PDA

View Full Version : enquête: Denkt u dat het offensief hamas zal breken?


lollysticky
9 januari 2009, 22:48
of je nu pro-palestina, pro-israël of geen van beiden bent, daar gaat deze post niet over... denkt u dat het offensief:
- hamas zal 'breken' ?
- de steun van de palestijnse bevolking aan hamas zal verminderen?

Ik leid nu logisch af, maar indien je als palestijn al in zo'n omstandigheden zit en nu geraak je je huis nog kwijt ook alsook wat familieleden, denk ik dat de support aan hamas alleen maar sterk zal toenemen?

en begin aub niet over de raketten en de israëlische families; ik weet dat er ook doden vallen en dit is ook zeer erg; maar deze thread focust zich op het 'breken' van hamas...

abou Anis
9 januari 2009, 22:57
Ik vrees ook dat Hamas op middellange termijn er alleen maar sterker uit zal komen. Op korte termijn zullen ze klappen krijgen. Maar zij die overblijven zullen al hun demagogische 'talenten' aanwenden om zoveel mogelijk overlevenden van deze strafexpeditie te recruteren.
Daar komt nog bovenop dat het systematisch kapotschieten van de officiële infrastructuur enkel de ondergrondse infrastructuur van Hamas zal overlaten. Je kunt je dus ook vragen stellen bij de doelstelling van Israël om Hamas 'te breken'. Voor mij heeft het er meer van weg dat ze het Palestijnse volk willen breken.

PollyCorrect
9 januari 2009, 23:02
Ik mis een andere optie:

als je nu gewoon Pro-Vrede bent,
denk je dan dat het offensief tegen de haatmachine Hamas (gefund door Iran)
zal helpen om de bevolking te redden?

Ja, dat denk ik.

Hamas is alleen maar haat, en anti bevolking. Zowel anti Israel als anti Palestijnen.
Uit Hamas kan niks goeds komen. Alleen haat, verderf, en islam totalitarisme.
En het doet mee aan het haat zaaien in heel Europa/cfr heel de wereld.



EOM.

abou Anis
9 januari 2009, 23:05
Ik mis een andere optie:

als je nu gewoon Pro-Vrede bent,
denk je dan dat het offensief tegen de haatmachine Hamas (gefund door Iran)
zal helpen om de bevolking te redden?

Ja, dat denk ik.

Hamas is alleen maar haat, en anti bevolking. Zowel anti Israel als anti Palestijnen.
Uit Hamas kan niks goeds komen. Alleen haat, verderf, en islam totalitarisme.
En het doet mee aan het haat zaaien in heel Europa/cfr heel de wereld.



EOM.
U bent niet 'gewoon Pro-Vrede' (hoeveel hoofdletters u er ook voor gebruikt). Uit alle posts over Israël/Palestina blijkt overduidelijk dat u voor een Pro-Israëlische-Vrede bent.

lollysticky
9 januari 2009, 23:08
Ik mis een andere optie:

als je nu gewoon Pro-Vrede bent,
denk je dan dat het offensief tegen de haatmachine Hamas (gefund door Iran)
zal helpen om de bevolking te redden?

Ja, dat denk ik.

Hamas is alleen maar haat, en anti bevolking. Zowel anti Israel als anti Palestijnen.
Uit Hamas kan niks goeds komen. Alleen haat, verderf, en islam totalitarisme.
En het doet mee aan het haat zaaien in heel Europa/cfr heel de wereld.



EOM.

kan u nu aub voor één keer normaal antwoorden zonder steeds uw propaganda erbij te halen... indien men deze simpele vraag stelt zijn er 3 antwoorden; ja, nee of 'het blijft hetzelfde'...
Ik vroeg trouwens ook niet of de bevolking gered zal worden... ik vroeg of de steun aan hamas zou afnemen of niet... dit is de enige vraag. Open dus een andere thread indien u over uw pro-vrede ding wilt discussiëren.

indien u wil kan u dus: "Ja, hamas zal breken en de steun aan de hamas wordt opgezegd" antwoorden...

labyrinth
9 januari 2009, 23:34
of je nu pro-palestina, pro-israël of geen van beiden bent, daar gaat deze post niet over... denkt u dat het offensief:
- hamas zal 'breken' ?
- de steun van de palestijnse bevolking aan hamas zal verminderen?

Ik leid nu logisch af, maar indien je als palestijn al in zo'n omstandigheden zit en nu geraak je je huis nog kwijt ook alsook wat familieleden, denk ik dat de support aan hamas alleen maar sterk zal toenemen?

en begin aub niet over de raketten en de israëlische families; ik weet dat er ook doden vallen en dit is ook zeer erg; maar deze thread focust zich op het 'breken' van hamas...

Neen dus.
Kent u veel mensen die wanneer ze klappen krijgen en vernederd worden zeggen : ' Dank u wel Heer voor al dat goede ..... '
Natuurlijk zal dit alleen de spiraal van haat en geweld nog meer voeden, hoe zou u zelf reageren ?
Zolang de Joden zelf niet massaal op straat komen om vrede af te dwingen van hun leiders zal er geen zijn in deze regio. Niet door wapens maar alleen door begrip en empathie met de anderen kan er daar vrede komen.

toccata
9 januari 2009, 23:34
Nope
Ik vrees dat dit enkel Hamas zal versterken

PollyCorrect
9 januari 2009, 23:45
indien u wil kan u dus: "Ja, hamas zal breken en de steun aan de hamas wordt opgezegd" antwoorden...

Nee, lolly. Ik kan u hiermee niet helpen. Het spijt me ten zeerste.

Ik laat me geen antwoorden in de strot douwen. Zelfs niet als er twéé mogelijkheden zijn.

PollyCorrect
9 januari 2009, 23:48
U bent niet 'gewoon Pro-Vrede' (hoeveel hoofdletters u er ook voor gebruikt). Uit alle posts over Israël/Palestina blijkt overduidelijk dat u voor een Pro-Israëlische-Vrede bent.

Ja, natuurlijk ben ik pro Israel én pro vrede.

En pro Palestijnse Bevolking en dus anti hamas.

Soms moet men voor de vrede, oorlog voeren tegen de vijand van de vrede.

Helaas is dat in dit geval de hamas. En die maakt deel uit van de islamofascistische haatmachine, die gesponsord wordt door Iran, en vanuit Libanon door de Hezbolla.

Een andere logica dan uw propaganda apparaten hé. En dat stoort u vast wel. Maar dat kan me geen rits schelen. Op kifkif was een "andere" manier van denken allang geband. Gelukkig zit ik niet op kifkif ;-)

En hoef ik het dus ook niet te accepteren dat mij een gedachtengang wordt gedicteerd.

Doet u dat maar bij de mollah ofzo. Maar niet bij Polly.

Svennies
9 januari 2009, 23:51
Nee, lolly. Ik kan u hiermee niet helpen. Het spijt me ten zeerste.

Ik laat me geen antwoorden in de strot douwen. Zelfs niet als er twéé mogelijkheden zijn.

Natuurlijk niet mijn beste, U duwt de antwoorden liever door andermans strot, zoveel is al duidelijk....

Waarom antwoordt U niet gewoon op zijn vraag......

Té laf ,of de waarheid niet onder ogen willen zien....

Tussen deze twee uitersten ligt Uw antwoord mijn beste Polly.....;-)

labyrinth
10 januari 2009, 00:05
Ja, natuurlijk ben ik pro Israel én pro vrede.

En pro Palestijnse Bevolking en dus anti hamas.

Soms moet men voor de vrede, oorlog voeren tegen de vijand van de vrede.

Helaas is dat in dit geval de hamas. En die maakt deel uit van de islamofascistische haatmachine, die gesponsord wordt door Iran, en vanuit Libanon door de Hezbolla.

Een andere logica dan uw propaganda apparaten hé. En dat stoort u vast wel. Maar dat kan me geen rits schelen. Op kifkif was een "andere" manier van denken allang geband. Gelukkig zit ik niet op kifkif ;-)

En hoef ik het dus ook niet te accepteren dat mij een gedachtengang wordt gedicteerd.

Doet u dat maar bij de mollah ofzo. Maar niet bij Polly.

Hamas werd en wordt door Israël gekweekt Polly, hoe meer machtsvertoon van Israël hoe meer Hamas en niet alleen in de Gazastrook. Niet echt slim van Israël dus. Libanon was al geen intelligente zet maar deze keer is het echt dom want de wereld krijgt steeds meer sympathie en begrip voor de underdog, de Palestijnen. Elke bom is publiciteit voor Hamas.

Gorkum
10 januari 2009, 00:19
Helaas zal blijken dat het bloed van de slachtoffers het zaad van Hamas zal zijn. Verder ben ik het met Polly eens.

Svennies
10 januari 2009, 00:28
Hamas werd en wordt door Israël gekweekt Polly, hoe meer machtsvertoon van Israël hoe meer Hamas en niet alleen in de Gazastrook. Niet echt slim van Israël dus. Libanon was al geen intelligente zet maar deze keer is het echt dom want de wereld krijgt steeds meer sympathie en begrip voor de underdog, de Palestijnen. Elke bom is publiciteit voor Hamas.

Mooi gezegd Laby.....;-)

moser
10 januari 2009, 00:51
Hamas werd en wordt door Israël gekweekt Polly, hoe meer machtsvertoon van Israël hoe meer Hamas en niet alleen in de Gazastrook. Niet echt slim van Israël dus. Libanon was al geen intelligente zet maar deze keer is het echt dom want de wereld krijgt steeds meer sympathie en begrip voor de underdog, de Palestijnen. Elke bom is publiciteit voor Hamas.
Meer zelfs, de veel gematigder Palestijnen werden steevast gedemoniseerd en niet als waardige gesprekspartner gezien, ik herinner me nog goed de woorden van Ariel Sharon over de toenmalige Palestijnse autoriteit. Men heeft de gewone Palestijn, die overigens 1 van de meer seculiere is uit het midden-oosten, gewoonweg recht de armen van Hamas in gedreven en men gebruikt dat nu als argument.

nabat54
10 januari 2009, 02:58
Men is nu een nieuwe generatie van "verdedigers" aan het opbouwen.
Die "verdedigers" zijn blijkbaar bereid om zelfmoord te plegen.

De vraag is waarom kan men zo een mensen vinden?
Waarom is een bvb HAMAS bereid om een militair gevecht aan te gaan met een tegenstander die militair superiuer is?

Svennies
10 januari 2009, 03:07
Men is nu een nieuwe generatie van "verdedigers" aan het opbouwen.
Die "verdedigers" zijn blijkbaar bereid om zelfmoord te plegen.

De vraag is waarom kan men zo een mensen vinden?
Waarom is een bvb HAMAS bereid om een militair gevecht aan te gaan met een tegenstander die militair superiuer is?

Omdat er géén weg terug is mijn beste,het is buigen of barsten,in dit geval voor hamas én het palestijnse volk dus eerder de dood dan de onderwerping...
Zulke situaties krijg je nou eenmaal wanneer een volk zich met de rug tegen de muur geplaatst voelt....

Méér dan 50 jaar onderdrukking laat zijn sporen na,wéét U wel mijn beste....

kilgore
10 januari 2009, 06:37
Een tendentieuze vraagstelling.Het juiste antwoord is immers dat de militaire capaciteit van Hamas zwaar beschadigd zal worden.

Demosthenes
10 januari 2009, 08:01
Een tendentieuze vraagstelling.Het juiste antwoord is immers dat de militaire capaciteit van Hamas zwaar beschadigd zal worden.

Inderdaad, of de aanhang van Hamas nu groeit of niet is een secundair probleem voor Israël. Als ze maar geen raketten meer kunnen afschieten.

E. Gidius
10 januari 2009, 10:15
Denkt u dat het offensief hamas zal breken?

De vraag stellen is ze beantwoorden.

Wat elk kind kon voorspellen, is volop aan het gebeuren. De slachting in Gaza zorgt voor een enorme boost voor Hamas. De hele Westelijke Jordaanoever is aan het overhellen naar Hamas.

In De Standaard van vandaag (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=9F24SRIG) verhaalt een reporter hoe de mensen in Hebron reageren. Een klein uitreksel uit een zeer interessante reportage:

Hebron is een van de meest absurde steden van het Israëlisch-Palestijns conflict. Het ligt niet in Gaza, maar op de Westelijke Jordaanoever. 'Maar ook hier kiezen we nu allemaal voor Hamas. De Israëli's bedriegen ons toch. Wat heeft het zogenaamde vredesproces ons al gebracht?'

(...)

In een groot huis in een buitenwijk zitten drie sjeiks - leiders van een uitgebreide familie of clan - en ze steken hun bewondering voor Hamas niet onder stoelen of banken. 'Het vredesproces is een slachthuis gebleken', zegt sjeik Ali Muhanna, met een dikke grijze baard en een waardig sjeikengewaad. 'In Gaza slachten de Israëli's honderden mensen af, ook vrouwen en kinderen. En niemand in de wereld reageert. Hoe is een akkoord mogelijk met al die slachtingen? Hier in Hebron leven we in een gevangenis, omsingeld door het Israëlische leger. Volgens het vredesproces hebben we een eigen staat. Maar wat doen al die soldaten, controleposten en kolonisten hier dan?'

De mening van de sjeiks doet terzake, want ze hebben invloed op hun hele clan. En de stemming van de sjeiks gaat duidelijk in de richting van Hamas. 'We hebben geprobeerd met Israël te praten', zegt collega-sjeik Jihad Radi, die dertig jaar in de VS heeft gewoond. 'Het resultaat is dat we worden aangevallen. Hamas verdedigt gewoon Palestijns grondgebied tegen hen die al onze rechten hebben verkracht.'

(...)

Als de Palestijnse Autoriteit erop had gerekend dat Hamas verzwakt uit de oorlog zou komen, komt ze voorlopig bedrogen uit. En bij de Palestijnen in Hebron - dat weliswaar door de problemen met de kolonisten altijd wat militanter is geweest dan de rest van de Westoever - heerst nu de overtuiging dat de Palestijnse Autoriteit meeheult met de vijand.

E. Gidius
10 januari 2009, 10:17
Inderdaad, of de aanhang van Hamas nu groeit of niet is een secundair probleem voor Israël. Als ze maar geen raketten meer kunnen afschieten.

De zionistische logika: als we ze maar kunnen platslagen, is het al lang OK.

Denk je echt dat het daarmee in orde is en dat Israël voortaan in vrede zal kunnen leven?

stab
10 januari 2009, 10:45
Het Fis en Gia terrorisme in Algerije werd ook bedwongen.
De vergelijking met hamas loopt uiteraard enigszin mank, maar het bewijs is er wel dat tegen terrorisme efficiënt kan opgetreden worden.

kelt
10 januari 2009, 11:05
Een tendentieuze vraagstelling.Het juiste antwoord is immers dat de militaire capaciteit van Hamas zwaar beschadigd zal worden.

Eigenlijk wel juist...net als Hezbollah in Libanon,Taliban in Afghanistan,AQ bijna overal.

Maar het gaat niet om een puur militair probleem......


Hamas zal niet op deze manier "gebroken" worden....Maar mogelijk interesseert dat de Israelische legerleiding niet..ttz...maakt men zich geen illusies dat dit zo onmiddelijk zou kunnen,en is men al blij om regelmatig (zeg iedere paar jaar)de opbouw van hun vijanden tot een groot leger te kunnen fnuiken,totdat de leiding van de vijandelijke organisatie irrelevant wordt (de tijd gaat voort,organisaties komen en gaan,maar Israel blijft bestaan lijkt de denkwijze te zijn...)

Doorheen de jaren heeft Israel aldus de PLO geknipt,Het Syrische leger (meermaals) belachelijk gemaakt,Egypte lamgevochten,Jordanie gekalmeerd,zelfs Irak heeft enige Tender Loving Care van de luchtmacht mogen ondergaan.....


Maar het zaakje met Hezbollah en Hamas is nog bijlange niet afgelopen....of toch niet in deze ronde.....en men vraagt zich af of dit wel de methode is... :|

Enige voordeel is dat Hamas,als organisatie, geen steun kan verwachten uit de Arabische wereld (ie de regimes)waar ze al even verfoeid worden als in Jeruzalem..

E. Gidius
10 januari 2009, 11:11
Het Fis en Gia terrorisme in Algerije werd ook bedwongen.
De vergelijking met hamas loopt uiteraard enigszin mank, maar het bewijs is er wel dat tegen terrorisme efficiënt kan opgetreden worden.

Ik denk dat je de wortels ervan toch mee in de rekening moet betrekken.

De meer dan 60 jaar oude Joodse terreur en Israëlische kolonisatie hebben gezorgd voor een niet te stoppen bron van woede en opstand. En vermits de Israëli's niet van plan zijn daarmee op te houden, zullen ze verplicht zijn de Palestijnen te decimeren om het verzet te stoppen.

Demosthenes
10 januari 2009, 11:18
De zionistische logika: als we ze maar kunnen platslagen, is het al lang OK.

Denk je echt dat het daarmee in orde is en dat Israël voortaan in vrede zal kunnen leven?

Voor vrede moet ge met twee zijn en de hoofdbekommernis van de Israëli is voor het moment de veiligheid van hun eigen bevolking. Als ge in Sderot zou wonen zou je ook willen dat het stopt, neem ik aan. Trouwens ik raad Hamas een andere strategie aan, militair kunnen ze dit conflict toch nooit winnen.

Geert C
10 januari 2009, 11:22
Voor vrede moet ge met twee zijn en de hoofdbekommernis van de Israëli is voor het moment de veiligheid van hun eigen bevolking. Als ge in Sderot zou wonen zou je ook willen dat het stopt, neem ik aan. Trouwens ik raad Hamas een andere strategie aan, militair kunnen ze dit conflict toch nooit winnen.
Denkt u dat Hamas dit conflict wil winnen? 8O

Het enige waar zowel Hamas als de Israëlische regering echt belang bij heeft is net de voortzetting van het conflict. :?

Fabke
10 januari 2009, 11:22
De zionistische logika: als we ze maar kunnen platslagen, is het al lang OK.

Denk je echt dat het daarmee in orde is en dat Israël voortaan in vrede zal kunnen leven?

ze zijn zullen toch een beetje meer veiliger zijn als de hamas verzwakt of verdwenen is.

ze zijn al jaren in staat van oorlog, dus erger kan het niet worden

kelt
10 januari 2009, 11:24
Het Fis en Gia terrorisme in Algerije werd ook bedwongen.
De vergelijking met hamas loopt uiteraard enigszin mank, maar het bewijs is er wel dat tegen terrorisme efficiënt kan opgetreden worden.

AHA daar zegt U iets!

Algerije heeft getoond wat Afghanistan...en uiteindelijk ook Palestina zal moeten doen!

...het is waar Groot-Brittanie en Spanje ook grotendeels in geslaagd zijn,maar waar Turkije nog een weg te gaan heeft

namelijk: reken af met uw eigen vuiligheid,met de kogel en met de pen,anderen gaan het niet doen,of creeren alleen maar meer problemen!

Geert C
10 januari 2009, 11:29
ze zijn zullen toch een beetje meer veiliger zijn als de hamas verzwakt of verdwenen is.

ze zijn al jaren in staat van oorlog, dus erger kan het niet worden
Toch wel, het kan erger. Als Israël het sociale weefsel in Gaza (scholen, moskeeën, ministeries, politie, wegen,...) volledig vernietigt dan zullen er gegarandeerd nog radicalere terroristische groeperingen opstaan die nog minder bereid zullen zijn te praten met Israël. :?

djimi
10 januari 2009, 11:34
Ik mis een andere optie:

als je nu gewoon Pro-Vrede bent,
denk je dan dat het offensief tegen de haatmachine Hamas (gefund door Iran)
zal helpen om de bevolking te redden?

Ja, dat denk ik.

Hamas is alleen maar haat, en anti bevolking. Zowel anti Israel als anti Palestijnen.
Uit Hamas kan niks goeds komen. Alleen haat, verderf, en islam totalitarisme.
En het doet mee aan het haat zaaien in heel Europa/cfr heel de wereld.



EOM.

Waarom maakt u dan niet gewoon een draad aan, waarin u uw eigen vraagstelling aan de forumbezoekers kunt voorleggen?

moser
10 januari 2009, 11:35
Het Fis en Gia terrorisme in Algerije werd ook bedwongen.
De vergelijking met hamas loopt uiteraard enigszin mank, maar het bewijs is er wel dat tegen terrorisme efficiënt kan opgetreden worden. Ze loopt eigenlijk helemaal mank.

Hier gaat het om een bezetter en een bezette. Israel heeft namelijk controle over alles, zelfs de voorzieningen van het door hen bezet volk. De Palestijnen reageren op die jarenlange gijzeling met zijn gruwelijke gevolgen zijnde: vernederingen, armoede, watertekort, slechtere gezondheid, afname van grondgebied, afname van basisrechten, trauma's bij kinderen, apartheidsmuren en nu bombardementen die onschuldige vrouwen en kleuters treffen. Het Palestijns verzet zal nooit stoppen omdat de situatie niet verandert, tenzij er geeneen Palestijn meer overblijft natuurlijk.

Wat Algerije betreft: de situatie tijdens de burgeroorlog en zelfs nu nog is bijzonder complex. De Algerijnse terreurgroepen zijn niet zomaar militair vernietigd. Bouteflika heeft onderhandeld met bepaalde groepen, gevangenen vrijgelaten en met amnestie staan zwaaien voor deserterende leden. Andere groepen vielen uit elkaar door interne ideologische strubbelingen. Wat overbleef werd militair bestreden. Het gebruik van enkel en alleen oeverloos geweld (zoals israel op dit moment) was niet de reden waarom de situatie ginder verbeterd is.

Demosthenes
10 januari 2009, 11:35
Denkt u dat Hamas dit conflict wil winnen? 8O

Het enige waar zowel Hamas als de Israëlische regering echt belang bij heeft is net de voortzetting van het conflict. :?

Het zou zot zijn als ze zouden denken dit conflict militair te kunnen winnen.

Maar zoals U zegt beiden hebben er belang bij of denken er belang bij te hebben met een voortzetting van het conflict.
Israël omdat het Hamas weg wil en Hamas omdat zij denken op die manier hun aanhang te vergroten .
Dit laatste valt nog te bezien. De palestijnen gaan een constante oorlogssituatie op den duur ook wel beu worden want wat nu gebeurt is toch wel iets meer dan de gebruikelijke schermutselingen.
Vroeg of laat zullen de Israëli en de palestijnen toch aan tafel moeten gaan zitten, Israël gaat dit echter nooit doen met Hamas. De palestijnen komen beter zo snel mogelijk tot dit besef.

Demosthenes
10 januari 2009, 11:40
Toch wel, het kan erger. Als Israël het sociale weefsel in Gaza (scholen, moskeeën, ministeries, politie, wegen,...) volledig vernietigt dan zullen er gegarandeerd nog radicalere terroristische groeperingen opstaan die nog minder bereid zullen zijn te praten met Israël. :?

Wat winnen zij daarmee ? Hun totale vernietiging ?
De terroristen van Hamas blijven steunen betekent voor de palestijnen de verderzetting van hun miserie. Iemand zal moeten buigen en het ziet er niet naar uit dat dit de israëli zullen zijn.

djimi
10 januari 2009, 11:43
Een tendentieuze vraagstelling.Het juiste antwoord is immers dat de militaire capaciteit van Hamas zwaar beschadigd zal worden.

Tijdelijk wel, ja.

En dan nog.

Vergeet niet dat het begrip en de sympathie voor Hamas blìjven toenemen, in de Arabische wereld, in de moslimwereld, in de rest van de wereld.


Het doel van Israël kan onmogelijk 'het breken' van Hamas zijn, daarvoor is de aangewende methode absoluut niet geschikt.

Tenzij we de verschillende planners van de Israëlische 'defensie' als absolute idioten zouden beschouwen, is het 'officiële' doel niet veel meer dan een rookgordijn.

Ik ben sterk geneigd geloof te hechten aan de stelling die elders in dit subforum al naar voor werd gebracht, namelijk dat de èchte inzet van deze operatie de gasvoorraden van Gaza zijn.

Demosthenes
10 januari 2009, 11:52
Tijdelijk wel, ja.

En dan nog.

Vergeet niet dat het begrip en de sympathie voor Hamas blìjven toenemen, in de Arabische wereld, in de moslimwereld, in de rest van de wereld.


Het doel van Israël kan onmogelijk 'het breken' van Hamas zijn, daarvoor is de aangewende methode absoluut niet geschikt.

Tenzij we de verschillende planners van de Israëlische 'defensie' als absolute idioten zouden beschouwen, is het 'officiële' doel niet veel meer dan een rookgordijn.

Ik ben sterk geneigd geloof te hechten aan de stelling die elders in dit subforum al naar voor werd gebracht, namelijk dat de èchte inzet van deze operatie de gasvoorraden van Gaza zijn.

De problemen van de palestijnen interesseren de arabische wereld hoegenaamd niet. Het enige wat de arabische wereld wel interesseert is hoe zij de palestijnse kwestie kunnen gebruiken voor eigen gewin.
U moet U daarover geen illusies maken.

moser
10 januari 2009, 11:55
De problemen van de palestijnen interesseren de arabische wereld hoegenaamd niet. Het enige wat de arabische wereld wel interesseert is hoe zij de palestijnse kwestie kunnen gebruiken voor eigen gewin.
U moet U daarover geen illusies maken. Volgens mij ging het over de burgers in de Arabische wereld, niet om de Arabische overheden.

Demosthenes
10 januari 2009, 12:02
Volgens mij ging het over de burgers in de Arabische wereld, niet om de Arabische overheden.

Volgens mij moet daar hetzelfde antwoord op gegeven worden.
Trouwens steun voor Hamas of niet. Hamas kan niet winnen en Israël gaat niet met Hamas aan tafel zitten. Dus conclusie : een verderzetting van de miserie voor de palestijnse burger. Willen de palestijnen een toekomst hebben zullen ze zich moeten distanciëren van Hamas, dit lijkt mij alvast duidelijk te zijn.

moser
10 januari 2009, 12:17
Volgens mij moet daar hetzelfde antwoord op gegeven worden.
Trouwens steun voor Hamas of niet. Hamas kan niet winnen en Israël gaat niet met Hamas aan tafel zitten. Dus conclusie : een verderzetting van de miserie voor de palestijnse burger. Willen de palestijnen een toekomst hebben zullen ze zich moeten distanciëren van Hamas, dit lijkt mij alvast duidelijk te zijn. Dat hoor je wel vaker. De onrechtvaardige situatie kan niet meer worden teruggedraaid dus gaan we ze nog grotere proporties laten aannemen dan zijn we van het probleem af. Sorry, zo denk ik er niet over. Dat de klok niet achteruit kan is geen reden om dan maar de bal in het kamp van de slachtoffers te leggen. De verantwoordelijkheid ligt bij de bezetter, altijd.

Trouwens, in 2008/9 wijst men naar Hamas, drie jaar terug waren de Libanese dode kleuters uit Qana de schuld van Hezbollah en in 2002 vond Sharon de toenmalige Palestijnse autoriteit onder leiding van Arafat een bolwerk van terrorisme. Wat op valt en wat eigenlijk logisch is dat de gesprekspartner van Israel wie het ook is of zou kunnen zijn blijkbaar voor hen nooit deugt. De reden is simpel: Israel heeft geen gesprek nodig, ze hebben al alles wat ze willen. Het is alsof je vrede zou willen stichten tussen een verkrachter en een verkrachte, terwijl de verkrachter nog op het slachtoffer ligt. Dat gaat niet.

djimi
10 januari 2009, 12:36
Volgens mij ging het over de burgers in de Arabische wereld, niet om de Arabische overheden.

Dat heeft u goed begrepen.

Het 'gewone volk' in de Arabische wereld voelt niets dan verachting (en erger) voor de 'verkochte' régimes die er de dienst uitmaken.

De Arabische wereld is een kruitvat, en de lont wordt steeds korter.


Ik bid dat het niet tot een ontploffing komt.

kilgore
10 januari 2009, 12:38
Tijdelijk wel, ja.

En dan nog.

Vergeet niet dat het begrip en de sympathie voor Hamas blìjven toenemen, in de Arabische wereld, in de moslimwereld, in de rest van de wereld.


Het doel van Israël kan onmogelijk 'het breken' van Hamas zijn, daarvoor is de aangewende methode absoluut niet geschikt.

Tenzij we de verschillende planners van de Israëlische 'defensie' als absolute idioten zouden beschouwen, is het 'officiële' doel niet veel meer dan een rookgordijn.

Ik ben sterk geneigd geloof te hechten aan de stelling die elders in dit subforum al naar voor werd gebracht, namelijk dat de èchte inzet van deze operatie de gasvoorraden van Gaza zijn.

Israêl voert precieze aanvallen uit tegen allerlei militaire doelen en op het einde zal Hamas zwaar toegetakeld zijn.Dat is onvermijdelijk.

Demosthenes
10 januari 2009, 12:40
Dat hoor je wel vaker. De onrechtvaardige situatie kan niet meer worden teruggedraaid dus gaan we ze nog grotere proporties laten aannemen dan zijn we van het probleem af. Sorry, zo denk ik er niet over. Dat de klok niet achteruit kan is geen reden om dan maar de bal in het kamp van de slachtoffers te leggen. De verantwoordelijkheid ligt bij de bezetter, altijd.

Trouwens, in 2008/9 wijst men naar Hamas, drie jaar terug waren de Libanese dode kleuters uit Qana de schuld van Hezbollah en in 2002 vond Sharon de toenmalige Palestijnse autoriteit onder leiding van Arafat een bolwerk van terrorisme. Wat op valt en wat eigenlijk logisch is dat de gesprekspartner van Israel wie het ook is of zou kunnen zijn blijkbaar voor hen nooit deugt. De reden is simpel: Israel heeft geen gesprek nodig, ze hebben al alles wat ze willen. Het is alsof je vrede zou willen stichten tussen een verkrachter en een verkrachte, terwijl de verkrachter nog op het slachtoffer ligt. Dat gaat niet.
Het is wel al te eenvoudig zoals u de zaken voorstelt. Het zijn wel de palestijnen geweest die niet akkoord gingen met uno resolutie 181, waarin de internationale gemeenschap vond dat er een opdeling van het gebied in twee staten moest komen.
U zult wel weten dat er in 1948 de arabisch-israëlisch oorlog plaatsvond en dat de agressie toen hoofdzakelijk van palestijnse kant kwam.
De palestijnen hebben dit conflict verloren. Alles wat achteraf plaatsvond kan net zo goed opgevat worden als verdediging van Israëlisch burgers en israëlisch grondgebied, inclusief de bezetting van palestijnse grond die dan als buffer moet dienen om beschietingen met raketten op israëlische steden te voorkomen . Als Israël morgen alle bezette gebieden teruggeeft aan de palestijnen, beginnen overmorgen de beschietingen op Tel-Aviv . Hamas en aanverwanten kunnen zich eenvoudigweg niet neerleggen bij de legitimiteit van Israël, een legitimiteit die door de internationale gemeenschap werd bevestigd.

djimi
10 januari 2009, 12:44
Volgens mij moet daar hetzelfde antwoord op gegeven worden.
Trouwens steun voor Hamas of niet. Hamas kan niet winnen en Israël gaat niet met Hamas aan tafel zitten. Dus conclusie : een verderzetting van de miserie voor de palestijnse burger. Willen de palestijnen een toekomst hebben zullen ze zich moeten distanciëren van Hamas, dit lijkt mij alvast duidelijk te zijn.

Klopt het dat Obama wèl een 'dialoog' met Hamas wil, of heb ik dat gedroomd? Ik vind niet onmiddellijk het artikeltje daarover terug.

captain jack
10 januari 2009, 12:44
Israêl voert precieze aanvallen uit tegen allerlei militaire doelen en op het einde zal Hamas zwaar toegetakeld zijn.Dat is onvermijdelijk.

En daarna is er vrede en is iedereen blij, inclusief diegenen die iemand verloren hebben.

Demosthenes
10 januari 2009, 12:49
Klopt het dat Obama wèl een 'dialoog' met Hamas wil, of heb ik dat gedroomd? Ik vind niet onmiddellijk het artikeltje daarover terug.

Ze zullen dan toch het bestaansrecht van Israël moeten erkennen.

ministe van agitatie
10 januari 2009, 13:27
Ze zullen dan toch het bestaansrecht van Israël moeten erkennen.

Wat dus in 2005 al gebeurd is, maar soit.

kilgore
10 januari 2009, 13:29
En daarna is er vrede en is iedereen blij, inclusief diegenen die iemand verloren hebben.

Daarna heeft Hamas de prijs betaald voor wat het doet en weet het ook voor de toekomst welke prijs het zal betalen als het lesje niet geleerd is.

ministe van agitatie
10 januari 2009, 13:35
als het lesje niet geleerd is.

Sommigen denken echt dat ze in een kleuterklas bezig zijn ...

Demosthenes
10 januari 2009, 13:50
Wat dus in 2005 al gebeurd is, maar soit.

dat is niet waar wat U zegt. Hamas wil de grenzen van Palestina erkennen. Het bestaansrecht van Israêl niet. Dit heeft enkele weken geleden nog in Het Laatste Nieuws gestaan naar aanleiding van de bemiddelingspoging van oud president Carter.

E. Gidius
10 januari 2009, 14:31
De terroristen van Hamas blijven steunen betekent voor de palestijnen de verderzetting van hun miserie.

De miserie die Israël de Palestijnen aandoet is 60 jaar oud. Hamas werd opgericht in 1987. Het maakt geen flikker uit wie de Palestijnen vertegenwoordigt, Israël blijft land innemen, mensen verjagen, de overgeblevenen pesten, moorden etc.

De Palestijnen vinden dat ze dus evengoed voor de radikaalste kunnen kiezen.

nabat54
10 januari 2009, 14:33
De miserie die Israël de Palestijnen aandoet is 60 jaar oud. Hamas werd opgericht in 1987. Het maakt geen flikker uit wie de Palestijnen vertegenwoordigt, Israël blijft land innemen, mensen verjagen, de overgeblevenen pesten, moorden etc.

De Palestijnen vinden dat ze dus evengoed voor de radikaalste kunnen kiezen.

Correct en volledig mee akkoord!

Derk de Tweede
10 januari 2009, 14:37
De miserie die Israël de Palestijnen aandoet is 60 jaar oud. Hamas werd opgericht in 1987. Het maakt geen flikker uit wie de Palestijnen vertegenwoordigt, Israël blijft land innemen, mensen verjagen, de overgeblevenen pesten, moorden etc.

De Palestijnen vinden dat ze dus evengoed voor de radikaalste kunnen kiezen.
Ik denk zeker dat het uitmaakt wie de Palestijnen vertegenwoordigd, ik hoop op een snelle terugkeer van Abbas als president van zowel de Westbank als Gaza, hij wil wel op een constructieve manier met Israel praten.

E. Gidius
10 januari 2009, 14:38
Het doel van Israël kan onmogelijk 'het breken' van Hamas zijn, daarvoor is de aangewende methode absoluut niet geschikt.

De enige manier om Hamas te 'breken' is de Palestijnen eindelijk als volwaardige mensen beginnen te behandelen en hen toelaten een eigen leefbare staat op te richten. Dan zakt Hamas vanzelf als een pudding in elkaar.

E. Gidius
10 januari 2009, 14:40
Ik denk zeker dat het uitmaakt wie de Palestijnen vertegenwoordigd, ik hoop op een snelle terugkeer van Abbas als president van zowel de Westbank als Gaza, hij wil wel op een constructieve manier met Israel praten.

Lees jij dan de pers niet, Derk? Door de slachting in Gaza is de steun voor Abbas als een pudding in elkaar gezakt. Niemand op de WestOever wil nog van hem weten op enkele apparatsjiks na. Het is gedaan met Abbas en erger, het is evenzeer gedaan met Fatah.

Voortaan staat Israël uitsluitend tegenover Hamas.

ministe van agitatie
10 januari 2009, 14:41
There is no military solution to this conflict. Until both sides fully grasp this, the world can expect only continuing violence and vendetta, with civilians on both sides paying the price for leaders who - because of pressure, ambition or hubris - feel that they must do the most damage, fire the last shot or make the most credible threat. Indeed, it is sad, and repellent, to hear military correspondents speak of "teaching a lesson," "increasing pressure," "making a statement," achieving "deterrence," when those they are reporting on are really trying to control the news cycle, or win arguable (and in any case temporary) psychological advantage, by killing, or accepting the deaths of, people at random on the other side.
Advertisement
Operation Cast Lead - the heart-wrenching death and wanton destruction the Israeli army is inflicting on Gaza as we write - is the product of just such thinking. In the first week, Israeli air raids killed over 500 people, many of them non-combatants; invading ground forces have now killed 100 more. Israelis knew in advance that Hamas forces are not a regular army; they will not come out of hiding and be mowed down like soldiers in World War I. To go after them effectively, in, of all places, the Gaza Strip, one of the most densely populated places on earth, the IDF would have to level its towns and cities, block by block, and intensify the nightmare of the Gazan population, more than half of which is children under the age of 15.

This cannot succeed in achieving Israel's stated aim of degrading Hamas' long-term capabilities and motivation. It will certainly not undermine Hamas' appeal, especially since the electricity and water infrastructures are also inevitably targeted. Now that Israeli soldiers have been killed in this tragic operation, there are the unavoidable cries that the IDF "go all the way," so their deaths would not have been in vain. But Israel cannot make Hamas surrender - it cannot "win." Meanwhile, the carnage will help Hamas, and other Palestinian military factions, make their case - not only in Gaza, but across the West Bank too. A glorious stand will even turn them into cultural heroes among Israel's Palestinian Arab citizens.

It should be clear by now that Hamas' appeal only grows when Israelis attacks Palestinians. It increased when Israel insisted that occupied territory was merely "disputed," ignoring its obligations under international law, and tried to dissociate its unilateral "disengagement" from Gaza from the continuing occupation of the West Bank and East Jerusalem. Hamas appealed to circles upon circles of Palestinian youth, who, grieving for friends or relatives killed in clashes with occupation forces, or appalled by iron-fist policies, succumbed to rage or survivors' guilt. Its appeal increased in the absence of any concrete progress toward peace, indeed, when the peacemaking process seemed endlessly stalled.

Hamas' appeal spread, finally, when Palestinian economic life seemed futile, or inevitably corrupt - when a fight to the last martyr seemed the only chance at a meaningful life - or death. Give Gazans open borders, relief from grinding poverty, and business opportunities with West Bank and foreign partners and, over time, this will win over Hamas-controlled tunnels and smuggling every time. The Palestinian private sector, centered in Ramallah, has begged Israel and the international community for 18 months to allow it access to Gaza, to build new businesses. Israel refused. Tragically, many who have been killed this past week were not Hamas militants, but rather Palestinians who worked in Hamas-run ministries or institutions because they had no choice if they wanted to feed and clothe their children.

The critical point, surely, is that one cannot do in two weeks with force what you need to do over a generation with reciprocity. Even as it worked toward an overall solution to the conflict, Israel could have respected international law regarding occupation, observed the Geneva conventions, helped build Palestinian civil society, stopped settlement construction, invited international monitors, and allowed Palestinians to compete non-violently, politically, economically and socially. It could have, in short, allowed for unity and rationality in Palestinian politics. This is not, well, rocket science.

Bernard Avishai is an author and management consultant who lives in Jerusalem. He blogs at www.bernardavishai.com. Sam Bahour is a management consultant and entrepreneur living in Ramallah. He blogs at epalestine.blogspot.com.

bron (http://www.haaretz.com/hasen/pages/ShArt.jhtml?itemNo=1054157&contrassID=2&subContrassID=4&sbSubContrassID=0)

E. Gidius
10 januari 2009, 14:43
Het 'gewone volk' in de Arabische wereld voelt niets dan verachting (en erger) voor de 'verkochte' régimes die er de dienst uitmaken.

En specifiek in de Palestijnse situatie: het 'gewone volk' in de Palestijnse gebieden voelt niets dan verachting (en erger) voor het 'verkochte' Fatah-regime en Abbas in het bijzonder.

Demosthenes
10 januari 2009, 14:51
De miserie die Israël de Palestijnen aandoet is 60 jaar oud. Hamas werd opgericht in 1987. Het maakt geen flikker uit wie de Palestijnen vertegenwoordigt, Israël blijft land innemen, mensen verjagen, de overgeblevenen pesten, moorden etc.

De Palestijnen vinden dat ze dus evengoed voor de radikaalste kunnen kiezen.

De miserie die de palestijnen Israël aandoen is even oud.
In 1948 hebben de palestijnen zich niet kunnen neerleggen met de twee staten oplossing; die nochans de goedkeuring kreeg van de internationale gemeenschap. De palestijnen zijn daarop een oorlog begonnen, maar verloren deze. Al de rest is actie en reactie en voor een groot stuk zelfverdediging van Israël. Nu nog erkent Hamas het bestaansrecht van Israël niet.
Destijds was de palestijnse agressor de PLO nu Hamas, tijden veranderen.
Door voor de radikaalsten te kiezen gaan ze hun zaak zeker niet vooruithelpen. Met de terroristen van Hamas gaat niemand aan tafel zitten.

Derk de Tweede
10 januari 2009, 14:52
Lees jij dan de pers niet, Derk? Door de slachting in Gaza is de steun voor Abbas als een pudding in elkaar gezakt. Niemand op de WestOever wil nog van hem weten op enkele apparatsjiks na. Het is gedaan met Abbas en erger, het is evenzeer gedaan met Fatah.

Voortaan staat Israël uitsluitend tegenover Hamas.

Wat er werkelijk onder het Palestijnse volk leeft en zeker in Gaza is mij slechts in mindere mate vetoond. Er is daar niet, zoals in Israel, een oppositie die kritische geluiden laat horen.
Ik als ik Palestijn was zou ik behoorlijk gaan balen van Hamas.

Demosthenes
10 januari 2009, 14:55
Wat er werkelijk onder het Palestijnse volk leeft en zeker in Gaza is mij slechts in mindere mate vetoond. Er is daar niet, zoals in Israel, een oppositie die kritische geluiden laat horen.
Ik als ik Palestijn was zou ik behoorlijk gaan balen van Hamas.

Ge zou voor minder uwe mond houden. Elke andersdenkendheid wordt uitgeroeid. Voor vrede met Israël zijn is een verboden gedachte. :-D:-D

kelt
10 januari 2009, 15:16
Hamas aanvaardde geen "VN-gespondored" staakt het vuren omdat ze "niet geconsulteerd waren".Hamas,bewerende in het belang van de Palestijnse bevolking te werken,vindt het neerregenen van israelische ordnance dus in het belang van hun volk....

Israel,aanvaardde geen "VN-gesponsored" staakt het vuren omdat "het nog niet voorbij" was,en er bovendien nog regelmatig van die raketten neerkomen buiten de Palestijnse gebieden.Daarom gaat israel verder met het "breken" van de palestijnse burgerbevolking,ziende dat hamas niet zo vriendlijk is om terug te vechten vanachter ordentelijke loopgraven en zo..... (tiens wat een verrassing,je valt met een leger een niet-leger aan en bent dan verbaast dat de "oorlog" nergens heen gaat....)


tot zover de nobele gedachtengangen

TheHunter
10 januari 2009, 15:16
Als ik een gewone Palestijn was en mijn huis was afgepakt en ik uit mijn stad of dorp verdreven zodat daar Joodse kolonisten uit Rusland kunnen komen, mijn familieleden uitgemoord, ik geen voedsel had om mijn kinderen te voeden, mijn vader zonder enige reden of proces in een Israelische gevangenis zat, ik elke dag moet vezen voor mijn leven, ... dan zou ik mij waarschijnlijk ook bij een verzetsorganisatie aansluiten.

ines
10 januari 2009, 15:22
Voor vrede moet ge met twee zijn en de hoofdbekommernis van de Israëli is voor het moment de veiligheid van hun eigen bevolking. Als ge in Sderot zou wonen zou je ook willen dat het stopt, neem ik aan. Trouwens ik raad Hamas een andere strategie aan, militair kunnen ze dit conflict toch nooit winnen.

mijn antwoord op de vraag offensief zal hamas niet breken integendeel je mag er gerust van uit gaan dat aan elke vinger van een dode dat valt in gaza er een nieuwe hamaslid ontstaat ,hamas blijft zich verzetten met raketten wetende dat de kans klein is dat ze slachtoffers maken,maar ze blijven dit doen om aan dacht te blijven trekken men mag niet vergeten dat palastina een bezet land is , u haalt aan dat de hoofbekommernis israel veiligheid is .hoe durft u zo iets te zeggen? heb je al eens de beelden van de doden in gaza bekeken wat met de veiligheid van de bevolking in gaza als het echt allemaal zou gaan over hamas treffen ,dan hadden ze beter wat anders bedacht ,maar blijkbaar zijn joden daar veel te dom voor en zijn geweld en leugens hun enige wapens. ik wil wel even vermelden met term joden spreek ik niet alle joden aan er zijn ook goede joden die ondanks wat hun landgenoten doen of laten in gaza ,zij steeds tegen onrecht zijn en mensenrechten hoog in het vaandel dragen.

Demosthenes
10 januari 2009, 15:38
mijn antwoord op de vraag offensief zal hamas niet breken integendeel je mag er gerust van uit gaan dat aan elke vinger van een dode dat valt in gaza er een nieuwe hamaslid ontstaat ,hamas blijft zich verzetten met raketten wetende dat de kans klein is dat ze slachtoffers maken,maar ze blijven dit doen om aan dacht te blijven trekken men mag niet vergeten dat palastina een bezet land is , u haalt aan dat de hoofbekommernis israel veiligheid is .hoe durft u zo iets te zeggen? heb je al eens de beelden van de doden in gaza bekeken wat met de veiligheid van de bevolking in gaza als het echt allemaal zou gaan over hamas treffen ,dan hadden ze beter wat anders bedacht ,maar blijkbaar zijn joden daar veel te dom voor en zijn geweld en leugens hun enige wapens. ik wil wel even vermelden met term joden spreek ik niet alle joden aan er zijn ook goede joden die ondanks wat hun landgenoten doen of laten in gaza ,zij steeds tegen onrecht zijn en mensenrechten hoog in het vaandel dragen.

Wat ne zever. Het is toch Hamas dat raketten afschiet op Sderot en Askelon.
Niemand ontkent dat Israël zich hiertegen mag verdedigen. Israël heeft er ditmaal voor gekozen de zaak eens en voorgoed op te lossen. Er vallen burgerslachtoffers maar Israël probeert deze te vermijden. Mochten de teroristen van Hamas over de israëlische wapens beschikken, ze zouden minder compassie hebben met de gewone israëli. Trouwens mocht u het nog niet weten, Hamas is voor de uitroeiing van alle joden. Hoe durft u het standpunt van dergelijke terroristen te verdedigen.

kilgore
10 januari 2009, 17:08
Lees jij dan de pers niet, Derk? Door de slachting in Gaza is de steun voor Abbas als een pudding in elkaar gezakt. Niemand op de WestOever wil nog van hem weten op enkele apparatsjiks na. Het is gedaan met Abbas en erger, het is evenzeer gedaan met Fatah.

Voortaan staat Israël uitsluitend tegenover Hamas.

Slachting?Wat een levendige verbeelding.:lol:

TheHunter
10 januari 2009, 17:31
Wat ne zever. Het is toch Hamas dat raketten afschiet op Sderot en Askelon.


Wat Palestijnse dorpen waren tot Israel ze verjaagd heeft by the way.

kilgore
10 januari 2009, 17:39
De zionistische logika: als we ze maar kunnen platslagen, is het al lang OK.

Denk je echt dat het daarmee in orde is en dat Israël voortaan in vrede zal kunnen leven?
Weer een uiting van plat antizionisme of beter gezegd antisemitisme.

Demosthenes
10 januari 2009, 17:53
Wat Palestijnse dorpen waren tot Israel ze verjaagd heeft by the way.

Ja, de palestijnen zijn dit gebied verloren nadat ze de door hen begonnen oorlog van 1948 verloren. Nadat ze zich zelf eerst agressief opgesteld hadden dus. Als deze gebieden zouden worden teruggegeven, begint Hamas morgen beschietingen op Tel-Aviv. Israël was tevreden met de grenzen van 1948; het zijn de palestijnen geweest die zich niet hebben kunnen neerleggen met datgene wat de internationale gemeenschap heeft beslist . Als ge de oorlog begint en ge verliest moet ge achteraf niet komen mekkeren.

1207
10 januari 2009, 17:56
Wat ne zever. Het is toch Hamas dat raketten afschiet op Sderot en Askelon.
2 dorpen in geannexeerd Palestina.

Niemand ontkent dat Israël zich hiertegen mag verdedigen. Israel is al 60j de aggressor.
Israël heeft er ditmaal voor gekozen de zaak eens en voorgoed op te lossen. een echte oplossing is hier reeds verteld. 1 staat naar Europees model ipv religieus model.

Er vallen burgerslachtoffers maar Israël probeert deze te vermijden.
ben jeziende blind?
men gebruikt chemische wapens en clusterbommen. men bestookt VNgebouwen, men bestookt Vnhulpkonvooien en vermoordt VN hulpmedewerkers. Men maakt de hulpverlening het werken onmogelijk (brandweer/ziekenhuizen) en dan spreek ik nog niet over zaken zoals die 100 mensen in die woonblok.
allemaal zaken die aantonen dat ISrael een maximale schade wil aanrichten onder de burgerbevolking

Trouwens mocht u het nog niet weten, Hamas is voor de uitroeiing van alle joden. Hoe durft u het standpunt van dergelijke terroristen te verdedigen. het finkelstein topic bewijst dat deze uitspraak onzin is. Hamas is voor een verdeling volgens 67.
Hamas is de legitieme politieke vertegenwoordiging vd palestijnse bevolking.
de verkiezingen daar waren democratischer dan de doorsneeverkiezing in de VS. of je dit nu leuk vindt of niet doet er niet toe.
je kunt zoveel namen verzinnen als je wil maar je kunt geen vrede in het M-O verkrijgen als je Hamas buitenspel zet.

kilgore
10 januari 2009, 18:06
2 dorpen in geannexeerd Palestina.
Israel is al 60j de aggressor. een echte oplossing is hier reeds verteld. 1 staat naar Europees model ipv religieus model.

ben jeziende blind?
men gebruikt chemische wapens en clusterbommen. men bestookt VNgebouwen, men bestookt Vnhulpkonvooien en vermoordt VN hulpmedewerkers. Men maakt de hulpverlening het werken onmogelijk (brandweer/ziekenhuizen) en dan spreek ik nog niet over zaken zoals die 100 mensen in die woonblok.
allemaal zaken die aantonen dat ISrael een maximale schade wil aanrichten onder de burgerbevolking
het finkelstein topic bewijst dat deze uitspraak onzin is. Hamas is voor een verdeling volgens 67.
Hamas is de legitieme politieke vertegenwoordiging vd palestijnse bevolking.
de verkiezingen daar waren democratischer dan de doorsneeverkiezing in de VS. of je dit nu leuk vindt of niet doet er niet toe.
je kunt zoveel namen verzinnen als je wil maar je kunt geen vrede in het M-O verkrijgen als je Hamas buitenspel zet.
Weer een voorbeeld van eenzijdige propaganda.

Demosthenes
10 januari 2009, 18:13
2 dorpen in geannexeerd Palestina.
Israel is al 60j de aggressor. een echte oplossing is hier reeds verteld. 1 staat naar Europees model ipv religieus model.

ben jeziende blind?
men gebruikt chemische wapens en clusterbommen. men bestookt VNgebouwen, men bestookt Vnhulpkonvooien en vermoordt VN hulpmedewerkers. Men maakt de hulpverlening het werken onmogelijk (brandweer/ziekenhuizen) en dan spreek ik nog niet over zaken zoals die 100 mensen in die woonblok.
allemaal zaken die aantonen dat ISrael een maximale schade wil aanrichten onder de burgerbevolking
het finkelstein topic bewijst dat deze uitspraak onzin is. Hamas is voor een verdeling volgens 67.
Hamas is de legitieme politieke vertegenwoordiging vd palestijnse bevolking.
de verkiezingen daar waren democratischer dan de doorsneeverkiezing in de VS. of je dit nu leuk vindt of niet doet er niet toe.
je kunt zoveel namen verzinnen als je wil maar je kunt geen vrede in het M-O verkrijgen als je Hamas buitenspel zet.

Het bewust bombarderen van burgers is een oorlogsmisdaad. Niemand beticht Israël daarvan, dus ?
Als Israël zoveel mogelijk burgerslachtoffers wil maken zouden ze wel andere middelen inzetten naar ik meen.
Hamas is voor de verdeling volgens de grenzen van 1967 omdat dat een verdeling is die de huidige positie van Israël verzwakt, meer niet.
Hamas is akkoord met alles wat de positie van Israël verzwakt.
Als de verdeling van 1967 zou worden doorgevoerd, zullen ze deze na een tijd opnieuw in vraag stellen. Hamas erkent het bestaansrecht van Israël nog steeds niet, wat nogmaals bleek tijdens de bemiddelingspoging van Carter en uit het gesprek dat hij toen had met de leider van Hamas.
Wat de legitimiteit van Hamas betreft:
Hitler was ook democratisch verkozen; toch distanciëerde de ganse wereld zich van hem.

Francientje
10 januari 2009, 18:14
http://fr.youtube.com/watch?v=AqGjz7iJTns

De UNO aan het werk in Gaza. Of waartoe ambulances daar dienen.

kelt
10 januari 2009, 19:02
Dikke pech voor hamas....behalve "steunbetogingen" van misleide idioten,onderandere in Europa,ziet men ook wel dat zij weggesneden moeten worden,of Gaza zal verder een etterende zweer,een speelplaats voor paramilitairen,blijven......

Terwijl Israel verder gaat met het bloedwerk werken Egyptenaren en Palestijnen van de FATAH-strekking ondertussen aan een oplossing....

Een zeer ernstig probleem zijn die tunnels naar Egypte (en vermoedelijk ook naar afgelegen hoekjes in Zuid-israel)....ja er kwamen daar geiten door,maar evengoed allerlei tuig om raketten te maken,een opdracht waar Hamas blijkbaar al het "technisch vernuft" voor inzetten...en mensen gingen binnen en buiten...

Het idee is dat er Palestijnse troepen onder kontrole van de Palestijnse President Abbas langsheen de grenzen van Zuid-Gaza zouden gestationeerd worden,en Egypte zou zijn kant van de grens nog scherper gaan bewaken...Dit zou alvast kunnen helpen om de grenstransporten te kontroleren en voor vredelievender doeleinden te gebruiken dan hamas (en hun smokkelaars-bondgenoten in Egypte en israel)...


Ongeveer 40% van Zuid-israel ligt nu binnen het bereik van steeds betere projectielen,Israel kan het zaakje niet meer negeren,het is een kwestie van tijd voor die dingen neerkomen waar hun schutters willen.....het bereik hebben ze al.....geef nog meer grond aan Hamas en ze zullen gewoon hun campagnes opschuiven,want ze willen gans Israel!

Zoveel dagen in israels bloedige offensief,en er is GEEN militaire hulp vanuit de Arabische landen,hoogstens medelijden en afgrijzen voor het lot van de Palestijnse burgers,en afschuw voor de slachters van hamas.... Hoeveel mensen zouden er overigens in Gaza al afgemaakt zijn omdat ze van Fatah-strekking waren of niet wensten te volgen? :|

De Hamas-leider heeft alvast aangekondigd dat gezien er Palestijnse kinderen gedood mogen worden er evengoed andermans kinderen gedood mogen worden ......dit is de MO-denkwijze :-(

Lincoln
10 januari 2009, 19:21
of je nu pro-palestina, pro-israël of geen van beiden bent, daar gaat deze post niet over... denkt u dat het offensief:
- hamas zal 'breken' ?
- de steun van de palestijnse bevolking aan hamas zal verminderen?

Ik leid nu logisch af, maar indien je als palestijn al in zo'n omstandigheden zit en nu geraak je je huis nog kwijt ook alsook wat familieleden, denk ik dat de support aan hamas alleen maar sterk zal toenemen?

en begin aub niet over de raketten en de israëlische families; ik weet dat er ook doden vallen en dit is ook zeer erg; maar deze thread focust zich op het 'breken' van hamas...Ze hebben de film van 300 voor niets laten draaien in de cinema's eh !

Hamas zal breken en van kaart geveegd worden, maar...

http://www.youtube.com/watch?v=R-6M5FukAoE&feature=related


...er zal een monster opstaan die nog erger is dan hamas !

http://www.youtube.com/watch?v=1VPvD4qweQ8&feature=related

:twisted:

Lincoln
10 januari 2009, 19:25
Ps: volgens mij weet hamas dat ze hun lot tegenmoet zullen komen, daarom zei haniyeh ;"we zullen tot de laatste zucht vechten" , ze weten ook dat geen enkele bestand zal helpen met israel aan de onderhandelings tafel, want israel zal toch andere excuses zoeken om de oorlog verder door te zetten,.

Gisteren nog sprak men voor het stop zetten van qassam raketten, vandaag spreekt van het stopzetten van wapensmokkel, morgen...??? en zo gaat het liedje verder...