PDA

View Full Version : referendum initiatief over Oosterweel verbinding in Antwerpen


Paul Nollen
7 september 2008, 11:38
de vereniging Ademloos Ademloos (http://ademloos.be) heeft een handtekening aktie opgestart om een referendum af te dwingen over de geplande Oosterweel verbinding.
Wie belangstelling heeft voor dit volksinitiatief kan terecht op de website van ademloos of een van de steunende verenigingen.
Er zijn 50.000 handtekeningen nodig om het referendum te laten doorgaan. Er is dus werk aan de winkel ;-)
Zelf steun ik deze actie vanuit de vereniging democratie nu (http://www.democratie.nu)

Paul

Paul Nollen
7 september 2008, 13:13
democratie.nu (http://www.democratie.nu)vanavond (zo 7 sept ) groot klassiek openluchtconcert op het st Jansplein. Wie niet enkel belangstelling heeft voor het concert maar ook voor onze actie kan daar wellicht zijn handtekening kwijt. Als het niet regent natuurlijk!
Enkel voor wie woont in Antwerpen en 16 jaar is (voor de handtekening dan).

Paul

freespirit
8 september 2008, 01:32
Mijn steun hebben jullie alvast ! Geen lelijke brug die voor vele generaties het stadsaanzicht verknoeit, die bovendien te duur is, onveilig en nog eens milieubelastend daarboven op.

Paul Nollen
12 september 2008, 13:58
Mijn steun hebben jullie alvast ! Geen lelijke brug die voor vele generaties het stadsaanzicht verknoeit, die bovendien te duur is, onveilig en nog eens milieubelastend daarboven op.

Bedankt,

ondertussen zijn we de 2.500 handtekeningen voorbij. Het gaat veel sneller dan de petitie, mogelijk dat al veel mensen beginnen te beseffen waar het over gaat.
Ondertussen zijn er nog twee handtekeningwervingen opgestart om een referendum af te dwingen
- Evergem (aankoop kasteel van Wippelgem)
- Oostende (demping Visserijdok)
zou het dan toch kunnen dat de Vlamingen de partijdictatuur beu zijn en uit hun sloffen schieten ;-), en dit ondanks een der meest ondemocratische wetgevingen? De handtekeningdrempel om een referendum af te dwingen behoort tot de hoogste ter wereld en dan gaat het nog over een "informatief referendum". Een bindend referendum is zelfs niet voorzien.
De strijd voor democratie gaat dus nog lang en hard zijn.

help de actie op http://ademloos.be

op maandag 15 sept vanaf 19 u is er kick off in de zaal Elcker-ik Breugelstraat 31 en op hetzelfde adres is elke donderdag tussen 19 en 21 u een info vergadering.

www.democratie.nu

Paul

Leo Nelson
13 september 2008, 12:10
Bedankt,

ondertussen zijn we de 2.500 handtekeningen voorbij. Het gaat veel sneller dan de petitie, mogelijk dat al veel mensen beginnen te beseffen waar het over gaat.
Ondertussen zijn er nog twee handtekeningwervingen opgestart om een referendum af te dwingen
- Evergem (aankoop kasteel van Wippelgem)
- Oostende (demping Visserijdok)
zou het dan toch kunnen dat de Vlamingen de partijdictatuur beu zijn en uit hun sloffen schieten ;-), en dit ondanks een der meest ondemocratische wetgevingen? De handtekeningdrempel om een referendum af te dwingen behoort tot de hoogste ter wereld en dan gaat het nog over een "informatief referendum". Een bindend referendum is zelfs niet voorzien.
De strijd voor democratie gaat dus nog lang en hard zijn.

help de actie op http://ademloos.be

op maandag 15 sept vanaf 19 u is er kick off in de zaal Elcker-ik Breugelstraat 31 en op hetzelfde adres is elke donderdag tussen 19 en 21 u een info vergadering.

www.democratie.nu

Paul


Dag Paul

kunt ge in het kort de problematiek van de Oosterweelverbinding en de alternatieven voorstellen?

mvg

Leo

Paul Nollen
13 september 2008, 15:59
Dag Paul

kunt ge in het kort de problematiek van de Oosterweelverbinding en de alternatieven voorstellen?

mvg

Leo

dag Leo,

een kort overzicht van de problematiek is gegeven in het interview met ademloos (http://ademloos.be) op

http://antwerpen.indymedia.org/news/2008/03/15018.php

kort stukje er uit:

Wat is de Oosterweelverbinding? Het is het afwerken, het sluiten van de Antwerpse Ring. Anders dreigt die snelweg en vooral de Kennedytunnel dicht te slibben door het alsmaar groeiend verkeer. De Kennedytunnel werd in de jaren zestig gebouwd voor 65.000auto’s en nu slikt die er op piekdagen 140.000. Bij elke calamiteit zit alles strop. Met de Oosterweel wordt de Ring dan ook een echte ronde cirkel, een snelweg door en rond Antwerpen.

Ademloos: Niks daarvan. De OWV is het creeren van een vrije autoweg voor vrachtwagenverkeer. De wat zij noemen Antwerpse Ring kan perfect als tangentiële route blijven functioneren. Er hoeft echt niets te sluiten. Laat U niet door creatief taalgebruik een monster van een weg opdringen. Met die getallen kan je ook alle kanten op. Het voorziene Rekening Rijden zal alle verkeer beïnvloeden, ook dat door de Kennedytunnel. Vrachtverkeer dat op spitsuren duur moet betalen zal zich aanpassen. Maar het sluiten van de Ring zal extra verkeer aanmoedigen van binnen en rond de stad. Alle verkeersdeskundigen weten dat ringwegen bij uitstek oncontroleerbaar veel vervoer aantrekken. De files richting Kennedytunnel worden met de neus richting Oosterweelverbinding gezet, die met haar tolplein, haar gevaarlijke linkse opritten, haar combinatie van een lange tunnel en brug en korte verkeerswisselaar een nog ernstiger hindernis dan de Kennedytunnel vormt. De ruimte die tijdelijk vrijkomt in de Kennedytunnel en de zuidelijke ringzone zal snel opnieuw meer autoverkeer aantrekken en binnen de kortste keren terug vol zitten. Resultaat: kort en peperduur uitstel van executie tot een nieuw en nog reusachtiger stedelijk verkeersprobleem.

waar ook nog verteld wordt dat de pijlers van deze dubbeldekbrug voor vrachtvervoer hoger is dan de kathedraal. Niet voor niets dat dit project de ogen uitsteekt van politici. De burger mag deze grootheidswaan dan wel betalen, liefst zonder kritische vragen te stellen. Bovendien is het aspect van de geluid en stofhinder in verband met de nieuwe Europese richtlijn nooit ten gronde besproken

www.democratie.nu

Paul

Pelgrim
13 september 2008, 18:48
Enkel voor wie woont in Antwerpen en 16 jaar is

Kut, ik ben geen zestien meer :(

duveltje382
13 september 2008, 18:53
de vereniging Ademloos Ademloos (http://ademloos.be) heeft een handtekening aktie opgestart om een referendum af te dwingen over de geplande Oosterweel verbinding.
Wie belangstelling heeft voor dit volksinitiatief kan terecht op de website van ademloos of een van de steunende verenigingen.
Er zijn 50.000 handtekeningen nodig om het referendum te laten doorgaan. Er is dus werk aan de winkel ;-)
Zelf steun ik deze actie vanuit de vereniging democratie nu (http://www.democratie.nu)

Paul
Is dat samen met die meer dan 100.000 armen in het Antwerpse dat ze dat organiseren?:roll:
Zijn er dan geen andere problemen in deze grootstad?:roll:
Jongens toch wat wordt er voor de kleine man eigenlijk gedaan?:roll:

manta
13 september 2008, 19:17
Dat men al eens begint met het tolvrij maken van de Liefkeshoektunnel , dan gaat er meer verkeer langs die weg gaan .
Nu wil men persé dat verkeer(en vooral vrachtvervoer) veel geld uitgeeft aan een veel te dure tunnel ...
Dat zou al meer goed doen aan de Antwerpse ring dan een idiote brug (die net als het MAS enkel een duur prestigeprojektje is...)8-)

Pelgrim
13 september 2008, 19:27
Is dat samen met die meer dan 100.000 armen in het Antwerpse dat ze dat organiseren?:roll:
Zijn er dan geen andere problemen in deze grootstad?:roll:
Jongens toch wat wordt er voor de kleine man eigenlijk gedaan?:roll:

over wie denkt ge dat het hier in essentie gaat?

duveltje382
13 september 2008, 19:30
over wie denkt ge dat het hier in essentie gaat?
Zeker niet over die arme,dat weet jij toch ook hé beste Pelgrim ;-)

Pelgrim
13 september 2008, 22:24
Het gaat wel degelijk over die arme hoor, al zullen de organisators dat zelf nog niet beseffen.
Wie denkt ge dat de Oosterweelverbinding (de naam alleen al hoe cynisch kan men zijn :( ) het hardst gaat treffen?
Die bewoners die geld genoeg hebben om te verhuizen
of die bewoners die géén geld genoeg hebben om te verhuizen?

Denk daar maar eens over na.

Paul Nollen
14 september 2008, 09:04
over wie denkt ge dat het hier in essentie gaat?

dit project valt onder de uitspraak van aartsbisschop Desmond Tutu, één enkele handtekening maakt sommige mensen zeer rijk. en dat gaat niet over arme mensen.

Een idee over de bedragen die gespendeerd worden en de manier waarop die besteed worden:

http://antwerpen.pvda.be/nieuws/article/de-tijd-een-oosterweel-brug-te-ver.html

Groep C ontwikkelde voor de BAM een 'teneurthermometer' om het maatschappelijke draagvlak voor het Masterplan Mobiliteit Antwerpen te meten. Kostprijs: 600.000 euro.

De belangrijkste verantwoordelijke voor de communicatiecrisis is het communicatiebedrijf Groep C, dat onder meer tekende voor de strategische advisering. De afgevaardigd bestuurder, Noël Slangen, cumuleert die functie al ruim een jaar met een job als algemeen directeur van de Open VLD. Vanuit die gedroomde positie, schipperend tussen politiek, overheid en privé, specialiseert Groep C zich in communicatieprojecten voor overheden.

Dirk Van Mechelen (Open VLD) ziet als minister van Begroting voor dat project bij wijze van spreken de facturen van de algemeen directeur van zijn eigen partij toekomen. In Congo zou Karel De Gucht zoiets ongetwijfeld hekelen als onbehoorlijk bestuur.

Paul

driewerf
14 september 2008, 10:22
Prestigeproject Oosterweel vijf keer zo duur als geschat

Het prestigeproject van de Oosterweelverbinding blijft stof doen opwaaien. Letterlijk en figuurlijk. Er is discussie over de toename van het fijn stof in onder meer Deurne. Maar is er ook discussie over het project op zich. Verschillende topfiguren van de stad Antwerpen lieten hun twijfels horen over het project, maar zij werden teruggefloten door burgemeester Janssens die van bovenaf oplegde dat iedere twijfel niet door de beugel kon.

De Oosterweelverbinding is er nog niet en dus kan de prijs verder blijven doorgroeien. Dat zagen we eerder al bij andere prestigeprojecten zoals het station van Luik-Guillemins bijvoorbeeld of dichter bij de Lange Wapper: het Antwerpse justitiepaleis. Nu wordt de prijs van de Oosterweelverbinding al op 2,5 miljard euro geschat, vijf keer zoveel als de schatting in 2001. Toen werd de kostprijs op 500 miljoen geschat en was dat al veel geld. De bouw begint normaal pas in 2009, dus de prijs kan nog oplopen. De “sky is the limit” als het op de kosten van dit prestigeproject aankomt.

Maar een dergelijk prestigeproject mocht van de stad Antwerpen wel wat kosten. Een mooie brug – naast de Schelde overigens – zou het imago van Antwerpen verbeteren en dat is uiteindelijk wat van tel is voor dit stadsbestuur dat op dat vlak geen haar verschilt van de vorige. Het is allemaal wat handiger verpakt, dat krijg je nu eenmaal als je een reclameman burgemeester maakt, maar de boodschap blijft dezelfde.

Burgemeester Janssens bepaalt ook de communicatie over de Oosterweelverbinding en stelt dat er geen twijfel mag zijn: “Walk and don’t look back” was zijn advies toen de liberale schepen Van Campenhout enige twijfel had laten blijken. Een kleine groep in de stad Antwerpen en enkele ministers uit het Antwerpse (waaronder Dirk Van Mechelen) blijven pleiten voor de dure Oosterweelverbinding die een antwoord moet bieden op het reële probleem van de Antwerpse files. Het alternatief van de Straten-Generaal, een bont gezelschap, werd niet eens overwogen. Nochtans was dat alternatief sterk uitgewerkt met professioneel advies.

Er is heel wat protest tegen de Lange Wapper brug. Deze zou geen fundamentele oplossing bieden voor de verkeersknoop rond onder meer Deurne. Door de capaciteit op te drijven, zou er bovendien een groter probleem zijn met de uitstoot van fijn stof. Dat is nu reeds een ernstig probleem in de buurt rond het Sportpaleis. Met het voorstel van Janssens en co zal het er enkel erger op worden. Het feit dat er heel wat scholen in de buurt liggen, doet voor de voorstanders van de Lange Wapper niet ter zake.

Opvallend in heel dit debat is dat er nooit echt gepoogd is om alternatieven in overweging te nemen. Zelfs een discussie over een stadsbrug versus een tunnel was niet aan de orde. Nochtans is het vandaag toch duidelijk dat een lange open brug over een stadsdeel heel wat nadelen met zich meebrengt. Bovendien gaat het voornamelijk om doorgaand vrachtverkeer waarvoor ook andere oplossingen mogelijk zouden kunnen zijn (onder meer door betere aansluitingen op bestaande tunnels zoals de Liefkenshoektunnel die nu betalend is). Nu zou ook de Oosterweelverbinding met de Lange Wapper brug betalend zijn.

In heel deze discussie wordt nooit enige rekening gehouden met de mening van de gewone Antwerpenaar. Nochtans zou je denken dat een project van nu reeds 2,5 miljard euro toch wel enige steun mag genieten in de samenleving. Nu beslissen de politici als Lange Wappers ver boven onze hoofden heen. Dat is onaanvaardbaar! LSP steunt het verzet tegen de Oosterweelverbinding en roept op om de online petitie ertegen te ondertekenen.

Meer info vind je op het overzicht van de Straten-Generaal: www.oosterweelverbinding.info. De petitie tegen de Oosterweelverbinding vind je op www.ademloos.be.

http://www.socialisme.be/lsp/archief/2008/06/18/oosterweel.html

Babylonia
16 september 2008, 11:45
Paul ideetje zet t ook op binnenland
ik zit elke dag op politics be maar nooit hier....
had t nog niet gezien
Ik zou graag een draad starten over de voor en tegen van referendums
of is dat er al ? Het is meer aan u om dat te starten.

Zie mijn artikel op indymedia.be

http://www.indymedia.be/en/node/29379

Paul Nollen
16 september 2008, 12:17
Dag Babylonia,

dat is inderdaad een zeer goed artikel op indymedia. Deze week worden enkele media acties opgestart en dan zal het oosterweel referendum ook op het niveau binnenland geplaatst worden. De Oosterweelverbinding is tenslotte een federale materie en er wordt een hoorzitting gepland in de Kamer van volksvertegenwoordigers. De stad antwerpen moet wel haar advies geven na de bouwaanvraag en het over dit advies dat ademloos (http://ademloos.be) een referendum wenst af te dwingen.

Ondertussen plannen we handtekeningacties voor dit referendum op zaterdag 20 sept bij de Reuskens festiviteiten aan de Roma vanaf 13u, en op zondag 21 sept wordt gestart aan de voetgangerstunnel vanaf 10u met vertrek om de twee uur tot 16u

www.democratie.nu

Paul

Paul Nollen
17 september 2008, 08:50
Uit de Standaard:

17-09-2008,

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=B120HP2O

Antwerpen



Vlaams Parlement aanvaardt stemmen Ademloos niet



Wim Van Hees, gangmaker achter de vzw Ademloos, dient vandaag bij het Vlaams Parlement 17.000handtekeningen in om gehoord te worden over het Oosterweeldossier. Het lijkt er sterk op dat hij bot zal vangen.


www.democratie.nu

Paul

Paul Nollen
20 september 2008, 09:45
Dat men al eens begint met het tolvrij maken van de Liefkeshoektunnel , dan gaat er meer verkeer langs die weg gaan .
Nu wil men persé dat verkeer(en vooral vrachtvervoer) veel geld uitgeeft aan een veel te dure tunnel ...
Dat zou al meer goed doen aan de Antwerpse ring dan een idiote brug (die net als het MAS enkel een duur prestigeprojektje is...)8-)

dat is nu opgenomen in het alternatief voorstel van ademloos (http://ademloos.be)
www.democratie.nu


Paul

Valentine Julien
24 oktober 2008, 11:25
Antwerpen - Ademloos Vzw Agenda

www.ademloos.be/?p=510

Maandag 3/11 - 20 uur Bourlaschouwburg Antwerpen Debat Ademloos met StRaten Generaal en Bam
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) debatteert op 3 november om 20u in de Bourlaschouwburg met de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal, die zich verzetten tegen de Oosterweelverbinding. Dat zei Ademloos-voorzitter Wim van Hees gisteren na een eigen debatnamiddag.

Woensdag 26/11 14 u Provinciehuis Tunnelcongres (Experts) Straten Generaal en Bam

U Bent welkom op;
Donderdag 4/12 Hoorzitting Ademloos 9 u Vlaams Parlement.

www.ademloos.be/?page_id=216
Elke maandagavond: info-sessie voor volksraadpleging.
om 19.30 u in het gebouw Elcker-ik, Breughelstraat 31, 2018 Antwerpen.
Info, campagnemateriaal en invulformulieren zijn hier te verkrijgen.

En een Ademloos - krant in bijlage voor wie wil..... ;-)
zal ik een achterkant maken?

Paul Nollen
29 oktober 2008, 18:00
Antwerpen - Ademloos Vzw Agenda

www.ademloos.be/?p=510

Maandag 3/11 - 20 uur Bourlaschouwburg Antwerpen Debat Ademloos met StRaten Generaal en Bam
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) debatteert op 3 november om 20u in de Bourlaschouwburg met de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal, die zich verzetten tegen de Oosterweelverbinding. Dat zei Ademloos-voorzitter Wim van Hees gisteren na een eigen debatnamiddag.

Woensdag 26/11 14 u Provinciehuis Tunnelcongres (Experts) Straten Generaal en Bam

U Bent welkom op;
Donderdag 4/12 Hoorzitting Ademloos 9 u Vlaams Parlement.

www.ademloos.be/?page_id=216
Elke maandagavond: info-sessie voor volksraadpleging.
om 19.30 u in het gebouw Elcker-ik, Breughelstraat 31, 2018 Antwerpen.
Info, campagnemateriaal en invulformulieren zijn hier te verkrijgen.

En een Ademloos - krant in bijlage voor wie wil..... ;-)
zal ik een achterkant maken?

Volgende week is de info avond uitzonderlijk niet op maandag 3 nov maar op donderdag 6 november.

www.democratie.nu

Paul

Valentine Julien
30 oktober 2008, 11:27
Ik zou graag feed back krijgen op deze kranten die ik gemaakt heb voor zowel ademloos als democratie nu.
Ik weet uit ervaring met de 911-krantjes dat dit een bruikbaar gereedschap is voor informatieverspreiding op straat. Voor zowel het projekt Ademloos als directe democratie;

Kunnen de deskundigen terzake nalezen ;-)
en zeggen wat er bij moet of eraf?
Als ik niks hoor zoals op mijn emails .....ga ik verder met verspreiden en hoop ik dat er geen te grote stommiteiten instaan....

Met heel veel dank voor jullie toekomstige bijdrage en correcties,

Je kan dit in elke copyshop laten uitprinten van hieruit RV zwart Wit voor 8 ct per A3 blad.

Pelgrim
30 oktober 2008, 11:46
Eu is voor nucleiare
hernieuwbare.
energie niet voor

=> nucleaire

Tweede blad:

Infantilisatie en illusie vrije keuze : Zes
investeerdeers domineren de westerse

investeerders

Pelgrim
30 oktober 2008, 11:47
Canvasdirectie scencureert opname eigen redactie met Johan

Censureert

Txiki
30 oktober 2008, 12:47
Ik zou dat heel graag willen ondertekenen, maar ik mag niet (ik woon niet in die districten).

Succes!

Valentine Julien
30 oktober 2008, 16:35
schitterent komd in ored!
hahahahaha!

Herr Oberst
30 oktober 2008, 18:49
http://www.vlaamsbelangantwerpen.be/page.php?linkID=446

Paul Nollen
30 oktober 2008, 19:05
http://www.vlaamsbelangantwerpen.be/page.php?linkID=446

Kleine rechtzetting, de handtekeningactie loopt vlotter dan verwacht en zit nu rond de 20000. Wat niet belet dat bijna één op zeven Antwerpenaren van 16 jaar of ouder zijn handtekening moet zetten om de actie succesvol af te ronden. Dat zijn belachelijk hoge aantallen die enkel in het leven geroepen zijn om referenda bij voorbaat bijna onmogelijk te maken. Maar dat is natuurlijk te verwachten van politici die liever hun zaakjes afronden op de manier die ze zelf het gemakkelijkst vinden. Zonder dat de burger er zich mee moeit, behalve om te betalen natuurlijk.
Natuurlijk kunnen alle politieke strekkingen die dat wensen oproepen om de actie te steunen. Het is ook de bedoeling om een zo groot mogelijk draagvlak te ontwikkelen voor het referendum. Als we een referendum kunnen afdwingen dan zullen alle argumenten eens op tafel gelegd kunnen worden en door de burger vergeleken worden. Wat zijn politieke overtuiging ook is. En dan zal de beslissing heel wat evenwichtiger worden dan nu het geval is.


www.democratie.nu

Paul