eliohater
30 maart 2004, 17:51
"Regering verhoogde stiekem dieselaccijnzen"
di 30/03/04 - Op de top van Raversijde heeft de regering de accijnzen op diesel nog meer verhoogd dan al was aangekondigd. Volgens CD&V deed ze dat "stiekem". Minister van Economie Fientje Moerman (VLD) zegt dat ze op die manier de goedkopere elektriciteit voor bedrijven wil betalen.
Op de ministerraad van Gembloux besliste de regering dat bedrijven goedkopere elektriciteit moeten krijgen. Om die maatregel te kunnen financieren, werd in Raversijde beslist om de accijnzen op diesel te verhogen. Die beslissing werd na de top niet bekendgemaakt.
Minister Moerman antwoordde vanmiddag in de Kamer dat de regering in Raversijde verschillende pistes had bewandeld om de maatregel te kunnen betalen. Uiteindelijk koos de regering ervoor om de "meer vervuilende brandstoffen" extra te belasten.
De verhoging gaat in op 1 juli. De dieseltaks zal nu vier jaar op rij duurder worden, in totaal met 2,8 cent. Volgens Minister van Financiën Didier Reynders (MR) gaat het niet om een extra verhoging. Hij verwijst naar de oude beslissing in het kader van de Kyoto-afspraken.
Een "stiekeme" maatregel
Maar het gaat dus niet echt over een zuivere milieumaatregel, omdat hij genomen is om eerdere plannen te kunnen uitvoeren. Volgens CD&V-Kamerlid Simonne Creyf is het een bijkomende verhoging met een halve cent per liter. Ze spreekt over een "stiekeme" maatregel.
"Het is onaanvaardbaar dat de automobilisten die op diesel rijden de factuur van de grote bedrijven moeten overnemen. Het kan niet dat de kleine gebruiker moet opdraaien voor de beloftes van de regering aan de grote bedrijven", zegt Creyf tegen het persagentschap Belga.
di 30/03/04 - Op de top van Raversijde heeft de regering de accijnzen op diesel nog meer verhoogd dan al was aangekondigd. Volgens CD&V deed ze dat "stiekem". Minister van Economie Fientje Moerman (VLD) zegt dat ze op die manier de goedkopere elektriciteit voor bedrijven wil betalen.
Op de ministerraad van Gembloux besliste de regering dat bedrijven goedkopere elektriciteit moeten krijgen. Om die maatregel te kunnen financieren, werd in Raversijde beslist om de accijnzen op diesel te verhogen. Die beslissing werd na de top niet bekendgemaakt.
Minister Moerman antwoordde vanmiddag in de Kamer dat de regering in Raversijde verschillende pistes had bewandeld om de maatregel te kunnen betalen. Uiteindelijk koos de regering ervoor om de "meer vervuilende brandstoffen" extra te belasten.
De verhoging gaat in op 1 juli. De dieseltaks zal nu vier jaar op rij duurder worden, in totaal met 2,8 cent. Volgens Minister van Financiën Didier Reynders (MR) gaat het niet om een extra verhoging. Hij verwijst naar de oude beslissing in het kader van de Kyoto-afspraken.
Een "stiekeme" maatregel
Maar het gaat dus niet echt over een zuivere milieumaatregel, omdat hij genomen is om eerdere plannen te kunnen uitvoeren. Volgens CD&V-Kamerlid Simonne Creyf is het een bijkomende verhoging met een halve cent per liter. Ze spreekt over een "stiekeme" maatregel.
"Het is onaanvaardbaar dat de automobilisten die op diesel rijden de factuur van de grote bedrijven moeten overnemen. Het kan niet dat de kleine gebruiker moet opdraaien voor de beloftes van de regering aan de grote bedrijven", zegt Creyf tegen het persagentschap Belga.