PDA

View Full Version : Gaat de NVA nog spijt krijgen van haar beslissing?


C2C
22 september 2008, 17:30
De CD&V gaat zich bevrijd voelen en nu volop aan een succesvolle kleine staatshervorming werken die het gezicht zal redden en zal gebruikt worden als "resultaat" ("beter dan niks") om de schade bij de volgende kiezingen te beperken.

De NVA gaat dan enkel kunnen zeggen dat de hervorming een zwaktebod is. De CD&V zal volhouden dat meer autonomie altijd gradueel verloopt - en zal dus bij de mensen de "redelijkheid" belichamen. De NVA zal als verliezer, in plaats van als dappere volhouder, gezien worden.

Zoiets?

Jazeker
22 september 2008, 17:31
Neen, niet zoiets.

I amsterdam
22 september 2008, 17:32
Neen, niet zoiets.

NV-A gaat met dit besluit grote winst maken bij de komende verkiezingen.

Wiley E Coyote
22 september 2008, 17:35
Consequentie wordt niet altijd beloond.

Chipie
22 september 2008, 17:41
NV-A gaat met dit besluit grote winst maken bij de komende verkiezingen.Ik weet het niet...

Ze hebben zich als kleuters laten vastrijden... Net als de CD&V trouwens...

sjarel
22 september 2008, 18:13
Ik weet het niet...

Ze hebben zich als kleuters laten vastrijden... Net als de CD&V trouwens...

Ik betwijfel of CD& zich als een kleuter heeft laten vastrijden. Ik denk dat ze wel degelijk wisten wat er aan de hand was : de oude cvp heeft gewoon gewonnen en het kartel is kapot.

De NVA zal door zijn standvastigheid zeker kiezers voor zich gewonnen hebben maar als de CD& een kleine staatshervorming voor elkaar krijgt dan gaan ze misschien de schade wel weten te beperken. Al kan het zijn dat vld dat liever niet ziet gebeuren omdat ze denken dat zij zonder staatshervorming in 2009 wel eens de grote overwinnaar kunnen worden. Ze hoeven maar aan de MR te vragen om mee of tegen te werken om beide scenario's gedaan te krijgen.

Volgens mij maakt de CD& wel een vrije val in 2009 als het kartel effectief barst en ze tegen dan totaal geen staatshervorming kunnen voorleggen.

Max van Dietschland
22 september 2008, 18:24
Ik betwijfel of CD& zich als een kleuter heeft laten vastrijden. Ik denk dat ze wel degelijk wisten wat er aan de hand was : de oude cvp heeft gewoon gewonnen en het kartel is kapot.

De NVA zal door zijn standvastigheid zeker kiezers voor zich gewonnen hebben maar als de CD& een kleine staatshervorming voor elkaar krijgt dan gaan ze misschien de schade wel weten te beperken. Al kan het zijn dat vld dat liever niet ziet gebeuren omdat ze denken dat zij zonder staatshervorming in 2009 wel eens de grote overwinnaar kunnen worden. Ze hoeven maar aan de MR te vragen om mee of tegen te werken om beide scenario's gedaan te krijgen.

Volgens mij maakt de CD& wel een vrije val in 2009 als het kartel effectief barst en ze tegen dan totaal geen staatshervorming kunnen voorleggen.

Als die smerige VLD volgende verkiezingen wint, sta ik niet in voor de gevolgen :evil:

sjarel
22 september 2008, 18:27
Als die smerige VLD volgende verkiezingen wint, sta ik niet in voor de gevolgen :evil:

Gevolgen? Als in?

Ik geloof nooit dat de vld echt gaat winnen dat gaat eerder populist De Decker zijn.

Punt is dat de federale regering gewoon zo snel mogelijk moet vallen anders vrees ik dat alles terug de frigo in gaat.

Metternich
22 september 2008, 19:13
CD&V zit nu serieus met de poepers. Ze zijn nu 6 parlementairen kwijt in hun fractie, hun federale regering is het monster geworden waar ze ooit oppositie tegen voerden. CD&V zit nu met het absolute horrorscenario. VLD en SP.a kunnen de "staatsman" gaan spelen, N-VA de martelaar, Vlaams Belang degenen die al lang zeiden "Zie je wel dat het niet werkt", LDD die kan zagen over "hoe het toch allemaal niet werkt en dat enkel LDD voor goed bestuur staat" en CD&V.... Tsja, CD&V heeft niets.

Alvader
22 september 2008, 19:18
Ik word kotsmisselijk van de politiek. Ik volg het al jaren, maar heb er meer en meer mijn buik van vol. Als stemrecht ipv stemplicht er voor kan zorgen dat alleen zij met een echte interesse in politiek gaan stemmen, dan ben ik vanaf nu voor. Eigenlijk is, zeker voor de grote traditionele , partijen politiek gewoon het tellen van hun cliënteel. Al die partijen hebben zoveel mensen die van hen afhangen dat ze altijd wel minimum rond de 15 proc zullen zitten als bodem. M.A.W. ze zijn wel altijd van deelname verzekerd. Partijen die tegen dit en het establishment zijn, zijn te klein of worden in een cordon geplaatst.
Waarom gaan we eigenlijk nog stemmen ? Ik hoop dat ze illegale verkiezingen instellen, zodat de VVB de boel kan platgooien.

Erw
22 september 2008, 19:19
Dit is geen beslissing van de NVA alleen. Dit is een beslissing van alle (ex)regimepartijen inclusief de NVA. Zodat kiezers iets anders hebben dan LDD of VB. Als de NVA dan stemmen gaart en terug in de regering komt zal er nog steeds niets veranderen. Maar dan zitten de VLD en SPA al een beetje uit het geheugen en kunnen terug naar voren worden geschoven. En de caroussel maakt nog een draai. Staatshervorming via een (ex) regimepartij?? Hahaha!

Perikles
22 september 2008, 19:24
Er is geen federale meerderheid aan de Vlaamse kant, de CD&V heeft maar één zetel meer dan de MR ... Ik vermoed dat de basis van de CD&V gaat eisen dat de CD&V uit de federale regering stapt.

Erw
22 september 2008, 19:29
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Dat onderschrift van je is ook een thumbsup waard.

sjarel
22 september 2008, 19:33
Er is geen federale meerderheid aan de Vlaamse kant, de CD&V heeft maar één zetel meer dan de MR ... Ik vermoed dat de basis van de CD&V gaat eisen dat de CD&V uit de federale regering stapt.

Laat ons hopen.

Trouwens de CD& (met name Peeters) wordt wel recht in zijn gezicht uitgelachen door de franstaligen die nu netjes herhalen dat er over BHV wel degelijk onderhandeld moet worden.

schaker
22 september 2008, 19:35
Neen, niet zoiets.
De staatshervorming komt nu in een stroomversnelling. Brussel wordt uitgebreidt, Charles Picqué benoemd de burgemeesters in de rand en BHV wordt niet gesplitst. Echter, ter kompensatie blijft de solidariteit bestaan en komt er een 30-jarig Marshall-plan voor Wallobrux zodat de vlamingen geen arme zuiderbuur krijgen.

En verder wordt er komend jaar gewerkt aan "de echte noden van de mensen en aan koopkrachtverbetering".
Volgend jaar komende de traditionele partijen SP.a, OVLD en CD&V in de federale én vlaamse regering (tri-parti) en alles blijft bij het oude. Belgie is gered.

sjarel
22 september 2008, 19:39
De staatshervorming komt nu in een stroomversnelling. Brussel wordt uitgebreidt, Charles Picqué benoemd de burgemeesters in de rand en BHV wordt niet gesplitst. Echter, ter kompensatie blijft de solidariteit bestaan en komt er een 30-jarig Marshall-plan voor Wallobrux zodat de vlamingen geen arme zuiderbuur krijgen.

En verder wordt er komend jaar gewerkt aan "de echte noden van de mensen en aan koopkrachtverbetering".
Volgend jaar komende de traditionele partijen SP.a, OVLD en CD&V in de federale én vlaamse regering (tri-parti) en alles blijft bij het oude. Belgie is gered.

Als ze BXL echt willen uitbreiden dan hoop ik toch dat er een spontane revolutie uitbreekt.

Trouwens voor die tripartite (zelfs met groen) gaan ze toch moeten oppassen hoor want de marge zal niet al te groot zijn. In ieder geval krijgen we dan een Antwerpen scenario : alles en iedereen tegen de stoute mensen van VB, LDD en NVA.

solidarnosc
22 september 2008, 19:46
CD&V zit nu serieus met de poepers. Ze zijn nu 6 parlementairen kwijt in hun fractie, hun federale regering is het monster geworden waar ze ooit oppositie tegen voerden. CD&V zit nu met het absolute horrorscenario. VLD en SP.a kunnen de "staatsman" gaan spelen, N-VA de martelaar, Vlaams Belang degenen die al lang zeiden "Zie je wel dat het niet werkt", LDD die kan zagen over "hoe het toch allemaal niet werkt en dat enkel LDD voor goed bestuur staat" en CD&V.... Tsja, CD&V heeft niets.

Het enigste wat de CD&V nog had voor de verkiezingen was het produkt Leterme. Al de rest was gehuurd van NVA in ruil voor een aantal verkiesbare plaatsen. Het grootste voordeel van CD&V dat het een relatief sterke electorale basis heeft die altijd voor de partij hebben gestemd en dat altijd zullen doen ongeacht wat ze doen of zeggen. Op dat vlak lijken ze sterk op de PS.

solidarnosc
22 september 2008, 19:50
Laat ons hopen.

Trouwens de CD& (met name Peeters) wordt wel recht in zijn gezicht uitgelachen door de franstaligen die nu netjes herhalen dat er over BHV wel degelijk onderhandeld moet worden.


Vandenbroucke zei dit ook en idem voor Somers die wat meer moeite had om het toe te geven. En bon wat kan er op tegen zijn tegen een onderhandelde oplossing. Het hoeft niet omdat een simpele meerderheid volstaat maar om een staatshervorming te realiseren is wel een 2/3 de meerderheid nodig en die heeft Vlaanderen niet.

solidarnosc
22 september 2008, 19:58
Als die smerige VLD volgende verkiezingen wint, sta ik niet in voor de gevolgen :evil:

Nja. Onmogelijk te voorspellen tegenwoordig. Alles is mogelijk komende verkiezingen. Nadeel van de VLD is dat ze net als SP.a een mossel vis houding hebben ten opzichte van het communautaire en (net als de SP.a een mossel hebben als voorzitter.)

Moesten VLD en SP.a slim zijn dumpen ze Somers en vervangen ze hem door Verhofstadt (die om de één of andere onbekende reden nog steeds redelijk populair blijkt te zijn in Vlaanderen) en vervangen ze Gennez door Frank Vandenbroucke (waarlijk de grootste kwal binnen de Vlaamse sociaal-democratie maar intelligent, geloofwaardig en consequente boodschap (die de mijne niet is.) Als ik naar Somers en Gennez kijk en hoor heb ik net het gevoel dat ze niet echt zijn en op automatische piloot tekstjes aframmelen van om het even welke marketingboy die die dag van dienst was.

Bij deze trouwens mij medeleven aan de inwoners stad Mechelen.

C2C
22 september 2008, 20:07
Volgens mij is het einde van het kartel en de coïtus interruptus van de NVA het beste wat zowel de CD&V en de NVA konden overkomen.

1. De Walen zullen nu bereid zijn om een staatshervorming toe te geven - een petite dan wel, maar een staatshervorming nonetheless. En dat redt de CD&V van gezichtsverlies.

2. De NVA kan als "consequente", "standvastige", "de Vlaming verdedigende" partij naar de verkiezingen trekken en winst slaan uit die houding.

3. Beide partijen krijgen dus meer dan ze zouden gekregen hebben mochten ze de federale hebben laten ontploffen.

Dat deze miserabele afgang het beste is wat beide kon overkomen toont natuurlijk wel de verschrikkelijke idiotie die beiden begingen door met zo'n irrealistische agenda voor de kiezer te verschijnen, vorig jaar.

sjarel
22 september 2008, 20:20
Vandenbroucke zei dit ook en idem voor Somers die wat meer moeite had om het toe te geven. En bon wat kan er op tegen zijn tegen een onderhandelde oplossing. Het hoeft niet omdat een simpele meerderheid volstaat maar om een staatshervorming te realiseren is wel een 2/3 de meerderheid nodig en die heeft Vlaanderen niet.

Het gaat niet over "iets tegen een onderhandelde oplossing hebben" maar wel over dat de belangrijkste van Peeters zijn voorwaarden om de dialoog op te starten nu al gekelderd is.
maw nog maar eens een bewijs dat een woord van een tsjeef altijd een tsjevenwoord blijft en dus per definitie onbetrouwbaar en waardeloos.

solidarnosc
22 september 2008, 20:24
Het gaat niet over "iets tegen een onderhandelde oplossing hebben" maar wel over dat de belangrijkste van Peeters zijn voorwaarden om de dialoog op te starten nu al gekelderd is.
maw nog maar eens een bewijs dat een woord van een tsjeef altijd een tsjevenwoord blijft en dus per definitie onbetrouwbaar en waardeloos.

Bij mijn weten was de voorwaarde dat er geen onderhandeligen zouden gevoerd worden in de schoot van de federale regering maar niet dat er geen ruimte zou zijn voor "onderhandelingen" as such. Het doel van CD&V- in mijn ogen- was niet zozeer om onderhandelingen uit te sluiten maar om Leterme het te besparen om die onderhandelingen te moeten voeren. Enfin mijn inschatting.

sjarel
22 september 2008, 20:26
Volgens mij is het einde van het kartel en de coïtus interruptus van de NVA het beste wat zowel de CD&V en de NVA konden overkomen.

1. De Walen zullen nu bereid zijn om een staatshervorming toe te geven - een petite dan wel, maar een staatshervorming nonetheless. En dat redt de CD&V van gezichtsverlies.

2. De NVA kan als "consequente", "standvastige", "de Vlaming verdedigende" partij naar de verkiezingen trekken en winst slaan uit die houding.

3. Beide partijen krijgen dus meer dan ze zouden gekregen hebben mochten ze de federale hebben laten ontploffen.

Dat deze miserabele afgang het beste is wat beide kon overkomen toont natuurlijk wel de verschrikkelijke idiotie die beiden begingen door met zo'n irrealistische agenda voor de kiezer te verschijnen, vorig jaar.

1. dat denk ik absoluut niet in het geval van de MR. CDH heeft electoraal winst geboekt door NON te blijven zeggen. Het tegenovergestelde gaat nu niet gebeuren omdat de NVA er niet meer bij is. Anderzijds is een staatshervorming de laatste reddingsboei voor de CD& om nog enigszins de vrije val af te remmen.

2. NVA zal wel winnen maar zo klein blijven dat ze onvoldoende kunnen wegen op het beleid en dat moet nog altijd de bedoeling zijn.

3. Dat denk ik eigenlijk niet. Laat nu de federale regering vallen en behoud het kartel en ik denk dat ze samen even sterk blijven. Het verlies zal voor VB en VLD richting LDD zijn. Een verschuiving binnen het kartel is wel te verwachten in dit geval.

Irrealistische agenda of niet : als de vlaamse kiezer dat vraagt moet je daarvoor gaan. Kun je die niet waarmaken moet je eruit stappen.

sjarel
22 september 2008, 20:27
Bij mijn weten was de voorwaarde dat er geen onderhandeligen zouden gevoerd worden in de schoot van de federale regering maar niet dat er geen ruimte zou zijn voor "onderhandelingen" as such. Het doel van CD&V- in mijn ogen- was niet zozeer om onderhandelingen uit te sluiten maar om Leterme het te besparen om die onderhandelingen te moeten voeren. Enfin mijn inschatting.

Mja, dat kan maar zo heb ik het niet geinterpreteerd. Als dat de bedoeling was is het alleszins een waardeloze voorwaarde want nu gaan ze gewoon in twee kamertjes naast elkaar zitten en af en toe eens op de gang samen een sigaretje roken om te kijken of ze samen ja kunnen zeggen.

Boduo
22 september 2008, 20:31
[QUOTE=solidarnosc;3705297]Nja. Onmogelijk te voorspellen tegenwoordig. Alles is mogelijk komende verkiezingen. Nadeel van de VLD is dat ze net als SP.a een mossel vis houding hebben ten opzichte van het communautaire en (net als de SP.a een mossel hebben als voorzitter.)

Ook de CD-zonder V heeft een mossel als voorzitter. Ik zegde het al toen ze begon als voorzitter: dat is een wijf dat draait naar ALLE winden + een super-cumulard. In Terzake deze avond gaf ze een staaltje ten beste van "rond de (mossel)pot draaien dat geen enkel ander politiekertje haar vóórdeed.
De CD& zinkt verder in het moeras. "Sta op en vecht" is nog nooit voor de oude CVP krokodillen van toepassing geweest. Het is hier door velen al gezegd: de tsjevenstreken halen de bovenhand. "In belgie is een "staatsman" een man waar je geen staat kunt op maken" B.De Wever. En hij kan het weten.

:evil::evil::evil:

solidarnosc
22 september 2008, 20:31
Mja, dat kan maar zo heb ik het niet geinterpreteerd. Als dat de bedoeling was is het alleszins een waardeloze voorwaarde want nu gaan ze gewoon in twee kamertjes naast elkaar zitten en af en toe eens op de gang samen een sigaretje roken om te kijken of ze samen ja kunnen zeggen.


Het zijn en blijven tsjeven. Nu goed dat is wat ik er van maak. Ik heb Vandenbroucke en Somers in ieder geval recent horen zeggen dat ze niet tegen een onderhandelde oplossing zijn.

Tjolder
22 september 2008, 20:36
Moest de CD&V en N-VA nu eens in het geheim hun kartel verderzetten. CD&V die probeert een staatshervorming te forceren met ruggespraak met de N-VA .
En de N-VA die in de oppositie zit maar de CD&V spaart met harde retoriek.
Met de vaste afspraak om bvb tegen eind november eens te revalueren hoezeer de Franstaligen nu toegefelijk zijn in de onderhandelingen . Indien dan nog alles geblokkeerd is kan de CD&V alsnog de N-VA volgen en terug samen naar de verkiezingen trekken. En bezinningsperiode van een maand of twee en ondertussen geen bruggen opblazen.

solidarnosc
22 september 2008, 20:46
Moest de CD&V en N-VA nu eens in het geheim hun kartel verderzetten. CD&V die probeert een staatshervorming te forceren met ruggespraak met de N-VA .
En de N-VA die in de oppositie zit maar de CD&V spaart met harde retoriek.
Met de vaste afspraak om bvb tegen eind november eens te revalueren hoezeer de Franstaligen nu toegefelijk zijn in de onderhandelingen . Indien dan nog alles geblokkeerd is kan de CD&V alsnog de N-VA volgen en terug samen naar de verkiezingen trekken. En bezinningsperiode van een maand of twee en ondertussen geen bruggen opblazen.

Nja. Kan. CD&V wil NVA duidelijk niet kwijt om verschillende redenen. Mocht en ik zeg mocht ACW nog iets te zeggen hebben binnen de CD&V dan vermoed ik wel dat ze dit keer minder happig zullen zijn. Idem voor een aantal mensen van de oude garde.

C2C
22 september 2008, 21:03
Irrealistische agenda of niet : als de vlaamse kiezer dat vraagt moet je daarvoor gaan. Kun je die niet waarmaken moet je eruit stappen.

Het probleem is dat de Vlaamse kiezer nooit de gijzeling van het land heeft gevraagd.

Een hervorming van de staat, akkoord. Maar niet ten koste van alles. De kiezer heeft een daadkrachtige regering gevraagd waarin de CD&V goed bestuurt op belangrijke vlakken, zoals vergrijzingsbeleid, welvaartsvastheid, justitie, enzovoort.

Uit enquêtes blijkt duidelijk dat de CD&V kiezer nooit de Vlaamse eis als top-prioriteit zag.

En dan is er uiteraard nog de hele linkse vleugel van de CD&V die met die Vlaamse eis zelfs totaal niks van doen had.


De Vlaamse kiezer kiest al 15 maanden lang voor een staatshervorming als het kan, maar als dat niet kan, dan wel een regering die de échte problemen aanpakt, en die zijn van sociaal-economische, niet van communautaire aard.

Alvader
22 september 2008, 21:24
Het probleem is dat de Vlaamse kiezer nooit de gijzeling van het land heeft gevraagd.

Een hervorming van de staat, akkoord. Maar niet ten koste van alles. De kiezer heeft een daadkrachtige regering gevraagd waarin de CD&V goed bestuurt op belangrijke vlakken, zoals vergrijzingsbeleid, welvaartsvastheid, justitie, enzovoort.

Uit enquêtes blijkt duidelijk dat de CD&V kiezer nooit de Vlaamse eis als top-prioriteit zag.

En dan is er uiteraard nog de hele linkse vleugel van de CD&V die met die Vlaamse eis zelfs totaal niks van doen had.


De Vlaamse kiezer kiest al 15 maanden lang voor een staatshervorming als het kan, maar als dat niet kan, dan wel een regering die de échte problemen aanpakt, en die zijn van sociaal-economische, niet van communautaire aard.

Met andere woorden: Vlaanderen, de motor van dit land, moet luisteren naar Wallonië. Triestig.

HAMC
22 september 2008, 21:25
De Vlaamse kiezer kiest al 15 maanden lang voor een staatshervorming als het kan, maar als dat niet kan, dan wel een regering die de échte problemen aanpakt, en die zijn van sociaal-economische, niet van communautaire aard.


Goede poging maar geen sigaar.

Stop toch eens met liegen altijd, kent u dan gewoon het begrip schaamte niet?

De Waal
22 september 2008, 21:27
Goede poging maar geen sigaar.

Stop toch eens met liegen altijd, kent u dan gewoon het begrip schaamte niet?

uw naam schaamteloos niet proberen weg te geven HAMC.

sjarel
22 september 2008, 23:42
Het probleem is dat de Vlaamse kiezer nooit de gijzeling van het land heeft gevraagd.

Een hervorming van de staat, akkoord. Maar niet ten koste van alles. De kiezer heeft een daadkrachtige regering gevraagd waarin de CD&V goed bestuurt op belangrijke vlakken, zoals vergrijzingsbeleid, welvaartsvastheid, justitie, enzovoort.

Uit enquêtes blijkt duidelijk dat de CD&V kiezer nooit de Vlaamse eis als top-prioriteit zag.

En dan is er uiteraard nog de hele linkse vleugel van de CD&V die met die Vlaamse eis zelfs totaal niks van doen had.


De Vlaamse kiezer kiest al 15 maanden lang voor een staatshervorming als het kan, maar als dat niet kan, dan wel een regering die de échte problemen aanpakt, en die zijn van sociaal-economische, niet van communautaire aard.

De CD& en het kartel eigenlijk hebben 15 maand lang beweerd dat goed bestuur niet mogelijk is zonder staatshervorming. Dus de zogezegde echte problemen zijn niet aan te pakken zonder. De tsjeven houden gewoon vast aan hun postje dat is alles. De enige die woord houdt is de NVA. VLD heeft overigens op geregelde tijdstippen hardop meegeroepen dat die staatshervorming nodig is voor "goed bestuur", maar we weten al langer die warm en koud tegelijk blazen.

Thyssen was zich in terzake vanavond in allerlei bochten aan het wentelen om tussen de vragen te laveren. En ik denk zelfs dat dat mens echt oprecht gelooft dat er een grote staatshervorming zal komen, dat haar franstalige collega's dat echt beloofd hebben. Komaan zeg, hoe naief kan iemand zijn. Dat is dan partijvoorzitter.

Jazeker
24 september 2008, 04:36
Het probleem is dat de Vlaamse kiezer nooit de gijzeling van het land heeft gevraagd.

Een hervorming van de staat, akkoord. Maar niet ten koste van alles. De kiezer heeft een daadkrachtige regering gevraagd waarin de CD&V goed bestuurt op belangrijke vlakken, zoals vergrijzingsbeleid, welvaartsvastheid, justitie, enzovoort.

Uit enquêtes blijkt duidelijk dat de CD&V kiezer nooit de Vlaamse eis als top-prioriteit zag.

En dan is er uiteraard nog de hele linkse vleugel van de CD&V die met die Vlaamse eis zelfs totaal niks van doen had.


De Vlaamse kiezer kiest al 15 maanden lang voor een staatshervorming als het kan, maar als dat niet kan, dan wel een regering die de échte problemen aanpakt, en die zijn van sociaal-economische, niet van communautaire aard.

Het probleem is dat je dom bent. Zonder een confederale constructie kan je in dit onland nog niet beginnen aan "de échte problemen" want je krijgt steeds een "NON".

Maar goed, voor een goed verdienend academicus kan ik begrijpen dat je niet wakker ligt van de problemen van zij die wel de eindjes aan mekaar moeten knopen op het einde van de maand.

Jan van den Berghe
24 september 2008, 08:07
De CD&V gaat zich bevrijd voelen en nu volop aan een succesvolle kleine staatshervorming werken ...

Waardoor heeft u de zekerheid dat de komende gesprekken (zelfs geen onderhandelingen, slechts "gesprekken") tot een "succesvolle, kleine staatshervorming" zullen leiden? Waarom zouden de Franstaligen nu plotseling tot toegevingen bereid zijn, terwijl ze al maanden voortdurend "non" zeggen? Is daar een reden toe?

Jan van den Berghe
24 september 2008, 08:08
En dan is er uiteraard nog de hele linkse vleugel van de CD&V die met die Vlaamse eis zelfs totaal niks van doen had.


En dat komt doordat die "linkse vleugel" onvoldoende beseft dat een staatshervorming juist de beste garanties biedt voor een nieuw, aangepast sociaal beleid.

Vette Pois(s)on
24 september 2008, 08:14
En dat komt doordat die "linkse vleugel" onvoldoende beseft dat een staatshervorming juist de beste garanties biedt voor een nieuw, aangepast sociaal beleid.

Of misschiens net wel, ze teren immers op de miserie van mesen

Anna List
24 september 2008, 08:30
Waardoor heeft u de zekerheid dat de komende gesprekken (zelfs geen onderhandelingen, slechts "gesprekken") tot een "succesvolle, kleine staatshervorming" zullen leiden? Waarom zouden de Franstaligen nu plotseling tot toegevingen bereid zijn, terwijl ze al maanden voortdurend "non" zeggen? Is daar een reden toe?

idd, franstaligen zullen zich nu koest houden tot de storm in de CD&V geluwd is. nadien begint Reynders' sarcastische spelletje opnieuw

op 9 juni zal de CD&V net als de N-VA GEEN resultaat hebben

in het beste geval zullen de Franstaligen een aantal Vlaamse toegevingen toestaan, die Leterme dan kan pogen te verkopen als Vlaamse verdiensten, maar zelfs dat is onzeker.

mijn gok is dat CD&V hetzelfde resultaat heeft tegen juni 2009 ... en dat Yves Leterme zich ook dan weer zal vastklampen aan zijn stoel ... met alle gevolgen voor Peeters (Unizo) en het Vlaams niveau ... maar daar zal Yves (ACW) niet wakker van liggen, integendeel. Hij zal dan tot 2011 hebben om het tij te keren én hij heeft zijn rechtstreekse concurrent (Peeters) tegen dan in de vernieling gereden ... 2 vliegen in 1 klap

Jan van den Berghe
24 september 2008, 08:45
idd, franstaligen zullen zich nu koest houden tot de storm in de CD&V geluwd is. nadien begint Reynders' sarcastische spelletje opnieuw

op 9 juni zal de CD&V net als de N-VA GEEN resultaat hebben

in het beste geval zullen de Franstaligen een aantal Vlaamse toegevingen toestaan, die Leterme dan kan pogen te verkopen als Vlaamse verdiensten, maar zelfs dat is onzeker.

mijn gok is dat CD&V hetzelfde resultaat heeft tegen juni 2009 ... en dat Yves Leterme zich ook dan weer zal vastklampen aan zijn stoel ... met alle gevolgen voor Peeters (Unizo) en het Vlaams niveau ... maar daar zal Yves (ACW) niet wakker van liggen, integendeel. Hij zal dan tot 2011 hebben om het tij te keren én hij heeft zijn rechtstreekse concurrent (Peeters) tegen dan in de vernieling gereden ... 2 vliegen in 1 klap

Als je eigenlijk alles bij elkaar legt, gaat het weer eens om "la politique politicienne" zoals dat in het Frans heet: afrekeningen onder partijen en onder kopstukken. 't Grote ego van een Reynders maar schijnbaar ook de gespeelde valse bescheidenheid waarachter ook een hebzuchtig verlangen schuilt bij een Leterme zijn daar slechts twee spelers in.

sjarel
24 september 2008, 09:44
idd, franstaligen zullen zich nu koest houden tot de storm in de CD&V geluwd is. nadien begint Reynders' sarcastische spelletje opnieuw

op 9 juni zal de CD&V net als de N-VA GEEN resultaat hebben

in het beste geval zullen de Franstaligen een aantal Vlaamse toegevingen toestaan, die Leterme dan kan pogen te verkopen als Vlaamse verdiensten, maar zelfs dat is onzeker.

mijn gok is dat CD&V hetzelfde resultaat heeft tegen juni 2009 ... en dat Yves Leterme zich ook dan weer zal vastklampen aan zijn stoel ... met alle gevolgen voor Peeters (Unizo) en het Vlaams niveau ... maar daar zal Yves (ACW) niet wakker van liggen, integendeel. Hij zal dan tot 2011 hebben om het tij te keren én hij heeft zijn rechtstreekse concurrent (Peeters) tegen dan in de vernieling gereden ... 2 vliegen in 1 klap

Daar vrees ik ook een beetje voor (enfin vrezen, wat CD& betreft vind ik dat een goede zaak).

Wat zouden de anderen de CD& nu een staatshervorming gunnen? VLD en SPa weten nu heel goed dat ze zonder staatshervorming een concurrent minder hebben : hun enige vraag is of ze samen (met groen) groot genoeg gaan zijn voor paars op vlaams niveau. Anderzijds kennen de franstaligen nu ook de uitermate zwakke positie van de CD& en gaan ze met Maingain op kop daar direct staan met hun grote eisen (beginnend met de benoeming van de burgemeesters wat veel vlamingen hun koude kleren niet zal raken, maar vervolgens uitbreiding faciliteiten etc). Dat is ook de enige manier voor de MR om hun verlies van de laatste maanden goed te maken : ofwel geen staatshervorming (net als Milquet standvastigheid tonen) ofwel een overwinning in de staatshervorming in de vorm van uitbreiding BXL. (Vraag is of PS en CDH dat graag gaan zien gebeuren want ze zijn nu zo goed als zeker van de macht)

lomeanor
24 september 2008, 12:55
CD&V zit nu serieus met de poepers. Ze zijn nu 6 parlementairen kwijt in hun fractie, hun federale regering is het monster geworden waar ze ooit oppositie tegen voerden. CD&V zit nu met het absolute horrorscenario. VLD en SP.a kunnen de "staatsman" gaan spelen, N-VA de martelaar, Vlaams Belang degenen die al lang zeiden "Zie je wel dat het niet werkt", LDD die kan zagen over "hoe het toch allemaal niet werkt en dat enkel LDD voor goed bestuur staat" en CD&V.... Tsja, CD&V heeft niets.

Zéér goede analyse van de huidige situatie. :-D

Sante
24 september 2008, 20:11
Ik denk niet dat de nva dit kan verzilveren tenzij ze een hardnekkige, extreme koers begint te varen en dit tot de volgende verkiezingen kan vasthouden.
Mijns inziens heeft de nva hiervoor niet de personen om dit te doen.
Het volk is zo gemakkelijk te (mis)leiden, binnen enkele maanden is dit allemaal vergeten en de regeringspartijen zullen uitmaken welke thema's worden bespeeld bij de verkiezingsstrijd, niet de oppositie.

UFSIA
24 september 2008, 20:42
CD&V zit nu serieus met de poepers. Ze zijn nu 6 parlementairen kwijt in hun fractie, hun federale regering is het monster geworden waar ze ooit oppositie tegen voerden. CD&V zit nu met het absolute horrorscenario. VLD en SP.a kunnen de "staatsman" gaan spelen, N-VA de martelaar, Vlaams Belang degenen die al lang zeiden "Zie je wel dat het niet werkt", LDD die kan zagen over "hoe het toch allemaal niet werkt en dat enkel LDD voor goed bestuur staat" en CD&V.... Tsja, CD&V heeft niets.Maar Leterme heeft wel een nettoloon van om en bij de 9000 euro netto per maand. Als hij de grap tot 2011 kan volhouden op federaal niveau is hij persoonlijk binnen, en na hem de "déluge". Wat de rest aan vlaamse kant dan zegt is iets minder belangrijk.

Moest de regering het niet zolang volhouden is hij natuurlijk iets minder binnen, en dat geeft de Walen de kans hem in de tang te nemen zoveel ze willen. Niet dat ze hem effectief gaan laten vallen want die houden er wel van iemand in de tang te hebben en ze zullen die situatie niet zomaar opgeven.

Maar van een staatshervorming zal er geen sprake meer zijn.


mvg. sint ignacius