PDA

View Full Version : Waarom een Moslimpartij?


Werkslaaf
13 april 2004, 19:31
Ahmed, waarom een moslimpartij in een land waar to een aantal decennia geleden de islam vrijwel onbekend was?

Wij stichtten toch ook geen "Vlaams-Dictatoriale partij" in de moslimlanden?

Trouwens, is democratie niet per se in strijd met de islam?

Peace
13 april 2004, 20:32
Veel van deze mensen zijn juist hun cultuur ontvlucht omdat ze daar niet wilden in leven, maar nu willen ze hun cultuur juist weer bij ons voortzetten.

Mensen die naar hier willen komen zouden er beter aan doen hun eigen cultuur achter zich te laten en geheel opnieuw te beginnen.

*KNIP*

Gelieve de forumsessies sober te houden.

Dank bij voorbaat.
Peter Johan

PollyCorrect
13 april 2004, 22:38
Ahmed, waarom een moslimpartij in een land waar to een aantal decennia geleden de silam vrijwel onbekend was?

Wij stichtten toch ook geen "Vlaams-Dictatoriale partij" in de moslimlanden?

Trouwens, is democratie niet per se in strijd met de islam?

De silam! LOL!


Goeie opmerking trouwens. Hoewel, Vlaams is toch geen religie. Maar ook geen ras. Dus ... misschien kan het wel. In Nieuw-Zeeland, of Australie bijvoorbeeld.

(ben ik nu aan mijn 50 karakters?)

chiquillo
14 april 2004, 12:34
Veel van deze mensen zijn juist hun cultuur ontvlucht omdat ze daar niet wilden in leven, maar nu willen ze hun cultuur juist weer bij ons voortzetten.

Mensen die naar hier willen komen zouden er beter aan doen hun eigen cultuur achter zich te laten en geheel opnieuw te beginnen.


ik denk eerder dat die mensen vooral hun politiek-economische situatie ontvluchten.

Thor
14 april 2004, 14:01
Achmed,
Waarom ga je niet vechten voor demokratie in Iran?
Of wil je het "Iraanse demokratische model" invoeren in België?

Islam en Demokratie horen gewoon niet samen......'t zal de wil van Allah wel zijn zeker?

chiquillo
14 april 2004, 17:44
Achmed,
Waarom ga je niet vechten voor demokratie in Iran?
Of wil je het "Iraanse demokratische model" invoeren in België?

Islam en Demokratie horen gewoon niet samen......'t zal de wil van Allah wel zijn zeker?

Waarom ga jij er de amerikanen niet versterken, gezien je toch stoer met hun bedorve vlaggetje staat te zwaaien.

trouwens katholicisme en Democratie gaat ook niet samen zie maar naar de neo-conservatieven in de vs :wink:

Peace
15 april 2004, 06:42
Veel van deze mensen zijn juist hun cultuur ontvlucht omdat ze daar niet wilden in leven, maar nu willen ze hun cultuur juist weer bij ons voortzetten.

Mensen die naar hier willen komen zouden er beter aan doen hun eigen cultuur achter zich te laten en geheel opnieuw te beginnen.


ik denk eerder dat die mensen vooral hun politiek-economische situatie ontvluchten.

Als je het zo wilt noemen, ook goed.

Het komt echter op hetzelfde neer. De toestand die ze daar ontvlucht zijn, willen ze hier invoeren.

pope
15 april 2004, 08:25
Veel van deze mensen zijn juist hun cultuur ontvlucht omdat ze daar niet wilden in leven, maar nu willen ze hun cultuur juist weer bij ons voortzetten.

Mensen die naar hier willen komen zouden er beter aan doen hun eigen cultuur achter zich te laten en geheel opnieuw te beginnen.


ik denk eerder dat die mensen vooral hun politiek-economische situatie ontvluchten.

En dan nu graag het verschil tussen politiek en religie in een moslimcultuur.

boer_bavo
15 april 2004, 11:31
ik denk eerder dat die mensen vooral hun politiek-economische situatie ontvluchten.

Als je het zo wilt noemen, ook goed.

Het komt echter op hetzelfde neer. De toestand die ze daar ontvlucht zijn, willen ze hier invoeren.
Ze, ze

En wat als het nu is: 90% ontvlucht die toestand, en 10% wil ze hier invoeren? Lijkt me veel realistischer. Ook gezien de stemmingen trouwens. Resist haalde bvb minder stemmen dan de pvda ervoor.

Thor
15 april 2004, 14:35
Waarom ga jij er de amerikanen niet versterken, gezien je toch stoer met hun bedorve vlaggetje staat te zwaaien.
Er zijn meerdere mannieren om een doel te dienen.Eén ervan is wapens dragen,maar er zijn er andere.....

Wat betreft dat "bedorve vlaggetje":schelden op symbolen geeft niet echt de indruk van veel diepgang.Ik heb de Star 'n Stripes gekozen (enfin:"geleend" van Antoon") als avatar omdat de VS voor mij symbool staan voor een model waar individualisme als het hoogste goed beschouwd wordt.En een individu is nog steeds de kleinst mogelijke minderheid.Wie dus de rechten van het individu wil beknotten in naam van vrijheid is je blaasjes aan het wijsmaken.


trouwens katholicisme en Democratie gaat ook niet samen zie maar naar de neo-conservatieven in de vs
Daar heb je volkomen gelijk in.Of je nu katholiek,moslim,hindoe of wat dan ook bent:je hebt wat mij betreft altijd ongelijk.De C staat er in CD&V voor mij ook teveel in.
Maar iemand die de enerzijds de rechterhand is van D.A.Y. en aktief is in een organisatie als de AEL moet mij niet komen wijsmaken dat hij plotseling in de demokratie is gaan geloven.Dit is net zoals het VB.Die beweren ook dat ze demokratisch zijn omdat ze deelnemen aan verkiezingen.En dat liedje kennen we:
één volk
één staat
één furher
één verkiezing (en slechts één......)

Voor de AEL is dat dan waarschijnlijk:
één volk (moslims)
één staat (geregeerd volgens de regels van de sharia)
één ayatollah
één verkiezing (en das dan meteen onze laatste vergissing geweest als vrije mensen)

Elke organisatie die godsdienst als bindmiddel heeft,stelt per definitie de mens ondergeschikt aan die godsdienst en haar regels,dogma's of fatwa's....
Vind je dat echt zo'n goed idee?

Vicky
15 april 2004, 15:30
Achmed,
Waarom ga je niet vechten voor demokratie in Iran?
Of wil je het "Iraanse demokratische model" invoeren in België?

Islam en Demokratie horen gewoon niet samen......'t zal de wil van Allah wel zijn zeker?

Waarom ga jij er de amerikanen niet versterken, gezien je toch stoer met hun bedorve vlaggetje staat te zwaaien.

trouwens katholicisme en Democratie gaat ook niet samen zie maar naar de neo-conservatieven in de vs :wink:

Er ontgaat je misschien een klein detail... :roll: Wij leven in het Westen!!!
En onze westerse waarden zullen we met hand en tand verdedigen. Staat het jullie niet aan? You are free to go!!!



Hier een citaat van professor Tibi. Hij Hirsi Ali, Hafid Bouazza, Malika Oufkir en nog vele anderen...

Bron: Trouw: Letter & Geest

Als moslim zeg ik: ik ben tegen de islamisering van Europa
door Bassa' Tibi

Als imams in Nederland Allah aanroepen om Bush en Sjaron te vernietigen en
mannen aanmoedigen hun vrouwen te slaan, denken wij vaak dat het gaat om een
handvol marginale fundamentalisten. De Syrisch-Duitse hoogleraar
internationale politiek Bassam Tibi maakt echter duidelijk dat de islam zelf
het probleem is. ,,Voor moslims betekent 'vrede' niets anders dan de
overheersing van de islam en onder 'tolerantie' verstaan ze het dulden van
joden en christenen als tweederangs burgers.''

David1977
15 april 2004, 16:31
Het grote probleem – waar men dikwijls geen oog voor heeft - van vele allochtonen is hun soicale achterstand. Het niet of weinig beheersen van onze taal, geen opleiding, … Dit is geen waardeoordeel, enkel een vaststelling. En net zoals bij autochtonen is deze sociale achterstand zeer moeilijk weg te werken, deze wordt meestal van generatie op generatie doorgegeven. De ouders zijn laaggeschoold, men groeit op in een milieu waar weinig of geen belang wordt gehecht aan studies, en zo komen – de meeste – hun kinderen in eenzelfde straatje terecht. Het staat ontegensprekelijk vast dat heel veel allochtone jongeren werkloos zijn, en voor vele jongeren is dit nefast. Verveling, met dikwijls malafide praktijken als gevolg.

Wat de islam betreft, kunnen we het in feite een beetje vergelijken met de situatie die ik hierboven schetste. De islam heeft nu eenmaal geen Verlichting gekend, een duidelijke scheiding van religie en staat. Door het ontbreken van deze Verlichting en de lage scholingsgraad van vele moslims, zowel hier in België als elders in de wereld, krijgt men een niet-volwassen beleving van de religie. Boeken zoals de katholieke en hebreeuwse Bijbel en de Koran zijn boodschappen, geschreven in een bepaalde periode, in een bepaalde situatie. Het zijn symbolische boodschappen die geïnterpreteerd moeten worden. Maar dat doet de fanatieke gelovige nu net niet, hij neemt in al zijn of haar onwetenheid een tekst letterlijk die eeuwen terug is neergepend. Neergepend door mensen, vergeet dat vooral niet. Er is nog veel werk en tijd nodig om de meeste moslims hun religie op een volwassen wijze te kunnen laten beleven. Ongetwijfeld hebben er al een heel aantal deze weg gevonden, maar velen duidelijk nog niet. De christenen hebben gelukkig – in de meeste Europese landen – deze weg reeds afgelegd, maar dat wil niet zeggen dat ze daarvoor hun verleden moeten vergeten. Nog niet zo lang geleden waren ze op vele gebieden al even extreem als vele moslims dit vandaag de dag nog zijn.

Religie zou ook een persoonlijke beleving moeten zijn, los van de politiek. Er zijn uiteraard enkele religieuze waarden die men zou kunnen omzetten in politieke standpunten, zoals het sociale aspect van de christelijke waarden bijvoorbeeld. Maar feitelijk bijven het slechts menselijke waarden, want de godsdienst is nu eenmaal niet meer dan een menselijke projectie. Daarom zou het beter zijn om godsdienst volledig te scheiden van de politiek. Ik ben dus geen voorstander van de C in Cd&v en een moslimdemocratische partij. Godsdienst moet een persoonlijke beleving zijn. Een persoonlijke beleving met grenzen echter. Mensen die in naam van hun godsdienst zaken prediken die ingaan tegen onze verworven rechten, moet men op de vingers kunnen tikken. Extreme Imams, mensen als kardinaal Joos, moeten door de politiek met de vinger gewezen kunnen worden. Men kan bepaalde zaken niet vergoeilijken in naam van religie; vrouwenbesnijdenis, uithuwelijken, discriminatie, … gaan in tegen de ‘universele/natuurlijke wil van de mens’. Niet dat er geen belangengroepen moeten zijn om de allochtonen dezelfde kansen te geven in onze maatschappij, het staat buiten kijf dat dit noodzakelijk is. Er is veel werk voor de boeg om iedereen kansen te geven, om zo niet in de marginaliteit te vervallen. Ik betwijfel het sterk of een moslimdemocratische partij of een vlaams blok daartoe zullen bijdragen. Volgens mij versterken ze elkaar, en zorgen ze voor meer veerdeeldheid. Ik zie de oplossing eerder in gematigde partijen, gematigde mensen, die de problemen durven uitspreken en werk willen maken van oplossingen. Oplossingen die de problemen van vandaag op morgen niet kunnen wegnemen, maar lange-termijn visie en planning.

David

Ahmed Azzuz
16 april 2004, 14:56
beste,
in een democratie is het recht van elke burger om zich te organiseren en zichzelf als groep te laten vertegenwoordigen binnen de politiek om mee te kunnen beslissen over de toekomst van hun land. democratie is een islamitisch principe

David1977
16 april 2004, 15:37
Beste heer Azzuz,

Of de Islam een democratische religie is weet ik niet. In het 'post 11/9-tijdperk' gaan er zoveel stemmen op met een verschillende interpretatie van de Koran dat ik besloten heb om mezelf een exemplaar aan te schaffen en dit deze zomer in alle rust eens door te nemen.

Maar neem aan dat uw stelling klopt, dat de Koran inderdaad een democratische grondslag heeft; dan denk ik dat u het wel met mij eens zal zijn dat er nog veel werk aan de winkel is voor de moslimgemeenschap in de wereld om tot een volwassen godsdienstbeleving te komen, want er is bitter weinig democratie te bespeuren waar de Islam de staatsgodsdienst is.

Op jullie site merk ik dat jullie voorstander zijn van een Spinozistische beleving van godsdienst, en de teksten van de profeet niet als een owrikbare waarheid aannemen, wat ongetwijfeld een positief en progressief standpunt is.

David