PDA

View Full Version : wordt de VLD misbruikt ?


rode krijger
10 april 2004, 13:10
Geachte heer De Gucht,

ik ben als VUB-student een grote voorstander van het vrije gedachtengoed. Het gezond verstand en een genuanceerd wereldbeeld helpen ons om in onze geglobaliseerde wereld de problemen aan te pakken.

Veel van de hedendaagse problemen komen voort uit de steeds groter wordende greep van de multinationals op de samenlevingen van Noord en Zuid. Deze multinationals gebruiken hun macht om hun eigen winsten te verhogen en de maatschappelijke dienstverlening naar de gewone man toe af te bouwen.

Na de tweede wereldoorlog hebben wij in Europa een sociaal-democratisch marktkapitalisme opgebouwd. Hierbij maakte het kapitaal zijn winsten, maar had de maatschappij daar baat bij. Via het betalen van voldoende belastingen, werkverschaffing en degelijke lonen werd de werkende bevolking en de maatschappij vergoed voor hun bijdrage in het tot stand brengen van de winsten der grote ondernemingen. Er was sprake van een evenwicht tussen arbeiders en grootkapitalisten.

In de laatste decennia werd dit model afgebouwd via het economisch- liberale discours van rechtse en centrumrechtse politici en de delokalisatie van de grote ondernemingen naar elders. Het resultaat is groeiende bedrijfswinsten voor de multinationale ondernemingen en slechtere arbeidsomstandigheden (werkloosheid, hogere werkdruk, loonmatiging,...) voor de bevolking in het Noorden. Het zuiden werd na het neo-kolonialisme blootgesteld aan de economische onderdrukking door de multinationals (lage lonen, geen vakbondsvertegenwoordiging, slechte werkomstandigheden, repressie,..). I.p.v. een verbetering voor de bevolking kwam er dus een verslechtering. Het moeizaam opgebouwde evenwicht tussen kapitaal en arbeid werd verbroken.

De politiek heeft als taak de maatschappij op een goede manier te besturen, waarbij het welzijn van het volk dient vooruit te gaan.

Nu blijken de multinationals vooral het discours van het vrije marktkapitalisme te gebruiken tegen de belangen van het volk in. Dit vrije marktdenken wordt door de VLD uitgedragen.

Mijn vraag betreft nu of u zich niet laat misbruiken door deze multinationals ? Behartigt uw liberaal vrije marktkapitalisme wel de belangen van de meerderheid van de bevolking i.p.v. van deze van de rijke aandeelhouders uit de multinationals ?

Marco
11 april 2004, 09:51
Beste Rode Krijger,

Multinationals hebben eigenaren. Die eigenaren zijn vooral pensioenfondsen van over de hele wereld, daarna individuele beleggers en pas daarna enkele grootaandeelhouders. In een niet symmetrische en een niet directe manier zijn wij dus allemaal een beetje eigenaar. In België hebben we niet zo ’n cultuur van beleggen op de beurs. Meer nog pensioenfondsen moeten zelfs hoofdzakelijk in België beleggen. Wat een bekrompen dictaat.

De multinational is misschien wel de oplossing voor de hebzucht van de overheden die vooral door partijdictaturen beheerd worden onder het mom van democratie? Het is mogelijks het minste kwaad!

Marco.

rode krijger
20 april 2004, 21:51
geachte Marco,

op basis van welke cijfers baseer jij je om volgende top 3 te maken: "Die eigenaren zijn vooral pensioenfondsen van over de hele wereld, daarna individuele beleggers en pas daarna enkele grootaandeelhouders." ?

Daarnaast zou ik onze pensioenfondsen niet aanraden op de beurs te spelen. In de VSA hebben ze dat gedaan en de pensioenfondsen zijn daardoor zo goed als failliet.

Tot slot draag ik liever mijn geld af aan de staat, waar ik er tenminste nog iets voor terugkrijg, i.p.v. aan de multinationals die het toch alleen maar gebruiken om hogere winsten aan de aandeelhouders uit te keren.

Marco
21 april 2004, 13:49
op basis van welke cijfers baseer jij je om volgende top 3 te maken: "Die eigenaren zijn vooral pensioenfondsen van over de hele wereld, daarna individuele beleggers en pas daarna enkele grootaandeelhouders." ?
Lees eens wat jaarverslagen in plaats van het rode boekje.

Daarnaast zou ik onze pensioenfondsen niet aanraden op de beurs te spelen. In de VSA hebben ze dat gedaan en de pensioenfondsen zijn daardoor zo goed als failliet.
Tot nader order is meer dan 99% van de pensioenenfondsen niet failliet en zijn ze samen de grootste aandeelhouders van de gehele Fortune 500. De staat kan haar rol spelen door de spelregels voor pensioenfondsen vast te leggen, niet door pensioenfonds te spelen. Zelfs met een beurscrash is het rendement door te beleggen in bedrijven op termijn nog steeds een veelvoud dan te beleggen in staatsobligaties. Lees ook eens wat beursgrafieken in plaats van partijpropaganda.

Tot slot draag ik liever mijn geld af aan de staat, waar ik er tenminste nog iets voor terugkrijg, i.p.v. aan de multinationals die het toch alleen maar gebruiken om hogere winsten aan de aandeelhouders uit te keren.
Een studie van de KBC die gepubliceerd is in de FET enkele jaren terug berekende dat het rendement op het staatspensioen een halve procent negatief was. Leve de aandeelhouder van een multinational.

Feiten zijn feiten zijn feiten.