PDA

View Full Version : Grote onenigheid binnen de regering over het tijdspad voor de staatshervorming


I amsterdam
1 september 2008, 13:24
De vakantie is voorbij en in de media beginnen ministers van de federale regering hun ideeen te droppen over mogelijkheid van een staathervorming voor Juni 2009

Het kartel zegt dat het wel mogelijk en de franstaligen en VLD zeggen dat het niet mogelijk is

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/401172/2008/09/01/Ook-De-Gucht-gelooft-niet-in-staatshervorming-voor-juni-2009.dhtml

Wat hopen ze met deze schoten voor de boeg te bereiken?
Willen ze de regering laten springen de komende maanden?
Willen ze het kartel de zwarte Piet toespelen om in Juni 2009 verkiezingswinst te boeken?

Joost mag het weten.:roll:

vlijmscherp
1 september 2008, 13:24
Als Leterme het nu niet afstapt, versta ik hem totaal niet. hoe meer op je knieën kan je nog gaan??

I amsterdam
1 september 2008, 13:37
Als Leterme het nu niet afstapt, versta ik hem totaal niet. hoe meer op je knieën kan je nog gaan??

Ze zijn nu langer dan een jaar bezig over de procedure ,een eerste fase ,de procedure en nu weer over hoeveel jaar ze nog moeten praten om het eens te worden over hoe ze gaan praten ,waarover ze gaan praten.
Ze weten nu al dat Belgie alleen nog op papier bestaat.
Sinds Juni 2008 functioneert het federale niveau niet meer en het ziet er niet naar uit ,dat het in de komende jaren wel gaat functioneren

Op een geven moment moet analyse kunnen maken en in een half jaar een toekomstplan kunnen maken, dat je aan de kiezers voorlegt in Juni 2009.

monza
1 september 2008, 13:46
En met wat voor een excuus gaan ze dan komen in 2009?
Of gaan Leterme en de Wever hun eigen overtreffen met nog meer gepalaver in de volgende verkiezingen. We zijn meer als een jaar verder en wat hebben we gekregen, besluiteloosheid en inflatie.

speurneus
1 september 2008, 13:59
De vakantie is voorbij en in de media beginnen ministers van de federale regering hun ideeen te droppen over mogelijkheid van een staathervorming voor Juni 2009

Het kartel zegt dat het wel mogelijk en de franstaligen en VLD zeggen dat het niet mogelijk is

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/401172/2008/09/01/Ook-De-Gucht-gelooft-niet-in-staatshervorming-voor-juni-2009.dhtml

Wat hopen ze met deze schoten voor de boeg te bereiken?
Willen ze de regering laten springen de komende maanden?
Willen ze het kartel de zwarte Piet toespelen om in Juni 2009 verkiezingswinst te boeken?

Joost mag het weten.:roll:

Het is duidelijk dat de verkiezingskoorts de volgende maanden het agenda zal bepalen. Iedereen wil immers in 2009 verkiezingswinst boeken of er toch zeker niet op achteruit gaan. Zij die echt geloven dat de staatshervorming er voor de verkiezingen van 2009 zou komen zijn wel erg naief. Vergeet niet dat er aan de overkant ook verkiezingen zijn die wel eens heel wat beslissender zouden kunnen zijn dan deze in Vlaanderen. Leterme weet ook wel dat de staatshervorming niet rond kan zijn tegen juni volgend jaar. Maar door dit vandaag te poneren houdt hij een fameuze troef in de hand. Zo kan hij immers begin volgend jaar volgend jaar de handschoen in de ring te gooien en de franstaligen hiervan de schuld geven en als een soort martelaar naar de verkiezingen trekken (regionale en federale verkiezingen vallen dan toch samen).
Wedden dat het kartel niet al te veel stemmen zal verliezen.

vlijmscherp
1 september 2008, 14:02
Het is duidelijk dat de verkiezingskoorts de volgende maanden het agenda zal bepalen. Iedereen wil immers in 2009 verkiezingswinst boeken of er toch zeker niet op achteruit gaan. Zij die echt geloven dat de staatshervorming er voor de verkiezingen van 2009 zou komen zijn wel erg naief. Vergeet niet dat er aan de overkant ook verkiezingen zijn die wel eens heel wat beslissender zouden kunnen zijn dan deze in Vlaanderen. Leterme weet ook wel dat de staatshervorming niet rond kan zijn tegen juni volgend jaar. Maar door dit vandaag te poneren houdt hij een fameuze troef in de hand. Zo kan hij immers begin volgend jaar volgend jaar de handschoen in de ring te gooien en de franstaligen hiervan de schuld geven en als een soort martelaar naar de verkiezingen trekken (regionale en federale verkiezingen vallen dan toch samen).
Wedden dat het kartel op niet al te veel stemmen zal verliezen.

als er nu geen staatshervorming komt, waarom zou het na de verkiezingen wel lukken?? we herinneren ons echt nog Costa en consoorten hoor.

neen, na de verkiezingen zal er hooguit een bijzonder symbolische staatshervormingske komen en ze zullen hopen dat de kiezer dat 4 jaar later wel zal vergeten zijn.

FDM
1 september 2008, 14:34
Ze zijn nu langer dan een jaar bezig om de agenda vast te leggen van een werkgroep die zich buigt over de procedure om tot een eerste fase te komen

HAMC
1 september 2008, 14:57
Als Leterme het nu niet afstapt, versta ik hem totaal niet. hoe meer op je knieën kan je nog gaan??

Het Belgische ACW - waar Leterme de man van is, is nog tot veel meer bereidt om Belgie instand te houden.

I amsterdam
1 september 2008, 15:11
Het Belgische ACW - waar Leterme de man van is, is nog tot veel meer bereidt om Belgie instand te houden.

Vanmorgen kregen we in Nederland deze infromatie bij het ontbijt:

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1062092.ece/Snijden%2C_snijden_in_morsdood_Belgie

De vraag is of er nog een nieuwe Regering moet komen?

HAMC
1 september 2008, 15:17
Vanmorgen kregen we in Nederland deze infromatie bij het ontbijt:

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1062092.ece/Snijden%2C_snijden_in_morsdood_Belgie

De vraag is of er nog een nieuwe Regering moet komen?

De regering is er toch?

I amsterdam
1 september 2008, 15:20
De regering is er toch?

Hoe bedoelt u?
Ministers gaan rollenbollend over straat via de media.
Kun je iedere vechtclub een regering noemen ,omdat de koning het heeft aangesteld?

vlijmscherp
1 september 2008, 15:21
Hoe bedoelt u?
Kun je iedere vechtclub een regering noemen ,omdat de koning het heeft aangesteld?

De Vlaamse regering is niet aan het vechten hoor....

I amsterdam
1 september 2008, 15:23
De Vlaamse regering is niet aan het vechten hoor....

Tot nu toe gaat dit draadje over de Be-regering.:roll:

vlijmscherp
1 september 2008, 15:26
Tot nu toe gaat dit draadje over de Be-regering.:roll:

ja, maar het punt is dat we de Belgische regering niet nodig hebben, we hebben al een Vlaamse....

HAMC
1 september 2008, 15:29
Hoe bedoelt u?
Ministers gaan rollenbollend over straat via de media.
Kun je iedere vechtclub een regering noemen ,omdat de koning het heeft aangesteld?

En toch is er een Belgische regering, de CD&V - waarvan sommigen alle heil voor Vlaanderen van verwachten, zit erin. De NVA - zo hoor ik van sommigen, zit er niet in.

Wat precies dan het kartel is en waartoe dit dient heeft niemand nog niet uitgelegd.

Don Quichote
1 september 2008, 15:33
Een Vlaamse regering die zichzelf plaatst in Belgische context is waardeloos.

Schijnregering.

Ik trap er niet in.
Jullie toch ook niet?

LcGrs
1 september 2008, 16:09
Vanmorgen kregen we in Nederland deze infromatie bij het ontbijt:

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1062092.ece/Snijden%2C_snijden_in_morsdood_Belgie

De vraag is of er nog een nieuwe Regering moet komen?

Een verslag van een paar activiteiten waar telkens een handjevol mensen komt luisteren naar opruiende taal moet je niet als richtingaangevend behandelen.

Trouwens:
Politicoloog Marc Swyngedouw (Universiteit Leuven) lacht bij de claim van meer invloed voor de nationalisten. ‘Wishful thinking van de bedevaarders. Vorig jaar wenste 6 procent van de Vlaamse kiezers onafhankelijkheid. Dat is al twintig jaar zo.’

Wel wil een steeds grotere groep Vlamingen vergaande staatshervormingen, ruim 40 procent volgens Swyngedouw. ‘Neem het arbeidsmarktbeleid. Vlaanderen heeft bijna een werkloosheid van 3 procent, in Wallonië bedraagt dit soms 30 procent. De verschillen zijn zo groot, daar kun je geen nationaal beleid op loslaten.’
Als 40% van de Vlamingen voor een vergaande staatshervorming is, is dat nog steeds een minderheid van zowel de Vlamingen als de Belgen...

solidarnosc
1 september 2008, 19:16
Een staatshervorming is zowieoso pas voor na een volgende federale verkiezing aangezien het gaat om een wijziging van de grondwet waarvoor er eerst nieuwe verkiezingen nodig zijn. In zekere zin is de haast en aanpak van Leterme in dat kader vreemd aangezien als we er vanuit dat Leterme 4 jaar zou gezeten hebben/zitten de staatshervorming er pas kwam na Leterme I.

Gwyndion
1 september 2008, 19:32
Een verslag van een paar activiteiten waar telkens een handjevol mensen komt luisteren naar opruiende taal moet je niet als richtingaangevend behandelen.

Trouwens:

Als 40% van de Vlamingen voor een vergaande staatshervorming is, is dat nog steeds een minderheid van zowel de Vlamingen als de Belgen...

Je vergeet natuurlijk wel de groep die nog niet beslist heeft en waar lees je dat er een meerderheid voor status quo is?

HAMC
1 september 2008, 19:34
Je vergeet natuurlijk wel de groep die nog niet beslist heeft en waar lees je dat er een meerderheid voor status quo is?

In zijn wensdromen.

Max van Dietschland
1 september 2008, 19:39
Als Leterme het nu niet afstapt, versta ik hem totaal niet. hoe meer op je knieën kan je nog gaan??

Leterme zal deze maand niet anders kunnen, want de NVA stapt het af, zeker weten. En dan is hij zijn meerderheid in Vlaamse zetels kwijt. Hij heeft dan 3 mogelijkheden:

1. Definitief ontslag nemen en kiezen voor het kartel, gevolg: verkiezingen in oktober.
2. Doorgaan zonder NVA met een Vlaamse minderheid in zetels dan, gevolg : electorale zelfmoord. Ook het einde van het kartel.
3. Ontslag nemen en dan via een koninklijke tussenkomst een regering op poten zetten zonder NVA en zonder staatshervorming en met de Groenen.

Mr. Orange
1 september 2008, 19:49
Voor wie het nog niet wist, de Franstaligen willen helemaal geen staatshervorming. Officieel zeggen ja, maar off the record proberen ze zoveel mogelijk tegen te werken en nadruk te leggen op het sociaaleconomische. Ze willen helemaal niets verandert zien, en tenzij de CD&V hun nek uitsteekt en de stekker uit de regering trekt, zullen ze hun zin krijgen ook.

Overal in het nieuws hoor ik: we moeten praten. Nu vraag ik mij af wat ze zoal het voorbije jaar gedaan hebben. Juist, praten, praten en nog is praten, maar er is niets uit de bus gekomen. Ik geloof er niet in. De Brusselaars op kop provoceren a volenté in naam van de solidariteit en de mensenrechten. Het kan niet anders of een clash komt dichterbij. Het aanmodderen moet ergens eindigen.

HAMC
1 september 2008, 19:55
Leterme zal deze maand niet anders kunnen, want de NVA stapt het af, zeker weten. En dan is hij zijn meerderheid in Vlaamse zetels kwijt. Hij heeft dan 3 mogelijkheden:

1. Definitief ontslag nemen en kiezen voor het kartel, gevolg: verkiezingen in oktober.
2. Doorgaan zonder NVA met een Vlaamse minderheid in zetels dan, gevolg : electorale zelfmoord. Ook het einde van het kartel.
3. Ontslag nemen en dan via een koninklijke tussenkomst een regering op poten zetten zonder NVA en zonder staatshervorming en met de Groenen.

Max? Luister eens naar wat ik zeg.

Het kartel zit niet in de regering wordt hier door verschillende mensen gezegd (juist schoofzak?).

Dus als de NVA het afbolt blijft dezelfde regering (een anti-Vlaamse ACW regering) aan de macht.

Max van Dietschland
1 september 2008, 20:01
Max? Luister eens naar wat ik zeg.

Het kartel zit niet in de regering wordt hier door verschillende mensen gezegd (juist schoofzak?).

Dus als de NVA het afbolt blijft dezelfde regering (een anti-Vlaamse ACW regering) aan de macht.

Een regering die zijn meerderheid aan Vlaamse kant kwijt is. Een groot politiek risico, ook voor de anti-Vlaamse ACW mannen. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan "arrangeren".

HAMC
1 september 2008, 20:05
Een regering die zijn meerderheid aan Vlaamse kant kwijt is. Een groot politiek risico, ook voor de anti-Vlaamse ACW mannen. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan "arrangeren".

Die zitten daar nu eens niets mee in, leve Belgie tegen elke prijs.

Edit: en ze zijn hun vlaamse meerderheid niet kwijt, ze hebben ze nooit gehad want als ik goed ben ingelicht zit NVA NIET in de regering.

Max van Dietschland
1 september 2008, 21:15
Die zitten daar nu eens niets mee in, leve Belgie tegen elke prijs.

Edit: en ze zijn hun vlaamse meerderheid niet kwijt, ze hebben ze nooit gehad want als ik goed ben ingelicht zit NVA NIET in de regering.

Bij de vertrouwensstemming hebben 4 NVA'ers voor gestemd, 1 onthouding. Net voldoende voor een meerderheid aan Vlaamse kant, die de regering steunt.

Ambiorix
1 september 2008, 21:40
ben ik nu de enige die partijpolitiek ABSOLUUT oninteressant begin te vinden? niet dat dit bij mij nu pas doordringt (ik vind dit al meer dan een jaar zo), maar soms sta ik ervan verbaasd dat het nog dwazer kan.

Knopen doorhakken en op uw strepen blijven staan zijn dingen die precies niet meer kunnen.

ge kunt compromissen maken, maar er ook ferm in overdrijven. Dat laatste begint mij echt danig op m'n zenuwen te werken, mijn geloof in de democratie heeft een flinke deuk gekregen moet ik zeggen. Wat een kutsysteem toch.

speurneus
2 september 2008, 08:18
als er nu geen staatshervorming komt, waarom zou het na de verkiezingen wel lukken?? we herinneren ons echt nog Costa en consoorten hoor.

neen, na de verkiezingen zal er hooguit een bijzonder symbolische staatshervormingske komen en ze zullen hopen dat de kiezer dat 4 jaar later wel zal vergeten zijn.
Uiteraard bestaat hieromtrent geen zekerheid, zeker niet als er volgend jaar,tegelijkertijd met de regionale verkiezingen ook geen federale verkiezingen georganiseerd worden.
Maar waar wel een zekerheid over bestaat is dat de franstalige partners zeker niet hun verkiezingsnederlaag zullen forceren door nu met een staatshervorming akkoord te gaan.
Zoals ik al schreef zullen de partijen de volgende maanden vooral met zichzelf bezig zijn en niet met een staatshervorming, waar de overgrote meerderheid van de bevolking toch niet van wakker ligt, net zoals het merendeel van de politici trouwens.

vlijmscherp
2 september 2008, 08:25
Uiteraard bestaat hieromtrent geen zekerheid, zeker niet als er volgend jaar,tegelijkertijd met de regionale verkiezingen ook geen federale verkiezingen georganiseerd worden.
Maar waar wel een zekerheid over bestaat is dat de franstalige partners zeker niet hun verkiezingsnederlaag zullen forceren door nu met een staatshervorming akkoord te gaan.
Zoals ik al schreef zullen de partijen de volgende maanden vooral met zichzelf bezig zijn en niet met een staatshervorming, waar de overgrote meerderheid van de bevolking toch niet van wakker ligt, net zoals het merendeel van de politici trouwens.

dus de Vlaamse politieke partijen moeten wel akkoord gaan met een zekere verkiezingsnederlaag? of denk jij echt dat het nodeloze geprovoceer en voortdurend vernederen en kleineren door Franstalige politici geen gevolgen zal hebben volgend jaar??

speurneus
2 september 2008, 08:45
Leterme zal deze maand niet anders kunnen, want de NVA stapt het af, zeker weten. En dan is hij zijn meerderheid in Vlaamse zetels kwijt. Hij heeft dan 3 mogelijkheden:

1. Definitief ontslag nemen en kiezen voor het kartel, gevolg: verkiezingen in oktober.
2. Doorgaan zonder NVA met een Vlaamse minderheid in zetels dan, gevolg : electorale zelfmoord. Ook het einde van het kartel.
3. Ontslag nemen en dan via een koninklijke tussenkomst een regering op poten zetten zonder NVA en zonder staatshervorming en met de Groenen.

Max, wedden dat NVA niet uit het kartel stapt. Hieraan zijn immers voor de partij heel wat meer na-dan voordelen aan verbonden.
1. NVA uit de uit de Vlaamse regering met als gevolg postjesverlies, i.c. mensen moeten ontslaan,..
2. De onmogenlijkheid om nog te wegen op de Vlaamse besluitvorming welke cruciaal zou kunnen blijken indien de comunautaire discutie naar de gewesten wordt overgeheveld;..
3. Weg uit de publieke belangstelling,..
3. Toaal op droog zaad te komen zitten want door een vergetelheid, foutje,....worden de dotaties voor het kartel op een CD&V vzw gestort en niet op een gezamenlijke vzw. En ga maar naar de verkiezingen zonder werkingsmiddelen;..
4.Wat kan een partij die maximaal 7 tot 8% zou kunnen behalen nu betekenen voor de samenleving, want in die zogenaamde Forza Flandria geloofd tocn niemand nog.

speurneus
2 september 2008, 09:01
dus de Vlaamse politieke partijen moeten wel akkoord gaan met een zekere verkiezingsnederlaag? of denk jij echt dat het nodeloze geprovoceer en voortdurend vernederen en kleineren door Franstalige politici geen gevolgen zal hebben volgend jaar??
Ach, beste Vlijmscherp je bent toch ook wel genoeg politiek beslagen om te weten dat dit helemaal niet het geval hoeft te zijn,... als ze het tenminste slim spelen. Alles zit hem immers in de verpakking van de boodschap nietwaar,....
Leterme heeft een paar maand geleden een proefbalonetje opgelaten door (zogezegd) zijn ontslag in te dienen onder het mom van "met de franstaligen valt niet samen te werken" en heeft gemerkt dat het merendeel van zijn kiezers hem hierin volgden. Waarom zou hij deze truc geen tweede keer uithalen,.. maar dan wel voor echt.

boerenverstand
2 september 2008, 09:05
Leterme zal deze maand niet anders kunnen, want de NVA stapt het af, zeker weten. En dan is hij zijn meerderheid in Vlaamse zetels kwijt. Hij heeft dan 3 mogelijkheden:

1. Definitief ontslag nemen en kiezen voor het kartel, gevolg: verkiezingen in oktober.
2. Doorgaan zonder NVA met een Vlaamse minderheid in zetels dan, gevolg : electorale zelfmoord. Ook het einde van het kartel.
3. Ontslag nemen en dan via een koninklijke tussenkomst een regering op poten zetten zonder NVA en zonder staatshervorming en met de Groenen.
punt 1 voor de volledigheid. Zeer gevaarlijk.
Prof heeft op ACTUA gezegd dat het volgende nieuwe parlement deze kiezing kan "legitimeren" maar...vooraleer er kiezingen zijn , moeten er praktische wetten komen rond kiesomschrijvingen, bureaus,....en daar kan iedereen klacht tegen inbrengen wegens BHV. En principieel moet het grondwettelijk hof dat dan schorsen gezien haar uitspraak rond BHV. Kortom een juridisch moeras.

LcGrs
2 september 2008, 09:19
Max, wedden dat NVA niet uit het kartel stapt. Hieraan zijn immers voor de partij heel wat meer na-dan voordelen aan verbonden.
1. NVA uit de uit de Vlaamse regering met als gevolg postjesverlies, i.c. mensen moeten ontslaan,..
2. De onmogenlijkheid om nog te wegen op de Vlaamse besluitvorming welke cruciaal zou kunnen blijken indien de comunautaire discutie naar de gewesten wordt overgeheveld;..
3. Weg uit de publieke belangstelling,..
3. Toaal op droog zaad te komen zitten want door een vergetelheid, foutje,....worden de dotaties voor het kartel op een CD&V vzw gestort en niet op een gezamenlijke vzw. En ga maar naar de verkiezingen zonder werkingsmiddelen;..
4.Wat kan een partij die maximaal 7 tot 8% zou kunnen behalen nu betekenen voor de samenleving, want in die zogenaamde Forza Flandria geloofd tocn niemand nog.
Het zou in ieder geval opnieuw een realistische weergave zijn van wat N-VA eigenlijk iets: een kleine minderheid die weinig (niets?) te betekenen heeft...
En voor de fun, puntje 3(bis): als ik het goed begrijp bestaat er dus momenteel een geldstroom van de CD&V naar de N-VA? 8O Moet daar niet dringend iets aan gedaan worden? :roll:

speurneus
2 september 2008, 09:29
En voor de fun, puntje 3(bis): als ik het goed begrijp bestaat er dus momenteel een geldstroom van de CD&V naar de N-VA? 8O Moet daar niet dringend iets aan gedaan worden? :roll:
:lol::lol::

lollysticky
2 september 2008, 11:39
volgens u kan een partij die 7 of 8 % haalt niks doen voor de samenleving? U bent waarschijnlijk zo iemand die voorstander is van cordonnekes? kleine partijen kunnen zeker doorwegen op besluiten...

over die dotaties... denkt u echt dat de CD&V zomaar al het geld voor zich mag houden indien het kartel scheidt? U bent enorm dom indien u dit fabeltje gelooft hoor :/

Spinoza
2 september 2008, 13:07
Mischien probeert men het wel zo lang te rekken tot de Vlamingen het beu worden. En men hoopt dan dat bij nieuwe verkiezingen de Vlamingen in het stemhokje een 'verstandigere' keuze maken. Dat is natuurlijk de grote vraag. Worden de Vlamingen het beu, en passen ze hun stemgedrag aan? Of zal de radicalisering zich voortzetten. De Walen zijn duidelijk bezig met een uitputtingsslag, en hopen dat de Vlamingen het uiteindelijk van moeheid opgeven.

FDM
2 september 2008, 13:27
verkiezingen graag
want de Ldd-raket staat klaar

De schoofzak
2 september 2008, 16:53
....

Trouwens:

Als 40% van de Vlamingen voor een vergaande staatshervorming is, is dat nog steeds een minderheid van zowel de Vlamingen als de Belgen...

Maar hier maak je een enorme vergissing !!
Wegens tijdsgebrek heb ik hier nog geen aparte draad over opgestart, maar het is eens nodig om op de volgende realiteit de nadruk te leggen:

in ons sisteem en in onze grondwet zijn een aantal "grendels" voorzien. Zo moet de regering paritair samengesteld zijn, enz. ...
De vetzakken van franstaligen maken handig gebruik van al die mogelijkheden van vertragings- en uitstel (maar geen afstel zoals in het verleden) te maken.

Maar dat betekent ook: een 40 prosent aantal Vlamingen kunnen de vorming van een regering perfekt onmogelijk maken.

En dat presies, zo is reeds voorspeld, zal dit (on)land doen kraken in zijn onderdelen.

De schoofzak
2 september 2008, 17:31
Bij de vertrouwensstemming hebben 4 NVA'ers voor gestemd, 1 onthouding. Net voldoende voor een meerderheid aan Vlaamse kant, die de regering steunt.

Dit is juist, naar mijn herinnering (er is tweemaal gestemd geweest, een keer voor de kut-overgangsregering Verafstoot en een keer voor Leterme ...)

In ieder geval: om in de regering te zitten, moet je een minister of een staatssekretaris hebben.
Je kan de regering wel steunen (in het buitenland zijn er voorbeelden geweest van minderheidsregeringen, die het konden uithouden dank zij de steun van kleinere partijen ... enz.)

Voor de rest:
de nva moet binnenkort alleen maar beslissen of ze de regering blijft steunen of niet.
Maar de cd en v moet dat ook doen, de week daarop.
Als, en alleen maar als, de tsjeven beslissen om te blijven regeren en toch ook het kartel te behouden, moet de nva beslissen of ze dit wel aanvaarden.

Ook nog voor de rest:
wanneer loopt de prosedure belangkoflikt-BHV af? (herinner de vorige afloop: de frankofwieten wilden niet meer verlengen, en ... dat was presies ambetant voor de Vlamingen) Als er gestemd kan worden over bhv, dan zijn er verkiezingen mogelijk.

Ook dit nog erbij:
een van de eerste ministerraden gaan ze daar in de federale nep-regering (aantal ministers, maar geen ploeg ...) moeten zeveren over hun budget. Want de Vlaamse regering wil haar 400 mio niet in de pot storten .... hoe zal het gezicht van de Waalse ministers uitschuiven als ze horen hoeveel persentjes hun eigen budget achteruit zal gaan om hun deel van die koek in te leveren ???

Bestaat de kans dat ze gaan beginnen toegeven? (spesifiek in het vooruitzicht van zowel de stemming bhv als van de budget-knijper)

Hoe dan ook: vuurwerk verzekerd de volgende maand !!

UFSIA
2 september 2008, 17:48
De vakantie is voorbij en in de media beginnen ministers van de federale regering hun ideeen te droppen over mogelijkheid van een staathervorming voor Juni 2009

Het kartel zegt dat het wel mogelijk en de franstaligen en VLD zeggen dat het niet mogelijk is

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/401172/2008/09/01/Ook-De-Gucht-gelooft-niet-in-staatshervorming-voor-juni-2009.dhtml

Wat hopen ze met deze schoten voor de boeg te bereiken?
Willen ze de regering laten springen de komende maanden?
Willen ze het kartel de zwarte Piet toespelen om in Juni 2009 verkiezingswinst te boeken?

Joost mag het weten.:roll:VLD wil de cdv kapotregeren, op zo kort mogelijke tijd.

De dag dat cdv zijn nek uitsteekt en zegt dat de staatshervorming een werk van lange termijn is en dat de regering er niet voor hoeft te vallen is de dag dat VLD en de franstaligen er de stekker uittrekken om dan de cdv te zien afgaan in vervroegde verkiezingen.

De VLD wil trouwens geen staatshervorming, ze deed alsof om zelf niet nog meer stemmen te verliezen en cdv geen kans te geven de zaak op de lange baan te schuiven.

De vld wil enkel 1. cdv kapotmaken , 2. het Vlaams kartel uiteenspelen en 3. cdv kapotmaken.


mvg. sint ignacius

FDM
2 september 2008, 17:54
De vld wil enkel 1. cdv kapotmaken

zodat ze zelf met spa kunnen verderboeren ?
het zou mij niet verwonderen !!

UFSIA
2 september 2008, 17:58
Max, wedden dat NVA niet uit het kartel stapt. Hieraan zijn immers voor de partij heel wat meer na-dan voordelen aan verbonden.
1. NVA uit de uit de Vlaamse regering met als gevolg postjesverlies, i.c. mensen moeten ontslaan,..
2. De onmogenlijkheid om nog te wegen op de Vlaamse besluitvorming welke cruciaal zou kunnen blijken indien de comunautaire discutie naar de gewesten wordt overgeheveld;..
3. Weg uit de publieke belangstelling,..
3. Totaal op droog zaad te komen zitten want door een vergetelheid, foutje,....worden de dotaties voor het kartel op een CD&V vzw gestort en niet op een gezamenlijke vzw. En ga maar naar de verkiezingen zonder werkingsmiddelen;..
4.Wat kan een partij die maximaal 7 tot 8% zou kunnen behalen nu betekenen voor de samenleving, want in die zogenaamde Forza Flandria geloofd tocn niemand nog.Ik vraag me af, voor puntje 3 waar je op doelt ?

bron of linkje of zo ?


mvg. sint ignacius

De schoofzak
2 september 2008, 18:07
..

4.Wat kan een partij die maximaal 7 tot 8% zou kunnen behalen nu betekenen voor de samenleving, want in die zogenaamde Forza Flandria geloofd tocn niemand nog.


Als niemand gelooft dat er kommunotaire problemen zijn, waarom gelooft niemand dan dat er een goedwerkende, stabiele, eendrachtige .. regering bezig is?

Max van Dietschland
2 september 2008, 18:13
VLD wil de cdv kapotregeren, op zo kort mogelijke tijd.

De dag dat cdv zijn nek uitsteekt en zegt dat de staatshervorming een werk van lange termijn is en dat de regering er niet voor hoeft te vallen is de dag dat VLD en de franstaligen er de stekker uittrekken om dan de cdv te zien afgaan in vervroegde verkiezingen.

De VLD wil trouwens geen staatshervorming, ze deed alsof om zelf niet nog meer stemmen te verliezen en cdv geen kans te geven de zaak op de lange baan te schuiven.

De vld wil enkel 1. cdv kapotmaken , 2. het Vlaams kartel uiteenspelen en 3. cdv kapotmaken.


mvg. sint ignacius

Daar zit ook iets in natuurlijk. Al heeft de CD&V de fout om in die val te trappen natuurlijk.

Dit bewijst nogmaal eens de stelling dat de VLD de meest verderfelijke partij is van Vlaanderen. Wordt het niet eens tijd dat die partij desnoods via buitenparlementaire actie wordt geëlimineerd.

Een leider als Poetin, zou zich niet zomaar laten doen... Jammer, want dat Yves vorig jaar van goede wil was, daar blijf ik van overtuigd.

Max van Dietschland
2 september 2008, 18:14
De vld wil enkel 1. cdv kapotmaken

zodat ze zelf met spa kunnen verderboeren ?
het zou mij niet verwonderen !!

Een nieuwe paarse periode moet met hand en tand, desnoods met geweld bestreden worden.

Julius C.
3 september 2008, 09:08
Een nieuwe paarse periode moet met hand en tand, desnoods met geweld bestreden worden.

Hoe gaan die nog een meerderheid bijeenkrijgen?
Hoe meer de Vld kapt op het Kartel hoe sterker dit wordt.
Vooral de gewone burger is het 8 jaar opportunistisch vooral franstalig geinspireerd gewauwel van Verhofstadt nog niet vergeten. En Somers is helemaal ne giller.

Chipie
3 september 2008, 10:16
Een nieuwe paarse periode moet met hand en tand, desnoods met geweld bestreden worden.
U verdient Uw leiders... :-D

djimi
3 september 2008, 21:52
ben ik nu de enige die partijpolitiek ABSOLUUT oninteressant begin te vinden? niet dat dit bij mij nu pas doordringt (ik vind dit al meer dan een jaar zo), maar soms sta ik ervan verbaasd dat het nog dwazer kan.

Knopen doorhakken en op uw strepen blijven staan zijn dingen die precies niet meer kunnen.

ge kunt compromissen maken, maar er ook ferm in overdrijven. Dat laatste begint mij echt danig op m'n zenuwen te werken, mijn geloof in de democratie heeft een flinke deuk gekregen moet ik zeggen. Wat een kutsysteem toch.

Het kutsysteem waaronder de Belgen gebukt gaan mag dan al 'democratie' worden genoemd, dat is toch niet maar dan een schoolvoorbeeld van wat in de volksmond een 'leugen' heet.

Voor het Belgische systeem is zelfs het woord 'particratie' niet accuraat genoeg.


Mijn geloof in de democratie (zoals bijvoorbeeld de Zwitsers die proberen te verwerkelijken) neemt net elke dag toe.

Bij de volgende verkiezingen zal mijn stem afhangen van één item: invoering van het BROV.

Ik overweeg zelfs zèlf op te komen, met de 'ReferendumLijst'.

In de statuten daarvan zal in elk geval opgenomen zijn :


- verkozenen mogen enkel stemmen over de invoering van het BROV (liefst 'ja', uiteraard), over �*lle andere zaken moeten ze zich onthouden (bij voorkeur door de zittingen te verlaten).


- éénmaal het BROV ingevoerd, wordt de 'ReferendumLijst' ontbonden, en nemen �*lle verkozenen onmiddellijk ontslag als volksvertegenwoordiger.


- èlke verkozene die zich niet aan deze twee punten houdt, wordt onmiddellijk vogelvrij verklaard.


Ik hoop dat het niet nodig zal zijn, natuurlijk, want ik hou tegelijk ook van een rustig en relatief anoniem bestaantje als simpele dommekloot.

FDM
3 september 2008, 22:42
gaat het nva-congres voor een 3e sisser stemmen ?
15/7
31/7
21/9
3x is scheepsrecht

UFSIA
7 september 2008, 12:53
Hoe gaan die nog een meerderheid bijeenkrijgen?
Hoe meer de Vld kapt op het Kartel hoe sterker dit wordt.
Vooral de gewone burger is het 8 jaar opportunistisch vooral franstalig geinspireerd gewauwel van Verhofstadt nog niet vergeten. En Somers is helemaal ne giller.
Deprimerend gemakkelijk eigenlijk, dat zal ongeveer als volgt gaan :

- somers : Ja mensen we hebben al meer dan een jaar geprobeerd maar cdv/nva/kartel ( schrap wat niet van toepassing is ) maken het ons onmogelijk door hun te radicale houding.
- somers : Wij willen geen chaos en gaan doen wat goed is voor de mensen
- Vandelanotte : we gaan onze verantwoordelijkheid opnemen omdat we de mensen niet langer kunnen laten gijzelen door de fascisten/nva/vlaamskartel
- DiRuppo : Het ies met skpijt in de hart dat iek dit zie gebeur. Maar wij zullen de solidair met de anderen zijn en garandeer dat cdh geen slaktoffer wordt van de radikaal houding van de CDV.
( cdh zal dus in de regering mogen blijven )
- Groen! <wie daar momenteel het woord ook moge voeren> : wij gaan de mensen redden van de ondergang die een jaar crisis al veroorzaakt heeft en we gaan de solidariteit redden.
- ...

Kort gesteld zal er een paarsgroene regering komen , die hebben een minderheid aan vlaamse, maar wel een enorme meerderheid aan waalse kant.

Er is natuurlijk de redenering dat een minderheid aan vlaamse kant niet kan want dat zou de verhoudingen in dit land te duidelijk maken. Echter, indien de vlaamse deelnemers aan zo'n regering konden zeggen dat 't de schuld van cdv/nva was omdat ze door die twee echt geen andere keuze meer hadden zou paars groen het durven proberen.

Vergeet niet dat dit idee aan vlaamse kant voor de verkiezingen al geopperd is door Decroo, de omstandigheden maakten de uitvoering ervan totnogtoe moeilijk/onmogelijk maar op termijn zou dit een mogelijk plan kunnen zijn. En het moet niet eens worden uitgevoerd, enkel binnenskamers mee gedreigd. Als de cdv binnenskamers te horen kreeg dat ze TOCH niet zo onmisbaar zijn voor een regering zullen die snel genoeg hun kar draaien om de postjes niet te mislopen. Waarom denk je dat cdv zo "standvastig" is geweest de laatste weken ? Ze doen echt hun best om zonder te veel schade hun kar te keren.


En de gevolgen in 't stemhokje ? Wel, als je dit kan doen op een moment dat er net verkiezingen zijn geweest ( 2009 ) en de volgende nog jaren weg zijn , dan zal de stap snel gezet zijn naar de dumping van alle vlaamse eisen. En men zal dan zijn best doen om de kiezer aan deze vaudeville niet meer te herinneren en op een paar jaar tijd zal diens verontwaardiging ( als die er al is ) al wel weer vergeten zijn , behalve bij een paar politiek geinteresseerden zoals de mensen op dit forum, maar dat maakt geen knal uit. De overgrote meerderheid van de mensen zal 't vergeten zijn.

Vlamingen zijn echt een dom klootjesvolk, wij laten ALLES over ons heen gaan.


Als de spelers in deze vaudeville het kunnen uithouden met leugens in de media en rookgordijnen tot juni 2009 is alles verloren. Als ze vroeger door de mand vallen zou het KUNNEN dat de oppositie een mooie slag slaat, maar ja dan verandert enkel de samenstelling van de regering een beetje na 2009. Dan zal LDD "geroepen" zijn om "verantwoordelijkheid" op te nemen of zoiets, maar verder blijft de zaak uitzichtloos.



mvg. sint ignacius

De schoofzak
7 september 2008, 17:26
Deprimerend gemakkelijk eigenlijk, dat zal ongeveer als volgt gaan :



Deprimerend gemakkelijk ???
Eventjes vergeten hoe diep het water geworden is tussen de blauwen en de roden/donderroden (die laatste de groenen zijnde ...)

UFSIA
7 september 2008, 17:56
Deprimerend gemakkelijk ???
Eventjes vergeten hoe diep het water geworden is tussen de blauwen en de roden/donderroden (die laatste de groenen zijnde ...)Ja, want ze hebben een gemeenschappelijke vijand : het Vlaams Kartel.

Het was enkel wachten tot het juiste moment, en door verkiezingen zo vlakbij was de oplossing nog niet haalbaar. Wacht maar tot juni 2009.



mvg. sint ignacius

Siger
7 september 2008, 18:49
Je vergeet natuurlijk wel de groep die nog niet beslist heeft en waar lees je dat er een meerderheid voor status quo is?

Hoe kan je rekening houden met de groep die nog niet beslist heeft? :?

I amsterdam
8 september 2008, 10:06
Het kutsysteem waaronder de Belgen gebukt gaan mag dan al 'democratie' worden genoemd, dat is toch niet maar dan een schoolvoorbeeld van wat in de volksmond een 'leugen' heet.

Voor het Belgische systeem is zelfs het woord 'particratie' niet accuraat genoeg.


Mijn geloof in de democratie (zoals bijvoorbeeld de Zwitsers die proberen te verwerkelijken) neemt net elke dag toe.

Bij de volgende verkiezingen zal mijn stem afhangen van één item: invoering van het BROV.

Ik overweeg zelfs zèlf op te komen, met de 'ReferendumLijst'.

In de statuten daarvan zal in elk geval opgenomen zijn :


- verkozenen mogen enkel stemmen over de invoering van het BROV (liefst 'ja', uiteraard), over �*lle andere zaken moeten ze zich onthouden (bij voorkeur door de zittingen te verlaten).


- éénmaal het BROV ingevoerd, wordt de 'ReferendumLijst' ontbonden, en nemen �*lle verkozenen onmiddellijk ontslag als volksvertegenwoordiger.


- èlke verkozene die zich niet aan deze twee punten houdt, wordt onmiddellijk vogelvrij verklaard.


Ik hoop dat het niet nodig zal zijn, natuurlijk, want ik hou tegelijk ook van een rustig en relatief anoniem bestaantje als simpele dommekloot.

Nederland kent dezelfde problemen en in Belgie is het nog veel erger door de communitaire tegenstellingen

De regering Leterme is pas het begin van de crisis tussen politici en burgers.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1064816.ece/Fortuyn_was_nog_maar_het_begin

JP Coen
16 september 2008, 07:49
Hoe gaan die nog een meerderheid bijeenkrijgen?
Hoe meer de Vld kapt op het Kartel hoe sterker dit wordt.
Vooral de gewone burger is het 8 jaar opportunistisch vooral franstalig geinspireerd gewauwel van Verhofstadt nog niet vergeten. En Somers is helemaal ne giller.

SP-A en VLD zijn in de Vlaamse regering toch druk doende om een nieuwe paarse periode voor te bereiden.
Nog een tijdje rekken en strekken tot nieuwe federale verkiezingen .

lollysticky
16 september 2008, 15:55
ze willen het kartel gewoon uitéén spelen :P

gogogo, de regering moet (nog een keer) vallen! Tot iedereen doorheeft dat dit apeland onbestuurbaar is!