PDA

View Full Version : Persmededeling Groen!


rainman
30 maart 2004, 17:56
Geachte,

Zijn de verkiezingsbeloftes die Groen! maakt weer niet onuitvoerbaar? Begaat uw partij niet dezelfde fout als de vorige keer?
Uw partijvoorzitster Vera Dua sprak over volgende maatregelen:

- geen uitbreiding van dhl want zij creëren geen duurzame jobs
- in de lagere scholen maximum 15 leerlngen in een klas
- 5 jaar tijdskrediet voor elke werknemer verspreid over een volledige carriere

Punt 1:

Waarop baseert Groen! zich als ze beweren dat dhl geen duurzame jobs creëert? Ik ken namelijk mensen die er al vele jaren werken, er heel tevreden zijn en daar zullen blijven.

Punt 2 en 3:

Vanwaar denkt Groen! het geld te halen om dit allemaal te bekostigen? Is het niet makkelijk om met verkiezingsbeloftes rond te strooien zonder na te denken over het kostenplaatje? Is dit niet puur kiezersbedrog?

Tinne Van der Straeten
30 maart 2004, 18:14
Beste Rainman,

punt 1:
DHL is een multinational, en op multinationals kan je nu eenmaal niet vertrouwen. Talrijke voorbeelden in binnen- en buitenland tonen dit aan. Concreet voor DHL weet niemand hoe lang DHL nog zal blijven, en intussen worden tienduizende mensen gestoord in hun nachtrust.

Natuurlijk zou het heel erg makkelijk zijn om te zeggen DHL moet weg. Zoals je zegt zijn er veel mensen die daar werken en daar nog jaren zouden willen blijven. No Problem. Deze paarse regering zegt dat ze werk wil maken van 200 000 jobs. Ok, maar maak dan werk van duurzame jobs, en plooi je niet dubbel aan jobs die DHL misschien ook in Zaventem wil creëren.

Duurzame jobs creëer je wel door te investeren in sectoren die wel groeipotentieel hebben: dienstensector, universiteiten, duurzame industrie. Groen! wil investeren in innovatie, kennissectoren die zich richten op duurzame economische ontwikkeling. De milieusector is zo'n groeisector. IN Duitsland werken er 100 000 mensen in die sector, bij ons 300, bij Hansen Transmissions in Lommel.

Punt 2 en 3:
Inderdaad die maatregelen kosten geld.
Voor het extra tijdskrediet om je alternatieve en andere financiering vinden van de sociale zekerheid. Dat zegt Groen! er ook bij. Voor tijdskrediet is er het voorstel om eindelijk eens werk te maken van een vermogensbelasting

Voor de kleine klasjes:
De maatregel kost geld, maar betekent ook meer leerkrachten en meer jobs. De Serv heeft uitgerekend dat er voor de periode 2004-2009 een budgettaire marge is van 4,16 miljard euro in Vlaanderen. Kleinere klassen kosten zowat 500 miljoen euro. Dat is met groot gemak te realiseren.

Bovendien komt er extra geld naar Vlaanderen van Lambermont, moet dit eenzijdig gaan naar lastenverlaging, of ook naar zorg, naar onderwijs, ...

groeten, Tinne

rainman
30 maart 2004, 23:59
Beste Tinne,

Allereerst wil ik zeggen dat het een verassing maar toch een genoegen is om je hier te horen. Ik had je totaal niet verwacht.

Punt 1

Concreet voor DHL ben ik ervan overtuigd dat zij zeker en vast hun redenen hebben om vanuit de luchthaven in Zaventem te blijven werken. Anders hadden zij immers nooit met een voorstel voor uitbreiding voor de dag gekomen. DHL is ook een sociaal bedrijf dat heel wat voordelen verschaft voor zijn werknemers dmv bedrijfsfeesten, uitstappen, enz. Dit alles komt natuurlijk de teamgeest en produktiviteit alleen ten goede. Vermits DHL dus gekend is als betere werkgever qua verloning en goede werkomstandigheden, zou het naar mijn mening ook onverstandig zijn om het bedrijf volledig te blokkeren als zij willen uitbreiden.

Voor de 10.000 mensen die rond de luchthaven wonen moet inderdaad wel een oplossing voorzien worden. In het verleden werden al enkele voorstellen gedaan, misschien kan u ze hier voorzien van de nodige commentaar:
- geluidsarmere vliegtuigen
- subsidies voorzien om de woningen te isoleren tegen geluidsoverlast

Ik voeg hier zelf dan nog de suggestie aan toe om op korte termijn nieuwe bouwaanvragen te weigeren en alle percelen die niet bebouwd zijn in te kleuren als groene zone. Op lange termijn stel ik voor om een deel van de woningen en gronden te onteigenen. Let wel, ik opper hier zeker geen gedwongen onteigeningen maar het systematisch opkopen door de staat na vrijwillige verhuis, overlijden of iets dergelijks.

U spreekt toch zelf over het creëren van duurzame jobs in Europa? Wel ik denk dat als België naast het diplomatische centrum, zich ook kan uitbouwen tot logistiek centrum van Europa dat je op de goede weg zit.

Ivm met het aantal jobs in milieu denk ik dat je er geheel naast zit. Ik weet nu per toeval dat in de wegenbouw er nog enkele organisaties zijn opgericht om onderzoek te verrichten naar recyclage. Ik ben er zeker van dat in tal van andere sectoren dit ook het geval is.


Punt 2

Tijdskrediet brengt naast de loonkost nog andere kosten met zich mee zoals produktiviteitsverlies en gebrek aan continuiteit. In tijden dat het economisch niet echt goed gaat lijkt me dit niet opportuun om in te voeren.
Ik ga ervan uit dat wij het in vergelijking met vele landen nog niet zo slecht hebben op ons werk. Ok, de stress en de werkdruk is hoog maar de verloningen en werkomstandigheden zijn zeker niet middeleeuws meer. De belastingen op inkomsten zijn wel hoog maar dit doet hier niets ter zaken.
Er zijn andere dingen die dringender zijn dan het opvoeren van het tijdskrediet.


Punt 3

Heeft u naast de loonkost, ook gedacht aan de meerkost van de infrastructuur en de mogelijkheden om die uit te breiden?

Mvg

Janos Kadar
31 maart 2004, 17:31
Ik vind het nogal een boude en weinig genuanceerde stelling dat 'multinationals nu eenmaal niet te vertrouwen zijn'. Laten we toch er toch even rekening mee houden dat zonder multinationals Vlaanderen er wel heel erg bekaaid van af zou komen (bv. wat werkgelegenheid betreft) en veel aan multinationals te danken heeft qua economische ontwikkeling. (En nee hoor, ik ben geen VLD-boy, maar een ex-Agalever die toch ook wel realist en economisch geschoold is; ik hoop dat dit ook geldt voor juffrouw Van der Straeten).

Trouwens, zelfs al is het zo 'multinationals nu eenmaal niet te vertrouwen zijn', dan vind ik dit nog alijd een bijzonder ongepaste opmerking voor een politicus.

Niemand heeft er baat bij om zo'n bedrijven op die manier tegen de haren in te strijken. Laten we maar de voeten op de grond houden en beseffen dat zelfs de machtigste Belgische politicus bijlange niet zo veel macht heeft als een beetje multinational.

Je vertegenwoordigt als politicus de bevolking en (voorlopig) is het dan toch nog altijd zo dat een boel mensen rechtstreeks of onrechtstreeks van multinationals afhangen. En heeft geen zin om op zo'n wijze dergelijke machtscentra aan te vallen. Wat zeker niet betekent dat je ze carte blanche moet geven, maar een beetje genuanceerd denken en beetje oppassen wat je beweert, kan nooit kwaad.



J.

Tinne Van der Straeten
31 maart 2004, 17:50
Hoi Rainman,
ja ik zag je vraag staan en ik kon het niet laten om te reageren :-), dat gebeurt soms he, en politici zijn echt onverbeterlijk!
maar over je opmerkingen

punt 1: duurzame jobs en dhl

Ik denk dat dhl zeker nu zijn redenen heeft om momenteel in Zaventem te blijven, alleen weet ik niet zo zeker of ze dat over 3 jaar nog vinden. Als de randvoorwaarden ergens anders aantrekkelijker zijn, bijvoorbeeld. Multinationals verplaatsen zich makkelijk en snel. Dus laten we niet al onze hoop op dhl zetten.
Over de geluidsarme vliegtuigen en isolatie. Akkoord. Over de vliegtuigen het volgende: gaat niet alles oplossen omdat bleek uit een onderzoek dat DUA nog bestelde dat vooral het aantal vluchtbewegingen ontzettend storend is. Kan je zeggen: grotere en geluidsarme vliegtuigen. Akkoord. Isolatie: niet iedereen wil in de zomer met de ramen dicht slapen. Nu, die maatregelen zijn niet slecht. Maar een afbouw is beter. Op Europees niveau wordt er geijverd voor een europees verbod op nachtvluchten: als je dat overal doet ondervinden de luchthavens geen concurrentie van elkaar. UItzondering zullen er altijd blijven: voor medische transporten ed

Wat je zegt over onteigeningen ed lijkt me ok!
We moeten trouwens dringend eens af van de idee dat iedereen zomaar overal kan wonen! (getuige ook de vele huizen in overstromingsgebied....)

Over die jobs in de milieusector, baseren we ons op het buitenland. Daar werken er zoveel mensen in die sector. waarom zou die bij ons niet kunnen groeien. Dat vergt wel wat inspanning op andere vlakken natuurlijk. Glaverbel die hoogrendementsglas maken (voor isolatie) bouwden hun fabriek in duitsland, omdat hier de afzetmarkt te klein was. Hoe vergroot je de afzetmarkt: door energiezuinig wonen en bouwen nog aantrekkelijker te maken (zo hebben wij het voorstel van een kyotopremie van 5000 EUR)

Punt 2: tijdskrediet
In tijden dat het economisch niet goed gaat is het misschien wel een uitdaging om dit in te voeren? Omdat er zoveel mensen zijn die niet werken, en de mensen die wel werken werken zich kapot en zijn snel uitgeblust. Ok, ik trek het wat op flessen, maar dit is de filosofie die er achter zit. Hoe krijg je meer mensen aan het werk, en vooral hoe zorg je ervoor dat ze niet uitgeblust geraken?

Idd de problemen die jij aanhaalt zijn reële problemen. Er zijn bedrijven die wel heel goede praktijken hebben lopen. EN zo'n mensvriendelijek bedrijven willen wij extra stimulansen geven.

Punt 3 kleine klasjes

De budgestijging voor de leerkrachten alleen is ongeveer 500 �* 700 miljoen EUR.
Kleine klassen betekent meer klassen en meer klasgebouwen. Dit is zo als we blijven denken in het klassieke klasgebouwenstructuur. De meeste klasgebouwen zijn qua infrastructuur geënt op de onderwijsgeneratie van één of meerdere generaties geleden. In een modern schoolgebouwenbeleid moeten klassen moduleerbaar zijn of moeten naast grote lokalen ook kleindere lokalen voorzien worden. Dit is geen grote meerkost, wel grote creativiteit.

Budget zal er nodig zijn (maar is rek op het budget, en sowieso zijn er altijd wel ergens infrastruuctuurwerken nodig), maar veel kleiner dan het personeelsbudget!

Wat je ook kan vragen is: waar ga je die leerkrachten vinden? Arbeidsmarktprognoses tonen aan dat het leerkrachtentekort een tijdelijk fenomeen is. Fundamenteler is dat leerkrachten zich in kleinere klasjes veel beter voelen: meer arbeidsvreugde, minder ziekteverzuim, minder leerkrachten die de boekentas aan de haak hangen (1 op 4 beginnende leerkrachten stapt binnen de vijf jaar uit het onderwijs). Deze factoren hebben een veel grotere beroepsaantrekkingskracht dan al de "word leerkracht" affiches en spotjes

groeten, Tinne