnen de 5 jaar voor gezien?
Zou het dan niet kunnen dat de leerkracht ondergewaardeerd wordt ?