PDA

View Full Version : Maingain: Voeren terug naar Luik


Pagina's : [1] 2 3

Renesse
19 oktober 2008, 20:13
(bron: Radio 1 nieuws zondag 17u00)

En dat onderhandelt mee in de Dialoog.

De vraag is waarom de Vlaamse partijen niet op dezelfde manier een haatcampagne voeren tegen het FDF als de Franstalige partijen tegen N-VA.

Alvader
19 oktober 2008, 20:16
Maingain is dus ofwel: 1 Zot ( Voeren heeft een Nederlandssprekende meerderheid ) ofwel 2 een provocateur.
Ik denk dat Maingain even mag keffen en dat ze in Franstalig België wel doorhebben dat de volgende verkiezingen echt menes worden. Het zal daar in het zuiden, ieder voor zich worden. PS vs MR en Voeren was het stokpaardje van de PS niet ???

lomeanor
19 oktober 2008, 20:17
Je zou denken dat Maingain afstuurt op de boedelscheiding.

Misschien wordt hij nog een bondgenoot. ;-)

giserke
19 oktober 2008, 20:45
Dus Komen en moeskroen terug bij West-Vlaanderen dan?

Dixie
19 oktober 2008, 20:47
Dus Komen en moeskroen terug bij West-Vlaanderen dan? minstens!

HAMC
19 oktober 2008, 21:01
Je zou denken dat Maingain afstuurt op de boedelscheiding.


Denk je dan werkelijk dat er bij de Waalse partijen nog mensen zijn die denken dat Belgie op termijn houdbaar is?

Another Jack
19 oktober 2008, 21:05
Denk je dan werkelijk dat er bij de Waalse partijen nog mensen zijn die denken dat Belgie op termijn houdbaar is?

Ja, en ze zijn met veel.
Maar dat wil u liever niet onder ogen zien, verwar dus niet uw dromen met de realiteit.

HAMC
19 oktober 2008, 21:17
Ja, en ze zijn met veel.
Maar dat wil u liever niet onder ogen zien, verwar dus niet uw dromen met de realiteit.

Tenzij natuurlijk, dat u het bent die zijn dromen voor werkelijkheid neemt.

Dat is ook een mogelijkheid nietwaar? Tenslotte is "Ja, en ze zijn met veel." nu ook niet echt objectief.

Another Jack
19 oktober 2008, 21:21
Tenzij natuurlijk, dat u het bent die zijn dromen voor werkelijkheid neemt.

Dat is ook een mogelijkheid nietwaar? Tenslotte is "Ja, en ze zijn met veel." nu ook niet echt objectief.

Behalve het qua stemmen marginale 'Retour a la France' zijn er geen separatistische of anti-Belgische partijen.
Objectief genoeg?

HAMC
19 oktober 2008, 21:29
Behalve het qua stemmen marginale 'Retour a la France' zijn er geen separatistische of anti-Belgische partijen.
Objectief genoeg?

Het is niet echt een antwoord op mijn originele vraag. Het gaat niet over waar de waalse partijen officieel voor staan, het ging over of er nog mensen zijn in die partijen die denken ofdat Belgie op termijn houdbaar is.

Ik betwijfel het.

En dat zeg ik niet om u te koeieneren.

Another Jack
19 oktober 2008, 21:35
Het is niet echt een antwoord op mijn originele vraag. Het gaat niet over waar de waalse partijen officieel voor staan, het ging over of er nog mensen zijn in die partijen die denken ofdat Belgie op termijn houdbaar is.

Ik betwijfel het.

En dat zeg ik niet om u te koeieneren.

De 3 voornaamste partijen, en dus ook hun leden, willen Belgie behouden.
Dat er sommige pessimistische enkelingen daartussen rondlopen is natuurlijk mogelijk.

HAMC
19 oktober 2008, 21:37
De 3 voornaamste partijen, en dus ook hun leden, willen Belgie behouden.
Dat er sommige pessimistische enkelingen daartussen rondlopen is natuurlijk mogelijk.

Ja, nee, ik denk dat het wel wat verder gaat dan dat. Dat ze Belgie willen behouden dat lijkt me logisch, denken ze dat dit kan op termijn? Ik denk van niet.

Another Jack
19 oktober 2008, 21:39
Ja, nee, ik denk dat het wel wat verder gaat dan dat. Dat ze Belgie willen behouden dat lijkt me logisch, denken ze dat dit kan op termijn? Ik denk van niet.

Dan zouden ze eerst Mangain op een zijspoor moeten zetten, hij is namelijk de grootste bondgenoot van Vlaams-separatisten.

HAMC
19 oktober 2008, 21:48
Dan zouden ze eerst Mangain op een zijspoor moeten zetten, hij is namelijk de grootste bondgenoot van Vlaams-separatisten.

Waarom hebben ze hem er dan bij in de eerste plaats? Je zou zeggen dat er bij de Walen toch geen plaats is voor bondgenoten van de separatisten?

Vette Pois(s)on
19 oktober 2008, 21:49
Didier heeft ene cactus in de broekzak

Another Jack
19 oktober 2008, 21:54
Waarom hebben ze hem er dan bij in de eerste plaats? Je zou zeggen dat er bij de Walen toch geen plaats is voor bondgenoten van de separatisten?

Hij is een franstalig Brusselaar en zijn stemmen komen dan ook alleen uit Brussel, daar is (was?) het Reynders om te doen.
Meeste Walen hebben trouwens geen al te hoge dunk over deze paljas.

HAMC
19 oktober 2008, 22:07
Hij is een franstalig Brusselaar en zijn stemmen komen dan ook alleen uit Brussel, daar is (was?) het Reynders om te doen.
Meeste Walen hebben trouwens geen al te hoge dunk over deze paljas.

Dus de stemmen die Maingain binnenbrengt zijn van zo'n orde dat hij tegen de wil in van de andere Waalse partijen de bondgenoot mag zijn van de Vlaamse separatisten?

Is dat hoe u het ziet dan?

Svennies
19 oktober 2008, 22:22
Ach ,dat is géén probleem ,meneer Maingain wil voeren terug bij luik,tja dan gaat brussel en omstreken terug bij vlaanderen zonder enige faciliteit in acht te nemen....
Meneer mag kiezen wat mij betreft...

Zucht
19 oktober 2008, 22:36
Behalve het qua stemmen marginale 'Retour a la France' zijn er geen separatistische of anti-Belgische partijen.
Objectief genoeg?
Laat ons even realistisch zijn. Meneer Maingain afvaardigen naar die dialoog is gelijk aan zeggen "foert" wij doen niet mee.
Die afvaardiging is mijns inziens een anti-Belgisch statement van de Franstalige partijen. Zij willen niet meewerken om een oplossing voor de problemen van België te vinden.
Waarom de Vlaamse partijen zo beleefd blijven en die vlamingenhater niet laken begrijp ik niet. Misschien hebben ze zelf ook al elke hoop op een akkoord opgegeven.

LiberaalNL
19 oktober 2008, 23:53
In Voeren spreekt en sprak men plat Diets, een Nederlands dialect, dus Maingain heeft geen poot om op te staan.

Hallebarde
20 oktober 2008, 00:37
De frustratie in Wallonië is dermate groot, dat de meeste Walen gniffelend applaus zullen geven aan alles dat en iedereen die er eventjes in slaagt van de verdomde Flamins te jennen.

Het zou een scheet mogen zijn, maar vermits Vlamingenhater Maingain nu de clown van dienst is, krijgt hij dat applaus, zij het enkel om voornoemde reden.

Want voor het overige is de Waalse bevolking niet zo zeer geïnteresseerd in het FDF en/of in Maingain als politiek figuur. Net zo min als de Vlamingen hoog oplopen met creaturen die zij als louter “Brusselse” politici zien, verwachten de Walen enig heil van een nitwit als Maingain.

Het kan de meeste Walen eigenlijk ook niet zo veel schelen wat er gebeurt in de Vlaamse rand van Brussel. Zij zien de Franstaligen aldaar als omhooggevallen bourgeois, eerder dan als eigen volk.

Niet zonder reden heeft de Brusselse francofonie (RTBF, Le Soir, enz…) gevalletjes als het BHV-dossier moeten opkloppen tot welhaast burgeroorlog-proporties, of er zou in Wallonië geen mens geweest zijn die er aandacht aan had geschonken.

Louter politiek gezien ligt het echter, vooral voor de Franstalige politici zelf, wel een ietsje anders, om diverse redenen :

• In zijn domme gedrevenheid haalt Maingain kolen uit het vuur waar de meeste Franstalige politici – om carrièreredenen – liever niet hun pollen aan verbranden. Maingain k�*n ook weinig anders : voor hem zijn de Franstalige stemmen uit de Vlaamse rand van levensbelang, zoniet heeft hij politiek totaal niets meer te betekenen.

• Reynders en zijn MR hebben de stemmen die hun kartelgenoot in de Vlaamse Rand weet te vergaren broodnodig, wil Didier er ooit in slagen van zijn ambitie waar te maken. Tegen de PS optornen in Franstalig België is sowieso erg moeilijk, dus elk stemmetje telt. Na de verkiezingen van 2009 de grootste partij worden in Franstalig België is de eerste opdracht. En als d�*t mocht lukken, en het ooit voordelig of nodig zou blijken van Maingain te laten vallen opdat Reynders eerste minister zou kunnen worden, dan zal dat gebeuren. Maar zover zijn we bijlange nog niet, dus momenteel heeft de MR Maingain en zijn FDF nog echt nodig. Vandaar dat Maingain zich geintjes kan en mag veroorloven, die in elk ander geval minder gesmaakt zouden worden.

• Ook Joëlleke en haar CdH hebben nogal fel belang bij de stemmen uit Brussel en de Vlaamse rand. Maingain is voor hen dus eigenlijk enerzijds een concurrent, maar anderzijds ook een bondgenoot, want als zij er niet samen zouden in slagen van er voor te zorgen dat zij – zelfs bij een splitsing van B-H-V – verder stemmetjes mogen vissen in dat vijvertje, dan verliest ook CdH politiek gewicht (en ze heeft er al niet te veel) tegenover Di Rupo’s PS en Reynders’ MR.
Weliswaar heeft Milquet haar armen al een tijdlang rond grote broer Elio geslagen, en alzo ook aan die kant steun gezocht en gekregen, maar blijven duren is té onzeker in de politiek, dus dan ook maar nog voor de tijd nodig aanpappen met Maingain.

* De PS heeft in sé weinig belang bij Maingain, maar hoe dommer die nu doet, hoe slimmer zij zullen ogen als ze achteraf als “goede huisvaders” en als ongetwijfeld grootste Franstalige partij één en ander weer zullen moeten rechttrekken. Bovendien is Maingain, als kanonnenvlees in de loopgraven der Vlaams – Franstalige tegenstellingen momenteel ook voor hen ietwat nuttig. Want ook voor de PS is de eerste opdracht nu van bij de volgende verkiezingen de grootste Franstalige partij te zijn, en derhalve is alles wat Reynders en acolieten zou kunnen schaden graag meegenomen. Zoals Maingain die misschien uiteindelijk met zijn kop tegen een Vlaamse muur zou aanlopen, bijvoorbeeld.

• Ecolo heeft weliswaar weinig van doen met Maingain, maar het zou voor de Groenen een beetje politiek dom zijn van nu regelrecht tegen de in Franstalig België ontstane stroom in te gaan varen. Voor hen is de boodschap voorlopig van noppes te gebaren. Eens de Maingain-luchtbel uiteen spat, zullen zij de eersten zijn die hem het genadeschot geven, maar daarop is het dus nog even wachten.

• Overigens, en in het algemeen, geldt nog steeds voor ALLE Franstalige partijen dat zij als het even kan géén enkele nieuwe staatshervorming nastreven, omdat zij menen dat dit hoe dan ook in het nadeel van Franstalig België zou uitvallen. Dus alles wat er kan toe bijdragen om NIET tot een staatshervorming te komen, zelfs niet op de lange termijn, is voor hen koekenbrood. Ook als dat Maingain moet heten.


Kortom, het hoeft helemaal niet te verbazen dat men in politiek Franstalig België de figuur van Maingain naar voren schuift in de vermaledijde staatshervormingsgesprekken-saga.

Als wijzelf elke kans op een staatshervorming in de grond zouden willen boren, en intussen een politieke strijd op leven en dood zouden voeren om over zowat een maand of acht de grootste partij te zijn in ons taalgebied, zouden we precies hetzelfde doen.

Scherven A. Mok
20 oktober 2008, 04:54
In Voeren spreekt en sprak men plat Diets, een Nederlands dialect, dus Maingain heeft geen poot om op te staan.

So what ? In Brussel spreekt men Frans en Arabisch en ... en dat is een Vlaamse stad.

Chipie
20 oktober 2008, 07:32
Didier heeft ene cactus in de broekzak
Dat die cactus binnenkort voor Didier geen kak wordt... :-D

Henri1
20 oktober 2008, 10:36
Misschien is het ook tijd dat de koehandel van destijds tussen de CVP en de PS eens terug ongedaan wordt gemaakt ?

Dat was het begin van de communautaire heibel.

vlijmscherp
20 oktober 2008, 10:37
Misschien is het ook tijd dat de koehandel van destijds tussen de CVP en de PS eens terug ongedaan wordt gemaakt ?

Dat was het begin van de communautaire heibel.

wat wil je hiermee zeggen? Voeren bij Luik en Komen/Moeskroen bij West-Vlaanderen?

Henri1
20 oktober 2008, 10:41
De frustratie in Wallonië is dermate groot, dat de meeste Walen gniffelend applaus zullen geven aan alles dat en iedereen die er eventjes in slaagt van de verdomde Flamins te jennen.

Juist ja, en daarom was Elio Di Rupo dit weekend op het congres van SP-A.

Man man man, ik zie eerder toenadering dan devisie.

Henri1
20 oktober 2008, 10:42
wat wil je hiermee zeggen? Voeren bij Luik en Komen/Moeskroen bij West-Vlaanderen?

Ja, dat was vroeger zo, alleen hebben de CVP en de PS destijds kiezers gewisseld omdat hun dat toen beter uitkwam.

Die mensen hebben toen nooit hun eigen lot mogen bepalen.

vlijmscherp
20 oktober 2008, 10:44
Ja, dat was vroeger zo, alleen hebben de CVP en de PS destijds kiezers gewisseld omdat hun dat toen beter uitkwam.

Die mensen hebben toen nooit hun eigen lot mogen bepalen.

Dat is nog gebeurd in de geschiedenis van deze streken hé.

maar ik denk niet dat je nog veel draagkracht gaat vinden om Voeren bij Luik te voegen, laat staat Komen en Moeskroen bij West-Vlaanderen

vlijmscherp
20 oktober 2008, 10:46
Juist ja, en daarom was Elio Di Rupo dit weekend op het congres van SP-A.

Man man man, ik zie eerder toenadering dan devisie.

Di Rupo is daar altijd hé.

lollysticky
20 oktober 2008, 10:56
Henri1, niet dat ik nu daar zo tegen ben,

maar je zit met een nederlandstalige meerderheid in de gemeentje die jij naar Luik wilt zien gaan, en een franstalige meederheid in de gemeentje die je terug naar Vlaanderen wilt (indien ik het mij goed herinner toch?)

is dit niet om extra problemen vragen?

lomeanor
20 oktober 2008, 10:59
Henri1, niet dat ik nu daar zo tegen ben,

maar je zit met een nederlandstalige meerderheid in de gemeentje die jij naar Luik wilt zien gaan, en een franstalige meederheid in de gemeentje die je terug naar Vlaanderen wilt (indien ik het mij goed herinner toch?)

is dit niet om extra problemen vragen?

Reactionaire belgisch-nationalisten zien alleen maar het verleden. Ze denken niet na over het heden en over de toekomst.

circe
20 oktober 2008, 11:04
Wordt het geen tijd om Voeren bij Nederland te voegen?

lomeanor
20 oktober 2008, 11:08
Wordt het geen tijd om Voeren bij Nederland te voegen?
Alleen als dat samen met de rest van Vlaanderen kan gebeuren! :evil:

Hoewel, we kunnen met de Vlaamse elite ook gewoon naar Nederland verhuizen. Dat is in het verleden al eens gebeurd, met een gouden eeuw voor Nederland tot gevolg. 8-)

Kim
20 oktober 2008, 11:11
Reactionaire belgisch-nationalisten zien alleen maar het verleden. Ze denken niet na over het heden en over de toekomst.

Vlaams-nationalisten denken alleen maar aan hun eigen toekomst en vergeten de realiteit bij tijden. Niet met oogkleppen rondlopen, dat keert zich ooit nog wel eens tegen je (wanneer je ziet dat de o zo mooie onafhankelijkheidsvoorspellingen toch niet zo realistisch blijken te zijn).

Henri1
20 oktober 2008, 11:15
Alleen als dat samen met de rest van Vlaanderen kan gebeuren! :evil:

Hoewel, we kunnen met de Vlaamse elite ook gewoon naar Nederland verhuizen. Dat is in het verleden al eens gebeurd, met een gouden eeuw voor Nederland tot gevolg. 8-)

Ik weet niet hoe de rest hier over denkt, maar ik zie me echt niet een "Hollander" worden hoor.

lomeanor
20 oktober 2008, 11:17
Vlaams-nationalisten denken alleen maar aan hun eigen toekomst
Niet aan hun eigen toekomst als individu, maar aan de eigen toekomst van hun volk.

Niet met oogkleppen rondlopen, dat keert zich ooit nog wel eens tegen je (wanneer je ziet dat de o zo mooie onafhankelijkheidsvoorspellingen toch niet zo realistisch blijken te zijn).
Ik ben geen nationalist voor financieel of ander gewin. Dat soort zaken zijn ondergeschikt aan de vrijheid van een volk. Liever een vrij en onafhankelijk volk dan een rijk volk dat uit de hand eet van vreemde broodheren.

lomeanor
20 oktober 2008, 11:17
Ik weet niet hoe de rest hier over denkt, maar ik zie me echt niet een "Hollander" worden hoor.

Jij mag hier achterblijven bij je franstalige meesters en bij de andere volksverraders.

Zwartengeel
20 oktober 2008, 11:22
Vlaams-nationalisten denken alleen maar aan hun eigen toekomst en vergeten de realiteit bij tijden. Niet met oogkleppen rondlopen, dat keert zich ooit nog wel eens tegen je (wanneer je ziet dat de o zo mooie onafhankelijkheidsvoorspellingen toch niet zo realistisch blijken te zijn).

Ermee instemmen dat Voeren terug naar Wallonië overgeheveld zou worden omdat er Franstaligen zijn die dat willen getuigt mij anders van een houding dat je enkel een België wilt voor de vorm, niet voor de inhoud. Voor zulke mensen telt enkel het behoud van de Belgische staat en al de rest is onbelangrijk. Als België bij wijze van spreken enkel zou kunnen blijven voortbestaan als Vlaanderen eentalig Frans zou worden, wel dan zou dat voor hen ook maar moeten.

Henri1
20 oktober 2008, 11:26
Jij mag hier achterblijven bij je franstalige meesters en bij de andere volksverraders.

Jij bent echt wel gebrainwashed hé ?

Steben
20 oktober 2008, 11:27
Wordt het geen tijd om Voeren bij Nederland te voegen?

Ik moet mij bij lomeanor aansluiten: uiteraard, samen met de rest van Vlaanderen. En als de Ardennen erbij komen uiteindelijk, des te beter. Dan hebben de Nederlanden drie fantastische wielerklassiekers: Ronde Van Vlaanderen, Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik. :lol:

lomeanor
20 oktober 2008, 11:28
Jij bent echt wel gebrainwashed hé ?
Lees onze regimepers eens, dat is de grootste bron van brainwashing in dit land.

Om het falen van dit regime in te zien, moet je verder nadenken en verder kunnen kijken dan de voorgekauwde propaganda die het regime op ons los laat.

Daar ben jij blijkbaar nog niet toe in staat...

Henri1
20 oktober 2008, 11:34
Lees onze regimepers eens, dat is de grootste bron van brainwashing in dit land.

Om het falen van dit regime in te zien, moet je verder nadenken en verder kunnen kijken dan de voorgekauwde propaganda die het regime op ons los laat.

Daar ben jij blijkbaar nog niet toe in staat...

Dat betwist ik.

Wat is het alternatief voor een denkende vlaming ?
Me aansluiten bij het VB, NV-A, LDD en andere niet smetvrije hervormers ?

Neen dank U.

lomeanor
20 oktober 2008, 11:38
Dat betwist ik.

Wat is het alternatief voor een denkende vlaming ?
Me aansluiten bij het VB, NV-A, LDD en andere niet smetvrije hervormers ?

Neen dank U.

Er is maar één alternatief. België heeft geen toekomst meer.

Anna List
20 oktober 2008, 11:45
(bron: Radio 1 nieuws zondag 17u00)

En dat onderhandelt mee in de Dialoog.

De vraag is waarom de Vlaamse partijen niet op dezelfde manier een haatcampagne voeren tegen het FDF als de Franstalige partijen tegen N-VA.

Anna noteert alvas de namen van alle 'Vlamingen' die aan zo'n tafel blijft zitten ...


:cheer: ieder zijn zwarte :cheer:

Mr. Orange
20 oktober 2008, 11:48
Aan allen die het interesseert, in de "Note pedagogique" van de PS staat te lezen dat België tegen 2020 niet meer zal bestaan.

De Franstaligen zijn de boedelscheiding al aan het voorbereiden.

Anna List
20 oktober 2008, 11:48
So what ? In Brussel spreekt men Frans en Arabisch en ... en dat is een Vlaamse stad.

²

een dikke 2 !

wat men ook spreekt in Brussel, het is en blijft een Vlaamse stad

Zwartengeel
20 oktober 2008, 11:49
Aan allen die het interesseert, in de "Note pedagogique" van de PS staat te lezen dat België tegen 2020 niet meer zal bestaan.

De Franstaligen zijn de boedelscheiding al aan het voorbereiden.

Heb je daar ergens een link naar?

Steben
20 oktober 2008, 12:55
Aan allen die het interesseert, in de "Note pedagogique" van de PS staat te lezen dat België tegen 2020 niet meer zal bestaan.
De Franstaligen zijn de boedelscheiding al aan het voorbereiden.

En om in schoonheid a la belge te eindigen zullen de Franstaligen nog eens proberen de aanloop naar de eindtermijn flink onder controle te krijgen. 2020 lijkt mij immers nog een heel lange periode van uitknijpen. Het is evenwel fantastisch dat ik het toch met enige zekerheid kan meemaken.

LiberaalNL
20 oktober 2008, 13:53
So what ? In Brussel spreekt men Frans en Arabisch en ... en dat is een Vlaamse stad.
Ik het uiteraard met je eens dat Brussel een Vlaamse stad is, maar ik zie het verband tussen de Voerstreek en Brussel niet. In de Voerstreek is nooit een Franstalige meerderheid geweest, alle zogenaamde Franstaligen daar spreken van huis uit plat Diets dat een Nederland dialect is. In Brussel is daarentegen door Belgique nu de meerderheid niet-Nederlandstalig.

Henri1
20 oktober 2008, 15:08
²

een dikke 2 !

wat men ook spreekt in Brussel, het is en blijft een Vlaamse stad

Brussel is vooral de hoofdstad van Europa.

Henri1
20 oktober 2008, 15:09
Aan allen die het interesseert, in de "Note pedagogique" van de PS staat te lezen dat België tegen 2020 niet meer zal bestaan.

De Franstaligen zijn de boedelscheiding al aan het voorbereiden.

DUs Filip wordt geen Koning ?

Hij wilde dat zo graag ;-)

Steben
20 oktober 2008, 15:15
Aan allen die het interesseert, in de "Note pedagogique" van de PS staat te lezen dat België tegen 2020 niet meer zal bestaan.
DUs Filip wordt geen Koning ?
Hij wilde dat zo graag ;-)

Jij geeft Albert nog vele jaren blijkbaar.

Henri1
20 oktober 2008, 15:17
Jij geeft Albert nog vele jaren blijkbaar.

Ik denk dat iedereen er het met me eens zal zijn dat het voor de Monarchie echt geen goede zaak zou zijn als Filip op de pedalen staat.

In het heelal is echter geen protocol, misschien kunnen we hem koning van de maan maken ?

Steben
20 oktober 2008, 15:21
Ik denk dat iedereen er het met me eens zal zijn dat het voor de Monarchie echt geen goede zaak zou zijn als Filip op de pedalen staat.

dan toch zusje?

Henri1
20 oktober 2008, 15:23
dan toch zusje?

Geen idee, het is mijn probleem ook niet.

Ik vind wel dat Albert de job beter doet dan zijn voorganger.

Vette Pois(s)on
20 oktober 2008, 15:26
Geen idee, het is mijn probleem ook niet.

Ik vind wel dat Albert de job beter doet dan zijn voorganger.

Vooral zijn kerst-toespraken zijn pakkend wetende dat hij delphine niet eens wil ontvangen.

Henri1
20 oktober 2008, 15:40
Vooral zijn kerst-toespraken zijn pakkend wetende dat hij delphine niet eens wil ontvangen.

Doet dat terzake ?

lollysticky
20 oktober 2008, 15:50
Ik denk dat iedereen er het met me eens zal zijn dat het voor de Monarchie echt geen goede zaak zou zijn als Filip op de pedalen staat.

In het heelal is echter geen protocol, misschien kunnen we hem koning van de maan maken ?

kijk ze... nu zie ik u echt iets goed vertellen :lol:
we kopen een russische raket, we dopen die de "Flup I", we binden hem er vanvoor op en we schieten hem naar de maan. Hij kan daar dan met een belgisch vlagske staan wuiven naar de astronauten die voorbijvliegen!

Henri1
20 oktober 2008, 15:51
kijk ze... nu zie ik u echt iets goed vertellen :lol:
we kopen een russische raket, we dopen die de "Flup I", we binden hem er vanvoor op en we schieten hem naar de maan. Hij kan daar dan met een belgisch vlagske staan wuiven naar de astronauten die voorbijvliegen!

Eerst een Space-Paleis bouwen hé.

lollysticky
20 oktober 2008, 15:52
Vlaams-nationalisten denken alleen maar aan hun eigen toekomst en vergeten de realiteit bij tijden. Niet met oogkleppen rondlopen, dat keert zich ooit nog wel eens tegen je (wanneer je ziet dat de o zo mooie onafhankelijkheidsvoorspellingen toch niet zo realistisch blijken te zijn).

sinds u zich achter henri1 schaart qua denkwijze, kunt u zich dan uitspreken over mijn vraag? (of henri1 zelf, want die weigert erop te antwoorden precies of hij ist vergeten :lol:, wat zeker kan!)...

Henri1, niet dat ik nu daar zo tegen ben,

maar je zit met een nederlandstalige meerderheid in de gemeentje die jij naar Luik wilt zien gaan, en een franstalige meederheid in de gemeentje die je terug naar Vlaanderen wilt (indien ik het mij goed herinner toch?)

is dit niet om extra problemen vragen?

Henri1
20 oktober 2008, 15:56
Henri1, niet dat ik nu daar zo tegen ben,

maar je zit met een nederlandstalige meerderheid in de gemeentje die jij naar Luik wilt zien gaan, en een franstalige meederheid in de gemeentje die je terug naar Vlaanderen wilt (indien ik het mij goed herinner toch?)

is dit niet om extra problemen vragen?

Die was er waarschijnlijk al voor de vernoemde koehandel,
maar de Voerenaars maken daar niet zo'n probleem van.

Trouwens, in de meeste Vlaamse steden binnen respectabele afstand van de "taalgrens" hoor je veel Frans spreken.
Net als je ook Nederlands hoort spreken in steden als Luik.

De mensen laten elkaar "leven".
Nu de politiekers nog.

lomeanor
20 oktober 2008, 15:58
Trouwens, in de meeste Vlaamse steden binnen respectabele afstand van de "taalgrens" hoor je veel Frans spreken.


Nu ontkennen ze al het bestaan van de taalgrens. :rofl:

Bespottelijk! :lol:

HAMC
20 oktober 2008, 15:59
Doet dat terzake ?

Uiteraard doet dat terzake.

Iemand die oproept om meer verdraagzaamheid terwijl hij zijn eigen jong nieteens erkend, dat is een huichelaar, een strontzak eerste klas.

Henri1
20 oktober 2008, 15:59
Nu ontkennen ze al het bestaan van de taalgrens. :rofl:

Bespottelijk! :lol:

de taalgrens bestaat ook niet.

Dat zijn provinciegrenzen.

Lolbroek.

vlijmscherp
20 oktober 2008, 16:00
de taalgrens bestaat ook niet.

Dat zijn provinciegrenzen.

Lolbroek.

correctie, dat zijn Gewestgrenzen, vastgelegd in de grondwet, goedgekeurd door zowel Vlamingen als Franstaligen.

Henri1
20 oktober 2008, 16:02
correctie, dat zijn Gewestgrenzen, vastgelegd in de grondwet, goedgekeurd door zowel Vlamingen als Franstaligen.

Oké, gewestgrenzen dan.
En tegelijk Provinciegrenzen....
Akkoord.

Maar niets belet mij in bv Luik Nederlands te praten.
En geloof me, in Luikse winkels wordt een hartelijk woordje nederlands geproken.
Luik, notabene de stad van Reynders.

lomeanor
20 oktober 2008, 16:08
de taalgrens bestaat ook niet.

Dat zijn provinciegrenzen.

Lolbroek.

De taalgrens ligt nochtans vast in de belgische grondwet...

lomeanor
20 oktober 2008, 16:08
Oké, gewestgrenzen dan.
En tegelijk Provinciegrenzen....
Akkoord.

Maar niets belet mij in bv Luik Nederlands te praten.
En geloof me, in Luikse winkels wordt een hartelijk woordje nederlands geproken.
Luik, notabene de stad van Reynders.

Niets houdt u dan ook tegen om in Parijs Nederlands te praten :roll:

Henri1
20 oktober 2008, 16:13
Niets houdt u dan ook tegen om in Parijs Nederlands te praten :roll:

Ik praat in Wallonie Frans. Net zoals in Parijs.

Ik probeer me in landen als Spanje of Italie ook verstaanbaar te maken in hun taal. Verwijt me dus asjeblief geen racisme.

Als iedereen wat toleranter zou zijn zou dit korte aardse leven veel aangenamer zijn.

Renesse
20 oktober 2008, 16:31
Ik praat in Wallonie Frans. Net zoals in Parijs.

Ik probeer me in landen als Spanje of Italie ook verstaanbaar te maken in hun taal. Verwijt me dus asjeblief geen racisme.

Dit geldt natuurlijk niet voor Franstaligen in Vlaanderen, parce que nous vivons quand même en Belgique, hein?

Vette Pois(s)on
20 oktober 2008, 16:36
Doet dat terzake ?

Beetje wel vind ik, kwestie nog wat geloofwaardig over te komen. (zeker wanneer er ge een goedbetaalde voorbeeldfunctie hebt en uw belgjes de les wilt spellen)

Er is goedkoper en beter entertainment te vinden.

Mr. Orange
20 oktober 2008, 17:06
Heb je daar ergens een link naar?

Komt uit de mond van De Wever vorige donderdag op een debat, de andere politiekers bleken dit te bevestigen. Mail hem eens, misschien kan hij u een kopietje doorsturen.

lomeanor
20 oktober 2008, 17:13
Dit geldt natuurlijk niet voor Franstaligen in Vlaanderen, parce que nous vivons quand même en Belgique, hein?
Vreemd dat henri daar niet op antwoordt.

solidarnosc
20 oktober 2008, 17:21
Maingain wordt in Wallonië helemaal niet zo ernstig genomen (net zoals Hapaert overigens) en door Voeren in deze discussie te betrekken hoopt hij de Walen warmer te maken voor zijn voorstellen rond Brussel en tegelijkertijd de pole positie te behouden aan hun communautair front aan Franstalige kant. Ik ken niet zo veel Walen maar Voeren lijkt wel het laatste waar ze vandaag mee bezig zijn.

solidarnosc
20 oktober 2008, 17:25
De taalgrens ligt nochtans vast in de belgische grondwet...

De eerste wetten van de grondwet leggen vast hoe men grenzen kan veranderen. Het is perfect mogelijk om de grenzen te verleggen alleen is daar een Vlaamse en Franstalige meerderheid voor nodig. Voeren overhevelen naar Luik of Brussel uitbreiden is even moeilijk of simpel als de arbeidsmarkt splitsen. In die zin is het louter een politiek probleem en geen juridisch.

schaker
20 oktober 2008, 17:42
Maingain: Voeren terug naar Luik.
Niet opwinden a.u.b., iedereen weet dat dit niet gaat gebeuren. Het is namelijk een alom bekende belgische onderhandelingsstrategie.


Maingain wil Voeren terug naar Luik.
Maingain wil uitbreiding van Brussel.

Iedere Belg begrijpt dat Maingain niet alles kan krijgen wat hij hebben wil, dus krijgt hij maar de helft. Eerlijk is eerlijk.
Conclusie:
Voeren niet terug naar Luik,
maar dan wel uitbreiding van Brussel.
Iedereen blij dat er een compromis gevonden is, behalve dan voor een paar extreme seperatisten, voor wie geen enkel compromis acceptabel is....:?

job
20 oktober 2008, 17:55
Niet opwinden a.u.b., iedereen weet dat dit niet gaat gebeuren. Het is namelijk een alom bekende belgische onderhandelingsstrategie.


Maingain wil Voeren terug naar Luik.
Maingain wil uitbreiding van Brussel.

Iedere Belg begrijpt dat Maingain niet alles kan krijgen wat hij hebben wil, dus krijgt hij maar de helft. Eerlijk is eerlijk.
Conclusie:
Voeren niet terug naar Luik,
maar dan wel uitbreiding van Brussel.
Iedereen blij dat er een compromis gevonden is, behalve dan voor een paar extreme seperatisten, voor wie geen enkel compromis acceptabel is....:?
Als tegeneis
Komen terug bij Vlaanderen, en
de opheffing van het Brussels gewest en de integratie ervan in het Vlaamse Gewest.

Patstelling !
En alles blijft bij het 'oude'.:roll:

schaker
20 oktober 2008, 18:19
Als tegeneis
Komen terug bij Vlaanderen, en
de opheffing van het Brussels gewest en de integratie ervan in het Vlaamse Gewest.

Patstelling !
En alles blijft bij het 'oude'.:roll:
Ja, is wel leuk bedacht,
maar er is geen enkele politikus aan de onderhandelingstafel die dit naar voren brengt. Er wordt vooral gepraat over de franstalige eisen, de eigen wensen worden graag vergeten.

Ik denk niet dat het verstandig is om over de grenzen van de gewesten te gaan praten..... dit kan namelijk jaren duren en dat is in het voordeel van de franstaligen.

Chipie
20 oktober 2008, 18:45
Ik zou gewoon Waalse grond kopen met onze transfers... :-D

solidarnosc
20 oktober 2008, 19:04
Ik zou gewoon Waalse grond kopen met onze transfers... :-D


Dat doen "we" reeds massaal hoor. In sommige wijken in Waals-Brabant is de voertaal Nederlands. Allé tot die ene Waal zich in de discussie mengt. ;-)

Henri1
20 oktober 2008, 21:10
Dit geldt natuurlijk niet voor Franstaligen in Vlaanderen, parce que nous vivons quand même en Belgique, hein?

Zeg mag ik ook gaan eten ?

Dat geldt voor iedereen, dus ook voor de franstaligen.

Boduo
20 oktober 2008, 21:52
Als tegeneis
Komen terug bij Vlaanderen, en
de opheffing van het Brussels gewest en de integratie ervan in het Vlaamse Gewest.

Patstelling !
En alles blijft bij het 'oude'.:roll:

+ Taalfaciliteiten voor de 15 % franstaligen in Ronse afschaffen !
:evil::twisted::evil:

Boduo
20 oktober 2008, 21:55
Zeg mag ik ook gaan eten ?

Dat geldt voor iedereen, dus ook voor de franstaligen.

Belgie WAS een sterk (?) merk.:cheer::cheer::cheer:

Renesse
21 oktober 2008, 07:45
Zeg mag ik ook gaan eten ?

Dat geldt voor iedereen, dus ook voor de franstaligen.

En als ze dat niet doen, zou je dan overwegen om de Franstaligen toch een klein beetje mee verantwoordelijk te stellen voor de verzuurde relaties? Of is dat onmogelijk als belgicist, voor wie de schuld altijd bij de Vlamingen ligt?

vlijmscherp
21 oktober 2008, 07:54
Oké, gewestgrenzen dan.
En tegelijk Provinciegrenzen....
Akkoord.

Maar niets belet mij in bv Luik Nederlands te praten.
En geloof me, in Luikse winkels wordt een hartelijk woordje nederlands geproken.
Luik, notabene de stad van Reynders.

ja maar daar gaat het totaal niet over. gisteren ben ik achter een pitta geweest en daar spraken ze Turks tegen elkaar, maar tegen mij Nederlands, so what?

het enigste wat echt van tel is, is dat in de grondwet duidelijk staat dat de grenzen van de Gewesten duidelijk bepaald zijn en verder is er in wetten geregeld dat in het Vlaams Gewest (de 5 Vlaamse provincies) het Nederlands de bestuurstaal is met in enkele gemeentes taalfaciliteiten.

Waarom zou dat moeten veranderen? en als het moet veranderen, waarom alleen voor de Franstaligen in Vlaanderen? waarom niet voor de Italiaanstaligen in Wallonië? of de Arabischsprekenden in Brussel? waarom moeten de Franstaligen in Vlaanderen meer rechten krijgen dan alle andere mensen? behoren zij tot 1 of ander supperras ofzo??

Steben
21 oktober 2008, 08:43
ja maar daar gaat het totaal niet over. gisteren ben ik achter een pitta geweest en daar spraken ze Turks tegen elkaar, maar tegen mij Nederlands, so what?

Zo is dat. Afspraken en normen kunnen werken.
In Zele dus? Ik werk daar.

lomeanor
21 oktober 2008, 09:34
waarom moeten de Franstaligen in Vlaanderen meer rechten krijgen dan alle andere mensen? behoren zij tot 1 of ander supperras ofzo??
Je lacht er hier mee, maar zo ziet de francophonie zichzelf wel nog altijd...

vlijmscherp
21 oktober 2008, 09:37
Je lacht er hier mee, maar zo ziet de francophonie zichzelf wel nog altijd...

ik zit elke dag op het forum van Le Soir, ik lach daar absoluut niet mee, zij vinden dat echt zo.

lomeanor
21 oktober 2008, 09:40
ik zit elke dag op het forum van Le Soir, ik lach daar absoluut niet mee, zij vinden dat echt zo.
Klopt.

Henri1
21 oktober 2008, 11:15
En als ze dat niet doen, zou je dan overwegen om de Franstaligen toch een klein beetje mee verantwoordelijk te stellen voor de verzuurde relaties? Of is dat onmogelijk als belgicist, voor wie de schuld altijd bij de Vlamingen ligt?

Daar bent U verkeerd, ik leg de schuld bij niemand.

Henri1
21 oktober 2008, 11:17
ja maar daar gaat het totaal niet over. gisteren ben ik achter een pitta geweest en daar spraken ze Turks tegen elkaar, maar tegen mij Nederlands, so what?

het enigste wat echt van tel is, is dat in de grondwet duidelijk staat dat de grenzen van de Gewesten duidelijk bepaald zijn en verder is er in wetten geregeld dat in het Vlaams Gewest (de 5 Vlaamse provincies) het Nederlands de bestuurstaal is met in enkele gemeentes taalfaciliteiten.

Waarom zou dat moeten veranderen? en als het moet veranderen, waarom alleen voor de Franstaligen in Vlaanderen? waarom niet voor de Italiaanstaligen in Wallonië? of de Arabischsprekenden in Brussel? waarom moeten de Franstaligen in Vlaanderen meer rechten krijgen dan alle andere mensen? behoren zij tot 1 of ander supperras ofzo??

Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.

schaker
21 oktober 2008, 11:35
Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.
Ik ben ook voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt. Engels is namelijk onmisbaar bij internationaal verkeer en handel.
En natuurlijk moet men de eigen (regionale) taal beheersen, voor het geval dat men boodschappen doet of naar het gemeentehuis gaat.

lomeanor
21 oktober 2008, 11:40
Ik ben ook voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt. Engels is namelijk onmisbaar bij internationaal verkeer en handel.
En natuurlijk moet men de eigen (regionale) taal beheersen, voor het geval dat men boodschappen doet of naar het gemeentehuis gaat.
2

Zwartengeel
21 oktober 2008, 11:43
Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.

De federale overheid heeft daar niets in te zeggen, aangezien onderwijs een gemeenschapsbevoegdheid is.

De schoofzak
21 oktober 2008, 15:34
Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.

Ik word echt moedeloos van mensen die dit gedacht maar blijven aankleven.

"Men" is daar nu al zovele tientallen jaren voorstander van, maar daar komt niets van in huis.

En daar kan ook niets van in huis komen.
Een Franstalige heeft er absoluut te weinig belang bij om Nederlands te leren. Aan de ene kant omdat het hem niets opbrengt, en aan de andere kant omdat een vreemde taal leren toch het een en het ander aan volgehouden moeite kost. Waarom zou hij dus die inspanning ook maar willen leveren ???

Hetzelfde geldt trouwens voor iedereen die een "wereldtaal" spreekt. Probeer maar eens een Duitser te vinden die een tweede taal spreekt. (en okee: de uitzonderingen zijn er: wie geïnteresseerd is voor zijn werk in studies op interntionaal vlak .... die trekt zijn plan in het Engels, maar wees gerust: buiten Vlaanderen zijn dat nog lang niet alle universitairen hoor)

roger verhiest
21 oktober 2008, 16:05
In het begin van de vorige eeuw lag er tussen België en Dass Deutsche Reich een
"neutrale zone" - "Nouveau Moresnet" het huidige Kelmis. Ter gelegeneheid van de afloop van WO I werd dit gebied afgeschaft ; het idee op zich is vanzelfsprekend niet slecht. Ik zou, indien men absoluut taal- en gewestgrenzen wil laten samenvallen meerdere zulke gebieden oprichten in België ttz. territoria die gemeenszchappelijk door de Vlaamse en Waalse gemeenschappen bestuurd worden (onder voogdij staan van..).

Of moeten we een systeem huldigen waarbij iedereen zich territoriaal kan bekennen tot de gemeenschap van zijn keuze ? Indien we een volksmeerderheid in de brusselse rand, voeren, Komen of om het even waar willen laten beslissen of ze Waal t'zij Vlaming willen zijn - kan dit tot overal uitgebreid worden : een straatje hier of daar in Waals-Brabant,
In West Vlaanderen, Namen of Luik.. het kan op den duur gemakkelijker worden van gemeenschap te wisselen dan van hemd...

Het leren van vreemde talen is inderdaad een kwestie van motivatie, zoals alle leren. Zeer veel jongeren slaan eerst dan aan het leren als ze overtuigd geraken van enig "praktisch nut". Nationale/Natuurlijke talen kennen soms een grote bloei naar aanleiidng van de vorming van "Imperia", samen met hun imperiale uitbreiding oefenen ze een grote invloed uit op de mondiale cultuur, de economie enz.. met het vergaan van hun imperium, vergaat de taal simultaan : kijk maar naar bv. de ongelofelijke achteruitgang van het Russisch als "wereldtaal" van de laatste decennia - ook de afloop van de laatste wereldoorlog heeft aan de uitstraling van het Duits niet bepaald veel meegeholpen.

De meer algemene verspreiding van het Esperanto zou in deze context een mirakel zijn :
een wereldtaal zonder een imperium.. Eble aû neeble ?

Steben
21 oktober 2008, 16:28
Ik zou, indien men absoluut taal- en gewestgrenzen wil laten samenvallen meerdere zulke gebieden oprichten in België ttz. territoria die gemeenszchappelijk door de Vlaamse en Waalse gemeenschappen bestuurd worden (onder voogdij staan van..)

Woehoe! Den Elsace-Elsass! Met Straatsburg als Frans-Duitse hoofdstad!

ook de afloop van de laatste wereldoorlog heeft aan de uitstraling van het Duits niet bepaald veel meegeholpen.

het is nochtans nog altijd sterk vertegenwoordigd hoor, mede door de Duitse financiële dominantie in het oost-europa. Dus in feite heb je dubbel gelijk. allen is het imperium vandaag iets minder politiek danwel financiëel.

De schoofzak
21 oktober 2008, 20:39
In het begin van de vorige eeuw lag er tussen België en Dass Deutsche Reich een
"neutrale zone" - "Nouveau Moresnet" het huidige Kelmis. Ter gelegeneheid van de afloop van WO I werd dit gebied afgeschaft ; het idee op zich is vanzelfsprekend niet slecht. Ik zou, indien men absoluut taal- en gewestgrenzen wil laten samenvallen meerdere zulke gebieden oprichten in België ttz. territoria die gemeenszchappelijk door de Vlaamse en Waalse gemeenschappen bestuurd worden (onder voogdij staan van..).

Of moeten we een systeem huldigen waarbij iedereen zich territoriaal kan bekennen tot de gemeenschap van zijn keuze ? Indien we een volksmeerderheid in de brusselse rand, voeren, Komen of om het even waar willen laten beslissen of ze Waal t'zij Vlaming willen zijn - kan dit tot overal uitgebreid worden : een straatje hier of daar in Waals-Brabant,
In West Vlaanderen, Namen of Luik.. het kan op den duur gemakkelijker worden van gemeenschap te wisselen dan van hemd...

Het leren van vreemde talen is inderdaad een kwestie van motivatie, zoals alle leren. Zeer veel jongeren slaan eerst dan aan het leren als ze overtuigd geraken van enig "praktisch nut". Nationale/Natuurlijke talen kennen soms een grote bloei naar aanleiidng van de vorming van "Imperia", samen met hun imperiale uitbreiding oefenen ze een grote invloed uit op de mondiale cultuur, de economie enz.. met het vergaan van hun imperium, vergaat de taal simultaan : kijk maar naar bv. de ongelofelijke achteruitgang van het Russisch als "wereldtaal" van de laatste decennia - ook de afloop van de laatste wereldoorlog heeft aan de uitstraling van het Duits niet bepaald veel meegeholpen.

De meer algemene verspreiding van het Esperanto zou in deze context een mirakel zijn :
een wereldtaal zonder een imperium.. Eble aû neeble ?

Ge moet gij geen voorbeelden gaan zoeken, en zeker geen erg ingewikkelde, in het verleden ...
kijk gewoon naar de grens tussen West-Vlaanderen en Frankrijk. De mensen leven daar in peins en in vree, zelfs al is de taalgrens er ooit opgeschoven ... Winkelen, en zelfs wonen, aan de andere kant: geen problemen !!
Idem dito voor de grens met Nederland ... Ook met hen geen problemen ...

Waarom zijn er wel problemen met de grens Vlaanderen-Wallonië? Omdat de toestand er onvoldoende stabiel is. "Veroveraars" kunnen er nog een slag thuishalen, en dat proberen ze dan ook.

Zwartengeel
21 oktober 2008, 20:42
Ge moet gij geen voorbeelden gaan zoeken, en zeker geen erg ingewikkelde, in het verleden ...
kijk gewoon naar de grens tussen West-Vlaanderen en Frankrijk. De mensen leven daar in peins en in vree, zelfs al is de taalgrens er ooit opgeschoven ... Winkelen, en zelfs wonen, aan de andere kant: geen problemen !!
Idem dito voor de grens met Nederland ... Ook met hen geen problemen ...

Waarom zijn er wel problemen met de grens Vlaanderen-Wallonië? Omdat de toestand er onvoldoende stabiel is. "Veroveraars" kunnen er nog een slag thuishalen, en dat proberen ze dan ook.

Straks kunnen we misschien nog terugkeren naar het begin van de jaren tachtig, toen het voorstel circuleerde om Voeren bij... BHV te voegen. :?:roll:

vlijmscherp
22 oktober 2008, 08:20
Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.

ten eerste dan ga je met een kloof zitten tussen degenen die wel gemakkelijk talen kunnen leren en de rest.
ten tweede, waarom zou iemand die de hele dag op z'n werk Engels moet praten en thuis Nederlands of Frans die andere taal moeten leren?
ten derde, in Franstalig België vindt de meerderheid van de mensen nog altijd dat we in Vlaanderen een "patois" spreken dat enkel door boeren kan verstaan worden. veel geluk om dat eruit te krijgen.

lombas
22 oktober 2008, 08:26
Woehoe! Den Elsace-Elsass! Met Straatsburg als Frans-Duitse hoofdstad!


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a5/Strasbourg_Soviet_proclamation.jpg

Henri1
22 oktober 2008, 10:42
De federale overheid heeft daar niets in te zeggen, aangezien onderwijs een gemeenschapsbevoegdheid is.

Dat is dan verkeerd.

De schoofzak
22 oktober 2008, 11:32
Dat is dan verkeerd.

Je vindt het verkeerd dat het Vlaamse onderwijs een bevoegdheid is van de Vlaamse regering, en het Franstalige onderwijs een bevoegdheid van de Franstalige gemeenschap.
Dat is natuurlijk jouw goed recht. Het is jouw politieke keuze.

En hoeveel mensen delen jouw politieke keuze? Welke politieke partijen, groot of klein, steunen jouw visie? Is er één Franstalige partij bij ??

Wie vindt er in dit land dat vb. een Franstalige, Nederlandsonkundige, minister zou moeten bepalen welk beleid er gevoerd moet worden in de Vlaamse scholen ??


(hilarisch:
eerst komt le prince Filip den taaie de Laeken op bezoek in het kleuterklasje, en hoort dat bij Pietje thuis net een kindje geboren is. Vraagt hij toch wel aan Pietje: "en is het een echt vrouwtje?"
's anderendaags komt die minister van onderwijs en de kinderen demonstreren dat ze een liedje kunnen fluiten:
mlnister: en Pietje, heb jij al gefluit?
Pietje: ja meneer, ik heb al gefloten
minister: ah dat is goed, floot nog maar eens.

Derk de Tweede
22 oktober 2008, 11:38
Landgenoten:
Hier nogmaals een oproep!

Koopt allen huizen op in de Voerstreek en de Ardennen en zorg ervoor dat er binnen 20 jaar een Nederlandstalige meerderheid is daar!
Infiltreer!

Zwartengeel
22 oktober 2008, 11:41
Landgenoten:
Hier nogmaals een oproep!

Koopt allen huizen op in de Voerstreek en de Ardennen en zorg ervoor dat er binnen 20 jaar een Nederlandstalige meerderheid is daar!
Infiltreer!

Jij wil dus nog een tweede etnocide ontketenen in Wallonië?

Derk de Tweede
22 oktober 2008, 11:42
Jij wil dus nog een tweede etnocide ontketenen in Wallonië?


Die is al 20 jaar aan de gang....maar het moet gewoon wat sneller!
Laat die Walen maar eens een poepje van eigen deeg ruiken.

Hollander
22 oktober 2008, 15:51
Vergeet Brussel niet

roger verhiest
22 oktober 2008, 16:48
Ge moet gij geen voorbeelden gaan zoeken, en zeker geen erg ingewikkelde, in het verleden ...
kijk gewoon naar de grens tussen West-Vlaanderen en Frankrijk. De mensen leven daar in peins en in vree, zelfs al is de taalgrens er ooit opgeschoven ... Winkelen, en zelfs wonen, aan de andere kant: geen problemen !!
Idem dito voor de grens met Nederland ... Ook met hen geen problemen ...

Waarom zijn er wel problemen met de grens Vlaanderen-Wallonië? Omdat de toestand er onvoldoende stabiel is. "Veroveraars" kunnen er nog een slag thuishalen, en dat proberen ze dan ook.

Ik dacht niet dat er veel "grensproblemen" zijn behalve het "geval Brussel"
- het dossier "Fourons" heropenen zal wel een Maingainisme zijn. Ik was dit jaar een weekje in het Heuvelland pal op de grens West Vlaanderen/Dept. Nord & eveneens in het dept. Ardennes. Eh bien : de relaties tussen de bewoners aan beide kanten van de "Staatsgrenze" zijn inderdaad helemaal gezond. In het Heuvelland is er een soort heemkundige kring die een 2-talig tijdschriftje publiceert met de wederwaardigheden van de historie over hetr grillige verloop van de Zuidelijke Nederlandse grens met la France. De bekommernissen tijdens de onderhandelingen na een of andere succesieoorlog tussen Marie-Thèrese en Louis XV (?) waren niet de taal van inwoners van de stadjes en dorpjes die ze onderling wilden uitwisselen,
maar wel de bedragen aan belastingen dat die steden en gemeenten in de staatskas aan belastingen zouden storten.

Het adagio Walen Buiten ! Gaat toch ook in de allereerste plaats over de lieve centen & het feit dat er in Wallonië of Brussel Nederlandstaligen zoals het spreekwoordelijke kind met het badwater weggegooid zouden worden raakt niemands koude kleren.

Voor mijn part mag men om duidelijk te stellen dat "taal" een ondergeschikte rol speelt Limburg bij Wallonië voegen en Henegouwen bij Vlaanderen : misschien zijn de transferts dan ook in evenwicht ?

Chipie
22 oktober 2008, 21:12
Ik dacht niet dat er veel "grensproblemen" zijn behalve het "geval Brussel"
- het dossier "Fourons" heropenen zal wel een Maingainisme zijn. Ik was dit jaar een weekje in het Heuvelland pal op de grens West Vlaanderen/Dept. Nord & eveneens in het dept. Ardennes. Eh bien : de relaties tussen de bewoners aan beide kanten van de "Staatsgrenze" zijn inderdaad helemaal gezond. In het Heuvelland is er een soort heemkundige kring die een 2-talig tijdschriftje publiceert met de wederwaardigheden van de historie over hetr grillige verloop van de Zuidelijke Nederlandse grens met la France. De bekommernissen tijdens de onderhandelingen na een of andere succesieoorlog tussen Marie-Thèrese en Louis XV (?) waren niet de taal van inwoners van de stadjes en dorpjes die ze onderling wilden uitwisselen,
maar wel de bedragen aan belastingen dat die steden en gemeenten in de staatskas aan belastingen zouden storten.

Het adagio Walen Buiten ! Gaat toch ook in de allereerste plaats over de lieve centen & het feit dat er in Wallonië of Brussel Nederlandstaligen zoals het spreekwoordelijke kind met het badwater weggegooid zouden worden raakt niemands koude kleren.

Voor mijn part mag men om duidelijk te stellen dat "taal" een ondergeschikte rol speelt Limburg bij Wallonië voegen en Henegouwen bij Vlaanderen : misschien zijn de transferts dan ook in evenwicht ?Te veel drinken kan uw gezondheid schaden… ;-)

Henri1
23 oktober 2008, 06:57
Ge moet gij geen voorbeelden gaan zoeken, en zeker geen erg ingewikkelde, in het verleden ...
kijk gewoon naar de grens tussen West-Vlaanderen en Frankrijk. De mensen leven daar in peins en in vree, zelfs al is de taalgrens er ooit opgeschoven ... Winkelen, en zelfs wonen, aan de andere kant: geen problemen !!
Idem dito voor de grens met Nederland ... Ook met hen geen problemen ...

Waarom zijn er wel problemen met de grens Vlaanderen-Wallonië? Omdat de toestand er onvoldoende stabiel is. "Veroveraars" kunnen er nog een slag thuishalen, en dat proberen ze dan ook.

Beste Schoofzak,

Ik weet niet waar en hoever U van de "taalgrens" woont.
Ik kan U verzekeren dat de "taalgrens" Limburg-Luik ook TOTAAL geen probleem is en dat de mensen hier ook in "peins en vree" leven.
Dat er talloze Vlamingen inkopen gaan doen aan Waalse zijde en vice versa.

Het ziet ernaar uit dat veel "taalgrensproblemen" bestaan bij een aantal mensen die niet eens aan een "taalgrens" wonen.

Ik nodig U uit om eens op een zonnige zaterdag naar Luik te komen. Dan kunt U met eigen ogen vaststellen hoe het daar is.

Vriendelijke groeten.

Chipie
23 oktober 2008, 07:16
Beste Schoofzak,

Ik weet niet waar en hoever U van de "taalgrens" woont.
Ik kan U verzekeren dat de "taalgrens" Limburg-Luik ook TOTAAL geen probleem is en dat de mensen hier ook in "peins en vree" leven.
Dat er talloze Vlamingen inkopen gaan doen aan Waalse zijde en vice versa.

Het ziet ernaar uit dat veel "taalgrensproblemen" bestaan bij een aantal mensen die niet eens aan een "taalgrens" wonen.

Ik nodig U uit om eens op een zonnige zaterdag naar Luik te komen. Dan kunt U met eigen ogen vaststellen hoe het daar is.

Vriendelijke groeten.Ik zou ook (nog) eens willen komen...

Word ik als ik daar bvb ga winkelen in het Nederlands geholpen (zoals de meeste Franstaligen hier )?

vlijmscherp
23 oktober 2008, 07:21
Beste Schoofzak,

Ik weet niet waar en hoever U van de "taalgrens" woont.
Ik kan U verzekeren dat de "taalgrens" Limburg-Luik ook TOTAAL geen probleem is en dat de mensen hier ook in "peins en vree" leven.
Dat er talloze Vlamingen inkopen gaan doen aan Waalse zijde en vice versa.

Het ziet ernaar uit dat veel "taalgrensproblemen" bestaan bij een aantal mensen die niet eens aan een "taalgrens" wonen.

Ik nodig U uit om eens op een zonnige zaterdag naar Luik te komen. Dan kunt U met eigen ogen vaststellen hoe het daar is.

Vriendelijke groeten.

de problemen situeren zich effectief niet daar, wel vooral in de rand rond Brussel en Brussel zelf.
In Brussel ga je in de grote winkelketens in het Nederlands bediend kunnen worden en als je een allochtoon hebt, ga je ook sneller in het Nederlands bediend worden, maar je vindt er nog genoeg, vooral verfranste Vlamingen veronderstel ik, die gewoon weigeren om dat "patois" te spreken.

er zijn zelf mensen die openlijk oproepen om Vlaanderen te boycotten, er is zelf een topic op het forum van Le Soir die daarover gaat. moet je echt eens lezen.

Distel
23 oktober 2008, 10:29
Beste Schoofzak,

Ik weet niet waar en hoever U van de "taalgrens" woont.
Ik kan U verzekeren dat de "taalgrens" Limburg-Luik ook TOTAAL geen probleem is en dat de mensen hier ook in "peins en vree" leven.
Dat er talloze Vlamingen inkopen gaan doen aan Waalse zijde en vice versa.

Het ziet ernaar uit dat veel "taalgrensproblemen" bestaan bij een aantal mensen die niet eens aan een "taalgrens" wonen.

Ik nodig U uit om eens op een zonnige zaterdag naar Luik te komen. Dan kunt U met eigen ogen vaststellen hoe het daar is.

Vriendelijke groeten.

In Luik en Limburg zijn er dan ook geen taalfaciliteiten waar misbruik van gemaakt kan worden door inwijkelingen. De taalgrensproblemen zijn dan ook vooral problemen van onwilligheid en neerkijken op ons boerentaaltje.

Overigens: "peins en vree"
8O
Schande, meneer Belgicist.

Jazeker
23 oktober 2008, 10:43
Persoonlijk zou ik zeggen: "Maingain naar Luik". Ze spreken daar nog frans ook.

Jazeker
23 oktober 2008, 10:43
Schande, meneer Belgicist.

Is dat niet een overbodige uitdrukking?

Distel
23 oktober 2008, 10:47
Is dat niet een overbodige uitdrukking?

Je hebt gelijk. Maar verkwisting hoort nu eenmaal bij La Belgique.

Zwartengeel
23 oktober 2008, 10:48
Persoonlijk zou ik zeggen: "Maingain naar Frankrijk". Ze spreken daar nog frans ook.

Even jouw quote aangepast naar 's mans echte intenties.

GZV
23 oktober 2008, 12:23
Beste Schoofzak,

Ik weet niet waar en hoever U van de "taalgrens" woont.
Ik kan U verzekeren dat de "taalgrens" Limburg-Luik ook TOTAAL geen probleem is en dat de mensen hier ook in "peins en vree" leven.
Dat er talloze Vlamingen inkopen gaan doen aan Waalse zijde en vice versa.

Het ziet ernaar uit dat veel "taalgrensproblemen" bestaan bij een aantal mensen die niet eens aan een "taalgrens" wonen.

Ik nodig U uit om eens op een zonnige zaterdag naar Luik te komen. Dan kunt U met eigen ogen vaststellen hoe het daar is.

Vriendelijke groeten.

en iemand uit luik word dan in limburg bediend in het frans,en iemand uit limburg word dan in luik bediend in het frans.

Distel
23 oktober 2008, 12:37
Persoonlijk zou ik zeggen: "Maingain naar Luik". Ze spreken daar nog frans ook.

De titel was dus bijna juist.

Maingain: terug naar luik Voeren

;)

roger verhiest
23 oktober 2008, 12:51
en iemand uit luik word dan in limburg bediend in het frans,en iemand uit limburg word dan in luik bediend in het frans.

Ik heb de onhebbelijke gewoonte om in gansch de staat België de taal van de meerderheid van de bevolking nl. het Nederlands-Antwerps als voorkeurstaal te gebruiken. Indien men mij niet begrijpt ga ik achtereenvolgens over tot :
-Het Algemeen Nederlands
-Het Duits
-Het Engels
en ten slotte :
-Het boesseleirs-français

Indien dat niet succesvol is durf ik zelfs Esperanto gebruiken (!) Maar dat was tot op heden nog niet nodig..

Ik kan U verzekeren dat zelfs in la& Wallonie profonde men zeer veel kans heeft om van de eerste keer en zelfs dikwijls in een zeer aanvaardbaar Algemeen Nederlands te woord gestaan te worden (bij moeilijkheden schakel ik dikwijls spontaan over naar het frans- moet ik toegeven).

Als klap op de vuurpijl meld ik U dat zelfs in Halluin er een firma is met franstalige echte Frans-Vlamingen en gewone Fransen (sic) waar ik uitsluitend in het Nederlands aangesproken was.. idem dito overigens ergens in duitsland aan de Nederlandse grens..

dit alles om te zeggen : gebruik Uw taal zonder complexen, vele mensen die de moeite deden om Nederlands te leren zullen het op prijs stellen om van hun
inspannningen te kunnen profiteren - hun kennis in de praktijk te brengen.
Die mensen, die om allerlei redenen (gebrek aan onderwijs, andere taalkennis
enz.;) het Nederlands niet machtig zijn, zijn geen "misdadigers" - met wederzijds respect kunnen we elkaar allicht begrijpen....

Een goede methode bij een lage taalkennis is dat elk in zijn eigen taal spreekt
(passieve taalkennis)

Ik kan het n iet laten :

In de havensteden van de ganse wereld kan je met de dokwerkers ter plaatse
Aantwaerps spreken... (Liverpool, Hamburg, Bremen, Rotje Knor, Annaba,Mostagenem...)

circe
23 oktober 2008, 13:15
De titel was dus bijna juist.

Maingain: terug naar luik Voeren
;)


Knap gevonden! kan je dat niet aan een of andere "mede-onderhandelaar" doorsturen?

Steben
23 oktober 2008, 14:07
dit alles om te zeggen : gebruik Uw taal zonder complexen

Lijkt mij zeer tof, roger.
Maar voor hoelang?

Chipie
23 oktober 2008, 15:04
Ik heb de onhebbelijke gewoonte om in gansch de staat België de taal van de meerderheid van de bevolking nl. het Nederlands-Antwerps als voorkeurstaal te gebruiken. Indien men mij niet begrijpt ga ik achtereenvolgens over tot :
-Het Algemeen Nederlands
-Het Duits
-Het Engels
en ten slotte :
-Het boesseleirs-français

Indien dat niet succesvol is durf ik zelfs Esperanto gebruiken (!) Maar dat was tot op heden nog niet nodig..

Ik kan U verzekeren dat zelfs in la& Wallonie profonde men zeer veel kans heeft om van de eerste keer en zelfs dikwijls in een zeer aanvaardbaar Algemeen Nederlands te woord gestaan te worden (bij moeilijkheden schakel ik dikwijls spontaan over naar het frans- moet ik toegeven).

Als klap op de vuurpijl meld ik U dat zelfs in Halluin er een firma is met franstalige echte Frans-Vlamingen en gewone Fransen (sic) waar ik uitsluitend in het Nederlands aangesproken was.. idem dito overigens ergens in duitsland aan de Nederlandse grens..

dit alles om te zeggen : gebruik Uw taal zonder complexen, vele mensen die de moeite deden om Nederlands te leren zullen het op prijs stellen om van hun
inspannningen te kunnen profiteren - hun kennis in de praktijk te brengen.
Die mensen, die om allerlei redenen (gebrek aan onderwijs, andere taalkennis
enz.;) het Nederlands niet machtig zijn, zijn geen "misdadigers" - met wederzijds respect kunnen we elkaar allicht begrijpen....

Een goede methode bij een lage taalkennis is dat elk in zijn eigen taal spreekt
(passieve taalkennis)

Ik kan het n iet laten :

In de havensteden van de ganse wereld kan je met de dokwerkers ter plaatse
Aantwaerps spreken... (Liverpool, Hamburg, Bremen, Rotje Knor, Annaba,Mostagenem...)

Probeer eens in Aubel in het Nederlands bediend te worden...
Aubel dat leeft bij gratie van de Nederlanders, de Vlaamse toeristen en de Nederlandstalige inwoners van Voeren... :-D

De schoofzak
23 oktober 2008, 17:48
Ik dacht niet dat er veel "grensproblemen" zijn behalve het "geval Brussel"

Er zijn grensproblemen in elke gemeente met taalfasiliteiten, èn in een aantal andere gemeenten, denk maar aan Zaventem.
De meest verborgen problemen zijn er in fasiliteitengemeenten die in Wallonië liggen, want daar vegen ze die fasiliteiten dikkement aan hun gat.

...

Het adagio Walen Buiten ! Gaat toch ook in de allereerste plaats over de lieve centen & het feit dat er in Wallonië of Brussel Nederlandstaligen zoals het spreekwoordelijke kind met het badwater weggegooid zouden worden raakt niemands koude kleren.

Ge vegist u deerlijk. De sentenkwestie is maar één van de zorgen.
De belangrijkste zorg is wel degelijk het stoppen van het opschuiven van de taalgrens;
Tevens heel zorgwekkend is de onmogelijkheid om tot een koherent beleid te komen met de diametraal gestelde visies van de frankofonen.
Een en ander wordt wel eens samengebald in "zelfbeschikkingsrecht" enz.


Voor mijn part mag men om duidelijk te stellen dat "taal" een ondergeschikte rol speelt Limburg bij Wallonië voegen en Henegouwen bij Vlaanderen : misschien zijn de transferts dan ook in evenwicht ?
Ik vrees wel dat je hier niet veel medestanders voor gaat vinden.
Dat betekent niet altijd dat je ongelijk hebt, maar het is toch zeer vaak een veeg teken aan de wand ....

De schoofzak
23 oktober 2008, 17:54
In Luik en Limburg zijn er dan ook geen taalfaciliteiten waar misbruik van gemaakt kan worden door inwijkelingen. De taalgrensproblemen zijn dan ook vooral problemen van onwilligheid en neerkijken op ons boerentaaltje.

Overigens: "peins en vree"
8O
Schande, meneer Belgicist.


Naar mijn galaktisch groot bescheiden mening, ligt Voeren op een zeer spesiale manier langs de grens tussen Limburg en Luik.
En ik denk dat daar zowel fasiliteiten als problemen zijn.

En voorts de stad Luik:
daar is een federale minister, dochter van een uitgeweken Limburger, afkomstig van, en ik durf niet zeggen dat zij uitblinkt in het uitspreken van woorden in onze taal.

bovendien is jouw dienaar een ambtenaar. En die hebben al wel eens kontakten met kollega's die afkomstig zijn uit een ander landsgedeelte.
Daar zijn meestal geen problemen mee ... als je wil dat ze je verstaan, praat je gewoonweg Frans. Als je wil dat ze doen wat jij wilt, dan zorg je er best voor dat jij je er eerst bij neerlegt dat het zal worden wat zij willen.

eric v68
23 oktober 2008, 18:10
Voeren gewoon aansluiten bij Nederlands Limburg (= Oost-Limburg) 8-)

De schoofzak
24 oktober 2008, 22:44
Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.


Als er één plaats is, waar dit verwezenlijkt zou moeten zijn, dan is het in de hoofdstad, waar de andere taal vroeger op het schoolprogramma staat.

Vandaag ontving ik echter een nieuwsmail van de nva: om te schreien !!!
Kijk eens naar die persentages van onwilligen-om-tweetalig-te-worden !!!!!!

Taalrapport scherp voor Brusselse gemeentebesturen
Voorzitter N-VA Brussel
Karl Vanlouwe

Al jaren klaagt N-VA Brussel de taaltoestand in Brussel aan. Het verkrijgen van bijkomende federale middelen zou daarom afhankelijk moeten worden gemaakt van het effectief nastreven van een beleid van tweetaligheid.

“De toekomst van Brussel ligt in zijn internationale openheid, maar ook in het behoud van een eigen identiteit. Respect voor het Nederlands moet deel uitmaken van die Brusselse identiteit.” We horen het Brussels minister-president Charles Picqué (PS) nog zeggen (Knack, 12 maart 2008). Het zijn mooie woorden, maar de daden blijven uit. Het taalrapport 2007 was andermaal scherp voor de lokale gemeentebesturen.

Bij de OCMW"s blijkt bijna 96 procent van de contractuelen geen taalbrevet te hebben. Bij de gemeenten is dat ruim 87 procent. In beide gevallen zijn vooral de Franstaligen niet tweetalig. Bij de vastbenoemde personeelsleden van de OCMW"s en gemeenten hebben maar respectievelijk 4,4 en 3,7 procent een taalbrevet.

De vice-gouverneur schorst deze benoemingen, maar de minister-president trekt zich dit niet aan. Hij laat de onwettelijkheid doodleuk voortbestaan. Meer zelfs, hierover ondervraagd in het Brussels Parlement ziet Picqué deze situatie – waarbij men nog steeds talrijke voorbeelden van wantoestanden kan geven, enkel als een probleem in zo verre dat “de nationale taalwet zo vlug mogelijk gewijzigd dient te worden”.

Het is duidelijk dat de Brusselse francofone politieke klasse Brussel als zijn speeltuin ziet, gereserveerd voor Franstaligen, en liefst zonder Vlaamse pottenkijkers. “Men spuwt niet in de hand die geeft”, zo luidt het spreekwoord. Voor N-VA Brussel kan er daarom geen sprake zijn van bijkomende federale middelen voor het Brussels Gewest, zolang er geen duidelijke politieke wil bestaat om de overheidsdiensten écht tweetalig te maken.

Renesse
25 oktober 2008, 15:26
Voeren gewoon aansluiten bij Nederlands Limburg (= Oost-Limburg) 8-)

Dat zou een ideale oplossing zijn voor de Voerse kwestie. Franstaligen doen alsof Voeren een enclave is in Wallonië, terwijl het in realiteit perfect aansluit bij het Nederlandse taalgebied. De Limburgen zijn bovendien de provincies waar het onderscheid Vlaming/Nederlander zich nog minder laat voelen dan elders. Aansluiten is de deur voor extremisten �* la Happart en Maingain toedoen.

Renesse
25 oktober 2008, 15:27
Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.

En zal dat uw Belgique redden of wat?

circe
25 oktober 2008, 15:33
Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.

dat is toch helemaal niet nodig?

Als gewoon de walen, die voorheen hun eigen taal hebben laten vallen om dan frans te gaan spreken, nu eens gewoon de taal van de meerderheid van het land spreken: NEDERLANDS...
Dan hebben we gewoon een land waar NEDERLANDS gesproken wordt, net zoals bij onze bovenburen. Dat gaat een pak schelen aan kosten hoor.

Everytime
25 oktober 2008, 18:57
dat is toch helemaal niet nodig?

Als gewoon de walen, die voorheen hun eigen taal hebben laten vallen om dan frans te gaan spreken, nu eens gewoon de taal van de meerderheid van het land spreken: NEDERLANDS...
Dan hebben we gewoon een land waar NEDERLANDS gesproken wordt, net zoals bij onze bovenburen. Dat gaat een pak schelen aan kosten hoor.

Walen hebben een Franse cultuur. Waarom zouden ze hun taal laten vallen voor het Nederlands?

Daimanta
25 oktober 2008, 20:40
Walen hebben een Franse cultuur. Waarom zouden ze hun taal laten vallen voor het Nederlands?

Omdat dan maar 40% van de mensen dient omgeschoold te worden ipv van 60. Dan is België niet controversieel meer en kan het blijven bestaan. Dan is gewestengedoe niet meer belangrijk en kan België(dus niet Belgique) unitair worden en daar worden de BUBers en B-plus blij van.


Iedereen wint dus(behalve Mangain maar dat boeit niet).

Renesse
26 oktober 2008, 10:58
Walen hebben een Franse cultuur. Waarom zouden ze hun taal laten vallen voor het Nederlands?

Wel, democratie: de minderheid past zich aan aan de meerderheid.

lomeanor
26 oktober 2008, 12:31
dat is toch helemaal niet nodig?

Als gewoon de walen, die voorheen hun eigen taal hebben laten vallen om dan frans te gaan spreken, nu eens gewoon de taal van de meerderheid van het land spreken: NEDERLANDS...
Dan hebben we gewoon een land waar NEDERLANDS gesproken wordt, net zoals bij onze bovenburen. Dat gaat een pak schelen aan kosten hoor.
:cheer:
Je bent de stem van de redelijkheid, circe! ;-)

Everytime
26 oktober 2008, 14:59
Wel, democratie: de minderheid past zich aan aan de meerderheid.

Si tu crois vraiment que les Francophones vont abandonner leur langue et leur culture pour devenir des "purs Flamands", tu rêves bien haut!:lol:

Everytime
26 oktober 2008, 15:03
Omdat dan maar 40% van de mensen dient omgeschoold te worden ipv van 60. Dan is België niet controversieel meer en kan het blijven bestaan. Dan is gewestengedoe niet meer belangrijk en kan België(dus niet Belgique) unitair worden en daar worden de BUBers en B-plus blij van.


Iedereen wint dus(behalve Mangain maar dat boeit niet).

U hebt dus geen respect voor het feit dat andere talen en culturen dan het Nederlands bestaan! Het is uw recht natuurlijk maar dat is juist niet echt democratisch! Si les Flamands s'énervent parce qu'ils entendent des gens dans leurs rues ou quartiers en train de parler Français, je donnerais ce conseil aux Francophones en question : parlez encore plus Français!

robert t
26 oktober 2008, 18:17
U hebt dus geen respect voor het feit dat andere talen en culturen dan het Nederlands bestaan! Het is uw recht natuurlijk maar dat is juist niet echt democratisch! Si les Flamands s'énervent parce qu'ils entendent des gens dans leurs rues ou quartiers en train de parler Français, je donnerais ce conseil aux Francophones en question : parlez encore plus Français!Het gebruik van de taal is vrij. Dit wil zeggen dat dat de Franstaligen onder elkaar in Vlaanderen gerust het Frans mogen gebruiken. De elementaire beleefdheid gebiedt echter dat dit niet geldt voor contacten met Nederlandstaligen en zeker niet als het overheidsinstellingen betreft. Wie dit niet beseft kan oprotten. Opgeruimd staat netjes. Overigens is de geldende taal op dit forum het Nederlands, je Franstalige oprispingen getuigen van een gebrek aan opvoeding.

Renesse
26 oktober 2008, 23:02
Si tu crois vraiment que les Francophones vont abandonner leur langue et leur culture pour devenir des "purs Flamands", tu rêves bien haut!:lol:

Ach, dat taalnationalisme toch. Het is gewoon een praktisch feit dat het makkelijker is dat 40% van de bevolking de taal leert van 60% van de bevolking dan dat 100% van de bevolking de andere taal moet leren.

Wat een verspilling van een paar Franstalige extremisten.

Alvader
26 oktober 2008, 23:52
U hebt dus geen respect voor het feit dat andere talen en culturen dan het Nederlands bestaan! Het is uw recht natuurlijk maar dat is juist niet echt democratisch! Si les Flamands s'énervent parce qu'ils entendent des gens dans leurs rues ou quartiers en train de parler Français, je donnerais ce conseil aux Francophones en question : parlez encore plus Français!

Het lijkt wel de website van het FDF.
Vallen de maskers dan toch ? Brüssel Vlaams ? Ca jamais ! ( Brussel of Broekzele is een Vlaamse stad )

Henri1
27 oktober 2008, 10:39
dat is toch helemaal niet nodig?

Als gewoon de walen, die voorheen hun eigen taal hebben laten vallen om dan frans te gaan spreken, nu eens gewoon de taal van de meerderheid van het land spreken: NEDERLANDS...
Dan hebben we gewoon een land waar NEDERLANDS gesproken wordt, net zoals bij onze bovenburen. Dat gaat een pak schelen aan kosten hoor.

Wel een grappig idee.

Zwartengeel
27 oktober 2008, 11:03
Wel een grappig idee.

De denkpiste van een eentalig Frans België daarentegen was niet zomaar om te lachen.

Mitgard
27 oktober 2008, 11:10
Wel, democratie: de minderheid past zich aan aan de meerderheid.

ben jij dat die die vis opblaast in je avatar?

filosoof
27 oktober 2008, 17:40
dat is toch helemaal niet nodig?

Als gewoon de walen, die voorheen hun eigen taal hebben laten vallen om dan frans te gaan spreken, nu eens gewoon de taal van de meerderheid van het land spreken: NEDERLANDS...taal ... laten vallenJuist iets waarover Vlamingen zo jankten en janken?
Dan hebben we gewoon een land waar NEDERLANDS gesproken wordt, net zoals bij onze bovenburen. Dat gaat een pak schelen aan kosten hoor.Dan is de taal van de zuiderburen interessanter: schaalvergroting, zie je?
de Walen, die voorheen hun eigen taal hebben laten vallen om dan frans te gaan spreken
Vlamingen lieten toch ook het Vlaams vallen om Nederlands te spreken?

kelt
27 oktober 2008, 17:52
:twisted:

Steben
27 oktober 2008, 17:53
Vlamingen lieten toch ook het Vlaams vallen om Nederlands te spreken?

Hmmm interessant paradigma: wanneer is iets een dialect en wanneer taal?

filosoof
27 oktober 2008, 17:55
Hmmm interessant paradigma: wanneer is iets een dialect en wanneer taal?Daarover zijn niet alle linguisten akkoord.

longhorn
27 oktober 2008, 18:43
Juist iets waarover Vlamingen zo jankten en janken?
Dan is de taal van de zuiderburen interessanter: schaalvergroting, zie je?

Vlamingen lieten toch ook het Vlaams vallen om Nederlands te spreken?

Waarom ga jij vandaag in discussie met Circe terwijl je heel goed weet dat je haar eergisteren een ban aangesmeerd hebt?

solidarnosc
27 oktober 2008, 21:16
:twisted:


U weet of weet niet dat een belangrijk deel van Limburg deel uitmaakte van het prinsbisdom Luik. Gedurende meer dan 600 jaar hebben Franstaligen, Nederlandstaligen, Duitstaligen (in hun dialecten) deel uitgemaakt van één bestuurlijke administratie. ;-)

filosoof
27 oktober 2008, 21:22
Waarom ga jij vandaag in discussie met Circe terwijl je heel goed weet dat je haar eergisteren een ban aangesmeerd hebt?De moderatie bant, niet de forummers. Op 1/11 zou ze terug zijn, las ik.

vlijmscherp
28 oktober 2008, 10:19
Si tu crois vraiment que les Francophones vont abandonner leur langue et leur culture pour devenir des "purs Flamands", tu rêves bien haut!:lol:

de Franstaligen hopen toch nog altijd dat de Vlamingen hun taal opgeven op Frans te worden?? waarom zou het omgekeerde niet mogen?

rikbe
5 november 2008, 16:21
Hmmm interessant paradigma: wanneer is iets een dialect en wanneer taal?
Ik spreek Vlaams, geen Nederlands en geen dialect.

Er zijn 5.5 miljoen mensen die Deens spreken, 4.6 milj. die Noors spreken en 9 milj. Zweeds. Drie talen die even dicht bij elkaar staan als Nederlands en Vlaams. Toch heeft er niemand een probleem mee ze als verschillende talen te beschouwen.

Steben
5 november 2008, 16:23
Ik spreek Vlaams, geen Nederlands en geen dialect.

Er zijn 5.5 miljoen mensen die Deens spreken, 4.6 milj. die Noors spreken en 9 milj. Zweeds. Drie talen die even dicht bij elkaar staan als Nederlands en Vlaams. Toch heeft er niemand een probleem mee ze als verschillende talen te beschouwen.

Asjemenou...
Je schrijft in elk geval nederlands...

"Vloms" bestotjijnie, kenzoe nie wete oe dadde da zoe moete schraave. Een iel klaan beetse Gens, da wel.

Everytime
5 november 2008, 16:25
Ik spreek Vlaams, geen Nederlands en geen dialect.

Er zijn 5.5 miljoen mensen die Deens spreken, 4.6 milj. die Noors spreken en 9 milj. Zweeds. Drie talen die even dicht bij elkaar staan als Nederlands en Vlaams. Toch heeft er niemand een probleem mee ze als verschillende talen te beschouwen.

Wat u hier hebt geschreven, is in het Nederlands, niet in het Vlaams.;-)

Henri1
5 november 2008, 16:42
Wat u hier hebt geschreven, is in het Nederlands, niet in het Vlaams.;-)

Het "Vlaams" als taal bestaat niet als dusdanig.
Vlamingen spreken Nederlands.

Als we het daar eens over eens kunnen zijn ?

Diederik v.d Elzas
5 november 2008, 17:27
http://www.polarbaer.org/stfu.jpg

rikbe
5 november 2008, 18:10
Asjemenou...
Je schrijft in elk geval nederlands...

"Vloms" bestotjijnie, kenzoe nie wete oe dadde da zoe moete schraave. Een iel klaan beetse Gens, da wel.
"Asjemenou" is Nederlands (afin, Hollands Vlaams), Geen Vlaams. Ik zou dat nooit niet zeggen.
Daz Genz, gien vloms. Ik bedoel ABV, Algemeen Beschaafd Vlaams. :lol:

rikbe
5 november 2008, 18:13
Wat u hier hebt geschreven, is in het Nederlands, niet in het Vlaams.;-)

Dat is omdat U mijn accent niet hoort.

rikbe
5 november 2008, 18:13
Het "Vlaams" als taal bestaat niet als dusdanig.
Vlamingen spreken Nederlands.

Als we het daar eens over eens kunnen zijn ?

Mon oeil.

LiberaalNL
5 november 2008, 20:05
Dat is omdat U mijn accent niet hoort.
Een ander accent is niet een andere taal. Het algemeen Nederlands is gebasseerd op Hollandse, Brabantse en Vlaamse dialecten en in geheel Nederland en Vlaanderen worden varianten van 1 taal gesproken: Het Nederlands. Sterker nog: Als je de huidige grens met Nederland overgaat, spreekt men aan weerszijde van de 'grens' hetzelfde dialect.

solidarnosc
5 november 2008, 21:43
Een ander accent is niet een andere taal. Het algemeen Nederlands is gebasseerd op Hollandse, Brabantse en Vlaamse dialecten en in geheel Nederland en Vlaanderen worden varianten van 1 taal gesproken: Het Nederlands. Sterker nog: Als je de huidige grens met Nederland overgaat, spreekt men aan weerszijde van de 'grens' hetzelfde dialect.

Ik woon aan de grens met Zeeuws-Vlaanderen en die mensen spreken met een totaal ander accent/dialect dan West-Vlamingen. In Limburg is het verschil misschien minder groot. Dat weet ik niet. U mag niet vergeten dat de seconde dat mensen de grens oversteken men naar andere zenders kijkt en naar anders scholen gaat die respectievelijk vanuit Brussel of Den Haag/Hilversum beïnvloed worden, en dat sinds 1830.

LiberaalNL
5 november 2008, 22:06
Ik woon aan de grens met Zeeuws-Vlaanderen en die mensen spreken met een totaal ander accent/dialect dan West-Vlamingen. In Limburg is het verschil misschien minder groot. Dat weet ik niet. U mag niet vergeten dat de seconde dat mensen de grens oversteken men naar andere zenders kijkt en naar anders scholen gaat die respectievelijk vanuit Brussel of Den Haag/Hilversum beïnvloed worden, en dat sinds 1830.
Zowel in Zeeuws-Vlaanderen als West-Vlaanderen worden varianten van het West-Vlaamse dialect gesproken.

circe
5 november 2008, 22:38
Een ander accent is niet een andere taal. Het algemeen Nederlands is gebasseerd op Hollandse, Brabantse en Vlaamse dialecten en in geheel Nederland en Vlaanderen worden varianten van 1 taal gesproken: Het Nederlands. Sterker nog: Als je de huidige grens met Nederland overgaat, spreekt men aan weerszijde van de 'grens' hetzelfde dialect.

Ik meende dat het originele "Algemeen Beschaafd Nederlands" gewoon het Haagse dialect was en dat het geen haar gescheeld heeft of het was het Antwerpse dialect geworden.

Hollander
5 november 2008, 23:02
Ik meende dat het originele "Algemeen Beschaafd Nederlands" gewoon het Haagse dialect was en dat het geen haar gescheeld heeft of het was het Antwerpse dialect geworden.

Volgens mij is het originele ABN meer gebaseerd op Haarlems. Echt Haags wijkt nogal sterk af van ABN.

circe
5 november 2008, 23:06
Volgens mij is het originele ABN meer gebaseerd op Haarlems. Echt Haags wijkt nogal sterk af van ABN.

Ik ga er geen punt van maken hoor. Ik bedoelde eigenlijk meer: het was één bepaald streekdialect dat werd uitverkoren en tot "algemeen beschaaf" gepromoveerd. Het had dus evengoed het Rotterdams als het Brugs kunnen zijn.

rikbe
6 november 2008, 00:59
Ik woon aan de grens met Zeeuws-Vlaanderen en die mensen spreken met een totaal ander accent/dialect dan West-Vlamingen. In Limburg is het verschil misschien minder groot. Dat weet ik niet. U mag niet vergeten dat de seconde dat mensen de grens oversteken men naar andere zenders kijkt en naar anders scholen gaat die respectievelijk vanuit Brussel of Den Haag/Hilversum beïnvloed worden, en dat sinds 1830.

Ietwat langer. Het verschil in cultuur begon toen Filips II de Nederlanden erfde en de Hollanders zich afscheurden. Dat was in de 16de eeuw.

azert
6 november 2008, 07:11
Dit geldt natuurlijk niet voor Franstaligen in Vlaanderen, parce que nous vivons quand même en Belgique, hein?

Wanneer Franstaligen hun best doen om NL te spreken in de winkels, dan schakelen veel winkeliers toch over op het Frans.

azert
6 november 2008, 07:17
Landgenoten:
Hier nogmaals een oproep!

Koopt allen huizen op in de Voerstreek en de Ardennen en zorg ervoor dat er binnen 20 jaar een Nederlandstalige meerderheid is daar!
Infiltreer!

Zelfs als iedereen daar NL zal spreken, dan blijft dat Franstalig Wallonië volgens de flaminganten.
De grond bepaalt alles, de personen zijn in deze van geen enkele betekenis.
Ze vinden het ook een schande dat Vlaanderen niet meer als een Keltisch land wordt bestempeld.

azert
6 november 2008, 07:23
dit alles om te zeggen : gebruik Uw taal zonder complexen, vele mensen die de moeite deden om Nederlands te leren zullen het op prijs stellen om van hun
inspannningen te kunnen profiteren

Klopt; veel te veel Vlamingen gaan er meteen vanuit dat de Franstalige Belgen geen NL willen/kunnen spreken.

"Mooi" is ook dat Erik Van Looy en zijn groep er automatisch vanuit gingen dat er in Wallonië geen belangstelling zou zijn voor "Loft" en dat er nu vanuit Franstalig België met onbegrip gereageerd wordt op het feit dat de film niet in Wallonië op het scherm zal komen.

Depth of Field
6 november 2008, 07:51
Wanneer Franstaligen hun best doen om NL te spreken in de winkels, dan schakelen veel winkeliers toch over op het Frans.

Misschien zegt dat wel iets over "het best" van die franstaligen.

Depth of Field
6 november 2008, 07:56
Klopt; veel te veel Vlamingen gaan er meteen vanuit dat de Franstalige Belgen geen NL willen/kunnen spreken.


Bijna alle franstaligen waarmee ik in contact kom beheersen niet eens de elementairste beginselen van de nederlandse syntax, in elke zin die zij uitkramen is de woordvolgorde verkeerd.

Hoe moeilijk is het om te leren dat vragen in het nederlands doorgaans met inversie geconstrueerd worden?

Henri1
6 november 2008, 08:16
Vlaams is eigenlijk een niet bestaande taal.
In Nederland worden vlaamse soaps ondertiteld, dat zegt heel wat.
Sterker nog, als bijna eender welke vlaming naar West Vlaanderen gaat verstaat hij geen bal van het dialect.

Jullie willden dat onder de noemer van één volk steken ? Succes dan !

De meerderheid spreekt vlaams zeggen jullie ?
Welke meerderheid ?
Als er een meerderheid bestaat in België, erkennen jullie toch zelf dat er zoiets als België bestaat ?

Het is niet de fout van de Walen dat de vlamingen zich vermenigvuldigd hebben als konijnen om die meerderheid te behalen.....

Ik voel in deze discussie een wrange nasmaak, bijna zoiets alsof de vlamingen een superieur ras zouden zijn. De vergelijking met de Ariers van Hitler is dan echt niet ver weg.

Depth of Field
6 november 2008, 08:31
Vlaams is eigenlijk een niet bestaande taal.


Nederlands is ook goed, maar zelfs dat is te veel gevraagd.

rikbe
6 november 2008, 08:48
Wanneer Franstaligen hun best doen om NL te spreken in de winkels, dan schakelen veel winkeliers toch over op het Frans.

Tja, de Vlamingen zijn soms té beleefd. Mijn vriendin probeert ook Vlaams te spreken in de winkels maar iedereen spreekt Engels tegen haar.

vlijmscherp
6 november 2008, 09:03
Wanneer Franstaligen hun best doen om NL te spreken in de winkels, dan schakelen veel winkeliers toch over op het Frans.

dat heet beleefdheid. dat moet je op veel plaatsen in Brussel en Wallonië niet proberen hoor.

Stef Leeuwenhart
6 november 2008, 09:09
Vlaams is eigenlijk een niet bestaande taal.


Nee Vlaams is inderdaad geen taal, vandaar dat we in Vlaanderen Nederlands spreken :? In Vlaanderen spreekt men naast het AN ook soms een dialect (naargelang de situatie en de gesprekspartner), deze zijn onder te verdelen in drie grote streektaalgroepen: West Vlaams, Brabants en Limburgs. Enkel Belgicisten spreken over Vlaams om elke band met Nederland weg te moffelen en onze taalgroep te marginaliseren (6 milj. of 22 milj. is een groot verschil) om zo het Frans als onderlinge communicatie taal als argument te versterken.

Stef Leeuwenhart
6 november 2008, 09:14
Als er een meerderheid bestaat in België, erkennen jullie toch zelf dat er zoiets als België bestaat ?

Wie ontkent het bestaan van België dan?? Natuurlijk erkennen wij het bestaan van België, daarom dat we er van af willen. Je kan toch niks ontbinden wat niet bestaat? We worden dagelijks geconfronteerd met de onwerkbaarheid, het racisme en de minachting tegenover de Nederlandstalige bevolking van je geliefkoosde België.

Zwartengeel
6 november 2008, 09:27
Vlaams is eigenlijk een niet bestaande taal.
In Nederland worden vlaamse soaps ondertiteld, dat zegt heel wat.
Sterker nog, als bijna eender welke vlaming naar West Vlaanderen gaat verstaat hij geen bal van het dialect.

Jullie willden dat onder de noemer van één volk steken ? Succes dan !

De meerderheid spreekt vlaams zeggen jullie ?
Welke meerderheid ?
Als er een meerderheid bestaat in België, erkennen jullie toch zelf dat er zoiets als België bestaat ?

Het is niet de fout van de Walen dat de vlamingen zich vermenigvuldigd hebben als konijnen om die meerderheid te behalen.....

Ik voel in deze discussie een wrange nasmaak, bijna zoiets alsof de vlamingen een superieur ras zouden zijn. De vergelijking met de Ariers van Hitler is dan echt niet ver weg.

Ikzelf voel een wrange nasmaak bij het anti-Vlaams racisme en de minachting die posts als deze uitstralen. Jij lijkt me echt iemand die met spanning naar een volgende pogrom tegenover Vlaams-nationalisten zit uit te kijken.

Stef Leeuwenhart
6 november 2008, 09:32
Ik voel in deze discussie een wrange nasmaak, bijna zoiets alsof de vlamingen een superieur ras zouden zijn. De vergelijking met de Ariers van Hitler is dan echt niet ver weg.
Die wrange nasmaak heb ik ook wannneer de zichzelf gewaande superieure, verlichte Franstaligen neerkijken op de boerkes van Vlaanderen die zo vlug mogelijk naar de beschaving geleid dienen te worden (lees: verfranst worden) maar die ondertussen wel het handje openhouden om het geld van die boerkes te kunnen ontvangen.

Nyquist
6 november 2008, 11:15
"Mooi" is ook dat Erik Van Looy en zijn groep er automatisch vanuit gingen dat er in Wallonië geen belangstelling zou zijn voor "Loft" en dat er nu vanuit Franstalig België met onbegrip gereageerd wordt op het feit dat de film niet in Wallonië op het scherm zal komen.

Redelijk hypocriet hoor.
Het mag dan steken bij Crousse, het klopt volgens Isabelle Couvreur van Kinepolis Film Distribution (KFD) dat niemand aan de andere kant van de taalgrens wakker ligt van Vlaamse cinema. 'Het is schier onmogelijk voor een Vlaamse film om publiek te lokken in Wallonië', zegt Couvreur.
Bron: De Standaard (http://destandaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=Q922GKF2)

Henri1
6 november 2008, 11:58
Die wrange nasmaak heb ik ook wannneer de zichzelf gewaande superieure, verlichte Franstaligen neerkijken op de boerkes van Vlaanderen die zo vlug mogelijk naar de beschaving geleid dienen te worden (lees: verfranst worden) maar die ondertussen wel het handje openhouden om het geld van die boerkes te kunnen ontvangen.

Ken jij zulke superieure Walen ?

Kan je ze bij naam noemen ?

Henri1
6 november 2008, 11:59
Het klinkt bijna dat vlamingen zijn als Palestijnen.....
Hun eigen stukje grond.....

Wordt eens wakker in een verenigd Europa !

Valentinus
6 november 2008, 12:00
Die wrange nasmaak heb ik ook wannneer de zichzelf gewaande superieure, verlichte Franstaligen neerkijken op de boerkes van Vlaanderen die zo vlug mogelijk naar de beschaving geleid dienen te worden (lees: verfranst worden) maar die ondertussen wel het handje openhouden om het geld van die boerkes te kunnen ontvangen.

Het lijkt een proces van intenties. Franstaligen kijken neer ..., willen verfransen ... , vragen geld van de boerkens .... Het is het beschuldigen van een ganse groep mensen met werkwoorden als neerkijken, willen, leiden, ... Het doet erg klein aan.
Waarom hebben die zogenaamde Vlamingen (zij voegen er zelf Belgische Limburgers aan toe) niet meer fierheid? Het lijkt erop dat men geen onderscheid maakt tussen hoofd- en bijzaken. Indien je een brood wil hebben is de kwaliteit van het brood (voedingswaarde, smaak) de hoofdzaak. Veel later komt pas hoe je het benoemt: pain, brood, Brot, bread, pano,... Indien de verkoper niet het juiste woord gebruikt wordt dat als een aanslag op de Vlaamse identiteit voorgesteld.
Communicatie is belangrijk maar het moet niet misbruikt worden als een vlag. Met wat meer fierheid zou er ook wat meer beleefdheid en respect voor elkaar zijn. Nu zal met dat weer willen omkeren en zeggen dat alle Franstaligen niet willen, enz. Men zou beter elkaar elkaar helpen.

HAMC
6 november 2008, 12:07
Het klinkt bijna dat vlamingen zijn als Palestijnen.....
Hun eigen stukje grond.....

Wordt eens wakker in een verenigd Europa !

:rofl:

Hun eigen stukje grond

Zoals een corridor? LOL!

vlijmscherp
6 november 2008, 12:07
Het klinkt bijna dat vlamingen zijn als Palestijnen.....
Hun eigen stukje grond.....

Wordt eens wakker in een verenigd Europa !

is te zien hoe je een Verenigd Europa ziet natuurlijk.
1 Europese staat zonder grenzen= neen, een Europa dat samenwerkt over de grenzen heen= ja. maar dan moeten die grenzen natuurlijk niet bediscussieerbaar zijn.

Henri1
6 november 2008, 12:14
is te zien hoe je een Verenigd Europa ziet natuurlijk.
1 Europese staat zonder grenzen= neen, een Europa dat samenwerkt over de grenzen heen= ja. maar dan moeten die grenzen natuurlijk niet bediscussieerbaar zijn.

Zonder een "Verenigde Staten van Europa" wordt het niets vrees ik.

Alleen als één groot blok hebben we eventueel iets in de globale koek te brokken.

Diegenen hier die "grensgeil" zijn en zich focussen op dat stukske grond dat grenst aan de Noordzee hebben een bekrompen geest en zullen nooit kunnen uitstijgen boven het vlaamse.

Zo zie je maar.
Vlaanderen is een onverdraagzaam volk, althans de meerderheid van de vlamingen op dit forum.
Laat staan dat ze het groter kunnen/willen zien.

EIlandvisie in Europa zal nooit werken !

vlijmscherp
6 november 2008, 12:17
Zonder een "Verenigde Staten van Europa" wordt het niets vrees ik.

Alleen als één groot blok hebben we eventueel iets in de globale koek te brokken.

Diegenen hier die "grensgeil" zijn en zich focussen op dat stukske grond dat grenst aan de Noordzee hebben een bekrompen geest en zullen nooit kunnen uitstijgen boven het vlaamse.

Zo zie je maar.
Vlaanderen is een onverdraagzaam volk, althans de meerderheid van de vlamingen op dit forum.
Laat staan dat ze het groter kunnen/willen zien.

EIlandvisie in Europa zal nooit werken !

Een Verenigde Staten van Europa, ja dat kan zeker werken, zolang het effectief een vereniging blijft van onafhankelijke staten.

ga jij aan een Fransman zeggen die de Elzas niet wilt afgeven aan Duitsland dat hij grensgeil is? dat hij bekrompen is?

om het groter te kunnen/willen zien, moet je eerst in staat zijn om het kleine te kunnen/willen zien. om verschillen te kunnen overbruggen moet je eerst aanvaarden dat er verschillen zijn.

Steben
6 november 2008, 12:19
Een Verenigde Staten van Europa, ja dat kan zeker werken, zolang het effectief een vereniging blijft van onafhankelijke staten.

:cheer: non-interventie :cheer:

ga jij aan een Fransman zeggen die de Elzas niet wilt afgeven aan Duitsland dat hij grensgeil is? dat hij bekrompen is?

Maar Duitsland wil de Elzas toch niet! Waarom zouden ze?

De schoofzak
6 november 2008, 12:39
Ken jij zulke superieure Walen ?

Kan je ze bij naam noemen ?

Als ambtenaar ken ik veel franstalige kollega's.
En daar zijn er een paar (enkelen dus) (weinig, als ge 't nog niet door mocht hebben) bij die hun kultuur niet als vanzelfsprekend-zonder-erbij-na-te-denken hoogsuperieur vinden.

Henri1
6 november 2008, 13:06
Als ambtenaar ken ik veel franstalige kollega's.
En daar zijn er een paar (enkelen dus) (weinig, als ge 't nog niet door mocht hebben) bij die hun kultuur niet als vanzelfsprekend-zonder-erbij-na-te-denken hoogsuperieur vinden.

Hoe komt dat dan dat ik daar in Luik niet mee kan instemmen ?
Lijkt hier in Luik wel de omgekeerde wereld dan ?

Tjolder
6 november 2008, 13:07
Het klinkt bijna dat vlamingen zijn als Palestijnen.....
Hun eigen stukje grond.....

Wordt eens wakker in een verenigd Europa !

Henri1 huur jij een woning of heb je een eigen woning ?

vlijmscherp
6 november 2008, 13:08
Hoe komt dat dan dat ik daar in Luik niet mee kan instemmen ?
Lijkt hier in Luik wel de omgekeerde wereld dan ?

omdat het probleem zich effectief vooral in Brussel en de Vlaamse rand situeert.

De schoofzak
6 november 2008, 13:31
Hoe komt dat dan dat ik daar in Luik niet mee kan instemmen ?
Lijkt hier in Luik wel de omgekeerde wereld dan ?

Wie uit Luik afkomstig is en perfekt tweetalig zou moeten zijn, is Onkeldinges. Als Leterme afwezig is, vervangt zij hem, want zij is de eerste der vieze-premiers.

Voor de rest ken ik inderdaad kollega's uit Liège en de gemeentes daar net rond.
En ook zij maken dat ik flamingant blijf; voorstander blijf van Vlaamse (en Waalse natuurlijk) onafhankelijkheid.

De schoofzak
6 november 2008, 13:34
Het klinkt bijna dat vlamingen zijn als Palestijnen.....
Hun eigen stukje grond.....

Wordt eens wakker in een verenigd Europa !

Kent gij staten in de Verenigde Staten van Amerika, die uit zijn op mekaars grondgebied?

Om samen te wonen moet ge niet absoluut noodzakelijk verliefd zijn, maar het helpt wel. Wat wel absoluut noodzakelijk is, dat is wederzijds respekt.

Stef Leeuwenhart
6 november 2008, 13:47
Ken jij zulke superieure Walen ?

Kan je ze bij naam noemen ?Volg jij de politiek? Lees of bekijk je soms eens franstalige media, internetfora e.d.? Dan heb je voorbeelden zat.

Stef Leeuwenhart
6 november 2008, 13:53
Het lijkt erop dat men geen onderscheid maakt tussen hoofd- en bijzaken. Indien je een brood wil hebben is de kwaliteit van het brood (voedingswaarde, smaak) de hoofdzaak. Veel later komt pas hoe je het benoemt: pain, brood, Brot, bread, pano,... Indien de verkoper niet het juiste woord gebruikt wordt dat als een aanslag op de Vlaamse identiteit voorgesteld.
Communicatie is belangrijk maar het moet niet misbruikt worden als een vlag. Met wat meer fierheid zou er ook wat meer beleefdheid en respect voor elkaar zijn. Nu zal met dat weer willen omkeren en zeggen dat alle Franstaligen niet willen, enz.Waarom willen de franstaligen in de rand rond Brussel dan niet communiceren in de taal van hun leefgemeenschap? Waarom zeggen ze niet "brood" of leren dat te zeggen i.p.v. steevast aan "pain" vast te houden? Welke taalgemeenschap gebruikt hun taal als vlag om zelfs grondgebied te eisen?
De enige voorwaarde van communicatie is dat het in het Frans gebeurt, van arrogantie gesproken...

Henri1
6 november 2008, 14:49
Volg jij de politiek? Lees of bekijk je soms eens franstalige media, internetfora e.d.? Dan heb je voorbeelden zat.

Dus jij geloofd klakkeloos wat je in de media& ziet of hoort ?

Valentinus
6 november 2008, 16:44
Waarom willen de franstaligen in de rand rond Brussel dan niet communiceren in de taal van hun leefgemeenschap? Waarom zeggen ze niet "brood" of leren dat te zeggen i.p.v. steevast aan "pain" vast te houden? Welke taalgemeenschap gebruikt hun taal als vlag om zelfs grondgebied te eisen?
De enige voorwaarde van communicatie is dat het in het Frans gebeurt, van arrogantie gesproken...

Weer die zekerheid dat de ander slecht zijn en dan maar een proces van intenties maken: arrogantie ? Met wie heb jij wel contact? Of is het krampachtigheid?
Het is trouwens niet juist. In Brussel hoor ik tegenwoordig zeer veel Engels. Al die mensen ook weer verdenken van slechte intenties lijkt mij toch te veel van het slechte.

Totoff
6 november 2008, 19:09
Maingain is een rasechte boterhamfranskiljon. Hij heeft er brood in gezien om de franstalige trom in brussel heviger te slaan dan zijn soortgenoten, voor de rest kan hem die hele frankofonie gestolen worden. Dat zijn de gevaarlijkste types.
Van iemand die het kan weten, na communale akkefieten met deze zelfverklaarde "Chevalier"

djimi
6 november 2008, 20:13
Wanneer Franstaligen hun best doen om NL te spreken in de winkels, dan schakelen veel winkeliers toch over op het Frans.

Wat zou het toch een 'sympathieke geste' zijn van F winkeliers hier in de 'région bilingue' om over te schakelen op het NL als een Vl zijn best doet om Fr te spreken, niet?

Denk je dat er veel van die hulpvaardige - om van taalvaardige nog maar te zwijgen - sympathieken rondlopen alhier?

djimi
6 november 2008, 20:23
...

Het is niet de fout van de Walen dat de vlamingen zich vermenigvuldigd hebben als konijnen om die meerderheid te behalen.....

...



De hoofdletteronwaardige konijnen hadden hun meerderheid al van bij het ontstaan van het (schijn)heilig land der vaad'ren, Henri1.

Zij hebben zich geen extra voortplantingsinspanningen moeten getroosten.


Hoogstens hebben ze wat langer volgehouden in het 'gaan en vermenigvuldigen' dan hun Franstalige landgenoten.

Het zou kunnen dat ze gewoon méér van de geneugten des levens hielden, alsmede van de vreugden der liefde en de eventuele gevolgen daarvan, te weten talrijke koters.

djimi
6 november 2008, 20:28
Een Verenigde Staten van Europa, ja dat kan zeker werken, zolang het effectief een vereniging blijft van onafhankelijke staten.

ga jij aan een Fransman zeggen die de Elzas niet wilt afgeven aan Duitsland dat hij grensgeil is? dat hij bekrompen is?

om het groter te kunnen/willen zien, moet je eerst in staat zijn om het kleine te kunnen/willen zien. om verschillen te kunnen overbruggen moet je eerst aanvaarden dat er verschillen zijn.

Mijn lieve ouders (èn grootouders) zeiden mij altijd :

"Wie 't kleine niet eert, en is 't grote niet weerd."

Wie ben ik om ze tegen te spreken?

azert
6 november 2008, 20:39
Nee Vlaams is inderdaad geen taal, vandaar dat we in Vlaanderen Nederlands spreken :? In Vlaanderen spreekt men naast het AN ook soms een dialect (naargelang de situatie en de gesprekspartner), deze zijn onder te verdelen in drie grote streektaalgroepen: West Vlaams, Brabants en Limburgs. Enkel Belgicisten spreken over Vlaams om elke band met Nederland weg te moffelen en onze taalgroep te marginaliseren (6 milj. of 22 milj. is een groot verschil) om zo het Frans als onderlinge communicatie taal als argument te versterken.

Laten we zeggen dat sommige Vlamingen af en toe Algemeen Nederlands spreken.

djimi
6 november 2008, 20:52
Laten we zeggen dat sommige Vlamingen af en toe Algemeen Nederlands spreken.

Vervang die 'sommige' door 'nogal wat' en dat 'af en toe' door 'vrij vaak' en ik ga akkoord.

Hoe dan ook spreken ze bijna allemaal zo goed als altijd een variant van het Nederlands, zeker in de omgang met elkaar.

Vlamingen die thuis en onder vrienden een andere omgangstaal gebruiken dan het Nederlands - dat kan Arabisch, Berbers, Chinees, Duits, Engels, Frans, Grieks, Hongaars, Italiaans of om het even welke andere taal zijn - zijn in elk geval wat mij betreft volwaardige medeburgers, zolang ze er geen probleem mee hebben dat het Nederlands de officiële taal is in de communicatie met de overheid en de voorkeurstaal in de omgang met hun landgenoten.

Hollander
6 november 2008, 21:05
Ik wou even mijn welgemeende sympathie uitspreken voor mijn zuiderburen in België, of het Walen of Vlamingen zijn. Jullie hebben een groot probleem en ik hoop van ganser harte dat het zich laat oplossen. Het is geen geheim dat ik graag een hereniging zou zien van verschillende lage landen (met of zonder Wallux), maar zoals jullie tegen mekaar tekeer gaan gun ik niemand.
Het vervelende is dat er wel een kern van waarheid zit in het vele gekibbel.

vlijmscherp
7 november 2008, 09:48
Laten we zeggen dat sommige Vlamingen af en toe Algemeen Nederlands spreken.

laten we zeggen dat sommige Fransen af en toe Algemeen Frans spreken. nog nooit iemand van Parijs met iemand van Marseille horen praten??

Henri1
7 november 2008, 12:37
Wat wel een héél raar iets is zijn de Belgische dialecten.

We onderscheiden daarin in dit geval de Vlaamse en de Franstalige.

In vlaanderen hebben we wel zeker 200 verschillende dialecten. Dat gaat zo ver dat als op een bepaald punt een dialect wordt gesproken en je 5 Km verder rijdt er een héél ander wordt gesproken....
Samenhangend volk zei je ?

In Wallonie wordt 1 (één) dialect gesproken, en dat over héél Wallonie.
Ik krijg zo de indruk dat we Walen een "meer" samenhangend volk" zijn dan de vlamingen.

Ik wil de koe de bel niet aanbinden, maar is dat op z'n minst niet héél erg raar ?

Waarom is er maar 1 (één) "waals dialect" en ontelbare vlaamse.

Daar komt nog bij dat sommige vlaamse dialecten taalkundig gezien echt dieventalen kunnen genoemd worden.
Dat gaat zover dat vlaamse serie's op televisie ondertiteld moeten worden.

Tot zover onze echte vlaamse cultuur, ons echt ras en ons echt volk.

vlijmscherp
7 november 2008, 12:40
Wat wel een héél raar iets is zijn de Belgische dialecten.

We onderscheiden daarin in dit geval de Vlaamse en de Franstalige.

In vlaanderen hebben we wel zeker 200 verschillende dialecten. Dat gaat zo ver dat als op een bepaald punt een dialect wordt gesproken en je 5 Km verder rijdt er een héél ander wordt gesproken....
Samenhangend volk zei je ?

In Wallonie wordt 1 (één) dialect gesproken, en dat over héél Wallonie.
Ik krijg zo de indruk dat we Walen een "meer" samenhangend volk" zijn dan de vlamingen.

Ik wil de koe de bel niet aanbinden, maar is dat op z'n minst niet héél erg raar ?

Waarom is er maar 1 (één) "waals dialect" en ontelbare vlaamse.

Daar komt nog bij dat sommige vlaamse dialecten taalkundig gezien echt dieventalen kunnen genoemd worden.
Dat gaat zover dat vlaamse serie's op televisie ondertiteld moeten worden.

Tot zover onze echte vlaamse cultuur, ons echt ras en ons echt volk.

1 Waals dialect??? ben je zeker dat jij ooit al met een Waal gesproken hebt??

bv: iemand uit Namen, die verwijten ze dat hij traag en zangerig spreekt.

edit: ik heb het hier dan nog over dialecten binnen het Frans, laat staan hoeveel dialecten binnen het Waals er zijn. Pelgrim zal hier wel een boompje over opzetten ;-)

uilenspiegeltje
7 november 2008, 12:43
Wat wel een héél raar iets is zijn de Belgische dialecten.

We onderscheiden daarin in dit geval de Vlaamse en de Franstalige.

In vlaanderen hebben we wel zeker 200 verschillende dialecten. Dat gaat zo ver dat als op een bepaald punt een dialect wordt gesproken en je 5 Km verder rijdt er een héél ander wordt gesproken....
Samenhangend volk zei je ?

In Wallonie wordt 1 (één) dialect gesproken, en dat over héél Wallonie.
Ik krijg zo de indruk dat we Walen een "meer" samenhangend volk" zijn dan de vlamingen.

Ik wil de koe de bel niet aanbinden, maar is dat op z'n minst niet héél erg raar ?

Waarom is er maar 1 (één) "waals dialect" en ontelbare vlaamse.

Daar komt nog bij dat sommige vlaamse dialecten taalkundig gezien echt dieventalen kunnen genoemd worden.
Dat gaat zover dat vlaamse serie's op televisie ondertiteld moeten worden.

Tot zover onze echte vlaamse cultuur, ons echt ras en ons echt volk.

Wat ik nog veel meer raar vind dat is dat het Waalse volk ondanks het maar één waals dialect kent voor een heel groot gedeelte moet onderhouden worden door een volk met ontelbare dieventalen.
Dat laatste volk steelt nochtans geen talen en ook geen steun.
Wie de echte 'dieven' zijn is voor velen duidelijk. LOL

Henri1
7 november 2008, 13:04
1 Waals dialect??? ben je zeker dat jij ooit al met een Waal gesproken hebt??

bv: iemand uit Namen, die verwijten ze dat hij traag en zangerig spreekt.

edit: ik heb het hier dan nog over dialecten binnen het Frans, laat staan hoeveel dialecten binnen het Waals er zijn. Pelgrim zal hier wel een boompje over opzetten ;-)

Traag of zangerig, maakt geen fluit uit.
Het blijven dezelfde woorden.

In vlaanderen is dat wel even anders.

Henri1
7 november 2008, 13:05
Wat ik nog veel meer raar vind dat is dat het Waalse volk ondanks het maar één waals dialect kent voor een heel groot gedeelte moet onderhouden worden door een volk met ontelbare dieventalen.
Dat laatste volk steelt nochtans geen talen en ook geen steun.
Wie de echte 'dieven' zijn is voor velen duidelijk. LOL

Daar gaat het hier niet over.
En daar bestaan andere topics van.

Blijf eens bij de les aub.

Stef Leeuwenhart
7 november 2008, 14:18
In Wallonie wordt 1 (één) dialect gesproken, en dat over héél Wallonie.
Ik krijg zo de indruk dat we Walen een "meer" samenhangend volk" zijn dan de vlamingen.

Ik wil de koe de bel niet aanbinden, maar is dat op z'n minst niet héél erg raar ?

Waarom is er maar 1 (één) "waals dialect" en ontelbare vlaamse.

Ben je echt zo onwetend? In Wallonie spreekt men Picardisch, het Gaumais, het Champenois, Luxemburgs, Lorreins, Het Waals en zelfs Duits, men spreekt daar zelfd verschillende talen om maar te zwijgen over dialecten.

Stef Leeuwenhart
7 november 2008, 14:18
Dubbel

vlijmscherp
7 november 2008, 14:24
Traag of zangerig, maakt geen fluit uit.
Het blijven dezelfde woorden.

In vlaanderen is dat wel even anders.

neen, niet altijd hoor, al niet in het Frans, laat staan in het Waals.

rikbe
7 november 2008, 15:30
Traag of zangerig, maakt geen fluit uit.
Het blijven dezelfde woorden.

In vlaanderen is dat wel even anders.

Ik heb het eens meegemaakt dat een Luikenaar aan mij vroeg te vertalen wat een gast van Charleroi zat te vertellen.

Henri1
7 november 2008, 15:58
Voor zover ik weet is het Waals overal in Wallonie hetzelfde.

vlijmscherp
7 november 2008, 16:02
Voor zover ik weet is het Waals overal in Wallonie hetzelfde.

dan weet jij niet genoeg.....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waals

rikbe
7 november 2008, 16:07
dan weet jij niet genoeg.....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waals

Of in 't Waals: http://wa.wikipedia.org/wiki/Walon

Henri1
7 november 2008, 16:12
dan weet jij niet genoeg.....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waals

Ik tel maar 4 of 5 zone's.

Hoeveel in vlaanderen ?

vlijmscherp
7 november 2008, 16:14
Ik tel maar 4 of 5 zone's.

Hoeveel in vlaanderen ?

aha, je begint al terug te krabbelen.

wat is het nu, 1 zone of 4 of 5? trouwens, niet iedereen in Wallonië spreekt Waals hé.

Henri1
7 november 2008, 16:17
aha, je begint al terug te krabbelen.

wat is het nu, 1 zone of 4 of 5? trouwens, niet iedereen in Wallonië spreekt Waals hé.

Nee neeeeee niet terugkrabbelen.
Ik beweeg me in Wallonië zelden verder dan Namur, en daar is het Waals van Liège nog van toepassing.

Het Waals is ook maar een dialect hé.
Dus niet iedereen spreekt het.

rikbe
7 november 2008, 16:45
aha, je begint al terug te krabbelen.

wat is het nu, 1 zone of 4 of 5? trouwens, niet iedereen in Wallonië spreekt Waals hé.

Nee, in de Ardennen stikt het van de Hollanders.

rechtuit
7 november 2008, 16:52
Nee neeeeee niet terugkrabbelen.
Ik beweeg me in Wallonië zelden verder dan Namur, en daar is het Waals van Liège nog van toepassing.

Het Waals is ook maar een dialect hé.
Dus niet iedereen spreekt het.

Jongen wat probeer je nu weer te bewijzen???
Volgt er binnenkort een of andere van de pot gerukte belgicistische verklaring???

Henri1
7 november 2008, 16:58
Jongen wat probeer je nu weer te bewijzen???
Volgt er binnenkort een of andere van de pot gerukte belgicistische verklaring???

Neen jongen, er zijn er die genoeg rukken op de pot.

Stef Leeuwenhart
7 november 2008, 18:55
Ik tel maar 4 of 5 zone's.

Hoeveel in vlaanderen ?3: West Vlaams, Brabants en Limburgs.

azert
7 november 2008, 19:01
Ben je echt zo onwetend? In Wallonie spreekt men Picardisch, het Gaumais, het Champenois, Luxemburgs, Lorreins, Het Waals en zelfs Duits, men spreekt daar zelfd verschillende talen om maar te zwijgen over dialecten.

in theorie ja, maar bijna niemand spreekt dat nog courant.
In Vlaanderen is het dialect echter springlevend.

Stef Leeuwenhart
7 november 2008, 19:06
in theorie ja, maar bijna niemand spreekt dat nog courant.
In Vlaanderen is het dialect echter springlevend.
Alleen bij belgicisten denk ik, ik kan overal in AN terecht. Er is trouwens niks mis met dialecten, ze zijn een verrijking voor elke taal (op voorwaarde dat iedereen de standaardtaal kan natuurlijk, wat in Vlaanderen het geval is). Streektalen gaan overal achteruit en jongeren kunnen het niet meer.

job
7 november 2008, 19:11
in theorie ja, maar bijna niemand spreekt dat nog courant.
In Vlaanderen is het dialect echter springlevend.
De laatste keer dat ik in Wallonië was (zo'n week geleden) was het Waals er nog springlevend...

azert
7 november 2008, 21:30
Alleen bij belgicisten denk ik, ik kan overal in AN terecht. Er is trouwens niks mis met dialecten, ze zijn een verrijking voor elke taal (op voorwaarde dat iedereen de standaardtaal kan natuurlijk, wat in Vlaanderen het geval is). Streektalen gaan overal achteruit en jongeren kunnen het niet meer.

De laatste keer dat ik in Wallonië was (zo'n week geleden) was het Waals er nog springlevend...

Niemand zal in Wallonië een niet-Franstalige in het dialect aanspreken.
In Vlaanderen gebeurt het heel vaak dat met een anderstalige aanspreekt met woorden die hij niet kent/geleerd heeft: koppijn, een schelle hesp, een duimspijker, goesting hebben, een vijs, nen pinker, ...

vlijmscherp
7 november 2008, 21:45
in theorie ja, maar bijna niemand spreekt dat nog courant.
In Vlaanderen is het dialect echter springlevend.

bwa, de tussentaal is springlevend, het dialect is aan het uitsterven.

rikbe
7 november 2008, 21:54
Niemand zal in Wallonië een niet-Franstalige in het dialect aanspreken.
In Vlaanderen gebeurt het heel vaak dat met een anderstalige aanspreekt met woorden die hij niet kent/geleerd heeft: koppijn, een schelle hesp, een duimspijker, goesting hebben, een vijs, nen pinker, ...

Als een anderstalige geen Vlaams geleerd heeft is het logisch dat hij het niet verstaat.
Tenandere het is "een schel hesp", "een punaise"

Randa
7 november 2008, 21:57
Geen een van ons kleinkinderen spreekt een dialect, en ik heb zowel West-Vlamingen, als LImburgers, en Antwerpenaars, dus van alle soorten, en er is nog heel weinig dialect te horen. gewoonlijk door de ouders,
en wat dan nog ? is dat zo'n ramp ?

HAMC
7 november 2008, 22:00
Eigenlijk is het een schel èps.

djimi
7 november 2008, 22:41
Ik tel maar 4 of 5 zone's.

Hoeveel in vlaanderen ?

3 'macro' - zones : Vlaams / Brabants / Limburgs

met daartussenin overgangsdialecten

en daarbinnen regiolecten, die zoals dat bij levende talen de gewoonte is

van dorp tot dorp minimale nuances vertonen. 'Totaal' andere dialecten binnen één taalgebied komen slechts voor in randgebieden en daar waar moeilijk overbrugbare hindernissen voorkomen.

In Vlaanderen waren dat voornamelijk moerassen, rivieren, bossen en heidegebieden, naast armoede en feodale kloterij.


In Zwitserland, Baskenland, ... zijn het vooral bergen die voor dialectverschillen zorgen,

in Griekenland komt daar nog eens de zee bij,


enz.

Zucht
7 november 2008, 23:21
Niemand zal in Wallonië een niet-Franstalige in het dialect aanspreken.
In Vlaanderen gebeurt het heel vaak dat met een anderstalige aanspreekt met woorden die hij niet kent/geleerd heeft: koppijn, een schelle hesp, een duimspijker, goesting hebben, een vijs, nen pinker, ...
Ik was onlangs bij een Franstalige klant die me zei "ya 'n blèm".
Dat was dus de chef van een afdeling van een groot bedrijf.
Huh ?
Il y avait un problème.

azert
8 november 2008, 20:14
Ik was onlangs bij een Franstalige klant die me zei "ya 'n blèm".
Dat was dus de chef van een afdeling van een groot bedrijf.
Huh ?
Il y avait un problème.

Tiens, dat is de enige keer dat ik ook eens iemand niet begreep die voor de rest perfect Frans sprak met mij.
En achteraf bleek het gewoon een afkorting maar dan omgekeerd. Bij een afkorting zoals sympa, mayo laten ze het laatse deel vallen en bij blèm het begin.

rikbe
8 november 2008, 21:12
Tiens, dat is de enige keer dat ik ook eens iemand niet begreep die voor de rest perfect Frans sprak met mij.
En achteraf bleek het gewoon een afkorting maar dan omgekeerd. Bij een afkorting zoals sympa, mayo laten ze het laatse deel vallen en bij blèm het begin.

De eerste keer dat ik de uitdrukking "petit-dêche" hoorde moest ik ook wat nadenken. Het is de afkorting van "petit-déjeuner"

groene flamingant
9 november 2008, 14:14
Ja, en ze zijn met veel.
Maar dat wil u liever niet onder ogen zien, verwar dus niet uw dromen met de realiteit.
Het ging over de Waalse partijen, niet over de Waalse bevolking.

evilbu
8 december 2008, 21:47
Denk je dan werkelijk dat er bij de Waalse partijen nog mensen zijn die denken dat Belgie op termijn houdbaar is?

Maingain is natuurlijk geen Waal.8O

Hallebarde
8 december 2008, 23:36
Niemand zal in Wallonië een niet-Franstalige in het dialect aanspreken.
In Vlaanderen gebeurt het heel vaak dat met een anderstalige aanspreekt met woorden die hij niet kent/geleerd heeft: koppijn, een schelle hesp, een duimspijker, goesting hebben, een vijs, nen pinker, ...

Ik heb geen idee bij welke gelegenheid u meent dat Vlamingen het nodig zullen vinden van anderstaligen aan te spreken met de woorden koppijn, schellen hesp, duimspijkers, vijzen en pinkers.

Laat staan met de woorden goesting hebben.

Misschien gebeurt dat in uw kringen, maar in elk geval niet in de mijne.

Bovendien, Azert : al kan ik sommige dialectklanken een beetje nabootsen, ikzelf ken geen enkel Vlaams dialect, en toch begrijp ik bedoelde woorden.

Derhalve, als ik per abuis in uw kringen zou terechtkomen, en één of andere onverlaat vindt het nodig van mij met de woorden goesting hebben aan te spreken, dan zal hij meteen op zijn kaak aanvoelen dat ik het begrepen heb.

Maar alle gekheid op een stokje : u weet zeer goed dat Vlamingen alle mogelijke moeite doen om anderstaligen in hun taal aan te spreken. Toen ik, vòòr de GPS bestond, ergens in Vlaanderen de weg vroeg (en men mijn Franse nummerplaat had gemerkt) werd steeds de moeite gedaan van mij in het Frans aan te spreken. Ook als men hoorde dat ik Nederlands spreek, bleef men soms in het Frans volharden.

U maakt een probleem waar er eigenlijk geen is, denk ik.

azert
9 december 2008, 06:11
Ik heb geen idee bij welke gelegenheid u meent dat Vlamingen het nodig zullen vinden van anderstaligen aan te spreken met de woorden koppijn, schellen hesp, duimspijkers, vijzen en pinkers.

Laat staan met de woorden goesting hebben.

Misschien gebeurt dat in uw kringen, maar in elk geval niet in de mijne.

Bovendien, Azert : al kan ik sommige dialectklanken een beetje nabootsen, ikzelf ken geen enkel Vlaams dialect, en toch begrijp ik bedoelde woorden.

Derhalve, als ik per abuis in uw kringen zou terechtkomen, en één of andere onverlaat vindt het nodig van mij met de woorden goesting hebben aan te spreken, dan zal hij meteen op zijn kaak aanvoelen dat ik het begrepen heb.

Maar alle gekheid op een stokje : u weet zeer goed dat Vlamingen alle mogelijke moeite doen om anderstaligen in hun taal aan te spreken. Toen ik, vòòr de GPS bestond, ergens in Vlaanderen de weg vroeg (en men mijn Franse nummerplaat had gemerkt) werd steeds de moeite gedaan van mij in het Frans aan te spreken. Ook als men hoorde dat ik Nederlands spreek, bleef men soms in het Frans volharden.

U maakt een probleem waar er eigenlijk geen is, denk ik.

Ga bijvoorbeeld eens naar West-Vlaanderen en vergeet uw ondertitels niet als je niet van de streek bent.

vlijmscherp
9 december 2008, 08:30
Ga bijvoorbeeld eens naar West-Vlaanderen en vergeet uw ondertitels niet als je niet van de streek bent.

kun echt niet zonder clichés denken??? je vooroordelen neigen nogal sterk naar racisme, je beseft dat toch?

Versta jij echt niets van wat Vandelanotte, Dedecker of Quickie zeggen???

azert
9 december 2008, 08:36
kun echt niet zonder clichés denken??? je vooroordelen neigen nogal sterk naar racisme, je beseft dat toch?

Versta jij echt niets van wat Vandelanotte, Dedecker of Quickie zeggen???

Als die onder elkaar W-VL spreken, zal een anderstalige ze moeilijk begrijpen.

Dehaene, Declerck, Vandelanotte zaten ooit in hetzelfde kabinet. Bij informele vergaderingen met hun drieën heb ik ze horen zeggen: wij zagen niet in waarom we dat in het AN zouden moeten doen (interview in de krant).

AN blijft een vreemd jasje in VL.

vlijmscherp
9 december 2008, 08:43
Als die onder elkaar W-VL spreken, zal een anderstalige ze moeilijk begrijpen.

Dehaene, Declerck, Vandelanotte zaten ooit in hetzelfde kabinet. Bij informele vergaderingen met hun drieën heb ik ze horen zeggen: wij zagen niet in waarom we dat in het AN zouden moeten doen (interview in de krant).

AN blijft een vreemd jasje in VL.

of het nu een vreemd jasje is of niet, elke Vlaming spreekt het en Vlamingen onder elkaar moeten echt geen Frans spreken om elkaar te verstaan hoor, wat die pipo van een Kurt Van Eeghem ook mag zeggen.

azert
9 december 2008, 08:45
of het nu een vreemd jasje is of niet, elke Vlaming spreekt het en Vlamingen onder elkaar moeten echt geen Frans spreken om elkaar te verstaan hoor, wat die pipo van een Kurt Van Eeghem ook mag zeggen.


Vlamingen zijn blijkbaar mensen die op het grondgebied van het Vlaamse gewest wonen.
Er zijn dus heel wat "Vlamingen" te vinden die geen of slechts heel weinig Nederlands/Vlaams spreken.

vlijmscherp
9 december 2008, 08:48
Vlamingen zijn blijkbaar mensen die op het grondgebied van het Vlaamse gewest wonen.
Er zijn dus heel wat "Vlamingen" te vinden die geen of slechts heel weinig Nederlands/Vlaams spreken.

je hebt er altijd die koppig zich blijven vasthouden aan hun "superieure taal". maar dat is maar beperkt tot een paar honderden mensen, woonachtig in de Vlaamse rand rond Brussel.
het Nederlands van de meeste vreemdelingen die hier een paar jaar wonen is meestal beter dan die mensen hun Nederlands.

gisteren nog 2 Turktaligen op mijn training gehad, ze spreken alle 2 perfect Nederlands en spreken het ook onder elkaar. dat zou je eens moeten vragen aan onze landgenoten zè....

azert
9 december 2008, 08:55
je hebt er altijd die koppig zich blijven vasthouden aan hun "superieure taal". maar dat is maar beperkt tot een paar honderden mensen, woonachtig in de Vlaamse rand rond Brussel.
het Nederlands van de meeste vreemdelingen die hier een paar jaar wonen is meestal beter dan die mensen hun Nederlands.

gisteren nog 2 Turktaligen op mijn training gehad, ze spreken alle 2 perfect Nederlands en spreken het ook onder elkaar. dat zou je eens moeten vragen aan onze landgenoten zè....


Ik ken ook Franstaligen die heel goed het NL spreken; hoor.

Maar waarom dan zoveel commotie voor "een paar honderden mensen, woonachtig in de Vlaamse rand rond Brussel"


Goed van die Turken. Wel jammer dat ze hun Turks niet meer onder elkaar (durven?) spreken.

Vlamingen zijn ook ontgoocheld wanneer ze van Vlamingen in den vreemde horen dat ze hun Vlaams verleerd hebben.

En ooit gehoord: Marokkanen schakelen sneller over op NL.
Turken willen perfect Turks leren want ze moeten in Turkije legerdienst doen.
Vraag je hen dat eens? Klopt dat?

vlijmscherp
9 december 2008, 09:01
Ik ken ook Franstaligen die heel goed het NL spreken; hoor.

Maar waarom dan zoveel commotie voor "een paar honderden mensen, woonachtig in de Vlaamse rand rond Brussel"


Goed van die Turken. Wel jammer dat ze hun Turks niet meer onder elkaar (durven?) spreken.

Vlamingen zijn ook ontgoocheld wanneer ze van Vlamingen in den vreemde horen dat ze hun Vlaams verleerd hebben.

En ooit gehoord: Marokkanen schakelen sneller over op NL.
Turken willen perfect Turks leren want ze moeten in Turkije legerdienst doen.
Vraag je hen dat eens? Klopt dat?

Die Turken spreken onder elkaar nog altijd Turks hoor, enkel als er een Vlaming in de buurt is, spreken ze Nederlands, uit elementaire beleefdheid.

of ze perfect Turks spreken, weet ik niet, mijn Turks is wat roestig...

E. Gidius
9 december 2008, 09:45
Maar waarom dan zoveel commotie voor "een paar honderden mensen, woonachtig in de Vlaamse rand rond Brussel"

Omdat de complete Belgische francofonie, tot en met Ecolo, hen misbruikt om grond te veroveren.

Zodra die zich eindelijk niet meer moeien met het Vlaams gewest, zal de commotie voorbij zijn.

-=EXCALIBUR=-
9 december 2008, 09:46
Die Turken spreken onder elkaar nog altijd Turks hoor, enkel als er een Vlaming in de buurt is, spreken ze Nederlands, uit elementaire beleefdheid.
Dit kan ik persoonlijk bevestigen want dit kom ik dagelijks tegen.

Hallebarde
9 december 2008, 10:44
Ga bijvoorbeeld eens naar West-Vlaanderen en vergeet uw ondertitels niet als je niet van de streek bent.

Ik ben een paar keer per jaar in België, Azert. Zowel in de streek van Oostende als in het Luikse, maar ook in de omgeving van Gent, Brussel en Antwerpen.

Ik heb daarbij in Vlaanderen nog nooit een probleem gehad met het Nederlands.

Overigens, veel meer dan welkdanige dialectklanken in Vlaanderen valt mij het "belgisch" Frans van de Luikenaars en de Brusselaars op. Maar ook d�*t begrijp ik zonder probleem.

Het is niet omdat iemand één of andere klinker niet volgens het boekje uitspreekt, of misschien een woord gebruikt dat niet in de Van Dale staat, dat ik plots ondertitels zou nodig hebben, nietwaar.

Maar zeg eens, l'ami, waar wil u eigenlijk naartoe met uw nonsens redenering. Wil u ons er misschien van overtuigen dat Vlamingen boerkes zijn die zelfs hun eigen taal - het Nederlands - niet kunnen spreken, en die derhalve beter naar het Frans zouden overschakelen ?

Naast uw paar woorden Français Belge, Azert, hebt u de eer en het genoegen van de Nederlandse taal te kennen. Wellicht hebt u zelfs het zo mogelijk nog groter genoegen van een Vlaams streekdialect te kennen en te spreken. Wees daar fier op : dommere mensen dan u hebben dat genoegen niet !