PDA

View Full Version : Leterme gaat mislukken met zijn staatshervorming.


Don Quichote
1 oktober 2008, 10:45
Niemand gelooft die titel.
Het is vrijwel ondenkbaar.
Want Leterme heeft al staaltjes laten zien van groot staatsmanschap.

Maar het is toch altijd verstandig om na te denken indien het toch gebeurt?

Volgende maal waarschijnlijk 1,5 miljoen voorkeursstemmen?

Zeker als hij het goed uit kan leggen waarom hij mislukt is.

Dat hij niet veel zegt gewoonlijk is misschien een nadeel, maar dat kan hij overlaten aan de spraakwaterval Vandeurzen dan.


Wat.... als het ondenkbare gebeurt??

kelt
1 oktober 2008, 15:02
:roll:

Leterme IS mislukt in zijn Staatshervormingspogingen,onnodig U daar nog druk over te maken.Op federaal vlak is alles vastgereden,en de ganse ploeg heeft gefaald!....
Omdat het niet ging is juist dat tweede circuit,met directe communautaire onderhandelingen tussen de gewesten, opgestart.

Dat is ook "verantwoordelijkheid" opnemen.....loslaten en een ander team een poging doen wagen.

belangrijkst is dat het NIET van de agenda is!

Chipie
1 oktober 2008, 15:07
Vind ik ook... :-D

roger verhiest
1 oktober 2008, 15:13
Een staatshervorming zal in ieder geval resulteren in een voorstel tot wijziging van de grondwet ie. de aanduiding van de artikelen die moeten gewijzigd worden, gevolgd door nieuwe verkiezingen die van het nieuwe parlement een constituante (grondwetgevende vergadering) maakt zéodat diat nieuwe parlement de tussen de diverse politieke partijen overeengekomen wijziging kunnen bevestigen. Ik schat dat men daar nog minstens zo'n 12 jaar mee zoet is... diegenen die menen dat een ultimatum of oekaze een systeem is om bepaalde wijzigingen in de staatstructuur er op minder dan een jaar door te krijgen vergissen zich dus wel degelijk...

Stel dat BDW en zijn NV-A er in geslaagd waren om YL zijn ontslag te doen aanbieden en we met een kabinetscrisis zaten verleden vrijdag... het had zeker niet fraai geweest.
& Wat zou men dan bereikt hebben ?

Fieseler
1 oktober 2008, 15:27
Een staatshervorming zal in ieder geval resulteren in een voorstel tot wijziging van de grondwet ie. de aanduiding van de artikelen die moeten gewijzigd worden, gevolgd door nieuwe verkiezingen die van het nieuwe parlement een constituante (grondwetgevende vergadering) maakt zéodat diat nieuwe parlement de tussen de diverse politieke partijen overeengekomen wijziging kunnen bevestigen. Ik schat dat men daar nog minstens zo'n 12 jaar mee zoet is... diegenen die menen dat een ultimatum of oekaze een systeem is om bepaalde wijzigingen in de staatstructuur er op minder dan een jaar door te krijgen vergissen zich dus wel degelijk...

Stel dat BDW en zijn NV-A er in geslaagd waren om YL zijn ontslag te doen aanbieden en we met een kabinetscrisis zaten verleden vrijdag... het had zeker niet fraai geweest.
& Wat zou men dan bereikt hebben ?

De allereerste doorbraak in 170 jaar?

roger verhiest
1 oktober 2008, 15:36
De allereerste doorbraak in 170 jaar?

Een staat die zijn eigen opheffing in zijn grondwet gaat verankeren, dat is in feite een wereldprimeur, een doorbraak na 6.000 jaar !

Vette Pois(s)on
1 oktober 2008, 15:38
Een staat die zijn eigen opheffing in zijn grondwet gaat verankeren, dat is in feite een wereldprimeur, een doorbraak na 6.000 jaar !

Een staat waar nu de democratie niet wordt nageleefd, dat is inderdaad uniek.

Svennies
1 oktober 2008, 15:42
Een staat waar nu de democratie niet wordt nageleefd, dat is inderdaad uniek.


Ach,als meer dan 170 jaar veegt men in het belgisch bestel zijn voeten aan het woord democratie....

Dat is iets voor échte landen met échte politici,niet voor een stelletje zakkenwassers zoals de onze wiens kwaliteiten vooral bestaan uit ruzie maken en eigen zakken vullen....

Jan Meuleman
1 oktober 2008, 18:52
Leterme heeft al een eerste toegeving gedaan.

Je mag 3 maal raden :
1) de Vlaming zal betalen of 2) de Vlaming zal betalen of 3) de Vlaming zal betalen.

Juist je wint, de Vlaming zal betalen. 460 miljoen Euro. Wathelet krijgt gelijk.

Vette Pois(s)on
1 oktober 2008, 18:54
Leterme heeft al een eerste toegeving gedaan.

Je mag 3 maal raden :
1) de Vlaming zal betalen of 2) de Vlaming zal betalen of 3) de Vlaming zal betalen.

Juist je wint, de Vlaming zal betalen. 460 miljoen Euro. Wathelet krijgt gelijk.

Zeer triestig als dat zo is

jef
1 oktober 2008, 19:10
Dat noemen onze politiekers: verantwoordelijkheid opnemen.

Jan Meuleman
1 oktober 2008, 19:15
Zeer triestig als dat zo is
Zie http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/binnenland/1.390737

Chipie
1 oktober 2008, 20:50
Leterme heeft al een eerste toegeving gedaan.

Je mag 3 maal raden :
1) de Vlaming zal betalen of 2) de Vlaming zal betalen of 3) de Vlaming zal betalen.

Juist je wint, de Vlaming zal betalen. 460 miljoen Euro. Wathelet krijgt gelijk.

1) Het is de Vlaamse regering die dat heeft beslist (en niet Leterme ;-) )
2) Het gaat om 414,15 miljoen ipv 460 ;-)
3) Het gaat onder meer om het geld dat voor de redding van Dexia wordt gebruikt. ;-)

Hoe kan een mens nu in zo'n korte post zoveel onwaarheden vertellen? :-D

Jan Meuleman
1 oktober 2008, 21:11
1) Het is de Vlaamse regering die dat heeft beslist (en niet Leterme ;-) )
2) Het gaat om 414,15 miljoen ipv 460 ;-)
3) Het gaat onder meer om het geld dat voor de redding van Dexia wordt gebruikt. ;-)

Hoe kan een mens nu in zo'n korte post zoveel onwaarheden vertellen? :-D

Tjeven kunnen het nogal uitleggen.

Jan Meuleman
1 oktober 2008, 21:13
Tjeven kunnen het nogal uitleggen.

We treden niet in een regering zonder grote staatshervorming.

Een woord is een woord.

Chipie
1 oktober 2008, 21:21
Tjeven kunnen het nogal uitleggen.
Ik ben geen tjeef... :-D

Jan Meuleman
1 oktober 2008, 21:25
Ik ben geen tjeef... :-D
neen, een super tsjeef.

centrist
2 oktober 2008, 09:23
Maar het is toch altijd verstandig om na te denken indien het toch gebeurt?

De moeite om te lezen:

... is dat iedereen nu gemotiveerd is om aan te tonen dat de N-VA de laatste maanden de bron van alle communautaire problemen is geweest, en niet de Franstalige ...
http://inflandersfields.eu/2008/10/kleine-pronostiek-over-de.html

Een goede analyse m.i. die voorspelt dat er wel degelijk een resultaat geboekt zal worden. En dat het wreed spijtig is dat de NVA er niet meer is om dat bedenkelijke resultaat tegen te houden...

Steben
2 oktober 2008, 10:20
Dus de NVA gaat verweten beginnen worden een beppalde staatshervorming niet te hebben tegengehouden?

:lol:
We zullen wel zien. Niets nieuws zal er tevoorschijn komen. De Franstaligen gaan nu toch niet beginnen met uitverkoop zeker, omdat de NVA er niet meer is. Peilingen geven verlies voor Reynders, die mar al te graag "zijn campagne" een start wil geven. Didierke gaat dus vergrootglas spelen op alle maneuvres van PS en CDh;

vlijmscherp
2 oktober 2008, 10:31
De moeite om te lezen:


http://inflandersfields.eu/2008/10/kleine-pronostiek-over-de.html

Een goede analyse m.i. die voorspelt dat er wel degelijk een resultaat geboekt zal worden. En dat het wreed spijtig is dat de NVA er niet meer is om dat bedenkelijke resultaat tegen te houden...

hoe ik het lees, is dat er nauwelijks sprake zal zijn van een staatshervorming en dat de Vlamingen wederom zwaar gaan betalen voor de splitsing van BHV.

Hallebarde
2 oktober 2008, 10:54
Leterme gaat mislukken met zijn staatshervorming ??

Tiens, waarom denken jullie dat ? Het ziet er toch allemaal goed uit, of niet ?

Leterme's kordate en doordachte aanpak, zijn staatsmanschap, de kwaliteit van zijn regering, zijn verantwoordelijkheidszin, zijn gehouden beloftes, en zijn aperte bekwaamheid kunnen niet anders dan ons met volle vertrouwen de toekomst tegemoet doen zien.

Het gaat dan ook zeer goed met en in België, zoals eenieder kan vaststellen.

En als het niet goed mocht gaan, is dat niet de fout van die jongen. Hij doet zijn uiterste best.

Voil�*, zo heb ik ook eens gepoogd de tsjeef uit te hangen. Het ligt me niet, en ik ervaar enige kotsneiging, maar zo weet ik tenminste hoe het voelt om met een ogenschijnlijk witter dan wit communiezieltje de grootst mogelijke onzin te spuien.

Leuk is anders.

den ambetantsten
4 oktober 2008, 15:56
Leterme gaat mislukken met zijn staatshervorming ??

Tiens, waarom denken jullie dat ? Het ziet er toch allemaal goed uit, of niet ?

Leterme's kordate en doordachte aanpak, zijn staatsmanschap, de kwaliteit van zijn regering, zijn verantwoordelijkheidszin, zijn gehouden beloftes, en zijn aperte bekwaamheid kunnen niet anders dan ons met volle vertrouwen de toekomst tegemoet doen zien.

Het gaat dan ook zeer goed met en in België, zoals eenieder kan vaststellen.

En als het niet goed mocht gaan, is dat niet de fout van die jongen. Hij doet zijn uiterste best.

Voil�*, zo heb ik ook eens gepoogd de tsjeef uit te hangen. Het ligt me niet, en ik ervaar enige kotsneiging, maar zo weet ik tenminste hoe het voelt om met een ogenschijnlijk witter dan wit communiezieltje de grootst mogelijke onzin te spuien.

Leuk is anders.

Ik vermoed dat er maar een minuscuul verschiltje is: u verdient pakken meer dan die andere tsjeef om hier die onzin te spuien, juist? 8-)

Hallebarde
5 oktober 2008, 00:11
Ik vermoed dat er maar een minuscuul verschiltje is: u verdient pakken meer dan die andere tsjeef om hier die onzin te spuien, juist? 8-)

Als u het over poen hebt : om hier zin of onzin te spuien verdien ik net zoveel als u. Geen cent, dus.

Om dat elders te doen krijg ik wel eens wat, ja.

Maar zowel in het ene als het andere geval : d�*�*r doe ik het niet voor.

Net als u en alle andere forummers hier, mag ik aannemen ?

omaplop
7 oktober 2008, 12:50
Er werd beslist dat Maingain deelneemt als afgevaardigde van de MR!!! Dus er komt niets van in huis; de eerste dag zit het er al bovenarms op, want Maingain wil maar één ding: Uitbreiding van Brussel!!!

vlijmscherp
7 oktober 2008, 12:57
Er werd beslist dat Maingain deelneemt als afgevaardigde van de MR!!! Dus er komt niets van in huis; de eerste dag zit het er al bovenarms op, want Maingain wil maar één ding: Uitbreiding van Brussel!!!

en je bent zeker dat de Vlaamse onderhandelaars dit sowieso gaan weigeren?

Steben
7 oktober 2008, 12:57
Goed gezien eigenlijk: het mislukken van de dialoog als overwinning.
Peeters die met een bladje op zijn chamberlains staat te wuiven:
"we hebben geen uitbreiding van Brussel"! Wt een pakket van jewelste!

Chipie
7 oktober 2008, 13:34
Er werd beslist dat Maingain deelneemt als afgevaardigde van de MR!!! Dus er komt niets van in huis; de eerste dag zit het er al bovenarms op, want Maingain wil maar één ding: Uitbreiding van Brussel!!!

Dat zal zijn om hun goede wil te betonen... :-D

giserke
7 oktober 2008, 13:52
Beginne de heren hier stillekes in te zien, waarom het zo belangrijk is dat N-VA een kartel moest aangaan met de tsjeven?

Nu zullen de Franstaligen krijgen wat ze willen, om de eenvoudige reden dat het kartel niet meer bestaat.

Steben
7 oktober 2008, 14:42
Beginne de heren hier stillekes in te zien, waarom het zo belangrijk is dat N-VA een kartel moest aangaan met de tsjeven?

Nu zullen de Franstaligen krijgen wat ze willen, om de eenvoudige reden dat het kartel niet meer bestaat.

Ja maar ge zult onmiddellijk horen dat we dan maar in het kartel moesten blijven, giserke. Dus opletten.
Het is beter in te zien dat het kartel nu eenmaal bestaan heeft, de politiek een wending heeft gekregen. Conclusies zijn de volgende:
- De CD&V laat zich nu verleiden tot compromissen, ondanks de N-VA.
- De CD&V liet zich verleiden tot kartel, dankzij de N-VA.
- Met andere woorden: de CD&V laat zich continu rollen, maar de VLD ook
- De N-VA heeft veel invloed gehad de laatste maanden
- de wonde is structureel aangetoond op grote schaal, dankzij de N-VA
- het belgisch bestuur waggelt en struikelt verder, ondanks de N-VA
- de tripartite huivert voor verkiezingen

4x10E6
7 oktober 2008, 19:15
Er werd beslist dat Maingain deelneemt als afgevaardigde van de MR!!! Dus er komt niets van in huis; de eerste dag zit het er al bovenarms op, want Maingain wil maar één ding: Uitbreiding van Brussel!!!

Weet U,

Ik meende verstaan te hebben dat Brussel verworden is tot een filiaal van Parijs. Wie Brussel wenst uit te breiden was de voorbije week niet goed bij de les. Brussel is de banlieu geworden.

Morgen starten de gesprekken van gemeenschap tot gemeenschap. Minister Vanackere baart me zorgen. Zal hij de confrontatie met de heer Mangain aankunnen? De Hertoginnedal sensatie is terug van weggeweest. Hopelijk kan ik de slaap vatten vanacht.

Zou de heer Vanackere eraan gedacht hebben een propere zakdoek mee te nemen? Waar zijn Marc Van de Looverbosch en Ivan De Vadder als je hen nodig hebt?

Nagelbijtend

Chipie
7 oktober 2008, 20:10
Marc Van Louverdrape is zijn Belgische vlag waarschijnlijk aan het strijken...

Hallebarde
7 oktober 2008, 22:55
Weet U,

....... Hopelijk kan ik de slaap vatten vanacht. ......

In belgicistische kringen wordt al erg lang gehoopt dat wij allen de slaap vatten, en voor altijd.

Zij hebben er een grondige hekel aan dat we ooit wakker geworden zijn...

Laat ik ze niet gerust stellen : er is meer voor nodig dan het breken van een kartelletje om ons in slaap te wiegen.

forzaflandria
8 oktober 2008, 02:12
Nogal logisch dat de staatshervorming zal mislukken.
De enige staatshervorming die de Franstaligen willen, kan in 3 letters samengevat worden: n-o-n.

4x10E6
8 oktober 2008, 18:56
Nogal logisch dat de staatshervorming zal mislukken.
De enige staatshervorming die de Franstaligen willen, kan in 3 letters samengevat worden: n-o-n.

Weet U,

n-o-n bestaat uit 5 letters, waaronder 3 verschillende.

Queensburry
8 oktober 2008, 19:04
Niemand gelooft die titel.
Het is vrijwel ondenkbaar.
Want Leterme heeft al staaltjes laten zien van groot staatsmanschap.

Maar het is toch altijd verstandig om na te denken indien het toch gebeurt?

Volgende maal waarschijnlijk 1,5 miljoen voorkeursstemmen?

Zeker als hij het goed uit kan leggen waarom hij mislukt is.

Dat hij niet veel zegt gewoonlijk is misschien een nadeel, maar dat kan hij overlaten aan de spraakwaterval Vandeurzen dan.

Wat.... als het ondenkbare gebeurt??

In alle eerlijkheid: ik heb de inleidende post verschillende keren gelezen maar weet nog steeds niet of dit ironisch bedoeld was of dat het hier gaat om een van de weinig overblijvende fans van Leterme.

proost
19 oktober 2008, 17:15
Er werd beslist dat Maingain deelneemt als afgevaardigde van de MR!!! Dus er komt niets van in huis; de eerste dag zit het er al bovenarms op, want Maingain wil maar één ding: Uitbreiding van Brussel!!!

Hopelijk niet...

lomeanor
19 oktober 2008, 17:47
Ik meende verstaan te hebben dat Brussel verworden is tot een filiaal van Parijs. Wie Brussel wenst uit te breiden was de voorbije week niet goed bij de les. Brussel is de banlieu geworden.
Mooi verwoord!
En zeker nu brandend actueel, vb met de verkoop van Fortis.

Alvader
19 oktober 2008, 20:19
Brussel zal niet uitbreiden en na 2009 ( Gewestverkiezingen ) zullen de gewesten onderhandelen. Dan wordt het menens . Trouwens, dit is ook wat Reynders en OVLD ( PEST VOOR VLAANDEREN ) willen.

andev
30 oktober 2008, 00:07
Een staat die zijn eigen opheffing in zijn grondwet gaat verankeren, dat is in feite een wereldprimeur, een doorbraak na 6.000 jaar !
Maar wij zijn geen "staat"! Wij zijn twee verschillende bevolkingen die destijds door andere machten op dezelfde lap grond werden afgebakend. Dat we niet bij elkaar passen en nooit zullen passen - tenzij één groep de andere volledig domineert, wat de franstaligen een tijdje gelukt is - is toch al voldoende bewezen! Alleen omdat één groep de andere financieel nodig heeft zorgen ze ervoor dat het spelletje zo lang mogelijk blijft duren.

forzaflandria
30 oktober 2008, 03:04
Is er eigenlijk al iets waar Leterme wel in geslaagd is?

Met de financiele crisis vrees ik dat 'meer Vlaanderen' weer op de lange baan geschoven wordt, wegens andere prioriteiten en te veel angst voor het onbekende. Tijdens een economische crisis verkiest men het zekere boven het onzekere.

Chipie
30 oktober 2008, 08:04
Is er eigenlijk al iets waar Leterme wel in geslaagd is?

Met de financiele crisis vrees ik dat 'meer Vlaanderen' weer op de lange baan geschoven wordt, wegens andere prioriteiten en te veel angst voor het onbekende. Tijdens een economische crisis verkiest men het zekere boven het onzekere.

Leiders die proberen een economische crisis te keren/verlichten door hier prioriteiten aan te geven...http://img176.imageshack.us/img176/3499/plny3.gif dat zijn inderdaad geen (of slechte leiders)... :-D

Brulapen daarentegen wel... :-D