PDA

View Full Version : Wat denken jullie over islamic banking ?


Ahmes
5 oktober 2008, 11:22
De vraag is gericht tot iemand die wel weet wat islamic banking is.

Vorenus
5 oktober 2008, 11:23
Zelfde als een westerse bank, alleen gebruikt men het woord rente niet.

Ahmes
5 oktober 2008, 11:29
Rente haram in de islam, mag niet = is verboden.

Vorenus
5 oktober 2008, 11:30
Rente haram in de islam, mag niet = is verboden.

Dat ontduiken ze om voor bepaalde diensten geld te vragen waardoor er in feite wel een soort rente (inkomsten uit een lening) is.

Savatage
5 oktober 2008, 11:32
Je wilt met andere woorden geld verbieden om een tijdswaarde te hebben? Ik vraag me af wat ik me moet voorstellen bij zo'n economisch systeem.

Johan Bollen
5 oktober 2008, 16:16
Is het niet zo bij het 'Islamitisch bankieren' dat degene die geld leent eigenlijk een soort van medeeigenaar wordt zodat er niet op gespeculeerd kan worden dat het geld niet terug betaald zou worden? Maw de motivatie om geld op een verantwoorde manier te lenen zou groter zijn dan indien er rente gevraagd wordt. Als het werkt dan is het goed, maar is het daarvoor noodzakelijk om rente te 'verbieden'?

circe
5 oktober 2008, 16:25
Islamitisch bankieren is een zuiver voorbeeld van het "what's in a name" principe.

Maar kom, als de banken vinden dat ze op die manier meer klanten kunnen krijgen dan doen ze maar. Uiteraard mag er geen onderscheid gemaakt worden tussen moslims en niet-moslims. En bovendien kan een renteloze lening natuurlijk niet worden afgetrokken van de belastingen vermits er geen "rente" wordt betaald.

Ze doen dan maar hé.

Een huis van 250.000 euro wordt dan aangekocht door de bank, en "verhuurd" tot het bedrag van 500.000 euro is betaald (net zoals de kaffer eigenaar middels rente in totaal ook zo'n bedrag zal betaald hebben na 25 jaar).
Alleen: de kaffer is van in het begin eigenaar en kan zijn rente aftrekken van zijn belastingen, en is de vrome moslim géén eigenaar dus ook niet als hij het huis na 10 jaar wil verkopen.... Maar dat is beter volgens Allah, dus doen ze maar.

Paul Nollen
5 oktober 2008, 16:30
De vraag is gericht tot iemand die wel weet wat islamic banking is.

op http://www.islamic-banking.com/ staat al een hele uitleg. In elk geval is rente niet toegestaan, zoals dat ook lang het geval was voor dfe katholieke godsdienst. Een toepassing kan ook zijn bv energie als geld
http://www.kilowattcards.com/template/index.cfm

Paul

LastMohican
5 oktober 2008, 16:32
Eens de olie op is hebben de islamieten toch geen geld meer :rofl:

Tegen dan wij echter ook al lang niet meer :(

;)