PDA

View Full Version : wordt de VLD misbruikt ?


rode krijger
10 april 2004, 13:10
Geachte heer De Gucht,

ik ben als VUB-student een grote voorstander van het vrije gedachtengoed. Het gezond verstand en een genuanceerd wereldbeeld helpen ons om in onze geglobaliseerde wereld de problemen aan te pakken.

Veel van de hedendaagse problemen komen voort uit de steeds groter wordende greep van de multinationals op de samenlevingen van Noord en Zuid. Deze multinationals gebruiken hun macht om hun eigen winsten te verhogen en de maatschappelijke dienstverlening naar de gewone man toe af te bouwen.

Na de tweede wereldoorlog hebben wij in Europa een sociaal-democratisch marktkapitalisme opgebouwd. Hierbij maakte het kapitaal zijn winsten, maar had de maatschappij daar baat bij. Via het betalen van voldoende belastingen, werkverschaffing en degelijke lonen werd de werkende bevolking en de maatschappij vergoed voor hun bijdrage in het tot stand brengen van de winsten der grote ondernemingen. Er was sprake van een evenwicht tussen arbeiders en grootkapitalisten.

In de laatste decennia werd dit model afgebouwd via het economisch- liberale discours van rechtse en centrumrechtse politici en de delokalisatie van de grote ondernemingen naar elders. Het resultaat is groeiende bedrijfswinsten voor de multinationale ondernemingen en slechtere arbeidsomstandigheden (werkloosheid, hogere werkdruk, loonmatiging,...) voor de bevolking in het Noorden. Het zuiden werd na het neo-kolonialisme blootgesteld aan de economische onderdrukking door de multinationals (lage lonen, geen vakbondsvertegenwoordiging, slechte werkomstandigheden, repressie,..). I.p.v. een verbetering voor de bevolking kwam er dus een verslechtering. Het moeizaam opgebouwde evenwicht tussen kapitaal en arbeid werd verbroken.

De politiek heeft als taak de maatschappij op een goede manier te besturen, waarbij het welzijn van het volk dient vooruit te gaan.