PDA

View Full Version : Mening Dedekker over politieke krisis


De schoofzak
14 augustus 2008, 07:46
Dat de brulkikker zijn kollega's pollentiekers opportunist en onbekwaam moet noemen, dat zijn we al gewoon van hem.
Dat wij hier of in 't kaffee scheldnamen gebruiken, ja wij zijn maar plebs hé.
Maar als voorzitter van een partij, die zich graag geroepen ziet om in een nabije toekomst samen te werken met anderen, zou je toch iets anders mogen verwachten.
't Zit in zijn karakter hé, een straatvechter. Relikt uit de tijd van kort na den oorlog ...


Erger is zijn visie op bhv en op Brussel.
Eerst vindt hij dat de Vlaamse Brusselaars maar moeten een prijs betalen voor de splitsing van een naburig arrondissement.
Waarom in 's hemelsnaam ??
Daarbij geeft hij zonder tegenprestatie een Vlaamse grendel op: een gegarandeerde aanwezigheid van Vlamingen in de beleidsorganen.
Als je die grendel opgeeft, dan moet je in een adem ook de andere grendels in vraag stellen, tot aan de paritieit in de regering.
Een kalf is het, die brulkikker.

En omwille van de mr-kiezers in de Vlaamse rand, zou die MR een kompensatie moeten krijgen.
Kieken !!
Wie heeft ooit of wie zal ooit de MR kunnen of mogen verbieden om op te komen in het arrondissement Halle-Vilvoorde ??
Waarom zou daar dan één kompensatie voor nodig zijn?

Mijn besluit: LDD en den brulkikker zijn voor mij een fijne zweeppartij ten aanzien van de VLD. (voornamelijk voor zijn republikeinse houding en enkele andere zaken die gevoelig liggen bij die rijk-blauwen).
Maar daarmee houdt het op. Want erg veel gezond politiek verstand zit er niet in die agressie-frustro.



link: http://www.standaard.be/Krant/Tekst/Artikel.aspx?artikelId=QR1V9K9H&date=20080814&demo=False

Opportunist (1)

LDD-voorzitter Jean-Marie Dedecker noemt premier Leterme in Le Soir een opportunist. 'Leterme is bang om nu naar de kiezer te stappen. Hij is onbekwaam en een opportunist die wil weten hoe hij zich moet gedragen om de verkiezingen van 2009 te winnen.' Volgens Dedecker valt de regering in maart of april, 'zogezegd over BHV', en komen er in juni behalve regionale ook federale verkiezingen.

...

Opportunist (2)

Het probleem BHV is voor Dedecker een probleem van de MR: 'De MR haalt 50.000 kiezers en 2 zetels in Halle-Vilvoorde. Dus moeten we Reynders een compensatie geven.' Dedecker ziet die compensatie in Brussel liggen: 'het is abnormaal dat 60.000 Vlaamse kiezers daar 17 parlementszetels en de helft van de ministers waard zijn. Dat is antidemocratisch en we moeten daarover praten.' Vlaams Belang laakt alvast de 'angstwekkende toegeeflijkheid' van Dedecker.

Zwartengeel
14 augustus 2008, 08:16
Als JMDD problemen heeft met onevenredige vertegenwoordigingen, gaat hij dan consequent zijn en ook de pariteit in de regering in vraag stellen?

Renesse
14 augustus 2008, 08:31
Och waarom niet? De pariteit in Brussel mag voor mijn part best ingeruild worden met het afschaffen van de pariteit op federaal niveau.

djimi
14 augustus 2008, 10:07
Als één van die 60.000 Vlaamse kiezers (ik dacht dat het er iets meer waren, maar soit, ik kan me wel bij dat cijfer houden) zou ik daar ook mijn zeg over willen doen.

Zet u maar schrap :-)

Als Nederlandstalige inwoner van Brussel èn als overtuigd democraat moet ik toegeven dat de regeling betreffende de onevenredige vertegenwoordiging van 'de Vlamingen' in het Brussels parlement en de Brusselse regering niet erg correct is. Het is inderdaad een probleem dat mag aangekaart worden.

M�*�*r, en nu komt de aap uit de mouw, dan mogen er ook wel een paar �*ndere problemen aangekaart worden:

ten eerste: als de onevenredige vertegenwoordiging van 'de Vlamingen' in hun hoofdstad (ja, ja, 't is ook de hunne) in vraag mag worden gesteld, dan mag het beeld dat 'Bruxelles' graag van zichzelf ophangt, zijnde een hoofdzakelijk door (slecht) Frans sprekende en schrijvende mensen bewoonde, maar toch wel 'kosmopolitische' want 'tweetalige' stad met een 'beschermde' historische minderheid (te weten diezelfde 'Vlamingen') ook in vraag worden gesteld.

Laat de hypocrisie gewoon ophouden: 'Bruxelles' is een met nogal wat problemen kampende grotere stad, al te vaak bestuurd door een bende bekrompen geesten die niet te beroerd zijn te profiteren van de centen van de mensen waar ze eigenlijk een bloedhekel aan hebben, vooral dan als die mensen menen te mogen veronderstellen dat hùn taal, die toch de taal is van de meerderheid van de bevolking van 'Belgique' (waarvan 'Bruxelles' dan de 'capitale' is) door èlke Belg minstens mag begrepen worden, en zéker in de hoofdstad ook door �*lle 'Belges' zou moeten kunnen worden gesproken, zelfs al is het maar op een vrij rudimentair niveau. Zolang d�*t niet het geval is, hoef ik niet te proberen de lachkrampen, die onstuitbaar opduiken wanneer over het 'tweetalige' Brussel wordt geluld, te onderdrukken.

ten tweede: het beeld van 'Belgique' als democratische modelstaat, dat door sommigen graag wordt opgehangen, mag eveneens, en misschien wel veel méér nog, in vraag worden gesteld.
Alleen al het feit dat 'Belgique' een 'royaume' is, is daarvoor al een voldoende argument, maar het is lang niet het enige.

ten derde: op nationaal vlak mag de onevenredige vertegenwoordiging van de Franstalige Belgen ook in vraag worden gesteld. Waarom moet bijvoorbeeld een volksvertegenwoordiger uit het noordelijk gedeelte van het land méér stemmen bijeen weten te sprokkelen dan een volksvertegenwoordiger uit het zuidelijk gedeelte? En waarom zou 40% van de bevolking van het land aanspraak moeten kunnen maken op 50% of méér van de federale machtsposities?

ten vierde: de talrijke mechanismen ter blokkering van een mogelijke meerderheid op 'etnische' basis mogen ook in vraag worden gesteld. Géén 'alarmbellen', 'belangenconflicten', 'dubbele meerderheden', 'wafelijzers', 'compensaties', ... meer.

ten vijfde: waarom mag 'Belgique' zonder meer als onderdeel van 'la Francophonie' worden gepresenteerd, en waarom wordt binnen die 'Francophonie' systematisch genegeerd dat de méérderheid van de bevolking helemaal niet 'francophone' is? Dat 'Belgische' aandeel in 'la Francophonie' mag alleszins ook in vraag worden gesteld!


Dat zijn een paar puntjes, ik hoop dat ze de discussie vooruit helpen.


Vriendelijke groet vanuit Brussel Hoofdstad,

djimi

De Garde
14 augustus 2008, 11:28
@djimi: mooie (en juiste) analyse.

Nu, het zou al wat helpen mochten de Vlaamse Brusselaars dat blijven en niet naar Brusselse Vlamingen evolueren. En natuurlijk de fusie van de 19 gemeenten naar een agglomeratie.

van Maerlant
14 augustus 2008, 12:00
Djimi is precies zo veranderd vergeleken met een paar jaar geleden :?

Zwartengeel
14 augustus 2008, 12:04
Djimi is precies zo veranderd vergeleken met een paar jaar geleden :?

Ik ken in mijn omgeving anders ook genoeg mensen die een paar jaar terug nog onvoorwaardelijk voorstander van België waren zoals het nu is en die nu ineens totaal anders klinken, hoor.

djimi
14 augustus 2008, 12:52
Ik ken in mijn omgeving anders ook genoeg mensen die een paar jaar terug nog onvoorwaardelijk voorstander van België waren zoals het nu is en die nu ineens totaal anders klinken, hoor.

Ik kan me niet herinneren ooit onvoorwaardelijk voorstander van België zoals het nu is te zijn geweest - op z'n minst die koning zat altijd al in de weg - maar ik wil wèl toegeven dat ik ook eens buiten Brussel ben gaan luisteren, en meer bepaald één en ander heb bijgeleerd van Vlaamse bewoners van de kantons Halle en Vilvoorde. Dat brengt onvermijdelijk een wijziging van perspectief met zich mee. Ik ben daardoor toch �*nders over 'mijn stad' beginnen denken.

En het is ook zo dat ik uit mijn ervaringen als leraar Nederlands in een 'Athenée Royal' van het 'Enseignement de la Communauté Française' alhier ook één en ander heb opgestoken.

Ook volgde ik een tijdlang de 'communautaire' discussies op het forum van Le Soir, en heb er ook al eens geprobeerd op beschaafde toon èn in het Frans te discussiëren.

De combinatie van wat ik daardoor allemaal mocht leren met de gewone, dagdagelijkse, kleine en grotere ergernissen over de behandeling van mijn taal en de sprekers ervan in de straten, winkels en kantoorgebouwen van de stad heeft ervoor gezorgd dat de emmer behoorlijk vol is geraakt,

en tenslotte zijn de heer Olivier Maingain en zijn vriendjes er nog eens in komen pissen en dan loopt de emmer over, hé, daar is nu eenmaal niks aan te doen.


Wat mij persoonlijk betreft is het na het pissen van die plas alleszins niet zo dat alles zal blijven zoals het was.


Vriendelijke groeten uit Brussel Hoofdstad/Bruxelles Capitale/Brüssel Hauptstadt,

'Le dernier des Ménapiens'

centrist
15 augustus 2008, 09:30
@djimi: mooie (en juiste) analyse.

Seconded.

CaligulaCobain
15 augustus 2008, 12:59
klinkt allemaal logisch volgens mij :)