PDA

View Full Version : De eerste sterren vallen


giserke
22 september 2008, 13:42
Niet eens met partij (22/09/08 - De Morgen)

De voorzitter van Jong CD&V wil dat de moerderpartij uit de besluiteloosheid treedt en conclusies trekt uit de jongste verklaringen van vice-premier en MR-voorzitter Didier Reynders.

Ik ben het absoluut niet eens met de strategie van mijn partij. Het was nu toch hoog tijd om een besluit te nemen? We hadden eigenlijk vrijdag al uit de regering moeten stappen. Maar de besluiteloosheid regeert. Didier Reynders heeft nochtans zeer duidelijk gemaakt dat er niets meer zal gebeuren. Je kunt hem toch niet zomaar geloven als hij daar een paar dagen later zogezegd op terugkomt. En N-VA heeft toch zeer duidelijk nee gezegd, die gaan niet riskeren om daar straks op terug te moeten komen.

Dan moet je je verantwoordelijkheid opnemen en ermee stoppen. Anders speel je met de voeten van de mensen. Er kunnen maar beter verkiezingen komen, want anders zal het land twee jaar plat gelegen hebben. De partij kiest niet. Iemand met ballen moet dan maar zeggen waar het op staat....

Bert De Brabandere, voorzitter Jong CD&V

Dit weekend van een aantal CD&V schepenen/ parlementairen exact hetzelfde gehoord.

vlijmscherp
22 september 2008, 13:44
en gaan die schepenen/parlementairen hun postje hiervoor opgeven?

giserke
22 september 2008, 13:44
Het kartel zal niet stoppen, want de jong CD&V militanten beseffen maar al te goed dat hen anders een horrorscenario te wachten staat.
De val van leterme 1 verwacht ik dan ook komende week.

Anna List
22 september 2008, 13:46
Het kartel zal niet stoppen, want de jong CD&V militanten beseffen maar al te goed dat hen anders een horrorscenario te wachten staat.
De val van leterme 1 verwacht ik dan ook komende week.

ik help het u hopen, Giserke, maar ik vrees dat Acw-leterme hier Unizo-Peeters onderuit heeft gehaald ...

vlijmscherp
22 september 2008, 13:46
Het kartel zal niet stoppen, want de jong CD&V militanten beseffen maar al te goed dat hen anders een horrorscenario te wachten staat.
De val van leterme 1 verwacht ik dan ook komende week.

maar is CD&V enkel en alleen Jong CD&V?
wat gaan de ACW'ers doen? wat gaan de middenstanders doen? wat gaat de Boerenbond doen?

giserke
22 september 2008, 13:51
maar is CD&V enkel en alleen Jong CD&V?
wat gaan de ACW'ers doen? wat gaan de middenstanders doen? wat gaat de Boerenbond doen?

Een ACW schepen vertelde me het kartel te verkiezen boven het ACW. Hij zou het niet erg vinden dat het ACW verdwijnt uit de CD&V. Dit omdat uit interne peilingen de CD&V hun zuilen niet meer nodig heeft om een deftig resultaat neer te zetten tijdens verkiezingen.

Anna List
22 september 2008, 13:51
maar is CD&V enkel en alleen Jong CD&V?
wat gaan de ACW'ers doen? wat gaan de middenstanders doen? wat gaat de Boerenbond doen?

heeft er iemand toevallig een overzicht van de leden van het CD&V partijbestuur (indien mogelijk met vermelding van de stand) ... of is dat een goedbewaard geheim ?

ik zou die verhoudingen binnen de CD&V wel eens willen kennen

vlijmscherp
22 september 2008, 13:52
Een ACW schepen vertelde me het kartel te verkiezen boven het ACW. Hij zou het niet erg vinden dat het ACW verdwijnt uit de CD&V. Dit omdat uit interne peilingen de CD&V hun zuilen niet meer nodig heeft om een deftig resultaat neer te zetten tijdens verkiezingen.

eerst zien dan geloven.

CD&V is en blijft een machtspartij.

giserke
22 september 2008, 13:54
heeft er iemand toevallig een overzicht van de leden van het CD&V partijbestuur (indien mogelijk met vermelding van de stand) ... of is dat een goedbewaard geheim ?

ik zou die verhoudingen binnen de CD&V wel eens willen kennen

Bedoel je van welke zuil ze zijn? Dit kan je wel vinden:

http://www.acw.be/

http://www.unizo.be/

http://www.boerenbond.be/Hosting/Boerenbond/bb_portal.nsf

Anna List
22 september 2008, 13:58
Bedoel je van welke zuil ze zijn? Dit kan je wel vinden:

http://www.acw.be/

http://www.unizo.be/

http://www.boerenbond.be/Hosting/Boerenbond/bb_portal.nsf

de samenstelling van het partijbestuur van de CD&V eigenlijk (ik vermoed/hoop dat ze dat bij de kartelpartner wel weten ?)

sjarel
22 september 2008, 13:58
Het kartel zal niet stoppen, want de jong CD&V militanten beseffen maar al te goed dat hen anders een horrorscenario te wachten staat.
De val van leterme 1 verwacht ik dan ook komende week.

Mja, zal Bart De Wever straks met een of andere verklaring het de CD&V niet onmogelijk maken om het kartel te handhaven?

Ik vind het mooi dat de NVA consequent is en voet bij stuk houdt maar ze ageren nu wel iets te ongeduldig vind ik. Bourgeois heeft waarschijnlijk wel de enige goede beslissing genomen door ontslag te nemen maar wel niet op het juiste ogenblik denk ik.
Laat de anderen eerst eens uit hun kot komen en eventueel "fouten" maken (of toch minstens kleur bekennen). Als ze zelf het kartel willen behouden, zouden ze beter de CD&V eens zelf laten kiezen ipv nu het risico te lopen jezelf helemaal op een eiland te zetten. Het is duidelijk dat er nu IETS moet gebeuren op het federale niveau want met een vlaamse minderheid verdergaan zal de CD&V geen goed doen : zij gaan daar sowieso iets aan doen. Kijk eerst wat ze doen : ofwel heisen ze SPa aan boord en kiezen ze duidelijk NIET voor vlaanderen ofwel kiezen ze voor het kartel en stapt Yves nog eens naar Albert. Als je zelf het kartel opblaast maak je het de tsjeven al te gemakkelijk.

UFSIA
22 september 2008, 22:38
Nva dwingt cdv kleur te bekennen. niet meer, niet minder.


mvg. sint ignacius

sjarel
22 september 2008, 23:45
Nva dwingt cdv kleur te bekennen. niet meer, niet minder.


mvg. sint ignacius

Ja goede zet maar wat mij betreft te laat : ze hadden Bourgeois wat langer moeten laten zitten eerst. De boel nog wat laten sudderen. Nuja, ik ben al blij dat ze de deur van kartel niet zelf helemaal dicht getrokken hebben.

Jan Meuleman
23 september 2008, 05:39
en gaan die schepenen/parlementairen hun postje hiervoor opgeven?

Als je reactie van Doomst hebt gehoord, weet je genoeg.

HAMC
23 september 2008, 07:38
Als je reactie van Doomst hebt gehoord, weet je genoeg.

Neen dus, volgens Doomst is het nu tijd voor de rede. :)

Al de comedie dat die man gespeeld heeft.

giserke
23 september 2008, 20:07
De volgende lading sterren.

Kartelperikelen verdelen CD&V

Marianne Thyssen krijgt mails "in allerhande richtingen".
De algemene vergadering van de CD&V wordt vanavond in Zellik overschaduwd door de discussie over het voortbestaan van het kartel met N-VA. In de partij wordt verdeeld gereageerd op de gebeurtenissen. Waarschijnlijk beslist de vergadering alvast om het congres van zaterdag om te vormen tot een soort actualiteitscongres.

Jong CD&V
Voor aanvang van de vergadering hielden de meeste partijleden de lippen op mekaar. JongCD&V-voorzitter Bert De Brabandere nam echter geen blad voor de mond. De Brabandere, die gisteren namens Jong CD&V zijn vertrouwen in de federale regering opzegde, meent dat zijn partij op basis van "foute informatie" (de garanties van de Franstaligen, nvdr) heeft beslist om deel nemen aan de communautaire dialoog.

Kartel herstellen
Volgens De Brabandere is het niet te laat die beslissing terug te draaien. Hij wil dat zijn partij alles doet om het kartel te herstellen. Op de vraag of premier Leterme dan moet opstappen, antwoordde hij: "Dat had vrijdag al moeten gebeuren na de uitspraken van Reynders".

Veel ontgoocheling
Volgens de CD&V-jongerenvoorzitter heerst er "grote ongerustheid" aan de basis en stromen de mails met ontgoochelde reacties binnen. Op de vraag of partijvoorzitster Marianne Thyssen ook veel mails heeft gekregen van ontgoochelde partijleden, antwoordde ze: "Ik krijg mails in allerhande richtingen". (belga/sam)
23/09/08 20u17

Sundancer
23 september 2008, 20:32
Op een vraag over het uiteenvallen van het kartel in een exclusief interview met Leterme in het RTBF nieuws van 19u30 antwoordde supertjeef Leterme: "la page est tournée" - de bladzijde is omgedraaid waaronder ik versta: het is over en uit!! Wat de anderen daarvan denken zal blijken volgende zondag.

vlijmscherp
23 september 2008, 20:40
De volgende lading sterren.

maar wat heeft jong CD&V te zeggen???

sjarel
23 september 2008, 22:12
Voor zij die hoopten op het CD& congres :

http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/politiek/080923_CDenV_zellik

De algemene vergadering van CD&V steunt volledig de beslissing van de partijtop om door te gaan met de communautaire dialoog. Dat is beslist op de algemene vergadering van CD&V in Zellik.

De nodige postjes zijn uitgedeeld en de leden het zwijgen opgelegd. De vertegenwoordigers te lande hebben nu nog 3 dagen om de congresleden verder te bedaren tegen vrijdag...

Het beeldfragment waarbij Leterme de NVA frontaal aanvalt is ook deredactie.be te bekijken.

UFSIA
24 september 2008, 15:00
Ja goede zet maar wat mij betreft te laat : ze hadden Bourgeois wat langer moeten laten zitten eerst. De boel nog wat laten sudderen. Nuja, ik ben al blij dat ze de deur van kartel niet zelf helemaal dicht getrokken hebben.Dit is een twijfelgeval, je kan op twee manieren reageren :

1. vermijden dat je als postjespakker uitgemaakt wordt en er meteen zelf uitstappen als de anderen erom vragen.

2. gewoon blijven zitten als minister, ondertussen keihard zijn vanuit het parlement naar de andere ministers toe en de vraag om ontslag van vld en spa negeren. Dan zou je Peeters dwingen kleur te bekennen want hij is degene die de knoop zou moeten doorhakken.
Risico hiervan was dan wel dat je de perceptie tegen kon krijgen. Er uit stappen is iets anders als er uit gezet worden : bij 't eerste toon je dat je ballen hebt, het tweede toont in de perceptie aan dat je aan je postje kleeft.


Ik begrijp bourgeois' keuze wel en zie er ook voordelen aan, maar persoonlijk denk ik dat de tweede optie misschien beter was geweest.


mvg. sint ignacius