PDA

View Full Version : Herverdeling


kwelduvel
30 maart 2004, 21:58
Mijnheer Stevaert,

U zegt steeds dat de middelen moeten herverdeeld worden.

Mensen die geen moeite doen verdienen meestal weinig, hardwerkende mensen verdienen meestal meer. En u wil dus herverdeling toepassen. Omdat u gekant bent tegen dit principe?

Steve Stevaert
31 maart 2004, 10:18
Net zoals mijn goede vriend Frank Vandenbroucke vind ik dat mensen die echt niet willen werken uit de sociale zekerheid moeten en geen werkloosheidsuitkering meer kunnen krijgen. Voor alle anderen is er wel een herverdeelmechanisme nodig simpelweg omdat iedereen wel eens tegenslag kan hebben in zijn leven. Men wordt ziek of krijgt een ongeval, men wordt werkloos, ... Omdat iedereen een tegenslag kan krijgen, heeft iedereen er ook belang bij om bijdrages te betalen aan de sociale zekerheid. Op het moment dat je het opeens lastig krijgt door een tegenslag is het immers net op die sociale zekerheid dat ook jij zult moeten beroep doen.

Herman Desmedt ©HD
31 maart 2004, 10:26
Kan U daarbij ook eens cijfers geven van hoeveel mensen in België geen recht hebben op sociale zekerheid ?
- Hoeveel daklozen ?
- Hoeveel qua statuut nog steeds uitgesloten ? (dateert nog van de tijd dat men artisten, onthaalmoeders enz. uitsloot)

Of zijn er geen meer ?

kwelduvel
31 maart 2004, 10:39
Hoe maakt met het onderscheid tussen niet "willen" of niet "kunnen" werken ?
Ik denk bv. aan allochtonen, die al snel het excuss zullen aanhalen "dat men hen nergens wil".

Het is een feit dat veel allochtonen heel moeilijk werk kunnen vinden, en als ze dan werk hebben, is dat veelal gevaarlijk/vies en slecht betaald. Ik heb zelf in een vleesverwerkend bedrijf gewerkt, waar 90% van de arbeiders allochtoon was (had nog nooit zoveel allochtonen bij elkaar gezien). Ik ben er na één dag weggegaan omdat de omstandigheden er zo slecht waren en het loon té laag was.

Gentenaar
31 maart 2004, 10:58
En hoe komt dat ? Studeren ipv rondhangen op de pleintjes van Borgerhout en mensen 't leven ziir maken, zou veel aan hun sociaal statuut kunnen veranderen.

1. Onderwijs kost (te veel) geld, zeker voor maatschappelijk kwetsbare groepen. Bovendien brengt het pas na jaren brood op de plank.
2. Je leest zelf dat bepaalde jobs alleen nog door migranten uitgeoefend worden, omdat het "eigen volk" er te vies van is. Dan lijkt het me maar normaal dat die migranten met respect behandeld worden, en bijvoorbeeld stemrecht krijgen.
3. Het typische jargon vind je ook op dit topic terug:
als een migrant niet werkt is hij lui, als hij wel werkt neemt hij het werk van het eigen volk af.
4. Praat eens met wat migranten.

Rola
31 maart 2004, 12:19
Net zoals mijn goede vriend Frank Vandenbroucke vind ik dat mensen die echt niet willen werken uit de sociale zekerheid moeten en geen werkloosheidsuitkering meer kunnen krijgen. Voor alle anderen is er wel een herverdeelmechanisme nodig simpelweg omdat iedereen wel eens tegenslag kan hebben in zijn leven. Men wordt ziek of krijgt een ongeval, men wordt werkloos, ... Omdat iedereen een tegenslag kan krijgen, heeft iedereen er ook belang bij om bijdrages te betalen aan de sociale zekerheid. Op het moment dat je het opeens lastig krijgt door een tegenslag is het immers net op die sociale zekerheid dat ook jij zult moeten beroep doen.

Ja, ja Steve, maar de zelfstandigen horen natuurlijk niet bij die "iedereen", logisch zij stemmen niet op mensen die alles gratis maken. En kom nu niet af dat je tijdens de laatste hervormingen voor die mensen iets wezenlijk verandert hebt. Het blijft voor die mensen nog altijd een menselijk drama als men failliet gaat. SPa ziet dat, maar sluit zijn ogen. Ik ben geen zelfstandige maar open wel mijn ogen. Het zullen wel weer criminelen zijn zekers.

Herr Flick
31 maart 2004, 12:40
Waarom bij dat herverdelen eens niet naar het eigen loonstrookje kijken, ...

Dinerkes in Knokke, na het gratis worstenfeest betalen wij ook hé Steve, ik hoop dat het goe gesmaakt heeft, !

Maar als ge dan toch nog honger had na dien hoe-maak-ik-mezelf-populair-barbeque had ge misschien ook naar 't frituur kunnen gaan, en het uit uwen eigen zak kunnen betalen.


Zeg en als je dan toch gaat herverdelen, en de fraudeurs van den dop gaat smijten, wat ik trouwens een goeie zaak vind, ga je dan die ten zuiden van de taalgrens ook even straf vervolgen, ?

Of mogen die blijven voortklooien van hune Rooie god Di Rupo, ?

Gelijkheidsbeginsel hé Steve, oppassen da ge dan geen proces voor racisme aan uw broek gaat krijgen, want met al de ik-ga-mijn-vingertje-nog-eens-opsteken-wetten die je de laatste tijd uitvaardigd en goedkeurd, ga je geweldig moeten oppassen da je nekeer nie in uw eigen vingers gaat snijden, ...

Zie uw ilustere voorbeeld Joske Gijsels van Groen! toen Agalev en zijn 5% drempel...

Wie een put graaft voor een ander, ...

Herr Flick
31 maart 2004, 12:50
En hoe komt dat ? Studeren ipv rondhangen op de pleintjes van Borgerhout en mensen 't leven ziir maken, zou veel aan hun sociaal statuut kunnen veranderen.

1. Onderwijs kost (te veel) geld, zeker voor maatschappelijk kwetsbare groepen. Bovendien brengt het pas na jaren brood op de plank.

Zever in pakskes, iedereen krijgt de kans te studeren, iedereen krijgt kindergeld om zijn kinderen te laten studeren, en of een studiebeurs en als ge studeerd hebt ge wel uitzicht op een job, en desnoods doe je er nog wa avondschool bij, of je stampt zelf iets uit de grond.

Mijn vader heeft alleen gewerkt en van een ambtenarenpreeken heeft hij een huis gekocht en 2 kinderen groot gebracht die allebei de kans gehad hebben te studeren, en wij zijn kinderen hebben gestudeerd en onze kans genomen en hebben allebei een goei job !


2. Je leest zelf dat bepaalde jobs alleen nog door migranten uitgeoefend worden, omdat het "eigen volk" er te vies van is. Dan lijkt het me maar normaal dat die migranten met respect behandeld worden, en bijvoorbeeld stemrecht krijgen.

Ik heb ook al migranten in den IT zien werken, en er zijn er hier zelf verschillende aan het werk als bediende, voor iedereen die werkt of studeerd heb ik respect, voor lijnentrekkers, ... da is iets anders daar ben ik allergisch aan.

3. Het typische jargon vind je ook op dit topic terug:
als een migrant niet werkt is hij lui, als hij wel werkt neemt hij het werk van het eigen volk af.

Zie punt 2

4. Praat eens met wat migranten.

In welke omstandigheden, ? ...