PDA

View Full Version : Voorspelling/enquête: Wat gebeurt er met de regering?


lollysticky
18 december 2008, 17:57
Gezien de huidige situatie, wat denkt u dat er gebeurt?

gomer
18 december 2008, 17:58
Ze rommelen verder aan.

lollysticky
18 december 2008, 18:00
ik denk persoonlijk dat gans de regering ontslag gaat nemen... Ik zie de CD&V alleen de schuld niet op zich nemen, en de MR ook niet, en ze zullen beiden ook niet de schuld op zich nemen en zo riskeren dat de sossen (didier's grootste vijand) de bovenhand krijgen in eventuele verkiezingen. Ik denk dat een gezamelijk ontslag het best uitkomt voor de partijbelangen (over het belang van dit ''''land'''', daar ga ik het niet over hebben).

HAMC
18 december 2008, 18:31
Ze gaan gewoon verder.

I amsterdam
18 december 2008, 18:32
ik denk persoonlijk dat gans de regering ontslag gaat nemen... Ik zie de CD&V alleen de schuld niet op zich nemen, en de MR ook niet, en ze zullen beiden ook niet de schuld op zich nemen en zo riskeren dat de sossen (didier's grootste vijand) de bovenhand krijgen in eventuele verkiezingen. Ik denk dat een gezamelijk ontslag het best uitkomt voor de partijbelangen (over het belang van dit ''''land'''', daar ga ik het niet over hebben).

Eigenlijk kan het niet anders dat de hele regering ontslag neemt ,omdat meerdere ministers hierbij betrokken zijn en omdat de CD&V het niet kan maken om haar eerste minister en partijleider te laten gaan en zo alle schuld op zich te nemen.

Alleen het land heeft een regering nodig ,dus er moet snel een nieuwe regering komen ,daarom verwacht ik verkiezingen in juni.
Tot die tijd zou een interim-regering kunnen komen ,bijv deze regering, met vervanging van enkele ministers.
Zo'n regering kan binnen een week gevormd worden.

Seg schat
18 december 2008, 18:33
Ik ga er wat bij zitten want ik zie het momenteel niet meer zitten...

Thomas-
18 december 2008, 18:45
Nog een bijkomend probleem: nieuwe verkiezingen zijn in principe niet mogelijk wegens ongrondwettelijk.

solidarnosc
18 december 2008, 18:48
Nog een bijkomend probleem: nieuwe verkiezingen zijn in principe niet mogelijk wegens ongrondwettelijk.

Volgens de interpretatie van sommigen. ;-)

I amsterdam
18 december 2008, 18:49
Nog een bijkomend probleem: nieuwe verkiezingen zijn in principe niet mogelijk wegens ongrondwettelijk.

Is dat voor juni niet te regelen?:roll:

lollysticky
18 december 2008, 18:49
Volgens de interpretatie van sommigen. ;-)

inderdaad... volgens Johan Vandelanotte was het wel mogelijk om verkiezigen te houden... het parlement zou dan zichzelf legetimeren ofzoiets :/ twas ne raren uitleg die ik niet begreep :-D

HAMC
18 december 2008, 19:49
inderdaad... volgens Johan Vandelanotte was het wel mogelijk om verkiezigen te houden... het parlement zou dan zichzelf legetimeren ofzoiets :/ twas ne raren uitleg die ik niet begreep :-D

Wat vandelanotte zei is dat de grondwet zegt dat men binnen een bepaalde periode na het ontbinden van het parlement verkiezingen moet uitschrijven.

Dat die verkiezingen niettemin ongrondwettelijk blijven dat begrijpt de professor niet.

Dan is het ineens gene slimme meer.

In wezen wil Vandelanotte de grondwet opheffen met de grondwet.

Burry
18 december 2008, 19:51
inderdaad... volgens Johan Vandelanotte was het wel mogelijk om verkiezigen te houden... het parlement zou dan zichzelf legetimeren ofzoiets :/ twas ne raren uitleg die ik niet begreep :-D

Nochtans van H. van Rompuy een andere uitleg gehoord: de Kamer moet en kan inderdaad de resultaten van onwettige verkiezingen toch goedkeuren, maar...
Ze kan de organisatie er van niet opleggen of legitimeren.
Dus voor die verkiezingen tot resultaten leiden kan de rechtsmacht ze onwettig verklaren en verbieden van ze te organiseren.

Dus als burgemeesters geen verkiezingen organiseren, zijn er geen verkiezingen en geen kamer om iets toch goed te keuren.

lollysticky
18 december 2008, 19:58
Nochtans van H. van Rompuy een andere uitleg gehoord: de Kamer moet en kan inderdaad de resultaten van onwettige verkiezingen toch goedkeuren, maar...
Ze kan de organisatie er van niet opleggen of legitimeren.
Dus voor die verkiezingen tot resultaten leiden kan de rechtsmacht ze onwettig verklaren en verbieden van ze te organiseren.

Dus als burgemeesters geen verkiezingen organiseren, zijn er geen verkiezingen en geen kamer om iets toch goed te keuren.

dat dacht ik ook... maar volgens VDL was het wel mogelijk... tis nie dat ik hem vertrouw ze :lol:

dirk001
18 december 2008, 20:07
Bij gebrek aan beter denk ik dat het best zou zijn dat Leterme, Vandeurzen en Reynders opstappen en dat de regering verder doet tot 2011.

Verkiezingen gaan enkel nog meer problemen scheppen en zijn volgens mij absoluut geen oplossing. Maar het kan niet dat 1 van deze ministers blijft zitten want ze zijn alle 3 blijkbaar betrokken bij op zijn minst dubieuze zaken.

Burry
18 december 2008, 20:12
dat dacht ik ook... maar volgens VDL was het wel mogelijk... tis nie dat ik hem vertrouw ze :lol:

Natuurlijk, �*ls men de verkiezingen georganiseerd krijgt en er komt een resultaat dan kan en mag de Kamer die geldig verklaren. Maar ziet u de parlementsleden zelf de verkiezingen opzetten?

lollysticky
18 december 2008, 20:43
laatste 'nieuwe' feit: in het kernkabinet zijn twee mensen extra aangekomen; de CD&V voorzitster en ook iemand van het hof van cassatie (het was alleszins iemand van de rechtsinstantie). blijkbaar heeft die laatste een rapport bij waarin de rol van Vandeurzen in de hele affaire tot nihil terug gebracht wordt. :lol:

funfunfunfun!

Dronkoers
18 december 2008, 21:00
Is't crisis ofzo? :-)

HAMC
18 december 2008, 21:05
Is't crisis ofzo? :-)

In Belgie is het altijd wel een beetje krisis.