PDA

View Full Version : Oplossing in Palestina!


Heel-Nederlander
30 december 2008, 12:19
Omdat Israël nu weer bombardementen uitvoerd op Gaza, en Hamas al jaren met raketten plaatsen als Sderot bestookt, wil ik wel eens weten wat wij westerse mensen als mogelijke "oplossingen" aanraden? Plannen om een duurzame vrede te brengen in dat door oorlog verscheurde gebied...

Mijn oplossing:

Israël moet de Westelijke Jordaanoever en de Gaza-Strook militair geheel ontruimen, op voorwaarde dat de Palestijnen (desnoods onder internationaal toezicht van de VN) niet weer aanvallen gaan doen op Israël. De Palestijnse regering van Abbas moet met Hamas tot een overeenkomst komen inzake het parlement van de Palestijnse Autoriteit.

Het probleem van Oost-Jeruzalem: Oost-Jeruzalem, ooit het Arabische deel van de heilige stad, moet bij Israël blijven zolangs moslims er gewoon hun gebeden in de moskee kunnen doen (godsdienstvrijheid voor iedereen).

Het probleem van de Joodse kolonisten: De Joodse nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever moeten onder bestuur komen te vallen van de Palestijnse Autoriteit, echter met autonomie (zoals Vlaanderen), en minimaal tot 2020 onder internationaal vredesbestuur - zoals in Bosnië. Dit om gevechten tegen islamieten te voorkomen!

Financiël en Militair: De Palestijnse Autoriteit mag gewoon een leger hebben, zolang dit maar niet tegen Israël word ingezet. Daarnaast moet Israël de Palestijnen helpen met het opbouwen van hun economie. Daar tegenover staat echter wel dat de Palestijnen ook mee moeten werken door openheid te geven over het proces met Hamas en de Joodse minderheid op de Jordaanoever.

Zou dit kunnen werken?

Vendetta
30 december 2008, 12:52
Dag Heel-Nederlander


Als kind was ik ook fan van de verhalen van de 'Gebroeders Grim', jij ook blijkbaar...

Nee, dit zal niet werken, het Israelisch-Palestijns conflict zal maar opgelost geraken wanneer er één van de twee bevolkings groepen 'verdwenen' is.

De grote tragedie en eigenlijk ook de ironi van dit verhaal is dat de Israeli's eigenlijk niets liever zouden willen doen zoals de Nazi's gedaan hebben tijdens WWII. Dat is iedereen de trein opzetten en ver weg van hun 'heilige' (what's in a name) land 'transporteren'. Probleem is dat ze dit geschiedkundig niet kunnen doen. Daar zit je dan met je grootse leger...


Groeten

Vendetta

Sinistra
30 december 2008, 12:57
De grote tragedie en eigenlijk ook de ironi van dit verhaal is dat de Israeli's eigenlijk niets liever zouden willen doen zoals de Nazi's gedaan hebben tijdens WWII. Dat is iedereen de trein opzetten en ver weg van hun 'heilige' (what's in a name) land 'transporteren'. Probleem is dat ze dit geschiedkundig niet kunnen doen. Daar zit je dan met je grootse leger...


Groeten

Vendetta

Natuurlijk:roll:; en wees dan verbaasd dat jullie nergens meer welkom zijn. Antzionisme is haat prediken, zoveel is zeker.

Diederik v.d Elzas
30 december 2008, 14:28
Voeg de Gazastrook bij Egypte of breek op z'n minst de grenzen ermee voor goed open. Verwijder en bestraf de hardnekkige Joodse kolonisten streng en voeg hun bezette land aan de strook toe.

Als er dan nog raketten blijven vliegen, pfff, volledig ontruimen van de handel dan maar zeker?

Heel-Nederlander
30 december 2008, 14:48
Open grenzen? En dan het gevaar lopen van een terreuraanslag op Israëlische steden? Dat gevaar zou ik ook niet nemen als ik in Jeruzalem premier zou zijn. Jij wel?

En annexatie door Egypte is nooit een optie geweest. Palestijnen verdienen hun eigen natie, anders hadden ze niet op Hamas op de PLO gestemd? Egypte wil bovendien de Gazastrook niet eens (wat ik gezien de leefomstandigheden best kan begrijpen).

Zie jij toekomst in nederzettingen als Sderot? Aan je bericht te lezen niet, maar ik kan me niet voorstellen dat men bijvoorbeeld Sint-Genesius-Rode wil ontruimen omdat er vanuit Wavre raketten op af worden geschoten. Dat is een vergelijkbare situatie!

Ik denk niet dat dit zal gaan werken wat u voorstelt Diederik v.d Elzas...

Hoogmoed
1 januari 2009, 20:07
Natuurlijk:roll:; en wees dan verbaasd dat jullie nergens meer welkom zijn. Antzionisme is haat prediken, zoveel is zeker.


zionisme IS haat !

PollyCorrect
1 januari 2009, 22:09
Omdat Israël nu weer bombardementen uitvoerd op Gaza, en Hamas al jaren met raketten plaatsen als Sderot bestookt, wil ik wel eens weten wat wij westerse mensen als mogelijke "oplossingen" aanraden? Plannen om een duurzame vrede te brengen in dat door oorlog verscheurde gebied...


Ik vind dit eigenlijk heel moedig van jou. Het zal best wel confronterend zijn - té confronterend voor velen.

Dit forum zit tegenwoordig vol mensen die modder gooien naar zij die niet akkoord gaan met hun clubje, en daar stoppen ze alle aandacht, energie en zelfs hun laatste neuroontjes in om die te gaan bestrijden. Ik heb inderdaad de indruk dat degenen die tegenwoordig zo anti-zionistisch zijn absoluut niet naar een oplossing zoeken, en eigenlijk ook geen oplossing willen. Ik heb hun nog nooit horen zeggen dat ze zouden willen dat het geweld eindigt langs beide kanten en men gewoon in vrede kan leven. Wél hoor ik hun met verve en ferveur tégen mensen tekeer gaan. Tegen andere meningen, maar vooral tegen mensen. Het geweld spat van het scherm, tégen mensen, tegen Israel, tegen zij die een andere visie hebben.

En men gaat maar door met allerlei acties TEGEN, en nooit eens VOOR een oplossing. Dat is eigenlijk net zoals de terroristen: die bouwen ook nooit iets op, die ontploffen alleen maar wat ze niét willen. De haat tegen de buren haalt het dus op de liefde voor hun eigen kinderen (cfr Golda Meir). En ik zie dat die haat nu langzaamaan ook velen in Europa aan het winnen is. Het is een sluimerend gif waar niks goeds van komt. Want geloof me maar, die Israel boycotters doen dat niet omdat ze zo dol zijn op hun Palestijnse broeders, maar omdat ze Israel zo haten. Dat hebben ze me zelf verteld.

En weet je wat ik nu zou willen? Dat het geweld ZO SNEL MOGELIJK ophoudt.

Voor de rest maakt het me niet zoveel uit. Maar dat het ophoudt. Op dit moment zou ik niets liever willen. De Hamas terreurdreiging en de raketten die om de 10 minuten op Israel terecht komen, en de Israëlische verdediging en bescherming van de bevolking, die helaas ook hebben moeten leiden tot geweld met doden en gewonden.

Ik wil gewoon dat het OPHOUDT.

Al de rest kan me niks schelen. Hoe waarom hoeveel en onder welke condities, dat is allemaal salon blabla van grote bekken bij moeder thuis in Vlaanderen die op forumpjes proberen andersdenkenden schaak/mat te zetten bij gebrek aan écht doel in hun leven en échte problemen.

NOOIT hoor ik ze zeggen dat er een oplossing moet komen. En dat geldt voor de meerderheid van de Gaza-fans die hier tekeer gaan op dit forum.

Ze helpen mee het geweld, op hun miserabele niveautje in stand te houden, en importeren het conflict in hun keurige Vlaamse dorpen en provinciesteden.

roodhaar
1 januari 2009, 22:15
types die zich verheugen in dode Palestijnse kinderen zullen alvast niet erg geloofwaardig zijn ivm vrede willen en oplossingen die niet alleen de israelis bevoordelen .:|


Vendetta Dag Heel-Nederlander


Nee, dit zal niet werken, het Israelisch-Palestijns conflict zal maar opgelost geraken wanneer er één van de twee bevolkings groepen 'verdwenen' is.

De grote tragedie en eigenlijk ook de ironi van dit verhaal is dat de Israeli's eigenlijk niets liever zouden willen doen zoals de Nazi's gedaan hebben tijdens WWII. Dat is iedereen de trein opzetten en ver weg van hun 'heilige' (what's in a name) land 'transporteren'. Probleem is dat ze dit geschiedkundig niet kunnen doen. Daar zit je dan met je grootse leger...


Groeten

Vendetta


helaas lijken de israelische fundamentalisten met hun slachtpartijen onder de Palestijnse bevolking dit ook na te streven/:|

MaGNiFiCaT
1 januari 2009, 22:22
*knip* Met enige mogelijke oplossingen ben je hier nog niet komen aandraven. Aub, draai de rollen niet om.

liberalist_NL
1 januari 2009, 22:23
Omdat Israël nu weer bombardementen uitvoerd op Gaza, en Hamas al jaren met raketten plaatsen als Sderot bestookt, wil ik wel eens weten wat wij westerse mensen als mogelijke "oplossingen" aanraden? Plannen om een duurzame vrede te brengen in dat door oorlog verscheurde gebied...

Mijn oplossing:

Israël moet de Westelijke Jordaanoever en de Gaza-Strook militair geheel ontruimen, op voorwaarde dat de Palestijnen (desnoods onder internationaal toezicht van de VN) niet weer aanvallen gaan doen op Israël. De Palestijnse regering van Abbas moet met Hamas tot een overeenkomst komen inzake het parlement van de Palestijnse Autoriteit.

Wat zal de Palestijnen ervan weerhouden geen raketten af te schieten? Voordat je een VN troepenmacht hebt ben je ook tien resoluties verder.

Het probleem van Oost-Jeruzalem: Oost-Jeruzalem, ooit het Arabische deel van de heilige stad, moet bij Israël blijven zolangs moslims er gewoon hun gebeden in de moskee kunnen doen (godsdienstvrijheid voor iedereen).

In Israël bestaat al godsdienstvrijheid. De moslims vinden het niet erg dat ze er anders niet zouden kunnen bidden (wat ze dus wel kunnen), ze vinden het erg omdat Jeruzalem op Holy muslim land ligt. Overigens zou ik Oost-Jeruzalem gewoon bij Palestina plakken. Dat stuk land is hartstikke Arabisch.

Het probleem van de Joodse kolonisten: De Joodse nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever moeten onder bestuur komen te vallen van de Palestijnse Autoriteit, echter met autonomie (zoals Vlaanderen), en minimaal tot 2020 onder internationaal vredesbestuur - zoals in Bosnië. Dit om gevechten tegen islamieten te voorkomen!

De Joodse kolonisten moeten daar weg. Dat is de enige manier om de Palestijnen bestuur te geven over hun eigen grond zonder dat die Joden gevaar lopen. Zij hebben daar ook niets te zoeken.

Financiël en Militair: De Palestijnse Autoriteit mag gewoon een leger hebben, zolang dit maar niet tegen Israël word ingezet. Daarnaast moet Israël de Palestijnen helpen met het opbouwen van hun economie. Daar tegenover staat echter wel dat de Palestijnen ook mee moeten werken door openheid te geven over het proces met Hamas en de Joodse minderheid op de Jordaanoever.

Doe dan maar geen leger.

Zou dit kunnen werken?
Ik ben bang dat het meeste al geprobeerd is, zonder succes.

MaGNiFiCaT
1 januari 2009, 22:24
Trouwens, ik denk dat iederéén wilt/wenst dat dit geweld ophoudt, en dat er vrede is voor beide partijen, lijkt me meer dan evident.:roll:

liberalist_NL
1 januari 2009, 22:27
zionisme IS haat !

Het is duidelijk dat jij nog niet echt vaak met haat te maken hebt gehad.

Kallikles
1 januari 2009, 22:28
Trouwens, ik denk dat iederéén wilt/wenst dat dit geweld ophoudt, en dat er vrede is voor beide partijen, lijkt me meer dan evident.:roll:

Er zijn er, zoals roskam, die eerder hopen op een escalatie met een grondoffensief. Iedereen weet welke humanitaire catastrofe dit zou worden, maar het kan roskam blijkbaar niets schelen.

Hoogmoed
1 januari 2009, 23:04
Het is duidelijk dat jij nog niet echt vaak met haat te maken hebt gehad.


gelukkig niet neen.
De Palestijnen daar integen hebben er dagelijks mee te maken...:lol:

Fiere Jood
2 januari 2009, 00:05
Inderdaad;tijd dat er kalmte(hopelijk vrede ook) komt :

Om na 8 jaar tijd niet meer zo te hoeven leven.

http://cache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/gaza_12_31/g22_17448829.jpg

http://cache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/gaza_12_31/g13_17442303.jpg

Na 6 dagen tijd voor de onschuldige Gaza inwoners om niet meer schrik te hebben

http://cache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/gaza_12_31/g08_17444703.jpg

En verlost te zijn van :

http://cache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/gaza_12_31/g02_17393699.jpg

http://cache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/gaza_12_31/g03_17393737.jpg

en Israelische aanvallen :

http://cache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/gaza_12_31/g20_17450973.jpg

barbaar
2 januari 2009, 10:39
Omdat Israël nu weer bombardementen uitvoerd op Gaza, en Hamas al jaren met raketten plaatsen als Sderot bestookt, wil ik wel eens weten wat wij westerse mensen als mogelijke "oplossingen" aanraden? Plannen om een duurzame vrede te brengen in dat door oorlog verscheurde gebied...

Mijn oplossing:

Israël moet de Westelijke Jordaanoever en de Gaza-Strook militair geheel ontruimen, op voorwaarde dat de Palestijnen (desnoods onder internationaal toezicht van de VN) niet weer aanvallen gaan doen op Israël. De Palestijnse regering van Abbas moet met Hamas tot een overeenkomst komen inzake het parlement van de Palestijnse Autoriteit.

Het probleem van Oost-Jeruzalem: Oost-Jeruzalem, ooit het Arabische deel van de heilige stad, moet bij Israël blijven zolangs moslims er gewoon hun gebeden in de moskee kunnen doen (godsdienstvrijheid voor iedereen).

Het probleem van de Joodse kolonisten: De Joodse nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever moeten onder bestuur komen te vallen van de Palestijnse Autoriteit, echter met autonomie (zoals Vlaanderen), en minimaal tot 2020 onder internationaal vredesbestuur - zoals in Bosnië. Dit om gevechten tegen islamieten te voorkomen!

Financiël en Militair: De Palestijnse Autoriteit mag gewoon een leger hebben, zolang dit maar niet tegen Israël word ingezet. Daarnaast moet Israël de Palestijnen helpen met het opbouwen van hun economie. Daar tegenover staat echter wel dat de Palestijnen ook mee moeten werken door openheid te geven over het proces met Hamas en de Joodse minderheid op de Jordaanoever.

Zou dit kunnen werken? Iedere jonge Israëlier en iedere Palestijn moeten verplicht met iemand van het andere volk trouwen. Hun kinderen krijgen beide nationaliteiten. Een nieuw religie moet gemaakt worden uit een synthese van het judaisme en de islam. Op 1 generatie is de zaak opgelost:-)
Maar om te beginnen moeten alle huidige politieke en religieuze leiders van beide landen terecht gesteld worden.

barbaar
2 januari 2009, 10:41
zionisme IS haat !
zionisme en islam zijn haat !

barbaar
2 januari 2009, 10:48
gelukkig niet neen.
De Palestijnen daar integen hebben er dagelijks mee te maken...:lol: Joodse families die een raket in hun woonkamer krijgen ook...
Heb je dat varken van Hamas gezien op TV, die leider die de joden net kapot gebombardeerd hebben ? Zo een dikke baardaap in batlledress, die persoonlijk met de bazooka naar Israël schoot ! Vettig grijnslachend. Zou die nu in het paradijs vertoeven, met 72 verse maagden ? Of waren het 1000 maagden ? Ik vraag mij wel af waar zijn 4 vrouwen naartoe zijn ? Is daar ook een paradijs voor, met 72 (of 1000 ) maagdelijke jonge atleten, om hen tot in de eeuwigheid dag en nacht sexueel te bevredigen, in een onophoudelijk orgasme ?
Of hebben die vrouwen geen ziel, en verdwijnen die gewoon, hop ! Foetsjie !?

Jozef Ostyn
2 januari 2009, 10:50
Een volwaardige tweestatenoplossing zou het beste geweest zijn, maar is nu helaas enigszins voorbijgestreefd door de feiten vrees ik. De meest werkbare oplossing lijkt mij te bestaan uit een terugtrekking van Israel (inclusief nederzettingen) uit het grootste deel van de Westbank. Via grensaanpassingen kunnen een aantal nederzetting geincorporeerd worden in Israel, terwijl de Palestijnen kunnen gecompenseerd worden via andere correcties ten nadele van Israel. Die Palestijnse Westbank vormt dan best een confederatie met Jordanië. Delen van Oost-Jeruzalem kunnen misschien deel uitmaken van die confederatie. De toegang tot de Islamitische heilige plaatsen moet in ieder geval gewaarborgd worden. Of Gaza best bij Egypte gevoegd wordt of deel gaar uitmaken van de Jordaans-Palestijnse confederatie zien we dan wel.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 14:31
Omdat Israël nu weer bombardementen uitvoerd op Gaza, en Hamas al jaren met raketten plaatsen als Sderot bestookt, wil ik wel eens weten wat wij westerse mensen als mogelijke "oplossingen" aanraden? Plannen om een duurzame vrede te brengen in dat door oorlog verscheurde gebied...

Mijn oplossing:

Israël moet de Westelijke Jordaanoever en de Gaza-Strook militair geheel ontruimen, op voorwaarde dat de Palestijnen (desnoods onder internationaal toezicht van de VN) niet weer aanvallen gaan doen op Israël. De Palestijnse regering van Abbas moet met Hamas tot een overeenkomst komen inzake het parlement van de Palestijnse Autoriteit.

Het probleem van Oost-Jeruzalem: Oost-Jeruzalem, ooit het Arabische deel van de heilige stad, moet bij Israël blijven zolangs moslims er gewoon hun gebeden in de moskee kunnen doen (godsdienstvrijheid voor iedereen).

Het probleem van de Joodse kolonisten: De Joodse nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever moeten onder bestuur komen te vallen van de Palestijnse Autoriteit, echter met autonomie (zoals Vlaanderen), en minimaal tot 2020 onder internationaal vredesbestuur - zoals in Bosnië. Dit om gevechten tegen islamieten te voorkomen!

Financiël en Militair: De Palestijnse Autoriteit mag gewoon een leger hebben, zolang dit maar niet tegen Israël word ingezet. Daarnaast moet Israël de Palestijnen helpen met het opbouwen van hun economie. Daar tegenover staat echter wel dat de Palestijnen ook mee moeten werken door openheid te geven over het proces met Hamas en de Joodse minderheid op de Jordaanoever.

Zou dit kunnen werken?Je laat één heel belangrijk aspect onbesproken: het vluchtelingenprobleem. Indien alle Palestijnse vluchtelingen het recht krijgen, terug te keren naar hun huizen, en volwaardig Israëlisch staatsburgerschap krijgen, dan heeft Israël een Palestijnse meerderheid. Ik hoef u niet te vertellen dat dat de ergste vrees is van de zionisten.

Als we de uitweg waar de Israëlische staat vandaag voor kiest (namelijk de fysieke uitroeiing van alle Palestijnen) even achterwege laat, vallen de meeste oplossingen terug tot één voorname keuze:
De tweestatenoplossing óf de éénstaatsoplossing. Ofwel worden de Palestijnse gebieden écht zelfstandig (maar dat lost het vluchtelingenprobleem niet op, en is bovendien enkel werkbaar als de IDF ontmanteld wordt); ofwel krijgt Israël terug de grenzen van het Britse mandaatgebied Palestina, wordt een seculiere staat en laat de vluchtelingen terugkeren.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 14:36
Via grensaanpassingen kunnen een aantal nederzetting geincorporeerd worden in Israel, terwijl de Palestijnen kunnen gecompenseerd worden via andere correcties ten nadele van Israel.Dit maakt Palestina onleefbaar. De delen die Israël geännexeerd heeft, ten nadele van de Palestijnse Gebieden, zijn essentiëel voor de economie, de landbouw en de watervoorziening van de Palestijnen. Deze grenscorrecties dienen vandaag net om de Palestijnen te "wurgen".

bloedverwant
2 januari 2009, 14:36
Iedere jonge Israëlier en iedere Palestijn moeten verplicht met iemand van het andere volk trouwen. Hun kinderen krijgen beide nationaliteiten. Een nieuw religie moet gemaakt worden uit een synthese van het judaisme en de islam. Op 1 generatie is de zaak opgelost:-)
Maar om te beginnen moeten alle huidige politieke en religieuze leiders van beide landen terecht gesteld worden.

Daar zeg je nog zoiets. Misschien is het inderdaad eens tijd dat er daar nog een Abraham/Jezus/Mohammed opstaat. Aan de andere kant, dat zou dan nog een extra godsdienst zijn die Jeruzalem claimt.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 14:42
Hamas al jaren met raketten plaatsen als Sderot bestooktJe hoeft nu ook van een mug geen olifant te maken. Qassamraketten zijn raketten die ineengeflanst worden in Palestina zelf. Het zijn raketten die zeer onnauwkeurig zijn, en al bij al zeer bepekte schade veroorzaken. Het is vooral een psychologisch wapen, waarmee men joods kolonies probeert schrik aan te jagen.

Red_Dog
2 januari 2009, 14:46
Je hoeft nu ook van een mug geen olifant te maken. Qassamraketten zijn raketten die ineengeflanst worden in Palestina zelf. Het zijn raketten die zeer onnauwkeurig zijn, en al bij al zeer bepekte schade veroorzaken. Het is vooral een psychologisch wapen, waarmee men joods kolonies probeert schrik aan te jagen.

Nogmaals: Dat doet er helemaal niet toe.
Het feit dat zij afgevuurd worden, DAT is al reden genoeg.
Hamas begint trouwens meer en meer doelgerichte raketten te krijgen.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 14:49
Nogmaals: Dat doet er helemaal niet toe.
Het feit dat zij afgevuurd worden, DAT is al reden genoeg.
Hamas begint trouwens meer en meer doelgerichte raketten te krijgen.Als je volk vandaag wordt uitgemoord, is het dan niet perfect menselijk dat men reageert?

Red_Dog
2 januari 2009, 14:52
Als je volk vandaag wordt uitgemoord, is het dan niet perfect menselijk dat men reageert?

Je draait de zaken om, het is Hamas die is begonnen met raketten af te schieten, waarop Israël reageert.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 14:53
Je draait de zaken om, het is Hamas die is begonnen met raketten af te schieten, waarop Israël reageert.Niet waar.

kelt
2 januari 2009, 14:56
De EU zal eens hard moeten leren zijn.

"staakt het vuur"-bemiddelingen "humanitaire colonne's" en "schuldgevoelens omtrent de concentratiekampen" leveren ons de laatste jaren enkel spuug in het gezicht op van die "Midden-Oosters",die het allemaal zoveel beter weten natuurlijk.... :evil:


Besef heel goed,de EU-diplomatie denkt echt dat ze invloed in het Midden-Oosten "kopen" met ons belastingsgeld....Als gewone burger zie ik daar dwars doorheen,we kopen NIKS ermee!

En als moet "voorkomen" worden dat "het conflict" zich verspreid,wel,waarvoor geven wij gdvrdmme zoveel geld aan defensie(DEFENSIE) dan,laat ons dan het nodige doen om de Zuidgrenzen te versterken,militair en politioneel,in plaats van dat belachelijk show-Eurokorps...

Het enige land dat onze volle steun verdient is Libanon,want deze natie is fijngemalen in andermans conflicten en kan en moet als modelnatie dienen!.....

Red_Dog
2 januari 2009, 14:59
Niet waar.

Tuurlijk wel.
Zoek maar op, Hamas is op 24 december begonnen met raketten en mortieren af te vuren, waarna Israël op 26 december dacht ik reageerde met bombardementen.

Israel and Hamas have been observing a truce since June. But the cease-fire has begun to unravel over the past month, with Palestinian militants firing rockets and mortar shells at Israel and the Israeli army responding with attacks on militant targets.

http://www.iht.com/articles/ap/2008/12/02/news/ML-Israel-Gaza.php

ministe van agitatie
2 januari 2009, 15:01
Tuurlijk wel.
Zoek maar op, Hamas is op 24 december begonnen met raketten en mortieren af te vuren, waarna Israël op 26 december dacht ik reageerde met bombardementen.

guardian.co.uk, Wednesday 5 November 2008 14.32 GMT

Gaza truce broken as Israeli raid kills six Hamas gunmen

A four-month ceasefire between Israel and Palestinian militants in Gaza was in jeopardy today after Israeli troops killed six Hamas gunmen in a raid into the territory.

Hamas responded by firing a wave of rockets into southern Israel, although no one was injured. The violence represented the most serious break in a ceasefire agreed in mid-June

http://www.guardian.co.uk/world/2008/nov/05/israelandthepalestinians

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 15:04
Tuurlijk wel.
Zoek maar op, Hamas is op 24 december begonnen met raketten en mortieren af te vuren, waarna Israël op 26 december dacht ik reageerde met bombardementen.



http://www.iht.com/articles/ap/2008/12/02/news/ML-Israel-Gaza.phpAls van de pot gerukte leugen, kan dat pas tellen!!
Hoe lang duurt de Israëlische bezetting van Palestijns gebied al? Of hebben Palestijnen niet het recht om bezetting aan te klagen?

Red_Dog
2 januari 2009, 15:04
Gunmen.
Je weet wel, gewapende mensen die onderweg waren naar Israël en dergelijke.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 15:05
Gunmen.
Je weet wel, gewapende mensen die onderweg waren naar Israël en dergelijke.In tegenstelling tot de IDF-terreugroepering?

Red_Dog
2 januari 2009, 15:05
Als van de pot gerukte leugen, kan dat pas tellen!!
Hoe lang duurt de Israëlische bezetting van Palestijns gebied al? Of hebben Palestijnen niet het recht om bezetting aan te klagen?

Als je het er niet mee eens bent, kom dan af met feiten ipv wat in het rond beginnen roepen.
We hebben het hier over het laatste staakt-het-vuren, niet over wat er 50-60 jaar geleden is gebeurd.
En ja, iedereen heeft het recht om aan te klagen wat ze willen, maar niet met geweld.

edit: Lol, zeg dan gewoon dat je niet op een normale manier kan discussiëren he.
'IDF-terreugroepering', wat een grap.
De IDF is het officiële leger van de staat Israël, die mannen waren onderweg om Israël aan te vallen en dus is het toch logisch dat zij hen eerst aanvallen.

ministe van agitatie
2 januari 2009, 15:08
Gunmen.
Je weet wel, gewapende mensen die onderweg waren naar Israël en dergelijke.

Met de nadruk op 'en dergelijke' waarschijnlijk. De realiteit is omgekeerd: Israël viel Gaza binnen, werd daar beschoten, doodde een Palestijn waarop de Palestijnen mortiergranaten afvuurden op de binnendringende Israëli en zelf gebombardeerd werden.

Hoe u het draait of keert: Israël heeft daarmee het bestand verbroken, niet Hamas.

Israeli troops crossed into the Gaza Strip late last night near the town of Deir al-Balah. The Israeli military said the target of the raid was a tunnel that they said Hamas was planning to use to capture Israeli soldiers positioned on the border fence 250m away. Four Israeli soldiers were injured in the operation, two moderately and two lightly, the military said.

One Hamas gunman was killed and Palestinians launched a volley of mortars at the Israeli military. An Israeli air strike then killed five more Hamas fighters. In response, Hamas launched 35 rockets into southern Israel, one reaching the city of Ashkelon.

ministe van agitatie
2 januari 2009, 15:09
die mannen waren onderweg om Israël aan te vallen en dus is het toch logisch dat zij hen eerst aanvallen.

Dat was dus niet het geval. Ooit 'begrijpend lezen' gehad op school?

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 15:10
Als je het er niet mee eens bent, kom dan af met feiten ipv wat in het rond beginnen roepen.
We hebben het hier over het laatste staakt-het-vuren, niet over wat er 50-60 jaar geleden is gebeurd.
En ja, iedereen heeft het recht om aan te klagen wat ze willen, maar niet met geweld.Er wordt vandaag, op dit uur, anno 2009, Palestijns grondgebied bezet. Het is niet omdat Israël al 50 jaar gezig is met de bezetting van Palestijnse grebied, en de holocaust tegen Palestina al 50 jaar doorvoert, dat het ineens minder erg zo zijn.

edit: Lol, zeg dan gewoon dat je niet op een normale manier kan discussiëren he.
'IDF-terreugroepering', wat een grap.Een groepering die aan alle voorwaarden van terrorisme voldoet, is een terreurgroeping. Ook al heeft zij een staatsapparaat achter haar.

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 15:11
Als van de pot gerukte leugen, kan dat pas tellen!!
Hoe lang duurt de Israëlische bezetting van Palestijns gebied al? Of hebben Palestijnen niet het recht om bezetting aan te klagen? Israël is er al weg sinds 2005. Hamas heeft Gaza in handen.
Het is overigens de Palestijnse Autoriteit (zeg maar Fatah) die een overeenkomst heeft met Egypte dat deze laatste de grens gesloten houdt.

Red_Dog
2 januari 2009, 15:12
Dus zij gingen een tunnel binnen die bedoeld was om Israëlische soldaten te ontvoeren met als missie die te vernietigen, lijkt me vrij logisch ?
Moesten ze misschien geduldig wachten tot die tunnel de grens over was ?

ministe van agitatie
2 januari 2009, 15:17
Dus zij gingen een tunnel binnen die bedoeld was om Israëlische soldaten te ontvoeren met als missie die te vernietigen, lijkt me vrij logisch ?
Moesten ze misschien geduldig wachten tot die tunnel de grens over was ?

Begrijpend lezen was blijkbaar niet uw forté. Misschien via vraagjes:

Staat er ergens dat ze die tunnel binnen gingen? Zo ja, onderlijn dat.

Onderlijn in volgende zin de belangrijkste woordjes:

The Israeli military said the target of the raid was a tunnel that they said Hamas was planning to use


Nergens wordt geschreven dat de Hamas strijders zich in of zelfs maar nabij de zogezegde tunnel bevonden. Als u dat uit de tekst haalt, dan alleen omdat u het er zelf in steekt.
Israëlische soldaten zijn Gaza binnengedrongen en stuitten op weerstand. Daarop hebben ze gebombardeerd. Dat is dus de eerste grote inbreuk op het bestand. Door Israël.

In een ander bericht heet het dat:

The truce has increasingly unravelled since early November, when Israeli troops entered Gaza to destroy a tunnel that could have been used in a cross-border raid. In response, Palestinian militants resumed firing rockets at Israel.

Even before the truce began fraying, Israel did not allow free transfer of goods in and out of Gaza. Since cross-border fighting resumed in November, Israel has kept the borders virtually sealed, allowing in only minimal humanitarian aid.

bron (http://www.guardian.co.uk/world/2008/nov/05/israelandthepalestinians)

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 15:17
Israël is er al weg sinds 2005. Hamas heeft Gaza in handen.
Het is overigens de Palestijnse Autoriteit (zeg maar Fatah) die een overeenkomst heeft met Egypte dat deze laatste de grens gesloten houdt.Als jij mijn hele tuin bezet houdt, dan ga ik niet tevreden zijn met je antwoord dat je mijn terras niet bezet. Israël hoort zich terug te trekken achter de zogenaamde "groene lijn". Niet alleen uit Gaza, maar ook uit de hele Westelijke Jordaanoever en Oost-Palestina. Ook is het compleet onaanvaardbaar dat Israël zich het recht toe-eigent acties te voeren op de Gazastrook. Pas dan kan er terug gesproken worden.

ministe van agitatie
2 januari 2009, 15:24
De aanval op Gaza werd overigens minitieus voorbereid wat op zich al een teken aan de wand is. Zes maand geleden is Israël begonnen met de voorbereiding. Ze waren het dus blijkbaar gewoon van plan:

Unlike the confused and improvised Israeli response as the war against Hizbullah in Lebanon unfolded in 2006, Operation Cast Lead appears to have been carefully prepared over a long period.

Israeli media reports, by usually well-informed correspondents and analysts, alluded yesterday to six months of intelligence-gathering to pinpoint Hamas targets including bases, weapon silos, training camps and the homes of senior officials. The cabinet spent five hours discussing the plan in detail on December 19 and left the timing up to Ehud Olmert, the caretaker prime minister, and his defence minister Ehud Barak. Preparations involved disinformation and deception which kept Israel's media in the dark. According to Ha'aretz, that also lulled Hamas into a sense of false security and allowed the initial aerial onslaught to achieve tactical surprise.

En het belangrijkste motief voor de huidige aanval - en dat maakt het van Israëlische kant ronduit pervers - zijn de komende verkiezingen. Voor Livni lijken de bombardementen wat stemmen op te leveren...

But the context now is February's Israeli elections. The contest that matters is between Livni's centrist Kadima party and the rightwing Likud under Binyamin Netanyahu, who talks only of "economic peace" with the Palestinians and does not want an independent Palestinian state, as Livni does. Opinion polls show that it pays to talk tough: Livni's standing has improved in recent days. The US political timetable may be as significant. The three weeks before Barack Obama's inauguration were Israel's last chance to assume automatic diplomatic support from Washington, as it got from George Bush over both West Bank settlements and the Lebanon war.

Red_Dog
2 januari 2009, 15:27
Net zoals Hamas ongetwijfeld van die 6 maanden relatieve rust gebruik zal gemaakt hebben om hun voorraad raketten en mortieren aan te vullen ;)
Dat van die verkiezingen is pure speculatie.

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 15:33
Als jij mijn hele tuin bezet houdt, dan ga ik niet tevreden zijn met je antwoord dat je mijn terras niet bezet. Israël hoort zich terug te trekken achter de zogenaamde "groene lijn". Niet alleen uit Gaza, maar ook uit de hele Westelijke Jordaanoever en Oost-Palestina. Ook is het compleet onaanvaardbaar dat Israël zich het recht toe-eigent acties te voeren op de Gazastrook. Pas dan kan er terug gesproken worden.
Laat dat nu net de inzet geweest zijn van de Camp David-onderhandelingen die Arafat en consorten in 2001 torpedeerde.

Hamas heeft vanaf 2005 de verantwoordelijkheid over Gaza. Dat betekent ook verantwoordelijkheid voor de eigen bevolking, net zoals Israël heeft. Als je bevolking voortdurend beschoten wordt door raketten dan moet je daar wat aan doen. Het doet er dan niet toe of het slechts 'lichte en onnauwkeurige' raketten zijn. De weg van Hamas is een heilloze.

ministe van agitatie
2 januari 2009, 15:35
Net zoals Hamas ongetwijfeld van die 6 maanden relatieve rust gebruik zal gemaakt hebben om hun voorraad raketten en mortieren aan te vullen

Maar niet om het bestand te breken. Dat heeft Israël dus wel gedaan. En met opzet om het plan waar ze al zes maand mee bezig zijn ten uitvoer te brengen in functie van de verkiezingen. Pervers, dat is het.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 15:35
Laat dat nu net de inzet geweest zijn van de Camp David-onderhandelingen die Arafat en consorten in 2001 torpedeerde.

Hamas heeft vanaf 2005 de verantwoordelijkheid over Gaza. Dat betekent ook verantwoordelijkheid voor de eigen bevolking, net zoals Israël heeft. Als je bevolking voortdurend beschoten wordt door raketten dan moet je daar wat aan doen. Het doet er dan niet toe of het slechts 'lichte en onnauwkeurige' raketten zijn. De weg van Hamas is een heilloze....splinter...

...balk...

Kallikles
2 januari 2009, 15:37
Laat dat nu net de inzet geweest zijn van de Camp David-onderhandelingen die Arafat en consorten in 2001 torpedeerde.

Het was niet Arafat die de onderhandelingen torpedeerde, maar wel Barak die Sharon toeliet om zijn provocaties uit te voeren en die de onderhandelingen opblies toen Arafat wou doordiscussiëren over Oost-Jeruzalem.

Barak & Clinton wilden hem dwingen om dit zonder compensaties af te staan. Op een bepaald moment was het psychologisch terrorisme zo groot dat Chirac diende tussen beide te komen, tot grote woede van de Amerikanen.

ministe van agitatie
2 januari 2009, 15:40
"If I were a Palestinian I would have joined a terrorist organisation."

Ehud Barak, Israëlische Minister van 'Defensie'

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 15:42
...splinter...

...balk... Dat zal best maar op dit moment harde realiteit. Gaza wordt niet meer bezet, Hamas reageerde op vijandelijkheden van Fatah door israël te beschieten.

Zeg eens eerlijk, zie jij bij Hamas ook maar enige intentie om tot een vredige oplossing te komen?

Red_Dog
2 januari 2009, 15:43
Maar niet om het bestand te breken. Dat heeft Israël dus wel gedaan. En met opzet om het plan waar ze al zes maand mee bezig zijn ten uitvoer te brengen in functie van de verkiezingen. Pervers, dat is het.

'Alluded', ik ga er van uit dat je dat woord wel kent ?
Tekenend dat je in het geval van Israël daar direct je eigen conclusies uit trekt, maar als ik bijvoorbeeld zeg dat Hamas die tunnels gebruikte om tijdens het bestand wapens binnen te smokkelen zal dat een compleet andere zaak zijn zeker ? Waarom zou je anders wapens smokkelen ? Om ze als tafelpoten te gebruiken ?

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 15:47
Dat zal best maar op dit moment harde realiteit. Gaza wordt niet meer bezet, Hamas reageerde op vijandelijkheden van Fatah door israël te beschieten.Palestina wordt (deels) bezet. Het maakt mij daarbij niet uit of het over 5% of 95% van de Palestijnse gebieden gaat.

Zeg eens eerlijk, zie jij bij Hamas ook maar enige intentie om tot een vredige oplossing te komen?Ik heb het eerder begrepen op het Volksfront (PFLP), en als Palestijn zou mijn steun naar hen gaan. Maar Israël heeft niet het recht om de verkiezingsuitslag in Palestina te proberen veranderen.

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 15:51
Het was niet Arafat die de onderhandelingen torpedeerde, maar wel Barak die Sharon toeliet om zijn provocaties uit te voeren en die de onderhandelingen opblies toen Arafat wou doordiscussiëren over Oost-Jeruzalem.

Barak & Clinton wilden hem dwingen om dit zonder compensaties af te staan. Op een bepaald moment was het psychologisch terrorisme zo groot dat Chirac diende tussen beide te komen, tot grote woede van de Amerikanen.
De VS riepen een topontmoeting bijeen tussen beide partijen, in samenwerking met president Mubarak van Egypte en koning Hussein van Jordanie, om een einde aan het geweld te maken en de vastgelopen onderhandelingen te heropenen. Zowel Israël als de Palestijnen beloofden een einde aan het geweld, en men kwam overeen dat een onderzoekscommissie onder leiding van de VS de oorzaken van het geweld zou onderzoeken en verslag zou uitbrengen aan de VN. Dit leidde tot het Mitchell verslag. Echter kort hierna werd op verzoek van Arafat een Arabische top gehouden in Cairo, waarin de Arabische Liga zijn steun voor de intifada uitsprak en een andere - door de VN in plaats van de VS geleide - onderzoekscommissie eiste 'om de Israëlische misdaden tegen de Palestijnen' te onderzoeken. Kort hierna maakte een zelfmoordaanslag in Jeruzalem ook in daden een einde aan de eerder overeengekomen wapenstilstand.

Hoewel Barak aanvankelijk weigerde verder te onderhandelen zolang het geweld voortduurde, stemde hij hiermee uiteindelijk toch in. Zowel Clinton als Barak stonden kort voor verkiezingen en wilden koste wat het kost snel resultaat boeken. Een vredesakkoord was de enige hoop het geweld alsnog te kunnen stoppen, en zonder dit zou Barak de verkiezingen vrijwel zeker verliezen. Dit bracht hem er dan ook toe de 'bridging proposals' van de VS te accepteren als basis voor een vredesakkoord. De Palestijnen aarzelden en gaven geen duidelijke reactie.

Deze voorstellen bevatten een aaneengesloten Palestijnse staat in ca. 95% van de Westoever met compensatie voor 1-3%, de ontmanteling van de meeste nederzettingen, deling van Jeruzalem en Palestijnse soevereiniteit over de Tempelberg en Israëlische over de Klaagmuur, en compensatie voor de vluchtelingen.

De Saudi-Arabische prins Bandar Ibn Sultan zei over de bridging proposals: "If Arafat does not accept what is available now, it won't be a tragedy, it will be a crime" (Dennis Ross, The Missing Peace, 2004, blz. 748).

Uiteindelijk wees Arafat alle voorstellen van Clinton af.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 15:58
Deze voorstellen bevatten een aaneengesloten Palestijnse staat in ca. 95% van de Westoever met compensatie voor 1-3%Waarom 95% en geen 100%?
Omdat die 5% net de toegang geeft tot de voornaamste watervoorraden. En in ruil voor het verlies aan de watervoorraden zouden de Palestijnen dan tevreden moeten zijn met wat grond in de Negev-woestijn... :roll:

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 16:01
Palestina wordt (deels) bezet. Het maakt mij daarbij niet uit of het over 5% of 95% van de Palestijnse gebieden gaat.
Ik heb het eerder begrepen op het Volksfront (PFLP), en als Palestijn zou mijn steun naar hen gaan. Maar Israël heeft niet het recht om de verkiezingsuitslag in Palestina te proberen veranderen. Ook het PFLP wil Israël opheffen, dat lijkt me geen werkbare optie. Het enige positieve daaraan is dat het in ieder geval een seculiere in plaats van een islamitische staat wil.

Een begin van een oplossing zou kunnen zijn dat de internationale gemeenschap en alle buurlanden de veiligheid van Israël garanderen. Nog beter zou zijn als er eens Palestijnse leiders zouden zijn die dat zouden doen.
En dán opnieuw onderhandelen en desnoods afdwingen.

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 16:08
Waarom 95% en geen 100%?
Omdat die 5% net de toegang geeft tot de voornaamste watervoorraden. En in ruil voor het verlies aan de watervoorraden zouden de Palestijnen dan tevreden moeten zijn met wat grond in de Negev-woestijn... :roll:
Ik weet dat niet maar het is mogelijk. Het is in ieder geval niet zo dat dit punt voor de Palestijnen een struikelblok vormde. Het ging op het laatst om de terugkeer van alle Palestijnse vluchtelingen met al hun nakomelingen wat niet in die voorstellen zou zitten.

Maar veronderstel eens dat Arafat deze voorstellen wél had geaccepteerd, hoe zou het midden-oosten er dan nu uitzien?

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 16:12
Ook het PFLP wil Israël opheffen, dat lijkt me geen werkbare optie. Het enige positieve daaraan is dat het in ieder geval een seculiere in plaats van een islamitische staat wil.Dat is de keuze tussen een éénstaat- of een tweestatenoplossing. Het eerste lijkt mij op korte termijn irreëel, maar op langere termijn de enige oplossing; het tweede lijkt mij op korte termijn haalbaar maar laat op langere termijn een reeks vragen open.

Een begin van een oplossing zou kunnen zijn dat de internationale gemeenschap en alle buurlanden de veiligheid van Israël garanderen. Nog beter zou zijn als er eens Palestijnse leiders zouden zijn die dat zouden doen.
En dán opnieuw onderhandelen en desnoods afdwingen.Over de meeste van hun buurlanden (Jordanië, Saudi-Arabië,...) heb ik ook weinig positieve woorden, hoor.
Het is wel behoorlijk absurd om de veiligheid van Israël als grootste bekommernis voor te stellen terwijl zij de bezetter zijn.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 16:15
Maar veronderstel eens dat Arafat deze voorstellen wél had geaccepteerd, hoe zou het midden-oosten er dan nu uitzien?Israël's honger naar Palestijns grondgebied zou gedurende enkele maanden gestild zijn, en nadien rollen de Israëlische tanks terug binnen op zoek naar uitbreiding.

Red_Dog
2 januari 2009, 16:15
Dat is de keuze tussen een éénstaat- of een tweestatenoplossing. Het eerste lijkt mij op korte termijn irreëel, maar op langere termijn de enige oplossing; het tweede lijkt mij op korte termijn haalbaar maar laat op langere termijn een reeks vragen open.


Maar dan krijg je die uitspraak van Arafat (Toch ?) weer, die zei dat een onafhankelijke Palestijnse staat zich zou inlijven bij Jordanië.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 16:16
Het ging op het laatst om de terugkeer van alle Palestijnse vluchtelingen met al hun nakomelingen wat niet in die voorstellen zou zitten.Daar hoeft niet over onderhandeld te worden.
Daar bestaat VN-reolutie 194 al voor:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Resolutie_194_Algemene_Vergadering_Verenigde_Natie s

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 16:17
Maar dan krijg je die uitspraak van Arafat (Toch ?) weer, die zei dat een onafhankelijke Palestijnse staat zich zou inlijven bij Jordanië.Jordanië??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_September_(conflict)

Red_Dog
2 januari 2009, 16:21
Libanon dan ? Ik heb het maar vluchtig gelezen en vind het momenteel niet terug.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 16:22
Libanon dan ? Ik heb het maar vluchtig gelezen en vind het momenteel niet terug.:lol:

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 16:23
Dat is de keuze tussen een éénstaat- of een tweestatenoplossing. Het eerste lijkt mij op korte termijn irreëel, maar op langere termijn de enige oplossing; het tweede lijkt mij op korte termijn haalbaar maar laat op langere termijn een reeks vragen open. Goed, ik ben blij hier een genuanceerde poster tegen te komen.

Over de meeste van hun buurlanden (Jordanië, Saudi-Arabië,...) heb ik ook weinig positieve woorden, hoor.
Het is wel behoorlijk absurd om de veiligheid van Israël als grootste bekommernis voor te stellen terwijl zij de bezetter zijn. Ja, ze zijn de bezetter maar wel nadat ze zelf herhaaldelijk zijn aangevallen eh? Gaza was Egyptisch en Oost-Jeruzalem en Westbank Jordaans. Je weet dat na de Yom Kippur oorlog Israel beide gebieden alweer volledig wilde afstaan t.b.v. een Palestijnse staat?

Red_Dog
2 januari 2009, 16:30
:lol:

Ik ben zelfs niet zeker of het Arafat was :lol:, maar ik heb gisteren zeker een quote gelezen van een belangrijke leider in die streek die zei dat, als er een Palestijnse staat zou komen, die zich stante pede zou aansluiten bij Jordanië of Libanon, een van de twee.

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 16:32
Daar hoeft niet over onderhandeld te worden.
Daar bestaat VN-reolutie 194 al voor:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Resolutie_194_Algemene_Vergadering_Verenigde_Natie sDes te 'verwonderlijker' dat Arafat niet akkoord ging. Of toch niet?

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 16:36
Ja, ze zijn de bezetter maar wel nadat ze zelf herhaaldelijk zijn aangevallen eh? Gaza was Egyptisch en Oost-Jeruzalem en Westbank Jordaans. Je weet dat na de Yom Kippur oorlog Israel beide gebieden alweer volledig wilde afstaan t.b.v. een Palestijnse staat?De Arabische buurlanden hebben het Palestijns probleem al te vaak misbruikt in hun machtsstrijd met Israël. Dat zal je mij niet horen ontkennen.
Als het hen goed uitkwam, steunen ze eventjes de Palestijnen, maar zeker landen als Saudi-Arabië en Jordanië zullen niet te ver gaan zodat ze de VS niet voor het hoofd stoten.
Mijn bekommernis ligt bij het Palestijnse volk. Zij worden er niet beter van, om door Jordanië als kanonnenvlees tegen Israël te worden gebruikt.

Maar als we Jom Kippoer vernoemen, mogen we ook de zesdaagse oorlog in 1967 en de Suezcoorlog van 1956 niet vergeten...

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 16:38
Des te 'verwonderlijker' dat Arafat niet akkoord ging. Of toch niet?Mocht die resolutie effectief nageleefd worden, dan zaten we in een heel andere situatie...

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 16:39
Ik ben zelfs niet zeker of het Arafat was :lol:, maar ik heb gisteren zeker een quote gelezen van een belangrijke leider in die streek die zei dat, als er een Palestijnse staat zou komen, die zich stante pede zou aansluiten bij Jordanië of Libanon, een van de twee.
Het is nog ingewikkelder. Syrië beschouwt (nog steeds) Libanon én Palestina als provincies van Syrië. Trans-Jordanië had de Westbank en Oost-Jeruzalem al volledig geannexeerd (tot 1967) zónder zelfs maar te reppen van een Palestijnse staat en Egypte dook in het gebied (Gaza) en zette een marionetten-Palestijnse regering op om de invloed van Jordanië zo klein mogelijk te houden.
Irak staat (stond) aan de kant van Syrië, Iran zit te stoken in Libanon.

Tot het Britse mandaat afliep stonden deze hyena's naar Palestina te kijken als naar een konijntje...

Ik blijf erbij: Zonder Israël werd er niet eens meer gesproken over een Palestijnse staat, en zonder een Palestijnse staat is er geen veilig Israël. De twee hebben elkaar nodig om te kunnen voortbestaan. De hyena's zijn er namelijk nog steeds.

Rhiannon
2 januari 2009, 17:03
Omdat Israël nu weer bombardementen uitvoerd op Gaza, en Hamas al jaren met raketten plaatsen als Sderot bestookt, wil ik wel eens weten wat wij westerse mensen als mogelijke "oplossingen" aanraden? Plannen om een duurzame vrede te brengen in dat door oorlog verscheurde gebied...
Israël onder druk zetten door een totale boycot, zodat er niets of niemand nog in of uit dat land geraakt. Voorwaarde tot het opheffen van de boycot: ALLE wapens inleveren en de gebieden die ze zich onrechtmatig hebben toegeëigend teruggeven aan de rechtmatige eigenaars: de Palestijnen.

Dajjal
2 januari 2009, 17:09
Israël onder druk zetten door een totale boycot, zodat er niets of niemand nog in of uit dat land geraakt. Voorwaarde tot het opheffen van de boycot: ALLE wapens inleveren en de gebieden die ze zich onrechtmatig hebben toegeëigend teruggeven aan de rechtmatige eigenaars: de Palestijnen.

Ik rep me naar de winkel om een paar Motorola GSM's te kopen ! :rofl:

Rhiannon
2 januari 2009, 17:11
Ik rep me naar de winkel om een paar Motorola GSM's te kopen ! :rofl:

oké... :?

Dajjal
2 januari 2009, 17:18
oké... :?

We zouden ook een boycot kunnen opstellen tegen het terrorisme, en niets meer kopen wat uit moslimlanden komt.

Oh wacht.

Ze hebben enkel olie. En dat hebben we nu toevallig net nodig. Ze hebben geluk dat dat net in hun landen uit de grond spuit.

Veel andere uitvindingen die andere mensen wel eens zouden willen kopen hebben ze niet...

Stel je voor, eens we een economisch verantwoorde alternatieve energiebron vinden, heeft het hele middenoosten *niets* meer dat iemand anders wil :D

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 17:18
Ik rep me naar de winkel om een paar Motorola GSM's te kopen ! :rofl:Zou jij 70 jaar geleden ook aandelen gekocht hebben in IG Farben?

E. Gidius
2 januari 2009, 17:19
Israël onder druk zetten door een totale boycot, zodat er niets of niemand nog in of uit dat land geraakt. Voorwaarde tot het opheffen van de boycot: ALLE wapens inleveren en de gebieden die ze zich onrechtmatig hebben toegeëigend teruggeven aan de rechtmatige eigenaars: de Palestijnen.

Ik neem dat u dit maar oppert als een mogelijkheid?

Dajjal
2 januari 2009, 17:21
Zou jij 70 jaar geleden ook aandelen gekocht hebben in IG Farben?

70 jaar geleden ? Dat is dus 1939... Waarschijnlijk wel. Ik ben geen fan van "ethisch investeren". Ik wil enkel dat mijn centjes opbrengen.

Als je echt "ethisch" wil investeren, koop dan maar niets meer. Elk groot bedrijf heeft wel ergens een shortcut genomen...

Rhiannon
2 januari 2009, 17:22
Ik neem dat u dit maar oppert als een mogelijkheid?

Vanzelfsprekend. Dat is immers het enige wat we op dit forum kunnen doen.

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 17:27
Vanzelfsprekend. Dat is immers het enige wat we op dit forum kunnen doen.
U zegt dit omdat u zich verbonden voelt en omdat honderden van uw familieleden/vrienden worden vermoord?

Rhiannon
2 januari 2009, 17:34
U zegt dit omdat u zich verbonden voelt en omdat honderden van uw familieleden/vrienden worden vermoord?

Ik voel me inderdaad verbonden met de Palestijnen die al 60 jaar de terreur van Israël moeten ondergaan, zelfs al heb ik daar geen familie en vrienden.

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 18:01
zelfs al heb ik daar geen familie en vrienden. Dat is dus ook mogelijk?

barbaar
2 januari 2009, 18:03
Met de nadruk op 'en dergelijke' waarschijnlijk. De realiteit is omgekeerd: Israël viel Gaza binnen, werd daar beschoten, doodde een Palestijn waarop de Palestijnen mortiergranaten afvuurden op de binnendringende Israëli en zelf gebombardeerd werden.

Hoe u het draait of keert: Israël heeft daarmee het bestand verbroken, niet Hamas.

Jij bent zeker een extreem rechtse jodenhater ?

barbaar
2 januari 2009, 18:06
Net zoals Hamas ongetwijfeld van die 6 maanden relatieve rust gebruik zal gemaakt hebben om hun voorraad raketten en mortieren aan te vullen ;)
Dat van die verkiezingen is pure speculatie.
Ja, die gasten van de Hamas vragen wapenstilstand als ze geen munitie meer hebben. En die brave joden maar hoopvol " OK " zeggen. En als die moslim-fanaten dan terug een flinke stock raketten en dergelijke hebben is het theater terug in gang...Boem boem boem...

barbaar
2 januari 2009, 18:12
Waarom 95% en geen 100%?
Omdat die 5% net de toegang geeft tot de voornaamste watervoorraden. En in ruil voor het verlies aan de watervoorraden zouden de Palestijnen dan tevreden moeten zijn met wat grond in de Negev-woestijn... :roll:
Wil jij nu écht dat de joden hun watervoorraad opgeven ? Daar draait het nu allemaal juist om. Het water. Wie d�*t niet heeft, is niets.
En in verband daarmee is er iets dat ik nooit begrepen heb : aan de Turkse grens zijn 2 enorme stuwdammen gebouwd, op de Tiger en de Eufraat, de twee stromen die heel het oosten in water voorzien. En de Turken hebben daar een stop op gezet !!! En geen enkele Arabische of perzische kamikaze die er aan denkt om die stuwdammen op te blazen ?! Me dunkt doen die heel wat meer kwaad als een paar miljoen joden ? Wie gaat mij deze enormiteit verklaren ?

barbaar
2 januari 2009, 18:16
Ik voel me inderdaad verbonden met de Palestijnen die al 60 jaar de terreur van Israël moeten ondergaan, zelfs al heb ik daar geen familie en vrienden.
Voel je je verbonden met de Palestijnen of haat je joden , zeg eens eerlijk : ben je extreem-rechts ? Hou je wel van Dieudonné ?

E. Gidius
2 januari 2009, 18:18
Ik voel me inderdaad verbonden met de Palestijnen die al 60 jaar de terreur van Israël moeten ondergaan, zelfs al heb ik daar geen familie en vrienden.

Fair enough. Ik voel me ook verbonden met heel wat volkeren die onrechtvaardigheid ondergaan.

Wat die verbondenheid echter te maken heeft met het gratuit geweld in Antwerpen, blijft ondertussen een goed bewaard mysterie.

Lincoln
2 januari 2009, 18:21
Ik rep me naar de winkel om een paar Motorola GSM's te kopen ! :rofl:
Zeg eens dajjaleke, ben je de kleine dajjal of de ééne die groot is met een verloren oog ? :-P

roger verhiest
2 januari 2009, 18:26
1. Turkije moet zo vlug mogelijk mlid worden van de EU
2. Jeruzalem moet een deel worden van Brussel met faciliteiten voor de Arabisch en Hebreeuws-taligen
3. De westelijke Jordaanoever en de Gazastrook moet teruggegeven worden aan resp. Egypte en Jordanië, die dan een gemeenschappelijke Middenoostenmarkt kunnen vormen met Israël en Groot-Brussel
4. Libanon vormt een federatie met Cyprus en komt op die manier ook bij de EU
5. De EU sluit associatieverdragen af met : Marokko, Algerije, Lybië, De Gemeenschappelijke Midden-Oostenmarkt, Syrië en Irak.
6. De Russische federatie protesteert hiertegen omdat het Irak en Syrië ziet als haar invloedssfeer.
7. Minister van buitenlandse zaken van België De Gucht lost dit probleem op en wordt aansluitend de eerste EU president (en laat zijn mandaat onmiddelijk op slinkse wijze verlengen tot 7 jaar).

....

Dat was een grapje : het in-trieste is dat zo lang de bevolking in die streek oorlog wil voeren, ze het zullen blijven doen. De intervieuws die ik zag met palestijnen die in de grensstreek van Gaza met Israël wonen spreekt boekdelen : diegenen die daar niet wonen zouden graag blijven doorvechten, zij die nu al jaren en jaren met de bommensmijters zitten en idem dito op hun hoofd krijgen zijn het nu eindelijk al beu !
(beu, beuer, beust zoals het blauw-witte koeienras in den belgique zo welsprekend komt te zeggen).

ministe van agitatie
2 januari 2009, 18:51
... balblabla ... brave joden ... blablabla ... moslim-fanaten ... blablabla ...

nuance is uw sterkste kant?

Rhiannon
2 januari 2009, 19:01
Dat is dus ook mogelijk?

Natuurlijk. Waarom zou dat niet mogelijk zijn?

Rhiannon
2 januari 2009, 19:02
Fair enough. Ik voel me ook verbonden met heel wat volkeren die onrechtvaardigheid ondergaan.

Wat die verbondenheid echter te maken heeft met het gratuit geweld in Antwerpen, blijft ondertussen een goed bewaard mysterie.

8O Wie heeft er hier gesproken over gratuit geweld in Antwerpen?

Dajjal
2 januari 2009, 19:12
Zeg eens dajjaleke, ben je de kleine dajjal of de ééne die groot is met een verloren oog ? :-P

Ik ben diene vieze met dat een werkend oog :D

BladeToke
2 januari 2009, 19:18
ik was altijd tegen Israël, maar nu geef ik ze gelijk...
van mijn part leggen ze gans Hamas plat.

E. Gidius
2 januari 2009, 19:21
8O Wie heeft er hier gesproken over gratuit geweld in Antwerpen?

In de post die je hier quotte was ik dat natuurlijk.

Rhiannon
2 januari 2009, 19:24
In de post die je hier quotte was ik dat natuurlijk.

Ja, zover was ik mee... De vraag is waarom je het onderwerp van dit topic probeert af te leiden naar een ander onderwerp...

roger verhiest
2 januari 2009, 19:25
Wie is er voor efficiënt geweld ?

roger verhiest
2 januari 2009, 19:25
ik was altijd tegen Israël, maar nu geef ik ze gelijk...
van mijn part leggen ze gans Hamas plat.

Ze zullen blij zijn met uw steun !

E. Gidius
2 januari 2009, 19:35
De vraag is waarom je het onderwerp van dit topic probeert af te leiden naar een ander onderwerp...

Is dat een vraag of een stelling? Een mogelijkheid misschien?

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 19:37
Wie is er voor efficiënt geweld ?
Boeiende vraag. Ik. Denk ik.
Ik heb hier ooit een lang en interessant gesprek over gehad met een oom van mij die van huis uit links en pacifistisch was, dat overigens is gebleven, maar wel tijdens WO2 eerst in het verzet zat en later meevocht met de geallieerden.
Hij vond het bestaan van een defensief leger zeker in overeenstemming met zijn beginselen, als het maar aan bepaalde voorwaarden voldoet, zoals democratische controle. Moest ook niets (meer) hebben van het 'gebroken geweertje'.

In sommige, uitzonderlijke, gevallen zal er gekozen moeten worden voor geweld, al moet je je altijd de vraag stellen wanneer het gerechtvaardigd is. Feit is, dat als iedereen zou ophouden met geweld te gebruiken voor een - in zijn ogen - gerechtvaardigde zaak er geen oorlogen zouden zijn. Anderzijds kun je je afvragen wat er overblijft als alle andere mogelijkheden zijn uitgeput om te strijden tegen onrecht en onderdrukking.

Ingewikkeld.

Rhiannon
2 januari 2009, 19:52
Is dat een vraag of een stelling? Een mogelijkheid misschien?

Een vraag. Heb je er ook een antwoord op?

Hertog van Gelre
2 januari 2009, 19:53
Een vraag. Heb je er ook een antwoord op?
Hou eens op met dat gezeur in serieuze topics, Rhiannon. Je hebt een bok geschoten. Geeft niet. Gebeurt wel eens. En nu weer verder.

Rhiannon
2 januari 2009, 19:57
Hou eens op met dat gezeur in serieuze topics, Rhiannon. Je hebt een bok geschoten. Geeft niet. Gebeurt wel eens. En nu weer verder.

Ik heb helemaal geen bok geschoten. Ik werd aangevallen om de aandacht van het topic af te leiden, zoals hier weer gebeurt. Ik verdedig mij en als jij daar een probleem mee hebt, dan ga je maar ergens anders.

Derk de Tweede
2 januari 2009, 20:02
ik was altijd tegen Israël, maar nu geef ik ze gelijk...
van mijn part leggen ze gans Hamas plat.
Vanwaar deze ommezwaai ?

Derk de Tweede
2 januari 2009, 20:02
ik was altijd tegen Israël, maar nu geef ik ze gelijk...
van mijn part leggen ze gans Hamas plat.
Vanwaar deze ommezwaai ?

Kallikles
2 januari 2009, 20:26
Hou eens op met dat gezeur in serieuze topics, Rhiannon. Je hebt een bok geschoten. Geeft niet. Gebeurt wel eens. En nu weer verder.

De topic is "Oplossing in Palestina". Rhiannon heeft dus gelijk als ze zegt dat gezeur over Antwerpen off-topic is. Hou dus op met je gezeur, hertog.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 21:07
Wil jij nu écht dat de joden hun watervoorraad opgeven?Neen. Ik wil dat ze van de Palestijnen hun voorraad afblijven.

BladeToke
2 januari 2009, 22:36
Vanwaar deze ommezwaai ?

laten we zeggen, er was een wapenstilstand.
Hamas begint met hun raketbeschietingen, Israel doet niets
de volgende dag Hamas doet verder, en Israel legt zelfs de nadruk erop dat ze hun grenzen opendoen en dat ze hulpgoederen toelaten, en dat ze willen dat het vredesbestand standhoud.
Toen zij ik tegen een collega: "Israel is wel goed bezig, ze tonen nu iedereen wie de schuldige zijn, en volgens mij gaat het niet lang duren dat ze vernietigend terugslaan.
3 dagen later is het zover.

De Hamas is verkozen, dus de bevolking is ook verantwoordelijk.
Net zoals wij een europese sanctie op ons dak zouden krijgen moest het VB verkozen worden.

is allemaal 1+1=2
Israel heeft het slim gespeeld
en dit keer hebben ze gelijk.

Kallikles
2 januari 2009, 22:40
l Israel legt zelfs de nadruk erop dat ze hun grenzen opendoen en dat ze hulpgoederen toelaten,

Hulpgoederen blokkeren = een oorlogsmisdaad. Israël blokkeert de Gaza-strook al twee jaar, dus kom niet zeveren met een bestand.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 22:43
Hamas begint met hun raketbeschietingen, Israel doet niets.De zionisten zijn inderdaad in de leer gegaan bij Goebbels:
"Herhaal een leugen maar lang genoeg en het wordt de waarheid."

ministe van agitatie
2 januari 2009, 22:50
laten we zeggen, er was een wapenstilstand.
Hamas begint met hun raketbeschietingen, Israel doet niets

U mag dat natuurlijk zeggen maar dan doet u de realiteit wel geweld aan. Het was namelijk Israël dat op 5 november het bestand heeft doorbroken door het vermoorden van zes Palestijnen. 5 daarvan doormiddel van een bombardement, één werd neergekogeld.

de volgende dag Hamas doet verder, en Israel legt zelfs de nadruk erop dat ze hun grenzen opendoen en dat ze hulpgoederen toelaten, en dat ze willen dat het vredesbestand standhoud.


Zoiets mag u ook zeggen, maar het strookt al evenmin met de waarheid.

Israel heeft het slim gespeeld
en dit keer hebben ze gelijk.


Ze hebben het zeker slim gespeeld: ze organiseren deze aanval op Gaza al zes maanden. Ze waren het dus al zes maanden van plan.
Gelijk zou ik ze niet geven. Ik vind het altijd moeilijk om massamoordenaars gelijk te geven ook al kleden ze hun daden in met termen als 'veiligheid' en 'vrijheid' en 'voor het welzijn van onze burgers'.

barbaar
3 januari 2009, 16:07
Neen. Ik wil dat ze van de Palestijnen hun voorraad afblijven.Weggegaan is plaats vergaan . Die watervoorraad ligt nu in joods gebied. Gaan die dat terug geven ? Die zijn toch niet gek ? Dat staat gelijk aan zelfmoord plegen, geen enkele normale mens doet dat. Hoe zou je zelf zijn ?

barbaar
3 januari 2009, 16:10
nuance is uw sterkste kant?Ja, jij zegt waarschijnlijk " brave Palestijnen " en " fanatieke zionisten "...Denk je dan dat je genuanceerd bent ? Jodenhaters, dat zijn jullie. Toch weer grappig om te zien hoe dicht extreem links aanleunt bij extreem rechts , en dat beiden best overweg kunnen met moslim-integristen...Triestige bende...

barbaar
3 januari 2009, 16:13
Ik wil toch nog maar eens de vraag stellen : Waarom klaagt niemand de Turkse stuwdammen op de Tiger en Eufraat aan, die heel het oosten droogleggen ? Inplaats van op de joden te kappen ?

Eddy Van Notegem
3 januari 2009, 16:27
Gulder zijt precies goe in't oplossen van probleme m.b.t.h Midden-Oosten, terwijl er in uw eigen land ei zo na van hetzelfde laken een broek zal wezen!!!

Jaani_Dushman
3 januari 2009, 18:32
Weggegaan is plaats vergaan . Die watervoorraad ligt nu in joods gebied. Gaan die dat terug geven ? Die zijn toch niet gek ? Dat staat gelijk aan zelfmoord plegen, geen enkele normale mens doet dat. Hoe zou je zelf zijn?Met tanks en helikopters verjaagd, zal je bedoelen. Of dacht je dat die miljoenen islamistische en christelijke Palestijnen uit vrije wil naar vluchtelingenkampen in Jordanië getrokken zijn?

Hoe zou je zelf zijn?Ik ga geen volkeren verjagen uit hun thuisland om hun grond en water te stelen. Dat ligt niet in mijn aard.

Jaani_Dushman
3 januari 2009, 18:37
Ik wil toch nog maar eens de vraag stellen : Waarom klaagt niemand de Turkse stuwdammen op de Tiger en Eufraat aan, die heel het oosten droogleggen ? Inplaats van op de joden te kappen ?Ik neem meer dan genoeg de Turkse staat op de korrel. De autoritaire macht van het Turkse leger, de onderdrukking van de Koerden, het brutale overheidsgeweld tegen oppositiepartijen, etc...

Echter, deze draad gaat niet over Turkije maar over een staat, Israël, die al 60 jaar lang Palestina probeert te "zuiveren" van alle niet-joden.

ZERO
3 januari 2009, 18:39
Ik neem meer dan genoeg de Turkse staat op de korrel. De autoritaire macht van het Turkse leger, de onderdrukking van de Koerden, het brutale overheidsgeweld tegen oppositiepartijen, etc...

Echter, deze draad gaat niet over Turkije maar over een staat, Israël, die al 60 jaar lang Palestina probeert te "zuiveren" van alle niet-joden.

Na 60jaar blijkt dat +- 20 van de Israëlische staatsburgers zijn niet-joden zijn.
Ofwel is Israël behoorlijk inefficiënt, ofwel zit jij hier zever te verkoepen.

Daarenboven heeft Israël zich eenzijdig teruggetrokken uit Sinaï, Gaza en delen van de JordanBank.
Indien er geen raketten vanuit Gaza op Israël werden afgevuurd zou er nu ook niets aan de hand zijn.

Kallikles
3 januari 2009, 18:57
Na 60jaar blijkt dat +- 20 van de Israëlische staatsburgers zijn niet-joden zijn.
Ofwel is Israël behoorlijk inefficiënt, ofwel zit jij hier zever te verkoepen.


Israël heeft in 1948 een ethnische zuivering doorgevoerd in Palestina. Gelukkig zijn ze er niet in geslaagd �*lle Palestijnen te verdrijven. Het feit dat er ondanks alle ethnische zuivering nog zoveel Palestijnen overblijven is het beste bewijs dat de Zionistische stelling "een land zonder volk voor een volk zonder land" een flagrante leugen was.


Daarenboven heeft Israël zich eenzijdig teruggetrokken uit Sinaï, Gaza en delen van de JordanBank.


Je zou je beter afvragen waarom Israël in flagrante overtreding van het internationaal recht deze gebieden aangevallen en bezet heeft.

Jaani_Dushman
3 januari 2009, 19:13
Het feit dat er ondanks alle ethnische zuivering nog zoveel Palestijnen overblijven is het beste bewijs dat de Zionistische stelling "een land zonder volk voor een volk zonder land" een flagrante leugen was.Strikt genomen is het zelfs eerder een "religieuze zuivering". Palestina was een land van islamitische, joodse en christelijke Palestijnen.

Derk de Tweede
3 januari 2009, 19:15
Strikt genomen is het zelfs eerder een "religieuze zuivering". Palestina was een land van islamitische, joodse en christelijke Palestijnen.

En Druzen, waarvan er één generaal is in het Israelische leger.

Derk de Tweede
3 januari 2009, 20:59
Omdat Israël nu weer bombardementen uitvoerd op Gaza, en Hamas al jaren met raketten plaatsen als Sderot bestookt, wil ik wel eens weten wat wij westerse mensen als mogelijke "oplossingen" aanraden? Plannen om een duurzame vrede te brengen in dat door oorlog verscheurde gebied...

Mijn oplossing:

Israël moet de Westelijke Jordaanoever en de Gaza-Strook militair geheel ontruimen, op voorwaarde dat de Palestijnen (desnoods onder internationaal toezicht van de VN) niet weer aanvallen gaan doen op Israël. De Palestijnse regering van Abbas moet met Hamas tot een overeenkomst komen inzake het parlement van de Palestijnse Autoriteit.

Het probleem van Oost-Jeruzalem: Oost-Jeruzalem, ooit het Arabische deel van de heilige stad, moet bij Israël blijven zolangs moslims er gewoon hun gebeden in de moskee kunnen doen (godsdienstvrijheid voor iedereen).

Het probleem van de Joodse kolonisten: De Joodse nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever moeten onder bestuur komen te vallen van de Palestijnse Autoriteit, echter met autonomie (zoals Vlaanderen), en minimaal tot 2020 onder internationaal vredesbestuur - zoals in Bosnië. Dit om gevechten tegen islamieten te voorkomen!

Financiël en Militair: De Palestijnse Autoriteit mag gewoon een leger hebben, zolang dit maar niet tegen Israël word ingezet. Daarnaast moet Israël de Palestijnen helpen met het opbouwen van hun economie. Daar tegenover staat echter wel dat de Palestijnen ook mee moeten werken door openheid te geven over het proces met Hamas en de Joodse minderheid op de Jordaanoever.



Zou dit kunnen werken?

Ik vind dit een prima uitganspunt voor verdere onderhandelingen.

Kallikles
3 januari 2009, 21:14
Ik vind dit een prima uitganspunt voor verdere onderhandelingen.

Toevallig een oplossing dat op alle punten de Palestijnse rechten, verankerd in VN-resoluties schendt:
- terugkeer van de vluchtelingen
- ontruiming van alle sinds 1967 wederrechterlijk bezette gebieden, inclusief Oost-Jeruzalem

barbaar
3 januari 2009, 23:34
Gulder zijt precies goe in't oplossen van probleme m.b.t.h Midden-Oosten, terwijl er in uw eigen land ei zo na van hetzelfde laken een broek zal wezen!!!

Wartaal Eddy...

barbaar
3 januari 2009, 23:37
Ik neem meer dan genoeg de Turkse staat op de korrel. De autoritaire macht van het Turkse leger, de onderdrukking van de Koerden, het brutale overheidsgeweld tegen oppositiepartijen, etc...

Echter, deze draad gaat niet over Turkije maar over een staat, Israël, die al 60 jaar lang Palestina probeert te "zuiveren" van alle niet-joden. Dat jij Turkije op de korrel neemt is heel interressant, maar dat verklaart niet waarom de inwoners van de landen die door Turkije droog gezet worden dat niet doen ?! Altijd maar zagen over de joden, maar de Turken richtten 1000 maal meer kwaad aan !

PollyCorrect
3 januari 2009, 23:46
Wartaal Eddy...

ja maar toch is dat wat Eddy daar zegt niet helemaal fout. De Israeli's hebben ten minste al jaren het geduld opgebracht om met lui zoals Arafat en later met Abbas te praten. Dat is méér dan wat je van VL-Wallon kunt zeggen soms.

;-)

Misschien kan België nog wat van Israel leren. :P

lantjes
4 januari 2009, 01:42
Er is geen oplossing voor Palestina. Met islamieten valt niet te onderhandelen, hun geloof waar ze zo fanatiek van doordrongen zijn, laat dat niet toe. Kijk eens rond op de aardkloot, op de meeste plaatsen waar er problemen voorkomen zijn ze nogal eens de oorzaak. 60 tot 80 raketten op uw dak en als je reageert schreeuwen ze moord en brand en krijgen ze de gemanipuleerde Westerse massa nog op hun hand. Hopelijk zal Israël deze keer die etterbuil eens voor goed ontsmetten.

ministe van agitatie
4 januari 2009, 01:56
Er is geen oplossing voor Palestina. Met islamieten valt niet te onderhandelen, hun geloof waar ze zo fanatiek van doordrongen zijn, laat dat niet toe....Hopelijk zal Israël deze keer die etterbuil eens voor goed ontsmetten.

Islamieten zijn zus, islamieten zijn zo, islamieten willen dit, islamieten willen dat, ...
Etterbuil, ratten, ongedierte, ...
Ik heb dat al ergens gehoord. Even nadenken ...

http://nhs.needham.k12.ma.us/cur/wwII/05/p7-05/brooke-ark-p7-4-05/images/nazi_propaganda_eternal_jew.jpg

http://www.thearchetypalconnection.com/images/DerUntermenschTheSubhumanSovietprisonersLow.JPG

doubled
4 januari 2009, 02:19
De enigste oplossing is ze compleet uitroeien ( de Palestijnen) en dan nog. Want hoe meer de Joden en andere die mensen aanvallen hoe erger ze het maken.
en nog iets als ze het echt in hun hoofd krijgen en ze vallen nog meer eurpoa aan , dan hou ik de joden verantwoordelijkheid met hun koppigheid en onverschilligheid!!!
Dat gaat ons allemaal aan, moslims hebben de laaste jaren al genoeg moeten afzien.!!
Laat ze nu in godsnaam is gerust vooral de mensen die er niet om gevraagd hebben!!
Geeft eten en drinken daar kom je verder mee in plaats van constant gelijk te willen hebben !!!

ministe van agitatie
4 januari 2009, 02:26
er heerst vandaag onvoorstelbaar veel verwarring in de wereld.

lantjes
4 januari 2009, 10:33
Islamieten zijn zus, islamieten zijn zo, islamieten willen dit, islamieten willen dat, ...
Etterbuil, ratten, ongedierte, ...
Ik heb dat al ergens gehoord. Even nadenken ...


Probeer het anders eens met argumenten te ontkrachten in plaats van 70 jaar oude koeien, die er niets mee te maken hebben, uit de sloot te halen. Zoek ons eens een land waar de islamieten in vrede, naast hun andersdenkende buren, blijken te wonen. Veel geluk, zelfs in uw multikultureel Europa zal je het niet vinden.

Derk de Tweede
4 januari 2009, 11:16
Probeer het anders eens met argumenten te ontkrachten in plaats van 70 jaar oude koeien, die er niets mee te maken hebben, uit de sloot te halen. Zoek ons eens een land waar de islamieten in vrede, naast hun andersdenkende buren, blijken te wonen. Veel geluk, zelfs in uw multikultureel Europa zal je het niet vinden.
Er is één land in de wereld waar Arabieren op volledig democratische wijze gekozen in het parlement zitten: Israel.

Jaani_Dushman
4 januari 2009, 12:04
Dat jij Turkije op de korrel neemt is heel interressant, maar dat verklaart niet waarom de inwoners van de landen die door Turkije droog gezet worden dat niet doen ?! Altijd maar zagen over de joden, maar de Turken richtten 1000 maal meer kwaad aan !Toeval of niet... maar Israël en Turkije zijn bondgenoten.

Als je de stuwdammen van Turkije wil aanklagen, dan staat het je vrij om daar een aparte topic over te openen.
De Palestijnen halen echter hun water niet uit de Tigris of de Eufraat, maar wel uit het stroomgebied van de Jordaan. Net die gebieden die door de zionisten bezet worden.

Jaani_Dushman
4 januari 2009, 12:05
Misschien kan België nog wat van Israel leren. :PJe bedoelt dat de Belgische overheid de Vlamingen in vluchtelingenkampen moet samenduwen en er dan bommen op smijten?

Jaani_Dushman
4 januari 2009, 12:12
Probeer het anders eens met argumenten te ontkrachten in plaats van 70 jaar oude koeien, die er niets mee te maken hebben, uit de sloot te halen. Zoek ons eens een land waar de islamieten in vrede, naast hun andersdenkende buren, blijken te wonen. Veel geluk, zelfs in uw multikultureel Europa zal je het niet vinden.Ten eerste is het Palestijns verzet pas de laatste jaren op religieuze basis gestoeld (Hamas). Fatah en de PLO zijn niet religieus gericht, maar Palestijns nationalistisch.
In tegenstelling tot de zionistische staat (die een staat is, gestoeld op religieus onderscheid) is het Palestijns verzet (met uitzondering van Hamas) dat nooit geweest.

Ten tweede is Palestina een land waar traditioneel tal van religieuze gemeenschappen leven: moslims, christenen, joden,...

barbaar
4 januari 2009, 12:17
Islamieten zijn zus, islamieten zijn zo, islamieten willen dit, islamieten willen dat, ...
Etterbuil, ratten, ongedierte, ...
Ik heb dat al ergens gehoord. Even nadenken ...

http://nhs.needham.k12.ma.us/cur/wwII/05/p7-05/brooke-ark-p7-4-05/images/nazi_propaganda_eternal_jew.jpg

http://www.thearchetypalconnection.com/images/DerUntermenschTheSubhumanSovietprisonersLow.JPG
Jawel, jouw vrienden de jodenhaters vertelden ook al zo veel slecht over de joden als jijzelf vandaag.

Jaani_Dushman
4 januari 2009, 12:20
Er is één land in de wereld waar Arabieren op volledig democratische wijze gekozen in het parlement zitten: Israel.En er is bij mijn weten maar één land waar de joden een gegarandeerde vertegenwoordiging krijgen in het parlement: Iran.
Wat nu?

roger verhiest
4 januari 2009, 12:24
Dag Heel-Nederlander


Als kind was ik ook fan van de verhalen van de 'Gebroeders Grim', jij ook blijkbaar...

Nee, dit zal niet werken, het Israelisch-Palestijns conflict zal maar opgelost geraken wanneer er één van de twee bevolkings groepen 'verdwenen' is.

De grote tragedie en eigenlijk ook de ironi van dit verhaal is dat de Israeli's eigenlijk niets liever zouden willen doen zoals de Nazi's gedaan hebben tijdens WWII. Dat is iedereen de trein opzetten en ver weg van hun 'heilige' (what's in a name) land 'transporteren'. Probleem is dat ze dit geschiedkundig niet kunnen doen. Daar zit je dan met je grootse leger...


Groeten

Vendetta


De bevolking van Isrtaël bevat wel 20 % moslims/Arabieren, tot op heden heeft Israël deze Israëlische burgers geen strobreed in de weg gelegd & ze zijn zelfs vertegenwoordigd in de Knesset. Ook in Iran is er ten minste één joodse volksvertegenwoordiger. De oplossing zou er dus in de allereerste plaats in moeten bestaan dat men vrij van Palestina naar Israël en omgekeerd mag migreren (zoals Vlamingen zonder problemen in Wallonië kunnen gaan wonen en vv.) Vermits er Christelijke palestijnen en israëli zijn en bovendien moslim israëli - is de stap eigenlijk niet zo groot...

roger verhiest
4 januari 2009, 12:26
En er is bij mijn weten maar één land waar de joden een gegarandeerde vertegenwoordiging krijgen in het parlement: Iran.
Wat nu?

In Europa en Amerika is die garantie zelfs niet nodig - ze zijn er quasi automatisch. Ik zou wel aanraden om alle eerste ministers, koningen en presidenten te verplichten om jaarlijks minstens één haikoe te schrijven =
een dringende grondwetswijziging.

barbaar
4 januari 2009, 12:31
Toeval of niet... maar Israël en Turkije zijn bondgenoten.

Als je de stuwdammen van Turkije wil aanklagen, dan staat het je vrij om daar een aparte topic over te openen.
De Palestijnen halen echter hun water niet uit de Tigris of de Eufraat, maar wel uit het stroomgebied van de Jordaan. Net die gebieden die door de zionisten bezet worden.

Turkije verkoopt zelfs water aan Israël...Dat word in grote containers over zee gesleept, en in Israël geleverd. Water dat vrij door de Tigris en Eufraat zou moeten stromen en al de landbouwers van de landen die deze stromen doorlopen in water voorzien. De Ilissu- dam op de Tigris en de Ataturk- dam op de Eufraat laten het water druppelsgewijs door lopen in Syrië en Irak, en behoorlijk vervuild dan ook nog, vol pesticiden...Geen moslim-haan die daarnaar kraait, en dit terwijl de Turken water van die stromen VERKOPEN aan hun aartsvijanden de joden !

marjan
4 januari 2009, 13:59
Omdat Israël nu weer bombardementen uitvoerd op Gaza, en Hamas al jaren met raketten plaatsen als Sderot bestookt, wil ik wel eens weten wat wij westerse mensen als mogelijke "oplossingen" aanraden? Plannen om een duurzame vrede te brengen in dat door oorlog verscheurde gebied...

Mijn oplossing:

Israël moet de Westelijke Jordaanoever en de Gaza-Strook militair geheel ontruimen, op voorwaarde dat de Palestijnen (desnoods onder internationaal toezicht van de VN) niet weer aanvallen gaan doen op Israël. De Palestijnse regering van Abbas moet met Hamas tot een overeenkomst komen inzake het parlement van de Palestijnse Autoriteit.

Het probleem van Oost-Jeruzalem: Oost-Jeruzalem, ooit het Arabische deel van de heilige stad, moet bij Israël blijven zolangs moslims er gewoon hun gebeden in de moskee kunnen doen (godsdienstvrijheid voor iedereen).

Het probleem van de Joodse kolonisten: De Joodse nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever moeten onder bestuur komen te vallen van de Palestijnse Autoriteit, echter met autonomie (zoals Vlaanderen), en minimaal tot 2020 onder internationaal vredesbestuur - zoals in Bosnië. Dit om gevechten tegen islamieten te voorkomen!

Financiël en Militair: De Palestijnse Autoriteit mag gewoon een leger hebben, zolang dit maar niet tegen Israël word ingezet. Daarnaast moet Israël de Palestijnen helpen met het opbouwen van hun economie. Daar tegenover staat echter wel dat de Palestijnen ook mee moeten werken door openheid te geven over het proces met Hamas en de Joodse minderheid op de Jordaanoever.

Zou dit kunnen werken?

En wat met de christelijke Palestijnen? Of bestaan die voor jou niet (meer)?

*KNIP*

Gelieve niet te flooden.

E. Gidius
4 januari 2009, 14:01
Hier staan twee ideologieën tegenover elkaar die elkaar uitsluiten.

Het zionisme dat stelt dat het het recht heeft een joodse staat te stichten op grond die men enerzijds met geld en anderzijds met geweld verworven heeft. Die staat is in de feiten een racistische staat, die burgers indeelt op basis van hun etnie en godsdienst. Wie van de joodse godsdienst/etnie is, is meteen een volwaardig burger. Wie zich daar niet bij neerlegt wordt verdreven met bulldozers, bommen en muren.

Daar tegenover is het islamitisch fundamentalisme gegroeid, dat stelt dat alle leden van de joodse godsdienst/etnie verdreven moeten worden.

De haatopbouw van beide ideologieën is meer dan een halve eeuw oud, en het is maar moeilijk te zien hoe die nog kan afgebouwd worden.

Het grote probleem - en de Israël-aanhangers laten dit stelselmatig buiten beschouwing - is de grondverovering door Israël en het vestigen van een staat op de verworven grond. Terwijl de hele wereld nu naar de Gazastrook kijkt, gaat de bouw van Joodse nederzettingen op Palestijnse grond gewoon door. Dat is onverdraaglijk. De afbraak van alle nederzettingen buiten de grenzen van 1967 is de enige manier waarop een vorm van vrede in Israël/Palestina kan ontstaan. Ongeacht of Hamas nu verslagen wordt of niet.

Jaani_Dushman
4 januari 2009, 14:08
Turkije verkoopt zelfs water aan Israël...Dat word in grote containers over zee gesleept, en in Israël geleverd. Water dat vrij door de Tigris en Eufraat zou moeten stromen en al de landbouwers van de landen die deze stromen doorlopen in water voorzien. De Ilissu- dam op de Tigris en de Ataturk- dam op de Eufraat laten het water druppelsgewijs door lopen in Syrië en Irak, en behoorlijk vervuild dan ook nog, vol pesticiden...Geen moslim-haan die daarnaar kraait, en dit terwijl de Turken water van die stromen VERKOPEN aan hun aartsvijanden de joden !Kerel, open uw eigen Turkije-draadje en stop met hier off-topicte komen zwammen!! Sleur er misschien ook nog eens de Orinocco en de Missisippi bij!
De Westelijke Jordaanoever ligt aan de ...rara... Jordaan. En niet aan de Tigris en de Eufraat.

liberalist_NL
4 januari 2009, 17:31
Er is één land in de wereld waar Arabieren op volledig democratische wijze gekozen in het parlement zitten: Israel.

Dat is natuurlijk geen argument. Omdat Israël een kolonie is. En koloniën, die moet men slechter vinden dan het slechtste 'legitieme' land ter wereld.

Jozef Ostyn
4 januari 2009, 17:45
Dit maakt Palestina onleefbaar. De delen die Israël geännexeerd heeft, ten nadele van de Palestijnse Gebieden, zijn essentiëel voor de economie, de landbouw en de watervoorziening van de Palestijnen. Deze grenscorrecties dienen vandaag net om de Palestijnen te "wurgen".

Ten eerste heeft Israel die gebieden niet geannexeerd.

Ten tweede denk ik dat elk compromis afwijzen en een uitzichtloze oorlog verderzetten voor veel meer onleefbaarheid zorgt.

E. Gidius
4 januari 2009, 18:00
Ten eerste heeft Israel die gebieden niet geannexeerd.

Ingepikt.

Woordspelletjes spelen terwijl weerlozen gebombardeerd worden: als koelbloedigheid ingepakte bloeddorstigheid.

deryz
4 januari 2009, 18:53
Ingepikt.

Woordspelletjes spelen terwijl weerlozen gebombardeerd worden: als koelbloedigheid ingepakte bloeddorstigheid.

Palestina heeft nooit bestaan, dus kon men het niet inpikken. De VN heeft een fractie van het land overgelaten aan de Joden, meer dan 80% kregen de Arabieren (en dus ook de Palestijnen)

Kallikles
4 januari 2009, 19:33
Palestina heeft nooit bestaan, dus kon men het niet inpikken.

Met dezelfde redenering kan men zeggen: Vlaanderen heeft nooit bestaan, dus kan men het niet inpikken. Morgen komt een leger FDF'ers je woning bezetten. En durf maar niet protesteren, want dan ben je een terrorist en een Vlaamse racist!

Jozef Ostyn
4 januari 2009, 19:41
Ingepikt.

Woordspelletjes spelen terwijl weerlozen gebombardeerd worden: als koelbloedigheid ingepakte bloeddorstigheid.

Ik besef dat voor sommigen feiten niet echt belangrijk zijn. Voor mij wel.

E. Gidius
4 januari 2009, 19:50
Met dezelfde redenering kan men zeggen: Vlaanderen heeft nooit bestaan, dus kan men het niet inpikken. Morgen komt een leger FDF'ers je woning bezetten. En durf maar niet protesteren, want dan ben je een terrorist en een Vlaamse racist!

Precies.

roodhaar
4 januari 2009, 20:28
Met dezelfde redenering kan men zeggen: Vlaanderen heeft nooit bestaan, dus kan men het niet inpikken. Morgen komt een leger FDF'ers je woning bezetten. En durf maar niet protesteren, want dan ben je een terrorist en een Vlaamse racist!


bravo ! knap gezegd.

deryz
4 januari 2009, 22:25
Met dezelfde redenering kan men zeggen: Vlaanderen heeft nooit bestaan, dus kan men het niet inpikken. Morgen komt een leger FDF'ers je woning bezetten. En durf maar niet protesteren, want dan ben je een terrorist en een Vlaamse racist!
het heeft als staat nooit bestaan, evenals Palestina of Israël niet, maar sinds 3700 jaar woonden er al Joden in het huidige Israël, de huidige Palestijnen stammen af van tal van arabieren uit verschillende Arabische landen

Kallikles
4 januari 2009, 22:26
het heeft als staat nooit bestaan,

Vlaanderen ook niet. Wat is je punt?

Kallikles
4 januari 2009, 22:29
de huidige Palestijnen stammen af van tal van arabieren uit verschillende Arabische landen

Dat is een flagrante leugen, en dat wordt ook onderschreven door alle ernstige Israëlische historici, zoals b.v. Benny Morris.

De Palestijnen werden wel degelijk verdreven uit Palestina. De slogan "een land zonder volk voor een volk zonder land" was een leugen: er woonden daar wel degelijk mensen.

deryz
4 januari 2009, 22:32
Vlaanderen ook niet. Wat is je punt?

dat het "Palestina" nooit heeft bestaan als dusdanig, dat in dat gebied duizenden jaren zowel arabieren als joden leefden, de VN heeft dit nadien opgedeeld, er werd niets ingepikt door Joden

Geert C
4 januari 2009, 22:35
dat het "Palestina" nooit heeft bestaan als dusdanig, dat in dat gebied duizenden jaren zowel arabieren als joden leefden, de VN heeft dit nadien opgedeeld, er werd niets ingepikt door Joden
Het gebied dat het (mislukte) oorspronkelijke VN-plan aan de Joodse staat toewees is wel stukken kleiner dan wat Israël nu heeft.

Queensburry
4 januari 2009, 22:35
Je kunt niet over vrede praten als het hoofddoel van HAMAS de vernietiging van Israël blijft. Israël is omringt door Arabische gebieden en de demografische evolutie van die regio maakt die druk steeds groter.
De Israëlies voelen zich stilaan als de Duitsers zich voelden in Stalingrad: volledige omsingeld door de vijand die steeds talrijker en agressiever wordt.
Dat doet iets met je, zo'n situatie. 'It totally fucks you up.' is wat een Joodse soldaat op TV zei, en dat kan ik best geloven.

LiberaalNL
4 januari 2009, 22:48
En wat met de christelijke Palestijnen? Of bestaan die voor jou niet (meer)?

Waar blijft de solidariteit van de Arabische landen met de Palestijnen? (Er zijn ook christelijke Palestijnen maar het grootste deel is verdreven en weggetrokken onder de pesterijen van radicale islamitische broeders).

Het enige Arabische land dat iets heeft gedaan voor de Palestijnen is Jordanië: dit land heeft heel veel Palestijnen opgevangen en zij zijn er nu volwaardige staatsburgers, deze Palestijnen willen voor geen geld weg uit Jordanië. In Libanon worden de Palestijnen gediscrimineerd: ze mogen, bepaalde beroepen niet uitoefenen, mogen geen grond bezitten en zijn er tweederangsburgers. Destijds was er in Europa en de VS wel solidariteit met de vervolgde joden, ze werden er overal opgevangen en zijn er nu volwaardige staatsburgers. Waarom kunnen die Arabische landen dit niet? De Palestijnse kwestie wordt door hen, evenals door AEL en door extreemrechtse radicale moslims hier uitbebuit om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten en op te hitsen.

Ik was zelf in Palestina (het land waar Jezus is geboren en heeft geleefd, waar dus het christendom is ontstaan) enkele jaren geleden. We hadden er ook contacten met Hamas. Wel die contacten leerden me dat het gaat om een bende intolerante fascisten die enkel de wetten volgen van de radicale islam, al de rest moet worden bestreden. De hamas-ideologie is fascistische waanzin, die andersdenkenden het liefst zou uitroeien, vrouwen onderdrukt en kinderen opvoedt met haat en wraak.

Toen we enkele dagen later in Nazareth in de Westelijke Jordaanoever waren (de stad waar Jezus heeft geleefd) sprak ik in een souvenirwinkel met de twee verkopers (een christelijke en een islamitische Palestijn).
De islamitische Palestijn zei dat 'die van Hamas moesten stoppen met het gooien van bommen en dat dit als een boemerang op de Palestijnse bevolking terugkomt' en hij voegde eraan toe: "DIE VAN HAMAS WILLEN PALESTINA BEVRIJDEN DAT ZE DAN MAAR EENS EERST HUN VROUWEN BEVRIJDEN"
Het drukgedrukte is absoluut onwaar en wil ik meteen rechtzetten. Een deel van het vluchtelingenprobleem zit hem in het feit dat Jordanie juist de gevluchte / verdreven Arabieren tot de dag van vandaag niet als inwoners van Jordanie beschouwd. Die vluchtelingen wonen nog altijd gesegreerd van de overige Jordaniers (in weze ook 'Palestijnen') in vluchtelingen'kampen' en vallen tussen wal en schip, doordat Israel hun om demografische redenen niet meer toelaat in Israel en anderzijds Jordanie hun na meer dan 60 jaar nog niet als burgers van die staat beschouwd.

LiberaalNL
4 januari 2009, 23:01
Het gebied dat het (mislukte) oorspronkelijke VN-plan aan de Joodse staat toewees is wel stukken kleiner dan wat Israël nu heeft.
Het waren de Arabieren die twee maal een deling van het Britse mandaat Palestina (na 1922) in een Arabisch en Joods deel hebben afgewezen (plan Peel 1936 en het VN verdelingsplan 1947). Bovendien zijn het de Arabische buurlanden van Israel geweest die direct na de Joodse onafhankelijkheidsverklaring het land hebben aangevallen. Daarnaast annexeerde Jordanie de Westelijke Jordaanoever en Egypte de Gazastrook tijdens die oorlog: Zowel extra land voor Israel als Egypte en Jordanie dus.

Kallikles
4 januari 2009, 23:09
Concrete cijfers i.v.m. de demografie van Palestina tonen duidelijk de massale Joodse immigratie aan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Palestine#Demographics_in_the_late_Ottoman_and_Bri tish_Mandate_periods

Tamam
4 januari 2009, 23:17
dat het "Palestina" nooit heeft bestaan als dusdanig, dat in dat gebied duizenden jaren zowel arabieren als joden leefden, de VN heeft dit nadien opgedeeld, er werd niets ingepikt door Joden



niets ingepikt? heb je de kaarten van palestijns land dat ingepikt wordt door israel om pakweg de 10 jaar al eens bekeken ?

E. Gidius
5 januari 2009, 09:12
niets ingepikt? heb je de kaarten van palestijns land dat ingepikt wordt door israel om pakweg de 10 jaar al eens bekeken ?

En het pikken loopt voort, terwijl Gaza platgebombardeerd wordt.

Ter informatie, deze hallucinante kaart van hoe Israël een groot deel van de Westoever aan het inpalmen is:

http://www.imemc.org/attachments/may2008/israeli_wall.jpg

Het donkergroene gebied is onder controle van Israël. Ze zijn zelfs een enclave aan het bouwen rond Jericho, helemaal in het oosten...

Je kan de loop van de Israëlische veroveringsmuur bekijken op Google-Earth, via het kmz-bestandje dat op deze site (http://bbs.keyhole.com/ubb/showflat.php/Cat/0/Number/673292) te downloaden is.

filosofisch verzet
5 januari 2009, 16:46
Oorlogsverzet in Israël zelf uiteengeschoten
Het internet biedt de mogelijkheid om naast de klassieke berichtgeving die we hier in het Westen ontvangen, rechtstreeks in contact te komen met inwoners van oorlogsgebieden zelf, in dit geval oppositionele antiöorlogsgroepen in Israël zelf. Rudi Vranckx van de VRT zal er misschien lang na de oorlog verslag over uitbrengen, maar het is nu reeds dag na dag mogelijk om je over de toenaderingspogingen tussen Arabieren en Israëlieten en de houdingen van de vakbonden in Israël te informeren. Boeiend hoe men de eigen inwoners onderdrukt om ten oorlog te kunnen gaan.
http://www.socialisme.be/lsp/archief/2009/01/05/gaza.html
De oppositionele groepen in Israël hebben niet alleen een gedegen kritiek op hun onverantwoordelijke regering en ook op Hamas, ze hebben ook voorstellen om de problemen van het midden oosten eindelijk van de baan te krijgen. Alle leiders van oorlogvoerende landen en anderen reizen weer over en weer om de zaak weer op te lossen en binnen een paar weken is het de beurt aan de nieuwe USpresident met én een Arabische én een Hebreeuwse voornaam om vooruitgang te proberen boeken...maar bllijvende vooruitgang is verbonden met economische vooruitgang...en daar knelt het schoentje...vandaar dat de kritiek van de oppositie in Israël tegen de eigen regering en haar rechts-extremisten en tegen Hamas en de PLO zeer terrecht is.

liberalist_NL
5 januari 2009, 17:40
Dat is een flagrante leugen, en dat wordt ook onderschreven door alle ernstige Israëlische historici, zoals b.v. Benny Morris.

De Palestijnen werden wel degelijk verdreven uit Palestina. De slogan "een land zonder volk voor een volk zonder land" was een leugen: er woonden daar wel degelijk mensen.

Zelf zou ik die schuld bij de Britten leggen, die drie tegenstrijdige beloften hadden gedaan naar verschillende groeperingen (in 1915, 1916 en 1917 tegen waar ze zowel Joden als Palestijnen onafhankelijkheid beloofden). Groot-Brittannië deed echter niets, en toen ze vertrokken uit het gebied brak er heisa uit.

Hoe zou het zijn als Amerika Irak was binnengevallen, Saddam direct had geëxecuteerd, en vervolgens was direct weer was vertrokken?

LiberaalNL
5 januari 2009, 18:16
Zelf zou ik die schuld bij de Britten leggen, die drie tegenstrijdige beloften hadden gedaan naar verschillende groeperingen (in 1915, 1916 en 1917 tegen waar ze zowel Joden als Palestijnen onafhankelijkheid beloofden). Groot-Brittannië deed echter niets, en toen ze vertrokken uit het gebied brak er heisa uit.

Hoe zou het zijn als Amerika Irak was binnengevallen, Saddam direct had geëxecuteerd, en vervolgens was direct weer was vertrokken?
Groot-Brittannië wilde dat alle Arabieren in het Ottomaanse Rijk in opstand zouden komen tegen de Ottomanen (het Ottomaanse rijk vocht aan de zijde van het Duitse Keizerrijk en Oostenrijk-Hongarije) in de Eerste Wereldoorlog om het rijk intern te verzwakken. In ruil daarvoor zou er 1 groot Arabisch rijk komen. Het is een kwestie van interpretatie of het huidige Israël+ de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever ook daarbij inbegrepen waren. Feit is dat Frankrijk en Groot-Brittannië het Ottomaanse Rijk onderling verdeelde (door middel van Mandaatgebieden), waardoor er überhaupt geen groot Arabisch rijk kwam en de Ballfour verklaring uit 1917 wel expliciet stelt dat de Joden een nationaal tehuis in Palestina krijgen. Je hebt wel volkomen gelijk dat Groot-Brittannië de aanstichter is van de problemen.

Derk de Tweede
7 januari 2009, 20:32
Hoe deze oorlog te stoppen en hoe een duurzame vrede te bewerkstelligen ?
Dit is nu het belangrijkste ipv elkaar met filmpjes en citaten te bestoken.

Buzz
7 januari 2009, 21:36
De Joodse kolonisten moeten verhuizen naar Israel, het is toch te gevaarlijk om in Palestijns gebied te wonen, en de Gazastrook en Westelijke Jordaanoever geven aan de Palestijnse staat, en Jeruzalem in stukskes snijden naargelang de bevolking en de heilige locaties (beetje zoals Baarle-Hertog als het moet).

Voila opgelost, allé waar wachten ze nog op?

liberalist_NL
8 januari 2009, 13:20
De Joodse kolonisten moeten verhuizen naar Israel, het is toch te gevaarlijk om in Palestijns gebied te wonen, en de Gazastrook en Westelijke Jordaanoever geven aan de Palestijnse staat, en Jeruzalem in stukskes snijden naargelang de bevolking en de heilige locaties (beetje zoals Baarle-Hertog als het moet).

Voila opgelost, allé waar wachten ze nog op?

Tot de rakettenregen stopt.

1207
8 januari 2009, 13:35
Tot de rakettenregen stopt.
laat hulpkonvooien toe en de regen stopt vanzelf.
zo simpel is het

Buzz
8 januari 2009, 13:42
Tot de rakettenregen stopt.

Was graptjen e, het ligt natuurlijk nie zo makkelijk. Ik hoop alleen maar dat het ooit tot zo'n oplossing komt.

liberalist_NL
8 januari 2009, 14:03
laat hulpkonvooien toe en de regen stopt vanzelf.
zo simpel is het

Het zijn niet de stervende burgers die Israël bestoken, het zijn machtshongerige terroristen.

Jozef Ostyn
8 januari 2009, 14:21
laat hulpkonvooien toe en de regen stopt vanzelf.
zo simpel is het


Waarom werden er dan duizenden raketten afgevuurd in de periode dat de hulpkonvooien wel toegelaten waren?

liberalist_NL
8 januari 2009, 15:10
Waarom werden er dan duizenden raketten afgevuurd in de periode dat de hulpkonvooien wel toegelaten waren?

Voor sommige mensen is de enige waarheid, er eentje waar Israël de schuld van alles krijgt.

Jozef Ostyn
8 januari 2009, 15:32
Voor sommige mensen is de enige waarheid, er eentje waar Israël de schuld van alles krijgt.

Ik vrees dat u gelijk hebt.

djimi
8 januari 2009, 18:39
Hoe deze oorlog te stoppen en hoe een duurzame vrede te bewerkstelligen ?
Dit is nu het belangrijkste ipv elkaar met filmpjes en citaten te bestoken.

Mijn leerlingen, voor het grootste deel moslim, hebben de afgelopen dagen over niks anders zitten debatteren. Er zijn enkele mooie ideeën uit de klasgesprekken naar voor gekomen.


Er komt binnenkort op Facebook een groep voor jongeren van overal ter wereld die de rotzooi meer dan moe zijn, en die met elk�*�*r willen zoeken wat ze kunnen doen, zonder zich daarbij ook maar iets aan te trekken van wat 'diplomaten', 'generaals', 'presidenten', 'militaire experts', ... daar ook over te vertellen menen te hebben. Hoofddoel van de groep: jonge Israeli's en jonge Palestijnen met elkaar in contact brengen, en werken aan de totstandkoming van een generatie dienstweigeraars, deserteurs, saboteurs van de moordindustrie, ... en dat in beide 'kampen'.

Eén leerlinge was al spontaan begonnen aan de creatie van een liedje dat ze over heel de wereld wil verspreid zien. Zij wilde dat in het Nederlands doen, maar ik heb haar de toestemming gegeven eerst in het Engels te werken. voor een vertaling in het Arabisch zijn andere leerlingen al kandidaat, er zijn leerlingen die in staat zijn voor een Spaanse, Russische, Franse, Turkse, ... versie te zorgen.

Een andere groep leerlingen heeft de taak op zich genomen uit te zoeken welke ondernemingen als eerste een totale boycot verdienen, omdat zij veel te grote financiële belangen hebben in de militaire industrie. Vervolgens willen zij een brief schrijven waarin ze uitleggen onder welke voorwaarden de boycot wordt beëindigd. Ook ondernemingen die invloed kunnen uitoefenen op het beleid van de president van de USA zullen worden aangepakt.

Nog andere leerlingen zijn aan het uitzoeken welke mogelijkheden er bestaan om jonge Palestijnen in allerlei 'foreign studies programs' binnen te loodsen.



Sinds 1948 (dus al ZESTIG jaar lang!!!) wordt getracht het 'geschil' met behulp van militaire logica 'op te lossen' (veroveren van verdedigbare posities, veroveren van territorium, veilig stellen van veroverd territorium, uitschakelen van tegenstanders, ...) en wat heeft die zestig jaar investering al opgeleverd?

W�*t?



Mijn leerlingen hopen alvast dat de 'pacifistische' oplossing op evenveel tijd, evenveel poen, en evenveel geduld vanwege de 'internationale gemeenschap' zal kunnen rekenen om het eens op een andere manier te proberen.


Ik geef toe dat ik tijdens de debatten onophoudelijk uiting heb gegeven aan mijn diepe verachting voor om het even welk argument dat het vermoorden van kinderen moet 'rechtvaardigen', OM WELK KIND HET OOK GAAT.

Zij weten nu ook dat ik vind dat hersenen niet dienen om een 'idée fixe' te beschermen tegen de realiteit, maar veeleer voor het beschermen van de realiteit tegen om het even welk 'idée fixe'.

En die realiteit die bescherming verdient, dat zijn de concrete levende wezens waar het allemaal om gaat: de kinderen in Palestina èn Israël èn Congo èn Darfur èn ..., mijn leerlingen, elk van jullie hier op het forum, en alle andere 'mensen die van goede wil zijn'.



Groeten,

djimi

Gorkum
8 januari 2009, 18:46
@Allen
Heeft iemand al het zogeheten Arabische vredesplan genoemd ? Zo nee, dan wil ik het graag in de groep gooien http://en.wikipedia.org/wiki/Arab_Peace_Initiative Van bijzonder belang lijkt me dat - scroll naar het eind - Obama gezegd zou hebben dat-ie het plan steunt. Het right-of return of all refugees is al afgezwakt via right-of-return of refugees tot een soort van compensatieregeling. De Patriarch van Rome en hoe-heet-ie, de Saoedische Disney Prins hebben daarenboven voorgesteld van de Tempelberg een horizontale apartementen-eigendom te maken. De parterre (klaagmuur) voor de Joden, daarboven de Christenen en de top met de Al-Aqsa moskee voor de Beschermer van de Heilige Plaatsen ofwel de Saoedische koning.

Ik vind het plan alleszins de moeite waard.

Hertog van Gelre
8 januari 2009, 18:50
Mijn leerlingen, voor het grootste deel moslim, hebben de afgelopen dagen over niks anders zitten debatteren. Er zijn enkele mooie ideeën uit de klasgesprekken naar voor gekomen.

Groeten,

djimi Het is je gelukt ze te bereiken! En op wat voor manier dan ook nog. Fantastisch djimi.

E. Gidius
8 januari 2009, 22:41
Mijn leerlingen, voor het grootste deel moslim, hebben de afgelopen dagen over niks anders zitten debatteren. Er zijn enkele mooie ideeën uit de klasgesprekken naar voor gekomen.

Een buitengewoon leraar ben jij, djimi.

Ongelooflijk dat je die gasten daarvoor meekrijgt. Respect!

djimi
8 januari 2009, 23:12
@ Hertog @ E.Gidius :

bedankt voor het compliment, maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo'n verdienste.

Zijn wij niet allemaal, euh, 'mensen'?

Krijgen wij niet allem�*�*l tranen in de ogen bij het aanschouwen van al dat volslagen onzinnig lijden?
Houden wij niet allem�*�*l van de levenslust die een kind uitstraalt, en wensen wij niet allem�*�*l dat kind te zien uitgroeien tot een flinke kerel/meid en een aardig oudje?
Worden wij niet allem�*�*l ziek wanneer een 'belofte voor de toekomst' kapot gaat?
Willen wij niet allem�*�*l "Peace In OUR Time"?
Vinden wij het niet allem�*�*l aartsmoeilijk om in het doden van een onschuldige ook maar iets 'heldhaftig' of 'eervol' te ontdekken?



Met fantastische leerlingen is het niet moeilijk een fantastisch leraar te zijn.

Die kinderen hebben de onbeschaamdheid een leefbare toekomst te willen.

Ik vind dat dié onbeschaamdheid niet genoeg kan worden aangemoedigd.

En als ze er dan ook nog eens een inspanning voor willen leveren, tja, wat kan ik dan anders doen dan mééwerken?

Al was het maar omwille van mìjn appeltje voor de dorst :lol:

Ik wil ook als ouw peeke nog kunnen buitenkomen als ik een avondwandelingetje wil maken, hoor.